Решение по дело №222/2023 на Административен съд - Видин

Номер на акта: 186
Дата: 14 декември 2023 г. (в сила от 14 декември 2023 г.)
Съдия: Биляна Спасова Панталеева Кайзерова
Дело: 20237070700222
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 24 октомври 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВИДИН

РЕШЕНИЕ № 186

гр. Видин, 14.12.2023 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административен съд – Видин,

пети административен състав

в публично заседание на

тридесети ноември

през две хиляди двадесет и трета година в състав:

Председател:

Биляна Панталеева

при секретаря

Вержиния Кирилова

                и в присъствието

на прокурора

 

като разгледа докладваното

от съдия

Биляна Панталеева

 

Административно дело №

222

по описа за

2023

година

и за да се произнесе, съобрази следното:

Делото е образувано по жалба на Сдружение „Боец-България обединена с една цел“ ЕИК ********* със седалище и адрес на управление гр.Видин, ж.к.“Панония“, бл.4, вх.3, ап.157 , представлявано от Г.Б.Г., против отказ , материализиран в Решение с рег.№812104-378/12.10.2023г. на Директор Дирекция „Правно-нормативна дейност“ в Министерство на вътрешните работи, за предоставяне на достъп до обществена информация по т.2 до т.9 вкл. от подаденото от сдружението заявление .

Твърди се от жалбоподателя, че исканата информация е от надделяващ обществен интерес , тъй като за изграждането на посочения проект са платени над милиарди лв обществени средства , а самият обект е обявен за стратегически обект от значение за националната сигурност и от национално значение . Сочи се , че с исканата информация се иска да си изградят собствено мнение за дейността на МВР. Сочи се също така , че с исканата информация и последващ неин анализ целят да разкрият престъпления във връзка с друг сигнал , съдържащ данни , че при реализацията на проекта са участвали чужди граждани , основно от Русия и Беларус , които имат връзка с разузнавателните служби на Русия и паравоенни организации под контрола на руските служби и така е застрашена националната сигурност. Сочи се , че МВР отказват предоставянето на информацията , въпреки че зададените от тях критерии са достатъчни и валидни . Сочи се , че МВР знаят кои са фирмите-работодатели на лицата , за които изискват информация , тъй като са ги посочили в заявлението , както и поради това , че това е тяхната оперативна работа. Сочи се , че поне е следвало да им се предостави информация за общия брой на издадени разрешения за пребиваване на чужденци и на издадени БЛД на чужденци . Сочи се и че няма изричен отказ да им бъде предоставена поисканата информация. Иска се от съда да отмени оспорения частичен отказ като задължи административния орган да предостави поисканата обществена информация. Претендират се и разноските за производството.

Ответникът по жалбата-директор Дирекция „Правно-нормативни дейности“ в Министерство на вътрешните работи, чрез процесуалния си представител, оспорва жалбата. Прави се възражение за прекомерност на изплатеното адвокатско възнаграждение.  

Съдът, като прецени доводите на страните и събраните по делото доказателства, намира за установено следното от фактическа страна:

Със заявление вх.№812104/18.09.2023г. жалбоподателят Сдружение „Боец-България обединена с една цел“ е поискал по реда на ЗДОИ да му бъде предоставена посочената в заявлението информация, като по т.2 до т.9 е поискал следното както следва : По т.2: Колко разрешения са издадени от Дирекция „Миграция“ - МВР за временно пребиваване в страната, както и разрешения за продължително пребиваване на чужди граждани е цел участие в изграждането на проект „Разширение на газопреносната инфраструктура на „Булгартрансгаз" ЕАД паралелно на северния (магистрален) газопровод до българо-сръбската граница" за периода 01.09.2019г. - 01.06.2021г. ? Колко от тези чужденци са граждани на Руската федерация? Колко от тези чужденци са граждани на Беларус? Колко от тези чужденци са граждани на Сърбия? Колко от тези чужденци са граждани на Турция? Иска се предоставяне на справка по държави на издадените разрешителни - както за посочените държави, така и за други, ако има такива. Изисква се списък с имената на тези граждани и информация представили ли са тези граждани свидетелство за съдимост, документ за липса на водени срещу лицето досъдебни или съдебни производства за престъпления от общ характер, удостоверителен документ за липса на психични заболявания? По т.3:         Какви са мотивите, с които е поискано разрешение за пребиваване в страната на тези чужди граждани? По т.4:Колко разрешения са издадени от Дирекция „Миграция“ - МВР за временно пребиваване в страната, както и разрешения за продължително пребиваване на чужди граждани е цел участие в изграждането на проект „Разширение на газопреносната инфраструктура на „Булгартрансгаз" ЕАД паралелно на северния (магистрален) газопровод до българо-сръбската граница", чиито такси са платени от консорциум ДРКАД“ ДЗЗД за периода 01.09.2019г. - 01.06.2021г.? По т.5: Колко разрешения са издадени от Дирекция „Миграция“ - МВР за временно пребиваване в страната, както и разрешения за продължително пребиваване на чужди граждани е цел участие в изграждането на проект „Разширение на газопреносната инфраструктура на „Булгартрансгаз" ЕАД паралелно на северния (магистрален) газопровод до българо-сръбската граница", чиито такси са платени от „Си Пи Дивелъпмънт“ с БУЛСТАТ ********* за периода 01.09.2019Г - 01.06.2021Г.? По т.6 : Колко български лични документи (БЛД) са издадени на чужди граждани е цел участие в изграждането на проект „Разширение на газопреносната инфраструктура на „Булгартрансгаз" ЕАД паралелно на северния (магистрален) газопровод до българо- сръбската граница" за периода 01.09.2019г. - 01.06.2021г. ? Колко от тези чужденци са граждани на Руската федерация? Колко от тези чужденци са граждани на Беларус? Колко от тези чужденци са граждани на Сърбия? Изисква се предоставяне на справка по държави на издадените БЛД - както за посочените държави, така и за други, ако има такива. Изисква се списък с имената на тези граждани. Изисква се информация представили ли са тези граждани свидетелство за съдимост, документ за липса на водени срещу лицето досъдебни или съдебни производства за престъпления от общ характер, удостоверителен документ за липса на психични заболявания? По т.7 : Колко БЛД са издадени от Дирекция „Миграция“ - МВР на чужди граждани е цел участие в изграждането на проект „Разширение на газопреносната инфраструктура на „Булгартрансгаз" ЕАД паралелно на северния (магистрален) газопровод до българо-сръбската граница", чиито такси са платени от „Си Пи Дивелъпмънт“ с БУЛСТАТ ********* за периода 01.09.2019г. - 01.06.2021г. ? По т.8:  Колко БЛД са издадени от Дирекция „Миграция“ - МВР на чужди граждани с цел участие в изграждането на проект „Разширение на газопреносната инфраструктура на „Булгартрансгаз" ЕАД паралелно на северния (магистрален) газопровод до българо-сръбската граница", чиито такси са платени от консорциум ДРКАД“ ДЗЗД за периода 01.09.2019г. - 01.06.2021г.? По т.9 : На колко от чужденците получили разрешение за пребиваване и БЛД с цел участие в изграждането на проект „Разширение на газопреносната инфраструктура на „Буягартрансгаз" ЕАД паралелно на северния (магистрален) газопровод до българо- сръбската граница" са издадени заповеди за наложена принудителна административна мярка "Отнемане на правото на пребиваване в Република България"? Какви са причините за издаването на тези заповеди? Изисква се справка, съдържаща списък с издадените заповеди.

Във връзка с постъпилото заявление от Директора на Дирекция „Правно-нормативна дейност“ при МВР е отправено искане до директорите на Дирекция „Миграция“, Дирекция „Български документи за самоличност“, Дирекция „Човешки ресурси“, Дирекция „Планиране и управление на бюджета“ и Дирекция „Комуникационни и информационни системи“ исканата информация да бъде предоставена съобразно функционалните компетентности на съответните структури, а в случай, че не е налична или същата не се обработва по зададените критерии да бъде посочена изрично структурата, в която е налична информацията.

С писмо УРИ 2853р-7863/26.09.2023г. Директорът на Дирекция “Български документи за самоличност“ е уведомил Директора на Дирекция „Правно-нормативни дейности“, че търсената информация не се създава и не се съхранява в дирекцията, а съобразно Правилника за издаване на БЛД за разрешения за пребиваване заявления по образец се приемат в Дирекция „Миграция“ или в звената „Миграция“ в ОДМВР. Посочено е, че въпросите на заявителя касаят Дирекция „Миграция“ и Дирекция „Комуникационни и информационни системи“ .

С писмо рег.№ 5364р-24193/26.09.2023г. дирекция „Миграция“ е уведомила запитващия, че търсената информация не се обработва по посочените от заявителя критерии, като за да бъде предоставена статистика на издадените разрешения с цел работа следва да бъдат посочени конкретни работодатели. В този случай информация относно броя на издадените разрешения за продължително пребиваване с цел работа съгласно чл.24и, чл.33к, чл.33и от ЗЧРБ, издадени български лични документи и разпределението им по гражданство, може да се изисква от ДКИС. Посочено е и че понятието „временно пребиваване“ по ЗЧРБ липсва.

Във връзка със заявлението Директорът на дирекция „ПНД“ при МВР изрично е направил уточнението до директора на Дирекция“Комуникационни информационни системи“, че в случая не е неясна търсената информация, тъй като се иска информация за издадени разрешения за краткосрочно и за продължително пребиваване в Република България на основание работата на визираните категории лица. От директор дирекция „Комуникационни и информационни системи“ е постъпил отговор, че в базата данни на „Единен регистър за чужденците“ не се съдържа исканата информация в т.2 до т.9, тъй като в базата данни не се съдържа информация за участието по проекти, платеца на събраните такси, не се съдържат и приложените документи към заявлението .

С обжалваното решение директорът на дирекция „Правно-нормативна дейност“, в качеството си на оправомощено лице по ЗДОИ съгласно заповед №8121з-951/20.06.2023г. на Министъра на вътрешните работи, е приел, че търсената информация по т.1 от заявлението е официална обществена информация, достъпът до която е свободен, и е предоставил същата на заявителя.

По отношение на исканата информация по т.2 до т.9 вкл. е посочил, че освен посочените в отговорите на съответните директори на дирекции обстоятелства, а именно, че следва да са налице данни за конкретен работодател, както и че в информационния фонд не се обработват данните по проекти, събрани такси и не са налични приложените към заявленията документи, следва да се отчете и обстоятелството, че за да бъде предоставен достъп до информация, тя трябва да е налична, т.е вече да е създадена, а не да се създава по повод направено искане. Посочено е, че задължените субекти нямат задължение да създават документи и данни или да ги анализират, респ. селектират допълнително, за да удовлетворят заявлението . Посочил е, че търсените статистически данни по избраните от заявителя критерии не се обработват от МВР. Посочил е, че в случая е налице хипотезата и на чл.4,ал.1 от ЗДОИ, тъй като нормативно в ЗЧРБ е установен специален ред за търсене, получаване и разпространяване на информация от Единния регистър за чужденци.

При горните съображения е предоставил достъп до поисканата информация само по т.1 от заявлението.

При така установената фактическа обстановка съдът намира от правна страна следното:

Жалбата е допустима. Подадена е от лице с правен интерес да обжалва посочения отказ-заявител, срещу подлежащ на оспорване административен акт, тъй като решението материализира и отказ да се предостави поисканата информация съобразно т.2 до т.9 от заявлението. Жалбата е подадена в законоустановения срок за обжалване по чл.149,ал.1 от АПК.

По същество жалбата е неоснователна.

Решението е издадено от компетентен орган-Директора на Дирекция „Правно-нормативна дейност“ в МВР с оглед представената заповед № 8121з-951/20.06.2023 за оправомощаване на същия да взема решения по ЗДОИ в МВР, съобразно предвидената законова възможност за оправомощаване в чл.28,ал.2 от ЗДОИ.

Същото е постановено в съответствие с материалния закон и при липса на съществени нарушения на административно-производствените правила .

Съгласно чл.2,ал.1 от ЗДОИ обществена е информацията, която е свързана с обществения живот в Република България и дава възможност на гражданите да си съставят собствено мнение относно дейността на задължените по закон лица. Съгласно чл.3, ал.1 ЗДОИ този закон се прилага за достъп до обществена информация, която се създава или съхранява от държавните органи или органите на местното самоуправление в Република България, като за субектите по посочената разпоредба е регламентирано задължение да предоставят информация, създадена или съхранявана в кръга на тяхната компетентност и е налична.

Видно от съдържанието на заявлението, с което е сезиран задълженият субект, е поискана информация за издадени разрешения за краткосрочно и продължително пребиваване на чужденци и издадени БЛД по посочените от заявителя критерии, а именно с цел участие в посочения от заявителя проект, като по отношение на така посочените лица е поискано посочването по държави, имена, представени документи по преписките във връзка с издаваните разрешения, мотиви за издаването на разрешенията, платени такси, издадени БЛД на такива лица и наложени ПАМ на такива лица .

Съобразно чл.23 от ЗЧРБ чужденците пребивават в Република България: краткосрочно,продължително,дългосрочно,постоянно. За получаване на право на продължително пребиваване чужденецът подава заявление по образец и документи в дирекция "Миграция" или в отдел/сектори/групи "Миграция" при областните дирекции на Министерството на вътрешните работи лично, а съобразно чл.24и от ЗЧРБ за разрешение за продължително пребиваване и работа тип "Единно разрешение за пребиваване и работа“ заявление по образец и документи могат да бъдат подадени от работодателя или упълномощено от него лице или лично от чужденеца, когато има разрешение за продължително пребиваване, като заявлението се подписва и от работодателя. По подобен начин може да бъде подадено и заявление за получаване на разрешение за продължително пребиваване и работа тип "Синя карта на ЕС" съобразно чл.33к от ЗЧРБ.

Видно от горните разпоредби, изцяло в компетентността на дирекция „Миграция“ и съответните звена в областните дирекции е издаването на съответните разрешенията за продължително пребиваване на чужденци, поради което именно МВР събира и обработва информацията във връзка с издадените разрешения и документи за пребиваване на чужденци.

Съобразно чл.54 от глава шеста “Информационна дейност на службите за административен контрол на чужденците в Република България“ от ЗЧРБ, в Министерството на вътрешните работи се поддържа Единен регистър за чужденци, съдържащ данни за продължително, дългосрочно и постоянно пребиваващи чужденци. Съобразно чл.54,ал.2 от ЗЧРБ в регистъра се съдържат посочените в разпоредбата данни, като съобразно т.5 се обработват данни за наложените административни наказания и мерки за административна принуда на чужденци. Съобразно чл.54,ал.3 от ЗЧРБ службите за административен контрол на чужденците към Министерството на вътрешните работи обработват следните данни:1.имена на кирилица и на латиница, дата на раждане, място на раждане, пол, гражданство;2. единен граждански номер и/или личен номер на чужденец;3. постоянен адрес в Република България;4. настоящ адрес в Република България;5. документ за задгранично пътуване (вид, серия, номер, дата, място на издаване и срок на валидност);6. цел на пребиваването в Република България;7. виза (вид, номер, дата и място на издаване, валидност и срок на пребиваване);8. основание, на което е разрешено пребиваване в Република България;9. молби за разрешаване на дългосрочно пребиваване (номер, дата, решение);10. (изм. – ДВ, бр. 80 от 2015 г., в сила от 16.10.2015 г.) решения за получаване на закрила на територията на Република България (дата и номер);11. срок на пребиваване в Република България;12. семейно положение;13. съпруг (съпруга);14. деца до 18-годишна възраст;15. постоянен адрес в страната, чийто гражданин е лицето;16. указ на Президента на Република България за промяна на гражданството;17. влизания и излизания във и от Република България;18. домакин;19. туристически ваучери;20. професия и месторабота;21. наложени мерки за административна принуда;22. служебни данни;23. (нова - ДВ, бр. 29 от 2007 г.) биометрични данни - снимки и 10 пръстови отпечатъка;24. (предишна т. 23 - ДВ, бр. 29 от 2007 г.) други данни, посочени в закон. Видни от горните разпоредби са данните, по които се обработва и съхранява постъпилата информация по ЗЧРБ . В Приложение №3, приложение №3а и Приложение №4 от Правилника за прилагане на ЗЧРБ се съдържат образци на заявленията, които се подават от чужденците, респ. от работодателите, за получаване на съответните разрешения за продължително пребиваване на чужденец в РБ, вкл. за работа, съдържащи детайлно информацията, която следва да бъде посочена от заявителя, като видно от приложение №4 и съобразно посочените по-горе разпоредби на закона заявление може да бъде подадено и от работодател, който декларира посочените в образеца на заявлението обстоятелства .

         Анализът на горните разпоредби сочи недвусмислено, че МВР не обработва информацията относно издадените разрешения на чужденци по ЗЧРБ, съответно документи за самоличност и пребиваване по ЗБЛД, по посочените от заявителя критерии, а именно издадени разрешения за пребиваване на чужденци с цел участие в посочения проект. Искането е за обобщена, по определени от заявителя критерии, информация, но тази информация не се намира в искания от заявителя обобщен вид. За да предостави същата органът ще трябва да анализира предоставените документи по всяко от постъпилите заявления по критериите, заявени от сдружението, което не е дейност, която следва да извърши по смисъла на ЗДОИ, тъй като по ЗДОИ задълженият субект е задължен да предостави налична информация, т.е такава, която вече е създадена и се съхранява в съответния вид. В този смисъл е и разпоредбата на чл.26 от ЗДОИ, която определя формите за предоставяне на достъп до обществена информация : преглед на информацията - оригинал или копие/т.1/, копия на материален носител/т.3/; копия, предоставени по електронен път/т.4/ като могат да бъдат използвани една или повече от формите, като при всички случаи се касае за информация, която е налична . В случая поисканата информация от заявителя не е налична в поискания от заявителя вид, а изисква обработка на наличната информация в информационните масиви на МВР и систематизирането на същата по зададените от заявителя критерии,вкл. се изисква и анализ, каквото задължение по ЗДОИ органът няма. Неоснователно е оплакването в жалбата, че е следвало да им бъде предоставена информация за издадения общ брой разрешения за пребиваване на чужденци и общ брой на издадени БЛД на чужденци, тъй като видно от заявлението цялата информация, която е поискана е за чужденци с издадено разрешение за пребиваване, вкл. и по ЗБЛД, с цел участие в изграждането на посочения проект, вкл. общ брой, списък по държави, имена . Не може да бъде споделено и оплакването, че МВР не е предоставило информацията, въпреки че ясно са посочени работодателите, които и са известни на МВР, тъй като органът е обвързан от искането на заявителя, а то е да се предостави информация не за подадени заявления от посочените дружества като работодатели, а за издадени разрешения, съответно документи по ЗБЛД, за които са заплатени такси от посочените дружества.

Освен горното така поискана информацията по посочените критерии не представлява обществена информация, която може да бъде предоставена по реда на ЗДОИ. Съобразно чл.12 и чл.13 достъпът до обществената информация–официална-съдържаща се в издаваните актове от органите, и служебна-която се събира, създава и съхранява във връзка с официалната информация, както и по повод дейността на органите и на техните администрации, е свободен и се осъществява по реда на ЗДОИ.

В случая информацията във връзка с издадените разрешения и документи за пребиваване на чужденци се обработва и съхранява в Единния регистър за чужденци, който обаче не е публичен и достъпът до същия не е свободен. Съобразно чл.55 от ЗЧРБ данните от Единния регистър за чужденци се предоставят на:държавни органи и организации на основата на закон или акт на съдебната власт; български граждани и чужденци - само ако данните се отнасят за тях; български и чуждестранни юридически лица на основата на закон или с акт на съдебната власт;служби на други държави - в съответствие с международните договори, по които Република България е страна;ЕСГРАОН. Съобразно чл.55,ал.2 от ЗЧРБ българските граждани и чужденците имат право да получават информация, съхранявана във фондовете с данни, отнасящи се до трети лица, само въз основа на закон или с акт на съдебната власт. Разпоредбите са специални и изключват общите правила на ЗДОИ, разписващи свободен достъп до обществена информация, като информацията, която се съдържа в регистъра не представлява обществена такава по смисъла на ЗДОИ, достъпът до която е свободен. В този смисъл е и разпоредбата на чл.4,ал.1 от ЗДОИ, съобразно която всеки гражданин на Република България има право на достъп до обществена информация при условията и по реда, определени в ЗДОИ, освен ако в друг закон е предвиден специален ред за търсене, получаване и разпространяване на такава информация. В случая такъв специален ред е предвиден в ЗЧРБ. Аналогични разпоредби на ЗЧРБ се съдържат и в ЗБЛД относно информационните фондове относно българските лични документи, в частност чл.70 от ЗБЛД. За пълнота следва да бъде посочено ,че решението на съда, постановено по реда на съдебния контрол върху отказа на административния орган да предостави достъп до информацията, съдържаща се в регистъра , не представлява акт на съдебната власт по смисъла на посочените разпоредби в ЗЧРБ и ЗБЛД. 

С оглед на изложеното, развитите от органа съображения, поради които не е удовлетворил искането на заявителя по т.2 до т.9 от заявлението са законосъобразни. В съответствие с чл.34 от ЗДОИ компетентният орган е постановил достъп само до информацията, която е обществена по смисъла на ЗДОИ и е налична. Решението е законосъобразно като липсват основания по чл.146 от АПК за неговата отмяна . Жалбата като неоснователна следва да бъде оставена без уважение.

Воден от горното и на основание чл.172 от АПК Съдът

 

                            РЕШИ:

 

ОТХЪРЛЯ жалбата на Сдружение „Боец-България обединена с една цел“ ЕИК ********* със седалище и адрес на управление гр.Видин, ж.к.“Панония“, бл.4, вх.3, ап.157, представлявано от Г.Б.Г., против отказ, материализиран в Решение с рег.№812104-378/12.10.2023г. на Директора на Дирекция „Правно-нормативна дейност“ в Министерство на вътрешните работи, за предоставяне на достъп до обществена информация по т.2 до т.9 вкл. от Заявление вх.№ 812104/18.09.2023г.

Решението не подлежи на касационно оспорване.

 

 

                                       СЪДИЯ: