О П Р Е Д
Е Л Е Н И Е
№765 16.11.2023 год. град Стара Загора
Старозагорският административен съд, VІ състав, в
закрито заседание на шестнадесети ноември две хиляди и двадесет и трета година,
в състав:
СЪДИЯ: МИХАИЛ РУСЕВ
като
разгледа докладваното от съдия Михаил Русев административно дело №480 по описа
за 2023 год., за да се произнесе, съобрази следното:
Производството е по реда на чл.145 и сл. от
Административно-процесуалния кодекс /АПК/.
Образувано е по жалба на Р.И.С. ***, чрез
пълномощника си по делото адв. И.Т. против писмо с изх.№11-00-423#1/14.07.2023
год., с което писмо е отговорено на жалбата й с вх.№11-00-423/19.06.2023 год.
В жалбата са изложени аргументи, че писмото
представлява индивидуален административен акт и като такъв подлежи на съдебен
контрол.
Съдът, като обсъди представените по делото
доказателства, и въз основа на извършена проверка на допустимостта и
законосъобразността на обжалваното писмо, намира, че жалбата е недопустима,
като подадена от лице, което няма правен интерес и против писмо, което не
представлява индивидуален административен акт.
С оспореното писмо, Кмета на Община Братя
Даскалови уведомява жалбоподателката за резултата от проведените срещи с
наемателя на язовира – публична общинска собственост, и по-конкретно липсата на
съгласие за допускането на отглежданите от нея животни до водопой на процесния
язовир. Същото е постановено във връзка с депозираната жалба от страна Р.С. до
Кмета от 19.06.2023 год., в която са отразени обстоятелства, че на 08.06.2023
год. и на 11.06.2023 год. пастира й заедно с водените от него крави е бил
изгонен от язовира. Тази жалба по своята същност не представлява нито сигнал,
нито предложение по смисъла на АПК. С него не се оспорват действия или
бездействия на общинската администрация, а само се уведомява същата за
възникналото неразбирателство. Според настоящия съдебен състав, тази жалба не
поставя началото на каквото и да е административно производство и
административният орган в лицето на Кмета на Община Братя Даскалови не е бил
длъжен да издаде какъвто и да е било административен акт или да предприеме
каквото и да е било действие. Въпреки това, искането със което същият е бил
сезиран е изпълнено, проведена е среща с наемателя на язовира, която е
документирана със съответния протокол и за резултата на същата е информирана
жалбоподателката, с оспореното в настоящето съдебно производство писмо.
Съдът намира, че посоченото писмо не представлява
индивидуален административен акт по смисъла на чл.21 от АПК. Същото има просто
уведомителен характер за извършени действия от страна на Община Братя Даскалови
по повод подаденото от нейна страна жалба. С това писмо обаче не се създават
нито права, нито задължения за жалбоподателката. Ето защо и с това писмо не е
накърнена правната й сфера. Още повече, че с жалбата от 19.06.2023 год. е
поискано провеждането на среща с наемателя на язовира, за да му се разяснят
правата по чл.41 от Закона за водите. В случая това е сторено и жалбата на Р.С.
е удовлетворена. Обстоятелството, че резултата от проведената среща не я
удовлетворява, не води до извод за накърняване на нейни права следствие от
отговора на Кмета на Община Братя Даскалови.
При преценката следва да се има в предвид и факта,
че процесния язовир е отдаден под наем по законов ред и към момента на
възникване на конфликта, както и към момента на подаване на жалбата,
включително и към настоящия момент, не се стопанисва от страна на Община Братя
Даскалови, а от трето лице, независимо че е общинска собственост. Именно това
трето лице следва да прецени дали да допусне или не животните на
жалбоподателката, имайки в предвид правата и задълженията си по договора за
отдаване под наем. В този договор, не е включено задължение за предоставянето
на достъп до язовира на животни за водопой, независимо от това чия собственост
са. Цитираната норма на чл.41 от Закона за водите, предвижда правото на
гражданите да ползват водните обекти общинска собственост, само в случаите
когато тези водни обекти се стопанисват от общината.
Ето защо, жалбата се явява процесуално недопустима
поради липса на правен интерес у жалбоподателят, с оглед на което и на
основание чл.159, т.4 от АПК, същата следва да се остави без разглеждане и
производството по делото – да се прекрати.
Допустимостта на съдебното производство по
оспорване на индивидуален административен акт, независимо дали същият се
оспорва като незаконосъобразен или нищожен е обвързана, съгласно чл. 147, ал. 1
от АПК с наличието на правен интерес за жалбоподателя.
Правото на жалба принадлежи на това лице, спрямо
което материалноправните последици на акта са неблагоприятни и пряко засягат
негативно неговата правна сфера. В този смисъл неблагоприятно засягане е всяка
правна последица от акта, състояща се в прекратяване, ограничаване или
застрашаване на съществуващи субективни права или създаване на нови респ.
разширяване на съществуващи правни задължения. Доколкото в конкретния случай
такова засягане не се установява по отношение на с оспореното писмо, то за него
не е налице и правен интерес от стореното оспорване.
Въз основа на изложеното и на основание чл.159,
т.4 от АПК жалбата, против писмото следва да се остави без разглеждане, а
образуваното производство по делото следва да се прекрати.
По тези
съображения и на основание чл.159, т.1 и т.4 от АПК съдът
О П Р Е Д
Е Л И :
ОСТАВЯ
БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на Р.И.С. ***, чрез пълномощника си по
делото адв. И.Т. против писмо с изх.№11-00-423#1/14.07.2023 год., с
което писмо е отговорено на жалбата й с вх.№11-00-423/19.06.2023 год., като недопустима.
ПРЕКРАТЯВА
производството по адм. дело №480/2023 год. по описа на Административен съд Стара
Загора.
Определението подлежи на обжалване с частна жалба
в 7-дневен срок от съобщаването му на страните пред ВАС.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: