Р Е Ш Е Н И Е
№1816/24.10.2023г.
Град Пловдив, 24.10.2023 година
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПЛОВДИВ, І отделение, ІV състав, в открито заседание
на пети октомври две хиляди двадесет и трета година в състав:
Съдия:
Анелия Харитева
при секретаря Севдалина Дункова, като
разгледа докладваното от съдията административно
дело № 2024 по описа на съда за 2023
година, за да се произнесе, взе предвид следното:
Производство по реда
на чл.145 и сл. от АПК, във връзка с чл.211 ЗМВР.
Образувано е по жалба
на А.С.К. *** срещу точка 2 от заповед № 8121К-7230 от 04.08.2023 г. на
министъра на вътрешните работи, с която жалбоподателят е отстранен временно от
длъжност за срок от два месеца, считано от датата на връчване на заповедта, и е
разпоредено да му бъдат иззети служебната карта, личният знак и служебното
оръжие.
Според жалбоподателя
оспорената заповед е незаконосъобразна поради нарушение на
административнопроизводствените правила, противоречие с материалноправните
норми и несъответствие с целта на закона, поради което се иска нейната отмяна и
присъждане на направените разноски.
Ответникът чрез
процесуалния си представител оспорва жалбата и моли тя се отхвърли по съображения,
изложени в депозираните на 13.10.2023 г. писмени бележки.
Съдът намира, че
жалбата е подадена от лице с правен интерес, адресат на оспорената част от
процесната заповед, чиито права и законни интереси са неблагоприятно засегнати с
оглед разпореденото отстраняване от длъжност, и в 14-дневния срок от съобщаването,
извършено лично на жалбоподателя срещу подпис на 04.08.2023 г., поради което е
допустима. Разгледана по същество, жалбата е неоснователна поради следните
съображения:
Видно от кадровата
справка (л.66), жалбоподателят заема длъжността началник на РУ Стамболийски от
08.09.2022 г. (всъщност с различни наименования на длъжността началник от
15.05.2010 г.) и до отстраняването от длъжност на 04.08.2023 г. На съда
служебно е известно, че със заповед № 8121К-7810 от 30.08.2023 г. на министъра
на вътрешните работи на жалбоподателя е наложено дисциплинарно наказание
уволнение, чиято законосъобразност е оспорена пред съда и е образувано административно
дело № 2258/2023 г. по описа на АС Пловдив.
Със заповед №
8121з-1208 от 02.08.2023 г. (л.29-30) на министъра на вътрешните работи е
назначена комисия за извършване на проверка за правомерността на действията на
полицейските служители от ОДМВР Пловдив, свързани с извършеното в с. Цалапица
убийство на Д.М.. Комисията е приключила проверката с издаване на докладна записка
от 04.08.2023 г. (л.31-34). Комисията е установила, че жалбоподателят в
качеството на началник на РУ Стамболийски не е изпълнил задълженията си по
типова длъжностна характеристика (л.69-70), утвърдена със заповед № 3286з-278
от 22.01.2016 г. на директора на ГДНП (л.68), с която характеристика
жалбоподателят е запознат (протокол от 24.02.2016 г. – л.71), а именно – следва
да организира, ръководи, контролира и отговаря за цялостната дейност на
районното управление, осигурява изпълнението на задачите и осъществява
непрекъснат контрол върху дейността на състава, организира и контролира
издирването на безследно изчезнали, както и други лица в предвидените от закона
случаи. В резултат на неизпълнение на тези служебни задължения според комисията
жалбоподателят е дисциплинарно отговорен за настъпилите последици от
неизпълнението, като по същество деянието му представлява злоупотреба с
оказаното му доверие от органа по назначаване като началник на РУ Стамболийски,
защото неизпълнението на служебните задължения е осуетило своевременното
разкриване на тежко криминално престъпление и задържане на извършителите.
Според комисията са налице данни за извършено от жалбоподателя дисциплинарно
нарушение по чл.194, ал.2, т.1, пр.1 ЗМВР, съставомерно по чл.203, ал.1, т.8,
пр.2 ЗМВР, за което се предвижда налагане на дисциплинарно наказание уволнение,
като са налице също данни за нарушаване на етичните правила по т.5, 19, 20, 24
и 57 от Етичния кодекс за поведение на държавните служители в МВР и това
поведение на жалбоподателя е станало достояние на длъжностни лица извън МВР и
граждани чрез множеството публикации в средствата за масово осведомяване,
поради което са налице данни за дисциплинарно нарушение по чл.194, ал.2, т.4 ЗМВР, съставомерно по чл.203, ал.1, т.13 ЗМВР, за което също се предвижда
налагане на дисциплинарно наказание уволнение. Въз основа на констатациите си
комисията е предложила на министъра с оглед първоначално получените данни за
извършени от жалбоподателя в качеството на началник на РУ Стамболийски тежки
дисциплинарни нарушения по чл.203, ал.1, т.8, пр.2 и т.13 ЗМВР да се образува
дисциплинарно производство и да се прецени необходимостта от временното отстраняване
на служителя по чл.214, ал.1, т.1 ЗМВР.
Въз основа на докладната
записка министърът на вътрешните работи е издал заповед № 8121К-7230 от
04.08.2023 г., чиято точка 2 е предмет на настоящото съдебно производство. С
тази заповед е образувано дисциплинарно производство срещу А.С.К., същият е отстранен
от длъжност за срок от два месеца и е разпоредено да му бъдат иззети служебната
карта, личният знак и служебното оръжие, определен е дисциплинарно разследващ
орган за извършване на проверка и доказване на дисциплинарното нарушение в
сроковете по ЗМВР.
В хода на съдебното
производство не са събирани нови доказателства, тъй като страните нямат спор по
фактите. Спорът е правен относно правилното приложение на материалния закон.
При тези факти съдът
намира, че оспорената част от процесната заповед е законосъобразна и не са
налице основания за нейната отмяна.
Съгласно чл.214,
ал.1, т.1 ЗМВР държавен
служител в МВР може да бъде временно отстранен от длъжност с писмена заповед,
когато срещу него е образувано дисциплинарно производство по чл.207 и служебното
му положение би затруднило разкриването на обективната истина; в този случай
отстраняването се извършва от органа, образувал дисциплинарното производство.
Следователно, за да бъде отстранен служителят от длъжност, е необходимо да са
налице две предпоставки: първата – да е налице образувано дисциплинарно
производство по чл.207 ЗМВР, и втората – служебното положение на отстранения
служител да е пречка за разкриване на обективната истина във връзка с доказването
на дисциплинарното нарушение. В случая са налице и двете кумулативно изискуеми
предпоставки по чл.214, ал.1, т.1 ЗМВР.
Неоснователно е
възражението на жалбоподателя за липса на втората предпоставка. В мотивите на
оспорената заповед изрично е посочено, че жалбоподателят е началник на РУ
Стамболийски и като такъв е бил длъжен да организира, ръководи, контролира и
отговаря за цялостната дейност на районното управление, да осигурява
изпълнението на задачите и да осъществява непрекъснат контрол върху дейността
на състава, да организира и контролира издирването на безследно изчезнали,
както и други лица в предвидените от закона случаи и като не е изпълнил тези
свои служебни задължения е осуетил своевременното разкриване на тежко
криминално престъпление и задържане на извършителите, което престъпление е предмет
на многобройни репортажи и коментари в медиите от месец юли 2023 г. и до
момента, повод за гражданско недоволство и протести. В този смисъл недоказано и
противоречащо на съдържанието на заповедта е твърдението за липса на конкретни
мотиви за отстраняването на жалбоподателя от длъжност. Напротив, в достатъчна
степен ясно и точно са посочени мотивите за отстраняването, като е спазено също
изискването за форма.
Дали жалбоподателят
действително е извършил дисциплинарни нарушения и каква дисциплинарна отговорност
следва да понесе, са въпроси на друго производство – адм. дело № 2258/2023 г.
по описа на АС Пловдив, по което се оспорва законосъобразността на заповед №
8121К-7810 от 30.08.2023 г. на министъра на вътрешните работи за налагане на
дисциплинарно наказание уволнение, поради което тези възражения на
жалбоподателя няма да бъдат коментирани.
За настоящия казус е
от значение, че проверката е установила действия на жалбоподателя, които
представляват нарушения на служебната дисциплина по чл.194, ал.2, т.1, пр.1 и
т.4 ЗМВР, осъществяващи съставите на дисциплинарни нарушения по чл.203, ал.1,
т.8, пр.2 и т.13 ЗМВР, за които се предвижда налагане на дисциплинарно
наказание уволнение, поради което временното отстраняване от длъжност на жалбоподателя
е необходимо и задължително с цел събиране на доказателства за безспорното
установяване на дисциплинарните му нарушения. Служебното положение на
жалбоподателя като началник на районното управление му дава достъп до
информационните фондове на МВР и възможност да използва служебната информация
за себе си, като я манипулира, както и да извършва действия, с които може да
затрудни разкриването на обективната истина, защото всички служители в
районното управление са негови подчинени и неговото по-високо йерархично
положение му дава възможност да повлияе на обясненията на колегите си, ако от
тях в хода на дисциплинарното производство се искат такива, както и да окаже въздействие върху други свидетели. В
този смисъл напълно обосновано е становището на процесуалния представител на
ответника, че целта на закона е да се осигурят условия за провеждане на
дисциплинарното производство при спазване на принципа за истинност по чл.7 АПК,
издирване и доказване с допустимите от закона средства на действителните факти
по случая, поради което е необходим баланс при спазване на този принцип и
принципа за съразмерност.
В този
смисъл съдът намира за неоснователно възражението на жалбоподателя за
несъответствие на оспорената част от заповедта с целта на закона.
Водим
от всичко изложено, съдът намира, че жалбата като
неоснователна и недоказана следва да бъде отхвърлена. При този изход на спора
на жалбоподателя не се дължат разноски. Затова и на основание чл.172, ал.2 АПК
Административен съд Пловдив, І отделение, ІV състав,
Р Е Ш И:
ОТХВЪРЛЯ жалбата на А.С.К., ЕГН **********,***, срещу точка 2 от заповед № 8121К-7230 от 04.08.2023 г. на
министъра на вътрешните работи.
Решението подлежи на обжалване с
касационна жалба пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от
съобщаването.
Съдия: