Решение по дело №192/2020 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 20 август 2020 г. (в сила от 4 септември 2020 г.)
Съдия: Михаил Драгиев Русев
Дело: 20207240700192
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 8 април 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

336                                         20.08.2020 год.                        гр. Стара Загора

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Старозагорски административен съд, шести състав на двадесети и осми юли две хиляди и двадесета година в открито съдебно заседание, в състав

                                 

                                                                    Председател: Михаил Русев

 

Секретар Зорница Делчева, като разгледа докладваното от съдията Михаил Русев административно дело №192 по описа за 2020 год., за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.129, ал.5 от Закон за управление на отпадъците във връзка с чл.145 и следв. от АПК.

Образувано е по депозирана жалба на Община Раднево, представлявана от Кмета д-р Т. Т. против решение №СЗ-РО-112-1/07.02.2020 год. на директора на Регионална инспекция по околната среда и водите /РИОСВ/ гр. Стара Загора. В жалбата се изразява несъгласие с издаденото решение, в което е обективиран отказ за предоставянето на сумата от 34 680.00 лв., представляваща натрупани средства от отчисленията по чл. 20 от Наредба № 7 от 19.12.2013 год., искани със заявление вх. № КОС-21-5094 от 18.10.2019 год. на Вр. и. д. кмет на Община Раднево.

            В жалбата се твърди, че отказът е незаконосъобразен, като при постановяването му е нарушен материалния закон. Оспорващият счита, че налице са материалноправните предпоставки за предоставяне на процесната сума. Било налице заявление, подадено от община Раднево, дадено съгласие от общото събрание на „Регионално сдружение  за управление на отпадъците- Стара Загора” за трансфер на общинските битови отпадъци на Община Раднево до претоварна станция /ПС/ Гълъбово, както и че част от натрупаните финансови средства на общината да се изразходват за закупуване на един брой мултифилт контейнер. Било налице и положително становище на оператора на депото - консорциум „РСУО - Стара Загора” за приемане на генерираните отпадъци на община Раднево в ПС Гълъбово. Директорът на РИОСВ Стара Загора бил мотивирал отказа си с писмо вх.№РД-05-5094/1/ от 30.10.2019 год. на Главния директор на оперативна програма „Околна среда” към МОСВ, според който  проектът, финансиран по ОПОС 2007 – 2013 год. бил реализиран от Община Стара Загора и съответно общините ползватели следвало да спазват рамката на проекта, като не следвало да нарушават принципите на устойчивост на инвестицията. Административният орган се бил позовал на чл.59 от общите условия на ДБФП, според която за период най-малко 5 години от датата на завършване на проекта не било допустимо да се сключват договори от всякакъв вид с трети лица и/ или извършват други действия на площадката, които били могли и да доведат до значително изменение на проекта Според жалбоподателя не се бил нарушавал принципа на устойчивост на инвестицията. Ползването на ПС Гълъбово за трансфер на общински отпадъците на община Раднево не било свързано с изграждане на допълнителна инфраструктура или съоръжения, нямало съществени изменения на проекта, а само се оптимизирала системата за събиране на отпадъците тоест изменял се единствено маршрута за извозване на отпадъците. Не се била променяла собствеността върху активите   на депото. Извозването на общинските битови отпадъци не нарушавало чл. 59 от общите условия на договора за безвъзмездна финансова помощ /ДБФП/. Не било налице нарушение и на екологичното законодателство Оптимизирането на системата чрез промяна на извозването било с цел опазване на околната среда и намаляване на замърсяването на атмосферния въздух. Отказът бил постановен и в противоречие с целта на закона . С оглед изложените в жалбата съображения е отправено искане за отмяна на обективирания в процесното решение отказ като незаконосъобразен.

Ответникът, редовно призован, в съдебно заседание се представлява от младши юрисконсулт П., който оспорва жалбата и прилага писмено становище за неоснователност на подадената жалба.

Старозагорският административен съд, след съвкупна преценка на събраните по делото доказателства, намира за установено от фактическа страна следното:

            Видно от представеният по делото Протокол на общото събрание на „Регионалното сдружение за управление на отпадъците - Стара Загора“, на което са присъствали упълномощени представители на всички общини – членове на сдружението - Стара Загора, Казанлък, Чирпан, Гълъбово, Братя Даскалови, Гурково, Мъглиж, Раднево, Опан  на заседание на сдружението, проведено на 31.07.2019 год. е взето решение, с което се дава съгласие за ползване на ПС Гълъбово за трансфер на битовите отпадъци на Община Раднево до обект „Регионален център за управление на отпадъците – Стара Загора” в землището на с. Ракитница, както и, че Община Раднево се задължава да закупи за своя сметка и предостави на оператора на ПС Гълъбово един брой мултифилт контейнер и е дадено съгласие  част от натрупаните средства по чл.22 от Наредба № 7/19.12.2013 год. за реда и начина за изчисляване и определяне размера на обезпеченията и отчисленията, изисквани при депониране на отпадъци, да се разходват за закупуване на  контейнера. Решението е взето с пълно мнозинство.

            Със заявление вх. № КОС-21-5094/18.10.2019 год. Вр. и. д. Кмет на Община Раднево  е отправил искане до директора на РИОСВ – Стара Загора. за предоставяне на сума в размер на 34680.00 лв., представляващ част от натрупани средства по реда на чл.64 от ЗУО. Според изложеното в молбата средствата щели да се изразходват в съответствие с чл.24,ал.1 т.3 от Наредба №7 от 19.12.2013 год. за доставка на метален контейнер с вместимост 30 кубични метра, необходим за депониране на отпадъците на Община Раднево в ПС Гълъбово. Към заявлението са приложени решение №1088 от 29.08.2019 год. на Общински съвет Раднево, договор №0215/02.09.2019 год. между Община Раднево и „Хидромат”. Община Раднево е поискало становище на консорциум” РСУО - Стара Загора „в качеството му на изпълнител на обществена поръчка с предмет „Избор на оператор за експлоатация и стопанисване на Регионалната система на управление на отпадъците в регион Стара Загора за общините Стара Загора, Казанлък, Гълъбово, Гурково, Братя Даскалови, Мъглиж, Николаево, Опан, Твърдица, Чирпан, Павел Баня и Раднево. Операторът се е позовал на условията на обществената поръчка, одобрената техническа спецификация и е дал положително становище битовите отпадъци на община Раднево да се приемат на претоварна станция Гълъбово. Видно от договор за възлагане на обществена поръчка № 2370/16.12.2016 год. Възложителят Община Стара Загора  е възложил на изпълнителя консорциум „РСУО- Стара Загора”  срещу възнаграждение да осъществява експлоатация и стопанисване на регионална система за управление на отпадъците в регион Стара Загора за общините Стара Загора, Казанлък, Гълъбово, Гурково, Братя Даскалови, Мъглиж, Николаево, Опан, Твърдица, Чирпан, Павел Баня и Раднево, състояща се от :Регионален център за управление на отпадъците Стара Загора с клетка № 1 на депо за неопасни отпадъци, инсталация за предварително сортиране на отпадъците, инсталация за компостиране, общински събирателен център и три претоварни станции - ПС Казанлък, ПС Гурково и ПС Гълъбово Според чл.1, ал.4 от договора изпълнителят е поел задължение да изпълнява дейностите по ал.3, така и описаните във и съгласно условията комплексно разрешително, техническа спецификация и офертата, представляващи неразделна част от договора. Според точка 1.1 от техническата спецификация към договора за обществена поръчка за експлоатация на регионалното депо за отпадъци  отпадъците на общините Стара Загора, Чирпан Братя Даскалови, Опан и Раднево ще се приемат направо в РЦУО – Стара Загора за последващо депониране на Регионалното депо. Според забележката е възможно в процеса на изпълнение на договора общини, за които е заложено да транспортират отпадъци до някои от претоварните станции да започнат транспортирането им до РЦУО- Стара Загора. Съгласно точка 1.3 от техническата спецификация генерираните отпадъци, които директно ще бъдат транспортирани в РЦУО – Стара Загора са от общините Стара Загора, Опан, Братя Даскалови, Чирпан и Раднево. Но в забележка е предвидено, че в процеса на изпълнение на договора е възможно някои от общините да започнат да транспортира отпадъците си до претоварна станция.

Във връзка с това заявление РИОСВ Стара Загора е изискала становище от главния директор на ГД ОПОС 2007-2013 год. Според изложеното в отговора проектът, финансиран от ОПОС 2007-2013 год. е реализиран от Община Стара Загора, но община Раднево, като ползвател следва да спазва рамките на одобрения проект, като не нарушава принципа на устойчивост на инвестицията и да не допуска нарушаване на екологичното законодателство. Според ръководителя на ОПОС в проекта били заложени индикатори за резултати и при изменението същите нямало да бъдат постигнати. Главният директор се е позовал на чл. 59 от общите условия на ДБФП, според който за период от 5 години от датата на завършване на проекта било недопустимо да се сключват договори от всякакъв характер с трети лица и/ или се извършват други действия на площадката, които биха могли да доведат до значително изменение на проекта Направен е извод в писмото до извода, че за същия период от 5 години  приемането, компактирането и извозването на генерираните битови отпадъци от Община Раднево на ПС – Гълъбово в рамките на РСУО – Стара Загора е недопустимо.

С решение № СЗ-РО-112/30.10.2019 год. Директорът на РИОСВ гр. Стара Загора е  отказал предоставянето на исканата сума, тъй като счел, че съгласно становище на ОПОС приемането, компактирането и извозване на генерираните битови отпадъци на Община Раднево до ПС Гълъбово е недопустимо. С решение №550/10.01.2020 год., постановено по адм. дело №862/2019 год. по описа на Административен съд е било отменено Решение №СЗ-РО-112/30.10.2019 год. на Директора на Регионална инспекция по околната среда и водите /РИОСВ/ гр. Стара Загора и делото е върнато като преписка за ново произнасяне, като са дадени указания за прилагането на закона. Съгласно дадените указания искането попада в хипотезата на чл.24 от Наредбата.

            След получаването на преписката, с решение № СЗ-РО-112-1/07.02.2020 год. Директорът на РИОСВ гр. Стара Загора отново е отказал предоставянето на исканата сума, като отново е приел, че съгласно становище на ОПОС приемането, компактирането и извозване на генерираните битови отпадъци на Община Раднево до ПС Гълъбово е недопустимо. Не са били спазени също така изискванията на чл.25, ал.1 от Наредба № 7/19.12.2013 год. съгласно която за изразходване на събраните финансови средства се подава заявление от собственика на депото. Административният орган отново е приел, че предназначението на исканите от Община Раднево средства не попадат в хипотезата на чл.24 от Наредбата. Решението било съобщено по електронен път, видно от приложеното по делото извлечение от информационната система, съгласно която решението е регистрирано от Община Раднево на 09.03.2020 год. под №32-00-34, което е видно и от приложеното копие на решението от страна на жалбоподателят /лист 8 от делото/. Недоволен от отказа, кметът на Община Раднево е  депозирал жалба  до Старозагорския административен съд на 18.03.2020 год.

Въз основа на установената по делото фактическа обстановка, съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е процесуално допустима. Подадена е в предвидения 14-дневен преклузивен срок, от надлежна страна, при наличие на правен интерес, и срещу индивидуален административен акт, който подлежи на съдебен контрол.

Разгледана по същество, същата се явява основателна по следните съображения:

Съгласно чл.168, ал.1 от АПК, след като е сезиран с оспорване, съдът извършва цялостен контрол върху законосъобразността на обжалвания административен акт. Разпоредбата на чл. 146 от АПК сочи основанията за оспорване на административните актове, които, ако са налице във всяка конкретна хипотеза, водят до незаконосъобразност на оспорения акт, а именно: липса на компетентност, неспазване на установената форма, съществено нарушение на административно производствените правила, противоречие с материалноправни разпоредби и несъответствие с целта на закона. При така вменената на съда от закона служебна проверка за законосъобразност на оспорения акт, съдът приема следното:

Предмет на съдебен контрол е решение №СЗ-РО-112-1 от 07.02.2020 год. Директора на РИОСВ гр. Стара Загора с което последният е отказал предоставяне на сума в размер на 34 680.00 лв., представляваща натрупани средства от отчисленията по чл.20 от Наредба №7 от 19.12.2013 год. за  „закупуване на един брой метален контейнер за стационарна преса с вместимост 30 кубически метра“.

На първо място, съдът приема, че оспореният отказ е издаден от компетентен орган, съгласно чл.25, ал.9 от Наредба № 7/19.12.2013 г. за реда и начина за изчисляване и определяне размера на обезпеченията и отчисленията, изисквани при депониране на отпадъци. Спазени са изискванията на чл.59 от АПК относно формата на административния акт. В производството по издаването му не са допуснати съществени нарушения на административно-производствените правила.

Съгласно чл.25, ал.9 от Наредба №7 от 19.12.2013 год., компетентният орган по ал.1 отказва с мотивирано решение предоставянето на средствата или на част от тях. На първо място този отказ се постановява при неизпълнение на едно или повече от изискванията по ал.1; на второ място при не отстраняване на указаните нередовности или не предоставяне на исканата информация в срок и на трето място при забавяне заплащането на отчисленията за период от три последователни месеца. В конкретния случай като основание за отказ е посочено чл.25, ал.9, т.1 от Наредбата, т.е. неизпълнение на едно или повече от изискванията на ал.1 от разпоредбата. Въпреки това в оспореното решение не е посочено точно кое от условията по ал.1, не е изпълнено. Същото е необходимо за да се извърши преценка в настоящето производство, дали установените и възприети от ответника факти са подведени под правилната материално правна предпоставка. В чл.25, ал.1 от Наредба №7 от 19.12.2013 год. са посочени кой подава заявлението и за кои средства се подава това заявление, като в ал.2, ал.3 и ал4 се изброяват какви документи се прилагат към това заявление. Безспорно е също така, че в конкретния случай, Кмета на Община Раднево като представляващ общината има право да подаде такова заявление, тъй като общината е ползвател на депото. Следователно остават да са не изпълнени някои от останалите условия – необходимо документи изчерпателно изброени в останалите три алинеи. Кои са те, обаче не е изрично посочено в решението. В този смисъл, административният орган действа в условията на обвързана компетентност – може да откаже само ако са налице посочените в нормата предпоставки, но не и да сочи други такива. Ако откаже, следва не само да посочи кое е правното основание за отказ, но и да го мотивира.

Липсата на мотиви в тази насока, по своята същност се приравняват на липсата на такива в оспореният административен акт. В решението е посочено, че не са налице хипотезите на чл.24 от Наредбата. Това обаче не е предвидено като основание за отказ на исканите средства. Нещо повече, ако не са налице предпоставките на чл.24 от Наредбата, то тогава няма да са налице законовите предпоставки за образуването на административно производство по подаденото заявление /чл.27, ал.2, т.6 от АПК/ и би следвало да се постанови акт, с който да се откаже образуването на това производство, респективно разглеждане на подаденото заявление, а не същото да се разгледа по същество и да се постанови отказ.

От друга страна с решение №550/10.01.2020 год. постановено по адм. дело №862/2019 год. по описа на Административен съд Стара Загора, с което е отменено първоначално постановеният отказ и с което делото е върнато като преписка, с указания за постановяване на решение при дадените указания по тълкуването на закона, се съдържат мотиви, че исканите средства попадат в хипотезата на чл.24, ал.3 от Наредбата. При постановяване на оспореното в настоящето производство решение, ответника по делото не се съобразил с дадените указания по прилагането на закона, а постановил друго, в разрез с дадените тълкувания. Цитирането на писмото на Управляващият орган на оперативна програма „Околна среда“ при МОСВ, не изпълнява изискването на мотивиране на акта, макар и практиката да допуска мотивите да се съдържат в съпътстващи документи. В настоящия случай, в писмото не се съдържат мотиви че това заявление не попада в хипотезите на чл.24 от Наредба №7 от 19.12.2013 год., което е и посочено като основание за постановеният отказ.

Предвид гореизложеното, настоящият съдебен състав намира, че оспореният отказ, обективиран в решение №СЗ-РО-112-1/07.02.2020 год. на Директора на РИОСВ следва да се прогласи за нищожен, като противоречащ на влязло в сила съдебно решение и делото се върне на административния орган за ново произнасяне при спазване указанията на съда по тълкуване и прилагане на закона, дадени с решение №550/10.01.2020 год. постановено по адм. Дело №862/2019 год. по описа на Административен съд Стара Загора.

Искането на жалбоподателя за присъждане на разноски се явява основателно до размера на внесената държавна такса – 50.00 лева и договорен адвокатски хонорар в размер на 500.00 лв., съгласно приложеният договор за правна защита и съдействие №091656/16.03.2020 год.

 Водим от тези мотиви и на основание чл.172, ал.2, предл. първо и чл.143, ал.1 от АПК , съдът

           

Р Е Ш И:

 

ПРОГЛАСЯВА ЗА НИЩОЖНО по жалба на Община Раднево, представлявана от Кмета д-р Т. Т. решение №СЗ-РО-112-1/07.02.2020 год. на Директора на Регионална инспекция по околната среда и водите гр. Стара Загора.

            ВРЪЩА  преписката на Директора на Регионална инспекция по околната среда и водите гр. Стара Загора  за ново произнасяне при съобразяване с дадените указания по прилагането на закона и определя 10-дневен срок за произнасяне.

ОСЪЖДА Регионална инспекция по околната среда и водите гр. Стара Загора, представлявана от Директора Христина Петрова да заплати на Община Раднево, представлявана от Кмета д-р Т. Т. направените по делото разноски в размер на 550.00 /петстотин и петдесет/ лева. 

Решението подлежи на касационно обжалване пред Върховния административен съд на Република България в 14 - дневен срок от съобщаването му на страните.

            Препис от настоящото решение да се изпрати на страните по реда на чл. 137 във вр. с чл. 138, ал.1 от АПК.

 

 

                                     АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: