Решение по дело №1345/2020 на Районен съд - Бургас

Номер на акта: 260021
Дата: 11 август 2020 г. (в сила от 30 септември 2020 г.)
Съдия: Анатоли Йорданов Бобоков
Дело: 20202120201345
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 8 април 2020 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

260021

 

гр.Бургас,11.08.2020г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

 БУРГАСКИ РАЙОНЕН СЪД, 17–ти наказателен състав, в публично заседание на 13.07.2020година в състав:

                                                                    

                               РАЙОНЕН СЪДИЯ: АНАТОЛИ БОБОКОВ

 

 при участието на секретаря Д.М., като разгледа НАХД № 1345 по описа на БРС за 2020г., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по чл.59 и сл. ЗАНН и е образувано по повод жалба на Д.И.Т. с ЕГН: **********, срещу НП № 18-0769-005479/25.01.2019г.  на ОДМВР-гр.Бургас, с който за нарушение на чл. 21 ал.1 ЗДвП, на основание чл. 182, ал.4 вр. ал.1 т.6 ЗДвП на жалбоподателя е наложено административно наказание „Глоба” в размер на 1500 лева и лишаване от право да управлява МПС за три месеца.

С жалбата, се моли за отмяна на атакуваното НП. Декларативно се заявява, че описаната фактическа обстановка не отговаря на действителността.

В открито съдебно заседание жалбоподателят не се явява.

Административнонаказващият орган – ОДМВР-гр.Бургас, надлежно призован, не изпраща представител и не взима становище по същество.

Съдът приема, че жалбата е подадена в рамките на законоустановения срок за обжалване по чл. 59, ал.2 ЗАНН. Жалбата е подадена от легитимирано да обжалва лице срещу подлежащ на обжалване акт, поради което следва да се приеме, че същата се явява процесуално допустима. Разгледана по същество жалбата е частично основателна, като съдът след като прецени доказателствата по делото и съобрази закона в контекста на правомощията си по съдебния контрол намира за установено следното:

На 11.08.2018г. в  рамките на населеното място - гр.Бургас, ПП I-9, км. 245+100 до кв.Крайморие, техническо средство – мобилна система за контрол над скоростта – „TFR1-M“, поставена в служебен автомобил *** засякла и заснела, движещ със скорост от 138 км/ч. автомобил - *** с рег. № ***. На мястото на контролирания пътен участък имало въведено с пътен знак В26 ограничение на скоростта до 80 км/ч. Въпросното нарушение било записано на файл с наименование „снимка № 10772”. Жалбоподателят попълнил и декларация в която сам е декларирал, че лично той е управлявал автомобила въпросният ден и час. При тези данни актосъставителя Ч. съставил на Т. АУАН за нарушение на чл.21 ал.1 ЗДвП.

В последствие било издадено атакуваното НП, в което наказващия орган приел, че нарушението е извършено в условията на повторност, като цитирал и ел.фиш N 1694388/08.08.2017г. на СДВР в сила от 15.05.2018г. за същото по вид нарушение и на жалбоподателя било наложено наказание „Глоба” в размер на 1500 лева и лишаване от правоуправление за срок от три месеца.

Техническото средство - мобилна система за контрол над скоростта, към датата на заснемане на нарушението било годно и калибрирано, видно от приложените по делото Удостоверение и Протокол за проверка.

За използването на мобилното техническо средство бил изготвен и надлежен протокол по реда на чл. 10 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015г., съдържащ всички законоустановени реквизити. Липсват данни и за представено писмено възражение.

Горната фактическа обстановка се установява по безспорен начин от събраните по делото материали по АНП, както и писмени доказателства, събрани в хода на съдебното производство, и показанията на актосъставителя, които съдът кредитира изцяло. Съгласно разпоредбата на чл. 189, ал. 15 ЗДвП - изготвените с технически средства или системи, заснемащи или записващи датата, точния час на нарушението и регистрационния номер на моторното превозно средство, снимки, видеозаписи и разпечатки са веществени доказателствени средства в административнонаказателния процес, поради което и съдът кредитира изцяло, приложените по преписката снимки. Приложените снимки са ясни, като регистрационният номер на автомобила се разчита изключително лесно и без каквито и да е затруднения.

От тази фактическа обстановка съдът прие следното:

Атакуваното НП е издадено от компетентен орган и съдържа всички предвидени задължителни реквизити, поради което не са допуснати съществени процесуални нарушения, които да водят до отмяна на процесуално основание. Посочено е, че същият е издаден от ОД на МВР Бургас, като компетентността на наказващия орган произтича по силата на закона – териториалната структура на Министерство на вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението. В НП точно е посочено мястото на извършване на нарушението, отразено е обстоятелството, че то е в рамките на населеното място, както и че в този участък имало въведено с пътен знак В-26 ограничение на скоростта от 80 км/ч, и точната измерена от АТС скорост. Посочена е също така и разликата между засечената и разрешената скорост, като коректно е приспаднат в полза на нарушителя толерансът от 3 %, който представлява допустимата техническа грешка при измерването на скоростта.

По същество следва да се посочи следното.

Настъпилата законодателна промяна в чл.189 ЗДвП (обн., ДВ, бр.19 от 13.03.2015 г.) и приетата Наредба № 8121з-532 за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата (обн., ДВ, бр.36 от 19.05.2015 г.) (Наредбата), които изцяло са съобразени с основните положения на Тълкувателно решение № 1 от 26.02.2014г. по тълкувателно дело № 1 от 2013 г. на ОС на колегиите на ВАС, налагат извод, че използването на мобилната техническа система за констатиране на нарушения на правилата по ЗДвП е допустимо, като законът и Наредбата изрично сочат на неучастието на контролния орган в нейното функциониране и възможността за такова нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо средство или система, в отсъствието на контролен орган и на нарушител, да се издава ЕФ респективно НП. В §6, т.65 от допълнителните разпоредби на ЗДвП е дадена легална дефиниция на понятието „автоматизирани технически средства и системи”. Това са уреди за контрол, работещи самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени съгласно Закона за измерванията, които установяват и автоматично заснемат нарушения в присъствие или отсъствие на контролен орган и могат да бъдат: а) стационарни – прикрепени към земята и обслужвани периодично от контролен орган; б) мобилни – прикрепени към превозно средство или временно разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния процес. В конкретния случай - видно от приложеното Удостоверение за одобрен тип средство за измерване мобилната система за видео-контрол на нарушенията на правилата за движение е автоматизирано техническо средство по смисъла на закона, като цялостната обработка и формиране на доказателствения видеоматериал се извършва от специализирана програма, а операторът има възможност единствено за визуален преглед на качеството на заснетия видеоматериал.

В допълнение съдът следва да посочи, че в конкретния случай е представен и задължителния в случаите на ползване на мобилна АТСС, протокол по чл.10, ал.1 от Наредбата, посредством които също се установява мястото на извършване на контрола, посоката на движение на контролираните МПС, ограничението на скоростта, мястото на пътния знак за ограничение и др.

От субективна страна, съдът приема, че се касае за виновно извършено нарушение, тъй като не е спорно в процеса, че жалбоподателят е правоспособен водач на МПС и като такъв е бил запознат към датата на деянието със своите задължения при управление на МПС, в това число и задълженият му по чл.21, ал.1 ЗДвП, да избира определена скорост и спазва въведени пътни ограничения за скорост при управление на ППС, сигнализирани с нарочен пътен знак В-26, които задължения обаче в настоящия случай съзнателно не е спазил.

Настоящият съдебен състав приема обаче, че неправилно АНО е приложил правилата за „повторността”. Съгласно § 6, т.33 от ДР на ЗДвП – „повторно“ е нарушението, извършено в едногодишен срок, а в случаите по чл. 174, ал. 2 – в двегодишен срок, от влизането в сила на наказателното постановление, с което на нарушителя е наложено наказание за същото по вид нарушение, включително и когато първото наказание му е било наложено като нов водач. За да може законосъобразно да се квалифицира едно нарушение, като „повторно“ следва АНО да посочи фактите, които го мотивират да приеме тази квалификация или казано по друг начин – следва да се посочи, с кое влязло в сила НП или ЕФ е наложено наказание за същото по вид нарушение и то в рамките на съответните времеви граници при стартиране на производството – т.е. още в АУАН. Само по този начин съдът би могъл да провери, дали действително тезата на АНО съответства с критерия посочен по-горе или не. В конкретния случай в НП е направен извод, че деянието е извършено в „повторност“, но в АУАН не са посочени фактите, от които се вади този извод. Това по своята същност представлява процесуално нарушение, доколкото жалбоподателят няма как да обори твърденията за „повторност“, ако не знае кои факти обуславят тази квалификация, а съдът няма как да провери дали този извод е верен или не. Недопустимо е съдът да тълкува волята на актосъставителя и АНО и да запълва техните задължения, свързани с точно описание на нарушението и всички негови съставомерни признаци от фактическа страна.

Въпреки че е допуснато процесуално нарушение съдът счита, че то не е съществено и може успешно да бъде преодоляно, чрез преквалифициране на приложимата санкционна норма по основния състав на нарушението и съответно намаляване на наложената глоба. Този извод на съда намира подкрепа в актуалната практика на касационната инстанция, като следва да се посочи – Решение № 375/02.03.2018г. по к.н.а.х.д. № 13/2018 г. на АдмС-Бургас, където се приема, че :

„ ...  В тази връзка както за районния съд, така и за административния съд като касационна инстанция при условията на чл.222, ал.1 от АПК, предвид наличието на изрично уредено от чл.63 от ЗАНН правомощие за изменение на наказателното постановление, при решаване на въпроса по същество, съответно компетентният съд може и следва да измени наказателното постановление при установена възможност за санкциониране по превилигирован състав, като съобрази размерите и на наложените санкции. Съдът може в случаите, в които отговорността на нарушителя е ангажирана за квалифициран или основен състав на административно нарушение, ако се установят предпоставките за приложимост на привилегирования състав, да преквалифицира деянието, като приложи спрямо нарушителя съответстващото му по-ниско наказание....”.

Поради горепосочените причини, съдът счита, че деянието следва се преквалифицира от такова извършено в условията на „повторност” – чл. 182, ал.4 ЗДвП – в такова по основания състав - чл. 182, ал.1, т. 6 ЗДвП, регламентиращ наказание при превишаване на максимална скорост в населено място с повече от 50 км/ч., както е в случая, респективно размерът на наложената „Глоба”  да се измени от 1500 лева на 700 лева и лишаване от правоуправление за срок от три месеца.

Управлението на пътно превозно средство е дейност с повишен риск и една от най-честите причини за настъпването на ПТП е именно движението с несъобразена или превишена скорост, поради което и извършеното се явява деяние със завишена обществена опасност, поради което и приложението на чл. 28 ЗАНН в конкретния случай би било незаконосъобразно.

Предвид всичко горепосочено, съдът счита, че законосъобразно е била ангажирана административнонаказателната отговорност на жалбоподателя, като с изключение на преквалифицирането на нарушението и намаляването на размера на наказанието - в хода на производството не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, поради което и атакувания ЕФ следва да се измени в горния смисъл.

 

Така мотивиран, на основание чл.63, ал.1, предл. 2 ЗАНН, Бургаският районен съд

 

Р  Е  Ш  И :

 

ИЗМЕНЯ НП № 18-0769-005479/25.01.2019г.   на ОДМВР-гр.Бургас, с което за нарушение на чл. 21 ал.1 ЗДвП, на основание чл. 182, ал.4 вр. ал.1 т.6 ЗДвП на Д.И.Т. с ЕГН: ********** е наложено административно наказание „Глоба” в размер на 1500 лева и  лишаване от право да управлява МПС за три месеца, като ПРЕКФАЛИФИЦИРА приложимата санкционна норма от чл. 182, ал.4 ЗДвП в чл.182, ал.1, т.4 и НАМАЛЯВА размера на наложената „Глоба” от 1500 лева на 700 лева.

ПОТВЪРЖДАВА НП № 18-0769-005479/25.01.2019г.   на ОДМВР-гр.Бургас в останалата част, с която Д.И.Т. с ЕГН: ********** е лишена от право да управлява МПС за срок от три месеца.

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване с касационна жалба пред Административен съд – гр.Бургас в 14 - дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

 

                                                                                       РАЙОНЕН СЪДИЯ: /А. Бобоков/

 

Вярно с оригинала: Д.М.