Решение по дело №1110/2019 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 1273
Дата: 12 юни 2019 г.
Съдия: Здравка Георгиева Диева
Дело: 20197180701110
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 15 април 2019 г.

Съдържание на акта

РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

Административен  съд  Пловдив

 

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е   1273

 

гр.Пловдив, 12 . 06 . 2019г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

Административен съд-Пловдив, VI състав , в открито заседание на пети юни през две хиляди и деветнадесета година, в състав :

                                                                              Административен съдия : Здравка Диева

 

С участието на секретаря В.Комитова, като разгледа докладваното от съдията адм.д.№ 1110/2019г., за да се произнесе , взе предвид следното :

            А.С.Б.,*** обжалва Заповед № 333з-114/26.03.2019г. на Началника на РУ Полиция – Стамболийски при ОД МВР-Пловдив, с която са отнети в полза на държавата 1 бр. ловна гладкоцевна пушка помпа „Германика“ кал.12 № 944362/266273 и 1 бр. ловна гладкоцевна пушка „Арми Кобалт“ кал.12 № 1020436/986290.

            Становища на страните :

            - Жалбоподателят счита заповедта за незаконосъобразна, поради неспазване на съществени законови изисквания при издаване на административния акт. Поддържа нарушение на чл.12 АПК – принципа за откритост, достоверност и пълнота на информацията в производството по издаване на индивидуален административен акт, както и неспазване нормата на чл.26 АПК. В случая адресатът на заповедта не е уведомен за започване на административното производство, в което е издаден акт по чл.213 ал.5 вр. с чл.213 ал.2 ЗОБВВПИ и не е съобразена разпоредбата на чл.34 ал.3 АПК. Твърди, че посочените нарушения са съществени, тъй като оспорващото лице е лишено от право на защита в административното производство – не му е дадена възможност да участва в същото. В подкрепа на поддържаната теза се позовава на решение на АС-Пловдив по адм.д.№ 2698/2017г. и решение на АС-Видин по адм.д.№ 144/2018г.

            - Ответникът Началник на РУ Полиция – Стамболийски изразява становище за оставяне на жалбата „без последствие“, л.2.

            Окръжна прокуратура Пловдив не е встъпила в съдебното производство.

            Жалбата е допустима за разглеждане по основателност поради подаването й от адресат на неблагоприятен акт и в срок /заповедта е съобщена на 26.03.2019г., жалбата е подадена на 09.04.2019г. чрез административния орган/.

            1. Началникът на РУ Полиция – Стамболийски разполага с административни правомощия, пряко произтичащи от закона /чл.76 ал.1 във вр. с чл.155 ал.1 и чл.213 ал.5 вр. с ал.2 от Закона за оръжията, боеприпасите, взривните вещества и пиротехническите изделия - ЗОБВВПИ/. Авторство не е оспорено, заповедта не е издадена в хипотеза на заместване. С оглед разпоредбите на чл. 213 ал.5 ЗОБВВПИ вр. чл. 155 ал.1 ЗОБВВПИ, следва, че заповедта е издадена от материално компетентен административен орган.

            Оспорената заповед е относно отнемане в полза на държавата иззети огнестрелни оръжия от физическо лице. В обстоятелствената част на административния акт /мотиви/ е посочено, че в РУ Стамболийски с Протокол за приемане на ОБВВПИ рег.№ К/С-204/18.05.2013г. от А. Ст.Б.,***, е приета 1 бр. ловна гладкоцевна пушка помпа „Германика“ кал.12 № 944362/266273 и 1 бр. ловна гладкоцевна пушка „Арми Кобалт“ кал.12 № 1020436/986290. Оръжието е иззето поради изтекъл срок на валидност на разрешението за съхранение, носене и употреба на А.Б. с разрешение № Б 160027, издадено от РУП Стамболийски.

            Правни основания – чл.213 ал.5 вр. с ал.2 ЗОБВВПИ.

            2. При насрочване на делото към страните са отправени указания по доказателствената тежест и във вр. с доказателствата, като ответникът бе задължен да представи в цялост административната преписка по издаване на оспорената заповед /всички посочени в обстоятелствената част на заповедта документи : протокол за приемане на ОБВВПИ рег.№ К/С-204/18.05.2013г.; разрешение за съхранение, носене и употреба № Б 160027, издадено от РУП Стамболийски с данни за срок на разрешителното; акт или документ, констатиращ изтеклия срок на валидност на разрешението или регистър, в който е вписана констатация от служебна или друга проверка; др./ и доказателства за спазване изискването на чл.26 АПК вр. с разпоредбите на чл.168 ал.4 и ал.5 АПК.

            С изпращане на жалбата е представена само заповедта и в хода на съдебното производство са приети заверени копия на - Протокол за приемане на ОБВВПИ рег.№ К/С-204/18.05.2013г. и извадка от Регистъра за издаване на разрешително Б 160027. Жалбоподателят е отразен с номер 14 в извадката от регистъра – Б 160027, който факт не е оспорен, макар началната страница на документа за удостоверяване наименованието и съдържанието му, не е приложена. Не е приложено заверено копие от разрешителното, при което липсва информация за срокът му на действие. В Протокол за приемане на ОБВВПИ с рег.№ К/С-204/18.05.2013г. е документирано приемане на 19.04.2013г. от А.Б. на 1 бр. ловна гладкоцевна пушка помпа „Германика“ кал.12 № 944362/266273 и 1 бр. ловна гладкоцевна пушка „Арми Кобалт“ кал.12 № 1020436/986290 – поради изтекъл срок. Оръжията са приети от мл.полицейски инспектор Сл.Димитров в присъствие на свидетел, за предаване на съхранение при домакина на РУП. Отразено е, че оръжието е собственост на А.Б., който се е подписал за предаване на двете пушки.

            3.Според чл. 213 ЗОБВВПИ : ал.1 - При издаване на решение по чл. 155 за отнемане на разрешение за осъществяване на дейност с взривни вещества, оръжия, боеприпаси и пиротехнически изделия или при прекратяване на разрешението поради прекратяване на дейността на лицето органите по чл. 152 изземват с протокол по образец взривните вещества, оръжията, боеприпасите и пиротехническите изделия от лицето. Иззетите вещи се съхраняват съгласно изискванията на чл. 74, съответно чл. 98, ал. 1 - 3. ; ал.2 -  Собственикът на вещите по ал. 1 може да прехвърли собствеността върху взривните вещества и пиротехническите изделия в срок 6 месеца, а върху оръжията и боеприпасите - в срок една година от изземването, на лица, получили разрешения за производство, търговия или придобиване.; ал.4 - Собственикът на вещите по ал. 3 може да прехвърли собствеността върху тях или да подаде заявление за издаване на съответно разрешение за дейности с тях по този закон или за връщане на отнетото разрешение в срока по ал. 3.; ал.5 - Когато собственикът не прехвърли собствеността върху вещите или не подаде заявление за издаване на съответно разрешение или за връщане на отнетото разрешение в сроковете по ал. 2 или 4, вещите се отнемат в полза на държавата със заповед на органа по чл. 155, ал. 1.

            В случая няма данни за срока на действие на Разрешение за съхранение, носене и употреба № Б 160027, издадено от РУП Стамболийски. Съгл. чл. 84 ал.2 ЗОБВВПИ - Разрешението за съхранение, разрешението за носене и употреба на огнестрелни оръжия и боеприпаси за тях и разрешението по чл. 81а са валидни за срок 5 години от датата на издаването им, освен в случаите по ал. 3. Независимо от липсата на спор относно изтекъл срок на валидност на разрешението, административният орган дължи представяне на преписката в цялост за целите на обосноваване на издадения акт. Извън това, не е спорно обстоятелството на изземване на пушките поради изтекъл срок на валидност на разрешението – теза в друга насока не е поддържана от жалбоподателя. Началникът на РУ Полиция – Стамболийски е издал оспорената заповед именно на посоченото фактическо основание, поради което в съответствие с чл. 213 ал. 5 вр. с ал.2 ЗОБВВПИ е разпоредил отнемане в полза на държавата на двете ловни пушки.

            3.1. Съгласно чл. 213 ал. 5 ЗОБВВПИ, когато собственикът не прехвърли собствеността върху вещите или не подаде заявление за издаване на съответно разрешение или за връщане на отнетото разрешение в сроковете по ал. 2 или ал. 4, вещите се отнемат в полза на държавата със заповед на органа по чл. 155 ал. 1 ЗОБВВПИ. Препращането към чл. 155 ал. 1 ЗОБВВПИ не се отнася до материалноправните предпоставки, а за компетентния орган - органът, издал разрешението /Решение № 7387 от 2.06.2014 г. на ВАС по адм. д. № 15294/2013 г., VII О./. Препратката към алинея 2 е само досежно определените в тази разпоредба преклузивни срокове.

            Според чл. 213 ал. 2 ЗОБВВПИ, собственикът на оръжието /в случая на двете пушки/ може да прехвърли собствеността върху него в срок една година от изземването – 18.05.2013г. Регламентираният в цитираната разпоредба срок започва да тече от датата на изземване на оръжието и е определен в закона като едногодишен. Начинът, по който е регламентиран срокът, с начален и краен момент на изтичането му и липсата на възможност за неговото прекъсване и спиране, определя същия на преклузивен. В случая няма спор за датата, на която са предадени оръжията и Б. не е оспорил възприетия от органа факт на изтекъл срок на валидност на разрешението за съхранение, носене и употреба, изд. от РУП Стамболийски. Липсва възражение и относно обстоятелството на непрехвърлена собственост върху описаните в протокола за предаване две пушки от датата на предаване на оръжието до издаване на оспорената заповед – при изтекъл едногодишен срок към м.05.2014г. В ал. 5 на чл.213 ЗОБВВПИ е регламентирано правомощието на органа по чл. 155 ал. 1 с.з. да отнеме в полза на държавата вещи - собственост на частни правни субекти. Това правомощие е обективно следствие от разрешителния режим на притежаване на вещите по смисъла на чл. 3, 4, 7 и 8 ЗОБВВПИ и факта на тяхното незаконно притежание.

            Ако собственикът на вещите е имал съответното разрешение, но то е с изтекъл срок, той се явява лице, което притежава без надлежно разрешение вещите по чл. 3, 4, 7 и 8 ЗОБВВПИ. Изтичането на срока на разрешението обаче не е предпоставка за изземване на вещите, като притежателя на вещите е задължен в определен в закона срок преди изтичане на срока на разрешението - чл. 40, ал. 1, чл. 71, ал. 1, чл. 87, ал. 1 ЗОБВВПИ, да подаде заявление за подновяване на разрешението. Неспазването на срока за подаване на заявление за подновяване на разрешението законодателят е обвързал с административнонаказателна отговорност - чл. 177, но не и с нарочно задължение за предаване на вещите / Решение № 4907 от 25.04.2016г. на ВАС по адм. д. № 14554/2015г., VII О./.

            Така, при извършено изземване на вещите, началният срок е датата на изземването, която се удостоверява с протокола за изземване - официален свидетелстващ документ по смисъла на чл. 179 ал. 1 ГПК. Целта на изземването е вещите, предмет на разрешителния режим, да не бъдат притежание /собственост или държание/ на лице, което няма съответното разрешение. Действително, не е регламентирано изрично задължение на лицето, чието разрешение е с изтекъл срок на действие и което не е подало заявление за неговото подновяване - да предаде доброволно вещите по чл. 3, 4, 7 и 8 ЗОБВВПИ, но това задължение следва от общото правило, че притежаването на тези вещи е допустимо само при надлежно разрешение. Поради това, тогава, когато лице, на което разрешението е с изтекъл срок и което не е подало в срока по чл. 50, ал. 4 заявление за подновяване, е предало доброволно вещите - за начало на срока по чл. 213 ал. 5 се счита датата на доброволното предаване, с последователно възникване на правните последици : фактическо лишаване на лицето - чрез изземане или доброволно предаване, на притежаването на вещите по чл. 3, 4, 7 и 8; предоставянето на срок за самостоятелно освобождаване от вещите чрез прехвърляне на собствеността и отнемане на вещите в полза на държавата. Тоест, сроковете по алинея 5 са приложими за хипотезата, в която собственикът не е прехвърлил собствеността върху вещите и в частта си за срока по алинея 2 за хипотезата на неподадено заявление за издаване на съответно разрешение при доброволно предадени вещи. Само в тези хипотези датата на изземването и датата на доброволното предаване са началния момент на теченето на срока по алинея 5, което води до възникване на правото на държавата да отнема вещите по чл. 3, 4, 7 и 8 ЗОБВВПИ.

            В протокола за предаване е отразена причина – поради изтекъл срок и при липса на спор за този факт, се приема, че предаването е осъществено след изтичане на срокът на разрешението за съхранение, носене и употреба на двете пушки. В едногодишен срок, считано от датата на предаване на оръжията, жалбоподателят е имал правната възможност да прехвърли собствеността върху вещите. Това няма данни да е направено, но упражняването на субективни права стои в преценката на притежателя им. При неподаване на заявление за подновяване на разрешението и при неупражняване на правото на прехвърляне на собствеността в срока по чл. 213 ал. 5 във вр. с алинея 2, за държавата възниква правото да отнеме вещите, за които не е налице съответното разрешение. Срокът по чл. 213 ал. 5 във вр. с ал. 2 е преклузивен - с изтичането му се погасява правото на лицето да се разпорежда с вещите, предмет на разрешението с изтекъл срок и този юридически факт поражда правото на държавата да ги отнеме.

            Приложената разпоредба чл.213 ал.5 ЗОБВВПИ е императивна и вменява задължение за органа по чл. 155 ал.1 от с.з. да отнеме в полза на държавата вещите, които собственикът не е прехвърлил в срока по чл. 213 ал.2 ЗОБВВПИ, или когато не е подал заявление за издаване на съответно разрешение или за връщане на отнетото разрешение в сроковете по ал.2 или 4 вр. с ал.3 от същия закон. В конкретния случай основанията за отнемане са иззети ловни пушки и изтекъл срок на разрешителното за носене на оръжие /основание за изземване, респект. предаване на пушките/. При изтекъл срок на разрешителното и липса на данни за подновяването му, последиците са идентични като тези при отнето разрешително, влязло в сила или отказ за подновяване на разрешително, влязъл в сила. Разпоредбата на чл. 213 ал. 5 във вр. с ал. 2 ЗОБВВПИ е приложима и в случаите, когато оръжието е предадено на органите на МВР поради изтичане на срока на разрешителното и не е подадено искане за подновяването му по реда на чл. 87 ал. 1 от ЗОБВВПИ, нито е подадено заявление за издаване на ново разрешително. Към датата на издаване на оспорената заповед правото на жалбоподателя да прехвърли собствеността върху отнетите оръжия и боеприпаси на друго лице или да поиска издаването на ново разрешение се е погасило, при което оспорената заповед за отнемане на оръжията в полза на държавата съответства на материалния закон, но е допуснато съществено нарушение на административнопроизводствените правила при издаването й, което е от значение за преценката за законосъобразност на административния акт.

            3.2. Жалбоподателят заяви в съдебно заседание, че не е осведомен за правата по см. на чл.213 от ЗОБВВПИ при изземване на двете пушки, което потвърждава липса на съобразяване с действащата норма на чл.168 АПК. Съгласно чл. 168 АПК: “Съдът не се ограничава само с обсъждане на основанията, посочени от оспорващия, а е длъжен въз основа на представените от страните доказателства да провери законосъобразността на оспорения административен акт на всички основания по чл. 146..”. Оспорената заповед е издадена на 26.03.2019г., при което се прилага действащата редакция на чл.168 ал.4 и ал.5 АПК /нови – ДВ, бр. 77 от 2018г., в сила от 1.01.2019г./ : „Съществено нарушение на административнопроизводствените правила при всички случаи e когато вследствие на нарушаване на задължението за уведомяване гражданин или организация са били лишени от възможността да участват като страна в производството по издаване на индивидуален административен акт.; Когато съдът установи наличието на съществено нарушение на административнопроизводствените правила по ал. 4, той отменя акта и изпраща преписката на съответния компетентен административен орган, без да проверява основанията по чл. 146, т. 4 и 5.”.

            От фактическа страна се установи нарушение на изискването на чл.26 АПК. Преписката не съдържа данни за уведомяване на жалбоподателя за започнало административно производство, като задължението не е преодоляно със специална норма от приложимия закон /така Решение № 5417 от 9.05.2016 г. на ВАС по адм. д. № 877/2016 г., VII О., в мотивите на което е посочено : „По делото не е спорно, че Л. Р. е уведомен с писмо от 16.04.2015 г. за започнало административно производство за отнемане в полза на държавата на пистолет "Макаров", к. 6/18, № КТ20515. Жалбоподателят е предоставил писмен отговор на 21.04.2015 г. С докладна записка от 30.04. 2015 г. на инспектор в група КОС административният орган е уведомен, че лицето Л. Р. няма издадено разрешение за носене и съхранение на огнестрелно оръжие; предал е собствения си пистолет "Макаров" за съхранение в КОС, в едногодишния законов срок не е прехвърлил собствеността на трето лице и не е подал заявление за издаване на разрешение за притежаване на огнестрелно оръжие по надлежния ред…“/.

            Според чл.170 ал.1 АПК : „Административният орган и лицата, за които оспореният административен акт е благоприятен, трябва да установят съществуването на фактическите основания, посочени в него, и изпълнението на законовите изисквания при издаването му.”. Указания в тази насока са отправени към ответника с разпореждане при насрочване на делото, но извън описаните данни, допълнителна информация не бе представена и в частност – за уведомяване на адресата на заповедта за започване на административното производство. Позицията на съдебната практика относно нарушението на чл. 26 ал. 1 АПК в насока - не е от категорията на съществените, е преодоляна към момента с възприетото от страна на законодателя в разпоредбите на чл. 168 ал. 4 и ал. 5 АПК. Не е предвидена предпоставка - участието на страната да би могло да даде отражение върху издадения акт и няма възможност страната въобще да не е била уведомена. Тоест, за да е съществено нарушението, е необходимо да има за резултат лишаването на гражданина или организацията от възможността да участват като страна в производството. В случая е допуснато нарушение на административните правила, категоризирано с новите алинеи 4 и 5 на чл.168 АПК, за съществено. Правилото се прилага от съда, считано от 01.01.2019г. Жалбата се приема за основателна.

            Мотивиран така и на основание чл.168 ал.5 АПК вр. с чл. 213 ал.7 ЗОБВВПИ, съдът

 

Р  Е  Ш  И  :

 

            Отменя Заповед № 333з-114/26.03.2019г. на Началника на РУ Полиция – Стамболийски при ОД МВР-Пловдив.

            Изпраща преписката на Началника на РУ Полиция – Стамболийски при ОД МВР-Пловдив за провеждане на административно производство съобразно указанията за прилагане на закона.

            Решението може да се обжалва пред Върховния Административен Съд чрез Административен съд-Пловдив, в 14-дневен срок от съобщението за постановяването му.

 

 

                                                                              Административен съдия :