Решение по дело №589/2020 на Административен съд - Перник

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 29 октомври 2020 г.
Съдия: Силвия Иванова Димитрова
Дело: 20207160700589
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 18 септември 2020 г.

Съдържание на акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

471

 

Гр. Перник, 29.10.2020 година.

 

В    И М Е Т О    Н А    Н А Р ОД А

 

Административен съд – Перник, касационен състав, в открито съдебно заседание, проведено на седми октомври две хиляди и двадесета година, в състав:

                                                              ПРЕДСЕДАТЕЛ: ИВАЙЛО ИВАНОВ

                                                                              ЧЛЕНОВЕ: СЛАВА ГЕОРГИЕВА

                                                                                            СИЛВИЯ ДИМИТРОВА

 

при секретаря Наталия Симеонова и с участието на прокурор Росица Ранкова от Окръжна прокуратура Перник, като разгледа докладваното от съдия Силвия Димитрова КАНД № 589 по описа на съда за 2020 година, за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 208 – чл. 228 от Административнопроцесуалния кодекс АПК), във връзка с чл. 63 от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН).

Образувано е по касационна жалба на Териториална дирекция на Национална агенция за приходите (ТДНАП) – София, чрез гл. юрисконсулт М.К., пълномощник на изпълнителния директор на НАП, срещу решение № 314 от 21.07.2020 година, постановено по АНД № 00660/2020 година по описа на Районен съд Перник, с което е отменено наказателно постановление № F538250 от 06.04.2020 година на директора на ТДНАП – София. С последното на „****“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление                гр. Перник, ул. ****, представлявано от С.Б.С. - Т.– управител, за извършено административно нарушение по чл. 3, ал. 1, т. 1 от Наредба № Н-8/29.12.2005 г. за съдържанието, сроковете, начина и реда за подаване и съхранение на данни от работодателите, осигурителите за осигурените при тях лица, както и от самоосигуряващите се лица (Наредба № Н-8/29.12.2005 г.) (отм. ДВ, бр. 1 от 03.01.2020 г., в сила от 3.01.2020 г.), във връзка с чл. 355, ал. 1 от Кодекса за социално осигуряване (КСО), и за извършено административно нарушение по чл. 3, ал. 3, т. 1 от Наредба № Н-8/29.12.2005 г. (отм. ДВ, бр. 1 от 03.01.2020 г., в сила от 3.01.2020 г.), във връзка с чл. 355, ал. 1 от КСО, са наложени две имуществени санкции, всяка в размер на 500 (петстотин) лева.

Касаторът твърди, че постановеното съдебно решение е незаконосъобразно. Възразява срещу изводите на районния съд за прилагане към процесните две нарушения на отменен нормативен акт. Пледира към датата на извършване на нарушенията – месец октомври 2019 година, Наредба № Н-8/29.12.2005 г. да е действащ нормативен акт, отменен, считано от 03.01.2020 г.,  съответно приложен на основание чл. 3, ал. 1 от ЗАНН. Допълва, че същевременно в сега действащата Наредба № Н-13/17.12.2019 г. разпоредбите на чл. 4, ал. 1, т. 1, съответно ал. 3, т. 1, са напълно идентични с разпоредбите на чл. 3, ал. 3, т. 1, и чл. 3, ал. 1, т. 1, б. „а“ от Наредба № Н-8/29.12.2005 г., тъй като новите разпоредби също регламентират подаването на декларации образец № 6 и образец № 1, като включително в чл. 4 от Наредбата са предвидени същите срокове за подаване на този вид декларации. В жалбата се изразява несъгласие и с изводите на първоинстанционния съд за допуснато съществено процесуално нарушение поради посочване в съставения за двете нарушения акт, да е посочен друг период, за който не е подадена декларация образец № 6, като се пледира този порок да е несъществен предвид цялостното описание на нарушението, а същият е саниран по реда на чл. 53, ал. 2 от ЗАНН. Моли съда да постанови решение, с което да отмени решението предмет на касационна проверка, като постанови друго, с което да потвърди издаденото наказателно постановление.

В проведеното съдебно заседание касаторът, редовно призован, не се явява, представлява се от юрисконсулт М.К., пълномощник на изпълнителния директор на НАП. Поддържа жалбата. Претендира присъждане на съдебни разноски за юрисконсултско възнаграждение.

В проведеното съдебно заседание ответникът по касационната жалба „****“ ЕООД, гр. Перник, се представлява от адвокат Я.С. ***, пълномощник на управителя на дружеството. Поддържа доводите си, изложени в отговора по касационната жалба. Моли съда да остави в сила решението на районния съд. Претендира присъждане на съдебни разноски за адвокатско възнаграждение.

В проведеното съдебно заседание представителят на Окръжна прокуратура Перник счита касационната жалба за неоснователна. Моли съда да остави в сила решението на районния съд.

Административен съд – Перник, като прецени събраните по делото доказателства и наведените касационни основания, прилагайки нормата на чл. 218 от АПК, след съвещание, намира следното:

Касационната жалба е допустима, тъй като е подадена в срок и от надлежна страна.

Разгледана по същество касационната жалба е основателна.

С решение № 314 от 21.07.2020 година, постановено по АНД                                 № 00660/2020 година по описа на Районен съд Перник, е отменено наказателно постановление № F538250 от 06.04.2020 година на директора на ТД на НАП – София, с което на „****“ ЕООД, гр. Перник, са наложени две имуществени санкции, всяка в размер на 500 (петстотин) лева, за извършени две административни нарушения – по чл. 3, ал. 1, т. 1, б. „а“ от Наредба № Н-8/29.12.2005 г. (отм. ДВ, бр. 1 от 03.01.2020 г.) ,във връзка с чл. 355, ал. 1 от КСО и по чл. 3, ал. 3, т. 1 от Наредба № Н-8/29.12.2005 г. (отм. ДВ, бр. 1 от 03.01.2020 г.), във връзка с чл. 355, ал. 1 от КСО.

За да постанови решението си първоинстанционният съд, въз основа на събраните по делото доказателства, и след направен анализ поотделно и в тяхната съвкупност, е приел за установено от фактическа страна отразеното в съставения за процесното нарушение акт, а именно: че на 14. 02. 2020 г. в ТД на НАП София, офис Перник, при извършена проверка по в информационния масив на НАП във връзка с приемане на Декларация Образец № 1 за                              м. септември 2019 г. по задължителни предписания на ТП на НОИ Перник №-ЗД-1-13-00708996/24. І. 2020 г., органът по приходите е установил: че от името на „****“ ЕООД, гр. Перник – работодател и осигурител по смисъла на                 чл. 5 от КСО, не са подадени в законоустановения срок – до 25.10.2019 г., в компетентната ТД на НАП (в конкретния случай ТД на НАП – София, офис Перник) декларация образец № 1 към чл. 2, ал. 1 от Наредба № Н-8/29.12.2005 г. (отм. ДВ, бр. 1 от 03.01.2020 г.) за м. септември, 2019 и декларация образец № 6 към чл. 2, ал. 2 от Наредба № Н-8/29.12.2005 г. (отм. ДВ, бр. 1 от 03.01.2020 г.) за м. септември, 2019 г. Въз основа на тези констатации актосъставителят приела, че са осъществени административнонаказателните състави на две нарушенияпо чл. 3, ал. 1, т. 1, б. „а“ от Наредба № Н-8/29.12.2005 г. (отм. ДВ, бр. 1 от 03.01.2020 г.), във връзка с чл. 355, ал. 1 от КСО и по чл. 3, ал. 3, т. 1 от Наредба № Н-8/29.12.2005 г. (отм. ДВ, бр. 1 от 03.01.2020 г.),във връзка с                      чл. 355, ал. 1 от КСО. На 06.04.2020 г., на база събраните по преписката доказателства и след проверка по реда на чл. 52, ал. 4 от ЗАНН, наказващият орган приел, че са налице основанията по чл. 53 и чл. 83, ал. 1 от ЗАНН и издал процесното наказателно постановление.

При така установените факти районният съд приел от правна страна, че при съставяне на процесния АУАН и издаване на НП са допуснати съществени процесуални нарушения, опорочаващи законосъобразността на производството и обосноваващи отмяна на НП. Прието от решаващия първоинстанционен състав е, че жалбоподателят е санкциониран за нарушение по чл. 3, ал. 1, т. 1. б. „а“ от Наредба № Н-8/29.12.2005 г., която разпоредба е отменена към датата на съставяне на АУАН на 17.02.2020 г. и НП на 06.04.2020 г., с което наложена е санкция за нарушение, което е било „отменено“, като въпросната разпоредба, видно от датата на извършване на проверката, не е съществувала. Прието е на следващо място в решението, че с оглед посочената фактология в АУАН – посочени различни времеви интервали за подаване на съответните декларации, които се различават до години (2019 и 2017 г.), и въпреки че е възможно това да е техническа грешка, предвид факта, че конкретният интервал е част от императивното правило за подаване на съответните декларации, а разликата във фактологията касае близо 2 години, този порок съществено накърнява правото на защита. Така приетото от правна страна е обосновало извод за несъставомерност на нарушението, съответно следващо основание за отмяна на НП. 

Пред настоящата касационна инстанция писмени доказателства за установяване на касационните основания не са представени.

Решението е неправилно.

Съобразно чл. 218 от АПК касационната инстанция дължи произнасяне само относно наведените в жалбата касационни оплаквания, като следи служебно за валидността, допустимостта и съответствието на решението с материалния закон. В този аспект съдът намира, че обжалваното решение е валидно и допустимо.

Съобразно чл. 220 от АПК касационната инстанция възприема установена от Районен съд Перник фактическа обстановка, която напълно кореспондира със събраните по делото доказателства. Първоинстанционният съд, правилно и въз основа на събраните доказателства, е установил фактическата страна на спора.

Настоящата касационна инстанция не споделя направените от районния съд правни изводи.

Основателно е възражението на касатора, че районният съд не е съобразил разпоредбата на чл. 3, ал. 1 от ЗАНН, съгласно която за всяко административно нарушение се прилага нормативният акт, който е бил в сила по време на извършването му. Не се спори по делото, че към м. септември 2019 г. наказаното дружество е притежавало качеството „работодател“, както и „осигурител“ по смисъла на чл. 5, ал. 1, респ. ал. 4 от КСО. Съгласно разпоредбата на чл. 5, ал. 4 от КСО осигурителите и работодателите периодично представят в НАП данните по т. 1. и т. 2. Към същия този момент, съдържанието, сроковете, начинът и редът за подаване и съхраняване на декларациите по ал. 4 о КСО са регламентирани от разпоредбите на Наредба                      № Н-8/29.12.2005 г., издадена на основание чл. 5, ал. 6 от КСО. Към този момент наказаното дружество и в посоченото му качество, е било задължено по силата на разпоредбите на чл. 3, ал. 1, т. 1, б. „а“, респективно чл. 3, ал. 3, т. 1 от Наредбата, да подаде данни за м. септември, 2019 г. в срок до 25.10.2019 г., посредством подаването на декларации съответно образец № 1 и образец № 6. Такива декларации, безспорно е установено пред районния съд, не са подадени от настоящия ответник в срок до 25.10.2019 г., с което на 26.10.2019 г. са извършени две административни нарушения, като съставляващи неизпълнение на нормативно установено задължение към държавата в нормативно определен срок. Следователно и във връзка с разпоредбата на чл. 3, ал. 1 от ЗАНН това е нормативният акт, неизпълнението на чиито разпоредби обосновава налагането на, в случая, имуществена санкция на основание чл. 83, ал. 1 от ЗАНН, във връзка с чл. 355, ал. 1 от КСО. Разпоредбите на Наредба № Н-8/29.12.2005 г. действат до отмяната на нормативния акт с § 4 от ПЗР на Наредба № Н-13 от 17.12.2019 г. за съдържанието, сроковете, начина и реда за подаване и съхранение на данни от работодателите, осигурителите за осигурените при тях лица, както и от самоосигуряващите се лица, (обн. ДВ, бр. 1 от 03.01.2020 г., в сила от 03.01.2020 г.). Т. е. това е приложимият към 26.10.2019 година материален закон, приложен и от административнонаказващия орган в процесното административнонаказателно производство. И това, независимо от съставянето на АУАН на 17.02.2020 година, съответно издаване на процесното НП на 06.04.2020 г. с оглед разпоредбата на чл. 3, ал. 1 от ЗАНН.

От друга страна, както с основание се сочи в касационната жалба, разпоредбите на сега действащата Наредба № Н-13 от 17.12.2019 г. за съдържанието, сроковете, начина и реда за подаване и съхранение на данни от работодателите, осигурителите за осигурените при тях лица, както и от самоосигуряващите се лица, в чл. 4, ал. 1, т. 1, съответно ал. 3, т. 1, са напълно идентични с разпоредбите на чл. 3, ал. 3, т. 1, б. „а“ и чл. 3, ал. 1, т. 1 от Наредба № Н-8/29.12.2005 г. Действащите и към настоящия момент нови разпоредби също регламентират подаването на декларации образец № 6 и образец № 1, от същите лица, като в чл. 4 от Наредбата са предвидени същите срокове за подаване на този вид декларации. Следователно към момента на издаване на процесното НП правилно е съобразена разпоредбата на чл. 3, ал. 1 от ЗАНН. Нито към момента на постановяване на първоинстанционния съдебен акт, нито към настоящия момент, по отношение на невлязлото в сила НП е налице основание за приложението на чл. 3, ал. 2 от ЗАНН. Новата Наредба № Н-13 от 17.12.2019 г. не е „по – благоприятен закон“.

Касационният състав не споделя и изводите в решението за същественост на допуснатата очевидно фактическа грешка в обстоятелствената част на съставения за процесните нарушения АУАН, каквото е възприето и в решението, що се отнася до еднократното посочване в акта, че декларация образец № 6 е била дължима за м. юни, 2017 г. Видно е от останалата част от съдържанието на АУАН, без съмнение предмет на неизпълненото задължение е неподаването в срок до 25.10.2019 г. на декларация образец № 6 за м. септември, 2019 г.  Нередовност с такъв характер е преодолима по реда на чл. 53, ал. 2 от ЗАНН, каквото е и сторено, тъй като безспорно установени са в производството извършването на нарушението и неговото авторство, без да с това да е ограничено правото на защита на наказаното дружество.

По изложените съображения настоящият касационен съдебен състав приема, че са налице основанията по чл. 348, ал. 1, т. 1 от НПК във вр. с чл. 63, ал. 1 от ЗАНН за отмяна на решението на първата съдебна инстанция, постановено при неправилно приложение на закона.

Делото е изяснено от фактическа страна, като районният съд не е допуснал съществени процесуални нарушения, които да са основание за връщането му за ново разглеждане.

От фактическа страна, като безспорно е и основано в доказателствата, че на 14.02.2020 г. при извършена проверка от контролни органи в информационния масив на НАП е установено, че от името на „****“ ЕООД, гр. Перник – работодател и осигурител по смисъла на чл. 5 от КСО, не са подадени в законоустановения срок – до 25.10.2019 г., в компетентната ТД на НАП (в конкретния случай ТД на НАП – София, офис Перник) декларация образец № 1 към чл. 2, ал. 1 от Наредба № Н-8/29.12.2005 г. (отм. ДВ, бр. 1 от 03.01.2020 г.) за м. септември, 2019 и декларация образец № 6 към чл. 2, ал. 2 от Наредба № Н-8/29.12.2005 г. (отм. ДВ, бр. 1 от 03.01.2020 г.) за м. септември, 2019 г., дължимо да бъдат подадени съответно до 25.10.2019 г., съгласно разпоредбите на чл. 3, ал. 1, т. 1, б. „а“ от Наредба № Н-8/29.12.2005 г. (отм. ДВ, бр. 1 от 03.01.2020 г.) и на чл. 3, ал. 3, т. 1 от Наредба № Н-8/29.12.2005 г. (отм. ДВ, бр. 1 от 03.01.2020 г.). С това осъществени са административнонаказателните състави на две нарушения – по чл. 3, ал. 1, т. 1, б. „а“ от Наредба № Н-8/29.12.2005 г. (отм. ДВ, бр. 1 от 03.01.2020 г.) във вр. с чл. 355, ал. 1 от КСО и по чл. 3, ал. 3, т. 1 от Наредба № Н-8/29.12.2005 г. (отм. ДВ, бр. 1 от 03.01.2020 г.) във вр. с чл. 355, ал. 1 от КСО, за които, за всяко от тях, предвидено е налагането на имуществена санкция за едноличните търговци и юридическите лица в размери от 500 до 5000 лева. Наложени са имуществени санкции в минимален размер, като е взето предвид обстоятелството, че нарушенията са за първи път. По отношение и на двете нарушения, формални по своя характер, по делото не е установено да са били налице обстоятелства, които да ги отличат от обикновените случаи на нарушения от същия вид, като такива – с по – ниска степен на обществена опасност, поради което и не е налице основание за приложението на чл. 28 от ЗАНН, във връзка с чл. 93, т. 9 от Наказателния кодекс, във връзка с чл. 11 от ЗАНН.  

По изложените доводи наказателното постановление следва да бъде потвърдено като законосъобразно

Относно разноските:

С оглед изхода на делото, направеното искане от процесуалния представител на касатора за присъждане на юрисконсултско възнаграждение е основателно, като на основание чл. 63, ал. 5 от ЗАНН, във връзка с чл. 37 от Закона за правната помощ, във връзка с чл. 24 от Наредба за заплащането на правната помощ, ответникът следва да заплати в полза на административнонаказващия орган сума в размер на 100.00 (сто) лева, представляваща юрисконсултско възнаграждение.

С оглед изхода на делото претендираното от ответника по делото присъждане на разноски за адвокатско възнаграждение следва да се остави без уважение. 

Така мотивиран и на основание чл. 221, ал. 2, предл. 2, във връзка с                   чл. 222, ал. 1 от АПК, във връзка с чл. 63, ал. 1, изр. 2 от ЗАНН настоящият касационен състав на Административен съд – Перник

 

Р   Е   Ш   И:

 

ОТМЕНЯ решение № 314 от 21.07.2020 година, постановено по АНД                  № 00660/2020 година по описа на Районен съд Перник, КАТО ВМЕСТО НЕГО:

ПОТВЪРЖДАВА наказателно постановление № F538250 от 06.04.2020 година на директора на Териториална дирекция на Национална агенция за приходите София, с което на „****“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Перник, ул. ****, представлявано от С.Б.С. - Т.– управител, за извършено административно нарушение по чл. 3, ал. 1, т. 1 от Наредба № Н-8/29.12.2005 г. за съдържанието, сроковете, начина и реда за подаване и съхранение на данни от работодателите, осигурителите за осигурените при тях лица, както и от самоосигуряващите се лица (отм. ДВ, бр. 1 от 03.01.2020 г., в сила от 3.01.2020 г.), във връзка с чл. 355, ал. 1 от Кодекса за социално осигуряване (КСО) и за извършено административно нарушение по чл. 3, ал. 3, т. 1 от Наредба № Н-8/29.12.2005 г. (отм. ДВ, бр. 1 от 03.01.2020 г., в сила от 3.01.2020 г.), във връзка с чл. 355, ал. 1 от КСО са наложени две имуществени санкции, всяка в размер на по 500 (петстотин) лева, като законосъобразно.

ОСЪЖДА „****“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Перник, ул. ****, представлявано от С.Б.С. - Т.– управител, да заплати на Национална агенция за приходите, сумата от 100.00 (сто) лева, представляваща разноски по делото.

РЕШЕНИЕТО е окончателно и не подлежи на обжалване и протест.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: /п/

 

 

 

ЧЛЕНОВЕ:/п/

                    /п/