Решение по дело №1425/2023 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 1017
Дата: 30 октомври 2023 г.
Съдия: Даниела Динева Драгнева
Дело: 20237040701425
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 27 юли 2023 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

Номер 1017             Година 30.10.2023           Град  Бургас

 

В    ИМЕТО    НА    НАРОДА

 

Административен съд - Бургас, Х състав, на трети октомври две хиляди двадесет и трета година, в публично заседание, в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: Даниела Драгнева

 

Секретаря

Прокурор

като разгледа докладваното от съдия Драгнева, административен характер дело номер 1425 по описа за 2023 година и за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.145 и следващите Административно процесуалния кодекс (АПК), във връзка с чл.29, ал.2 от Закона за подпомагане на земеделските производители (ЗПЗП).

Образувано е по жалба на С.Д.С. с ЕГН: ********** ***, чрез адвокат Д.М. ***, със съдебен адрес *** против уведомително писмо изх.№ 02-020-6500/117115 от 04.08.2021 г. на заместник изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“. Счита, обжалвания административен акт за незаконосъобразен, при липса на фактически и правни основания, което прави волята на административния орган неясна. Прави искане да се отмени уведомителното писмо, като незаконосъобразно и да му се присъдят направените по делото разноски. В съдебно заседание, поддържа жалбата и прави искане да бъде уважена и да му се присъдят направените разноски, съгласно представения списък.

Ответникът – Заместник изпълнителен директор на Държавен фонд „Земеделие“, редовно уведомен, чрез процесуалния си представител оспорва жалбата и прави искане да бъде отхвърлена, като неоснователна и да му се присъдят направените по делото разноски.

Съдът след като прецени събраните по делото доказателства, от фактическа страна намира за установено следното:

Не е налице спор по делото, че жалбоподателят е земеделски производител, регистриран в интегрираната система за административен контрол (ИСАК) с уникален регистрационен номер (УРН) 234765 и за кампания 2019 г. е подал заявление до ДФ „Земеделие“ Разплащателна агенция с УИН 02/270519/34105 с вх.№ 18992801/12.04.2019 г. (л.16, л.19-гръб от делото), с което е заявил за подпомагане по схемите и мерките за директни плащания: Схема за единно плащане на площ (СЕПП), Схема за преразпределително плащане (СПП), Схема за плащане за селскостопански практики, които са благоприятни за климата и околната среда – зелени директни плащания (ЗДП), Схема за преходна национална помощ за земеделска земя на хектар (ПНДП), Компенсаторни плащания по Натура 2000 и рамковата директива за водите (Мярка 12), Компенсаторни плащания в планинските райони (Подмярка 13.1/НР1). Към заявлението са приложени Таблица на използваните парцели за 2019 г., Приложение за кандидатстване по мярка 12 и др. документи и декларации.

При подаване на заявлението са извършени автоматични проверки на въведените данни, с резултатите от които жалбоподателят е запознат (л.18-19 от делото).

С уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ за кампания 2019 г. с изх.№ 02-020-6500/117115 от 04.08.2021г. (л.14-15 от делото) е оторизирана и изплатена сума в размер на 1 056,19 лева по Схема за плащане за селскостопански практики, които са благоприятни за климата и околната среда – зелени директни плащания (ЗДП), намалена с 10 975,25 лева. За всички останали заявени суми за плащане, както следва: за СЕПП в размер на 19 084,41 лева, за Подмярка 13.1/НР в размер на 18 116,38 лева, за Мярка 12/Натура 2000 в размер на 10 897,17 лева и за СПП в размер на 4 116,6 лева е оторизирана сума в размер на 0,00 лева. В уведомителното писмо е посочено, че по схемите базирани на площ, администрирани съгласно чл.19 от Делегиран Регламент № 640/2014 на Комисията за кампания 2019 г. са наложени санкции за бъдещ период в размер както следва: по  СЕПП – 17 409,07 лева, СПП – 2 935,14 лева, Подмярка 13.1/НР 1 – 18 116,38 лева и Мярка 12/Натура 2000 – 10 897,17 лева.

Уведомителното писмо е съобщено на жалбоподателя на 20.07.2023 г., видно от представения по делото журнал за изтеглени уведомителни писма (л.36 от делото) и е обжалвано пред Административен съд Бургас с жалба вх.№ 7820/27.07.2023 г. (л.2 от делото), подадена по пощата на 26.07.2023 г., видно от приложената по делото куриерска бланка (л.7 от делото), в срока по чл.149, ал.1 от АПК.

Съдът, предвид установената фактическа обстановка и събраните по делото  доказателства, като съобрази приложимите законови разпоредби, намира жалбата за основателна.

Изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“, съгласно чл.20а от ЗПЗП, организира и ръководи дейността и на Разплащателната агенция и я представлява. Изпълнителният директор притежава правомощия по отношение одобряването или отхвърлянето на проекти по схеми и мерки на Общата селскостопанска политика, по аргумент от чл.10, ал.1, т.7 от Устройствения правилник на ДФЗ. Със заповед № 03-РД/2891/23.07.2019 г. (л.64-65 от делото), изпълнителният директор на ДФ „Земеделие“ е делегирал на заместник изпълнителния директор Петя Славчева правомощията да издава и подписва уведомителни писма от вида на процесното, поради което то се явява издадено от компетентен орган, съобразно предоставените му правомощия.

Уведомителното писмо е издадено в предвидената от законодателя писмена форма, но при липса на изложени фактически и правни основания, относно извършените намаления на заявените суми и наложените санкции за бъдещ период.

Съгласно нормата на чл.59, ал.2, т.4, пр.1 от АПК, всеки административен акт следва да съдържа мотиви, т.е. фактическите и правни основания за неговото издаване. Няма пречка, тези мотиви да бъдат обективирани не само в акта, но и да бъдат изложени и отделно в съпроводителното писмо или в друг документ към който актът изрично препраща. В оспореното уведомително писмо липсват фактически основания за неговото издаване, като дори липсва препращане към документи, съдържащи се в преписката. В писмото е посочено единствено, че общата оторизирана сума е изчислена чрез ИСАК, след извършване на задължителни административни проверки и/или проверки на място (в съответствие с чл.37 от ЗПЗП) на данните в подаденото заявление за подпомагане, както и че тези данни са сравнени със съответната налична информация, съдържаща се във външните регистри на ИСАК, поддържани на основание чл. 30 от ЗПЗП.

Извън това, уведомителното писмо съдържа и две таблици – таблица 1 - за оторизираните суми и таблица 2 – за извършените плащания, с пояснения към тях. От таблица 1 става ясно, че оторизираната на жалбоподател сума е в размер на 0,00 лева по Подмярка 13.1/НР, по СЕПП, по Мярка 12/Натура 2000 и по СПП, а  и по Схема за плащане за селскостопански практики, които са благоприятни за климата и околната среда – зелени директни плащания (ЗДП) е в размер на 1 056,19 лева.

От таблица 2 се установяват сумата за изплащане, която съответства на оторизираната сума. Никъде обаче не е посочено на какво правно основание е отказано оторизирането на заявените суми по посочените мерки. Това не става ясно и от обясненията към таблица 1, в която за колона 3 – Намаления, са отчетени възможните причини за намаления на субсидията, като те са обобщени в пет групи, но никъде в уведомителното писмо не е посочена, която от предвидените причини за извършване на намаления на заявените суми е прието, че е налице. В този смисъл волята на административния орган е напълно неясна. Отново без да наведе никакви мотиви органът е наложил и санкцията за бъдещ период в размер на, както следва: СЕПП – 17 409,07 лева, СПП – 2 935,14 лева, Подмярка 13.1/НР – 18 116,38 лева и Мярка 12/Натура 2000 – 10 897,17 лева, като се е позовал единствено чл.19а  от Делегиран регламент № 640/2014 г. на Комисия за кампания 2019 г., без да има допълнителни пояснения.

От представените с административната преписка документи, също не се установяват конкретните обстоятелства, въз основа на които да се изведат основанията за издаване на акта, в обжалваната му част. Установяват се само размера на заявените, оторизираните и изплатените субсидии и резултатите от автоматичните проверки на въведените данни в заявлението за подпомагане за кампания 2019 г. Какви са обаче причините да бъде намалена площта по конкретната преписка, за кои парцели и на какво основание тя се приема като недопустима за подпомагане, административният орган не е посочил. При липсата на мотиви в тази насока не може да се установи защо административният орган е преценил, че цялата заявена за подпомагане сума, с изключение на оторизирана и изплатена сума в размер на 1 056,19 лева по Схема за плащане за селскостопански практики, които са благоприятни за климата и околната среда – зелени директни плащания (ЗДП), следва да бъде намалена. Това е съществено процесуално нарушение, тъй като от една страна това препятства съда да извърши преценка относно съответствието на оспорения акт с материалноправните изисквания на закона, послужили като основание на административния орган да издаде процесния акт, а от друга страна се нарушава правото на защита на лицето адресат на акта, тъй като то се лишава от възможността да организира адекватно защитата си срещу конкретни факти и обстоятелства, послужили като основание за издаването на акта и приети за установени от административния орган, тъй като фактическите основания очертават освен предмета на делото, но и предмета на доказване.

Действително по делото е представено становище с изх.№ 02-020-6500/11715#2/29.08.2023 г. (л.38-54 от делото), но мотивите изложени в него не биха могли да изпълнят ролята на мотиви на оспорения административен акт, съобразно становището възприетото в тълкувателно решение № 16/31.03.1975 г. на ОСГК, тъй като то е постъпило по делото на 01.09.2023 г., а не заедно с административната преписка на 21.08.2023 г. В този смисъл, недопустимо е в хода на съдебното производство да се установяват фактическите основания мотивирали административния орган да издаде оспорения акт, било с представено от него становище, било посредством ангажиране на съдебно-техническа експертиза, каквато в случая даже не е поискана.

Липсата на мотиви води до незаконосъобразност на уведомителното писмо в обжалваната му част по смисъла на чл.146, т.3 АПК, като издаден в нарушение на императивната норма на чл.59, ал.2, т.4 АПК и е самостоятелно основание за неговата отмяна. Ето защо и на основание чл.172, ал.2 и чл.173, ал.2 от АПК, уведомителното писмо следва да бъде отменено в обжалваната му част, а преписката да бъде върната за ново произнасяне на административния орган по подаденото от жалбоподателя заявление.

При този изход на спора и на основание чл.143, ал.1 от АПК в полза на жалбоподателя следва да се присъдят направените по делото разноски в общ размер на 5 710,00 лева, от които 10,00 лева платена държавна такса за образуване на съдебното производство и 5 700,00 лева платено адвокатско възнаграждение.

Мотивиран от изложеното, Административен съд Бургас,

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ уведомително писмо изх.№ 02-020-6500/117115 от 04.08.2021г. на заместник изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“, в ЧАСТТА в която по подаденото от С.Д.С. с ЕГН: ********** заявление с вх.№ 18992801/12.04.2019 г. е отказано финансиране и са намалени заявените суми общо в размер на 63 189,84 лева и са наложени санкции за бъдещ период в общ размер на 49 357,76 лева.

ВРЪЩА преписката на Държавен фонд „Земеделие“ за ново произнасяне по подаденото от С.Д.С. с ЕГН: ********** заявление с вх.№ 18992801/12.04.2019 г., съобразно мотивите на настоящото, в ЧАСТТА в която са намалени заявените суми и са начислени санкции.

ОСЪЖДА Държавен фонд „Земеделие“ да заплати в полза на С.Д.С. с ЕГН: **********,***, разноски по делото в размер на 5 710,00 лева (пет хиляди седемстотин и десет лева).  

Решението може да се обжалва в 14- дневен срок от съобщението му пред Върховен административен съд на Република България.

 

СЪДИЯ: