Решение по дело №505/2019 на Административен съд - Шумен

Номер на акта: 28
Дата: 11 февруари 2020 г. (в сила от 21 юли 2020 г.)
Съдия: Кремена Григорова Борисова
Дело: 20197270700505
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 18 октомври 2019 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

№.............

град Шумен, 11.02.2020 г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

Административен съд - град Шумен, в публичното заседание на двадесет и осми януари две хиляди и двадесета година в състав:

                                            Административен съдия: Кремена Борисова

 

при участието на секретаря В.Русева, като разгледа докладваното от  съдията АД № 505 по описа за 2019 година на Административен съд - гр.Шумен, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производство по  реда на чл.145 от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/ във вр  с чл. 76а ал.4 от Закона за здравното осигуряване /ЗЗО/.

         Производство по реда на чл.145 и сл. от Административно-процесуалния кодекс (АПК), във вр. с чл.76а ал.4  от Закона за здравното осигуряване (ЗЗО), образувано по жалба на “КОЦ – Шумен” ЕООД, със седалище и адрес на управление ***, представлявано от заместващия управителя на дружеството  доц.д-р Р.Г., против Писмена покана за възстановяване на суми,получени без правно основание с изх.№29-02-1140 от 27.09.2019год. на Директора на Районна здравноосигурителна каса град Шумен (РЗОК - Шумен).

С определение от 28.01.2020год.,постановено в открито съдебно заседание,съдът,на основание чл.159 т.8 и чл.155 ал.1 и ал.3 от АПК оставил без разглеждане жалбата на „КОЦ-Шумен“ ЕООД срещу Писмена покана за възстановяване на суми,получени без правно основание с изх.№29-02-1140 от 27.09.2019год. на Директора на Районна здравноосигурителна каса град Шумен в частта й по т.III.1,т.III.2 и т.II от Протокол за неоснователно получени суми№VII-57-46/28.02.2018год. за сума в общ размер на 4040.74лв. и прекратил производството по делото в гореупоменатата част, поради оттегляне на жалбата.

С оглед  постановеното от съда определение за частично прекратяване на производството по делото,предмет на образуваното пред съда производство е обжалването на Писмена покана за възстановяване на суми,получени без правно основание с изх.№29-02-1140 от 27.09.2019год. на Директора на Районна здравноосигурителна каса град Шумен в частта й по по т.I.1 до т.I .48 от Протокол за неоснователно получени суми№VII-57-46/28.02.2018год. за сума в общ размер на 2050.00лв.

  В жалбата се релевират доводи за незаконосъобразност на обжалвания административен акт, поради постановяването му при неспазване на законоустановената форма при издаване акта по смисъла на чл.146, т.2 от АПК, както и при допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила по смисъла на чл.146, т.3 от АПК. Сочи се, че актът не съдържа задължителните фактически и правни основания, послужили за издаването му в съответствие с разпоредбата на чл.59, ал.1, т.4 от АПК. На следващо място се излагат съображения, че описаните в таблица решения на онкологичните комисии са проведени,  отчетени и заплатени в РЗОК в изпълнение на Амбулаторна процедура №5, тълкуването на която от административния орган  е в смисъл, че решенията на комисиите са незаконосъобразни и постановени в нарушение на процедурата. Излагат се съображения, че релевираните в обжалвания административен акт доводи за постановяването му противоречат изцяло на материалния закон и по-специално на изискванията в договорната и нормативна база с НЗОК. В заключение жалбоподателят излага, че е недопустимо в рамките на административния контрол на касата да се подменят правилата и достиженията на науката онкология чрез замяната им с административни правила, както и че правилата за лечение на онкоболни са заложени в утвърдените стандарти Медицинска онкология и посочените в жалбата клинични пътеки и амбулаторни процедури.  В тази връзка се излага довод, че за назначените диспансерни наблюдения, оперативни  лечения, прицелни лечения, изследвания и консулти е необходимо условие  наличието на решение на обща/специализирана онкологична комисия, в каквато връзка не са налице твърдените от административния орган нарушения. По подробно изложените съображения, жалбоподателят   отправя искане за отмяна на оспорената писмена покана в частта й по т.I.1 до т.I т.48 от Протокол за неоснователно получени суми№VII-57-46/28.02.2018год. за възстановяване на неоснователно получена  сума в общ размер на 2050.00лв. и присъждане на сторените по делото деловодни разноски. 

В съдебно заседание процесуалният представител на оспорващия - адв.П.П.от АК-гр.Шумен, поддържа жалбата и изложените в нея твърдения  за незаконосъобразност на оспорената покана.

Ответната страна - РЗОК - гр. Шумен, чрез процесуалните си представители Юрисконсулт А.и адвокат С.с.от АК-Шумен, в съдебно заседание и в писмена защита с рег.№ДА-01-423/03.02.2020год. по описа на ШАдмС, оспорва жалбата и счита същата за неоснователна, а административния акт за правилен и законосъобразен. Излага съображения,че атакуваният административен акт е издаден от компетентен по степен и материя административен орган,в предписаната от закона писмена форма,при липса на твърдените процесуалноправни нарушения,в съответствие с материалния закон и с целта на закона.По съществото на спора сочи,че констатираните нарушения касаят налично неизпълнение на установени с НРД за МД 2017год. изисквания за предоставяне на болнична медицинска помощ и за работа с медицинска документация,извършени от оспорващото дружество,доказани и установени по категоричен начин от приобщените по делото писмени доказателства /медицинска документация от лечение на конкретни пациенти/ и от отговорите на вещото лице по СМЕ. В писмената си защита излага подробни мотиви за всеки конкретен пациент.Сочи,че за всичките 41 пациенти са налице допълнително назначени в рамките на АПр№5 медико-диагностични процедури ,както и че във всеки от случаите пациентите са насочени за допълнителни изследвания,тъй като наличните данни не били достатъчни за определяне на окончателна диагноза,стадиране на болест,определяне курс на лечение.Именно новите данни от новоназначените и проведени медико-диагностични изследвания можело да бъдат основание на ново окончателно решение на обща онкологична комисия,която да дефинира диагноза,стадий и лечебна стратегия на пациента.С оглед на това АПр№5 не е следвало да бъде отчитана в РЗОК,тъй като съгласно алгоритъма на същата в тези случаи,при които в хода на провеждане на АПр се установи необходимостта от провеждане на допълнителни медицински дейности за поставяне на окончателна диагноза и стадиране,пациентите е следвало да бъдат насочени по КП№241,а окончателното решение на клиничната онкологична комисия да бъде оформено и отчетено едва след получаване на резултатите по КП№241.Доколкото в процесните 41 случая това не е сторено,а АПр№5 според органа е следвало да бъде оформена и отчетена след получаване на резултатите от проведените допълнителни медицински дейност,констатираното по т.I .1 до т.I.41 от протокола за неоснователно получени суми съставлявало неизпълнение по чл.309 във вр. с чл.345 ал.1 т.3 и т.4 от НРД за МД 2017год.,с оглед на което и на осн.чл.346 ал.1 и чл.381 ал.1 от НРД за МД 2017 неоснователно получените суми по АПр.№5 за процесните 41 случая по 50.00лв. в общ размер на 2050лв. следвало да се възстановят от ЛЗ.Поради това отправя искане съда да постанови решение, с което да отхвърли жалбата като неоснователна и да присъди на ответника направените по делото разноски, съобразно представения по делото списък на разноските.

Шуменският административен съд като прецени поотделно и в тяхната съвкупност събраните по делото доказателства, проверявайки законосъобразността на административния акт на всички визирани в разпоредбата на чл.146 от АПК основания, намира за установено от фактическа страна следното:

Оспорващото дружество „К.о.ц.” ЕООД-гр.Шумен,  представлявано от управителя д-р С.с.к., е изпълнител по договор № 270668/18.05.2017г. за извършване на амбулаторни процедури, сключен с Националната здравноосигурителна каса /НЗОК/ гр.София, по реда на НРД 2017 за МД /обн. ДВ,бр.24 от 21.03.2017год.,в сила от 01.04.2017год./-л.137 от делото. Със заповед № РД-18-46 от 19.02.2018г., директорът на РЗОК - гр. Шумен наредил да бъде извършена тематична проверка на „КОЦ-Шумен”-ЕООД-гр.Шумен от длъжностни лица на РЗОК - Шумен със задача - “Изпълнение на договорите за болнична медицинска помощ в съответствие с НРД за медицински дейности за 2017г. ”.Със Заповед№РД-18-57 от 22.02.2018год. удължил срока за извършване на проверката по предходната заповед ,като определил нов срок до 28.02.2018год. вкл. След приключване на проверката, проверяващите лица съставили Протокол за неоснователно получени суми № VII-57-46/28.02.2018г., връчен същия ден на управителя д-р К., който го подписал без възражения.  Протоколът за неоснователно получени суми в частта му по т.I.1 до т.I.41 бил съставен за получени от лечебното заведение/ЛЗ/ в четиридесет и един случая неоснователно суми, свързани с лечението на здравно осигурени лица /ЗОЛ/ на обща стойност 2050.00лв. /по 50.00лв. за всеки един от случаите/,заплатени с фактура№**********/08.02.2018год..

По т.I от Протокола за неоснователно получени суми№ VII-57-46/28.02.2018г. по АПр № 5 ’’Определяне на план за лечение на болни с онкологични заболявания от онкологична комисия” м. януари 2018г. за 41 случая е констатирано следното:

 1. В Решение на обща клинична онкологична комисия/клинична комисия по хематология № 18/03.01.2018г. по АПр. № 5 ’’Определяне на план за лечение на болни с онкологични заболявания от онкологична комисия” на ЗОЛ П.Й.Я.с ЕГН ******ХХХХ с диагноза С 15.1 „Гръдната част на хранопровода“ Т4 Нх МО ст. III, в Блок „Комисията взе решение за“ е попълнено:

диспансерно наблюдение: „След 2 месеца РЕТ/СТ.”

2. В Решение на обща клинична онкологична комисия/клинична комисия по хематология № 19/03.01.2018г. по АПр. № 5 ’’Определяне на план за лечение на болни с онкологични заболявания от онкологична комисия” на ЗОЛ И.Г.Г.с ЕГН ******ХХХХ с диагноза С 20 „Злокачествено новообразувание на правото черво (ректум)“ рТ4 Nx Мх ст. II, в Блок „Комисията взе решение за“ е попълнено:

химиотерапия: „След КТ на корем и гръден кош за рестадиране-химиотерапия.Контролни образни изсл.”

лъчелечение: „След II-ри курс XT - следоперативна ЛТ на малък таз с мах. радикализъм/при нужда в два етапа/.“

3. В Решение на обща клинична онкологична комисия/клинична комисия по хематология № 51/04.01.2018г. по АПр. № 5 "Определяне на план за лечение на болни с онкологични заболявания от онкологична комисия" на ЗОЛ Р.Х.М.с ЕГН ******ХХХХ с диагноза С 56 „Злокачествено новообразувание на яйчника“ pTlc pNo рМо G3 кл. стадий: 1с кл. група II, в Блок „Комисията взе решение за“ е попълнено:

химиотерапия: „Химиотерапия след КТ на корем, гр. кош и Ту маркери.”

4. В Решение на обща клинична онкологична комисия/клинична комисия по хематология № 54/04.01.2018г. по АПр. № 5 "Определяне на план за лечение на болни с онкологични заболявания от онкологична комисия" на ЗОЛ В.В.Ж.с ЕГН ******ХХХХ с диагноза С 80 „Злокачествено новообразувание с неуточнена локализация“ Тх Нх Ml /л.възли/ ст. IV, в Блок „Комисията взе решение за“ е попълнено:

лъчелечение: „Опит за ПЕТ/СТ и ново обсъждане.”

5.       В Решение на обща клинична онкологична комисия/клинична комисия по хематология № 55/04.01.2018г. по АПр. № 5 "Определяне на план за лечение на болни с онкологични заболявания от онкологична комисия" на ЗОЛ М.К.|А.с ЕГН ******ХХХХ с диагноза С 32.0 „Глотис“ Т2 НО Мх, в Блок „Комисията взе решение за“ е попълнено:

диспансерно наблюдение: „След ПЕТ/СТ ново обсъждане.”

6.       В Решение на обща клинична онкологична комисия/клинична комисия по хематология № 57/04.01.2018г. по АПр. № 5 "Определяне на план за лечение на болни с онкологични заболявания от онкологична комисия" на ЗОЛ Д.Й.Т.с ЕГН ******ХХХХ с диагноза С 01 „Злокачествено новообразувание на основата на езика“ Т2 HI Мх G2 ст. III, в Блок „Комисията взе решение за“ е попълнено:

лъчелечение: „Подлежи на следоперативна ЛТ /при нужда в два етапа/ след ПЕТ/СТ и санация на устна кухина.“

7.       В Решение на обща клинична онкологична комисия/клинична комисия по хематология № 76/08.01.2018г. по АПр. № 5 "Определяне на план за лечение на болни с онкологични заболявания от онкологична комисия" на ЗОЛ Г.П.К.с ЕГН ******ХХХХ с диагноза С 50.2 „Горен вътрешен квадрант на млечната жлеза“ Т1/мултицентричен/ НО МО G2 ст. I, кл. гр.IIа, в Блок „Комисията взе решение за“ е попълнено:

химиотерапия: „преценка за химиотерапия след получаване на резултат - CISH.“

8.       В Решение на обща клинична онкологична комисия/клинична комисия по хематология № 90/09.01.2018г. по АПр. № 5 "Определяне на план за лечение на болни с онкологични заболявания от онкологична комисия" на ЗОЛ Е.Е.О..с ЕГН ******ХХХХ с диагноза С 44.5 „Кожа на тялото“ Т2 Нх МО ст.II, в Блок „Комисията взе решение за“ е попълнено:

лъчелечение: „Следоперативна ЛТ - ФТ /при нужда на два етапа/. Да се направи УЗД на двете аксили.“

            9.    В Решение на обща клинична онкологична комисия/клинична комисия по хематология № 91/09.01.2018г. по АПр. № 5 ’’Определяне на план за лечение на болни с онкологични заболявания от онкологична комисия" на ЗОЛ А.А.А.с ЕГН ******ХХХХ с диагноза С 71.1 „Фронтален лоб“ Т1 МО G4 IVст. по СЗО, В БЛОК „Комисията взе решение за“ е попълнено:

диспансерно наблюдение: „За ЯМР на главен мозък за оценка на терапевтичния отговор.“

10. В Решение на обща клинична онкологична комисия/клинична комисия по хематология № 92/09.01.2018г. по АПр. № 5 "Определяне на план за лечение на болни с онкологични заболявания от онкологична комисия" на ЗОЛ К.А.К.с ЕГН ******ХХХХ с диагноза С 61 „Злокачествено новообразувание на простатата“ Т2 Nx Ml /кости/ G3, стадий: IV, в Блок „Комисията взе решение за“ е попълнено:

прицелна терапия: „Преценка за продължаване на X - Geva след КТ на гръден кош и корем за рестадиране.“

ендокринна терапия: „Преценка за продължаване на хормонотерапия след КТ на гръден кош и корем за рестадиране.“

11.  В Решение на обща клинична онкологична комисия/клинична комисия по хематология № 104/10.01.2018г. по АПр. № 5 "Определяне на план за лечение на болни с онкологични заболявания от онкологична комисия" на ЗОЛ Х.З.С.с ЕГН ******ХХХХ с диагноза С 18.7 „Колон сигмоидеум“ ТЗ Н1 Мх ст. III, в Блок „Комисията взе решение за“ е попълнено:

химиотерапия: „След КТ на гръден кош и корем за рестадиране - преценка за химиотерапия.“

12. В Решение на обща клинична онкологична комисия/клинична комисия по хематология № 111/10.01.2018г. по АПр. № 5 "Определяне на план за лечение на болни с онкологични заболявания от онкологична комисия" на ЗОЛ С.Х.Х.с ЕГН ******ХХХХ с диагноза С 25.8 „Лезия, излизаща извън границите на една и повече посочени локализации на панкреаса“ Т4 HI Ml /хепар, пулмо/ IVст., в  БЛОК„Комисията взе решение за“ е попълнено:

оперативно лечение: „Насочва се за хистологична верификация и ново обсъждане.“

13.     В Решение на обща клинична онкологична комисия/клинична комисия по хематология № 113/10.01.2018г. по АПр. № 5 "Определяне на план за лечение на болни с онкологични заболявания от онкологична комисия" на ЗОЛ Д.Х.А.с ЕГН******ХХХХ с диагноза С 25.0 „Глава на панкреаса“ ТЗ N1 Ml /Б. дроб/ стадий: IV, в Блок„Комисията взе решение за“ е попълнено:

химиотерапия: „КТ на гръден кош и корем за оценка на терапевтичен отговор и преценка за продължаване на химиотерапия.“

14.     В Решение на обща клинична онкологична комисия/клинична комисия по хематология № 163/15.01.2018г. по АПр. № 5 "Определяне на план за лечение на болни с онкологични заболявания от онкологична комисия" на ЗОЛ С.П.К.с ЕГН ******ХХХХ с диагноза С 50.8 „Лезия, излизаща извън границите на една и повече посочени локализации на млечната жлеза“ Т4 Н0 ст.IIIВ, в Блок„Комисията взе решение за“ е попълнено:

 химиотерапия: „За КТ на гръден кош и корем за рестадиране.“

15.     В Решение на обща клинична онкологична комисия/клинична комисия по хематология № 169/15.01.2018г. по АПр. № 5 "Определяне на план за лечение на болни с онкологични заболявания от онкологична комисия" на ЗОЛ С.Г.С.с ЕГН ******ХХХХ с диагноза С 61 „Злокачествено новообразувание на простатата“ ТЗ HI Ml /кости/ ст. IV, в Блок „Комисията взе решение за“ е попълнено:

прицелна терапия: „За КТ на гръден кош, корем и малък таз за рестадиране.“

 ендокринна терапия: „Хормонотерапия - преценка след КТ.“

16.     В Решение на обща клинична онкологична комисия/клинична комисия по хематология № 188/17.01.2018г. по АПр. № 5 "Определяне на план за лечение на болни с онкологични заболявания от онкологична комисия" на ЗОЛ Г.И.И.с ЕГН ******ХХХХ с диагноза С 16.8 „Лезия, излизаща извън границите на една и повече посочени локализации на стомаха“ Т4 HI Ml /хепар/ IV ст., в Блок „Комисията взе решение за“е попълнено:

оперативно лечение: „неоперабилна“

прицелна терапия: „След КТ на гръден кош и корем.“

17.     В Решение на обща клинична онкологична комисия/клинична комисия по хематология № 200/17.01.2018г. по АПр. № 5 "Определяне на план за лечение на болни с онкологични заболявания от онкологична комисия" на ЗОЛ Д.ВVЛ.с ЕГН ******ХХХХ с диагноза С 18.2 „Колон асценденс“ рТЗ pHO рМО G2, ст. II А, в Блок „Комисията взе решение за“ е попълнено:

диспансерно наблюдение: „Насочва се за контролна колоноскопия и ново обсъждане.“

 18. В Решение на обща клинична онкологична комисия/клинична комисия по хематология № 201/17.01.2018г. по АПр. № 5 "Определяне на план за лечение на болни с онкологични заболявания от онкологична комисия" на ЗОЛ С.П.И.с ЕГН ******ХХХХ с диагноза С 18.6 „Колон десценденс“ рТЗ рН1 рМх, ст. III, в Блок „Комисията взе решение за“ е попълнено:

химиотерапия: „След КТ на гръден кош и корем за рестадиране.“

19. В Решение на обща клинична онкологична комисия/клинична комисия по хематология № 204/17.01.2018г. по АПр. № 5 "Определяне на план за лечение на болни с онкологични заболявания от онкологична комисия" на ЗОЛ Е.Г.К.с ЕГН ******ХХХХ с диагноза С 18.6 „Колон десценденс“ ТЗ НО Мх, ст. II, в Блок „Комисията взе решение за“ е попълнено:

химиотерапия: „След КТ на гръден кош и корем.“

 20. В Решение на обща клинична онкологична комисия/клинична комисия по хематология № 205/17.01.2018г. по АПр. № 5 "Определяне на план за лечение на болни с онкологични заболявания от онкологична комисия" на ЗОЛ Е.Х.К.с ЕГН ******ХХХХ с диагноза с 20 „Злокачествено новообразувание на правото черво (ректум)“ рТ4 рН1 рМО G2, ст. ШВ, в Блок „Комисията взе решение за“ е попълнено:

химиотерапия: „След КТ на гръден кош и корем за рестадиране“

         21. В Решение на обща клинична онкологична комисия/клинична комисия по хематология № 222/18.01.2018г. по АПр. № 5 ’’Определяне на план за лечение на болни с онкологични заболявания от онкологична комисия’’ на ЗОЛ Д.Ш.А.с ЕГН ******ХХХХ с диагноза С 56 „Злокачествено новообразувание на яйчника“ ТЗс Нх МО, ст. ШС, в Блок „Комисията взе решение за“ е попълнено:

химиотерапия: „След КТ на гръден кош, корем и малък таз.“

прицелна терапия: „След КТ на гръден кош, корем и малък таз.“

        22. В Решение на обща клинична онкологична комисия/клинична комисия по хематология № 228/18.01.2018г. по АПр. № 5 ’’Определяне на план за лечение на болни с онкологични заболявания от онкологична комисия” на ЗОЛ А.П.А.с ЕГН ******ХХХХ с диагноза С 32.8 „Лезия, излизаща извън границите на една и повече посочени локализации на ларинкса“ ТЗ HI Ml /л.в. лява аксила/, ст. IV, в Блок „Комисията взе решение за“ е попълнено:

диспансерно наблюдение: „Насочва се за РЕТ/СТ и ново обсъждане.“

 23. В Решение на обща клинична онкологична комисия/клинична комисия по хематология № 230/18.01.2018г. по АПр. № 5 ’’Определяне на план за лечение на болни с онкологични заболявания от онкологична комисия” на ЗОЛ А.М.Б.с ЕГН ******ХХХХ с диагноза С 80 „Злокачествени новообразувания с неточно определени, вторични и неуточнени локализации“ Тх Нх Ml /пулмо/, IV ст., в Блок „Комисията взе решение за“ е попълнено:

диспансерно наблюдение: „Насочва се за РЕТ/СТ с оглед търсене на първично огнище. Ново обсъждане.“

24. В Решение на обща клинична онкологична комисия/клинична комисия по хематология № 246/19.01.2018г. по АПр. № 5 ’’Определяне на план за лечение на болни с онкологични заболявания от онкологична комисия” на ЗОЛ А.М.А.с ЕГН ******XXXX с диагноза С 34.8 „Лезия, излизаща извън границите на една и повече посочени локализации на бронха или белия дроб“ ТЗ Nx Ml /плевра/, ст. IV, в Блок „Комисията взе решение за“ е попълнено:

химиотерапия: „I-ва линия за метастазиално заболяване след КТ на гръден кош и корем за рестадиране. Контролни образни изсл.“

лъчелечение: „СледII-ри курс XT - ЛТ на два етапа.“

25. В Решение на обща клинична онкологична комисия/клинична комисия по хематология № 250/22.01.2018г. по АПр. № 5 ’’Определяне на план за лечение на болни с онкологични заболявания от онкологична комисия” на ЗОЛ А.К.И.с ЕГН******ХХХХ с диагноза С 50.4 „Горен външен квадрант на млечната жлеза“ Т1 НЗа Ml /б.дроб, черен дроб, кости, кожа/ G3, ст. IV, в Блок „Комисията взе решение за“ е попълнено:

химиотерапия: „След КТ на гръден кош и корем за рестадиране преценка за химиотерапия + бифосфонати. Контролни образни изсл.“

прицелна терапия: „След КТ на гръден кош и корем за рестадиране преценка за прицелна терапия.“

26. В Решение на обща клинична онкологична комисия/клинична комисия по хематология № 252/22.01.2018г. по АПр. № 5 ’’Определяне на план за лечение на болни с онкологични заболявания от онкологична комисия” на ЗОЛ Е.И.И.ЕГН ******ХХХХ с диагноза С 50.4 „Горен външен квадрант на млечната жлеза“ pT3,,N2, pMl/xenap/G2 Стадий IV, в Блок „Комисията взе решение за“ е попълнено:

         оперативно лечение: „Преценка за оперативно лечение на чернодробна мета/има ден за консулт-проф. Владов гр. София/.“

27. В Решение на обща клинична онкологична комисия/клинична комисия по хематология № 272/24.01.2018г. по АПр. № 5 "Определяне на план за лечение на болни с онкологични заболявания от онкологична комисия" на ЗОЛ Р.Д.Б.с ЕГН *****ОХХХХ с диагноза С 20 „Злокачествено новообразувание на правото черво(ректум)“ рТ4 pNO рМО G2 Стадий II, в Блок „Комисията взе решение за“ е попълнено:

диспансерно наблюдение: „За контролен ПЕТ/СТ - м. 02.2018г. Ново обсъждане.“

         28. В Решение на обща клинична онкологична комисия/клинична комисия по хематология № 294/24.01.2018г. по АПр. № 5 "Определяне на план за лечение на болни с онкологични заболявания от онкологична комисия" на ЗОЛ Н.С.с ЕГН ******ХХХХ с диагноза С 16.5 „Малка кривина на стомаха, неуточнена част“ рТ4а рНЗа рМх ст. Ill С, в Блок „Комисията взе решение за“ е попълнено:

химиотерапия:     „След КТ на гръден кош и корем-следоперативна химиотерапия. Контролни образни изсл.“

29. В Решение на обща клинична онкологична комисия/клинична комисия по хематология № 300/25.01.2018г. по АПр. № 5 "Определяне на план за лечение на болни с онкологични заболявания от онкологична комисия" на ЗОЛ Н.М.А.с ЕГН ******ХХХХ с диагноза С 80 „'Злокачествени новообразувания с неточно определени,вторични и неуточнени локализации“ Тх Нх М1/перитонеумплевра / IVст., в БЛОК„Комисията взе решение за“ е попълнено:

оперативно лечение: „След КТ на гръден кош, корем и малък таз.“

30.     В Решение на обща клинична онкологична комисия/клинична комисия по хематология № 304/25.01.2018г. по АПр. № 5 "Определяне на план за лечение на болни с онкологични заболявания от онкологична комисия" на ЗОЛ Н.Г.В.с ЕГН ******ХХХХ с диагноза С 53.8 „Лезия, излизаща извън границите на една и повече посочени локализации на шийката на матката)“ ТЗ Нх МО Ст. III, в Блок „Комисията взе решение за“ е попълнено:

диспансерно наблюдение: „За контролен РЕТ/СТ- след проведеното оперативно лечение.“

31.     В Решение на обща клинична онкологична комисия/клинична комисия по хематология № 308/25.01.2018г. по АПр. № 5 "Определяне на план за лечение на болни с онкологични заболявания от онкологична комисия" на ЗОЛ П.С.С.с ЕГН ******ХХХХ с диагноза С 80 „'Злокачествени новообразувания с неточно определени,вторични и неуточнени локализации“ Тх Нх М1/пулмо,медиаст.л.в./ IVст., в БЛОК„Комисията взе решение за“ е попълнено:

диспансерно наблюдение: „Насочва се за РЕТ/СТ и ново обсъждане. Изсл. на PCA

          32. В Решение на обща клинична онкологична комисия/клинична комисия по хематология № 321/26.01.2018г. по АПр. № 5 "Определяне на план за лечение на болни с онкологични заболявания от онкологична комисия" на ЗОЛ Б.В.Й.с ЕГН ******ХХХХ с диагноза С 34.0 „Главни бронхи“ Т4 Н4 МО ст. Шб, в Блок „Комисията взе решение за“ е попълнено:

диспансерно наблюдение: „контролен РЕТ/СТ

 33. В Решение на обща клинична онкологична комисия/клинична комисия по хематология № 327/26.01.2018г. по АПр. № 5 "Определяне на план за лечение на болни с онкологични заболявания от онкологична комисия" на ЗОЛ Д. М.М.с ЕГН ******ХХХХ с диагноза С 34.1 „Горен лоб, бронх или бял дроб“ Т2б Н2 МО ст. IIIA, в Блок „Комисията взе решение за“ е попълнено:

оперативно лечение: „по преценка за на гръден хирург след КТ.“  

          лъчелечение: „При невъзможност за оперативно лечение-дефинитивна ЛТ с IMRT техника в два етапа.“

диспансерно наблюдение: „КТ на гръден кош след което консулт с гръден хирург-преценка операбилност.“

34.     В Решение на обща клинична онкологична комисия/клинична комисия по хематология № 330/29.01.2018г. по АПр. № 5 "Определяне на план за лечение на болни с онкологични заболявания от онкологична комисия" на ЗОЛ А.А.Х.с ЕГН ******ХХХХ с диагноза С 50.1 „Централна част на млечната жлеза“ дясна: pTl pNl рМО G2 Стадий IIа, лява: рТ4 pNl рМО G2 „ в Блок „Комисията взе решение за“ е попълнено:

химиотерапия: „ОТКАЗВА химиотерапия/подпис на пациент/“,

ендокринна терапия: „Хормонотерапия с ароматазен инхибитор“

диспансерно наблюдение: „РЕТ/СТ.“

35.     В Решение на обща клинична онкологична комисия/клинична комисия по хематология № 348/30.01.2018г. по АПр. № 5 "Определяне на план за лечение на болни с онкологични заболявания от онкологична комисия" на ЗОЛ К.П.К.с ЕГН ******ХХХХ с диагноза С 44.3 „Кожа на други и неуточнени части на лицето“ Т4с НО МО ст. III, в Блок „Комисията взе решение за“ е попълнено:

оперативно лечение: „Изчерпани възможности.

 прицелна терапия: „Образни изсл.-Vismodegib.“

лъчелечение: „Изчерпани възможности.“

36.     В Решение на обща клинична онкологична комисия/клинична комисия по хематология № 361/31.01.2018г. по АПр. № 5 "Определяне на план за лечение на болни с онкологични заболявания от онкологична комисия" на ЗОЛ Х.Д.Х..с ЕГН ******ХХХХ с диагноза С 20 „Злокачествено новообразувание на правото черво(ректум)“ ТЗ Нх Мх ст. II, в Блок „Комисията взе решение за“ е попълнено:

диспансерно наблюдение: „Консулт с уролог с оглед преценка образованието на простатата. Насочва се и към ОГЕО за повторна ФКС с оглед хистологичен“

        37.      В Решение на обща клинична онкологична комисия/клинична комисия по хематология № 366/31.01.2018г. по АПр. № 5 "Определяне на план за лечение на болни с онкологични заболявания от онкологична комисия" на ЗОЛ М.Д.В.с ЕГН ******ХХХХ с диагноза С 16.3 „Антрум на пилора“ рТЗ pN2 рМО ст. III, в Блок„Комисията взе решение за“ е попълнено:

оперативно лечение: „С оглед плеврален излив в ляво се насочва към гръден хирург-преценка за плевродеза.“

        38.      В Решение на обща клинична онкологична комисия/клинична комисия по хематология № 367/31.01.2018г. по АПр. № 5 "Определяне на план за лечение на болни с онкологични заболявания от онкологична комисия" на ЗОЛ С.Н.З.с ЕГН ******ХХХХ с диагноза С 16.3 „Антрум на пилора“ рТ4а рНЗа рМО G3 ст. Шв, в Блок „Комисията взе решение за“ е попълнено:

химиотерапия: „След КТ на гръден кош и корем преценка за химиотерапия.“

39.     В Решение на обща клинична онкологична комисия/клинична комисия по хематология № 373/31.01.2018г. по АПр. № 5 "Определяне на план за лечение на болни с онкологични заболявания от онкологична комисия" на ЗОЛ В.Л.М.с ЕГН ******ХХХХ с диагноза С 20 „Злокачествено новообразувание на правото черво (ректум)“ и С 50.4 „Горен външен квадрант на млечната жлеза“ черво: Т2 НО Ml /черен дроб/ G2 ст. IV; мл. жлеза Т2 Н1 МО, в Блок „Комисията взе решение за“ е попълнено:

химиотерапия: „За КТ на гръден кош и корем за рестадиране + пункционна биопсия на мета на черен дроб-ТАБ.“

 40. В Решение на обща клинична онкологична комисия/клинична комисия по хематология № 379/31.01.2018г. по АПр. № 5 "Определяне на план за лечение на болни с онкологични заболявания от онкологична комисия" на ЗОЛ Б.С.С.с ЕГН ******ХХХХ с диагноза С 20 „Злокачествено новообразувание на правото черво (ректум)“ рТЗ рНО рМО G2 ст. НА, в Блок „Комисията взе решение за“ е попълнено:

диспансерно наблюдение: „ Насочва се към ОГЕО за колоноскопия с оглед данните от РЕТ/СТ

41. В Решение на обща клинична онкологична комисия/клинична комисия по хематология № 386/31.01.2018г. по АПр. № 5 "Определяне на план за лечение на болни с онкологични заболявания от онкологична комисия" на ЗОЛ Б.М.М.с ЕГН ******ХХХХ с диагноза С 62.1 „Десцендирал тестис“ и С 77.2 „Интраабдоминални лимфни възли“ : Т2 N2 Ml/б дроб параортални л.в./ ст. IV, в Блок „Комисията взе решение за“ е попълнено:

химиотерапия: „За КТ на корем, малък таз и гръден кош за рестадиране.“

лъчелечение

За случаите по I, от т. 1 до т. 41 пациентите са насочени за провеждане на допълнителни медицински дейности. Конкретната АПр. не е следвало да бъде отчитана в РЗОК, тъй като съгласно алгоритъма на АПр. 5 от Приложение № 18 към НРД за МД 2017г.„В случаите, когато при провеждане на амбулаторната процедура се установи необходимостта от провеждане на допълнителни медицински дейности (консултации;медико-диагностични изследвания) за поставяне на окончателна диагноза и стадиране в случаите по т.1.2., пациента се насочва по клинична пътека 241 „Диагностични процедури за стадиране и оценка на терапевтичния отговор при пациенти със злокачествени солидни тумори и хематологични заболявания“. Окончателното решението на клиничната онкологична комисия/клинична комисия по хематология се оформя и отчита след получаване на резултатите по КП 241.

АПр. е следвало да бъде оформена и отчетена след получаване на резултатите от проведените допълнителни медицински дейности,с оглед на което е прието от проверяващите,че констатираното по т. I, от т. 1 до т. 41 представлява неизпълнение на чл.309 във вр. с чл. 345, ал. 1, т. 3 и т. 4 от НРД за МД 2017,поради което и на основание чл. 346, ал. 1 и чл. 381, ал. 1 от НРД за МД 2017 неоснователно получените суми по АПр № 5 за 41 случая по 50.00лв. в общ размер на 2050.00лв. следва да бъдат възстановени от ЛЗ.

Въз основа на тези констатации, директорът на РЗОК-гр.Шумен, издал процесната ПИСМЕНА ПОКАНА изх. № 29-02-1140/27.04.2019г., с която във вр. с констатациите по т.I.1. до т.I.41 от Протокол за неоснователно получени суми№VII-57-46/28.02.2018год. поканил дружеството да възстанови доброволно неправомерно получените суми в общ размер на 2050.00 / по 50лв. по всяка т. от протокола/,заплатени по фактура№0….1989/08.02.2018год. Поканата била връчена срещу подпис на управителя на дружеството на 27.09.2019г., а на 11.10.2019г. /видно от прил. на л.180-181 известие за доставяне и касов бон по пощата / дружеството изпратило до РЗОК-Шумен настоящата жалба  адресирана до Административен съд - гр.Шумен,заведена в органа с вх.№29-02-1218 от 15.10.2019год.  

По делото  по искане на оспорващия е  назначена,изслушана и приобщена към доказателствения материал съдебно-медицинска експертиза, заключението по която кореспондира със събраните по делото доказателства, поради което съдът я кредитира с доверие, като обективна и компетентно дадена.

Вещото лице- специалист-медицински онколог, след проверка на база събраните по делото доказателства и находящата се в ЛЗ медицинска документация дава заключение,както следва:

Във всичките 41 бр. Решения на обща клинична онкологична комисия/клинична комисия по хематология са визирани стадиране на болестта и вид терапевтична/проследяваща модалност,като според съответната експертна оценка на комисията в някои решения е посочена нужда от оценка на терапевтичния отговор.Горното обуславя извода на вещото лице,че всичките 41 бр. решения отговарят по съдържание и процедура на изискванията на АПр№5.На следващо място вещото лице по СМЕ заключава,че в предоставените решения по АПр№5,които визират предстоящо лечение е посочен видът на терапевтичната модалност,дори и без да е налице такова нормативно изискване и са посочени детайли на придружаващи диагностични процедури,с оглед на което приема,че при издаване на решенията са спазени изискванията,заложени в съответната разпоредба на НРД за МД 2017.Досежно КП№241 вещото лице сочи,че тази клинична пътека регламентира само диагностични процедури за начална оценка на стадий и /или оценка на терапевтичен отговор след проведено онкологично лечение и изпълнението й задължително изисквало наличието на предварително решение на обща клинична онкологична комисия.В процесните 41бр. решения по АПр.№5,които предполагат КП№241 е визирано точно необходимост от „рестадиране“,“оценка на терапевтичен отговор“ и в този смисъл липсвало нарушение на нормативните изисквания за реализиране на въпросната КП.Касателно РЕТ/СТ вещото лице сочи,че същото е образно изследване извън номенклатурата,реимбурсирана от НЗОК и може да се назначава по преценка на специалисти по онкология и без наличие на предварително решение на обща клинична онкологична комисия/клинична комисия по хематология.В този смисъл и доколкото решенията на обща клинична онкологична комисия/клинична комисия по хематология имат нормативен статут да регламентират само изследвания,реимбурсирани от НЗОК,всички допълнителни изследвания,по преценка на специалист по онкология за необходими,могат да се назначават и без предварително решение.

Заключението на вещото лице по СМУ е прието от съда и страните без възражения, като обективно и компетентно дадено и кредитирано от съда с оглед кореспонденцията му със съвкупния доказателствен материал по делото.

При така очертаната фактическа обстановка, съдът прави следните правни изводи:

Предмет на оспорване е Писмена покана за възстановяване на суми, получени без правно основание изх. № 29-02-1140/27.09.2019г. на Директора на Районна здравноосигурителна каса/РЗОК/ - гр. Шумен, в обжалваната част в размер на 2050.00лв.– индивидуален административен акт, подлежащ на съдебен контрол, съобразно изричната разпоредба  на чл.76а ал.4 от ЗЗО. Жалбата е подадена от адресата - надлежна страна, имаща правото и интереса от оспорване на процесната покана, в преклузивния 14-дневен срок по чл.149 ал.1 от АПК, поради което е процесуално допустима.

Разгледана по същество и преценявайки фактическите обстоятелства, релевантни за правния спор, както и след проверка на административния акт, съобразно критериите, визирани в разпоредбата на чл.146 от АПК, административният съд приема жалбата против писмената покана за основателна, по следните съображения:

Оспорената покана е издадена при условията и по реда на чл.76а от ЗЗО, регламентиращ случаите,при които изпълнителят на медицинска помощ е получил суми без правно основание, които не са свързани с извършване на нарушение по този закон и това е установено при проверка от контролните органи. От събраните по делото доказателства се установява, че обжалваната покана е издадена от компетентен по степен, материя и място орган-директор на РЗОК-Шумен, чиито правомощия са разписани в чл.76а, ал.3 от ЗЗО.

Поканата е в предписаната от закона писмена форма съобразно чл.59 ал.1 от АПК и е постановено при съблюдаване изискванията на чл.59 ал.2 от АПК-съдържа мотиви и изискуемите реквизити. В административния акт са посочени фактическите основания-извършена проверка, при която са констатирани нарушения, отразени в съставен за това Протокол за неоснователно получени суми № VII-57-46/28.02.2018г., съдържащ подробно посочване на фактите, квалифицирани като неизпълнение на чл.309 във вр. с чл.345 ал.1 т.3 и т.4 от НРД за МД 2017 за това,че   за посочените в т.I.1. до т.I.41  от протокола случаи,пациентите са насочени за провеждане на допълнителни медицински дейности,с оглед на което конкретната АПр.№5 не е следвало да бъде отчитана в РЗОК,а пациентите е следвало да бъдат насочени  по КП№241 и окончателното решение на клиничната онкологична комисия/клинична хематология се оформя и отчита след получаване на резултатите по КП№241.Сочените в акта фактически основания,обусловили обективираното в него властническо волеизявление напълно кореспондират с посочените правни основания за това.Протоколът за неоснователно получени суми е приложен към административния акт и изпълнява функциите на мотиви за  издаването на оспорената покана.В този смисъл ,в акатувания административен акт-покана административният орган е изложил подробни мотиви,свързани с допуснатите от дружеството нарушения,които мотиви обстойно анализирал и обсъдил.В атакуваната писмена покана Директорът на РЗОК Шумен мотивирано и правилно е обосновал приложените санкции съобразно материалноправните норми. С оглед на това съдът намира, че административният акт е надлежно мотивиран и не са налице твърдените от оспорващия нарушения  по смисъла на чл.146 т.2 във вр. с чл.59 ал.1 т.4 от АПК  досежно формата на оспорения административен акт.

Не са налице и релевираните в жалбата доводи за  допуснати от органа съществени нарушения на административнопроизводствените правила,съставляващи отменително основание по смисъла на чл.146 т.3 от АПК.

Проверката е възложена и извършена в съответствие с процедурните правила, при липса на съществени процесуални нарушения.Административното производство по издаване на обжалвания акт е инициирано с издадена  нарочна заповед№РД-18-46/19.02.2018год. на директора на РЗОК /л.761/,с която са определени субекта,вида и обхвата,   предметът на проверката  и е разпоредено осъществяването на проверката от поименно посочени длъжностни лица от РЗОК-Шумен-контрольори,съставляващи компетентни по смисъла на чл.72 ал.2 от ЗЗО проверяващи лица.В хода на административното производство не са допуснати нарушения на процедурните правила.Съгласно разпоредбата на чл.72 ал.10 от ЗЗО,условията и редът за осъществяване контрола по ал.2, ал.3, ал.4, ал.5 ,ал.6, ал.7, ал.8 и ал.9 се определят с Инструкция,издадена от управителя на НЗОК.В изпълнение на цитираната разпоредба управителят на НЗОК е издал Инструкция№РД-16-31/23.06.2016год. за условията и реда за осъществяване контрол по чл.72 от ЗЗО,публикувана на официалния сайт на НЗОК.Съобразно тази Инструкция и разпоредбата на чл.74 ал.4 от ЗЗО,правилно ,в хода на проверката длъжностните лица-служители на РЗОК Шумен съставили Протокол за неоснователно получени суми №VII-57-46/28.02.2018год. /л.78/, връчен на представляващия лечебното заведение. Определената в разпоредбата на чл.74 от ЗЗО процедура по издаване на атакувания административен акт не дефинира срок и начин на съставяне на протокола,обективиращ констатациите по проверката. Протоколът за неоснователно получени суми съдържа подробно описание на направените при проверката констатации,както и посочване на съответните норми,разписващи определен стандарт за поведение,който според органа не е бил спазен от проверяваното ЛЗ.Изчакан е 7-дневният срок за депозиране на възражение против констатациите на длъжностните лица , след което директорът на РЗОК е издал писмената покана за възстановяване на сумите, получени без правно основание.

Съдът,в настоящия съдебен състав намира,че обжалваната писмена покана е изготвена в законоустановената писмена форма и при съблюдаване изискванията на чл.59 ал.2 от АПК,тъй като съдържа подробно изложение на фактическите основания,обусловили обективираното в нея властническо волеизявление. В унисон със задълженията си по чл.34 и чл.35 от АПК в оспорения административен акт административният орган е изложил подробни мотиви досежно извършените от КОЦ Шумен нарушения,като в мотивите си обстойно анализирал и обсъдил направените от лечебното заведение възражения и се е аргументирал защо не възприема същите като основателни.

 Поради изложеното съдът приема, че обжалваната покана е валиден акт, издаден от компетентен административен орган,в надлежна форма, при липса на процесуални нарушения.

Съдът намира обаче, че обжалваната покана е постановена в нарушение на материалния закон и в противоречие с целта на закона. Съображенията за това са следните:

В административният акт и по-специално в  т.I .1 до т.I .41 от Протокола за неоснователно получени суми№VII-57-46/28.02.2018год.,съдържащ мотивите за издаване на административния акт , като правни основания за издаването му са посочени разпоредбите на чл.346  ал.1  и чл.381 ал.1 от НРД за МД 2017 във вр. с чл.309 и чл.345 ал.1 т.3 и т.4 от НРД за МД 2017год.

 Съгласно чл. 346 ал.1 от НРД за МД 2017 при КП,АПр и КПр,която не е завършена,индикациите за хоспитализация,ДЛА и /или критериите за дехоспитализация не са спазени,дейността не се заплаща,както и вложените медицински изделия и приложените лекарствени продукти,чиято стойност не се включва в цената на КП и АПр. В тези случаи съгласно разпоредбата на чл.381 ал.1 от НРД за МД 2017,при отчетена и заплатена КП,АПр,КПр,когато не е изпълнен ДЛА,липсват индикации за хоспитализация,както и при неизпълнени критерии за дехоспитализация,директорът на РЗОК удържа неоснователно получени суми.Именно на сочените по-горе правни основания е издадена оспорената покана за възстановяване на неоснователно получени суми,като административният орган е приел,че в процесните 41 бр. случаи,упоменати подробно в т.I.1 до т.I.41 от протокола ЛЗ не е изпълнило задълженията си по чл.309 във вр. с чл.345 ал.1 т.3 и т.4 от НРД за МД 2017.Разпоредбата на чл.309 от НРД за МД 2017 предвижда,че АПр се извършват в съответствие с алгоритмите по Приложение№18 и се отразяват в посочените в тези алгоритми документи.Разпоредбата на чл.345 ал.1 от НРД за МД 2017год. урежда условията,при наличието на които НЗОК заплаща на изпълнителя на БМП за всеки отделен случай по АПр и КПр,изброени лимитативно от т.1 до т.6,между които да са спазени условията за завършена АПр и КПр / по т.3/ и извършената дейност по АПр и КПр да е отчетена при условията и по реда на тази методика /т.4/.За случаите по т.I от т1 до т.41 от протокола органът приел,че доколкото пациентите са били насочени за провеждане на допълнителни медицински дейности,АПр№5 не е следвало да бъде отчитана в РЗОК,тъй като съгласно ДЛА на АПр№5 от Приложение№18 към НРд за МД 2017,в тези случаи пациентите следвало да бъдат насочени по КП№241 „Диагностични процедури за стадиране и оценка на терапевтичния отговор при пациенти със злокачествени солидни тумори и хематологични заболявания“ и окончателното решение на клиничната онкологична комисия/клинична комисия по хематолоия  е следвало да бъде оформено и отчетено след получаване резултатите по КП№241,респективно АПр е следвало да бъде оформена и отчетена едва след получаване на резултатите от проведените допълнителни медицински дейности.В случая констатираното неизпълнение на задължения по чл.309 и чл.345  ал.1 т.3 и т.4 от НРД за МД 2017 касае именно момента на оформянето и отчитането на АПР№5,което е направено преди получаване резултатите от назначените за всеки пациент допълнителни медико-диагностични дейности.

Съдът,в настоящия състав не споделя становището на административния орган,че са налице неизпълнения на задължения по смисъла на чл.309 и чл.345 ал.1 т.3 и т.4 от НРД за МД за 2017.

Действително,задължително условие за заплащане от страна на НЗОК на изпълнителя на БМП е спазването на условията за завършена АПр и КПР и отчитането й при условията и по реда на методиката залегнала в НРД за МД 2017,а редът за извършването и отразяването на АПр е регламентиран в ДЛА по Приложение №18 към НРД за МД 2017.В тази насока,според р-л II т.1 от ДЛА за АПр№5 целта на амбулаторната процедура е извършването на цялостна оценка на пациенти със злокачествени солидни тумори или злокачествени хематологични заболявания с цел определяне на окончателна диагноза,стадия,прогностичната група и лечебната стратегия на различните етапи от болестта,като т.1.1. и т.1.2 включват разглеждане и обсъждане на наличната медицинска документация,в т.ч. и резултати от проведени медико-диагностични изследвания,поставената диагноза и първоначалното стадиране от насочващото ЛЗ,както и оценка на необходимостта от провеждане на допълнителни медицински дейности /консултации,медико-диагностични изследвания/ за поставяне на окончателна диагноза и стадиране,в случаите,когато наличните данни по т.1.1 са недостатъчни.Действително  в р-л II „Индикации за провеждане на процедурата „ от ДЛА на АПр№5 е разписано,че в случаите,при които при провеждане на АПр се установи необходимостта от провеждане на допълнителни медицински дейности /консултации,медико-диагностични изследвания/ за поставяне на окончателна диагноза и стадиране в случаите по т.1.2. ,пациентът се насочва по КП№241 „Диагностични процедури за стадиране и оценка на терапевтичния отговор при пациенти със злокачествени солидни тумори и хематологични заболявания“ и окончателното решение на клиничната онкологична комисия /клинична комисия по хематология да се оформя и отчита след получаване на резултатите по КП№241,но това не означава,че в тези случаи не следва да се постановява решение на онкологичната комисия /клиничната комисия по хематология,което в случая не съставлява окончателно такова.Това е така,тъй като съобразно т.3 от р-л II на ДЛА „Завършване на амбулаторната процедура“,един от медицинските критерии за завършена АПр№5 е изготвянето на решение на общата клинична онкологична комисия /клинична комисия по хематология за всеки отделен случай,което задължително включва:окончателна диагноза,стадий на заболяването,лечебна тактика,планиране последователността на терапевтичните етапи и структурите,в които те да бъдат проведени и запознаване на пациента с терапевтичния план и последователността на етапите,чрез които да се достигне до окончателната цел на лечението /вж.т.1/. Едва след приключване на АПр пациентът се насочва към останалите звена,осигуряващи комплексно лечение на заболяванията,съгласно плана.Същевременно според  т.1 и т.2 от р-л III от ДЛА на АПр№5,основен документ за проведените дейности по АПр е именно решението на общата клинична онкологична комисия /клинична комисия по хематология,екземпляр от него съставлява неразделна част от медицинската документация на пациента и подлежи на проверка от контролните органи на НЗОК/РЗОК,а отчитането на проведените АПр се извършва ежемесечно с „Решение на обща клинична онкологична комисия /клинична комисия по хематология“-бл.МЗ-НЗОК№12.Същевременно,изрично в КП№241 „Диагностични процедури за стадиране и оценка на терапевтичния отговор при пациенти със злокачествени солидни тумори и хематологични заболявания“ в р-л II т.1 „Индикации за хоспитализация“ е предвидено,че с оглед осъществяване целта на КП-осигуряване на диагностични изследвания за стадиране и рестадиране при пациенти със злокачествени солидни тумори и хематологични заболявания е необходимо на първо място „Запознаване с Решението на обща клинична онкологична комисия /клинична комисия по хематология“  /т.1.1./ и едва на следващо място да се направи оценка на туморния терапевтичен отговор след проведено лечение в съответствие с утвърденото фармако-терапевтично ръководство по медицинска онкология и клинична хематология“.Следователно,при приема за лечение по КП№241 задължителен етап е запознаването с решението на обща клинична онкологична комисия /клинична комисия по хематология.В този смисъл,необосновано и неизпълнимо ,а същевременно и несъответно на закона е становището на РЗОК да се проведат допълнителните изследвания без да има решение на комисията.Това  обуславя крайния извод,че назначените изследвания по КП№241 няма да могат да бъдат проведени без наличието на решение на клиничната комисия по хематология.Този извод напълно кореспондира и с разпоредбата на чл.322 ал.2 от НРД за МД 2017,според която всички лечебни заведения,които изпълняват по договор с НЗОК дейности,включващи диагностика и лечение на онкологични заболявания провеждат лечение на болни с установени онкологични заболявания само след заключение от клинична онкологична комисия по АПР№5,с изключение ,когато лечението се провежда в условията на спешност.От заключението на вещото лице по СМЕ,прието от съда и страните като обективно и компетентно дадено се установи по категоричен и безспорен начин,че никой от упоменатите в протокола за неоснователно получени суми 41 случая не касае провеждането на лечения в условията на спешност.Във всичките 41 случая  клиничната комисия по хематология е изпълнила основното си задължение да извърши „стадиране и оценка на терапевтичния отговор“,като е отчела както извършеното лечение до момента,така и резултатите от него и в какъв стадий е заболяването.Това задължение на комисията е категорията на абсолютните,без които е невъзможно да продължи лечението на всеки конкретен пациент нататък.В тази насока,според заключението на вещото лице във всичките 41 бр. Решения на обща клинична онкологична комисия /клинична комисия по хематология са визирани стадиране на болестта и вид терапевтична/проследяваща модалност и съобразно експертна оценка на комисията в някои от решенията е посочена нужда от оценка на терапевтичния отговор.Нещо повече,в предоставените решения по АПр№5,визиращи предстоящо лечение е посочен видът на терапевтичната модалност  и са посочени детайли на придружаващи диагностични процедури .Въз основа на горното,вещото лице приема,че всичките 41 бр. Решения,упоменати в протокола за неоснователно получени суми отговарят по съдържание и са постановени в съответствие с изискванията за спазване на ДЛА по АПр№5 и при спазване на изискванията,заложени в НРД за МД 2017.Заключението на вещото лице по СМЕ подкрепя напълно изводите на съда,подробно развити по-горе,че изпълнението на КП№241 задължително изисква наличието на предварително решение на общата клинична онкологична комисия.В представените решения по АПр№5,които предполагат насочване по КП№241 е визирано точно необходимост от „рестадиране“ и „оценка на терапевтичен отговор“ или въобще от образно изследване и в този смисъл при постановяването им липсва нарушение на нормативните изисквания за отчитане и оформяне на въпросната АПр.

С оглед на изложеното съдът намира, че не са налице  описаните от I.1 до т.I.41 от Протокол за неоснователно получени суми№VII-57-46/28.02.2018год. неизпълнения на чл.309 във вр. с чл.345 ал.1 т.3 и т.4 от НРд за МД 2017, поради което не е налице и основанието на  346 ал.1 и чл.381 ал.1 от НРД за МД 2017,  да не се заплаща извършената дейност и да се удържат неоснователно платените суми. От това следва,  че заплатените суми  в общ размер на 2050лв. / по 50лв. за всеки един от случаите/ не са получени неоснователно от дружеството и то не дължи тяхното възстановяване.

Въз основа на изложените съображения и с оглед разпоредбата на чл.168 и чл.146 от АПК съдът приема, че оспорваната покана е издадена от компетентен по степен и материя орган - Директор на РЗОК - Шумен,  в писмена форма и съдържа фактически и правни основания за издаването й, но е издадена в противоречие с материалноправните разпоредби и не съответства на целта на закона, поради което същата е незаконосъобразна и като така следва да бъде отменена.

Предвид изхода от спора, на основание чл.143 ал.1 от АПК ответната страна следва да заплати на оспорващото дружество направените разноски по делото в размер на 1006.00лв./хиляда и шест / лева, от които 50лв. държавна такса, 756лв. адвокатски хонорар и 200лв. възнаграждение на вещото лице ,съобразно представения списък на разноските и прил. към него  фактура и  и платежно нареждане,удостоверяващи  реално направените от страната разноски за заплащане на адвокатско възнаграждение.

Водим от горното, съдът,

 

 

                                       

Р     Е     Ш     И   :

 

  ОТМЕНЯ  по жалба  на “К.о.ц.” ЕООД, със седалище и адрес на управление ***, ЕИК *********, представлявано от доц.д-р Р.Г.-заместващ управителя Писмена покана за възстановяване на суми в общ размер на 2050 /две хиляди и петдесет /лева изх. № 29-02-1140/27.09.2019г. на Директора на Районна здравноосигурителна каса/РЗОК/ - гр. Шумен в обжалваната част по т.I.1 до т.I.41 от Протокол за неоснователно получени суми№VII-57-46/28.02.2018год. 

ОСЪЖДА Районна здравноосигурителна каса - гр. Шумен да заплати на  „К.о.ц.” ЕООД, със седалище и адрес на управление ***, ЕИК *********, сумата от 1006лв./хиляда и шест / лева, представляваща разноски по делото.

Решението подлежи на касационно обжалване пред Върховния административен съд на Република България гр. София в 14 дневен срок от съобщаването му на страните чрез изпращане на препис по реда на чл.137 във вр. с чл.138 ал.1 от АПК.

 

 

                                    АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: