Решение по дело №1712/2022 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 1515
Дата: 21 ноември 2022 г.
Съдия: Янка Желева Ганчева
Дело: 20227050701712
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 27 юли 2022 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

N..........

 

Гр. Варна.................. 2022 г.

 

В И М Е Т О Н А Н А Р О Д А

 

 

Варненският административен съд, трети тричленен състав, в публично заседание на трети ноември две хиляди двадесет и втора година в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЯНКА ГАНЧЕВА

ЧЛЕНОВЕ: Д. НЕДЕВА

СТОЯН КОЛЕВ

 

при секретаря Теодора Чавдарова,  с участието на прокурора от ВОП Александър Атанасов, като разгледа докладваното от съдията Ганчева адм. дело № 1712 по описа на Административен съд гр. Варна за 2022 година, за да се произнесе взе предвид следното:

 

 

Производството е по реда на чл. 179 и следващи от АПК.

Образувано е по жалба на "Д.У.“ ЕООД, ЕИК ***, със седалище и адрес на управление: гр. София, бул. „***, представлявано от изпълнителния директор Б.П.,  против Решение № 471 по Протокол № 38 на тридесет и осмото извънредно заседание на Общински съвет – Ветрино, проведено на 8.07.2022 г., с което на осн. чл.21, ал.2 от ЗМСМА, вр. чл. 52, ал.2 от ЗПУГДВМС е прието предложение с вх. № 94АХ-972/27.05.2022 г. подписка за гражданска инициатива с въпрос: „Несъгласието на живущите в община Ветрино от поставянето на ветрогенераторни съоръжения на територията на общината. Искаме това да е дългосрочна политика. Да се приеме решение, с което се забрани поставянето на подобни съоръжения на територията на общината“ и ЗАБРАНЯВА поставяне на ветрогенераторни съоръжения на територията на Община Ветрино.

В жалбата се поддържа, че оспореният акт е постановен при липса на компетентност, нарушение на установената форма, съществено нарушение на административнопроизводствените правила, противоречие с материалния закон, несъответства с целта на закона.  Конкретно сочи, че съгласно чл. 46 ал.1 от ЗПУГДВМС, Общински съвет Ветрино е бил длъжен да се произнесе по внесената за разглеждане подписка. Въпросът за въвеждане на забрана за изграждане на вятърни генератори на територията на общината не е от компетентността на Общински съвет. Националните планове и европейски актове установяват норми и правила за насърчаване на производството на ел. енергия от възобновяеми източници, този въпрос не е от местно значение, а е въпрос на национална и европейска стратегия. Дерогирането на национални и регионални приоритети чрез решение на местната власт е грубо погазване на установения в страната правов ред, регламентиран с Конституцията и законите. В компетентността на общинските съвети не се включва материя, по която има създадена регламентация, приложима на територията на страната. Решението е нищожно, защото преурежда въпроси, регламентирани в акт от по-високо ниво. Законът за енергията от възобновяеми източници /ЗЕВИ/ постановява насърчаване на производството и потреблението на енергия, произведена от възобновяеми източници. В закона са разписани конкретни правомощия на централно и местно ниво във връзка с насърчаване използването на възобновяема енергия. Държавната политика в тази насока се провежда от министъра на енергетиката, като общинските съвети нямат компетенция да вземат отношение и да издават актове в тази насока. Оспореният акт не е мотивиран. Актът е приет в нарушение на материалния закон, като не са взети предвид разпоредбите на ЗЕВИ, ИНПЕК, националният план за възстановяване и устойчивост, Регионалният план за развитие на Североизточен район за периода 2014-2020 , Директива /ЕС/ 2018/2001 за насърчаване използването на енергия от възобновяеми източници. Решението е в противоречие и с предходен акт, приет от Общински съвет - Ветрино, в изпълнение на чл. 10, ал.1 от ЗЕВИ, а именно Програма за насърчаване използването на възобновяеми енергийни източници и биогорива 2021-2030 г. Моли да се прогласи нищожността на оспорения акт. В с.з. процесуалният представител на жалбоподателя – адв. З.,  поддържа жалбата, в алтернативност пледира за отмяна на решението, като постановено в нарушение на процесуалните правила. Сочи, че в докладната записка, послужила за постановяване на акта е посочено, че  подписката  е двукратно представена. При първата проверка на подписката е установена незаконосъобразност, представена е втори път, като липсват мотиви дали същата отговаря на изискванията на закона, само е констатирано, че след справка в ГРАО и МРРБ са налице коректни като записи  две трети, а една трета от тях са некоректни. В депозирани писмени бележки вх. № 16828/2022 г. се поддържа, че оспореният акт е нищожен, в алтернативност незаконосъобразен.

По делото е депозирана и жалба от К.Д.Й., в която се сочи, че оспореното решение е нищожно, тъй като въвежда забрана за изграждане на вятърни генератори на територията на общината, което не е от компетентността на Общински съвет. Предвид нормите на ЗУТ, обществените отношения, свързани с устройство на територията, инвестиционното проектиране и строителство на територията на страната, в това число и в община Ветрино, попадат под регулацията на ЗУТ. Така законодателят създава и гарантира на всички граждани и ЮЛ еднакви условия за стопанска дейност и реализиране на строителни мероприятия. Съгласно чл. 198 от ЗУТ кметът на общината и Министърът на регионалното развитие и благоустройство могат да налага временни строителни забрани, при наличието на определени критерии. Вятърните генератори са съоръжения, които използват вятърна енергия за производство на ел. енергия, те представляват енергийни обекти по смисъла на §1 т.23 от ДР на ЗЕВИ. Правомощията на общинските съвети като орган на местно самоуправление са регламентирани в чл. 9, чл. 10 и чл. 11 от ЗЕВИ. Общински съвет – Ветрино, е приел дългосрочна програма за насърчаване използването на енергията от възобновяеми източници и биогорива. При действието на тази програма и прокламирания ангажимент за подпомагане изграждането  на ветропаркове, дружеството инвеститор, в което Й. е акционер, е внесло уведомление за инвестиционно предложение от 22.07.2021 г. до общината. Въпросът, поставен от гражданската инициатива, не е от местно значение, а е въпрос на национална и европейска стратегия за развитие. Въведената с решението забрана е в противоречие на националното и европейското законодателство. Параметрите на местното самоуправление се основават на законовата уредба, която следва да е в съответствие с международните договори и Европейската харта за местно самоуправление. Решението на  Общински съвет – Ветрино, има за последици надхвърлящи територията на общината, излиза извън компетентността на органа, който го е издал. Общинския съвет не разполага с правомощия за преуреждане на материя, уредена с общ за страната нормативен акт. Решението е нищожно и предвид факта, че преурежда въпрос, който е регламентиран в акт от по-високо ниво – ЗЕВИ. Актът е постановен и при липса на мотиви, липсват фактически и правни основания за издаването му. Оспореният акт е постановен и при допуснати нарушения на материалния закон. Прякото участие на гражданите на община Ветрино при осъществяване на местната власт може да се отнася до въпроси от местно значение, но не може да решава въпроси от национално стратегическо значение. Въпросът, по който се е произнесъл Общинският съвет в обжалвания акт, не е от местно значение. Въвеждането на забрана за изграждане на съоръжения за производство на енергия от ВЕИ противоречи на прокламираните национални и европейски приоритети.  ЗПУГДВМС не предвижда възможност за разрешаване на предложения въпрос от органите на местната власт. Оспореният акт противоречи на предходен акт на Общинския съвет - Програма за насърчаване използването на възобновяеми енергийни източници  2021-2030 г., както и на Интегриран план, Националния план за възстановяване и устойчивост, Регионалния план за развитие на североизточен район в периода 2014 -2020 г. Директива /ЕС/ 2018/2001 за насърчаване използването на енергия от възобновяеми източници. В случая с решението в нарушение на чл. 19 от КРБ е създаден двойствен режим за  недвижими имоти на територията на община Ветрино и тези в останалата част на страната, тъй като е приета изключителна и безсрочна забрана за строителство на ветрогенератори. Нарушен е чл. 3, ал.1 т.2 от Наредба № 8/14.06.2008 г. Наложената строителна забрана противоречи и на нормите на ЗУТ, тъй като не са налице предпоставките за налагането й, нарушен е чл. 198 и чл. 107, ал.1 от ЗУТ. Решението не определя ясно степента на намеса в упражняване на правото на собственост и не отговаря на изискването мярката, с която се налагат ограничения, да бъде с възможно най-нисък интензитет. Решението противоречи и на целта на закона, тъй като основна цел на закона е насърчаване, а не забрана за изграждането на възобновяеми източници. По изложените доводи моли оспореният акт да се отмени. В с.з. адв. Т. поддържа жалбата, моли да се прогласи нищожността на оспорения акт и да се присъдят сторените по делото разноски. В депозирани писмени бележки вх. № 16837/2022 г. се поддържа, че оспореният акт е нищожен, в алтернативност незаконосъобразен.

Депозирана е жалба от Областен управител на Област с административен център  Варна, в която се поддържа, че решението за безусловна забрана за поставяне на ветрогенераторни съоръжения на територията на община Ветрино води до невъзможност за изпълнение на Дългосрочната програма за насърчаване използването на възобновяеми енергийни източници и биогорива 2021-2030 г., приета от Общински съвет - Ветрино. Създава основа за действия, препятстващи изпълнението на главната цел на програмата, насърчаване на бизнес инвестиции за изграждане на ВЕИ, разработване на местни политики за стимулиране производството на ВЕИ, информационни кампании за повишаване осведомеността на населението за използване на тези технологии. Задължение на кмета на общината, съгласно чл. 10, ал.3, т.2 от ЗЕВИ, е организиране на изпълнението на приетите програми. Оспореното решение е недействително и не може да породи правни последици. Актовете на Общински съвет следва да постигат баланс между интересите на държавата и засегнатите от тях лица. С решението е приета забрана за поставяне на ветрогенераторни съоръжения на територията на общината, което ограничава правото на свободен избор на гражданите и ЮЛ  за производство на енергия, посредством конкретен източник, създава условия за допускане на дискриминация. Решението е прието в нарушение на ЗЕВИ, Директива 2018/2001 ЕС и Директива 2012/27/ЕС на Европейския парламент и на Съвета, Интегриран план в областта на енергетиката и климата на България 2021-2030 г., Национален план за възстановяване и устойчивост.  По отношение проведената процедура поддържа, ча са допуснати съществени нарушения, които не са отчетени от ответника, а именно, чл. 47, ал.2, т.4, чл. 49, ал.2, т.1 от ЗПУГДВМС. Конкретните правомощия на общинските съвети са посочени в чл. 21, ал.1 от ЗМСМА, като се предвижда решаване на въпроси от местно значение, които не са от изключителна компетентност на други органи. В случая Общински съвет – Ветрино, е превишил правомощията си,  игнорирайки национални и европейски правни регламентации, поради което оспореното решение е незаконосъобразно, недействително, прието при неправилно упражняване на оперативна самостоятелност да решава въпроси от местно значение. Моли оспореният акт да се отмени. В с.з. процесуалният представител на  жалбоподателя - юрисконсулт Д, поддържа жалбата, моли да се отмени оспореното решение и да се присъди юрисконсултско възнаграждение.

Ответникът, чрез процесуалния си представител оспорва жалбите. Адв. Р. сочи, че решението е прието при спазване на материалния и процесуалния закон. Общински съвет  - Ветрино  е компетентен да вземе решение от вида на оспореното, тъй като така се изразява волята на местното население.  Решението не противоречи на цитираните програми и стратегии за развитие на зелената енергия. Ветрогенераторите не са единственият представител на алтернативните източници на енергия, а местното население следва да вземе решение за развитието на общината. Оспореният акт е правилен, поради което моли да бъдат отхвърлени жалбите и присъдени сторените по делото разноски.

Съобразявайки посочените от оспорващите основания, становището на ответника, събраните по делото доказателства, съдът приема за установено от фактическа и правна страна следното:

На 23.04.2022 г. е проведено общо събрание на населението за учредяване на инициативен комитет с цел провеждане на подписка за гражданска инициатива. Отразено е, че събранието  се е провело в с. Неофит Рилски,  след обсъждане се стигнало до решение, че ветрогенераторите са несъвместими с основното препитание и развитие на общината , поставянето им би обезлюдило и унищожило района. Участниците взели решение за създаване на инициативен комитет, който да организира провеждането на подписка за гражданска инициатива, определен е състав на комитета и председател.

На  26.04.2022 г. е депозирано уведомление от председателя на инициативен комитет за гражданска инициатива Ю., с което Общински съвет - Ветрино е уведомен, че въз основа на протокол от 23.04.2022 г. на общо събрание за учредяване на подписка за гражданска инициатива на населението на община Ветрино е прието решение за събиране на подписи на гражданите в общината по следния въпрос: "Несъгласието на живущите в община Ветрино относно поставянето на ветрогенераторни съоръжения на територията на общината. Искаме това да е дългосрочна политика. Да се приеме решение, с което се забранява поставянето на подобни съоръжения на територията на общината.

Представени са писма до кметовете на с. Неофит Рилски, Доброплодно, Момчилово, Средно село, Габърница, Ветрино, Млада гвардия, Невша, с които е изискано съгласие от кметовете на населените места подписката да бъде реализирана чрез посещение на живущите в селата, предоставяне на възможност за подписване в находящите се на територията на селото магазини.

По делото е представена подписка за гражданска инициатива на населението по въпроса: С решение на Общински съвет да се забрани поставянето на ветрогенераторни перки на територията на община Ветрино. Налице са 1901 подписа.

На 27.05.2022 г. от председателя на инициативния комитет за гражданска инициатива, на осн. чл. 51, ал.1 от ЗПУГДВМС е изпратена до Председателя на Общински съвет – Ветрино, подписка на гражданите на територията на Община Ветрино, протокол от общо събрание.

На 31.05.2022 г. е изготвено писмо до Председателя на Общински съвет - Ветрино, с което е уведомен, че в допълнение на предоставената подписка от 27.05.2022 г., се прилага протокол на инициативен комитет за провеждане на подписка за гражданска инициатива, съдържащ начален и краен срок за провеждането й, както и 8 бр. уведомителни писма до кметовете на общини, със съгласието им подписката да бъде проведена на територията на съответното населено място, както и регламентът и начинът, по който те са съгласни тя да бъде проведена

На 1.06.2022 г. на осн. чл. 51, ал.3 от ЗПУГДВМС председателят на Общински съвет – Ветрино, е изпратил на МРРБ структуриран в електронен вид подписка на гражданите  от територията на община Ветрино за извършване на служебна проверка.

На 2.06.2022 г. е изготвено писмо от МРРБ до председателя на Общински съвет - Ветрино, в която сочи, че представените данни не са в необходимия по закон структуриран електронен вид.

На 6.06.2022 г. представляващият инициативния комитет за гражданска инициатива е уведомен, че следва да представи преписката, съгласно утвърдения образец.

На 8.06.2022 г. е представена подписката в структуриран вид.

На 9.06.2022 г. на осн.  чл. 51, ал.3 от ЗПУГДВМС председателя на Общински съвет – Ветрино, е изпратил на МРРБ структурирана в електронен вид подписка на гражданите  от територията на община Ветрино за извършване на служебна проверка.

На 17.06.2022 г. е извършена проверка на подписка за местна гражданска инициатива, установени са 1901 записа, брой коректни записи 1285, общ брой некоректни записи - 616.

За резултатите от проверка Общински съвет – Ветрино, е уведомен с писмо от 20.06.2022 г.

На 27.06.2022 г. е депозирано становище от "Д.У." АД до кмета на община Ветрино, до председателя на Общински съвет – Ветрино, и до Областен управител.   В становището се поддържа, че внесеното предложение до Общински съвет засяга въпроси от национално значение, вземането на подобно решение би надхвърлило законоустановената компетентност на сезирания орган. С внесеното предложение се нарушават разпоредбите на ЗВЕИ, приетите национални планове и стратегии.

На 27.06.2022 г. Председателят на Общински съвет Ветрино е свикал извънредно заседания на Общински съвет - Ветрино, за 8.07.2022 г., с което да се вземе решение във връзка с проведена подписка в подкрепа на местна гражданска инициатива за забрана поставянето на ветрогенераторни перки на територията на община Ветрино.

На 30.06.2022 г. е изготвено становище от адвокат - правен консултант на Община Ветрино и Общински съвет - Ветрино, в което се поддържа, че Общинския съвет ще наруши редица европейски директиви, законови и подзаконови нормативни актове, в случай че приеме предложението на инициативния комитет за приемане на решение за забрана поставянето на ветрогенераторни съоръжения на територията на община Ветрино.

На 30.06.2022 г. е изготвена докладна записка от Д.Н.  - председател на Общински съвет Ветрино, относно приемане на решение във връзка с проведена подписка в подкрепа на местна гражданска инициатива за забрана поставянето на ветрогенераторни перки на територията на общината, като е направено предложение на осн. чл. 21, ал.2 от ЗМСМА, вр. чл. 52, ал.2 от ЗПУГДВМС Общински съвет - Ветрино да приеме предложение от 27.05.2022 г. – подписка за гражданска инициатива с въпрос: „Несъгласието на живущите в община Ветрино по поставянето на ветрогенераторни съоръжения на територията на общината. Искаме това да е дългосрочна политика. Да се приеме решение, с което да се забрани поставянето на подобни съоръжения на територията на общината“ и ЗАБРАНЯВА поставянето на ветрогенераторни съоръжения на територията на Община Ветрино.

На 8.07.2022 г. е проведено извънредно заседание на Общински съвет - Ветрино, присъствали са 12 общински съветници от общо 13. След проведени разисквания е прието решение на осн. чл. 21, ал.2 от ЗМСМА, вр. чл. 52, ал.2 от ЗПУГДВМС „Приема предложение с вх. № 94АХ-972/27.05.2022 г. - подписка за гражданска инициатива с въпрос: „Несъгласието на живущите в община Ветрино по поставянето на ветрогенераторни съоръжения на територията на общината. Искаме това да е дългосрочна политика. Да се приеме решение, с което да се забрани поставянето на подобни съоръжения на територията на общината“ и ЗАБРАНЯВА поставянето на ветрогенераторни съоръжения на територията на Община Ветрино. За са гласували 8 общински съветници, 2-ма са гласували против и 2-ма въздържал се.

Така приетото решение е пулбикувано в месечно издание на Община Ветрино на 29.07.2022 г.  С писмо их. № ОБС-1100-23 от 29.07.2022 г. е уведомен Областен управител на област с административен център Варна за издаденото решение.

По делото е представен нотариален акт *** г., съгласно който К.Д.Й. е собственик на ПИ с идентификатор 21717.22.11,  21717.59.14,  21717.17.43,  21717.17.42,  21717.59.15.

Съгласно нотариален акт № ***г.,  К.Д.Й. е собственик на ПИ с идентификатори 48524.44.13,  48524.22.49, 48524.11.14, 35506.6.40, 35506.9.9, 35506.6.41, 32442.28.39, 32442.32.11, 32442.18.16, 32442.28.38,  32442.24.37, 32442.30.20, 21717.15.17,  21717.38.8, 21717.12.26, 21717.12.25, 21717.11.31, 21717.11.30, 27629.34.39, 27629.15.15, 27629.44.35, 27629.44.36, 27629.34.40, 27629.21.33, 27629.13.23.

Видно от нотариален акт ***г., е извършена поправка на нотариален от 29.07.2021 г., като е отразено, че К.Д.Й. е собственик на ПИ с идентификатор 21717.45.47.

От нотариален акт № ***г. се установява, че К.Д.Й. е собственик на ПИ с идентификатори: 32860.36.18,  32860.42.13, 32860.38.45, 32860.34.46, 32860.33.24 32860.33.10, 32860.29.8, 32860.28.2, 32860.22.21 32860.44.12, 32860.40.13, 21717.22.6, 21717.45.57, 21717.54.41, 21717.58.29, 21717.60.50, 48524.28.4, 21717.60.49, 21717.58.28, 21717.54.40, 21717.45.46.

Съгласно нотариален акт ***г. К.Д.Й. е собственик на ПИ с идентификатори: 49000.24.27,  49000.26.8, 49000.18.1,  49000.21.15,  49000.18.34,  49000.24.36, 49000.27.23,  49000.9.46, 49000.3.98, 49000.15.28, 49000.12.24, 49000.20.28, 49000.18.37, 49000.18.36, 49000.1.47, 49000.31.16, 49000.2.51, 21654.49.60, 21654.49.22, 21645.34.1, 68480.3.14, 68480.3.13, 68480.20.45, 68480.20.32, 68480.17.31, 68480.17.33, 68480.18.34, 10865.93.36, 10865.24.36, 10865.64.19, 10865.48.16, 49000.

Съгласно нотариален акт № ***. се установява, че К.Д.Й. е собственик на ПИ с идентификатор 21645.46, 160.

Съгласно нотариален акт № ***. Д.Й.В.е собственик на ниви в землището на село Момчилово съставлаващи имоти № 009046, 003098, 015028, 012024, 020028, 018037, -1836, 001047, 020045, 020032, 017031,017033, 017028, 018034, 012030, 020082, 051039, 012033, 040054, 040055, 012052, 045053, 066029, 050049, 033057, 014091, 014090, 050110, 050109, 038048, 013013, 038006, 038047, 045013.

Видно от нотариален акт ***г. К.Д.Й. е собственик на ПИ с идентификатор 21645.20.82,  21645.40.54, 21645.12.52, 21645.50.49, 21645.38.47, 21645.43.58, 21645.46.195, 21645.49.75, 21645.20.172, 21645.17.48, 21645.4.184, 21645.66.7, 21645.46.129.

По делото са  представени скици за ПИ с идентификатори 21717.11.30, 21717.45.46,  21717.54.40, видно от които трайното предназначение на територията е урбанизирана, начин на трайно ползване на имотите - за електроенергийно производство. Съгласно скици за ПИ 21717.11.32, ПИ 21717.11.33, ПИ 68480.14.5, ПИ 68480.3.14, 49000.31.16, 4900.15.28, 49000.18.36, 49000.3.98,  68480.18.145,  имотите са с трайно предназначение на територията – земеделска, с начин на трайно ползване – нива.

Представен е предварителен договор за учредяване право на строеж за изграждане на ветрогенератори, сключен между  С.Б., К.Й., Ж.В., Д.В., Д.Й.– като учредители и „Д.У.“ – като суперфициар. С договора учредителите се задължават да учредят в полза на „Д.У.“, което се задължава да закупи и реализира ограничено вещно право на строеж на съоръжения за производство на електроенергия от възобновяеми енергийни източници, вкл. ветроенергийни паркове с номинална мощност до седем мегавата, с диаметър на ротора до 170 м и височина до 250 м  за изграждането на енергийните обекти ще бъде учредено право на строеж с проектна застроена площ от 2500 кв.м, върху ид.ч. от ПИ собственост на учредителите.

На 22.07.2021 г. е депозирано с вх. № 5300-735 до Кмета на община Ветрино уведомление за инвестиционно предложение от „Д.У.“ ЕАД за 28 имота. Представено е удостоверение от Търговския регистър, съгласно което „Д.У.“ АД е с предмет на дейност производство на електроенергия от възобновяеми енергийни източници.

Представена е акционерна книга на „Д.У.“ ЕАД с вписани акционери и брой акции на същите.

От Министерството на икономиката, енергетиката и туризма е приет Национален план за действие за енергията от възобновяеми източници. Съгласно Директива 2009/28/EО, задължителната национална цел на България е през 2020 г. делът на енергията от ВИ да достигне 16 % дял от крайното брутно потребление на енергия, включително 10 % дял на енергията от ВИ от потребление на енергия в транспорта. През 2005 г. първият от тези показатели за България беше 9,27 %, докато вторият беше нула. Използването на енергията от ВИ, според изискването на Директива 2009/28/ЕО се анализира, поощрява и отчита поотделно в три направления:  потребление на електроенергия – от водна, вятърна, слънчева и геотермална енергия и биомаса. Потребление на топлинна енергия и енергия за охлаждане – слънчева и геотермална енергия и биомаса. Потребление на енергия от ВИ в транспорта – биогорива и електрическа енергия,  произведена от ВИ. Дългосрочното изпълнение на политиката в областта на възобновяемата енергия се осигурява от националното законодателство в рамка, която отразява и напълно въвежда изискванията, определени от Европейския парламент и Съвета по отношение на производството на енергия от ВИ. Националната политика за насърчаване на производството на енергия от ВИ има следните цели: насърчаване развитието и използването на технологии за производство и потребление на енергия, произведена от ВИ и алтернативни енергийни източници; насърчаване развитието и използването на технологии за производство и потребление на биогорива и други възобновяеми горива в транспорта; повишаване капацитета на малките и средните предприятия, производителите на енергия от ВИ и алтернативни енергийни източници и производителите на биогорива и други възобновяеми горива;  опазване на околната среда; създаване на условия за постигане устойчиво развитие на местно и регионално ниво. Действащата национална политика предвижда тези цели да се постигнат чрез следните групи дейности: въвеждане на механизми за насърчаване производството и потреблението на енергия, произведена от ВИ и алтернативни енергийни източници, и производството и потреблението на биогорива и на друга възобновяема енергия в транспорта; регламентиране на правата и задълженията на органите на изпълнителната власт и местното самоуправление при провеждането на държавната политика за насърчаване използването на ВИ, алтернативни енергийни източници, биогорива и друга възобновяема енергия.

От Министерството на енергетиката и Министерството на околната среда и водите е одобрен Интегриран план в областта на енергетиката и климата в Република България 2021-2030 г.  Интегриран план е изготвен в съответствие с изискванията на Регламент (ЕС) 2018/1999 и отразява всички препоръки на ЕК по проекта на Интегриран план. С ИНПЕК се определят основните цели и мерки за осъществяване на националните политики в областта на енергетиката и климата, в контекста на европейското законодателство, принципи и приоритети за развитие на енергетиката. Основните цели, заложени в ИНПЕК са: развитие на конкурентоспособна и сигурна енергетика; намаляване зависимостта от внос на горива и енергия; гарантиране на енергия на достъпни цени за всички потребители.  Националните приоритети в областта на енергетиката са повишаване на енергийната сигурност и диверсификация на доставките на енергийни ресурси; използване и развитие на енергията от ВИ, съобразно наличния ресурс, капацитета на мрежите и националните специфики; прилагане на нови технологии за постигане на модерна и устойчива енергетика; прозрачни и недискриминационни условия за ползване на енергийни услуги. Интегрираният план е съобразен с основните стратегически документи на европейско и национално ниво.  Съгласно плана България  се стреми да постигне до 2030 г. най-малко 27.09% дял на енергията от ВИ в брутното крайно потребление на енергия. Така определената национална цел следва да бъде постигната чрез увеличаване на потреблението на енергия от ВИ и в трите сектора: електрическа енергия, топлинна енергия и енергия за охлаждане, и транспорт. Възприетата в ИНПЕК прогноза за развитие на енергийния баланс на страната за периода от 2020 г. до 2050 г. отразява приоритетното значение на енергийната ефективност за прехода на българската икономика към нискоемисионна и приносът на енергията от ВИ за намаляване емисиите на ПГ. Прогнозата за енергийния баланс на страната предвижда през 2030 г. увеличаване на дела на енергията от ВИ в брутното крайно потребление на енергия с 11.09 процентни пункта, спрямо определената за Република България в Приложение I на Директива 2009/28/ЕО5 национална цел за 2020 г. Планираното увеличение отчита ранните усилия на България от очакваното преизпълнение през 2020 г. на националната задължителна цел от 16% дял на енергията от ВИ в брутното крайно потребление на енергия и надхвърля референтните стойности за увеличение на дела на енергията от ВИ за 2022 г., 2025 г. и 2027 г., посочени в чл. 4, параграф 1, б. а), т. 2) от Регламент (ЕС) 2018/1999. При определянето на националната цел до 2030 г. Република България е следвала препоръките на ЕК, България да повиши равнището на амбициозност за 2030 г., като предвиди дял на енергия от ВИ най-малко 27%. По този начин Република България ще допринесе в максимална степен за по-бързото нарастване на потреблението на енергия от ВИ и постигането през 2030 г. на поне 32- процентен дял на енергията от ВИ в брутното крайно потребление на енергия в Европейския съюз.  Отразено е, че България разполага с подходящи климатични условия за развитие на сектора на възобновяемата енергия, но са налице някои обективни ограничения, свързани с определени местности, в които не могат да бъдат изграждани съоръжения за  производство на енергия от ВИ. В периода на действие на ИНПЕК развитието на енергията от ВИ ще бъде съобразено с всички изисквания, произтичащи от екологичното законодателство, включително по отношение на защитените зони и Натура 2000. Всички проекти за изграждане на енергийни обекти за производство на енергия от ВИ ще бъдат реализирани при спазване разпоредбите на Закона за опазване на околната среда, Закона за биологичното разнообразие и др. нормативни актове в областта на екологичното законодателство.

Изготвена е дългосрочна програма за насърчаване използването на възобновяеми енергийни източници и биогорива 2021 -2030 г. от Община Ветрино. В програмата е направен анализ на ветровия потенциал в района на общината. Установено, е, че попада в т. нар. „Зона на средномащабна ветроенергетика”, която включва Черноморското крайбрежие и Добруджанското плато, части от поречието на р. Дунав и местата в планините до 1000 м надморска височина. Характеристиките на тази зона са : - средногодишна скорост на вятъра: 3-6m/s; - енергиен потенциал 100 – 200 W/m²; около 1500kWh/m² годишно.  Единствено зоните със средногодишна скорост на вятъра над 4m/s имат значение за промишлено производство на електрическа енергия, но през последните години развитието на технологиите дава възможност да се използват мощности при скорост на вятъра 3.0 – 3.5 m/s. На територията на общината няма изградени ветрогенератори. В програмата е посочен списък на дейности за внедряване на ВЕИ, а именно внедряване на ВЕИ в обществените сгради в община Ветрино,  извършване на обследване за енергийна ефективност на сгради и системи за  външно изкуствено осветление, собственост на община Ветрино,  въвеждане на ВЕИ в образователната инфраструктура, въвеждане на ВЕИ в културната инфраструктура, стимулиране въвеждането на ВЕИ в частни жилищни сгради, стимулиране инсталирането на ВЕИ мощности в предприятия, складове, търговски и стопански сгради, разработване и/или актуализиране на общите и подробните устройствени планове, свързани с реализация на благоустройствени работи за изпълнение на проекти за ВЕИ. В дългосрочната програма са предвидени дейности за внедряване на възобновяеми енергийни източници, включващи  разработване и актуализиране на ОУП, свързани с реализация на блогоустройствени работи за изпълнение на проекти за ВЕИ, подпомагане изграждането на ветроенергийни паркове от частни инвеститори идр.

Община Ветрино е приела и краткосрочна програма за насърчаване използването на възобновяеми енергийни източници  и биогорива 2020 -2023 г. Извършен е анализ на потенциала на вятърната енергия в общината. Като в заключение е прието, че инвестициите в „зелена енергия” и ВЕИ са единственият възможен подход за ограничаване на енергийното потребление от конвенционалната енергетика. Набелязани са основните проблеми, като за преодоляването им е преценено, че следва да има добре структурирана и пазарно ориентирана финансова и политическа подкрепа, реализирането на мерки за енергийна ефективност и ВЕИ биха превърнали община Ветрино от голям енергиен консуматор в атрактивна и модерна община с високо качество на живот, следваща принципите на устойчивото развитие. Увеличаването на производството и потреблението на енергия от ВЕИ ще доведе до редица ползи за общината :  - ограничаване на енергийната й зависимост, повишаване на конкурентоспособността на индустрията и секторите, разработващи технологии за оползотворяване на ВЕИ; намаляване на емитирането на вредни замърсители и др.

Настоящото оспорване е публикувано в ДВ № 70/30.08.2022 г., поставено е копие от обявлението на определеното за това място в АС – Варна, и е публикувано на интернет страницата на ВАС, като няма постъпили заявления.

При така установеното от фактическа страна, съдът прави следните правни изводи:

Жалбите са подадени в законоустановения срок и от надлежни страни, поради което се явяват процесуално допустими. Съгласно чл. 45, ал.4 от ЗМСМА областният управител упражнява контрол за законосъобразност на актовете на общинските съвети, освен ако в закон е предвидено друго. Той може да върне незаконосъобразните актове за ново обсъждане в общинския съвет или да ги оспорва пред съответния административен съд. От събраните по делото доказателства се установява, че К.Й. е собственик на земеделски земи на територията на Община Ветрино, както и на имоти с начин на трайно предназначение - за енергопроизводство, „Д.У.“ АД е депозирал инвестиционно предложение за 38 имота, за които е заявено инвестиционно намерение за изграждане на енергиен обект за производство на ел.енергия на територията на община Ветрино. Предвид изложеното, съдът приема, че за жалбоподателите е налице  правен интерес от оспорване на процесния акт.

Оспореният акт е общ административен акт по смисъла на чл. 65 от АПК, има еднократно правно действие, с него се засягат права, свободи и законни интереси на неопределен, но определяем брой лица, в тази насока и определение на ВАС, постановено по адм.д. № 8046/2022 г.

Съгласно чл. 18, ал.1 от ЗМСМА Общинският съвет е орган на местното самоуправление.

Оспореното решение на Общински съвет - Ветрино е издадено на основание чл. 21, ал.2 от ЗМСМА, ч. 52, ал.2 от ЗПУГДВМС.

Съгласно чл. 21, ал.2 от ЗМСМА в изпълнение на правомощията си по ал. 1 общинският съвет приема правилници, наредби, инструкции, решения, декларации и обръщения. В ал.1 на чл. 21 от ЗМСМА  подробно и изчерпателно посочени правомощията на общинския съвет, а именно: създава постоянни и временни комисии и избира техните членове; одобрява общата численост и структурата на общинската администрация в общината, района и кметството по предложение на кмета на общината; избира и освобождава председателя на общинския съвет; определя размера на трудовите възнаграждения на кметовете в рамките на действащата нормативна уредба и средствата за работна заплата на персонала от общинския бюджет по предложение на кмета на общината; приема и изменя годишния бюджет на общината, включително и показателите по чл. 45, ал. 1, т. 2 от Закона за публичните финанси за районите, кметствата и населените места с кметски наместници, с изключение на тези, които са определени като второстепенни разпоредители с бюджет по реда на чл. 11, ал. 10 от Закона за публичните финанси, осъществява контрол и приема отчета за изпълнението му; определя размера на местните такси; приема решения за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество и определя конкретните правомощия на кмета на общината и кметовете на райони и кметства; приема решения за създаване, преобразуване и прекратяване на търговски дружества с общинско имущество и избира представителите на общината в техните органи; приема решения за ползване на банкови кредити, за предоставяне на безлихвени заеми, както и решения за поемане на общински дълг чрез сключване на договори за заем или емитиране на общински ценни книжа и за издаване на общински гаранции при условия и по ред, определени със закон;  приема решения за създаване и одобряване на устройствени планове и техни изменения за територията на общината или за части от нея при условията и по реда на ЗУТ;  приема стратегии, прогнози, програми и планове за развитие на общината, които отразяват и европейските политики за развитие на местните общности;  определя изисквания за дейността на физическите и юридическите лица на територията на общината, които произтичат от екологичните, историческите, социалните и другите особености на населените места, както и от състоянието на инженерната и социалната инфраструктура; приема решения за създаване и за прекратяване на общински фондации и за управлението на дарено имущество;  приема решения за участие на общината в сдружения на местни власти в страната и в чужбина, както и в други юридически лица с нестопанска цел и определя представителите на общината в тях; създава райони и кметства при условия и по ред, определени със закон;  прави предложения за административно-териториални промени, засягащи територията и границите на общината; приема решения за именуване и преименуване на улици, площади, паркове, инженерни съоръжения, вилни зони, курорти и курортни местности и други обекти с общинско значение; обсъжда и приема решения по предложения на кметове на райони и кметства по въпроси от своята компетентност;  приема решения за произвеждане на референдуми и общи събрания на населението по въпроси от своята компетентност; одобрява символ и печат на общината;  удостоява с почетно гражданство български и чуждестранни граждани; решава и други въпроси от местно значение, които не са от изключителната компетентност на други органи, включително за обявяване на определен ден за празничен и неприсъствен на територията на общината, района, кметството или населеното място по предложение на кмета на общината след съгласуване с областния управител; упражнява текущ и последващ контрол върху изпълнението на приетите от него актове; определя условията и реда за пътуване по маршрутите на  обществения градски транспорт на територията на съответната община.

С оспорения акт е въведена забрана за поставяне на вятърни генератори на територията на общината. Съгласно ЗМСМА Общински съвет – Ветрино, няма такива правомощия.

Нормата на чл. 52 от ЗПУГДВМС сочи, че органите, до които е отправена подписката за национална гражданска инициатива, са длъжни да разгледат направените предложения и в тримесечен срок от връчването на подписката да обявят своето решение и мерките за неговото изпълнение на своите интернет страници, в един национален ежедневник и по обществените електронни медии. Съгласно ал.2 на същия член, общинският съвет, кметът или органите на изпълнителната власт, до които е отправена местната гражданска инициатива, са длъжни да разгледат направените предложения и в едномесечен срок от връчването на подписката да обявят своето решение и предприетите мерки в интернет страницата на общината и в един регионален вестник.

Налице е местна гражданска инициатива, отправена до Общински съвет – Ветрино, който има задължение да разгледа направеното предложение и да обяви своето решение. При произнасянето си ответникът не е взел предвид факта, че поставеният въпрос е част от държавната политика за насърчаване производството и потреблението на енергия от възобновяеми източници и обществените отношения са уредени в специален закон. Оспореното решение е постановено и в противоречие с предходни решения на ответника, с които са приети Дългосрочна програма и Краткосрочна програма за насърчаване използването на енергия от възобновяеми източници.

Законът за енергията от възобновяеми източници/ЗЕВИ/ урежда обществените отношения, свързани с производството и потреблението на електрическа енергия, топлинна енергия и енергия за охлаждане от възобновяеми източници. Една от основните цели на закона е насърчаване на производството и потреблението на енергия, произведена от възобновяеми източници. Държавното управление в областта на енергията от възобновяеми източници е уредено в глава ІІ на ЗЕВИ. Съгласно същата Министерският съвет  определя държавната политика за насърчаване производството и потреблението на електрическа енергия от възобновяеми източници, производството и потреблението на газ от възобновяеми източници, както и производството и потреблението на биогорива и енергия от възобновяеми източници в транспорта; приема Национален план за действие за енергията от възобновяеми източници (НПДЕВИ); приема национални схеми за подпомагане използването на енергия от възобновяеми източници. Нормата на чл. 8 от ЗЕВИ предвижда, че областният управител осигурява провеждането на държавната политика за насърчаване производството и потреблението на електрическа енергия, топлинна енергия и енергия за охлаждане от възобновяеми източници, производството и потреблението на газ от възобновяеми източници, както и производството и потреблението на биогорива и енергия от възобновяеми източници в транспорта на територията на областта.

Съгласно чл. 9 от ЗЕВИ общинските съвети приемат дългосрочни и краткосрочни програми за насърчаване използването на енергията от възобновяеми източници и биогорива. В чл. 11 от ЗЕВИ е предвидено, че органите на държавната власт и органите на местното самоуправление при упражняване на правомощията си по регламентиране на разрешителни, сертификационни и лицензионни процедури, включително за устройственото планиране, за постигане на целите на този закон, са длъжни:  да определят прозрачно, ясно и с конкретни срокове произнасяне по съответните заявления; да не допускат дискриминация между заинтересованите лица; да отчитат особеностите на отделните технологии за енергия от възобновяеми източници и др.

От нормите на ЗЕВИ може да се направи извод, че производството на електрическа енергия от възобновяеми източници е държавна политика, която се определя от Министерският съвет, провежда се от министъра на енергетиката. Именно в изпълнение на държавната политика общинските съвети приемат програми за насърчаване  използването на енергия от възобновяеми източници, такива програми са приети и от Общински съвет  - Ветрино. Предвид изложеното съдът приема, че оспореният акт е постановен в противоречие със ЗЕВИ. Ответникът,  без да има компетентност да решава въпроси, свързани с енергийната политика на страната  е постановил решение, противоречащо на специалния закон ЗЕВИ, на Национален план за действие за енергията от възобновяеми източници, както и на приетите Дългосрочна и краткосрочна програма на Общински съвет - Ветрино.

Съгласно §1, т.8 от ДР на ЗЕВИ „енергия от възобновяеми източници" е енергията от възобновяеми неизкопаеми източници: вятърна, слънчева енергия, енергия, съхранявана под формата на топлина в атмосферния въздух - аеротермална енергия, енергия, съхранявана под формата на топлина под повърхността на твърдата почва - геотермална енергия, енергия, съхранявана под формата на топлина в повърхностните води - хидротермална енергия, океанска енергия, водноелектрическа енергия, биомаса, газ от възобновяеми източници, сметищен газ и газ от пречиствателни инсталации за отпадни води.  За производство на такъв вид енергия се използват ветрогенераторни съоръжения, преобразуващи кинетичната енергия в електрическа. Вятърните генератори представляват енергийни обекти. За изграждането и монтирането на ветрогенераторни съоръжения е необходимо издаването на разрешение за строеж.

С постановеното решение е наложена строителна забрана на територията на общината за изграждане на определен вид строежи – ветрогенераторни съоръжения. Съгласно чл. 198, ал. 1 от ЗУТ строителната забрана може да се налага със заповед на кмета на общината за времето, необходимо за създаване на общи и подробни устройствени планове; извършване на проучвания за подземни мрежи и съоръжения на техническата инфраструктура и за изграждането им. Според ал. 4 на чл. 198, строителната забрана спира прилагането на влезлите всила общи и подробни устройствени планове за частите от територията, за които се отнася. Строителната забрана има характер на временна обезпечителна мярка спрямо производството по създаване на ОУП или ПУП, съответно спрямо производството по извършване на проучвания във втората, визирана в т. 2 хипотеза, като се свързва с ограничителни последици, защото за времето на налагането й строителната забрана съставлява пречка за извършване на правни и фактически действия по прилагане на влезлите в сила общи и подробни устройствени планове. Целта на строителната забрана е да осигури осъществяването на бъдещата концепция и предвиждания за предназначението и устройството на съответната територия.  Предвид изложеното оспореният акт е постановен от некомпетентен орган, в противоречие и с нормите на ЗУТ.

Компетентността на административния орган представлява съвкупност от права и задължения, които са му предоставени за осъществяване на държавна власт. Тя се очертава от кръга въпроси, с които органът е натоварен да се занимава, както и правомощията, с които той разполага за решаването им. Това са правата и задълженията по изпълнение на възложените му специализирани функции на държавно управление и техният обем не зависи от преценката на самия орган.  Специалният закон е този, който определя кой орган на публичната власт какви актове може да издава, като по този начин създава специализация по материя, по място, по степен и по време. Така законът установява предели, като очертава граници на действие на административните органи. Материалната компетентност, от своя страна, се изразява в определения по материя кръг от въпроси, които административният орган има правомощието да разреши. Валидността на административния акт е свързана с признатата от закона правна способност на автора на акта да го издаде при упражняване на своите функции. Административният орган може да издава валидни административни актове само в кръга на материята, която му е предоставена като правомощие, доколкото компетентността му е нормативно определена. Несъобразяването с материалната компетентност при издаването на административен акт има за последица неговата недействителност в най–тежката й форма – нищожност.

В случая оспореното решение е издадено в противоречие с нормите на ЗМСМА, ЗЕВИ и ЗУТ, Общински съвет – Ветрино, се е произнесъл при липса на материална компетентност, поради което е нищожно.

Оспореният акт е издаден и в несъответствие с целта на закона. Решението е постановено, без да се държи сметка за целта на закона – ЗЕВИ. Основната цел на специалния закон е насърчаване, а не забрана за изграждането на възобновяеми енергийни източници, въвеждането на неограничен във времето мораториум за изграждането на такива е в противоречие с една от основните цели на ЗЕВИ.

Решението на Общински съвет – Ветрино, е постановено в производство по ЗПУГДВМС, поради което преписката следва да бъде върната на ответника за изпълнение на процедурата по чл. 52 от ЗПУГДВМС.

С оглед изхода на спора и направените искания от жалбоподателите за присъждане на разноски, следва да се осъди ответникът да заплати: на "Д.У.“ ЕООД - разноски в размер на 600 лв., съгласно представен списък, на К.Д.Й. - разноски в размер на 500 лв., съобразно представен списък. На Областна администрация Варна, ответникът следва да заплати разноски в размер на 100 лв.

 

Водим от горното, настоящият състав на Административен съд  - Варна

 

Р Е Ш И:

 

ПРОГЛАСЯВА НИЩОЖНОСТТА на Решение № 471 по Протокол № 38 на тридесет и осмото извънредно заседание на Общински съвет – Ветрино, проведено на 8.07.2022 г., с което на осн. чл.21, ал.2 от ЗМСМА, вр. чл. 52, ал.2 от ЗПУГДВМС е прието предложение с вх. № 94АХ-972/27.05.2022 г. подписка за гражданска инициатива с въпрос: „Несъгласието на живущите в община Ветрино от поставянето на ветрогенераторни съоръжения на територията на общината. Искаме това да е дългосрочна политика. Да се приеме решение, с което се забрани поставянето на подобни съоръжения на територията на общината“ и ЗАБРАНЯВА поставяне на ветрогенераторни съоръжения на територията на Община Ветрино.

ВРЪЩА преписката на Общински съвет – Ветрино, да разгледа направеното предложение и в едномесечен срок  да обявят своето решение, съгласно чл. 52 от ЗПУГДВМС.

ОСЪЖДА Общински съвет – Ветрино, да заплати на "Д.У.“ ЕООД, ЕИК ***, със седалище и адрес на управление: гр. София, бул. „***, представлявано от изпълнителния директор Б.П. сторените по делото разноски в размер на 600 лв. /шестотин лева/.

ОСЪЖДА Общински съвет – Ветрино, да заплати на К.Д.Й. , с ЕГН **********,*** сторените по делото разноски в размер на 500 лв. /петстотин лева/.

ОСЪЖДА Общински съвет – Ветрино, да заплати на Областна администрация Варна сторените по делото разноски в размер на 100 лв. /сто лева/.

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред ВАС в 14-дневен срок от съобщението му.

 

 

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

 

 

 

ЧЛЕНОВЕ: