РЕШЕНИЕ
№ 2148
гр. Пловдив, 18.11.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ПЛОВДИВ, XVII НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в
публично заседание на седми ноември през две хиляди двадесет и втора
година в следния състав:
Председател:Десислава Пл. Порязова
при участието на секретаря Ангелина Бл. Фиркова
като разгледа докладваното от Десислава Пл. Порязова Административно
наказателно дело № 20225330204067 по описа за 2022 година
Производството е по реда на чл. 59 и сл. ЗАНН.
Обжалван е Електронен Фиш за налагане на глоба Серия № ********** за
налагане на имуществена санкция за нарушение ,установено от електронната
система за събиране на пътни такси по чл.10 ал.1 ат Закона за пътищата , с който
на „****“ ЕООД е било наложено административно наказание ,, имуществена
санкция ‘‘ в размер от 2500 лева за извършено от него нарушение по чл.102 ал.2
от Закон за движение по пътищата /ЗДвП/.
Жалбоподателят „****“ ЕООД представлявано от С.Е.И. ,чрез адв.А. А. по
съображения, изложени в жалбата, моли съда да отмени процесния електронен
фиш като неправилен и незаконосъобразен. Редовно призован жалбоподателя , не
се явява лично в съдебно заседание се представлява от пълномощника си адв.А..С
жалбата си претендира разноски.
Въззиваемата страна, **** редовно призована за съдебно
заседание,изпраща представител -юрск.И.В. с пълномощно. Счита,че
електронния фиш е законосъобразен и иска неговото потвърждаване,излага
доводи по същество на спора. Претендира и присъждане на разноски.
Пловдивският районен съд, след като взе предвид събраните по делото
доказателства и наведените от жалбоподателя доводи и съображения, намери за
установено следното:
Жалбата е подадена в законоустановения срок, изхожда от легитимирана
страна и е насочена срещу подлежащ на обжалване акт, поради което се явява
1
процесуално допустима. Разгледана по същество, същата е основателна. За да
достигне до този извод, настоящият съдебен състав съобрази следното:
От фактическа страна съдът приема за установено следното:
На 07.12.2020 г. в 15.49 часа било установено нарушение с ППС влекач
Скания Р420 рег.№** с технически допустима максимална маса 20000, брой
оси 2, екологична категория ЕВРО 3, в състав с ремарке с общ брой на оси 5,
с обща техническа допустима максимална маса на състава 50000, в община
Родопи, за движение по път А-1 км 107+663 с посока нарастващ километър,
включен в обхвата на платената пътна мрежа, като за посоченото ППС изцяло
не е била заплатена дължимата пътна такса по чл.10, ал.1, т.2 от Закона за
пътищата/ ЗП/, тъй като за посоченото ППС нямало валидна маршрутна карта
или валидна тол декларация за преминаването. Нарушението било
установено с устройство №20211 представляващо елемент от електронната
система за събиране на пътни такси по чл.10, ал.1 от ЗП, намиращо се на път
А-1 км107+663 .
Разпоредбата на чл. 139, ал. 5 от ЗДвП предвижда, че движението на
пътни превозни средства по път, включен в обхвата на платената пътна
мрежа, се извършва след изпълнение на съответните задължения, свързани с
установяване размера и заплащане на пътните такси по чл. 10, ал. 1 от ЗП.
Според нормата на чл. 102, ал. 2 от ЗДвП, собственикът е длъжен да не
допуска движението на пътно превозно средство по път, включен в обхвата
на платената пътна мрежа, ако за пътното превозно средство не са изпълнени
задълженията във връзка с установяване на размера и заплащане на
съответната такса по чл. 10, ал. 1 от ЗП, според категорията на пътното
превозно средство.
Съгласно чл. 139, ал. 5 И 7 от ЗДвП ал.5 Движението на пътни
превозни средства по път, включен в обхвата на платената пътна мрежа, се
извършва след изпълнение на съответните задължения, свързани с
установяване размера и заплащане на пътните такси по чл. 10, ал. 1 от Закона
за пътищата.В и ал.7 -Водачът на пътно превозно средство от категорията
по чл. 10б, ал. 3 от ЗП е длъжен преди движение по път, включен в обхвата на
платената пътна мрежа, да закупи маршрутна карта за участъците от
платената пътна мрежа, които ще ползва, или да изпълни съответните
задължения за установяване на изминатото разстояние и заплащане на
дължимата такса по чл. 10, ал. 1, т. 2 от Закона за пътищата, освен когато тези
задължения са изпълнени от трето лице.
Горепосочените разпоредби задължават собствениците, респективно
2
ползвателите на пътни превозни средства да осигурят заплащането на
дължимите пътни такси при движение на превозните им средства по път,
включен в платената пътна мрежа, като това движение може да се осъществи
след изпълнение на съответните задължения, свързани с установяване
размера и заплащане на пътните такси. Тези задължения са регламентирани в
ЗП и в Наредбата за условията, реда и правилата за изграждане и
функциониране на смесена система за таксуване на различните категории
пътни превозни средства на база време и на база изминато разстояние
/НУРПИФССТРКППСБВБИР/, приета на основание чл. 10, ал. 7 от ЗП.
Разпоредбата на чл. 10, ал. 1, т. 2 от ЗП предвижда, че за преминаването по
платената пътна мрежа се въвежда смесена система за таксуване на
различните категории пътни превозни средства и такси на база време и на
база изминато разстояние, като таксата за изминато разстояние се дължи за
пътни превозни средства по чл. 10б, ал. 3 от ЗП. Съгласно посочената
разпоредба тол таксата се заплаща от собственика или ползвателя на пътното
превозно средство за всички пътни превозни средства с обща технически
допустима максимална маса над 3, 5 тона, извън тези по чл. 10а, ал. 9, като
заплащането и дава право на пътното превозно средство, за което е заплатена,
да измине определено разстояние между две точки. Алинея 4 от разпоредбата
на чл. 10б от ЗП предвижда, че размерът на дължимата за плащане тол такса
се определя въз основа на реално получени декларирани тол данни,
удостоверени по реда, предвиден в наредбата по чл. 10, ал. 7 или чрез
закупуването на еднократна маршрутна карта, която дава право на ползвателя
на пътя да измине предварително заявено от него разстояние по определен
маршрут. Тол таксата се определя в зависимост от техническите
характеристики на пътя или пътния участък, от изминатото разстояние,
категорията на пътното превозно средство, броя на осите и от екологичните
му характеристики и се определя за всеки отделен път или пътен участък.
Неизпълнението на горните задължения е скрепено със санкцията,
предвидена в разпоредбата на чл. 179, ал.3 а от ЗДВП . Водач, който
управлява пътно превозно средство от категорията по чл. 10б, ал. 3 от Закона
за пътищата по път, включен в обхвата на платената пътна мрежа, за което не
са изпълнени съответните задължения за установяване на изминатото
разстояние, съгласно изискванията на Закона за пътищата, за участъка от път,
включен в обхвата на платената пътна мрежа, който е започнал да ползва, или
няма закупена маршрутна карта за същата, съобразно категорията на пътното
превозно средство, се наказва с глоба в размер 1800 лв.. Ако собственикът
или вписаният ползвател е юридическо лице, се налага имуществена санкция
в размер 1800 лева.
3
По делото не се спори, че собственик на процесното пътно превозно
средство е **** ЕООД, ЕИК ****, със седалище и адрес на управление: *** .
Нарушението е установено въз основа на доклад от електронната система за
събиране на пътни такси по чл. 10, ал. 1 от ЗП по чл. 167а, ал. 3 от ЗДвП,
който заедно с приложените към него изображения във вид на снимков
материал представляват доказателство за отразените в него обстоятелства
относно пътното превозно средство, регистрационния номер, часа и мястото
на движение по участък от път, включен в обхвата на платената пътна мрежа,
както и местонахождението на техническото средство № 20211
представляващо елемент от електронната система за събиране на пътни такси
по чл. 10, ал. 1 от ЗП. Съгласно чл. 189е, ал. 8 от ЗДвП генерирания доклад
по чл. 167а, ал. 3 от ЗДвП и снимковия материал представляват доказателства
за установените обстоятелства относно мястото, датата, точния час на
извършване на нарушението, регистрационния номер на пътното превозно
средство, както и данни, свързани с движението по участък от път, включен в
обхвата на платената пътна мрежа, данни за липса или наличие на
декларирани тол данни и наличие или липса на заплащане на дължимите
такси.
Наред с това безспорно е установено, че при преминаване на
процесното пътно превозно средство през контролно устройство № 20211
представляващо елемент от електронната система за събиране на пътни такси,
същата е регистрирала нарушение за влекач "Скания Р420" с рег. №****,
собственост на „****** „ЕООД, ЕИК ****, тъй като за него няма получена
тол-декларация или маршрутна карта. Разпоредбата на чл. 10б, ал. 3
/понастоящем ал. 4 от ЗП предвижда, че размерът на дължимата такса се
определя въз основа на реално получени декларирани тол данни,
удостоверени по реда на НУРПИФССТРКППСБВБИР, приета на
основание чл. 10, ал. 7 от ЗП. Тол таксата може да бъде определена
посредством бордово устройство, което предава декларираните тол данни на
доставчика на услугата за електронно събиране на такса за изминато
разстояние или чрез предварително закупуване на еднократна маршрутна
карта, даваща право на ползвателя на пътя, да измине предварително заявено
разстояние по определен маршрут с превозно средство, регистрационния
номер, на което се декларира от собственика или ползвателя на същото. В
случая дружеството жалбоподател е сключило договор с "****"АД, като
4
доставчик на услуга за електронно събиране на пътни такси на база изминато
разстояние посредством бордово устройство. При сключване на договора
жалбоподателят е предоставил данни в съответствие с т. 3. 6 от Общите
условия на "****"АД, но е декларирал регистрационния номер на процесното
пътно превозно средство погрешно, като вместо цифра "0" е посочил буква
"О", Той е бил наясно и се е съгласил с т. 4. 9 от Общите условия, че
"****"АД не носи отговорност за грешно декларирани и/или фалшифицирани
данни или документи.
Тоест данните установяват, че при преминаване на процесното
превозно средство с рег. **** през посоченото контролно устройство,
електронната система за събиране на пътни такси по чл. 10, ал. 1 от ЗП е
регистрирала извършено нарушение, тъй като за него към този момент е
липсвала тол декларация или маршрутна карта. Нарушението е осъществено
от обективна страна от жалбоподателя, като въпросът за вината не се
обсъжда, предвид обстоятелството, че субектът на нарушението е юридическо
лице.
Отделно от това по делото е постъпила и писмена информация от
**** АД ,че нито един от двата регистрационни номера-*** и***не фигурира
в клиентската база данни за ИТС, посочили са също така ,че в случай ,че се
касае за СТ54О4 РА ,то регистрационните номера се изписват с 0 ,а не с буква
О.Като отговорността за правилното деклариране е за сметка на потребителя
Като бордовото устройство е насочено към коректния номер *** на
26.01.2021г., като на 07.12.2020г са подавани декларации за сегмент от пътя
1111110675за неправилно въведения от потребителя рег № *****, а не за
коректния ******.
Съдът следи служебно за чл.28 от ЗАНН.В конкретния случай ,обаче
съгласно разпоредбата на чл. 189з от ЗДвП /Нов – ДВ, бр. 109 от 2020 г., в
сила от 23.12.2021 г. / изключва приложението на чл. 28 и 58 г от ЗАНН за
нарушения по ЗДвП. Съобразявайки това, съдът счита, че деянието не може
да бъде квалифицирано, като маловажен случай на административно
нарушение, поради което обжалвания електронен фиш следва да бъде
потвърден.Правилно е определена и вида на наказанието и неговия размер.
Съгласно разпоредбата на чл. 63д от ЗАНН в производствата пред
районния и административния съд, както и в касационното производство
5
страните имат право на присъждане на разноски по реда на АПК. Уредбата
препраща към чл. 143 от АПК, който пък от своя страна препраща към чл.
77 и чл. 81 от ГПК, регламентиращи, че съдът дължи произнася по възлагане
на разноските, само ако съответната страна е направила искане за
присъждането им. В конкретния случай, с оглед изхода на правния спор,
разноски се дължат в полза на административнонаказващия орган, чийто
представител своевременно е поискал присъждането им. Предвид изхода от
спора и изрично направеното искане, на основание чл. 63д, ал. 4 от
ЗАНН вр. чл. 37, ал. 1 от ЗПП вр. чл. 27е от Наредбата за заплащането на
правната помощ, в полза на Агенция "Пътна инфраструктура" следва да бъде
присъдено юрисконсултско възнаграждение в размер на 80 лева.
Предвид изложените съображения
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Електронен Фиш №********** за налагане на
имуществена санкция за нарушение ,установено от електронната система за
събиране на пътни такси по чл.10 ал.1 ат Закона за пътищата , с който на „****“
ЕООД ЕИК **** е било наложено административно наказание ,, имуществена
санкция ‘‘ в размер от 2500 лева за извършено от него нарушение по чл.102 ал.2
от Закон за движение по пътищата /ЗДвП/.
ОСЪЖДА „****“ ЕООД ЕИК **** със седалище и адрес на управление:
***** ДА ЗАПЛАТИ на Агенция "Пътна инфраструктура" –София сумата от
80 /осемдесет / лева, представляваща разноски в настоящото производство за
юристконсултско възнаграждение.
Решението подлежи на обжалване пред Пловдивски Административен
съд в 14-дневен срок от получаване на съобщението до страните за
постановяването му.
Съдия при Районен съд – Пловдив: _______________________
6