№ 9
гр. , 04.03.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ПИРДОП, ПЪРВИ НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ в
закрито заседание на втори март, през две хиляди двадесет и първа година в
следния състав:
Председател:Симеон Г. Гюров
като разгледа докладваното от Симеон Г. Гюров Административно
наказателно дело № 20201860200151 по описа за 2020 година
Производството е образувано по жалба на С. Д. Д. с ЕГН:**********, гр.З., ул.
„**************", №2, против Наказателно постановление № *********** год., издадено
от директора на Областна дирекция по безопасност на храните - С. област, с което на
жалбоподателя е наложена глоба в размер на 3 000,00лв. за нарушение на чл.18, т.1 от
Регламент (ЕО) № ********, във връзка с чл.18,ал.1, във връзка с чл.21а, ал.1 от Закона за
храните(ЗХр от 1999 г., отм.ДВ бр.52 от 09.06.2020 г.). В жалбата изразява становище за
незаконосъобразност и неправилност, моли да бъде отменено изцяло наказателното
постановление, в съдебно заседание, редовно призован, чрез процесуалния си представител
ангажира доказателства, моли НП да бъде отменено.
Въззиваемата страна, чрез процесуалния си представител изразява становище в подкрепа
на наказателното постановление като правилно и законосъобразно, оспорва жалбата, моли
НП да бъде потвърдено.
Районна прокуратура-Пирдоп не взима становище по жалбата.
Районен съд-Пирдоп, като взе предвид доводите на страните, прецени събраните по
делото доказателства поотделно и в тяхната съвкупност, като провери служебно атакуваното
Наказателно постановление, намира за установено следното от фактическа страна:
Въз основа на постъпила с вх. № *********** г. в ОДБХ С. област жалба на 23.04.2020 г.
е извършена проверка от д-р В.П., на длъжност „главен инспектор" в отдел КХ при ОДБХ С.
област, д-р Г.Г. на длъжност „главен инспектор" в отдел КХ при ОДБХ С. - област и д-р
М.К. на длъжност „старши инспектор" в отдел КХ при ОДБХ С. област, в обект: Склад за
1
пъдпъдъчи яйца с преопаковане, находящ се в гр. З., ул. „**************" № 2, собственост
на С. Д. Д. - земеделски производител (ЗП). Установило се, че в обекта, който е регистриран
под per. № ***************** г. по реда на чл. 12 от Закона за храните (обн., ДВ, бр. 90 от
1999 г.; отм., ДВ, бр. 52 от 09.06.2020 г., в сила от 09.06.2020 г.), не е осигурена възможност
на всички етапи от прием до разпространение на хранителните продукти от животински
произход - пъдпъдъчи яйца, за тяхното проследяване в нарушение на чл. 18, т. 1 от
Регламент (ЕО) № ********, във връзка с чл. 18, ал. 1, във връзка с чл. 21а, ал. 1 от Закона за
храните (ЗХ). По време на проверката се установило, че обектът - склад за пъдпъдъчи яйца с
преопаковане отговаря на ветеринарно-санитарните изисквания. Обектът се състоял от
отделни помещения за пакетиране, склад „суровини", склад „готов продукт", опаковки и
съблекалня. Животновъдният обект бил надлежно регистриран, като същият имал капацитет
от 4 000 бр. пъдпъдъци. В момента на проверката били установени около 3 500 бр.
пъдпъдъци. Представен бил дневник за входящ контрол, в който били вписани дати и
количества, но от данните, вписани в същия, не ставало ясно приетите количества на коя
партида отговарят. При проверка на дневник изходящ контрол били вписани дати на
експедиция, обект на доставка, брой яйца и партиден номер, които не съответствали с
дневник входящ контрол. Не била създадена възможност на всички етапи от прием,
съхранение и експедиция за проследяване на пъдпъдъчите яйца. Представени били стокови
разписки с вписани получател, количество, партиден номер и срок на годност. За срок на
годност било отбелязано трайност 40 денонощия. Представен бил протокол от изпитване
№************ г. от ИЛ „*******" за изпитване на пъдпъдъчи яйца - 40 дена, с дата на
приемане на заявката 06.02.2019 г., като пъдпъдъчите яйца - 26 бр. били с партиден номер от
03.02.2019 г. Яйцата били изпитани само за салмонела, РН, миризма, вкус, състояние на
жълтъка и външен вид. Срокът на годност на яйцата бил определен само с изпитване на 40-
тия ден за салмонела, който показател е обвързан единствено с разпространението на
салмонела в стадото и не може да бъде показателен за срок на годност. В хода на проверката
не било представено актуално изпитване от първи до четиридесети ден, основано на
органолептични микробиологични показатели. В стоковата разписка били описани само
количества кашони и опаковки без броя на яйцата. При проверката на документите по
прилагане и поддържане на системата за управление на безопасността на храните се
установило, че не била актуална в момента на проверката, липсвала възможност за
проследяване на яйцата, не била описана партида на приетите яйца в дневник входящ
контрол. Във връзка с извършената проверка и установените гореописани обстоятелства,
контролните органи са съставили Констативен протокол от извършена проверка от
23.04.2020 г., за който са посочили, че представлява неразделна част от
административнонаказателната преписка по издаденото НП. Въз основа на направенит
констатации, е издаден АУАН № ***************** г., съставен в присъствието на
свидетеля д-р М.К., както и в присъствието на нарушителя, като му е предявен срещу
подпис на 23.04.2020 г. В обстоятелствената част на АУАН св.П. е описал установеното при
проверката, като е посочила, че „при извършена проверка на 23.04.2020 г. в обект склад за
пъдпъдъчи яйца с преопаковане на ЗП С.Д., с адрес на обекта гр.З., ул.************** №2,
2
във връзка с постъпила жалба в ОДБХ С. област с вх.№2122 от 15.04.2020 г., се установи, че
в обекта склад за пъдпъдъчи яйца с преопаковане, не е осигурена възможност на всички
етапи от прием до разпространението на яйца за проследяването им. Не се поддържа
системата за управление на безопасността на храните, липсват партиди на приетите яйца,
липсва актуално изпитване на срока за годност, който е определен на 40 дни, няма изпитване
в динамика от 1-вия до 40 ден на пъдпъдъчи яйца, с което не се доказва и тяхната
безопасност. Актосъставителят цифрово е посочил за нарушена разпоредбата на чл.18, т.1 от
Регламент (ЕО) № ********, във връзка с чл.18,ал.1, във връзка с чл.21а, ал.1 от Закона за
храните, който е в сила към момента на съставяне на АУАН, а именно ЗХ обн., ДВ, бр. 90 от
1999 г.; отм., ДВ, бр. 52 от 09.06.2020 г. На датата на съставянето му актът за установяване
на административно нарушение бил незабавно предявен и връчен на жалбоподателя, който е
отразил възраженията си в него, както и постъпили такива в указания срок пред АНО.
Впоследствие, на 23.06.2021г. било издадено процесното НП, видно от съдържанието на
което административно-наказващият орган е възприел установената от проверяващите
фактическа обстановка, а именно, че „ Въз основа на постъпила с вх. № *********** г. в
ОДБХ С. област жалба на 23.04.2020 г. е извършена проверка от д-р В.П., на длъжност
„главен инспектор" в отдел КХ при ОДБХ С. област, д-р Г.Г. на длъжност „главен
инспектор" в отдел КХ при ОДБХ С. - област и д-р М.К. на длъжност „старши инспектор" в
отдел КХ при ОДБХ С. област, в обект: Склад за пъдпъдъчи яйца с преопаковане, находящ
се в гр. З., ул. „**************" № 2, собственост на С. Д. Д. - земеделски производител
(ЗП). Установило се, че в обекта, който е регистриран под per. № ***************** г. по
реда на чл. 12 от Закона за храните (обн., ДВ, бр. 90 от 1999 г.; отм., ДВ, бр. 52 от 09.06.2020
г., в сила от 09.06.2020 г.), не е осигурена възможност на всички етапи от прием до
разпространение на хранителните продукти от животински произход - пъдпъдъчи яйца, за
тяхното проследяване в нарушение на чл. 18, т. 1 от Регламент (ЕО) № ********, във връзка
с чл. 18, ал. 1, във връзка с чл. 21а, ал. 1 от Закона за храните (ЗХ). По време на проверката
се установило, че обектът - склад за пъдпъдъчи яйца с преопаковане отговаря на
ветеринарно-санитарните изисквания. Обектът се състоял от отделни помещения за
пакетиране, склад „суровини", склад „готов продукт", опаковки и съблекалня.
Животновъдният обект бил надлежно регистриран, като същият имал капацитет от 4 000 бр.
пъдпъдъци. В момента на проверката били установени около 3 500 бр. пъдпъдъци.
Представен бил дневник за входящ контрол, в който били вписани дати и количества, но от
данните, вписани в същия, не ставало ясно приетите количества на коя партида отговарят.
При проверка на дневник изходящ контрол били вписани дати на експедиция, обект на
доставка, брой яйца и партиден номер, които не съответствали с дневник входящ контрол.
Не била създадена възможност на всички етапи от прием, съхранение и експедиция за
проследяване на пъдпъдъчите яйца. Представени били стокови разписки с вписани
получател, количество, партиден номер и срок на годност. За срок на годност било
отбелязано трайност 40 денонощия. Представен бил протокол от изпитване №************
г. от ИЛ „*******" за изпитване на пъдпъдъчи яйца - 40 дена, с дата на приемане на заявката
3
06.02.2019 г., като пъдпъдъчите яйца - 26 бр. били с партиден номер от 03.02.2019 г. Яйцата
били изпитани само за салмонела, РН, миризма, вкус, състояние на жълтъка и външен вид.
Срокът на годност на яйцата бил определен само с изпитване на 40-тия ден за салмонела,
който показател е обвързан единствено с разпространението на салмонела в стадото и не
може да бъде показателен за срок на годност. В хода на проверката не било представено
актуално изпитване от първи до четиридесети ден, основано на органолептични
микробиологични показатели. В стоковата разписка били описани само количества кашони и
опаковки без броя на яйцата. При проверката на документите по прилагане и поддържане на
системата за управление на безопасността на храните се установило, че не била актуална в
момента на проверката, липсвала възможност за проследяване на яйцата, не била описана
партида на приетите яйца в дневник входящ контрол. Във връзка с извършената проверка и
установените гореописани обстоятелства, контролните органи са съставили Констативен
протокол от извършена проверка от 23.04.2020 г., който представлява неразделна част от
административнонаказателната преписка по издаване на настоящото наказателно
постановление. В НП се сочи, че е издаден и АУАН № ***************** г., съставен в
присъствието на свидетеля д-р М.К., както и в присъствието на нарушителя, като му е
предявен срещу подпис на 23.04.2020 г. Срещу АУАН № ***************** г. в срока по
чл. 44, ал. 1 от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН) е постъпило
писмено възражение от страна на нарушителя от 25.04.2020 г., в което е посочил, че като ЗП
от няколко години води входящ и изходящ дневник по един и същи начин. Твърди, че на
26.02.2020 г. д-р В.П., д-р Г.Г. и д-р М.К. не са открили нарушения на дневниците при
направена проверка. Сочи, че на 29.01.2019 г. комисията е получила водените от лицето
дневници във връзка с извършена проверка на обекта на 28.01.2019 г., относно
проследяването на яйцата. В раздел „Обяснения или възражения" на АУАН №
001760/15.01.2019 г. С.Д. е посочила, че не е съгласна с така съставения акт за нарушение,
тъй като не й били констатирани такива нарушения при предходно извършени проверки в
обекта й. Дадените обяснения и възражения, както и депозираното в законоустановения
срок възражение от 25.04.2020 г. не сочат данни или причини за прекратяване на
административнонаказателното производство, поради което считам, че не са налице
основания за прекратяване на същото. В НП се сочи, че съгласно разпоредбата на т. 1 на чл.
18 от Регламент (ЕО) № ******** „на всички етапи на производство, преработка и
разпространение се създава възможност за проследяване на храни, фуражи, животни, които
се отглеждат за производство на храни и всякакви други вещества, които са предназначени
за или се очаква да бъдат вложени в дадена храна или фураж". Съгласно чл. 18, ал. 1 от ЗХ
„производителите и търговците на храни внедряват, прилагат и поддържат система за
управление на безопасността на храните или системи^ за анализ на опасностите и критични
контролни точки, а когато цялостното внедряване на система е неприложимо - процедури в
съответствие с принципите на системата за анализ на опасностите и критични контролни
точки ". Съгласно чл. 21а, ал. 1 от ЗХ „производителите и търговците на храни са длъжни да
осигурят възможност за проследяване на храните и на всички други вещества,
предназначени за влагане или за които се предполага, че ще бъдат вложени в храни, на
4
всички етапи на производство, преработка и дистрибуция, като за целта: 1.изискват и
съхраняват информация за всеки свой доставчик на храни, на животни, отглеждани с цел
производство на храни, и на вещества, предназначени за влагане или за които се предполага,
че ще бъдат вложени в храни; 2. съхраняват информация за производителите и търговците
на храни, на които те са доставили своите продукти ". В НП се сочи, че при съставянето и
връчването на АУАН № ***************** г. не са допуснати процесуални нарушения или
нарушения на материалния закон, които да нарушават или ограничават правото на защита
на нарушителя, поради което не са налице основания за прекратяване на образуваното
административнонаказателно производство. В НП се сочи, че след преценка на всички
представени доказателства в тяхната съвкупност, приемам за установено от фактическа и
правна страна, че лицето С. Д. Д., ЕГН ********** - земеделски производител, е извършило
нарушение на т. 1 на чл. 18 от Регламент (ЕО) № ********, във вр. с чл. 18, ал. 1 от ЗХ, във
вр. с чл. 21а, ал. 1 от ЗХ, като нарушението е извършено на 23.04.2020 г., в обект: Склад за
пъдпъдъчи яйца с преопаковане, находящ се в гр. З., ул. „**************" № 2, нарушена е
разпоредбата на чл. 18, т. 1 от Регламент (ЕО) № ********, във връзка с чл. 18, ал. 1, във
връзка с чл. 21а, ал. 1 от ЗХ, като нарушението на разпоредбата на чл. 18, ал. 1 от ЗХ е
обявено за административно нарушение с чл. 43, ал. 2, вр. ал. 1 от ЗХ. В НП се сочи, че при
извършване на преценка за наличието или липсата на основание за прилагане на института
на маловажността по смисъла на чл. 28 от ЗАНН, следва да се има предвид, че нарушението
на разпоредбата на чл. 18, т. 1 от Регламент (ЕО) № ********, във връзка с чл. 18, ал. 1, във
връзка с чл. 21а, ал. 1 от ЗХ е свързано с възможността за проследяване на храни, която се
явява необходима, за да се гарантира безопасността на храните и достоверността на
информацията, предоставяна на потребителите, поради което в НП се приема, че
нарушението няма белезите на маловажни по смисъла на чл. 28 от ЗАНН. Неспазването на
изискването за проследяване на храните представлява нарушение с висока степен на
обществена опасност, тъй като това изискване произтича от необходимостта за осигуряване
на проследяване на храните от животински произход, за да се подпомогне изтеглянето на
представляващите опасност храни от пазара, с което се защитават потребителите и се цели
опазване на здравето на същите, като не се установява изключително ниска степен на
обществена опасност, която да доведе до извод на незаконосъобразност на наложената за
нарушението санкция. В НП се сочи, че предвид изложеното, доколкото нарушението на чл.
18, т. 1 от Регламент (ЕО) № ********, във връзка с чл. 18, ал. 1, във връзка с чл. 21а, ал. 1 от
ЗХ е извършено за първи път, административното наказание по чл. 43, ал. 2, вр. ал. 1 от ЗХ
следва да бъде определено в предвидения в закона размер от 3 000 (три хиляди) лева.
Настоящият съдебен състав следва да отбележи, че никъде в мотивите и диспозитива на
процесното НП не се установява, че се касае за извършени нарушения и наложена
административна санкция по разпоредби на Закона за храните, който е действал към
момента на нарушението и съответно е изцяло отменен преди съставянето на НП.
От разпита на св.В.П. се установява, че е съставил АУАН и поддържа констатациите в
него, няма какво да допълни към фактическата обстановка, смята, че достатъчно
5
изчерпателно е описала всичко. Нарушението го установили в гр.З., в обект за опаковане на
пъдпъдъчи яйца на земеделски производител С.Д.. Тя присъствала през цялото време.
Констативният протокол съставили на място в обекта, в склада за пъдпъдъчи яйца.
Присъствали трима колеги - д-р М.К., д-р Г.Г. и свидетелката, затова е разписан от тримата,
включително и от С.Д.. Системата за самоконтрол е система за безопасност на храните,
която всеки обект, който извършва търговия, производство и дистрибуция на храни трябва
да е разработил и да е внедрил. Представлява съвкупност от програми, които дават
информация какво се получава, какво се преработва, при какви температури и условия и се
проследява къде заминават продуктите. С цел безопасност се извършва и изпитване на
продуктите по тази система за микробиологичен анализ. При извършване на проверката
проверили входящия дневник, в който се описват приетите яйца. В него са описани приетите
яйца, но няма партидни номера. По принцип партиден номер на продукта се дава, за да се
знае от коя дата произхожда и кой патриден номер с цел проследимостта. За да може да се
докаже безопасност на продукта, когато се реализират яйцата, трябва да се посочва от кои
партиди и кои дати са. В хода на проверката в изходящия дневник, който е за дистрибуция
са посочени партиди на яйца, но те не комуникират с входящия - какво е приела, с кои
партиди. И тук вече е нарушението, че няма информация от къде са пристигнали тези яйца,
дали по тези дати яйцата са дистрибутирани. Това е част от системата. Иначе тя съдържа и
температурен контрол, сграден фонд, изпитване в динамика и т.н. Не се поддържа
системата. Не се доказва проследимост най-вече по отношение на партидите. Останалите
части от системата се поддържат. Водят се записи за хигиената. Единствено частите относно
проследимостта и относно изпитването в динамиката не се поддържат. Не може да се
докаже безопасност на яйцата.
От разпита на св. М.К. се установява, че на 23.04.2020 г. отишли на проверка с колегите
във връзка с постъпил сигнал в ОДБХ. Мисли, че на 15.04.2020 г. е постъпил сигнала за
изкупуване на огромно количество яйца с неизяснен произход и реализиране в магазинната
мрежа от С. Д. Д.. В тази връзка отишли на проверка. Констатирали общо, че не се поддържа
системата за управрелие на безопасност на храните, че липсват партиди на приетите яйца и
липсва актуално изпитване на срока на годност. В случая тя им представила изпитване на
четиридесетия ден, но по принцип е необходимо изпитване в динамика -от първия до
четиридесетия ден на пътпъдъчите яйца. Също така тези яйца, които ги е дала на
четиридесетия ден, както твърди тя, не са реално по партидния номер, който е в заявката -
03.02., а заявката е от 06.02. Става ясно, че яйцата би трябвало да са снесени на 03.02., а тя ги
дава за доказване на четиридесетия ден. В дневника за входящ контрол са им дали
количество, но няма партидите, а в дневника за изходящ контрол има партиди, количества
също и дневника за изходящ контрол не комуникира с дневника за входящ контрол. Не се
доказва проследимост. В общи линии като нарушения това констатирали. Вероятно е била
на последващи проверки на същия производител, сега не знае точно на коя дата, но щом
има констативен протокол на 04.08.2020 г., значи е била. Вероятно в момента на проверката,
вече 8-ми месец, са били отстранени несъответствията, които преди това са ги констатирали.
6
Все пак четири месеца са достатъчно време да се актуализира документацията на системата
за управление на безопасност на храните. При тази последваща проверка вероятно всичко е
отговаряло на изискванията - четири месеца са достатъчно време.
Горната фактическа обстановка се потвърждава от всички събрани по делото писмени
доказателства: Жалба от С. Д. Д., ЕГН ********** с вх. № ***************** г. по описа
на ОДБХ С. област -оригинал; Пощенски плик с пощенско клеймо - копие; Наказателно
постановление № *********** г - копие; Пощенски плик с пощенско клеймо - копие;
Констативен протокол - копие; Акт за установяване на административно нарушение №
***************** г.-копие; Наказателно постановление № *********** г.- оригинал;
Известие за доставяне на наказателно постановление – заверено копие; Акт за установяване
на административно нарушение №***************** г. -оригинал; Констативен протокол -
копие; - заверено копие; Възражение от С. Д. Д.; Заповед № ***************** г. на
изпълнителния директор на БАБХ за преназначаване на административнонаказващия орган -
директора на ОДБХ С. област - д-р Л.М.Л. -заверено копие; Заповед № *****************
г. на изпълнителния директор на БАБХ за преназначаване на актосъставителя - д-р В. Б. П.
на длъжност „ Главен инспектор" в отдел „Контрол на храните" при ОДБХ С. област -
заверено копие; Заповед № ***************** г. на изпълнителния директор на БАБХ за
преназначаване на свидетея - д-р М. Й. К. на длъжност „инспектор" в отдел „Контрол на
храните" при ОДБХ С. облает - заверено копие; Заповед № ***************** г. на
изпълнителния директор на БАБХ за преназначаване на свидетеля - д-р Г.С.Г. на длъжност „
Главен инспектор" в отдел „Контрол на храните" при ОДБХ С. област -заверено копие;
Констативен протокол от 08.11.2016 год.; Становище № ***************** год.;
Становище № ***************** год.; Удостоверение за регистрация на обект за
производство и търговия с храни № ***************** год.; Констативен протокол от
21.11.2016 год.; Констативен протокол от 26.02.2020 год.; Констативен протокол от
04.08.2020 год.; Сертификат *****************; Сертификат № *****************, както
и от събраните гласни доказателства: показанията на св. П. и св. К..
Въз основа на така възприетата фактическа обстановка, съдът от правна страна установява
следните изводи: По допустимостта на жалбата, съдът намира, че същата е допустима, тъй
като е подадена в срока по чл. 59 и сл. от ЗАНН срещу наказателно постановление, което
подлежи на обжалване. Наказателното постановление е връчено на жалбоподателя на
28.08.2020 г., видно от приложена обратна разписка и е обжалвано на 04.09.2020 г., с която
дата е посочена като входирана в жалбата и за която въззиваемата страна представи
доказателства, поради което настоящия съдебен състав намира, че жалбата е подадена в
срока по чл.59 ЗАНН, като не се установи начина на връчването на НП да е препятствало
защитата на административнопривлечения.
Правният извод на въззивния съд, е че в хода на административнонаказателното
производство са допуснати съществени процесуални нарушения при съставяне на акта и
издаване на НП. Настоящия състав споделя част от изложените от жалбоподателя доводи. От
7
описанието на нарушението в АУАН и в НП, не може да се направи извод, че
жалбоподателя е извършил нарушение, за което е санкциониран. В АУАН е посочено, че
адм. нарушение се изразява в това, че " в обекта склад за пъдпъдъчи яйца с преопаковане, не
е осигурена възможност на всички етапи от прием до разпространениетона яйца за
проследяването им. Не се поддържа системата за управление на безопасността на храните,
липсват партиди на приетите яйца, липсва актуално изпитване на срока за годност, който е
определен на 40 дни, няма изпитване в динамика от 1-вия до 40 ден на пъдпъдъчи яйца, с
което не се доказва и тяхната безопасност". В процесното НП обаче освен посоченото по -
горе описание на нарушението, е посочено, че "че обектът - склад за пъдпъдъчи яйца с
преопаковане отговаря на ветеринарно-санитарните изисквания. Обектът се състоял от
отделни помещения за пакетиране, склад „суровини", склад „готов продукт", опаковки и
съблекалня. Животновъдният обект бил надлежно регистриран, като същият имал капацитет
от 4 000 бр. пъдпъдъци. В момента на проверката били установени около 3 500 бр.
пъдпъдъци. Представен бил дневник за входящ контрол, в който били вписани дати и
количества, но от данните, вписани в същия, не ставало ясно приетите количества на коя
партида отговарят. При проверка на дневник изходящ контрол били вписани дати на
експедиция, обект на доставка, брой яйца и партиден номер, които не съответствали с
дневник входящ контрол. Не била създадена възможност на всички етапи от прием,
съхранение и експедиция за проследяване на пъдпъдъчите яйца. Представени били стокови
разписки с вписани получател, количество, партиден номер и срок на годност. За срок на
годност било отбелязано трайност 40 денонощия. Представен бил протокол от изпитване
№************ г. от ИЛ „*******" за изпитване на пъдпъдъчи яйца - 40 дена, с дата на
приемане на заявката 06.02.2019 г., като пъдпъдъчите яйца - 26 бр. били с партиден номер от
03.02.2019 г. Яйцата били изпитани само за салмонела, РН, миризма, вкус, състояние на
жълтъка и външен вид. Срокът на годност на яйцата бил определен само с изпитване на 40-
тия ден за салмонела, който показател е обвързан единствено с разпространението на
салмонела в стадото и не може да бъде показателен за срок на годност. В хода на проверката
не било представено актуално изпитване от първи до четиридесети ден, основано на
органолептични микробиологични показатели. В стоковата разписка били описани само
количества кашони и опаковки без броя на яйцата. При проверката на документите по
прилагане и поддържане на системата за управление на безопасността на храните се
установило, че не била актуална в момента на проверката, липсвала възможност за
проследяване на яйцата, не била описана партида на приетите яйца в дневник входящ
контрол“. Сочи се, че е налична система, която обаче „Не се поддържа системата за
управление на безопасността на храните, не е осигурена възможност на всички етапи от
прием до разпространението на яйца за проследяването им, липсват партиди на приетите
яйца, липсва актуално изпитване на срока за годност, който е определен на 40 дни, няма
изпитване в динамика от 1-вия до 40 ден на пъдпъдъчи яйца, с което не се доказва и тяхната
безопасност.“(посочено в АУАН) и „че не била актуална в момента на проверката, липсвала
възможност за проследяване на яйцата, не била описана партида на приетите яйца в дневник
входящ контрол.“(посочено в НП). Недопустимо е за първи път в НП да се допълва
8
описанието на нарушението, каквото е направено в процесното НП. И в АУАН и в НП са
посочени като нарушени разпоредбите на чл. 18, т. 1 от Регламент (ЕО) № ********, във
връзка с чл. 18, ал. 1, във връзка с чл. 21а, ал. 1 от ЗХ, като в НП е посочено, че
административното наказание „глоба“ в размер на 3000,00 лв. се налага на основание чл.43,
ал.2(касаеща налагане на административно наказание“имуществена санкция“ за извършване
на нарушението от ЕТ или юридическо лице), вр.ал.1 ЗХ(касаеща налагане на
административно наказание „глоба“ за извършване на нарушението от физическо лице)
като в НП като нарушена е посочена същата норма, като не е отбелязано, че се касае за
отменена такава от ЗХр от 1999 г., отм.ДВ бр.52 от 09.06.2020 г. Съгласно т. 56 от ДР на
Закона за храните: "Система за управление на безопасността на храните" е системата от
програми и процедури, основаващи се на добрата практика за производство и принципите
на системата Анализ на опасностите и критични контролни точки (НАССР), чието
внедряване създава условия за самостоятелен контрол и осигуряване безопасността на
храните, или е система, която съответства на изискванията на Кодекс Алиментариус или на
БДС ISO 22 000". Нарушението е квалифицирано като такова по чл. 18, ал. 1 от ЗХ, съгласно
която разпоредба производителите и търговците на храни внедряват, прилагат и поддържат
система за управление на безопасността на храните или система за анализ на опасностите и
критични контролни точки, а когато цялостното внедряване на система е неприложимо -
процедури в съответствие с принципите на системата за анализ на опасностите и критични
контролни точки. Неописването на партидите и датите в дневник за входящ контрол на
храните обаче представлява нарушение на принцип, който се отнася не за Системата за
управление на безопасността на храните /посочена в АУАН и НП/, а за Системата за анализ
на опасностите и критични контролни точки, която не е посочена като нарушена нито в
АУАН, нито в НП. Недопустимо е за първи път в НП да се допълва и описанието на
нарушението, каквото е направено в процесното НП. При така описаното в АУАН и в НП
адм. нарушение, не може да се направи извод, че същото представлява конкретно такова по
хипотезите на чл. 18, ал. 1 от Закона за храните. Предвид изложеното, съдът намери, че
наказателното постановление следва да бъде отменено и с оглед изхода на делото да бъдат
присъдени претендираните съдебноделоводни разноски. Мотивиран от изложеното, Районен
съд-Пирдоп, първи състав
РЕШИ:
ОТМЕНЯ Наказателно постановление № *********** год., издадено от директора на
9
Областна дирекция по безопасност на храните - С. област, с което на С. Д. Д. с
ЕГН:**********, гр.З., ул. „**************“ №2, е наложена глоба в размер на 3 000,00лв.
за нарушение на чл.18, т.1 от Регламент (ЕО) № ********, във връзка с чл.18,ал.1, във връзка
с чл.21а, ал.1 от Закона за храните(ЗХр от 1999 г., отм.ДВ бр.52 от 09.06.2020 г.).
ОСЪЖДА Областна дирекция по безопасност на храните С. област, гр.С., бул. „Х.Б.”
№17, да заплати на С. Д. Д. с ЕГН:**********, гр.З., ул. „**************“ №2 сумата от
800,00 лв., представляваща разноски за адвокатско възнаграждение.
Решението може да бъде обжалвано в четиринадесетдневен срок от съобщението за
изготвянето му пред Aдминистративен Съд – С. област.
Съдия при Районен съд – Пирдоп: _______________________
10