Решение по дело №1178/2020 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 1028
Дата: 24 юли 2020 г. (в сила от 24 юли 2020 г.)
Съдия: Димитър Димитров Михов
Дело: 20207050701178
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 8 юни 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

 

гр. Варна, ………..

 

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

         АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВАРНА, втори касационен състав в публично заседание проведено на шестнадесети юли две хиляди и двадесета година в състав:

                                               ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЙОВА ПРОДАНОВА

                                                         ЧЛЕНОВЕ: ГЕРГАНА СТОЯНОВА

                                                                             ДИМИТЪР МИХОВ

 

         при участието на секретаря Наталия Зирковска, разгледа докладваното от съдия Димитър Михов КАД № 1178/2020г. и за да се произнесе взе предвид следното :

         Производството е по реда на Раздел VІІІ, Глава ІІІ от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН), чл. 208 и следващите от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).

         Образувано е по предложение на прокурор в Окръжна прокуратура гр. Варна на основание чл.72, ал.1, във връзка с чл.70, б.“д“ от ЗАНН да бъде възобновено административнонаказателно производство образувано въз основа на Акт за установяване на административно нарушение № 11-01-24/24.01.2017г., съставен от държавен финансов инспектор в АДФИ и да бъде отменено наказателно постановление № 11-01-24/17.05.2017г., издадено от Директора на АДФИ. Предложението е мотивирано с обстоятелството, че в Окръжна прокуратура гр. Варна се наблюдава досъдебно производство № 17/2018г. по описа на Националната следствена служба гр. София. Досъдебното производство се води срещу виновните длъжностни лица за това, че за времето от 01.07.2011г. до 31.12.2014г. в гр. Провадия, в качеството им на длъжностни лица  нарушили и неизпълнили служебните си задължения с цел да набавят за себе си или за другиго имотна облага, или да причинят другиму вреда и от това са могли да настъпят немаловажни вредни последици – престъпление по чл. 282, ал.1 от НК.

Според изложеното в предложението, извършените нарушения от кмета Ф.К.Ф., ЕГН: ********** са свързани предимно с изготвени договори с автотранспортната фирма „Провадия Автотранспорт“ ЕООД. Най-често Ф. в качеството си на длъжностно лице, кмет на Община Провадия, като пъвостепенен разпоредител с бюджетни средства, се разпореждал с целеви средства за компенсиране на различни групи лица визирани в Наредба № 2/2006г. и Наредба № 3/2005г., като сключените договори не отговаряли на изискванията отразени в съответните нормативни документи. В други случаи неправилно са били превеждали целеви средства на фирмите за поддържане на нерентабилни автобусни линии до населени места с малко население и с нисък пътнико поток, които следвало да се дотират от държавата или общината. При извършените проверки било установено, че липсвали документи за действително извършени такива курсове от превозвача, а средствата били отпускани. В тази връзка е посочено наказателно постановление №11-01-24/17.05.2017г. на директора на АДФИ, с което на Ф.К.Ф. е наложена глоба в размер на 200 лева. Постановлението е издадено за това, че на 08.05.2014г. в Община Провадия, Ф., в качеството си на кмет на Община Провадия се разпоредил с предоставените парични средства от централния бюджет като превел по банкова сметка *** „Провадия Автотранспорт“ ЕООД гр. Провадия суми в общ размер на 24790 лева, от които 18733 лева компенсации за безплатни и по намалени цени превози, 3930 лева – безплатни превози на държавни служители и 2127 лева, субсидии за вътрешноградски превози. Плащанията са извършени за месец април 2014г., месец май 2014г. и месец юни 2014г., без да е определен нетния финансов ефект от изпълнението на задължението за обществени услуги, субсидии за пътнически превози за месеците април, май и юни 2014г., с което са нарушени разпоредбите на чл.10, ал.1 от Наредба № 3/04.04.2005г. за условията и реда за предоставяне на средства за субсидиране на превоза на пътниците по нерентабилни автобусни линии във вътрешноградския транспорт и транспорта в планински и други райони /отм./. С оглед на това е бил съставен посоченият АУАН и в последствие е било издадено и наказателно постановление под горния номер, което е било обжалвано и влязло в сила. Вносителят на предложението е приел, че в случая са налице предпоставките на чл.70, б.“д“ от ЗАНН, като предлага съдът да постанови решение, с което да възобнови административнонаказателното производство.

         Представителят на Окръжна прокуратура – Варна поддържа направеното предложение. Счита, че са налице основанията на чл.70, б.“д“ от ЗАНН за възобновяване на административнонаказателното производство.

         Ответникът – Агенция за държавна финансова инспекция гр. София, не изразява становище.

         Ответникът – Ф.К.Ф. прави искане да бъде отхвърлено предложението за възобновяване на административнонаказателното производство. С представено писмено становище с.д. № 8299/15.07.2020г. излагайки подробни аргументи счита, че липсват материално правните предпоставки за възобновяване на административно наказателното производство, по което е издадено наказателно постановление и същото е влязло в сила, поради това, че не е установена идентичност на деянията, както и на субекта.

Съдът, като съобрази изложените в предложението основания и приложените доказателства, прие за установено следното:

         Предложението за възобновяване на административнонаказателното производство е допустимо-направено е от компетентен орган съгласно разпоредбата на чл.72, ал.1 от ЗАНН. Разгледано по същество предложението за възобновяване на административнонаказателното производство е неоснователно.

Съгласно разпоредбата на  чл.70, б.“д“ от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/ административнонаказателните производства, по които наказателните постановления са влезли в сила, както и решените и прекратените от съда дела, образувани във връзка с обжалване на наказателни постановления, подлежат на възобновяване, когато деянието, за което е приключило административнонаказателното производство, съставлява престъпление.

Касационния състав счита, че не са налице предпоставките за възобновяване на административнонаказателното производство по влязло в сила наказателно постановление № 11-01-24/17.05.2017г., издадено от Директора на АДФИ и неговата отмяна.

Тълкувателно решение №3 от 22.12.2015г. на ОСНК на ВКС по ТД № 3/2015г. в т.1.2.2. сочи, че в случаите, когато след приключване на административнонаказателно производство и санкциониране на извършителя с административно наказание, се стига до преследването му за същото деяние и по реда на НПК, когато административнонаказателното производство и нарушението се определят като наказателни по смисъла на ЕКПЧ, образуването и провеждането на последващо наказателно производство за същото деяние срещу същия деец нарушава принципа ne bis in idem, защитен в по-широк обем от разпоредбата на чл.4 от Протокол № 7, отнасяща се до повторното осъждане на извършителя, така и до повторното му наказателно преследване за същото деяние.

От приобщените по делото писмени доказателства се установява, че в случая е налице приключило първо по ред административнонаказателно производство с влязло в сила наказателно постановление против Ф.К.Ф. и образувано, но не срещу същото лице досъдебно производство. С оглед на това, при липсата на идентичност на санкционираното с наказателното постановление лице и лицето, против което е образувано досъдебното производство, касационния състав счита, че не са налице всички признаци на установеното от чл.4, §1 от Протокол № 7 към ЕКПЧ правило ne bis in idem, забраняващо повторно съдене и наказване на едно и също лице за едно и също деяние. Съобразно установените факти, не са налице предпоставките за да се елиминира приключилото административнонаказателно производство посредством възобновяването по реда на чл.70, б.“д“ от ЗАНН, отмяна на постановените по него актове и прекратяването му на основание чл.33, ал.2 от ЗАНН.

Предвид изложеното, предложението на прокурор в Окръжна прокуратура гр. Варна да бъде възобновено административнонаказателно производство образувано въз основа на Акт за установяване на административно нарушение № 11-01-24/24.01.2017г., съставен от държавен финансов инспектор в АДФИ и да бъде отменено влязлото в сила наказателно постановление № 11-01-24/17.05.2017г., издадено от Директора на АДФИ се явява неоснователно и следва да бъде отхвърлено.

         Така мотивиран и на основание чл.73, във връзка с чл.70, б.“д“ от Закона за административните нарушения и наказания, Административен съд гр.Варна, втори касационен състав

 

Р  Е  Ш  И:

 

         ОТХВЪРЛЯ предложението на прокурор в Окръжна прокуратура гр.Варна на основание чл.72, ал.1, във връзка с чл.70, б.“д“ от ЗАНН да бъде възобновено административнонаказателно производство образувано въз основа на Акт за установяване на административно нарушение № 11-01-24/24.01.2017г., съставен от държавен финансов инспектор в АДФИ и да бъде отменено наказателно постановление № 11-01-24/17.05.2017г., издадено от Директора на АДФИ.

РЕШЕНИЕТО не подлежи на обжалване.

 

 

 

                                                                ПРЕДСЕДАТЕЛ:

                                                                           

                                                                         ЧЛЕНОВЕ: