Решение по дело №5804/2025 на Софийски районен съд

Номер на акта: 2518
Дата: 7 юли 2025 г.
Съдия: Силвия Петкова Георгиева
Дело: 20251110205804
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 17 април 2025 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 2518
гр. С., 07.07.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 19-ТИ СЪСТАВ, в публично заседание
на дванадесети юни през две хиляди двадесет и пета година в следния състав:
Председател:СИЛВИЯ П. ГЕОРГИЕВА
при участието на секретаря ЦВЕТЕЛИНА К. ЗЛАТЕВА
като разгледа докладваното от СИЛВИЯ П. ГЕОРГИЕВА Административно
наказателно дело № 20251110205804 по описа за 2025 година
Настоящето производство е по реда на раздел V, чл.58д и сл. от ЗАНН,
въз основа на подадена жалба от Р. Г. К. от гр. С. срещу електронен фиш (ЕФ)
за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо
средство серия „К”, № 10481840 на СДВР, а именно такова по чл.21, ал.2, във
вр. с ал.1 от ЗДвП, с който на осн. чл.189, ал.4, във вр. с чл.182, ал.4, във
вр. с ал.1, т.5 от ЗДвП е наложена глоба в размер на 1200 (хиляда и двеста
лева) лв.
С жалбата се твърди, че издадения ЕФ е незаконосъобразен, поради липса
на описание на нарушение, място, фактическа обстановка, както и се оспорва
относно годността на техническото средство към моменат на установяване на
нарушението. Моли се за отмяна на ЕФ.
За жалбоподателя се явява процесуален представител, който поддържа
жалбата и по същество пледира за отмяна на процесния електронен фиш като
неоснователен, както и при неяснота относно регулировката срещу №238 на
бул. „******* *****“, както и че мястото на извършване на рушението е
съществен порок. Не се претендират разноски.
За органа издал наказателното постановление, в съдебно заседание се
явява представител, който оспорва жалбата и по същество пледира за
оставянето й без уважение като неоснователна и недоказана. Претендира се
1
юрисконсултско възнаграждение. Депозирани са писмени бележки, които
касаят делото по същество.
От фактическа страна, относимите към спора обстоятелства, се
установяват от събраните писмени и гласни доказателства:
Съгласно справка от КАТ собственик на лек автомобил „****** ** **”, с
ДК № ********* е Р. Г. К..
Заснет е видеоклип в гр. С., бул. „******* *****“ срещу №238, с посока
на движение от Околовръстен път към ул. „******* *****“ на 28.02.2025 г. в
22:45 часа от автоматизирано техническо средство Cordon - M 2, сер. №MD
1196 за измерена скорост 100 км/ч при ограничение от 50 км/ч в населено
място за автомобил с ДК № *********. Приложен е клипа. На гърба на
същият е посочено място и време, АТТС-то и неговия идентификационен
номер.
Приложена е фотоснимка на участъка с поставените пътни знаци В 26,
указващи разрешена скорост до 50 км/ч, както и за мястото на разположение
на АТТС на пътното платно.
Установява се от писмо на Столична община (СО), дирекция „Управление
и анализ на трафика“, с приложена схема, че за посочения пътен участък гр.
С., бул. „******* *****“ №238, вз Врана-Лозен триъгълника, район
„Панчарево“ е налице поставен пътен знак В 26 (50), за което допустимата
максимална скорост на движение е 50 км/ч, въведен с пътен знак. От втора
справка на СО, дирекция „Управление и анализ на трафика“ се установява, че
процесния пътен участък е в населено място.
Издаден бил електронен фиш серия „К“, №8734888 от ОДМВР - П. на Р. Г.
К. за нарушение по чл.21, ал.1 от ЗДвП, за което му е наложена глоба в размер
на 50 лв. на основание чл.189, ал.4, във вр. с чл.182, ал.2, т.2 от ЗДвП при
разрешена скорост от 140 км/ч е установена 159 км/ч при приспаднат толеранс
от -3 км и превишената скорост е 19 км/ч. Приложена е справка на ОДМВР- П.
от АИС, АНД, че същият е влязъл в сила на 21.03.2024 г., както и на
приложения към справката ЕФ е вписано на ръка „Влязъл в сила на 21.03.2024
г.“, без отбелязване с подпис и печат, както и длъжността на лицето, което е
сторило това отбелязване. Не са приложени доказателства от ОДМВР-П. кога
е връчен посочения ЕФ и кога е влязъл в законна сила.
2
Техническото средство, с което е заснето ППС-то е тип Cordon M2, което
видно от извадка от регистъра на одобрените за използване типове средства за
измерване на Български институт по метрология (БИМ) е вписано под № В-
46, с дата на вписване 06.07.2018 г., срок на валидност 10 години и валидно до
13.06.2027 г., с производител СИМИКОН, Р., орган извършил одобряването
Държавен институт по метрология на Република Х.. Приложено е в оригинал,
с превод на български език решението за одобрение на типа на уреда за
измерване CORDON M4; CORDON M2 И CORDON M-KR. Установява се от
протокол №180-СГ-ИСИС/18.12.2024 г., че видео-радарна система за
наблюдение и регистрация на пътни нарушения с вградено разпознаване на
регистрационните номера и комуникации Cordon – M 2 отговаря на
изискванията.
Приложен е протокол за използване на автоматизирано техническо
средство CORDON M2 № MD 1196 от 28.02.2025 г. за място на контрол, гр.
С., бул. „******* *****“ срещу №238 при ограничение на скоростта 50 км/ч за
населено място за периода от 21:00 часа до 23:00 часа, с посока на задействане
приближаване, с установени 161 броя нарушения с АТТС. Приложени са
дигитални снимки на временно монтираното АТСС и видимите на снимките
знаци за въведено ограничение до 50 км/ч с пътен знак В-26 за участъка.
Приложена е ежедневна форма за отчет за 28.02.2025 г. за периода от 18:00
часа - 02:00 ч. за наряд И. Б. и Б. Г., с МПС рег. №*********. Приложен е
сертификат за успешно завършен курс за обучение относно използване на
автоматизирано техническо средство CORDON M2 от 26.08.2020 г. на
служителя при СДВР И. Б..
Приложен е утвърден образец за електронен фиш, въз основа на Заповед
№8121з-931 от 30.08.2016 г. на министъра на вътрешните работи.
Съдът е взел предвид събраните по делото доказателства, като логични и
непротиворечиви.
Жалбата е допустима, като подадена от надлежно легитимирано лице,
имащо правен интерес от обжалване, жалбата е в срок, тъй като електронният
фиш е връчен на 21.03.2025 г., а процесната жалба е подадена на 04.04.2025 г.,
като разгледана по същество същата се явява основателна, поради следното:
Съгласно разпоредбата на чл.189, ал.4 от ЗДвП (редакцията към датата на
нарушението), когато е установено и заснето с автоматизирано техническо
3
средство или система, за което не е предвидено наказание лишаване от право
да се управлява моторно превозно средство или отнемане на контролни точки,
се издава електронен фиш в отсъствието на контролен орган и на нарушител
за налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение. С оглед
на горното липсват основания да се приеме, че за конкретното засеченото с
техническо средство нарушение е следвало да бъде издаден акт за
установяване на административно нарушение. Определено е какво следва да
бъде съдържанието на електронния фиш, който следва да има следните
реквизити: териториална структура на МВР, на чиято територия е установено
нарушението, място, дата, точен час на извършване на съответното
нарушение, регистрационен номер на МПС-то, собственика, на когото то е
регистрирано, описание на нарушението, нарушените разпоредби, размера на
глобата, срока, сметката и мястото на доброволното й заплащане.
В допълнителните разпоредби на ЗДвП е дадена дефиниция, относно това
що е електронен фиш (§6, т.63 ): ”електронно изявление, записано върху
хартиен, магнитен или друг носител, създадено чрез административно-
информационна система въз основа на постъпили и обработени данни за
нарушения от автоматизирани технически средства”. Като в процесния фиш
се сочи индивидуализиращия АТТС-то сер. №MD 1196. Предвид което не е
налице анонимност на вида на техническото средство. Същото е било
технически годно към датата на констатиране на скоростта, след последваща
надлежна проверка. Като видно е, че са попълнени изискуемите документи по
Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. за условията и реда за използване на
автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за
движение по пътищата (обн. ДВ бр.36 от 19.05.2015 г.), с която министърът на
вътрешните работи, е уредил условията и реда за използване на
автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за
движение по пътищата.
Съгласно чл.189, ал.15 от ЗДвП: „Изготвените с технически средства или
системи, заснемащи или записващи датата, точния час на нарушението и
регистрационния номер на моторното превозно средство, снимки,
видеозаписи и разпечатки са веществени доказателствени средства в
административнонаказателния процес.“ Същите са приложени към
административнонаказателната преписка и имат годна доказателствена сила.
4
Разпоредбата на чл.189, ал.4 от ЗДвП не предвижда наличие на подпис на
издателя на електронния фиш, поради което липсата на такъв, конкретен
издател не е процесуално нарушение.
Изхождайки от горните разпоредби, както и като взе предвид
установената от събраните доказателства, в хода на съдебното следствие,
фактическа обстановка, съдът стига до следните правни изводи:
Съгласно чл.21, ал.1 от ЗДвП: при избиране скоростта на движение на
водача на ППС е забранено да превишава 50 км/ч за населено място, при
категории А, В, С, D, В+Е, С+Е, D+Е.
В процесния електронен фиш е посочено нарушение по чл.21, ал.2 от
ЗДвП, което е в противоречие с изложената фактическа обстановка.
Разпоредбата на чл.21, ал.2 от ЗДвП сочи, че когато стойността на скоростта,
която не трябва да се превишава, е различна от посочената в ал. 1, това се
сигнализира с пътен знак. Съгласно Наредба №15/2001 г. пътен знак В-26
забранява движение със скорост, по-висока от означената. Като за посочения
пътен участък се установява от приложените и кредитирани писмени
доказателства, че е въведено ограничение с пътен знак В-26 от 50 км/ч за
населено място и се сочи изрично в справката на СО, че административния
адрес гр. С., бул. „******* *****“ №238 е населено място, но в ЕФ се сочи, че
ограничението е по силата на закона, т.е. по смисъла на чл.21, ал.1 от ЗДвП,
което е до 50 км/ч за населено място, но в същото време е посочена правна
квалификация на деянието по чл.21, ал.2, във вр. с ал.1 от НК.
Конкретното място на извършване на нарушението и че е населено място
се установява безпротиворечиво от доказателствената съвкупност по делото,
но е налице разминаване между словесно описание на административното
нарушение и посочената му правна квалификация.
В протокола за използване на АТСС е посочен режим на измерване:
стационарен, при наличие в преписката на дигитална снимка на временно
монтираното АТСС. От както и данни, че е налице въведено ограничение до
50 км/ч с пътен знак В-26 за участъка, който е гр. С., бул. „******* *****“
№238, т.е. в населено място, което се констатира от схемата, приложена от СО,
дирекция „Управление и анализ на трафика“.
По силата на легалната дефиниция на §6, т.65 от ДР на ЗДвП АТСС биват:
5
а) стационарни - прикрепени към земята и обслужвани периодично от
контролен орган; б) мобилни - прикрепени към превозно средство или
временно разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в
присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния
процес.
Съдържащата се в административно-наказателната преписка снимка на
разположено АТСС на земята, както и съдържанието на протокола за
използването му на процесната дата са ясно указание, че процесното средство
е мобилно по смисъла на §.6, т.65, б. „б“ от ДР на ЗДвП, вр. чл.11, ал.1 от
Наредба № 8121з-532 от 12 май 2015 г., като временно разположено на
участък от пътя, установяващо нарушение в присъствието на контролен орган,
който поставя начало и край на работния процес. В приложения протокол са
отбелязани началото и края на работния процес.
Непосочване в ЕФ на вида на използваното АТСС като „мобилно“ или
„стационарно“ не е сред задължителните реквизити на фиша съгласно чл.189,
ал.4 от ЗДвП, поради което непосочването му не е съставлява порок на
формата. Релевантно е посочването на данни, индивидуализиращи АТСС,
позволяващи да се извърши проверка на неговата техническа годност към
датата на заснемане, които изисквания в настоящия случай са спазени. За
използваното мобилно АТСС е съставен протокол съобразно чл.10, ал.1 и
чл.11, ал.1 от Наредба № 8121з-532 от 12 май 2015 г., данните от който
съвпадат с тези на приложената снимка, което е съществено за установяване
на вмененото нарушение с правна квалификация по чл.21, ал.2 от ЗДвП.
На следващо място не се установи, че административното нарушение е
извършено при условията на повторност. Това е така, доколкото посочения в
обстоятелствената част на ЕФ, влязъл в сила ЕФ „К“, № 8734888 неустановено
по безспорен и несъмнен начин кога е влязъл в законна сила. Приложена е
разпечатка от АИС АНД, но не и разписка за връчване на ЕФ, както и
отбелязване върху него по надлежен ред с подпис на длъжностното лице,
което е сторило това кога е влязло в законан сила. Приложено е копие на ЕФ
серия „К“, № 8734888 на ОДМВР – П., върху който с химикал е отбелязана
дата, но кой е поставил същата и какви права има за това не е отбелязано.
Нещо повече в процесиня ЕФ предмет на съдебно обжалване по настоящето
дело не се сочи ЕФ серия „К“, № 8734888 от кое структурно звено на МВР е
6
бил издаден.
Нормата на чл.182, ал.4 от ЗДвП е за извършено повторно нарушение, а
именно: „Когато нарушението по ал. 1, т. 1 - 5, ал. 2 и ал. 3, т. 1 - 5 е повторно,
наказанието е предвидената за съответното нарушение глоба в двоен размер, а
за повторно нарушение по ал. 1, т. 6 и ал. 3, т. 6 - предвидената за съответното
нарушение глоба в двоен размер и лишаване от право да се управлява моторно
превозно средство за срок три месеца.“ От значение за определяне
повторността на едно нарушение не е дали предходното нарушение
представлява превишение на скоростта в населено или извън населено място, а
дали представлява неспазване на правилата на чл. 21 ЗДвП, като пример за
това е разпоредбата на чл. 182, ал. 4 ЗДвП, въвеждаща размер на наказанието
за квалифицираните състави на нарушения по ал. 1 и ал. 2 /превишаване на
скорост/. От посочената като нарушена материална разпоредба се определя
дали нарушението е от същия вид или не. В случая нормата, чието нарушаване
се санкционира, е една и това е чл. 21 ЗДвП, поради което нейното неспазване
е един и същи вид административно нарушение, съгласно предвиденото в § 6,
т. ЗЗ ДР ЗДвП. Като в случая описаното в процесния електронен фиш, че
административното нарушение е извършено повторно и че неговата
повторност се обуславя от влязъл на 21.03.2024 г. ЕФ серия „К“, № 8734888,
не се установи.
Не на последно място е нарушена и разпоредбата на чл.189, ал.4 от ЗДвП,
доколкото същата предвижда издаването на ЕФ единствено за нарушение,
установено и заснето с автоматизирано техническо средство или система, за
което не е предвидено наказание лишаване от право да се управлява моторно
превозно средство или отнемане на контролни точки, се издава електронен
фиш в отсъствието на контролен орган и на нарушител за налагане на глоба в
размер, определен за съответното нарушение. В случая санкцията на чл.182,
ал.4 от ЗДвП предвижда глоба в двоен размер и лишаване от право да се
управлява моторно превозно средство за срок три месеца. Поради което е
следвало да се ссътави акт за установяване на административно нарушение, а
не ЕФ за процесния случай.
Горните съображения са основания за отмяна на процесния ЕФ като
незаконосъобразен, доколкото не може да се установи въз основа на събраните
доказателства осъществяването на така посоченото административно
7
нарушение по чл.21, ал.2 от ЗДвП при условията на повторност, което в случая
се установява само въз основа на писмени доказателства, доколкото се касае за
констатирано безприсъствено на контролен орган нарушение.
Предвид горното и поради допуснати процесуални нарушения, които се
явяват неотстраними и са нарушили правото на защита на подведеното под
административнонаказателна отговорност лице, както и доколкото по
същество не се установи осъществяването на така визираното нарушение
процесният ЕФ като незаконосъобразен следва да бъде отменен.
От жалбоподателят не се претендират разноски до приключване на
делото в първата инстанция, като крайният момент, в който могат да бъдат
поискани такива е устните състезания, по аргумент от чл.80, ал.1 от ГПК, към
която препраща разпоредбата на чл.144 от АПК, към която пък препраща
разпоредбата на чл.63д, ал.1 от ЗАНН, поради което и съдът не се произнася
по същите.
Воден от горното и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ електронен фиш за нарушение, установено с автоматизирано
техническо средство серия „К”, № 10481840 на СДВР, като
НЕЗАКОНОСЪОБРАЗЕН.
Решението на основание чл.63в от ЗАНН, подлежи на касационно
обжалване пред Административен съд - С. град на основанията предвидени в
НПК по реда на глава XII от АПК в 14-дневен срок от съобщаването на
страните, че е изготвено.
Съдия при Софийски районен съд: _______________________
8

Съдържание на мотивите

Настоящето производство е по реда на раздел V, чл.58д и сл. от ЗАНН, въз
основа на подадена жалба от Р. Г. К. от гр. С. срещу електронен фиш (ЕФ) за
налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо
средство серия „К”, № 10481840 на СДВР, а именно такова по чл.21, ал.2, във
вр. с ал.1 от ЗДвП, с който на осн. чл.189, ал.4, във вр. с чл.182, ал.4, във
вр. с ал.1, т.5 от ЗДвП е наложена глоба в размер на 1200 (хиляда и двеста
лева) лв.
С жалбата се твърди, че издадения ЕФ е незаконосъобразен, поради липса
на описание на нарушение, място, фактическа обстановка, както и се оспорва
относно годността на техническото средство към моменат на установяване на
нарушението. Моли се за отмяна на ЕФ.
За жалбоподателя се явява процесуален представител, който поддържа
жалбата и по същество пледира за отмяна на процесния електронен фиш като
неоснователен, както и при неяснота относно регулировката срещу №238 на
бул. „********** ****“, както и че мястото на извършване на рушението е
съществен порок. Не се претендират разноски.
За органа издал наказателното постановление, в съдебно заседание се явява
представител, който оспорва жалбата и по същество пледира за оставянето й
без уважение като неоснователна и недоказана. Претендира се
юрисконсултско възнаграждение. Депозирани са писмени бележки, които
касаят делото по същество.
От фактическа страна, относимите към спора обстоятелства, се
установяват от събраните писмени и гласни доказателства:
Съгласно справка от КАТ собственик на лек автомобил „****** *** *”, с
ДК № ******** е Р. Г. К..
Заснет е видеоклип в гр. С., бул. „********** ****“ срещу №238, с
посока на движение от Околовръстен път към ул. „******** ****“ на
28.02.2025 г. в 22:45 часа от автоматизирано техническо средство Cordon - M
2, сер. №MD 1196 за измерена скорост 100 км/ч при ограничение от 50 км/ч в
населено място за автомобил с ДК № ********. Приложен е клипа. На гърба
на същият е посочено място и време, АТТС-то и неговия идентификационен
номер.
Приложена е фотоснимка на участъка с поставените пътни знаци В 26,
указващи разрешена скорост до 50 км/ч, както и за мястото на разположение
на АТТС на пътното платно.
Установява се от писмо на Столична община (СО), дирекция „Управление
и анализ на трафика“, с приложена схема, че за посочения пътен участък гр.
С., бул. „********** ****“ №238, вз В.-Л. триъгълника, район „П.“ е налице
поставен пътен знак В 26 (50), за което допустимата максимална скорост на
движение е 50 км/ч, въведен с пътен знак. От втора справка на СО, дирекция
„Управление и анализ на трафика“ се установява, че процесния пътен участък
е в населено място.
1
Издаден бил електронен фиш серия „К“, №8734888 от ОДМВР - П. на Р. Г.
К. за нарушение по чл.21, ал.1 от ЗДвП, за което му е наложена глоба в размер
на 50 лв. на основание чл.189, ал.4, във вр. с чл.182, ал.2, т.2 от ЗДвП при
разрешена скорост от 140 км/ч е установена 159 км/ч при приспаднат толеранс
от -3 км и превишената скорост е 19 км/ч. Приложена е справка на ОДМВР- П.
от АИС, АНД, че същият е влязъл в сила на 21.03.2024 г., както и на
приложения към справката ЕФ е вписано на ръка „Влязъл в сила на 21.03.2024
г.“, без отбелязване с подпис и печат, както и длъжността на лицето, което е
сторило това отбелязване. Не са приложени доказателства от ОДМВР-П. кога
е връчен посочения ЕФ и кога е влязъл в законна сила.
Техническото средство, с което е заснето ППС-то е тип Cordon M2, което
видно от извадка от регистъра на одобрените за използване типове средства за
измерване на Български институт по метрология (БИМ) е вписано под № В-
46, с дата на вписване 06.07.2018 г., срок на валидност 10 години и валидно до
13.06.2027 г., с производител СИМИКОН, Р., орган извършил одобряването
Държавен институт по метрология на Република Х.. Приложено е в оригинал,
с превод на български език решението за одобрение на типа на уреда за
измерване CORDON M4; CORDON M2 И CORDON M-KR. Установява се от
протокол №180-СГ-ИСИС/18.12.2024 г., че видео-радарна система за
наблюдение и регистрация на пътни нарушения с вградено разпознаване на
регистрационните номера и комуникации Cordon – M 2 отговаря на
изискванията.
Приложен е протокол за използване на автоматизирано техническо
средство CORDON M2 № MD 1196 от 28.02.2025 г. за място на контрол, гр.
С., бул. „********** ****“ срещу №238 при ограничение на скоростта 50 км/ч
за населено място за периода от 21:00 часа до 23:00 часа, с посока на
задействане приближаване, с установени 161 броя нарушения с АТТС.
Приложени са дигитални снимки на временно монтираното АТСС и видимите
на снимките знаци за въведено ограничение до 50 км/ч с пътен знак В-26 за
участъка. Приложена е ежедневна форма за отчет за 28.02.2025 г. за периода от
18:00 часа - 02:00 ч. за наряд И. Б. и Б. Г., с МПС рег. №*******. Приложен е
сертификат за успешно завършен курс за обучение относно използване на
автоматизирано техническо средство CORDON M2 от 26.08.2020 г. на
служителя при СДВР И. Б..
Приложен е утвърден образец за електронен фиш, въз основа на Заповед
№8121з-931 от 30.08.2016 г. на министъра на вътрешните работи.
Съдът е взел предвид събраните по делото доказателства, като логични и
непротиворечиви.
Жалбата е допустима, като подадена от надлежно легитимирано лице,
имащо правен интерес от обжалване, жалбата е в срок, тъй като електронният
фиш е връчен на 21.03.2025 г., а процесната жалба е подадена на 04.04.2025 г.,
като разгледана по същество същата се явява основателна, поради следното:
Съгласно разпоредбата на чл.189, ал.4 от ЗДвП (редакцията към датата на
2
нарушението), когато е установено и заснето с автоматизирано техническо
средство или система, за което не е предвидено наказание лишаване от право
да се управлява моторно превозно средство или отнемане на контролни точки,
се издава електронен фиш в отсъствието на контролен орган и на нарушител
за налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение. С оглед
на горното липсват основания да се приеме, че за конкретното засеченото с
техническо средство нарушение е следвало да бъде издаден акт за
установяване на административно нарушение. Определено е какво следва да
бъде съдържанието на електронния фиш, който следва да има следните
реквизити: териториална структура на МВР, на чиято територия е установено
нарушението, място, дата, точен час на извършване на съответното
нарушение, регистрационен номер на МПС-то, собственика, на когото то е
регистрирано, описание на нарушението, нарушените разпоредби, размера на
глобата, срока, сметката и мястото на доброволното й заплащане.
В допълнителните разпоредби на ЗДвП е дадена дефиниция, относно това
що е електронен фиш (§6, т.63 ): ”електронно изявление, записано върху
хартиен, магнитен или друг носител, създадено чрез административно-
информационна система въз основа на постъпили и обработени данни за
нарушения от автоматизирани технически средства”. Като в процесния фиш
се сочи индивидуализиращия АТТС-то сер. №MD 1196. Предвид което не е
налице анонимност на вида на техническото средство. Същото е било
технически годно към датата на констатиране на скоростта, след последваща
надлежна проверка. Като видно е, че са попълнени изискуемите документи по
Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. за условията и реда за използване на
автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за
движение по пътищата (обн. ДВ бр.36 от 19.05.2015 г.), с която министърът на
вътрешните работи, е уредил условията и реда за използване на
автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за
движение по пътищата.
Съгласно чл.189, ал.15 от ЗДвП: „Изготвените с технически средства или
системи, заснемащи или записващи датата, точния час на нарушението и
регистрационния номер на моторното превозно средство, снимки,
видеозаписи и разпечатки са веществени доказателствени средства в
административнонаказателния процес.“ Същите са приложени към
административнонаказателната преписка и имат годна доказателствена сила.
Разпоредбата на чл.189, ал.4 от ЗДвП не предвижда наличие на подпис на
издателя на електронния фиш, поради което липсата на такъв, конкретен
издател не е процесуално нарушение.
Изхождайки от горните разпоредби, както и като взе предвид установената
от събраните доказателства, в хода на съдебното следствие, фактическа
обстановка, съдът стига до следните правни изводи:
Съгласно чл.21, ал.1 от ЗДвП: при избиране скоростта на движение на
водача на ППС е забранено да превишава 50 км/ч за населено място, при
3
категории А, В, С, D, В+Е, С+Е, D+Е.
В процесния електронен фиш е посочено нарушение по чл.21, ал.2 от
ЗДвП, което е в противоречие с изложената фактическа обстановка.
Разпоредбата на чл.21, ал.2 от ЗДвП сочи, че когато стойността на скоростта,
която не трябва да се превишава, е различна от посочената в ал. 1, това се
сигнализира с пътен знак. Съгласно Наредба №15/2001 г. пътен знак В-26
забранява движение със скорост, по-висока от означената. Като за посочения
пътен участък се установява от приложените и кредитирани писмени
доказателства, че е въведено ограничение с пътен знак В-26 от 50 км/ч за
населено място и се сочи изрично в справката на СО, че административния
адрес гр. С., бул. „********** ****“ №238 е населено място, но в ЕФ се сочи,
че ограничението е по силата на закона, т.е. по смисъла на чл.21, ал.1 от ЗДвП,
което е до 50 км/ч за населено място, но в същото време е посочена правна
квалификация на деянието по чл.21, ал.2, във вр. с ал.1 от НК.
Конкретното място на извършване на нарушението и че е населено място се
установява безпротиворечиво от доказателствената съвкупност по делото, но е
налице разминаване между словесно описание на административното
нарушение и посочената му правна квалификация.
В протокола за използване на АТСС е посочен режим на измерване:
стационарен, при наличие в преписката на дигитална снимка на временно
монтираното АТСС. От както и данни, че е налице въведено ограничение до
50 км/ч с пътен знак В-26 за участъка, който е гр. С., бул. „********** ****“
№238, т.е. в населено място, което се констатира от схемата, приложена от СО,
дирекция „Управление и анализ на трафика“.
По силата на легалната дефиниция на §6, т.65 от ДР на ЗДвП АТСС биват:
а) стационарни - прикрепени към земята и обслужвани периодично от
контролен орган; б) мобилни - прикрепени към превозно средство или
временно разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в
присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния
процес.
Съдържащата се в административно-наказателната преписка снимка на
разположено АТСС на земята, както и съдържанието на протокола за
използването му на процесната дата са ясно указание, че процесното средство
е мобилно по смисъла на §.6, т.65, б. „б“ от ДР на ЗДвП, вр. чл.11, ал.1 от
Наредба № 8121з-532 от 12 май 2015 г., като временно разположено на
участък от пътя, установяващо нарушение в присъствието на контролен орган,
който поставя начало и край на работния процес. В приложения протокол са
отбелязани началото и края на работния процес.
Непосочване в ЕФ на вида на използваното АТСС като „мобилно“ или
„стационарно“ не е сред задължителните реквизити на фиша съгласно чл.189,
ал.4 от ЗДвП, поради което непосочването му не е съставлява порок на
формата. Релевантно е посочването на данни, индивидуализиращи АТСС,
4
позволяващи да се извърши проверка на неговата техническа годност към
датата на заснемане, които изисквания в настоящия случай са спазени. За
използваното мобилно АТСС е съставен протокол съобразно чл.10, ал.1 и
чл.11, ал.1 от Наредба № 8121з-532 от 12 май 2015 г., данните от който
съвпадат с тези на приложената снимка, което е съществено за установяване
на вмененото нарушение с правна квалификация по чл.21, ал.2 от ЗДвП.
На следващо място не се установи, че административното нарушение е
извършено при условията на повторност. Това е така, доколкото посочения в
обстоятелствената част на ЕФ, влязъл в сила ЕФ „К“, № 8734888 неустановено
по безспорен и несъмнен начин кога е влязъл в законна сила. Приложена е
разпечатка от АИС АНД, но не и разписка за връчване на ЕФ, както и
отбелязване върху него по надлежен ред с подпис на длъжностното лице,
което е сторило това кога е влязло в законан сила. Приложено е копие на ЕФ
серия „К“, № 8734888 на ОДМВР – П., върху който с химикал е отбелязана
дата, но кой е поставил същата и какви права има за това не е отбелязано.
Нещо повече в процесиня ЕФ предмет на съдебно обжалване по настоящето
дело не се сочи ЕФ серия „К“, № 8734888 от кое структурно звено на МВР е
бил издаден.
Нормата на чл.182, ал.4 от ЗДвП е за извършено повторно нарушение, а
именно: „Когато нарушението по ал. 1, т. 1 - 5, ал. 2 и ал. 3, т. 1 - 5 е повторно,
наказанието е предвидената за съответното нарушение глоба в двоен размер, а
за повторно нарушение по ал. 1, т. 6 и ал. 3, т. 6 - предвидената за съответното
нарушение глоба в двоен размер и лишаване от право да се управлява моторно
превозно средство за срок три месеца.“ От значение за определяне
повторността на едно нарушение не е дали предходното нарушение
представлява превишение на скоростта в населено или извън населено място, а
дали представлява неспазване на правилата на чл. 21 ЗДвП, като пример за
това е разпоредбата на чл. 182, ал. 4 ЗДвП, въвеждаща размер на наказанието
за квалифицираните състави на нарушения по ал. 1 и ал. 2 /превишаване на
скорост/. От посочената като нарушена материална разпоредба се определя
дали нарушението е от същия вид или не. В случая нормата, чието нарушаване
се санкционира, е една и това е чл. 21 ЗДвП, поради което нейното неспазване
е един и същи вид административно нарушение, съгласно предвиденото в § 6,
т. ЗЗ ДР ЗДвП. Като в случая описаното в процесния електронен фиш, че
административното нарушение е извършено повторно и че неговата
повторност се обуславя от влязъл на 21.03.2024 г. ЕФ серия „К“, № 8734888,
не се установи.
Не на последно място е нарушена и разпоредбата на чл.189, ал.4 от ЗДвП,
доколкото същата предвижда издаването на ЕФ единствено за нарушение,
установено и заснето с автоматизирано техническо средство или система, за
което не е предвидено наказание лишаване от право да се управлява моторно
превозно средство или отнемане на контролни точки, се издава електронен
фиш в отсъствието на контролен орган и на нарушител за налагане на глоба в
5
размер, определен за съответното нарушение. В случая санкцията на чл.182,
ал.4 от ЗДвП предвижда глоба в двоен размер и лишаване от право да се
управлява моторно превозно средство за срок три месеца. Поради което е
следвало да се ссътави акт за установяване на административно нарушение, а
не ЕФ за процесния случай.
Горните съображения са основания за отмяна на процесния ЕФ като
незаконосъобразен, доколкото не може да се установи въз основа на събраните
доказателства осъществяването на така посоченото административно
нарушение по чл.21, ал.2 от ЗДвП при условията на повторност, което в случая
се установява само въз основа на писмени доказателства, доколкото се касае за
констатирано безприсъствено на контролен орган нарушение.
Предвид горното и поради допуснати процесуални нарушения, които се
явяват неотстраними и са нарушили правото на защита на подведеното под
административнонаказателна отговорност лице, както и доколкото по
същество не се установи осъществяването на така визираното нарушение
процесният ЕФ като незаконосъобразен следва да бъде отменен.
От жалбоподателят не се претендират разноски до приключване на
делото в първата инстанция, като крайният момент, в който могат да бъдат
поискани такива е устните състезания, по аргумент от чл.80, ал.1 от ГПК, към
която препраща разпоредбата на чл.144 от АПК, към която пък препраща
разпоредбата на чл.63д, ал.1 от ЗАНН, поради което и съдът не се произнася
по същите.




РАЙОНЕН СЪДИЯ:
6