Определение по дело №852/2023 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 1 декември 2023 г.
Съдия: Дияна Божидарова Златева-Найденова
Дело: 20237150700852
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 30 август 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

1714/1.12.2023г.

 

гр. Пазарджик

 

Административен съд Пазарджик, XI касационен състав, в закрито заседание, в състав:

 

             ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДЕСИСЛАВА КРИВИРАЛЧЕВА

    ЧЛЕНОВЕ: 1. Г. ВИДЕВ

                                          2. ДИЯНА ЗЛАТЕВА-НАЙДЕНОВА

 

като разгледа докладваното от съдия Златева-Найденова КАНД № 852, по описа на съда за 2023 г., намери за установено следното:

 

Производство по реда на чл. 229 и сл. от АПК и е образувано по частната жалба вх. № 8462/16.10.2023 г. от Директора на Национално ТОЛ Управление към Агенция „Пътна инфраструктура“ ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр. София, бул. „Македония“ № 3, представлявана от Председател на Управителния съвет на АПИ, чрез юрк. С.С. срещу Протоколно определение от 11.10.2023 г., постановено по к.а.н.дело № 852/2023 г. по описа на Административен съд – Пазарджик, с което е съдът е спрял производството по делото във връзка с отправено преюдициално запитване, чиито резултат е относим към предмета на настоящото дело.

С протоколно определение от 11.10.2023 г. съдът е спрял производството по делото до произнасяне по дело № С-61/2023 г. на СЕС. Това дело е образувано по отправено преюдициално запитване от Административен съд – Хасково по въпроса дали нормата на чл. 9а от Директива № 1999/62/ЕО на Европейския парламент и Съвета от 17.06.1999 г. относно заплащане на такса от тежкотоварни автомобили за използване на определени инфраструктури, трябва да се тълкува в смисъл, че предвиденото в този член изискване за съразмерност на установените наказания за нарушение на националните разпоредби, приети по тази директива, не допускат националноправна уредба, като разглежданата в главното производство, която предвижда налагане на глоба или имуществена санкция във фиксиран размер за нарушенията на правилата относно задължението за предварително установяване и заплащане на размера на таксата за ползване на пътната инфраструктура, независимо от характера и тежестта им, при положение, че е предвидена възможност за освобождаване от административнонаказателна отговорност при заплащане на тъй наречената компенсаторна такса.

Въпреки че преюдициалното запитване не е отправено по настоящото дело, доколкото поставеният за решаване пред СЕС въпрос е от съществено значение за произнасянето по жалбата срещу процесното решение, съдът е намерил, че са налице основания за спиране на производството по настоящото дело до произнасяне на СЕС.

Съгласно чл. 229, ал. 1 от АПК преграждащите определения, каквото безспорно е определението за спиране, подлежат на обжалване с частна жалба. С изричната разпоредба на чл. 631, ал. 1, изр. 2 от ГПК, обаче, субсидиарно приложима на основание чл. 144 от АПК, е предвидено изключение от това общо правило.

Невъзможността за инстанционен контрол е изрично регламентирана в посочения законов текст, без да бъде конкретизирана хипотеза, в която има отправено преюдициално запитване от друг национален съд на държавата членка или от национален съд на друга държава членка, или запитване от съда по висящото дело по въпроси, за които е необходимо тълкуване на разпоредби от правото на ЕС. Доколкото обаче решението на СЕС има задължителна сила за всички съдилища и учреждения в Република България, а не само за съда, отправил запитването, то следва да се приеме, че забраната обхваща както случаите, в които съдът спира висящо дело поради отправяне на преюдициално запитване до СЕС, така и случаите, в които спирането е на основание отправено от друг национален съд на същата или друга държава членка преюдициално запитване по аналогични или сходни правни спорове.

Преценката в тези случаи е предоставена на съда, пред който е висящо делото, като определението му е изключено от обхвата на инстанционния контрол на основание чл. 631, ал. 1, изр. 2 от ГПК.

 Спирането на производството е пряка последица от правомощието на съда да отправи преюдициално запитване до СЕС, а съдебният състав, пред който са поставени правните въпроси, по които е отправено преюдициално запитване по друго дело, има същите правомощия като състава на съда, който вече е отправил преюдициално запитване.

Ето защо, на основание чл. 213а, ал. 2, във връзка с чл. 215, т. 4 от АПК, вр. с чл. 631, ал. 1 от ГПК, вр. с чл. 144 от АПК, във връзка с чл. 236 от АПК, Административен съд Пазарджик, XI състав

 

О П Р Е Д Е Л И:

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ частната жалба вх. № 8462/16.10.2023 г. от Директора на Национално ТОЛ Управление към Агенция „Пътна инфраструктура“, чрез юрк. С.С., срещу Протоколно определение от 11.10.2023 г., постановено по к.а.н.дело № 852/2023 г. по описа на Административен съд – Пазарджик.

ПРЕКРАТЯВА производството по частната жалба.

ОПРЕДЕЛЕНИЕТО подлежи на обжалване с частна жалба пред ВАС в 7- дневен срок от съобщаването.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:/П/

 

ЧЛЕНОВЕ:         1./П/

 

2.  /П/