Р Е Ш Е
Н И Е
№
............
22.10.2019г., гр. Плевен
В
ИМЕТО НА НАРОДА
Плевенският районен съд, единадесети наказателен състав в публично съдебно
заседание на петнадесети октомври през две хиляди и деветнадесета година в
състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ
: ТЕОДОРА НАЧЕВА
При
секретаря Иглика Игнатова и в присъствието на прокурора .......... като
разгледа докладваното от съдия Начева АНД № 1664 по описа на същия съд за 2019г.
и на основание данните по делото и закона, за да се произнесе взе предвид
следното:
Постъпила е жалба от „***” ЕООД –
ЕИК ***, със седалище и адрес на управление:***, *** – представлявано от Х.Т.Г.
с ЕГН **********, против НП № 432980-F478390/02.05.2019г. на Директора на ТД на
НАП – Велико Търново, с което на жалбоподателя за нарушение на чл.25, ал.1, т.1 от Наредба № Н-18/13.12.2006
г. на МФ и на основание чл.185, ал.1, във вр. с чл.118, ал.4 от ЗДДС е наложена
имуществена санкция в размер на 700 /седемстотин/ лева.
Твърди се, че НП е
незаконосъобразно по изложени в жалбата съображения като се моли неговата
отмяна.
В съдебно заседание
жалбоподателят не се представлява, не излага съображения по съществото на
делото.
Въззиваемата страна, чрез своя процесуален
представител – ст.юрк. Н.М., изразява становище, че
жалбата е неоснователна, а атакуваното наказателно постановление следва да се
потвърди, като законосъобразно. Развива доводи в подкрепа на тезата си и
оспорва възраженията на жалбоподателя. Поради изложеното моли съда да потвърди
НП.
Съдът, като съобрази изложените в
жалбата доводи,събраните по делото доказателства и Закона, констатира следното:
ЖАЛБАТА Е
ПОДАДЕНА В ЗАКОНОУСТАНОВЕНИЯ СРОК И ОТ ЛЕГИТИМИРАНО ЛИЦЕ, ПОРАДИ КОЕТО СЕ ЯВЯВА
ПРОЦЕСУАЛНО ДОПУСТИМА.
РАЗГЛЕДАНА
ПО СЪЩЕСТВО СЪЩАТА СЕ ЯВЯВА ЧАСТИЧНО ОСНОВАТЕЛНА.
На
18.03.2019г. свидетелката М.Р.С., старши инспектор по приходите в ТД на НАП гр.
Велико Търново, офис Плевен, извършила проверка в търговски обект по смисъла на
параграф 1, т. 41 от ДР на ЗДДС – Бижутерия „***“, находящ
се в гр. Плевен, ***, стопанисван и експлоатиран от „***“ ЕООД с ЕИК ***. В
хода на проверката установила, че не за всяко плащане, заплатено в брой се
издава фискална касова бележка /ФКБ/ от инсталираното и работещо
в обекта фискално устройство /ФУ/. В хода на проверката е извършена контролна
покупка, преди легитимация от проверяващия екип, на 1 брой сребърни обици на
стойност 19.17лв., заплатени в брой от М.Р.С. – орган по приходите.
Обслужващото лице К.Ц.А. в качеството си на продавач-консултант приела
плащането, но не издала ФКБ от инсталираното и работещо в обекта ФУ. От
фискалното устройство е разчетена наличност в размер на 200,00 лева, а
фактическата наличност, съгласно изготвения опис на паричните средства е в
размер на 625,32 лева. Установената разлика между разчетената наличност по ДФО
без нулиране и фактическата наличност към момента на проверката била в размер
на 425,35 лева, които не са отразени чрез фискалното устройство.
Извършената проверка била
документирана с протокол за извършена проверка № 0373765/18.03.2019г., съставен
на основание чл.110, ал.4, във връзка с чл.50, ал.1 от ДОПК, в който подробно били
отразени констатациите от проверката.
По повод горното свидетелката М.С.
съставила АУАН № F478390/26.03.2019г., въз основа
на който било издадено атакуваното НП.
Съдът напълно
кредитира показанията на свидетелите М.Р.С. и Д.В.Ц., тъй като същите са
последователни, непротиворечиви, взаимно допълващи се и кореспондиращи с
писмените доказателства по делото.
Съдът изцяло
кредитира и писмените материали от административнонаказателната
преписка, приобщени към доказателствата по делото,тъй като същите са непротиворечиви помежду
си и кореспондират с установената по делото фактическа обстановка.
Гореизложеното се установява от
показанията на свидетелите М.Р.С. и Д.В.Ц., АУАН № F478390/26.03.2019г., ПИП № 0373765/18.03.2019г.,
междинен финансов отчет, опис на паричните средства в касата към момента на започване
на проверката, декларация от лице, работещо по трудово /гражданско
правоотношение, договор за наем на недвижим имот, договор №4027/31.01.2019г. за
сервизно обслужване и ремонт на електронен касов апарат с фискална памет,
свидетелство за регистрация на ФУ, удостоверение за регистрация на „***” ЕООД,
справка доставки на „***” ЕООД, справка движение на стоки на „***” ЕООД и
заповед на АНО.
Като прецени изложената
фактическа обстановка, с оглед нормативните актове, регламентиращи процесните отношения, съдът достигна до следните правни
изводи:
Съдът намира, че описаното
представлява неизпълнение от страна на жалбоподателя на задълженията му към
държавата по чл.25, ал.1, т.1 от Наредба № Н-18/13.12.2006г. за регистриране и
отчитане на продажбите в търговските обекти чрез фискални устройства, издадена
от Министъра на финансите, във връзка с чл.185 ал.1 и чл. чл.118 ал.4 и от ЗДДС.
Съдът констатира, че при
реализиране на административнонаказателната
отговорност не са допуснати нарушения на процесуалните правила и материалния
закон, водещи до опорочаване на производството по налагане на административно
наказание. Обжалваното НП е издадено от компетентен орган – Директор н.Т.н.Н.В.Т.
за когото съгласно чл.193, ал.2 от ЗДДС и приложената Заповед № ЗЦУ – ОПР-І7/17.05.2018г.
на Изпълнителния директор на НАП са делегирани права на
административно-наказващ орган по смисъла на чл.47, ал.2 от ЗАНН.
С оглед установените при
проверката обстоятелства, съдът намира, че правилно както в АУАН, така и в НП
на административното нарушение е дадена правна квалификация по чл.25, ал.1, т.1
от Наредба №Н-18 от 13.12.2006г. за регистриране и отчитане на продажби в
търговските обекти чрез фискални устройства на Министерство на финансите. От
правния анализ на тази разпоредба следва, че независимо от документирането с
първичен счетоводен документ задължително се издава фискална касова бележка от
ФУ или касова бележка от ИАСУТД за всяка продажба на лицата и по чл.3, ал.1 –
за всяко плащане с изключение на случаите, когато плащането се извършва чрез
внасяне на пари в наличност по платежна сметка, кредитен превод, директен
дебит, чрез наличен паричен превод или пощенски паричен превод по чл.3, ал.1.
От друга страна, посредством
разпоредбата на чл.185, ал.1 от ЗДДС е предвидена административнонаказателна
отговорност за лице, което не издаде документ по чл.118, ал.1 от с.з. /фискален
бон от ФУ или касова бележка от ИАСУТД/, за отчитане на всяка извършена
продажба в търговския обект.
Изводът на наказващия орган – за
бездействие от страна на задълженото лице – жалбоподател, не е оборен по
никакъв начин, а точно напротив – потвърждава се от всички приобщени по делото
доказателства. Установеното нарушение е
от категорията на резултатните нарушения, при които има нанесена щета за фиска. Типичното за тях е, че в състава е посочено настъпването
на вредоносен резултат. От субективна страна деянието е извършено от
предвидения от наредбата особен субект – данъчно задължено лице, по смисъла на
чл.3, ал.1 от по Наредба № Н-18/13.12.2006г., в качеството на търговец.
Административнонаказателната отговорност на ООД – юридическо
лице е безвиновна и обективна, т.е. при
административни нарушения на търговски дружества изобщо не се изследва въпросът
за вината. Обективният й характер следва и от това, че никое ЮЛ или друго
обособено имущество, каквото е предприятието на „***” ЕООД не може да прояви
вина, т.е. субективно отношение, при осъществяване на своята дейност. Във всеки
един случай обаче следва да се установят релевантните обстоятелства по чл.83, ал.1
от ЗАНН, а именно че нарушението е извършено при осъществяване на дейността на
дружеството-жалбоподател. В настоящия казус се установи, че в чл.185, ал.1 от ЗДДС е предвидена възможността за налагане на имуществена санкция на ЮЛ,
каквото е и дружеството-жалбоподател. По отношение конкретният размер на
наложената имуществена санкция в размер на 700 лв. Съдът счита, че същата неправилно
е индивидуализирана в завишен размер над минималния (при възможност от 500 до
2000 лв.). С оглед тежестта на извършеното нарушение на данъчното законодателство,
съдът намира че следва да намали административното наказание от 700 на 500
лева, какъвто е минималния размер, поради което и спазването на чл.27, ал.2 и
ал.3 от ЗАНН не следва да се обсъжда, тъй като Съдът не може да слезе под
законоустановения минимум на наказанието.
В посочения смисъл съдът счита,
че издаденото НП следва да бъде изменено.
Водим
от горното и на основание чл.63 ал.1 от ЗАНН,съдът
Р Е
Ш И :
ИЗМЕНЯ Наказателно
постановление № 432980-F478390/02.05.2019г. на Директора на ТД на НАП – Велико
Търново, с което на жалбоподателя „***”
ЕООД – ЕИК ***, със седалище и адрес на управление:***, *** – представлявано от
Х.Т.Г. с ЕГН **********, за нарушение на чл.25, ал.1, т.1 от Наредба №
Н-18/13.12.2006 г. на МФ и на основание чл.185, ал.1, във вр.
с чл.118, ал.4 от ЗДДС е наложена имуществена санкция в размер на 700
/седемстотин/ лева, като НАМАЛЯВА
размера на санкцията на 500/петстотин/ лева.
РЕШЕНИЕТО може
да се обжалва по реда на АК пред Административен съд – гр. Плевен в 14-дневен
срок от получаване на съобщенията за постановяването му от страните.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: