Решение по дело №2860/2022 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 32
Дата: 9 януари 2023 г.
Съдия: Петър Георгиев Касабов
Дело: 20227180702860
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 7 ноември 2022 г.

Съдържание на акта

 

РЕШЕНИЕ

  

№. 32

 

гр. Пловдив, 09.01.2023 год.

 

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВХIХ състав в открито заседание на седми декември през две хиляди двадесет и втора година в състав:

                       

ПРЕДСЕДАТЕЛ: СТОИЛ БОТЕВ

ЧЛЕНОВЕ: ТАТЯНА ПЕТРОВА

  ПЕТЪР КАСАБОВ

 

при секретаря Б.К. и участието на прокурора СЛАВЕНА КОСТОВА, като разгледа докладваното от съдия ПЕТЪР КАСАБОВ к.н.а.х дело № 2860 по описа на съда за 2022 год., за да се произнесе взе предвид следното:

І. Производството и становищата на страните:

1. Производството е по реда на Глава Дванадесета от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл. 63, ал. 1, пр. второ от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/.

2. Образувано е по касационна жалба, предявена от "АКВА ДОМ" ЕООД, ЕИК ***, адрес: гр. Пловдив, ***, представлявано от управителя – В. С. М. , чрез адвокат С.В.С., срещу Решение № 1677 от 16.08.2022 г., постановено по № 8341 по описа за 2021 г. на Районен съд Пловдив, XIV - ти наказателен състав, с което е потвърдено наказателно постановление № 612927-F619456/23.11.2021г., издадено от Началник на Отдел "Оперативни дейности"- Пловдив в Дирекция "Оперативни дейности" в ГД "Фискален контрол" към ЦУ на НАП, с което на "АКВА ДОМ" ЕООД е наложена имуществена санкция в размер на 3000 лв. на основание чл.185, ал.2 ЗДДС за нарушение по чл. 7, ал. 1 от Наредба Н-18/13.12.2006 г. на МФ във вр. чл. 118, ал. 4, т. 1 от ЗДДС.

Касаторът счита, че обжалваното решение е неправилно и незаконосъобразно. Оспорва се изводът на районния съд, че нарушението е доказано от субективна страна. Твърди се, че процесната вендинг машина е собственост на друго лице, спрямо което е следвало да се проведе производството. Поддържа се, че това обстоятелство е доказано с фактури и заявление за регистрация на фискални устройства в НАП. Възразява се, че представените при контролната проверката доказателства не са годни да удостоверяват собствеността върху машината, поради което необосновано районният съд е закрепил решаващите си изводи за наличието на извършено от дружеството – жалбоподател административно нарушение. Твърди се, че съдът не е положил усилия да изясни фактическата обстановка. Иска се отмяна на обжалваното съдебно решение и връщане на делото за ново разглеждане, алтернативно се моли за отмяна на потвърденото наказателно постановление.

3. Ответникът по касационната жалба – Началник на Отдел "Оперативни дейности"- Пловдив в Дирекция "Оперативни дейности" в ГД "Фискален контрол" към ЦУ на НАП, чрез процесуалния представител – юрисконсулт П., поддържа становище за неоснователност на оспорването и моли съдебният акт да бъде оставен в сила. Претендира присъждане на съдебни разноски.

4. Участвалият по делото прокурор, представител на Окръжна прокуратура - гр. Пловдив дава заключение, че касационната жалба е основателна.

ІІ. По допустимостта на касационната жалба:

5. Касационната жалба е подадена в предвидения за това преклузивен процесуален срок и при наличието на правен интерес. При това положение същата се явява ДОПУСТИМА.

ІІІ. Фактите по делото:

6. Районният съд е бил сезиран с жалба предявена от касатора срещу № 612927-F619456/23.11.2021г., издадено от Началник на Отдел "Оперативни дейности"- Пловдив в Дирекция "Оперативни дейности" в ГД "Фискален контрол" към ЦУ на НАП. Наказателното постановление е издадено въз основа на АУАН № F619456/12.07.2021г., съставен от П. И. – на длъжност старши инспектор по приходите в ЦУ на НАП. Обективираните в акта констатации се свеждат до следното: На 10.06.2021 г., в 10:50 часа била извършена проверка от органите по приходите на търговски обект по смисъла на пар. 1, т. 41 от ДР на ЗДДС - вендинг кафе автомат за топли напитки, находяща се в гр. Пловдив, П. И. , инсталиран в производствен цех на територията на "РОБЪРТШОУ" ЕООД, стопанисван от "АКВА ДОМ" ЕООД. В хода на проверката при извършена контролна покупка на един брой чаша на стойност 0,10 лв., заплатени в брой от П. И. – страши инспектор по приходите, чрез пускането на монета в монетника на автомата, на екрана на апарата не се визуализирал номер на фискален бон, час или име на задълженото лице,

В присъствието на управителя на дружеството, била отворена кафе машината, при което се установило, че машината липсва монтирано, въведено в експлоатация и регистрирано в компетентната ТД на НАП фискално устройство за вграждане в автомат на самообслужване /ФУВАС/, на което да се регистрират осъществените продажби.

Извършено било преброяване на монетите в машината като била установена фактическа наличност от 39,25 лв. Към момента на проверката от машината се извършвали продажби. След справка в информационната система на НАП контролните органи установили, че за лицето "АКВА ДОМ" ЕООД няма данни за регистрирано ФУВАС за проверяваното съоръжение.

Според представена в хода на проверката декларация от управителя на "АКВА ДОМ" ЕООД, машината осъществявала дейност на проверения адрес считано от 02.06.2021 г.

Представено било също и Двустранно споразумение от 01.06.2021г., в сила от същата дата, сключено между "АКВА ДОМ" ЕООД и "РОБЪРТШОУ" ЕООД, според който "АКВА ДОМ" ЕООД предоставя за ползване на територията на "РОБЪРТШОУ" ЕООД, адрес: гр. Пловдив, П. И. ,  вендинг кафе автомати за топли напитки – 5 броя, със задължение да ги инсталира и поддържа. В споразумението изрично е посочено, че оборудването е собственост "АКВА ДОМ" ЕООД.

Резултатите от проверката бил отразени в Протокол за извършена проверка /ПИП/ № АА 0081740/10.06.2021 г., ведно със събрани доказателства.

При тази фактическа обстановка контролните органи установили, че дружеството - "АКВА ДОМ" ЕООД, в качеството му на задължено лицето по чл. 3 от Наредба Н-18/13.12.2006 г. на МФ за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските обекти, софтуерите за управлението им и изискванията към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин, е допуснало нарушение на разпоредбите на същата, като не е монтирало, въвело в експлоатация и регистрирало в компетентната ТД на НАП фискално устройство, вградено в автомат на самообслужване за регистриране на извършените продажби, от датата на започване на дейността на обекта, а именно 02.06.2021 г., с което е нарушило разпоредбите на чл. 7, ал. 1 от Наредба Н-18/13.12.2006 г. на МФ във вр. чл. 118, ал. 4, т. 1 от ЗДДС.

Описаната в АУАН фактическа обстановка е възприета изцяло от административнонаказващия орган, който на осн. чл. 185, ал. 2 от ЗДДС наложил на "АКВА ДОМ" ЕООД имуществена санкция в размер на 3000 лева.

7. Пред районния съд е разпитан актосъставителят, който в показанията си потвърждава изложеното в акта. Разпитана е също и св. М.– син на управителя на "АКВА ДОМ" ЕООД и представител на "Вендинг и Корпоративни услуги" ЕООД (собственост на братовчед му), отговарящ за поддръжката на машината, който заявява че към момента на проверката апаратът не е бил въведен в експлоатация, тъй като се изчаквало да бъдат активирани фискализиращите устройства. Машините били на "Вендинг и Корпоративни услуги" ЕООД, това обстоятелство свидетелят и майка му (М. ), заявили на проверяващите.

8. В хода на съдебното производство, в подкрепа на твърденията си, касаторът ангажира фактура от 30.06.2015г. за доставка на 5 бр. кафе вендинг машини с получател "Вендинг и Корпоративни услуги" ЕООД и доставчик "Вендинг революшън" ООД; фактура от 25.02.2015 г. за доставка на 10 бр. фискални устройства с получател "Вендинг и Корпоративни услуги" ЕООД и доставчик „Вю Технолоджи“ ЕООД; заявление с дата 11.06.2021 г., без регистрационен индекс, подадено от "Вендинг и Корпоративни услуги" ЕООД за регистрация на фискално устройство с индивидуален номер ZK156746, в търговски обект: кафе автомат; Пловдив, ул. „Нестор Абаджиев“ № 57; договор № 4023/5-11.06.2021 г., според който считано от същата дата дружеството "Фиском ЗЗ" ЕООД е поело абонаментно сервизно обслужване на фискално устройство с идн. № ZK156746, на "Вендинг и Корпоративни услуги" ЕООД, за обект – кафе автомат: адрес: гр. Пловдив, П. И. ; свидетелство от 11.06.20221г. за регистрация на фискално устройство с идн. № ZK156746, собственост на "Вендинг и Корпоративни услуги" ЕООД.

9. При така установената фактическа обстановка районният съд е приел, че нарушението е установено безспорно като от обективна, така и от субективна страна без да са допуснати съществени процесуални нарушения, които да налагат отмяна на издаденото наказателно постановление. Съдът е изложили мотиви относно липсата на предпоставките нарушението да бъде квалифицирано като „маловажен случай“. Не е намерил и основания за намаляване размера на наложеното наказание.

ІV. От правна страна:

10. По отношение на въведените в обстоятелствената част на касационната жалба възражения, районният съд е изложил подробни и задълбочени мотиви. Фактите по делото са обсъдени поотделно и в тяхната съвкупност. Съобразени са в пълнота както писмените доказателства, така и събраните гласни доказателства по делото. Фактическите констатации се подкрепят от събраните доказателства.

Въз основа на правилно установената фактическа обстановка, районният съд е направил обоснован изводи относно приложението както на материалния, така и на процесуалния закон.

Страните не спорят по фактите, както и в частта относно компетентността на органите, участвали в административната фаза на производството, поради което в тази част мотивите на касационната инстанция препращат към първоинстанционното решение и по аргумент от нормата на чл. 221, ал. 2, изр. второ АПК не следва да бъдат повторно възпроизвеждани.

За пълнота е необходимо да се посочи, че няма никакво значение дали вендинг машината е собственост или не на дружеството-жалбоподател, тъй като тук водещото е не на кого е собственост машината, а кой извършва продажбите. За последното няма никакви възражения. Несъмнено е установено в хода на административнонаказателното производство, че именно дружеството-жалбоподател е лицето по смисъла на чл. 3 от Наредба № Н-18/13.12.2006 г. на МФ и съответно е субект на установеното нарушение. Липсва спор и относно това, че се касае за търговски обект по смисъла на т. 41 от ДР на ЗДДС и автомат за самообслужване по смисъла на чл. 3, ал. 8 от Наредба № Н-18/13.12.2006 г. на МФ, за който безусловно се дължи използването на фискално устройство и то от датата на започване на дейността. Налице е, с оглед на така установеното, начало на дейността, което впрочем е декларирано от самия управител на дружеството, едно продължително противоправно състояние, както правилно е отчетено в обжалваното решение. Така, след като е установено, че към момента на проверката именно дружеството-жалбоподател е извършвало продажби чрез автомат на самообслужване или поне представляващият го е потвърдил пред контролните органи, без съмнение същото се явява и задължено лице по смисъла на чл. 3 от Наредба № Н-18/13.12.2006 г. на МФ да регистрира и отчита всяка продажба. Всякакви последващи действия по прехвърляне на дейността или регистриране на фискални устройства от трети лица са без значение за обстоятелствата към момента на проверката и за факта на извършване на нарушението. Според чл. 7, ал. 1 от Наредбата лицата по чл. 3 са длъжни да монтират, въведат в експлоатация и използват регистрирани в НАП ФУ/ИАСУТД от датата на започване на дейността на обекта. Между страните няма спор, че дружеството е стартирало дейността си по продажби от автомата на проверения адрес от дата 02.06.2021 г., като към датата на проверката – 10.06.2021 г., не е регистрирано фискално устройство за отчитане на приходите от продажбите. При това положение безспорно е реализиран съставът на нарушение по чл. 7, ал. 1 от Наредба № Н-18/13.12.2006 г. на МФ, даващ основание за налагане на санкция по чл. 185, ал. 2 от ЗДДС. Същата е определена от наказващия орган в минимален размер, без да се явява прекомерна за преследваната от закона цел, поради което не са налице основания за намаляването й.

Не са налице и обстоятелства, които да обосноват приложимостта на чл. 28 от ЗАНН и това подробно е обосновано от районния съд. Обстоятелството, че нарушението е първо не е достатъчно, за да се обоснове неговата маловажност, доколкото същото не разкрива белезите на „маловажен случай“, т.е. на такъв с по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с обикновените случаи на нарушения от съответния вид. Нарушението е довело до неотразяване на приходи в бюджета и разкрива поведение от страна на нарушителя, явяващо се в разрез с установения ред на държавно управление, целящ защита на особено важни обществени интереси.

От изложеното до тук следва, че като е потвърдил обжалваното пред него наказателно постановление, районният съд е постановил валиден, допустим и правилен съдебен акт, който следва да бъде оставен в сила.

 

V. По съдебните разноски.

11. Предвид изхода на делото на ответника следва да се присъдят сторените съдебни разноски за юрисконсултска защита. По реда на чл. 63, ал. 3 от ЗАНН във вр. чл. 78, ал. 8 от Гражданския процесуален кодекс, чл. 37 от Закона за правната помощ и чл. 27е от Наредба за заплащането на правната помощ /обн., ДВ, бр.5 от 17.01.06г./, настоящият състав съобразно фактическата и правна сложност на делото определя юрисконсултско възнаграждение в размер на 80 лева.

Ето защо, Административен съд Пловдив, ХIХ състав,

 

Р  Е  Ш  И:

 

ОСТАВЯ В СИЛА  Решение № 1677 от 16.08.2022 г., постановено по № 8341 по описа за 2021 г. на Районен съд Пловдив, XIV - ти наказателен състав.

ОСЪЖДА "АКВА ДОМ" ЕООД, ЕИК ***, адрес: гр. Пловдив, ***, да заплати на Националната агенция за приходите, сумата от 80  (осемдесет) лева, представляваща съдебни разноски.

Решението е окончателно.

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ :                                                         ЧЛЕНОВЕ :           1.

                       

                                                                                                        

   2.