Решение по дело №533/2020 на Административен съд - Перник

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 2 октомври 2020 г. (в сила от 2 октомври 2020 г.)
Съдия: Слава Димитрова Георгиева
Дело: 20207160700533
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 14 август 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

№ 431

гр. Перник, 02.10.2020 г.

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

Административен съд–Перник, в открито съдебно заседание на осемнадесети септември през две хиляди и двадесета година, в състав:

 

                                                                           съдия: Слава Георгиева

 

         При секретаря Е.В., като разгледа докладваното от съдия Георгиева административно дело № 533/2020 г. по описа на съда, за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 145 – чл. 178 от АПК, във вр. с чл. 211 от ЗМВР.

Образувано е по жалба на М.Б.Й.,***   против заповед № 313з-1360 от 20.07.2020г. на директора на ОД на МВР-П.***. Със заповедта е  наложено дисциплинарно наказание “писмено предупреждение“ за срок от 3 месеца.

         В жалбата са наведени съображения за незаконосъобразност на оспорения акт. Искането към съда е да я отмени и да присъди направените съдебни разноски.

В съдебно заседание жалбоподателят, чрез пълномощника си – адв. А.А., поддържа жалбата. Пледира заповедта да се отмени и да се присъдят разноски.

Ответникът по жалбата-Директор на Областна дирекция на Министерство на вътрешните работи- Перник за представител изпраща юрисконсулт З.В.***. Оспорва жалбата. Пледира жалбата да се отхвърли като неоснователна. Не заявява присъждане на разноски.

По допустимостта:

Жалбата е подадена в срока по чл. 149, ал. 1 от АПК, от лице по чл.  147, ал. 1 от АПК, чиито законни права и интереси са засегнати от оспорения акт, против акт подлежащ на съдебен контрол. Жалбата е процесуално допустима.

Административен съд – Перник, в настоящия съдебен състав, като обсъди доводите на страните и прецени по реда на чл. 235, ал. 2 от ГПК, във връзка с чл. 144 от АПК приобщените по делото доказателства, намери за установено от фактическа страна следното:

По фактите:

Жалбоподателят М.Б.Й., към  момента на издаване на оспорената заповед заема длъжност-командир на отделение в група „***“ към Второ РУ-П. към ОД на МВР-П.***.

С доклад рег. № 4575р-797/24.03.2020 г.  относно извършване на проверки по изнесени данни в ДЗ рег. № 3286р-533/06.01.2020г. и писма рег. № 3286р-4971/30.01.2020г., № 3286р-5612/03.02.2020г. и № 3286р-5955/05.02.2020г. на ГДНП за неправомерни действия на държавни служители от СДВР и ОДМВР във връзка с допуснати нарушения на ЗДвП е уведомен министъра на вътрешните работи и е направено предложение директорите на СДВР/ОДМВР да предприемат конкретни действия, с които да прекратят практиката по неправомерно издаване на глоби с фиш.

С докладна записка рег. № 313р-4957/15.04.2020г. началникът на отдел „ОП“ при ОДМВР П. е уведомил директора, относно постъпил доклад на дирекция „Инспекторат“ МВР за извършени неправомерни действия на служители на ОДМВР Перник и е предложил да бъде проведено дисциплинарно производство, като се назначи комисия, която изясни постъпилите данни и установи извършителите на дисциплинарните нарушения.

Със заповед № 313з-745/16.04.2020г. директорът на ОД на МВР П. е назначил комисия, която да извърши пълна и задълбочена проверка на обстоятелствата, изнесени в доклад на дирекция „Инспекторат“ МВР с № 4574р-797/24.03.2020г. и да изготви писмена справка, която да бъде докладвана до 15.05.2020г.

С предложение УРИ 313р-6033/12.05.2020г. председателят на назначената по–горе комисия е уведомил директора на ОД на МВР П., че определеният срок следва да бъде продължен до 29.05.2020 година. С резолюция на директора от 13.05.2020 година срокът е продължен.

С обяснение рег. № 313р-5673/04.05.2020г., дадено в хода на проверката, жалбоподателят е заявил, че при въвеждането в системата  на електронен фиш серия Х, № 3*** е допуснал техническа грешка.

Със справка рег. № 313р-6780/28.05.2020г., в т. 10 назначената комисия е посочила, че М.Б.Й.-КО, в група ТП, сектор ОП е издал фиш серия Х, № *** от 23.02.2020г.. Констатирано е, че административно наказателната разпоредба е приложена правилно, но при въвеждането в АИС-АНД е допусната грешка.

Комисията е предложила на служителят М.Б.Й. да бъде наложено дисциплинарно наказание „Писмено предупреждение“ за срок от 3 до 6 месеца, поради пропуски в изучаването и прилагането на разпоредбите, регламентиращи служебната дейност.  

Жалбоподателят се е запознал с изготвената справка на 08.06.2020г. в 10.00 ч., което е отбелязано собственоръчно.

С покана за даване на писмени обяснения рег. № 313р-8341/01.07.2020г. директорът на ОД на МВР-П. е поканил Й. в срок до 24 часа да даде писмени обяснения. Поканата е връчена на 09.07.2020г., в 11.00ч..

Й. е депозирал обяснение с рег. № 3796р-7299 от 09.07.2020г.

Със заповед № 3133-1360 от 20.07.2020г. Директорът на ОД на МВР-Перник е приел, че на Й. следва да се наложи дисциплинарно наказание „писмено предупреждение“ за срок от 3 месеца на основание чл. 194, ал. 2, т. 2, чл. 197, ал. 1, т. 2, чл. 199, ал. 1, т. 5, предл. второ и ал. 2 и чл. 204, т. 3 от ЗМВР, за това, че правилно е приложил административно наказателна разпоредба, но неправилно е въвел данни в системата АИС-АНД за фиш серия Х, № ***. По въведените данни в системата е  следвало да се състави и издаде АУАН.

Дисциплинарно наказващият орган е приел, че описаното деяние представляват пропуск в изучаването на разпоредбите, регламентиращи служебната дейност по контрол на пътното движение, съобразно вменени му задължения със заповед рег. № 8121з-515 от 14.05.2018г., изм. и доп. със заповед рег. № 8121з-823 от 19.07.2019г., вр. с чл. 189, ал. 1 от ЗДвП,   с което жалбоподателят е нарушил задължението си, произтичащо от длъжностната му характеристика, утвърдена със заповед № 3286р-19656/12.11.2015г. да познава нормативната уредба, дейността  и функциите на полицията, както и да познава основите на наказателното и административното право, както и системата от наказателни и административни мерки за въздействие върху правонарушителите, прилагани от органите на полицията. Нарушението е квалифицирано по чл. 194, ал. 2, т. 2 от ЗМВР – неизпълнение на служебните задължения.

Заповедта е връчена лично на М.Й. на 28.07.2020г.. Срещу нея е подадена жалба вх. № 313000-7766 от 03.08.2020г.

В хода на съдебното производство е  разпитан свидетеля С. В. К.. Показанията му се ценят доколкото същите кореспондират и с изнесените данни в докладите станали причина за образуване на дисциплинарната проверка касателно технически проблеми при работа със  системата АИС-АНД.

При така установените факти, настоящият състав на Административен съд – Перник, като извърши по реда на чл. 168, ал. 1 от АПК цялостна проверка за законосъобразността на оспорения индивидуален административен акт на всички основания по чл. 146 от АПК, достигна до следните правни изводи:

Оспорената заповед за налагане на дисциплинарно наказание е валиден административен акт, тъй като е издадена от компетентен орган по см. на чл. 204 от , в предвидената от закона писмена форма. Съгласно чл. 204 от дисциплинарното наказание "писмено предупреждение" се налага от ръководителя на структурата по чл. 37. В конкретния случай това е Директорът на ОД на МВР-П., по силата на чл. 204, т. 3 във връзка с чл. 37, ал. 1, т. 2 от ЗМВР. С оглед на това заповедта е издадена от компетентен орган. Дисциплинарната отговорност е реализирана в сроковете по чл. 195, ал. 1 от ЗМВР-не по-късно от два месеца от откриване на нарушението и не по-късно от една година от извършването му. Не се налага отмяна на заповедта в условията на чл. 146, т. 1 от АПК.

Оспорената заповед отговаря на изискванията за форма, като в нея се съдържат реквизити по чл. 210, ал. 1 от ЗМВР. Има посочени фактически и правни основания за издаването й и са посочени доказателствата, въз основа на които нарушението се смята за установено. С оглед на това не се откриват отменителни основания по чл. 146, т. 2 от АПК.

Спазен е редът на дисциплинарното производство, уреден в чл. 205 и следващите от ЗМВР. Въз основа на констатации в доклад рег. № 4575р-797/21.03.2020г., със заповед № 313з-745/16.04.2020г. на директора на ОД на МВР–П. на основание чл. 205, ал. 2 от ЗМВР е назначена проверка за изясняване на постъпилите данни и установяване на извършителя на дисциплинарното нарушение, като е определена комисия, която да я извърши. Констатациите на последната са обективирани в справка рег. № 313р-6780/28.05.2020г. и е предложено на дисциплинарно наказващият орган да наложи на жалбоподателя дисциплинарно наказание „писмено предупреждение“. В съответствие с чл. 206, ал. 1 от ЗМВР дисциплинарно наказващият орган е дал възможност на привлечения към дисциплинарна отговорност служител да изложи обяснения. Такива са постъпили в определения срок. Не се откриват отменителни основания по чл. 146, т. 3 от АПК.

Оспореният административен акт е материално незаконосъобразен. Издаден е основание чл. 194, ал. 2, т. 2, във вр. с чл. 199, ал. 1, т. 5, предл. първо от ЗМВР – за неизпълнение на служебните задължения, в хипотезата на пропуски в изучаването на разпоредбите, регламентиращи служебната дейност. Като неизпълнено е посочено задължението, следващо от типовата длъжностна характеристика за длъжността командир на отделение  да познава нормативната уредба, дейността  и функциите на полицията, както и да познава основите на наказателното и административното право, както и системата от наказателни и административни мерки за въздействие върху правонарушителите, прилагани от органите на полицията.  

Настоящият състав намира, че деянието извършено от жалбоподателя и послужило като основание за ангажиране на дисциплинарната му отговорност, не представляват неизпълнение на задълженията, следващи както от длъжностната характеристика, така и от от заповеди с №№ 8121з-515/14.05.2018г. и 8121з-825/19.07.2019г. на министъра на вътрешните работи за определяне на длъжностни лица, които да издават фишове, да съставят актове за установяване на административни нарушения, да издават наказателни постановления, да установяват употребата на алкохол с доказателствен анализатор и да осъществяват контролна дейност по ЗДвП.

В конкретния случай настоящия жалбоподател на 23.02.2020г. е съставил фиш серия Х, № *** на водач на лек автомобил, за това, че навлиза срещу пътен знак В2 и на основание чл. 183, ал. 3, т. 5 от ЗДвП е наложил глоба в размер на 30лв. Фишът е връчен на водача и заплатен. АНО е приел, че правилно е наложена административно наказателната разпоредба. Приел е, че неправилно са въведени данни в системата АИС-АНД за фиш серия Х, № ***, с оглед което следвало  да се състави и издаде АУАН.

Настоящият състав не споделя твърденията на дисциплинарно наказващия орган, че въвеждането на данни в системата на МВР представлява пропуски в изучаването на разпоредбите на служебната дейност по контрол на пътното движение. В конкретния казус не е спорно, че за конкретното нарушение е издаден санкционен акт с точно приложена правна норма. Следователно жалбоподателят в пълна степен е изпълнил служебните си задължения свързани с основите на наказателното и административното право, както и със системата от наказателни и административни мерки за въздействие върху правонарушителите, прилагани от органите на полицията, като за установено от него административно нарушение е издал относимия към него санкционен акт. Въвеждането на данни в системите на МВР, е вид деловодна дейност.  Посредством нея не се променя по никакъв начин волеизявлението обективирано в санкционния акт. Въвеждането на данни на фишове не представлява непознаване на нормативна уредба, нито непознаване дейността  и функциите на полицията, нито непознаване на основите на наказателното и административното право. Въвеждане на данни от съставени фишове, видно и от длъжностната характеристика не е  вменено и като служебно задължение на жалбоподателя. Въвеждане на информация за  съставени фишове не е възложено на служителя и с описаните по-горе заповеди на министъра. И не на последно място въвеждане-генериране на информация за съставени фишове-било то правилна или не,  категорично не представлява пропуски в изучаването и прилагането на разпоредбите, регламентиращи служебната дейност.

Въз основа на изложеното се приема, че по делото не са налице доказателства, от които да се приеме, че жалбоподателят е извършил нарушение на служебните задължения, за което да бъде дисциплинарно наказан.  Налице е пълно несъответствие между установените в дисциплинарното производство факти и правния извод на дисциплинарно-наказващия орган за квалифицирането им като неизпълнение на задълженията, произтичащи от длъжностната характеристика и от заповеди с №№ 8121з-515/14.05.2018г. и 8121з-825/19.07.2019г. Генерирането в АИН-АНД посредством въвеждане на данни от съставен фиш като дисциплинарно нарушение по 199, ал. 1, т. 5 от ЗМВР не представлява неизпълнение на посочените служебни задължения. При липса на деяние, което да осъществява състав на дисциплинарно нарушение-неизпълнение на служебни задължения,  наложеното дисциплинарно наказание "писмено предупреждение“ за срок от три месеца е в противоречие с нормата на чл. 199, ал. 1, т. 5 от ЗМВР. Въз основа на изложеното се приема, че оспорената заповед е материално незаконосъобразна и като такава ще се отмени в условията на чл. 146, т. 4 от АПК.

По разноските:

При този изход на спора жалбоподателят има право на разноски. Същите са своевременно заявени. На основание чл. 143, ал. 1 от АПК, в полза на жалбоподателя следва да бъдат присъдени направените от него разноски – 10 лв., заплатена държавна такса за образуване на производство  и 400 лв., заплатено адвокатско възнаграждение по договор за правна защита и съдействие № 23182 от 01.08.2020г..

Мотивиран от гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2, предложение второ от АПК, Административен съд – Перник

 

Р  Е  Ш  И:

 

         ОТМЕНЯ по жалба на М.Б.Й. заповед № 313з-1360 от 20.07.2020г. на директора на ОД на МВР-П..

ОСЪЖДА Областна дирекция на Министерство вътрешните работи – Перник, със седалище и адрес на управление гр. Перник, ул. „Самоков“ № 1 да заплати на М.Б.Й., с ЕГН **********, с адрес: *** съдебни разноски по АД № 533/2020г. по описа на Административен съд-Перник в размер на 410.00 лв. /четиристотин и десет лева/.

РЕШЕНИЕТО на основание чл. 211 от ЗМВР е окончателно и не подлежи на обжалване.

 

 

СЪДИЯ:/п/