АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ДОБРИЧ
№................... 18.09.2019 г., гр. Добрич
Административен
съд - Добрич, в закрито съдебно заседание, на осемнадесети септември през две
хиляди и деветнадесета година, I състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
КРАСИМИРА ИВАНОВА
като разгледа докладваното от
председателя адм. дело № 575/ 2019 год. по описа на АдмС - Добрич и за да се
произнесе, взе предвид следното:
Производството по делото
е образувано по жалба вх. № 2450/ 03.09.2019 г. от Е.Ч., роден на *** ***,
подадена чрез адв. В.Д., срещу писмо рег. № АО – 21 – 1654/ 08.08.2019 г. на Община
Тервел.
Жалбоподателят възприема писмото
с посочения по – горе номер за отказ да бъде съставен акт за смърт на лицето
Емилия Алекова Колева, ЕГН **********, в каквато насока е подал Заявление до
Община Тервел чрез адв. Д. на база издаденото ѝ Съдебно удостоверение от
РС – Тервел. (л. 22)
Настоящият състав счита,
че жалбата е недопустима и поради това следва да бъде оставена без разглеждане,
а производството по нея – прекратено.
Съображенията за това са
следните:
Със Заявление вх. № АО – 2478/
22.07.2019 г. адв. Д., като пълномощник на Е.Ч. по гр. дело № 467/ 2016 г. на
Районен съд - Тервел, на база Съдебно удостоверение изх. № 492/ 17.05.2019 г.
по същото дело, издадено, за да послужи пред Община Тервел с цел да бъдат
пресъставени от Община Тервел актове за смърт на ответниците по делото, вкл. на
Емилия Алекова Колева, ЕГН ********** (в Република Турция с имена Емине
Ватансевер), починала на 13.10.2016 г. в Турция. (л. 9)
Предмет на оспорване е писмо
рег. № АО – 21 – 1654/ 08.08.2019 г. (л. 6) на Кмета на Община Тервел, изпратено
в отговор на Заявлението до адв. Д.. В писмото са цитирани приложените към
Заявлението доказателства, като е указано, че съгласно разпоредбата на чл. 3,
ал. 1 от Закона за гражданската регистрация (ЗГР) в регистрите на актовете за
гражданско състояние се вписват събитията
раждане, брак и смърт на всички лица, които към момента на настъпване на
събитието са български граждани. Според писмото Удостоверението за идентичност
на имена не удостоверява, че към 13.10.2016 г. г-жа Емилия Колева е български
гражданин. Добавено е, че съобразно т. 3 от Заповед № ЛС – 03 – 259/ 03.11.1997
г. на Министъра на правосъдието и правната евроинтеграция, лицата, напуснали
България след 01.06.1986 г., запазват българското си гражданство, независимо че
са придобили и друго гражданство, освен когато са освободени с Указ на
Президента и Вицепрезидента на Република България. В тази връзка е посочено, че
от представените документи не може да се направи извод за датата, на която г-жа
Емилия Алекова Колева е напуснала България.
Административният орган е
отразил, че са дадени указания на Заявителя какво е необходимо да бъде
представено с цел изпълнение на искането, но към допълнително представените
доказателства не се съдържат такива за г-жа Колева. В тази връзка отново е
указано в оспореното писмо, че за да се състави акт за смърт на Емилия Алекова
Колева (Емине Ватансевер) е необходимо по безспорен начин да се удостовери, че
същата към датата на нейната смърт е била българска гражданка. Преписката по
пресъставяне на акт за смърт за конкретното лице е върната за последващо
окомплектоване съгласно дадените указания. Указано е също, че ако е налице
невъзможност от надлежно окомплектоване на преписката, Заявителят следва да
уведоми за това Община Тервел, за да му бъде възстановена таксата по услугата,
която няма да е изпълнена поради липса на окомплектована преписка.
Адв. Д., след получаване
на писмото, на 22.08.2019 г., преценявайки че се касае за отказ за изпълнение
на услугата, подава жалба, по която е образувано настоящото дело.
За допустимостта на
жалбата от значение е обстоятелството какъв вид акт се обжалва. Съгласно чл. 21,
ал. 1 - 4 от АПК индивидуален административен акт е Индивидуален
административен акт е изричното волеизявление или изразеното с действие или
бездействие волеизявление на административен орган или на друг овластен със
закон за това орган или организация, лицата, осъществяващи публични функции, и
организациите, предоставящи обществени услуги, с което се създават права или
задължения или непосредствено се засягат права, свободи или законни интереси на
отделни граждани или организации, както и отказът да се издаде такъв акт; индивидуален
административен акт е и волеизявлението, с което се декларират или констатират
вече възникнали права или задължения, когато волеизявлението е от значение за
признаване, упражняване или погасяване на права или задължения; индивидуален
административен акт е и волеизявлението за издаване на документ от значение за
признаване, упражняване или погасяване на права или задължения, както и отказът
да се издаде такъв документ; индивидуален административен акт е и отказът на
административен орган да извърши или да се въздържи от определено действие. Същевременно
с текста на чл. 21, ал. 5 от АПК законодателят е разписал, че не са
индивидуални административни актове волеизявленията, действията и
бездействията, когато са част от производствата по издаване или изпълнение на
индивидуални или общи административни актове или са част от производствата по
издаване на нормативни актове, както и не са индивидуални административни
актове волеизявленията, с които се обявяват условията за участие в състезателно
административно производство по издаването на индивидуални административни
актове, освен ако в специален закон е предвидено друго.
В случая се оспорва акт,
който изцяло покрива условията на чл. 21, ал. 5 от АПК, т.е. акт, който е част
от производството по издаване на претендирания акт. В писмото е указано какво е
необходимо на административния орган, за да издаде искания акт по гражданското
състояние. Изрично е указано, че преписката се връща за „последващо окомплектоване“
с необходимите доказателства, както и че ако не е налице възможност за това, то
следва Община Тервел да бъде уведомена изрично. В този смисъл настоящият състав
приема, че обжалваното писмо е част от процедурата по издаване на акта и с него
не се засягат права и интереси на жалбоподателя. Административният орган подробно
е изложил предпоставките за издаване на искания акт и необходимите
доказателства за това, като е указал и нормативната уредба, регламентираща
издаването на актове за смърт в подобни случаи.
Предвид изложеното съдът
намира, че жалбата е недопустима, тъй като е подадена срещу акт, неподлежащ на
оспорване, поради което следва да бъде оставена без разглеждане, а
производството по делото - прекратено.
По
изложените съображения и на основание чл. 159, т. 1 от АПК, Административен съд
– Добрич, І състав
ОПРЕДЕЛИ:
ОСТАВЯ
БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалба вх. № 2450/ 03.09.2019 г. от Е.Ч., роден на *** ***,
подадена чрез адв. В.Д., срещу писмо рег. № АО – 21 – 1654/ 08.08.2019 г. на Община
Тервел.
ПРЕКРАТЯВА
производството по адм. дело № 575/ 2019 год. по описа на Административен съд - Добрич.
ОПРЕДЕЛЕНИЕТО
подлежи на обжалване с частна жалба в седемдневен срок от съобщението пред
Върховния административен съд на Република България.
СЪДИЯ: