Определение по дело №575/2019 на Административен съд - Добрич

Номер на акта: 355
Дата: 18 септември 2019 г.
Съдия: Красимира Керанова Иванова
Дело: 20197100700575
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 3 септември 2019 г.

Съдържание на акта

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ДОБРИЧ

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

................... 18.09.2019 г., гр. Добрич

Административен съд - Добрич, в закрито съдебно заседание, на осемнадесети септември през две хиляди и деветнадесета година, I състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ: КРАСИМИРА ИВАНОВА

като разгледа докладваното от председателя адм. дело № 575/ 2019 год. по описа на АдмС - Добрич и за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството по делото е образувано по жалба вх. № 2450/ 03.09.2019 г. от Е.Ч., роден на *** ***, подадена чрез адв. В.Д., срещу писмо рег. № АО – 21 – 1654/ 08.08.2019 г. на Община Тервел.

Жалбоподателят възприема писмото с посочения по – горе номер за отказ да бъде съставен акт за смърт на лицето Емилия Алекова Колева, ЕГН **********, в каквато насока е подал Заявление до Община Тервел чрез адв. Д. на база издаденото ѝ Съдебно удостоверение от РС – Тервел. (л. 22)

Настоящият състав счита, че жалбата е недопустима и поради това следва да бъде оставена без разглеждане, а производството по нея – прекратено.

Съображенията за това са следните:

Със Заявление вх. № АО – 2478/ 22.07.2019 г. адв. Д., като пълномощник на Е.Ч. по гр. дело № 467/ 2016 г. на Районен съд - Тервел, на база Съдебно удостоверение изх. № 492/ 17.05.2019 г. по същото дело, издадено, за да послужи пред Община Тервел с цел да бъдат пресъставени от Община Тервел актове за смърт на ответниците по делото, вкл. на Емилия Алекова Колева, ЕГН ********** (в Република Турция с имена Емине Ватансевер), починала на 13.10.2016 г. в Турция. (л. 9)  

Предмет на оспорване е писмо рег. № АО – 21 – 1654/ 08.08.2019 г. (л. 6) на Кмета на Община Тервел, изпратено в отговор на Заявлението до адв. Д.. В писмото са цитирани приложените към Заявлението доказателства, като е указано, че съгласно разпоредбата на чл. 3, ал. 1 от Закона за гражданската регистрация (ЗГР) в регистрите на актовете за гражданско състояние се вписват събитията  раждане, брак и смърт на всички лица, които към момента на настъпване на събитието са български граждани. Според писмото Удостоверението за идентичност на имена не удостоверява, че към 13.10.2016 г. г-жа Емилия Колева е български гражданин. Добавено е, че съобразно т. 3 от Заповед № ЛС – 03 – 259/ 03.11.1997 г. на Министъра на правосъдието и правната евроинтеграция, лицата, напуснали България след 01.06.1986 г., запазват българското си гражданство, независимо че са придобили и друго гражданство, освен когато са освободени с Указ на Президента и Вицепрезидента на Република България. В тази връзка е посочено, че от представените документи не може да се направи извод за датата, на която г-жа Емилия Алекова Колева е напуснала България.

Административният орган е отразил, че са дадени указания на Заявителя какво е необходимо да бъде представено с цел изпълнение на искането, но към допълнително представените доказателства не се съдържат такива за г-жа Колева. В тази връзка отново е указано в оспореното писмо, че за да се състави акт за смърт на Емилия Алекова Колева (Емине Ватансевер) е необходимо по безспорен начин да се удостовери, че същата към датата на нейната смърт е била българска гражданка. Преписката по пресъставяне на акт за смърт за конкретното лице е върната за последващо окомплектоване съгласно дадените указания. Указано е също, че ако е налице невъзможност от надлежно окомплектоване на преписката, Заявителят следва да уведоми за това Община Тервел, за да му бъде възстановена таксата по услугата, която няма да е изпълнена поради липса на окомплектована преписка.

Адв. Д., след получаване на писмото, на 22.08.2019 г., преценявайки че се касае за отказ за изпълнение на услугата, подава жалба, по която е образувано настоящото дело.

За допустимостта на жалбата от значение е обстоятелството какъв вид акт се обжалва. Съгласно чл. 21, ал. 1 - 4 от АПК индивидуален административен акт е Индивидуален административен акт е изричното волеизявление или изразеното с действие или бездействие волеизявление на административен орган или на друг овластен със закон за това орган или организация, лицата, осъществяващи публични функции, и организациите, предоставящи обществени услуги, с което се създават права или задължения или непосредствено се засягат права, свободи или законни интереси на отделни граждани или организации, както и отказът да се издаде такъв акт; индивидуален административен акт е и волеизявлението, с което се декларират или констатират вече възникнали права или задължения, когато волеизявлението е от значение за признаване, упражняване или погасяване на права или задължения; индивидуален административен акт е и волеизявлението за издаване на документ от значение за признаване, упражняване или погасяване на права или задължения, както и отказът да се издаде такъв документ; индивидуален административен акт е и отказът на административен орган да извърши или да се въздържи от определено действие. Същевременно с текста на чл. 21, ал. 5 от АПК законодателят е разписал, че не са индивидуални административни актове волеизявленията, действията и бездействията, когато са част от производствата по издаване или изпълнение на индивидуални или общи административни актове или са част от производствата по издаване на нормативни актове, както и не са индивидуални административни актове волеизявленията, с които се обявяват условията за участие в състезателно административно производство по издаването на индивидуални административни актове, освен ако в специален закон е предвидено друго.

В случая се оспорва акт, който изцяло покрива условията на чл. 21, ал. 5 от АПК, т.е. акт, който е част от производството по издаване на претендирания акт. В писмото е указано какво е необходимо на административния орган, за да издаде искания акт по гражданското състояние. Изрично е указано, че преписката се връща за „последващо окомплектоване“ с необходимите доказателства, както и че ако не е налице възможност за това, то следва Община Тервел да бъде уведомена изрично. В този смисъл настоящият състав приема, че обжалваното писмо е част от процедурата по издаване на акта и с него не се засягат права и интереси на жалбоподателя. Административният орган подробно е изложил предпоставките за издаване на искания акт и необходимите доказателства за това, като е указал и нормативната уредба, регламентираща издаването на актове за смърт в подобни случаи.

Предвид изложеното съдът намира, че жалбата е недопустима, тъй като е подадена срещу акт, неподлежащ на оспорване, поради което следва да бъде оставена без разглеждане, а производството по делото  - прекратено.

По изложените съображения и на основание чл. 159, т. 1 от АПК, Административен съд – Добрич, І състав

ОПРЕДЕЛИ:

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалба вх. № 2450/ 03.09.2019 г. от Е.Ч., роден на *** ***, подадена чрез адв. В.Д., срещу писмо рег. № АО – 21 – 1654/ 08.08.2019 г. на Община Тервел.

ПРЕКРАТЯВА производството по адм. дело № 575/ 2019 год. по описа на Административен съд - Добрич.

ОПРЕДЕЛЕНИЕТО подлежи на обжалване с частна жалба в седемдневен срок от съобщението пред Върховния административен съд на Република България.

 

СЪДИЯ: