Решение по дело №1629/2023 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 1815
Дата: 24 октомври 2023 г.
Съдия: Любомира Кирилова Несторова
Дело: 20237180701629
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 28 юни 2023 г.

Съдържание на акта

РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ

 

Р Е Ш Е Н И Е

№ 1815

 

24.102023 г., гр.Пловдив

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

           Административен съд Пловдив, трети състав, в публично заседание на деветнадесети октомври, две хиляди двадесет и трета година в състав:

 

                             Административен съдия: Любомира Несторова

 

При секретаря М.Г..

Като разгледа докладваното АД № 1629 по описа за 2023г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 145, ал. 1 от Административнопроцесуалния кодекс /Обн. ДВ, бр. 30 от 11.04.2006г./

           Образувано е по жалба на А.И.И., с ЕГН**********, с адрес: ***, против Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 23-0239-000150 от 07.06.2023г. на Началника на РУ Асеновград към ОДМВР-Пловдив, с която на основание чл. 171,т.2а, б. „а“ от  ЗДвП, е наложена принудителна административна мярка: прекратяване на регистрацията на пътно превозно средство за срок от шест месеца.

           Жалбоподателката навежда оплаквания, обосноваващи незаконосъобразност на атакуваната заповед. В съдебно заседание, чрез процесуалните си представители поддържа жалбата. Същите сочат, че административнонаказващият орган е бил наясно със ситуацията, че лицето, което е управлявало МПС е с отрицателна проба за алкохол. Претендира отмяната на оспорената заповед и съдебни разноски.

         

           Ответникът по жалбата – Началник РУ Асеновград към ОДМВР-Пловдив в писмено становище, намира жалбата за неоснователна, а издадената заповед за правилна и законосъобразна.  Възразява относно размера на претендираното адвокатско възнаграждение.

          Пловдивският административен съд, в настоящия състав, намери, че жалбата е процесуално допустима, същата е подадена   в срок от имаща право и интерес от обжалването страна.

          От доказателствата по делото съдът прие за установено следното от фактическа страна: А.И., в качеството си на собственик на лек автомобил „Форд Фокус“ с рег. № ***, допуска или предоставя управлението му от И.Б.И., който от своя страна извършва следното нарушение: водачът управлява горепосоченото МПС след като му е издадена ЗППАМ  0 23-0239-000140/02.06.2023г. по описа на РУ Асеновград. Нарушението е констатирано с АУАН № GА 997701 от 07.06.2023г.

 В мотивите на оспорената заповед  е посочено като мотиви следното: водач, собственик, упълномощен ползвател или длъжностно лице, което допуска или предоставя управлението на МПС на лице, което не притежава съответното СУМПС, валидно за категорията, към която се отнася МПС виновно е нарушил чл. 102, ал.1, т.1 от ЗДвП.

          Съдът установи, че по делото е представен АУАН № 997701 от 07.06.2023г. против И.Б.И.. Установено е, че И.управлява лек автомобил с рег. № ***, чужда собственост, след като е лишен по административен ред със ЗППАМ № 23-0239- 000140/02.06.2023г. по описа на РУ-Асеновград. Нарушен е чл.150а , ал.1 от ЗДвП.

           В хода на съдебното производство е представена Заповед № 81111213-1524 от 09.12.2016 на Министъра на МВР, Заповед № 317з-391/06.02.2017г. на Министъра на МВР, Заповед № 8121К-10512 от 31.08.2022г. на Министъра на МВР.

            От изброените по-горе заповеди се установи, че Петър Бабугеров, в качеството му на Началник РУ Асеновград към ОДМВР Пловдив, е оправомощено длъжностно лице да налага принудителни административни мерки (ПАМ), включително по чл.171, т.2а от ЗДвП.

           Пловдивският административен съд, въз основа на приетите за установени факти и след служебна проверка на оспорения акт, съгласно чл. 168, ал. 1 от АПК, на всички основания по чл. 146, както и на основание чл. 169 АПК, счита следното:

           Предвидените в чл.171,т.1 от ЗДвП правни последици не представляват административни наказания, а принудителна административна мярка /ПАМ/. По смисъла на чл. 171, ал. 1 от ЗДвП принудителните административни мерки се налагат за осигуряване безопасността на движението по пътищата и за преустановяване на административните нарушения по този закон, поради което те са от вида на преустановяващите ПАМ. По своето правно естество заповедта за налагане на ПАМ е отежняващ индивидуален административен акт и се регулира от нормите на АПК. В хипотезата на чл. 171, т. 2а,б.”а” от ЗДвП за осигуряване на безопасността на движението по пътищата и за преустановяване на административните нарушения се прилагат

следните принудителни административни мерки: прекратяване на регистрацията на пътно превозно средство на собственик, който управлява моторно превозно средство: без да е правоспособен водач, не притежава свидетелство за управление, валидно за категорията, към която спада управляваното от него моторно превозно средство, или след като е лишен от право да управлява моторно превозно средство по съдебен или административен ред, или свидетелството му за управление е временно отнето по реда на чл. 171, т. 1 или 4 или по реда на чл. 69а от Наказателно-процесуалния кодекс, както и на собственик, чието моторно превозно средство е управлявано от лице, за което са налице тези обстоятелства – за срок от 6 месеца до една година.

            Съдът установи от приетите по делото доказателства, че към датата на издаване на оспорената заповед не е прекратено административонаказателното производство по АУАН 1003952 от 02.06.2023г., това е сторено с мотивирана резолюция № 23-0239-М000048 от 08.06.2023г.  на Началника на РУ Асеновград към ОД на МВР-Пловдив.Това обстоятелство всъщност е ирелевантно по делото, тъй като на жалбоподателката е наложена ЗППАМ за предоставяне управлението на МПС на лице, което не притежава СУМПС. От  ЗППАМ № 23-0239-000140/02.06.2023г. по описа на РУ-Асеновград се установява, че на И.И.ме у отнето СУМПС. Но на 07.06.2023г. е съставен АУАН № 997701, с който е установено, че И.И.управлява МПС след като му е отнето СУМПС по реда на чл. 171, т.1 от ЗДвП.

            Оспореният административен акт е издаден от компетентен административен орган, което се установи от приетите по делото и коментирани по-горе заповеди.Същата е мотивирана като са посочени фактически и правни основания.

           При издаването на заповедта не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила.

           Процесната заповед е издадена в писмена форма и съдържа задължителните реквизити по чл.59 от АПК. Пълно и точно са изложени фактическите основания, обосноваващи налагането на принудителната административна мярка и са посочени съответните правни норми, представляващи основание за издаването на заповедта.

           При наличието на предвидените в закона материалноправни предпоставки, административният орган няма право на избор или на свободна преценка дали да наложи ПАМ или не, а е длъжен да издаде административен акт с указаното от закона съдържание, тоест той действа при условията на обвързана компетентност.

           Фактите по делото са категорично установени и жалбоподателката не ангажира доказателства в хода на съдебното производство, които да оборят установеното в административната фаза.

           Съгласно разпоредбата на чл. 171, т.2а, б.“а“ от ЗДвП прекратява се  регистрацията на пътно превозно средство на собственик, който управлява моторно превозно средство без да е правоспособен водач, не притежава свидетелство за управление, валидно за категорията, към която спада управляваното от него моторно превозно средство, или след като е лишен от право да управлява моторно превозно средство по съдебен или административен ред, или свидетелството му за управление е временно отнето по реда на чл. 171, т. 1 или 4 или по реда на чл. 69а от Наказателно-процесуалния кодекс, както и на собственик, чието моторно превозно средство е управлявано от лице, за което са налице тези обстоятелства – за срок от 6 месеца до една година.

          След като собственото на жалбоподателката МПС е управлявано от водач с отнето свидетелство  за управление, то законосъобразно е наложената атакуваната ПАМ. Ирелевантни са изтъкнатите от процесуалния представител на жалбоподателката обстоятелства, че е прекратено административнонаказателното производство спрямо Иван Иванов, относно АУАН, с който е установена употреба на алкохол. След като в момента на проверката, обективирана в АУАН № 997701 от 07.06.2023г. И.И.не притежава СУМПС, то той е неправоспособен водач.

         Административният орган не само е имал право, но и задължение да издаде заповед за прилагане на предвидената в чл.171, т.2а от ЗДвП принудителна административна мярка, доколкото нормата е императивна и административният орган действа в условията на задължителна администрация. Т.е. преценката и мотивите за прилагане на принудителната мярка са направени от законодателя при създаване на самата правна норма. В тази връзка следва да бъде отбелязано, че в заглавната част на обжалвания административен акт е посочено изрично, че се касае за Заповед за налагане на принудителна административна мярка по чл.171 т.2а, б.“а“ от ЗДвП, посочен е и нормативният акт, послужил за правно основание за издаването й.

         За разлика от реализирането на административнонаказателната отговорност по конкретно административнонаказателно производство, наложената принудителна административна мярка има превантивен характер и цели осуетяване възможността на дееца да извърши други подобни нарушения. От друга страна мярката има преустановяващ ефект, тъй като е насочена към прекратяване на деянието, осъществяващо състав на административно нарушение по смисъла на специалния закон. Именно с оглед непосредствената цел за ограничаване на евентуално противоправно поведение и обезпечаване положителните действия на субекта на нарушението, мярката се прилага под прекратително условие – за срок от 6 месеца. При произнасянето на компетентния орган относно осъществяването на административната или наказателна отговорност на водача или след изтичане на определения срок, ако до този момент въпросът за отговорността не е решен, ПАМ следва да се счита автоматично за отпаднала, с оглед настъпилото прекратително условие, с което е обвързано нейното действие. Също така с прилагането на ПАМ се изпълнява целта на чл.22 от ЗАНН, във връзка с чл.171 от ЗДвП, а именно да се осигури безопасността на движението по пътищата и да се преустановят административните нарушения от водача, управлявал пътно превозно средство.

        По изложените съображения, следва да се приеме, че правилно административният орган е наложил на жалбоподателката оспорената принудителна административна мярка, след като е установил наличието на материалноправните предпоставки, предвидени в нормата на чл.171, т.2а,б. „а“ от ЗДвП, а подадената жалба като неоснователна следва да бъде отхвърлена.

        Воден от горното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, Пловдивският административен съд, трети състав

 

Р Е Ш И :

 

        ОТХВЪРЛЯ жалбата на А.И.И., с ЕГН**********, с адрес: ***, против Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 23-0239-000150 от 07.06.2023г. на Началника на РУ Асеновград към ОДМВР-Пловдив

       Решението е окончателно.

 

 

 

                                      Административен съдия: