Р Е Ш Е Н И Е
Номер
1017 Година 30.10.2023 Град
Бургас
В ИМЕТО
НА НАРОДА
Административен съд -
Бургас, Х състав, на трети октомври две хиляди двадесет и трета година,
в публично заседание, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: Даниела Драгнева
Секретаря
Прокурор
като
разгледа докладваното от съдия Драгнева, административен характер дело номер 1425
по описа за 2023 година и за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда
на чл.145 и следващите
Административно процесуалния кодекс (АПК), във връзка с чл.29, ал.2 от Закона
за подпомагане на земеделските производители (ЗПЗП).
Образувано е по жалба на С.Д.С.
с ЕГН: ********** ***, чрез адвокат Д.М. ***, със съдебен адрес *** против
уведомително писмо изх.№ 02-020-6500/117115 от 04.08.2021 г. на заместник
изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“. Счита, обжалвания административен акт
за незаконосъобразен, при липса на фактически и правни основания, което прави
волята на административния орган неясна. Прави искане да се отмени
уведомителното писмо, като незаконосъобразно и да му се присъдят направените по
делото разноски. В съдебно заседание, поддържа жалбата и прави искане да бъде
уважена и да му се присъдят направените разноски, съгласно представения списък.
Ответникът – Заместник
изпълнителен директор на Държавен фонд „Земеделие“, редовно уведомен, чрез
процесуалния си представител оспорва жалбата и прави искане да бъде отхвърлена,
като неоснователна и да му се присъдят направените по делото разноски.
Съдът след като прецени
събраните по делото доказателства, от фактическа страна намира за установено
следното:
Не е налице спор по делото, че
жалбоподателят е земеделски производител, регистриран в интегрираната система
за административен контрол (ИСАК) с уникален регистрационен номер (УРН) 234765
и за кампания 2019 г. е подал заявление до ДФ „Земеделие“ Разплащателна агенция
с УИН 02/270519/34105 с вх.№ 18992801/12.04.2019
г. (л.16, л.19-гръб от делото), с което е заявил за подпомагане по схемите и
мерките за директни плащания: Схема за единно плащане на площ (СЕПП), Схема за
преразпределително плащане (СПП), Схема за плащане за селскостопански практики,
които са благоприятни за климата и околната среда – зелени директни плащания
(ЗДП), Схема за преходна национална помощ за земеделска земя на хектар (ПНДП),
Компенсаторни плащания по Натура 2000 и рамковата директива за водите (Мярка
12), Компенсаторни плащания в планинските райони (Подмярка 13.1/НР1). Към
заявлението са приложени Таблица на използваните парцели за 2019 г., Приложение
за кандидатстване по мярка 12 и др. документи и декларации.
При подаване на заявлението са
извършени автоматични проверки на въведените данни, с резултатите от които
жалбоподателят е запознат (л.18-19 от делото).
С уведомително писмо за
извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за
директни плащания, базирани на площ за кампания 2019 г. с изх.№
02-020-6500/117115 от 04.08.2021г. (л.14-15 от
делото) е оторизирана и изплатена сума в размер на 1 056,19 лева по Схема за
плащане за селскостопански практики, които са благоприятни за климата и околната
среда – зелени директни плащания (ЗДП), намалена с 10 975,25 лева. За всички
останали заявени суми за плащане, както следва: за СЕПП в размер на
19 084,41 лева, за Подмярка 13.1/НР в размер на 18 116,38 лева, за
Мярка 12/Натура 2000 в размер на 10 897,17 лева и за СПП в размер на
4 116,6 лева е оторизирана сума в размер на 0,00 лева. В уведомителното
писмо е посочено, че по схемите базирани на площ, администрирани съгласно чл.19
от Делегиран Регламент № 640/2014 на Комисията за кампания 2019 г. са наложени
санкции за бъдещ период в размер както следва: по СЕПП – 17 409,07 лева, СПП – 2 935,14
лева, Подмярка 13.1/НР 1 – 18 116,38 лева и Мярка 12/Натура 2000 –
10 897,17 лева.
Уведомителното писмо е съобщено
на жалбоподателя на 20.07.2023 г., видно от представения по делото журнал за
изтеглени уведомителни писма (л.36 от делото) и е обжалвано пред
Административен съд Бургас с жалба вх.№ 7820/27.07.2023 г. (л.2 от делото),
подадена по пощата на 26.07.2023 г., видно от приложената по делото куриерска бланка
(л.7 от делото), в срока по чл.149, ал.1 от АПК.
Съдът, предвид установената
фактическа обстановка и събраните по делото
доказателства, като съобрази приложимите законови разпоредби, намира
жалбата за основателна.
Изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“,
съгласно чл.20а от ЗПЗП, организира и ръководи дейността и на Разплащателната
агенция и я представлява. Изпълнителният директор притежава правомощия по
отношение одобряването или отхвърлянето на проекти по схеми и мерки на Общата
селскостопанска политика, по аргумент от чл.10, ал.1, т.7 от Устройствения
правилник на ДФЗ. Със заповед № 03-РД/2891/23.07.2019 г. (л.64-65
от делото), изпълнителният директор на ДФ „Земеделие“ е делегирал на заместник
изпълнителния директор Петя Славчева правомощията да издава и подписва
уведомителни писма от вида на процесното, поради което то се явява издадено от
компетентен орган, съобразно предоставените му правомощия.
Уведомителното писмо е издадено
в предвидената от законодателя писмена форма, но при липса на изложени
фактически и правни основания, относно извършените намаления на заявените суми
и наложените санкции за бъдещ период.
Съгласно нормата на чл.59,
ал.2, т.4, пр.1 от АПК, всеки административен акт следва да съдържа мотиви,
т.е. фактическите и правни основания за неговото издаване. Няма пречка, тези
мотиви да бъдат обективирани не само в акта, но и да бъдат изложени и отделно в
съпроводителното писмо или в друг документ към който актът изрично препраща. В
оспореното уведомително писмо липсват фактически основания за неговото издаване,
като дори липсва препращане към документи, съдържащи се в преписката. В писмото
е посочено единствено, че общата оторизирана сума е
изчислена чрез ИСАК, след извършване на задължителни административни проверки
и/или проверки на място (в съответствие с чл.37 от ЗПЗП) на данните в подаденото заявление за
подпомагане, както и че тези данни са сравнени със съответната налична
информация, съдържаща се във външните регистри на ИСАК, поддържани на основание
чл. 30 от ЗПЗП.
Извън това,
уведомителното писмо съдържа и две таблици – таблица 1 - за оторизираните суми
и таблица 2 – за извършените плащания, с пояснения към тях. От таблица 1 става
ясно, че оторизираната на жалбоподател сума е в размер на 0,00 лева по Подмярка 13.1/НР,
по СЕПП, по Мярка 12/Натура 2000 и по СПП, а и по Схема за плащане за селскостопански
практики, които са благоприятни за климата и околната среда – зелени директни
плащания (ЗДП) е в размер на 1 056,19 лева.
От таблица 2 се
установяват сумата за изплащане, която съответства на оторизираната сума.
Никъде обаче не е посочено на какво правно основание е отказано оторизирането
на заявените суми по посочените
мерки. Това не става ясно и от обясненията към таблица
1, в която за колона 3 – Намаления, са отчетени възможните причини за намаления
на субсидията, като те са обобщени в пет групи, но никъде в уведомителното
писмо не е посочена, която от предвидените причини за извършване на намаления
на заявените суми е прието, че е налице. В този смисъл волята на
административния орган е напълно неясна. Отново без да наведе никакви мотиви
органът е наложил и санкцията за бъдещ период в размер на, както следва: СЕПП –
17 409,07 лева, СПП – 2 935,14 лева, Подмярка 13.1/НР – 18 116,38
лева и Мярка 12/Натура 2000 – 10 897,17 лева,
като се е позовал единствено чл.19а от
Делегиран регламент № 640/2014 г. на Комисия за кампания 2019 г., без да има
допълнителни пояснения.
От представените с
административната преписка документи, също не се установяват конкретните
обстоятелства, въз основа на които да се изведат основанията за издаване на
акта, в обжалваната му част. Установяват се само размера на заявените,
оторизираните и изплатените субсидии и резултатите от автоматичните проверки на
въведените данни в заявлението за подпомагане за кампания 2019 г. Какви са
обаче причините да бъде намалена площта по конкретната преписка, за кои парцели
и на какво основание тя се приема като недопустима за подпомагане,
административният орган не е посочил. При липсата на мотиви в тази насока не
може да се установи защо административният орган е преценил, че цялата заявена
за подпомагане сума, с изключение на оторизирана и изплатена сума в размер на 1
056,19 лева по Схема за плащане за селскостопански практики, които са
благоприятни за климата и околната среда – зелени директни плащания (ЗДП),
следва да бъде намалена. Това е съществено процесуално нарушение, тъй като от
една страна това препятства съда да извърши преценка относно съответствието на
оспорения акт с материалноправните изисквания на закона, послужили като
основание на административния орган да издаде процесния акт, а от друга страна
се нарушава правото на защита на лицето адресат на акта, тъй като то се лишава
от възможността да организира адекватно защитата си срещу конкретни факти и
обстоятелства, послужили като основание за издаването на акта и приети за
установени от административния орган, тъй като фактическите основания очертават
освен предмета на делото, но и предмета на доказване.
Действително по
делото е представено становище с изх.№ 02-020-6500/11715#2/29.08.2023 г. (л.38-54 от
делото), но мотивите изложени в него не биха могли да изпълнят ролята на мотиви
на оспорения административен акт, съобразно становището възприетото в тълкувателно решение № 16/31.03.1975 г. на ОСГК, тъй като то е постъпило
по делото на 01.09.2023 г., а не заедно с административната преписка на
21.08.2023 г. В този смисъл, недопустимо е в хода на съдебното производство да се установяват фактическите
основания мотивирали административния орган да издаде оспорения акт, било с
представено от него становище, било посредством ангажиране на
съдебно-техническа експертиза, каквато в случая даже не е поискана.
Липсата
на мотиви води до незаконосъобразност на уведомителното писмо в обжалваната му
част по смисъла на чл.146, т.3 АПК, като издаден в нарушение на императивната
норма на чл.59, ал.2, т.4 АПК и е самостоятелно основание за неговата отмяна.
Ето защо и на основание чл.172, ал.2 и чл.173, ал.2 от АПК, уведомителното
писмо следва да бъде отменено в обжалваната му част, а преписката да бъде
върната за ново произнасяне на административния орган по подаденото от
жалбоподателя заявление.
При този изход на спора и на основание чл.143, ал.1 от АПК в
полза на жалбоподателя следва да се присъдят направените по делото разноски в
общ размер на 5 710,00 лева, от които 10,00 лева платена държавна такса за
образуване на съдебното производство и 5 700,00 лева платено адвокатско
възнаграждение.
Мотивиран от изложеното,
Административен съд Бургас,
Р Е
Ш И:
ОТМЕНЯ уведомително
писмо изх.№ 02-020-6500/117115 от 04.08.2021г. на заместник изпълнителния директор на ДФ
„Земеделие“, в ЧАСТТА в която по подаденото от С.Д.С. с ЕГН: ********** заявление
с вх.№ 18992801/12.04.2019 г. е отказано финансиране и са
намалени заявените суми общо в размер на 63 189,84 лева и са наложени
санкции за бъдещ период в общ размер на 49 357,76 лева.
ВРЪЩА преписката на
Държавен фонд „Земеделие“ за ново произнасяне по подаденото от С.Д.С. с ЕГН: **********
заявление с вх.№ 18992801/12.04.2019 г., съобразно мотивите на настоящото, в ЧАСТТА
в която са намалени заявените суми и са начислени санкции.
ОСЪЖДА Държавен фонд „Земеделие“
да заплати в полза на С.Д.С. с ЕГН: **********,***, разноски по делото в размер
на 5 710,00 лева (пет хиляди седемстотин и десет лева).
Решението може да се обжалва в 14- дневен срок от съобщението му пред
Върховен административен съд на Република България.
СЪДИЯ: