Решение по дело №177/2020 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: 83
Дата: 26 април 2021 г. (в сила от 26 ноември 2021 г.)
Съдия: Вълко Драганов Драганов
Дело: 20207280700177
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 21 юли 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е   № 83/26.4.2021 г.

 

26.04.2021 г., гр. Ямбол  

                                                                               

                                                     В  ИМЕТО НА НАРОДА

 

Ямболският АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД   трети административен     състав

На  седми  април                                                                          2021 година

В открито съдебно заседание в следния състав:

 

                                                   ПРЕДСЕДАТЕЛ: ВЪЛКО ДРАГАНОВ

 

Секретар  В. Митева

Прокурор

като разгледа докладваното от съдия В. Драганов

Административно дело № 177 по описа на 2020 година.

        За да се произнесе, взе предвид следното:          

        Производството по делото е образувано по жалба на М.Н.Д.  ЕГН ********** ***, със съдебен адрес:***, чрез адв. Н.И.И. против Заповед  № ЧР-25-1/01.07.2020 г. издадена от Директора на Областна дирекция „Земеделие“ -Ямбол, с която на основание чл.106, ал.1, т.2 от Закона за държавния служител и чл.108,  ал.1 от Закона за държавния служител  е прекратено служебното й правоотношение на длъжност младши експерт в Дирекция „Административно-правна, финансово-стопанска дейност и човешки ресурси“, ранг V младши в Областна дирекция „Земеделие“-Ямбол, считано от 02.07.2020г. С жалбата се прави искане оспорената заповед за бъде  отменена като незаконосъобразна с присъждане на направените по делото разноски.

        В съдебно заседание оспорващата своевременно и редовно призована, участва лично и с редовно упълномощения от нея процесуален представител адв. Н. И.. Последният поддържа изцяло жалбата на основанията, изложени в същата, както и искането за присъждане на разноски съгласно представения списък на същите. Допълнително представя подробни писмени бележки с вх. № 932/14.04.2021г.

       Ответната страна  -  редовно призована изпраща процесуален представител гл. юрисконсулт Кр. Ж., който оспорва жалбата и пледира за отхвърлянето й, с оглед обстоятелството, че заеманата от  оспорващата длъжност обективно не съществува,  а присъщите й функции  не са преминали  в пълен обем към друга длъжностна позиция. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение, като представя подробни писмени бележки с вх. № 938/14.04.2021г.

        ЯАС, като взе предвид разпоредбата на чл. 168 от АПК и  прецени събраните по делото доказателства поотделно и в тяхната съвкупност, ведно с доводите и изразените становища прие за установено следното:

      По делото не се спори, че  оспорващата М.Д. е заемала длъжността „младши експерт“  в Дирекция „Административно-правна, финансово - стопанска дейност и човешки ресурси“ в Областна дирекция „Земеделие“ – Ямбол, като със Заповед № РД-07-2804-165 от 11.10.2017 г., Директорът на ОД „Земеделие“ – Ямбол  утвърдил ново длъжностно щатно разписание на областната дирекция, в което  процесната  длъжност  била премахната. Въз основа на това ново щатно разписание, на 13.10.2017 г. била издадена Заповед № РД-07-2972-169,  с която на основание чл.108,  ал.1 във връзка с чл.106, ал.1, т.2 от ЗДСл, служебното правоотношение на Д. било прекратено поради съкращаване на длъжността.

       По жалба на Д. против Заповед № РД-07-2972-169/13.10.2017 г., в ЯАС е било образувано адм. дело № 11/2018г. по описа на последния, с Решение № 107/23.05.2018г. по което жалбата е била отхвърлена като неоснователна.

       С решение № 11035/16.07.2019 г. по адм. дело № 8901/2018 г. ВАС е отменил решение № 107/23.05.2018 г. по адм. дело № 11/2018 г. на ЯАС и върнал делото за ново разглеждане от друг състав на Административен съд Ямбол при изпълнение указанията, съдържащи се в мотивите.

       При новото разглеждане на делото  с решение № 268/26.11.2019г. по адм. дело № 278/2019г. по описа на ЯАС, Заповед № РД-07-2972-169/13.10.2017г. е отменена като незаконосъобразна. По жалба на ОД „Земеделие“ – Ямбол  срещу процесното решение във ВАС е образувано адм. дело № 841/2020г.  С решение № 7774/18.06.2020г. по така образуваното  дело, е оставено в сила решение № 268/26.11.2019г. по адм. дело № 278/2019г. по описа на ЯАС.

        Оспорващата Д. се явила на 30.06.2020г. в  законово определения 14 –дневен срок в ОД „Земеделие“ – Ямбол  и изразила желанието си да бъде възстановена на работа. Със Заповед № ТД-ЧР-24-12/30.06.2020г. на Директора на ОД „Земеделие“ – Ямбол, връчена на Д. на 01.07.2020г., в изпълнение на влязлото в сила съдебно решение  същата е възстановена  на процесната длъжност. 

       На 01.07.2020г. е издадена и оспорената в настоящото производство Заповед  № ЧР-25-1, с която на основание чл.106, ал.1, т.2 от Закона за държавния служител и чл.108,  ал.1 от Закона за държавния служител  е прекратено служебното  правоотношение на М.Н.Д. на длъжност младши експерт в Дирекция „Административно-правна, финансово-стопанска дейност и човешки ресурси“, ранг V младши в Областна дирекция „Земеделие“-Ямбол, считано от 02.07.2020г.

        Заповедта е връчена  на оспорващата лично на 01.07.2020г., видно от отразяването върху екземпляр от същата, а жалбата й е подадена чрез адм. орган с вх.№ РД-12-05-6/16.07.2020г., но с дата на изпращане по куриер-14.07.2020г., съгласно представената по делото товарителница.

       По делото е приложена цялата административна преписка по издаване на оспорения административен акт, както и заверено копие от адм. дело № 278/2019г. по описа на ЯАС, тъй като оригинала е приложен към друго неприключило производство, образувано по жалба на оспорващата. По делото са представени и приети  заверени копия от щатните  разписания на длъжностите в Областна дирекция „Земеделие“ – Ямбол за периода 2016г.-2020г. със съответните поименни разписания на длъжностите.  Видно от първото от тях, към 13.10.2016 г. в Областна дирекция „Земеделие“ – Ямбол администрацията е била разделена на „Обща“ и  „Специализирана“, като оспорващата Д. е заемала длъжността „младши експерт“ в Дирекция „Административно-правна, финансово-стопанска дейност и човешки ресурси“.  Числеността на последната е била общо 6 щатни длъжности, от които по една щатна длъжност  „директор“,  „главен счетоводител“,   „главен юрисконсулт“,   „главен експерт“,  „младши експерт“ (заемана от Д.) и  „главен специалист“, като последната длъжност е била определена за заемане по трудово правоотношение. Впоследствие, с новото щатно разписание,  утвърдено със Заповед № РД-07-2804-165/11.10.2017 г. на Директора на Областна дирекция „Земеделие“ – Ямбол, длъжностите в Дирекция „Административно-правна, финансово-стопанска дейност и човешки ресурси“ са намалени с 1 щатна длъжност( или от общо 6 на 5 щатни длъжности), като  е премахната тази, заемана от оспорващата, а именно „младши експерт“, а длъжността „главен специалист“ е заменена с такава „старши специалист“, определена  също за заемане по трудово правоотношение. Именно това щатно разписание е дало основание на ответната страна да прекрати служебното правоотношение с Д. с посочената по горе Заповед № РД-07-2972-169/13.10.2017 г., която е отменена като незаконосъобразна с решение № 7774/18.06.2020г.  по адм. дело № 841/2020г. по описа на ВАС. Към датата на постановяване на процесния съдебен акт, както и към датата на издаване на оспорената в настоящото производство заповед в Областна дирекция „Земеделие“ – Ямбол е било в сила   щатно  разписание на длъжностите, утвърдено със Заповед № РД-02-2/03.02.2020 г. на Директора на Областна дирекция „Земеделие“ – Ямбол. Видно от същото длъжностите в Дирекция „Административно-правна, финансово-стопанска дейност и човешки ресурси“ са общо 5 - „директор“,  „главен счетоводител“,   „главен юрисконсулт“,   „старши експерт“  и  „старши специалист“.  Освен процесната заповед на Директора на Областна дирекция „Земеделие“ – Ямбол по делото са представени  длъжностна характеристика на длъжността „младши експерт“ в дирекция „АПФСДЧР“ в Областна дирекция „Земеделие“-Ямбол, както и такави за длъжностите „главен счетоводител“,   „старши експерт“  и  „старши специалист“. 

         По искане на ответната страна е допусната и  изслушана съдебно икономическа експертиза със задача към вещото лице да посочи съществува ли длъжността „младши експерт“ в дирекция „АПФСДЧР“ към ОД „Земеделие“ Ямбол като нормативно определена позиция и като система от функции, задължения и изисквания, утвърдени с длъжностна характеристика за длъжността „младши експерт“, към момента на прекратяване на служебното правоотношение на М.Д., в дирекция АПФСДЧР“ към ОД „Земеделие“ Ямбол, съгласно утвърдено щатно разписание със Заповед № РД-02-2/03.02.2020г. в сила от 01.02.2020г. След изслушване на вещото лице в с.з. на 20.01.2021г., на същото е възложено изготвянето на допълнително заключение по въпроси изцяло формулирани от процесуалния представител на оспорващата.

        При така изяснената фактическа обстановка, съдът прави следните правни изводи:

        Жалбата е процесуално допустима, като подадена от надлежна страна с правен интерес от обжалването и в преклузивния срок по чл.149, ал.1 АПК. Разгледана по същество жалбата се явява основателна по следните съображения:  

       Съгласно чл.168 АПК във връзка с чл.142 АПК съдът проверява законосъобразността на оспорения акт към момента на издаването му на всички основания по чл.146 АПК, без да се ограничава само с тези посочени от оспорващия. С оглед разпоредбата на  чл. 146 от АПК, проверката на законосъобразността на оспорения индивидуален административен акт обхваща установяване  компетентността на издалия го орган, спазена ли е изискваната от закона форма, спазени  ли са материалните и процесуалните разпоредби при издаването му, както и дали е съобразен с целта на закона. Липсата на някоя от  посочените предпоставки води до незаконосъобразност на административния акт и е основание за отменянето му.

      Предмет на осъществявания съдебен контрол е Заповед  № ЧР-25-1/01.07.2020 г. издадена от Директора на Областна дирекция „Земеделие“ –Ямбол, с която на основание чл.106, ал.1, т.2 от Закона за държавния служител и чл.108,  ал.1 от Закона за държавния служител  е прекратено служебното  правоотношение на М.Н.Д. на длъжност младши експерт в Дирекция „Административно-правна, финансово-стопанска дейност и човешки ресурси“, ранг V младши в Областна дирекция „Земеделие“-Ямбол, считано от 02.07.2020г.

     Оспорената заповед е издадена от материално компетентен административен орган. В случая това е  органа по назначаването, какъвто съобразно разпоредбата на чл. 3, ал. 3, т. 8 от Устройствения правилник на областните дирекции „Земеделие“ се явява директорът на областната дирекция, в предвидената от закона писмена форма и съдържа задължителните реквизити по чл. 108 от ЗДСл. В тази връзка следва да се посочи, че ЗДСл не въвежда изискване заповедите, с които се прекратява служебно правоотношение да бъдат мотивирани с излагане на фактическите обстоятелства, послужили за издаването им. Следва да се прави разграничение, че за разлика от общия текст на чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК, изискващ излагане и на фактическите основания за издаване на административен акт, изискването на чл. 108 от ЗДСл е за административен акт, който се издава в писмена форма и трябва да съдържа правното основание за прекратяване, дължимите обезщетения и придобития ранг на държавна служба. Посочването на правното основание, на което се издава заповед за прекратяване на служебно правоотношение е достатъчно за органа, който издава акта. Мотивирането от фактическа страна не е изведено от специалния ЗДСл като абсолютно необходимо условие за законосъобразността на административния акт за прекратяване на служебното правоотношение. Затова липсата на мотиви, за която се прави оплакване в жалбата, не е самостоятелно основание за отмяна на оспорваната заповед.

         Съдът не констатира при издаване на процесната заповед да е допуснато съществено нарушение на процесуалните правила. Неоснователни са доводите в жалбата, че оспорената заповед е незаконосъобрзана, тъй като органът по назначаването не е спазил процедурата по съкращаване на длъжността и  не е извършил подбор, както и че не е спазено едномесечното предизвестие за прекратяване на служебното правоотношение. Следва да се посочи, че  подбор при съкращаване на длъжност, какъвто е предвиден в Кодекса на труда, изобщо  не е предвиден в Закона за държавния служител. Освен това, в настоящия казус действително не е спазено едномесечното предизвестие, предвидено в чл. 106, ал. 1 от ЗДСл, но това не прави заповедта за прекратяване на служебното правоотношение незаконосъобразна, тъй като в нея изрично е предвидено, че на Д. следва да се изплати обезщетение по чл. 106, ал. 4 от ЗДСл за неспазено предизвестие, като е определен размера на същото.

        Оспорената заповед обаче е издадена  в противоречие с материалния закон и неговата цел.

        Легалното определение на понятието длъжност в администрацията се съдържа в чл.2, ал.1 от Наредбата за прилагане на Класификатора на длъжностите в администрацията /НПКДА/,  от която разпоредба следва, че понятието длъжност в администрацията се характеризира като нормативно определена позиция, изразяваща се в система от функции, задължения и изисквания, утвърдени с длъжностната характеристика. За да е налице материално правното основание по  чл.106, ал.1, т.2 от ЗДСл, на което в случая се позовава адм. орган при издаване на оспорената заповед, е необходимо да бъде установено, че съкратената длъжност вече не фигурира и като наименование – нормативно определена позиция в длъжностното разписание на съответната администрация и като система от функции, задължения и изисквания, утвърдени с длъжностната характеристика. Именно досежно наличието на двете кумулативно изисквания – съществува ли длъжността „младши експерт“ в дирекция „АПФСДЧР“ към ОД „Земеделие“ Ямбол като нормативно определена позиция  и дали длъжността, като система от функции, задължения и изисквания, утвърдени с длъжностната характеристика, продължава да съществува, както бе посочено по делото е назначена съдебно икономическа експертиза. Вещото лице е категорично в първоначалното си заключение, че длъжността „младши експерт“ в дирекция „АПФСДЧР“ към ОД „Земеделие“ Ямбол не съществува като нормативно определена позиция към момента на прекратяване на служебното правоотношение на М.Д. и като система от функции, задължения и изисквания, но част от задълженията които са се изпълнявани от длъжността „младши експерт“, съществуват в длъжностната характеристика на длъжността „старши специалист“.

       Към 01.07.2020г., датата на която е издадена оспорената заповед, длъжността „младши експерт“ в дирекция „АПФСДЧР“ към ОД „Земеделие“ Ямбол не е съществувала, което се потвърждава и от утвърденото  щатно  разписание на длъжностите, утвърдено със Заповед № РД-02-2/03.02.2020 г. на Директора на Областна дирекция „Земеделие“ – Ямбол. Към датата на утвърждаване на това щатно разписание е бил налице висящ спор  относно законосъобразността на Заповед № РД-07-2972-169/13.10.2017г., с която първоначално е било прекратено служебното правоотношение на Д.. Този спор е разрешен в полза на Д. с влязъл в сила съдебен акт -  решение № 7774/18.06.2020г. по адм. дело № 841/2020г. по описа на ВАС. Поради това и с оглед явяването в законово определения 14 дневен срок органът по назначаването е бил длъжен да осигури на възстановения служител възможност да изпълнява служебните си функции. Следвало е да бъде създадена длъжността, за да се изпълни съдебното решение. Това задължение на органа по назначаване не е изпълнено, като служебното правоотношение е прекратено повторно, въпреки че не е валидно извършено възстановяването и заемане на предходно съществуващата длъжност. Посоченото съставлява нарушение на чл. 122, ал. 1 от ЗДСл, съгласно който служебното правоотношение е следвало да бъде възстановено във вида, в който е съществувало преди отмяната заповедта за прекратяване на служебното правоотношение поради съкращаване на длъжността. Видно от Заповед № ТД-ЧР-24-12/30.06.2020г. на Директора на ОД „Земеделие“ – Ямбол, връчена на Д. на 01.07.2020г., същата е била възстановена на длъжността„младши експерт“ в дирекция „АПФСДЧР“ към ОД „Земеделие“ Ямбол, а от оспорената заповед, предмет на настоящото производство се установява, че е съкратена от същата длъжност, считано от 02.07.2020г., т.е. назначението на несъществуваща в щатното разписание длъжност и съкращаването и от същата представлява заобикаляне на нормативното задължение за изпълнение на влязлото в сила решение за реално възстановяване на държавния служител на заеманата от него длъжност, посредством документална имитация на това изпълнение. Същото не постига целения от закона и съдебното решение резултат, а напротив, цели избягването му, посредством фиктивно възстановяване на служителя на несъществуваща в щата длъжност и уволнението му от нея. Уволнението от същата би било действително и законосъобразно отново единствено при действителното съществуване и надлежното заемане на тази длъжност от оспорващата, предхождащо уволнението му от нея и съответно настъпила промяна в длъжностното разписание. В конкретния случай, както с оглед несъществуването на длъжността, така и с оглед обстоятелството за връчването в един и същи ден/01.07.2020г./ на заповед за възстановяване и на заповед за прекратяване на служебното правоотношение, не може да бъде прието, че влязлото в сила съдебно решение изобщо е било изпълнено. Формално предприетите действия от страна на административния орган представляват форма на заобикаляне на закона, поради преследването на резултат, различен от законово предвидения такъв и са в нарушение на правото на незаконно съкратения служител да бъде възстановен на предишната заемана от него длъжност.

         С оглед изложеното дотук съдът приема, че не са налице кумулативно предвидените предпоставки за съкращаване на заеманата от оспорващата  длъжност по смисъла на чл.106, ал.1, т.2 от Закона за държавния служител и оспорената заповед е незаконосъобразен административен акт, издаден в противоречие материалните  разпоредби и при  несъобразяване с целта на закона, поради което следва да бъде отменена.

        При този изход на делото и съобразно правилото на чл. 143, ал.1 от АПК, направените разноски по делото се дължат и възстановяват от бюджета на адм. орган издал отменения акт. Направено е искане за присъждането им както персонално на оспорващия, така и на процесуалния му представител при условията на чл.38 от Закона за адвокатурата/ЗА/, който в ал.1 предвижда, че адвокатът или адвокатът от Европейския съюз може да оказва безплатно адвокатска помощ и съдействие на: лица, които имат право на издръжка; материално затруднени лица и роднини, близки или на друг юрист, като според ал.2 в случаите по ал.1, ако в съответното производство насрещната страна е осъдена за разноски, адвокатът или адвокатът от Европейския съюз има право на адвокатско възнаграждение, а съдът определя възнаграждението в размер не по-нисък от предвидения в наредбата по чл.36, ал.2 и осъжда другата страна да го заплати.

Съгласно трайната съдебна практика за присъждане на адвокатско възнаграждение по реда на  чл.38, ал.2 ЗА пред съответната инстанция е достатъчно по делото да е представен договор за правна защита и съдействие, в който да е посочено, че упълномощеният адвокат оказва безплатна правна помощ на някое от основанията по т.1-3 на чл.38, ал.1 ЗА, като не е необходимо страната предварително да установява и да доказва съответното основание за предоставяне на безплатна правна помощ.  В настоящия случай е представен списък за разноските и  договор за правна помощ и съдействие от 13.07.2020г., в които е посочено, че услугата се предоставя на основание чл.38, ал.1, т.3 ЗА, следва съдът да определи адвокатско възнаграждение в размер не по-нисък от предвидения в Наредба №1/9.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения/Наредба № 1/  и да осъди ответната страна да го заплати. Ответникът следва да бъде осъден да заплати на  адвокат Н.И.И. с адрес на упражняване на дейността гр.***, за осъществена  правна помощ и съдействие  в полза на М.Н.Д. по адм.дело № 177/2020 г.  по описа на ЯАС, адвокатско възнаграждение в размер  на  700 лв., определени съгласно чл.7, ал.1, т.1 от Наредба № 1 и 300 лв за явяване в проведените заседания по делото съгласно  чл.7, ал.9 от Наредба № 1, или разноски в общ размер на 1000 лв. На оспорващата се дължат направените разноски в размер на 300 лева за внесен депозит за вещо лице и 5 лева заплатена такса за издаване на съдебно удостоверение, или общо 305 лева.

 

             Водим от гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК,  ЯАС, трети административен състав

 

 

                                               Р   Е   Ш   И:

 

          ОТМЕНЯ по жалба на М.Н.Д. Заповед  № ЧР-25-1/01.07.2020 г. издадена от Директора на Областна дирекция „Земеделие“ –Ямбол, с която на основание чл.106, ал.1, т.2 от Закона за държавния служител и чл.108,  ал.1 от Закона за държавния служител  е прекратено служебното й правоотношение на длъжност младши експерт в Дирекция „Административно-правна, финансово-стопанска дейност и човешки ресурси“, ранг V младши в Областна дирекция „Земеделие“-Ямбол, считано от 02.07.2020г.

 

          ОСЪЖДА Областна дирекция „Земеделие“ –Ямбол да заплати на М.Н.Д.,  ЕГН ********** и адрес ***  направените по делото разноски в размер на 305 (триста и пет) лева.

 

          ОСЪЖДА Областна дирекция „Земеделие“ –Ямбол да заплати на адвокат Н.И.И. с адрес на упражняване на дейността гр.*** процесуален представител на М.Н.Д. по адм.дело № 177/2020г. по описа на  ЯАС , адвокатско възнаграждение в размер на 1000 ( хиляда) лева.

        

 

Решението подлежи на обжалване пред Върховния административен съд, с касационна жалба в 14- дневен срок от съобщението до страните за изготвянето му.

 

 

                              

СЪДИЯ:/п/ не се чете