Решение по адм. дело №518/2025 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 8725
Дата: 15 октомври 2025 г.
Съдия: Йовка Бъчварова
Дело: 20257040700518
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 24 март 2025 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№ 8725

Бургас, 15.10.2025 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Бургас - XXIII-ти състав, в съдебно заседание на петнадесети септември две хиляди двадесет и пета година в състав:

Съдия: ЙОВКА БЪЧВАРОВА

При секретар ИЛИЯНА ГЕОРГИЕВА като разгледа докладваното от съдия ЙОВКА БЪЧВАРОВА административно дело № 20257040700518 / 2025 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството по делото е образувано по жалба на С. Д. С., с постоянен адрес в [населено място], срещу Уведомително писмо (УП) изх. № 02-020-6500/11715#6/18.01.2024г. на Заместник-изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ (ДФЗ) в частта му, в която за кампания 2019г. е отказано плащане или е допуснато намаление за заявени от жалбоподателя схеми и мерки за подпомагане и са наложени санкции, подлежащи на прихващане от бъдещи плащания.

УП се оспорва като незаконосъобразен с твърдения, че при подаване на заявлението за подпомагане системата не генерирала грешка поради липса на правни основания и жалбоподателят не е надлежно уведомен за това. Оспорва се извода на административния орган, че за посочените в УП парцели не са регистрирани правни основания. Иска се отмяна на оспорения акт. Заявена е претенция за присъждане на направените по делото разноски.

Делото се разглежда за втори път пред АдмС Бургас, след като с решение № 2912/20.03.2025г., постановено по административно дело № 10485/2024г., Върховният административен съд е отменил решение № 5764/05.08.2024г., постановено по административно дело № 202/2024г. по описа на АдмС Бургас, и е върнал делото за ново разглеждане с дадени задължителни указания по приложение на материалния закона.

В съдебно заседание жалбоподателят не се явява и не се представлява. Жалбата се поддържа чрез писмено становище, подадено от неговия представител по пълномощие - адвокат Д. М. от АК Ямбол. Заявена е претенция за присъждане на разноски.

Ответникът по оспорването се представлява по пълномощие от юрисконсулт Т. Г., която оспорва жалбата като неоснователна. Претендира се присъждане на разноски, вкл. за първоначалното разглеждане на делото, в т.ч. и юрисконсултско възнаграждение.

В срока по чл.149, ал.3 от ГПК представителят на ответника е представил писмени бележки, в които са развити подробни съображения по съществото на спора.

Съдът, след като обсъди събраните доказателства, прие за установено следното от фактическа страна :

Към 12.04.2019г. жалбоподателят е бил регистриран в интегрираната система за административен контрол (ИСАК) като земеделски производител с уникален регистрационен номер (УРН) 234765.

За кампания 2019г. жалбоподателят подал заявление до ДФЗ - Разплащателна агенция (РА) с УИН 02/270519/34105 вх.№ 18992801/12.04.2019 г. (л.16, л.19, стр.2 от адм.д. № 1425/2023 г.), с което е заявил подпомагане по следните схеми и мерки за директни плащания: Схема за единно плащане на площ (СЕПП), Схема за преразпределително плащане (СПП), Схема за плащане за селскостопански практики, които са благоприятни за климата и околната среда – зелени директни плащания (ЗДП), Схема за преходна национална помощ за земеделска земя на хектар (ПНДП), Компенсаторни плащания по Натура 2000 и рамковата директива за водите (Мярка 12), Компенсаторни плащания в планинските райони (Подмярка 13.1/НР1). Към заявлението били приложени Таблица на използваните парцели за 2019 г., Приложение за кандидатстване по мярка 12 и др. документи и декларации.

При подаване на заявлението били извършени автоматични проверки на въведените данни и отбелязани открити несъответствия, с детайлизиране на конкретно посочени грешки (л.18-19 от адм.д. № 1425/2023г.).

С УП с изх.№ 02-020-6500/11715 от 04.08.2021 г. за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ за кампания 2019 г. (л.14-15 от адм.д. № 1425/2023 г.), е оторизирана и изплатена сума в размер на 1 056.19 лева по ЗДП, намалена с 10 975,25 лева. За всички останали заявени суми за плащане – за СЕПП в размер на 19 084.41 лева, за подмярка 13.1/НР в размер на 18 116.38 лева, за мярка 12/Натура 2000 в размер на 10 897.17 лева и за СПП в размер на 4 116.60 лева е оторизирана сума в размер на 0,00 лева. В УП е посочено, че по схемите, базирани на площ, администрирани съгласно чл.19а от Делегиран Регламент № 640/2014 на Комисията, за кампания 2019 г. са наложени санкции за бъдещ период в размер както следва: по СЕПП – 17 409.07 лева, СПП – 2 935.14 лева, подмярка 13.1/НР 1 – 18 116.38 лева и мярка 12/Натура 2000 – 10 897.17 лева.

УП било оспорено по съдебен ред и отменено с решение № 1017/30.10.2023г., постановено по административно дело № 1425/2023 г. на АдмС Бургас, с последица изпращане преписката на ответника за ново произнасяне, съобразно мотивите на съдебното решение.

В изпълнение на влязлото в сила съдебно решение било преразгледано заявление с УИН 02/270519/34105 и издадено УП изх. № 02-020-6500/11715#6/18.01.2024г. на Заместник-изпълнителния директор на ДФЗ, с което е оторизирана сума за плащане в общ размер на 1056,19 лева по заявени схеми/мерки за кампания 2019 г., обективирана в Таблица 14: Оторизирани са суми в лева, както следва:

• СЕПП – при искана сума от 19 084.41 лева, намаление в размер на 19 084.41 лева и оторизирана сума в размер на 0 лева;

• ЗДП – при искана сума от 12 031.47 лева, намаление в размер на 10 975.28 лева и оторизирана сума в размер на 1056.19 лева;

• СПП - при искана сума от 4 116.60 лева, намаление в размер на 4 116.60 лева и оторизирана сума в размер на 0 лева;

• подмярка 13.1/НР1 - при искана сума 18 116.38 лева, намаление в размер на 18 116.38 лева и оторизирана сума в размер на 0 лв.;

• мярка 12/Натура 2000 – при искана сума 10 897.17 лева, намаление 10 897.17 лева и оторизирана сума в размер на 0 лева.

С УП са наложени и санкции на основание чл.19а от Делегиран Регламент (ЕС) № 640/2014, представляващи санкции за бъдещ период, както следва:

• СЕПП – 17 409.07 лева;

• СПП -2 935.14 лева;

• мярка 12 – 10 897.17 лева;

• подмярка 13.1/НР – 18 116.38 лева.

В мотивите на писмото е посочено, че общата оторизирана сума е изчислена чрез ИСАК след извършването на задължителните административни проверки и проверки на място (в съответствие с чл.37 от ЗПЗП) на данните в подаденото от кандидата заявление за подпомагане, като тези данни са сравнени със съответната налична информация, съдържаща се във външните регистри на ИСАК, поддържани на основание чл. 30 от ЗПЗП.

Посочено е още, че съгласно декларираните данни и след извършване на посочените проверки, в Таблица 1 са посочени площите, за които са констатирани несъответствия с изискванията за подпомагане, за които площи РА намалява или отказва финансово подпомагане на основание чл.43, ал.4 от ЗПЗП и чл.13 на Наредба № 6 от 24.02.2015г. за прилагане на мярка 13 „Плащания за райони с природни или други специфични ограничения“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020г. (Наредба № 6 от 24.02.2015г.), с конкретно посочени параметри в Таблица 1, както следва: Колона 1 Идентификатор на деклариран БЗС/парцел; Колона 2 Площ на деклариран парцел(ха); Колона 3 Площ на парцела след разрешаване на двойно заявени площи; Колона 5 Площ на парцела след извършени административни проверки; Колона 6 Установена площ БЗС/парцел, изчислена, съгласно чл.2, §1, т.23 от Делегиран регламент (ЕС) № 640/2014 на Комисията, за която са изпълнени всички изисквания, определени в правилата за отпускане на помощ, съгласно дадените разяснения към колона 6 под таблицата; Колона 7 Разликата между декларираната и установената площ на БЗС/парцел /наддекларирана площ; Колона 8 Установена площ БЗС/парцел (Мярка 13), Колона 9 Разлика между декларираната и установената площ на БЗС/парцел/наддекларирана площ/Мярка 13(ха) и Колона 10 Причина за недопустимост на площта за подпомагане - 1* или 2*. Видно от разясненията към колона 10 под таблицата, с № 1* е обозначена недопустима площ, за която няма регистрирани правни основания за ползване на земеделски земи на основание чл.41, ал.9 от ЗПЗП, за което административният орган е информиран с писмо с № 02-0400/1008 от 28.11.2019 г. на Министъра на земеделието, храните и горите, като е посочено, че се прилага разпоредбата на чл.43, ал.3, т.7 от ЗПЗП, която предвижда, че РА намалява размера на плащането или отказва плащане по схемите за директни плащания, когато кандидатът за подпомагане не е ползвател на заявените земеделски площи.

В хода на производството по адм.д. № 202/2024г. на АдмС Бургас са били представени писмо с вх.№ 02-0400/1008/28.11.2019 г., за извършени проверки, свързани с изпълнението на чл.41, ал.3 от ЗПЗП, ведно с резултатите от проверките (л.47-73 от адм.д. № 202/2024г.); писмо с вх.№ 07-022-0400/51/12.04.2024 г. (л.96 от адм.д. № 202/2024г.), доклад с рег.№ КД-01-23/09.09.2019 г. (л.98 от адм.д. № 202/2024г.); доклад с изх.№ 93-7905/27.11.2019 г. (л.149 от адм.д. № 202/2024г.); писмо с изх.№ 10-221/04.03.2020 г. (л.176 от адм.д. № 202/2024г.); Заповед № РД-09-228/28.02.2020 г. (л.177 от адм.д. № 202/2024г.) и Таблица с регистрираното и отразено в ИСАК правно основание за ползване на земите за 2019 година на името на С. Д. С. (л.178 от адм.д. № 202/2024г.).

За установяване на фактическите обстоятелства по адм.д. № 202/2024г. по описа на АдмС Бургас е била назначена съдебнотехническа експертиза. Според заключението на вещото лице, проверката в шестте общински служби на територията на Област Бургас показала, че жалбоподателят има регистрирано правно основание за ползване на земеделски земи за стопанската 2018/2019 г. в размер на 104.4955 ха в землищата на общините Малко Търново, Бургас, Камено, Айтос, Созопол и Р. ([населено място] [ЕКАТТЕ]). Всички правни основания за ползване по местонахождение на имотите били регистрирани на територията на шестте общински служби до изтичането на сроковете за подаване на заявлението за подпомагане и извършване на промени в него, съгласно разпоредбите на Наредба № 5 от 27.02.2009 г. за условията и реда за подаване на заявления по схеми и мерки за директни плащания. За кампания 2019 крайният срок за подаване на заявления, включително и за извършване на корекции във вече подадени заявления за 2019 година, е бил удължен до 17.06.2019 г. До тази дата жалбоподателят е регистрирал правно основание за ползване на земеделски земи (104.4955 ха) в размер по-голям от размера на площите, които същият е очертал в ИСАК (98.08 ха), тъй като при извършените автоматични проверки на данните от подаденото заявление към момента на приключването му, системата не е генерирала предупреждение за грешка поради заявяване за подпомагане на земеделски земи в размер, надвишаващ регистрираното правно основание за ползване.

Вещото лице сочи, че съгласно подаденото заявление за подпомагане, горните имоти съответстват на БЗС в землището на [населено място], общ. Айтос, с обща площ в размер на 8.61 ха. Само за тях има географско припокриване и регистрирано правно основание за ползване от заявените общо за подпомагане 98.08 ха в землищата на [населено място], общ. Айтос и селата Вишна, Дропла, Речица, Рудина, С. и Ясеново, общ. Руен.

Сочи се още, че за кампания за директни плащания 2019 година е било възможно земеделският стопанин да очертае чисто технически площи, за които няма регистрирано правно основание за ползване. В конкретния случай жалбоподателят очертал за подпомагане площ в размер на 98.08 ха, а площта, попадаща географски в границите на имотите с реално регистрирано правно основание за ползване, е 8.61 ха. ИСАК не е генерирала предупреждение за грешка, тъй като заявените за подпомагане площи (98.08 ха) не надвишават като размер площите, за които има регистрирано правно основание за ползване (104.037 ха).

С решение № 5764/05.08.2024г., постановено по административно дело № 202/2024г., обжалваното УП е отменено, поради допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила – в противоречие с чл.10б, ал.1 и ал.2 от Наредба № 5 от 27.02.2009г. липсват доказателства, че жалбоподателят е информиран за наличие на нова информация, свързана с констатирана липса на правно основание за заявените за подпомагане площи, като така му е отнета възможността, в нарушение на чл.26 от АПК, да направи възражения и да представи доказателства. Преписката е изпратена на административния орган за ново произнасяне по заявлението за подпомагане при съобразяване с мотивите към решението.

С решение № 2912/20.03.2025г., постановено по административно дело № 10485/2024г. на ВАС, решението на АдмС Бургас е отменено и делото е върнато за ново разглеждане от друг състав на същия съд. Съдът е намерил за неправилни изводите на първоинстанционния съд по съображения, че още по административно дело № 1425/2023г. е било представено писмо с № 02-0400/1008 от 20.11.2019г. на Министъра на земеделието и храните с приложени таблици на декларираните от жалбоподателя парцели, както и недопустимите площи, за които няма правно основание за ползването им и така както жалбоподателят, така и неговият пълномощник са имали възможност да се запознаят с него. УП е било обжалвано и в хода на съдебното производство, вкл. и по административно дело № 1425/2023г., жалбоподателят е имал възможност да опровергае констатациите чрез представяне доказателства. Допуснатото нарушение на чл.10б, ал.2 от Наредба № 5 от 27.02.2009г. е прието за несъществено. Съдът е указал при новото разглеждане да се изследва съответствието на УП с материалния закон, като бъде указано на жалбоподателя да представи договорите за наем на земеделски земи, регистрирани като правни основания за ползване с община Малко Търново, община Бургас, община Камено, община Айтос, община Созопол и община Руен и да бъде осъществена проверка какви са данните, предоставени от МЗХГ на ДФЗ относно регистрираните правни основания, съответно дали е спазена процедурата по чл.41, ал.4-9 от ЗПЗП. Дадени са указания да се изследва въпроса дали жалбоподателят е ползвател на земеделските площи и правилно ли с оспореното УП от страна на административния орган е приложена разпоредбата на чл.43, ал.3, т.7 от ЗПЗП за отказ за плащане по схемите за директни плащания за кампания 2019г., както и да бъдат обсъдени приложимите разпоредби на чл.41, ал.7 и ал.8 от ЗПЗП. Указано е да се извърши проверка за законосъобразност на УП на основанията по чл.146, т.4 и т.5 от АПК.

В изпълнение на дадените от ВАС указания, от жалбоподателя са изискани договорите, за които твърди, че има регистрирани правни основания за описаните в УП парцели в таблица 1 с определена недопустима площ общо 89.47 ха., в резултат на което същият е представил следните договори :

1/договор за наем на земеделски земи № 67/10.12.2018г. в землището на [населено място], община Малко Търново, [ЕКАТТЕ].

2/договор за наем на земеделски земи № 37/30.07.2018г. в землището на [населено място], община Созопол, [ЕКАТТЕ].

3/договор за наем на земеделски земи № 88/11.12.2018г. в землището на [населено място], община Созопол.

4/договор за наем на земеделски земи № 66/11.12.2018г. в землището на [населено място] войвода, община Созопол, [ЕКАТТЕ].

5/ договор за наем на земеделски земи № 148/11.12.2018г. в землищата на [населено място], [населено място] – [ЕКАТТЕ], [населено място] гора – [ЕКАТТЕ], [населено място] – [ЕКАТТЕ], и [населено място] – [ЕКАТТЕ], всички в ощина Созопол.

6/договор за наем на земеделска земя № 76/11.12.2018г. в землището на [населено място], община Созопол.

7/договор за наем на земеделски земи № 68/11.12.2018г. в землището на [населено място], община Созопол.

8/договор за наем на земеделски зем № 36/30.07.2018г. в землището на град Бургас, [жк], [ЕКАТТЕ].

9/договор за наем на земеделски земи № 85/10.12.2018г. в землищата на град Бургас, [жк], и [населено място], община Бургас – [ЕКАТТЕ].

10/договор за наем на земеделски земи № 146/10.12.2018г. в землищата на [населено място], община Бургас – [ЕКАТТЕ], и на [населено място], кв. Г. Е. – [ЕКАТТЕ].

11/договор за наем на земеделски земи №84/10.12.2018г. в землищата на [населено място] – [ЕКАТТЕ], и [населено място] – [ЕКАТТЕ], двете в община Малко Търново.

12/договор за наем на земеделски земи № 86/10.12.2018г. в землищата на [населено място] – [ЕКАТТЕ], [населено място] – [ЕКАТТЕ], [населено място] – [ЕКАТТЕ], и [населено място] връх – [ЕКАТТЕ], всички в община Камено.

13/договор за наем на земеделски земи № 75/10.12.2018г. в землищата на [населено място], [населено място] и [населено място], всички в община Камено.

14/договор за наем на земеделски земи №74/10.12.2018г. в землищата на [населено място] – [ЕКАТТЕ], [населено място] – [ЕКАТТЕ], [населено място] – [ЕКАТТЕ], [населено място] – [ЕКАТТЕ], и [населено място] могила – [ЕКАТТЕ], всички в община Айтос.

15/договор за наем на земеделски земи № 144/10.12.2018г. в землищата на [населено място] – [ЕКАТТЕ], [населено място] – [ЕКАТТЕ], [населено място] вода – [ЕКАТТЕ], [населено място] – [ЕКАТТЕ], [населено място] – [ЕКАТТЕ], [населено място] – [ЕКАТТЕ], [населено място] – [ЕКАТТЕ], и [населено място] – [ЕКАТТЕ], всички в община Малко Търново.

16/договор за наем на земеделски земи № 147/10.12.2018г. в землищата на [населено място], [населено място] и [населено място], всички в община Камено.

17/договор за наем на земеделска земя №65/10.12.2018г., в землището на [населено място], община Айтос – [ЕКАТТЕ].

18/договор за наем на земеделски земи №66/10.12.2018г. в землищата на [населено място], [населено място] и [населено място], всички в община Камено.

19/договор за наем на земеделски земи № 87/10.12.2018г. на [населено място] – [ЕКАТТЕ], и [населено място], двете в община Айтос.

20/договор за наем на земеделски земи № 145/10.12.2018г. в землищата на [населено място], [населено място], [населено място] и [населено място] – [ЕКАТТЕ], всички в община Айтос.

По делото е представено писмо изх. № 142/06.06.2025г. на Директора на Дирекция „Идентификация на земеделските парцели“ към МЗХ, в което се сочи, че направените четири предавания на данни за правно основание за ползване на площи на името на жалбоподателя окончателно преди края на кампанията за подаване на заявления за 2019 г. от базата данни на ИС „Ферма" в отделните ОСЗ на територията на област Бургас към ИСАК, регистрирано правно основание за ползване на земи на името на С. С. е установено по отношение на площи в землищата на селата Дрянковец, Лясково, Поляново, Раклиново, Тополица и Черна могила, всички в община Айтос, селата Братово и Равнец, община Бургас, [населено място], [населено място], селата Винарско, Тръстиково и Черни връх, всички община Камено, [населено място], селата Близнак, Бръшлян, Бяла вода, Визица, Евренозово, Звездец, Калово, Стоилово, всички в община Малко Търново, селата Припек, община Руен, селата Индже войвода, Крушевец, Равна гора, Р., и Черноморец, община Созопол. В отделна таблица са обобщени данните относно площите, за които жалбоподателят е кандидатствал за финансово подпомагане за кампания 2019г., както следва : [населено място], община Айтос, както и селата Вишна, Дропла, Речица, Рудина, С., и Ясеново, всички в община Р.. Правното основание за ползване на земи на името на С. С. в границите на област Бургас и площите, заявени за подпомагане от него за 2019 г., съвпадат като имена на землища само в това на с. Дрянковец, община Айтос. При извършени след края на кампанията по прием на заявления за 2019г. пространствени анализи за географска съпоставка и съотносимост на площните обекти от базите данни на ИС „Ферма" със заявените от жалбоподателя граници на парцели, се установило териториално съвпадение и изпълнение на изискванията на чл. 41, ал. 3 от ЗПЗП и чл. 36, § 5 от Регламент (ЕС) № 1307/2013 само за парцелите в землището на село Дрянковец, община Айтос. Посочено е, че единственото землище, в което се установява географско съвпадение между площите с правно основание за ползването им и заявените за подпомагане площи, е в землището на село Дрянковец, община Айтос.

При така установената фактическа обстановка се налагат следните правни изводи:

При съобразяване с указанията, дадени от върховната инстанция с решение № 2912/20.03.2025г., при новото разглеждане съдът дължи изследване на законосъобразността на оспореното УП на основание по чл.146, т.4 и т.5 от АПК.

Според разпоредбата на чл.41, ал.3 от ЗПЗП, в приложимата й редакция към ДВ бр.18/27.02.2018 г., земеделските земи, включени в заявлението за подпомагане, трябва към 31 май на съответната календарна година да са на разположение на земеделските стопани съгласно чл.36, § 5 от Регламент (ЕС) № 1307/2013, което се удостоверява с правно основание за ползване, регистрирано по реда на ЗСПЗЗ.

В чл.41, ал.4-9 от ЗПЗП (ДВ бр.18/27.02.2018 г.) е предвидено, че правното основание за ползване на земеделските земи се регистрира в общинските служби по земеделие по местонахождение на имотите в специализиран софтуерен продукт, поддържан от МЗХГ. Регистрирането се извършва до изтичане на сроковете за подаване на заявлението за подпомагане и извършване на промени в него, определени в наредбата по чл.32, ал.5. Регистриране на правното основание не се извършва, когато ползвателят на земеделските земи има задължение по чл.34, ал.6, чл.37в, ал.7 за земите по чл.37в, ал.3, т.2 и по чл.37ж, ал.12 от ЗСПЗЗ. МЗХГ извлича, степенува, обобщава и предава на РА еднократно или на етапи данни за регистрираните правни основания за ползване на земеделски земи. При подаване на заявление за подпомагане чрез ИСАК РА извършва проверка на данните от заявлението, които се съпоставят с данните по ал.5. Когато земеделският стопанин е включил в заявлението си земеделски земи в размер, надвишаващ регистрираното правно основание за ползване, системата генерира предупреждение за грешка. Предупреждението за грешка се предоставя за подпис и/или печат на земеделския стопанин. След изтичането на сроковете за подаване на заявлението за подпомагане и извършване на промени в него, определени в наредбата по чл.32, ал.5, РА извършва административна проверка на всички подадени заявления за подпомагане, за които системата е генерирала предупреждение за грешка. При проверката се съпоставят данните от заявленията за подпомагане с данните по ал.5 за спазване на изискванията по ал.3 и 4. Съгласно разпоредбите на чл.41, ал.8 и ал.9 от ЗПЗП, когато при проверката по ал.7 се установят заявени без правно основание за ползване земеделски земи, РА извършва географско определяне на площта и местоположението им. В този случай МЗХГ предоставя допълнителна информация на РА. Когато при извършване на проверката по ал.7 и 8 не бъде установено регистрирано правно основание съгласно ал.4, РА прилага разпоредбата на чл.43, ал.3, където в т.7 е предвидено, че РА намалява размера на плащането или отказва плащане по схемите за директни плащания, когато кандидатът за подпомагане не е ползвател на заявените земеделски площи.

Съгласно чл.43, ал.4 от ЗПЗП, РА намалява размера на плащането или отказва плащане по ал.3 съгласно критериите, установени в законодателството на Европейския съюз.

По заявеното финансово подпомагане по Мярка 12 Натура 2000, съгласно чл. 1, ал. 3 от Наредба № 5 от 24.02.2015 г. за прилагане на мярка 12 "Плащания по Натура 2000 и Рамковата директива за водите" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г. (в приложимата редакция към ДВ, бр.18 от 2019г.), Министерството на земеделието, храните и горите предоставя на ДФЗ-РА в срок до 1 февруари всяка година географски цифрови данни за границите на защитените зони от Натура 2000 по ал. 2, а съгласно ал. 4, допустими за подпомагане по ал. 2 са земеделски площи, които попадат изцяло в защитена зона от Натура 2000 (защитени зони по чл. 3, ал. 1, т. 1 от Закона за биологичното разнообразие). В Глава пета и Глава шеста на наредба са регламентирани правилата за изплащане на финансовата помощ и условията за намаляване и отказване на изплащането на финансова помощ. Според чл.13, ал.1, т.1, ДФЗ-РА отказва изплащането изцяло или на част от финансовата помощ, когато се установи, че кандидатът за подпомагане и заявил по – големи площи в сравнение с ползваните от него, като в този случай се прилагат разпоредбите на чл.19 от Делегиран регламент (ЕС) № 640/2014.

Според разпоредбата на чл.13 от Наредба № 6 от 24.02.2015 г. за прилагане на мярка 13 „Плащания за райони с природни или други специфични ограничения“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г., ДФЗ – РА може да откаже изплащането на финансова помощ частично или изцяло, когато: 1.кандидатът за подпомагане е заявил по-големи площи в сравнение с реално ползваните от него; 2.кандидатът за подпомагане не е спазил срока за подаване на заявлението за подпомагане по Наредба № 5 от 2009 г. за условията и реда за подаване на заявления по схеми и мерки за директни плащания; 3.кандидатът за подпомагане не отговаря на условията за предоставяне на финансова помощ или не е спазил ангажимент, свързан с условие за предоставяне на помощта; 4.кандидатът за подпомагане не е декларирал всички стопанисвани от него площи в стопанството; 5.кандидатът за подпомагане не спазва изискването по чл.5, ал.1, т.1; 6.за заявените за подпомагане площи не е спазено изискването на чл.3, ал.2; 7.кандидатът за подпомагане или негов представител възпрепятства извършването на проверка на място; 8.са установени изкуствено създадени условия.

В Таблица 1 са описани композитните номера на заявените за подпомагане БЗС/парцели, за които не е установено правно основание за ползването им, което е видно от отразяването в колона 10. За недопустими за подпомагане са обявени 130 парцела, които, според първите пет цифри от композитния им номер, който съвпада с ЕКАТТЕ (единния класификатор на административно-териториалните и териториалните единици) на населеното място, се намират в землищата на шест села в община Руен – село Вишна с [ЕКАТТЕ], село Дропла с [ЕКАТТЕ], село Речица с [ЕКАТТЕ], село Рудина с [ЕКАТТЕ], село С. с [ЕКАТТЕ] и село Ясеново с [ЕКАТТЕ]. От писмото от Директора на Дирекция „Идентификация на земеделски парцели“ при МЗХ се установява, че липсват регистрирани правни основания на името на жалбоподателя за ползване на земеделски земи в посочените землища. Друго не следва и от представените от жалбоподателя при новото разглеждане на делото договори за наем, подробно описани по – горе, тъй като техен предмет са земеделски земи, находящи се в землища на населени места, различни от селата Вишна, Дропла, Речица, Рудина, Снежа и Ясеново, община Руен.

Тъй като не се установи описаните в Таблица 1 на УП 130 имоти да са били ползвани от жалбоподателя на годно правно основание и това основание да е било регистрирано в Общинска служба по земеделие Руен в сроковете, предвидени от законодателя, то правилно е прието от административния орган, че това са недопустими за подпомагане площи и не е оторизирал за тях суми, прилагайки чл.43, ал.3, т.7 вр. чл.41, ал.9 от ЗПЗП.

По схемите и мерките, базирани на площ, администрирани съгласно чл.19а от Делегиран Регламент (ЕС) № 640/2014, за кампания 2019 са начислени санкции, подлежащи на прихващане от бъдещи плащания: по СЕПП – 17409.07 лв., по СПП – 2935.14лв, по мярка 12/Натура 2000 – 10897.17лв и по подмярка 13. 1 НР 1 – 18116.38 лв. Посочено е, че когато установената площ е отрицателно число, се начислява неудържана санкция. В забележка е разяснено, че посочените суми се прихващат в съответствие с чл. 28 от Регламент за изпълнение (ЕС) № 908/2014, а ако сумите не могат да бъдат изцяло прихванати в съответствие с цитираната разпоредба в течение на три календарни години след годината на констатацията, оставащата неиздължена сума се анулира.

Съгласно чл. 19, § 1 и § 2 от Делегиран регламент (ЕС) № 640/2014, ако във връзка с дадена група култури по член 17, §1, площта, декларирана за целите на схеми за помощи или мерки за подпомагане на площ, надвишава установената по реда на член 18 площ, размерът на помощта се изчислява въз основа на установената площ, намалена с двойния размер на установената разлика, ако тази разлика превишава 3 % или два хектара, но не повече от 20 % от установената площ.

Ако разликата превишава 20 % от установената площ, за съответната група култури не се отпуска помощ или подпомагане на площ.

Ако разликата превишава 50 %, за съответната група култури не се отпуска помощ или подпомагане за площ. Освен това на бенефициера се налага допълнителна санкция, равна на размера на помощта или подпомагането, отговарящи на разликата между декларираната площ и площта, установена в съответствие с член 18.

В случая по СЕПП декларираната площ е 98.08ха, а установената площ е 8.61ха, като така наддекларираната площ е 89.47ха, съответно 100% – Таблица 13.

По СПП декларираната площ е 30ха, а установената площ е 8.61ха, като така наддекларираната площ е 21.39ха, съответно 100% – Таблица 13.

По мярка 12/Натура 2000 декларираната площ е 72.36ха, а установената площ е 0 ха, следователно цялата декларирана площ се явява наддекларирана, съответно 100% – Таблица 12.

По подмярка 13.1/НР1 декларираната площ е 89.47ха, а установената площ 0 ха, следователно цялата декларирана площ се явява наддекларирана, съответно 100% – Таблица 12.

Санкциите правилно са определени при прилагане на чл.19а, §1 от Делегиран регламент (ЕС) № 640/2014 г., според който, ако по отношение на група култури по чл.17, §1 декларираната площ по схеми за помощ, предвидени в дял ІІІ, глави 1, 2, 4 и 5 и дял V от Регламент (ЕС) № 1307/2013, и по мерките за подпомагане, посочени в членове 30 и 31 от Регламент (ЕС) № 1305/2013, надвишава установената в съответствие с чл.18 площ, помощта или подпомагането се изчисляват въз основа на установената площ, намалена с 1.5-кратния размер на установената разлика, ако тази разлика е по – голяма от 3% от установената площ или по – голяма от 2 ха, като административната санкция не превишава 100% от сумите, основаващи се на декларираната площ.

С оглед на изложеното, жалбата на С. Д. С. против УП изх.№ 02-020-6500/11715# от 18.01.2024 г. на Заместник-изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“ в обжалваната му част се явява неоснователна и подлежи на отхвърляне.

По разноските :

Предвид изхода на делото, претенцията на жалбоподателя за присъждане на разноски се явява неоснователна.

Ответникът претендира присъждане на разноските, вкл. и тези, направени при първоначалното разглеждане на делото. Жалбоподателят следва да бъде осъден да заплати на ДФЗ 900.38 лева, платени за държавна такса за касационната жалба, както и сумата 600.00 лева юрисконсултско възнаграждение – по 200.00 лева за представителство при първоначалното и при новото разглеждане на делото, както и за касационната инстанция, определено по реда на чл.24, изр.2 от Наредбата за заплащане на правната помощ, ДВ, бр.74 от 2021г.

Ръководен от гореизложените съображения, Административен съд Бургас, ХХІІІ-ти състав,

Р Е Ш И :

ОТХВЪРЛЯ жалбата на С. Д. С., [ЕГН], град Созопол, [улица], Уведомително писмо изх. № 02-020-6500/11715#6/18.01.2024г. на Заместник-изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ в частта му, в която е допуснато намаление заявление за подпомагане по схеми и мерки за кампания 2019г. : по СЕПП в размер на 19 084.41 лева, по ЗДП – 10975.28 лева, п СПП – 4116.00 лева, по подмярка 13.1/НР1 – 18116.38 лева и по Мярка 12/Натура 2000 – 10897.17 лева и са наложени санкции за бъдещ период: по СЕПП – 17 409.07 лева, по СПП – 2 935.14 лева, по мярка 12/Натура 2000 – 10897.17 лева и по подмярка 13.1/НР 1 – 18 116.38 лева.

ОСЪЖДА на основание чл.143, ал.3 от АПК С. Д. С., с посочени данни, да заплати на Държавен фонд „Земеделие“, адрес град София 1618, [улица], сумата 1500.38 лева (хиляда и петстотин лева и тридесет и осем стот), представляващи направени по делото разноски.

РЕШЕНИЕТО може да се обжалва пред Върховния административен съд с касационна жалба в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

Съдия: