Определение по дело №399/2022 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 521
Дата: 5 август 2022 г.
Съдия: Райна Димова Тодорова
Дело: 20227240700399
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 16 юни 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

О   П   Р   Е   Д   Е   Л   Е   Н   И   Е

 

 

№521                  05.08.2022г.      град Стара Загора

 

 

 

Старозагорският административен съд, V състав, в закрито заседание на пети август през две хиляди двадесет и втора година, в състав:

 

 

СЪДИЯ: РАЙНА ТОДОРОВА

 

 

при секретар                                                                                                      и с участието

на прокурора                                                                                              като разгледа

докладваното от съдия  Р. ТОДОРОВА   административно дело № 399 по описа за

2022г., за да се произнесе, съобрази следното:

 

            Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административно процесуалния кодекс /АПК/.

Образувано е по жалба на С.Х.К., с постоянен адрес ***, подадена чрез пълномощника му адв. П.С.Н. ***, против Уведомително писмо изх. № 02-240-6500/210 от 10.03.2022г. за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по Схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ за кампания 2020г., издадено от Заместник изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ –гр. София, в частта му, с която е отказано изплащане на субсидия в размер на 13391.92лв., представляваща специално плащане за култура – памук (Памук) и в частта за извършените намаления на заявеното финансово подпомагане по Подмярка 13.1/НР 1, СЕПП, СПП, ЗДП и СЗ – КЛЧ. В жалбата са изложени доводи за незаконосъобразност на оспореното уведомително писмо, по съображения за издаването му в нарушение и при неправилно приложение на материалния закон, при допуснати съществени нарушения на административно-производствените правила и в несъответствие с целта на закона. Направено е искане за отмяна на обжалвания административен акт в частта му, с която е отказано финансово подпомагане по Схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ за кампания 2020г..

            Въз основа на представените по делото доказателства, съдът приема за установено следното от фактическа страна:

            С Уведомително писмо изх. № 02-240-6500/210 от 10.03.2022г., издадено от Заместник изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“, гр. София, С.Х.К., УРН: 234757, е бил уведомен за оторизираната и изплатена субсидия по отношение на заявените схеми/мерки, базирани на площ в подаденото от него заявление за подпомагане с УИН: 24/210520/17870 за кампания 2020. Със същото писмо, след извършените  задължителни административни проверки и/или проверки на място в съответствие с чл. 37 от ЗПЗП, е отказано изплащането на заявената субсидия в размер на 13391.92 лева, представляваща „специално плащане за култура – памук“ и са извършени намаления на субсидиите по схеми/мерки, за директни плащания, базирани на площ за кампания 2020г., както следва: по Подмярка 13.1/НР 1 – намаление със сума в размер на 81.38 лева; по СЕПП – намаление със сума в размер на 230.28 лева; по СПП – намаление със сума в размер на 131.48 лева; по ЗДП – намаление със сума в размер на 216.62 лева и по СЗ-КЛЧ – намалени със сума в размер на 219.86 лева.

            С.Х.К. е оспорил уведомителното писмо по административен ред пред Министъра на земеделието, с подадена жалба вх. № 02-240-6500/210#2 от 15.04.2022г. в Държавен фонд „Земеделие“/л.23 от делото/. Приложено към писмо изх. № 02-240-6500/210#3/20.04.2022г. на Заместник изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“ /с копие до жалбоподателя С.К./, с вх. № 10-370/ 21.04.2022г. в Министерство на земеделието е постъпила така подадената жалба, ведно с образуваната административна преписка във връзка с издаването на обжалваното Уведомително писмо изх. № 02-240-6500/210 от 10.03.2022г. – копие на подаденото от Станислав К. Заявление с УИН 24/210520/17870, ведно с приложените документи от извършените проверки /л.33 по делото/.

Предвид липсата на данни за резултата от оспорването по административен ред, с разпореждане от 04.07.2022г. на съдията – докладчик по делото, от Заместник изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ е изискано да представи информация и доказателства относно датата на постъпване в Министерство на земеделието на преписката по подадената от С.К. по реда на чл.81 и сл. от АПК жалба срещу Уведомително писмо с изх. № 02-240-6500/ 210 от 10.03.2022г.; постановеното от Министъра на земеделието решение по чл.97 от АПК по жалбата на С.К., при прилагане на заверен препис от решението при наличие на такова и на доказателства за датата на неговото съобщаване на жалбоподателя С.К..

В изпълнение на това разпореждане по делото е постъпило писмо с вх. № 4638/ 28.07.2022г. от Заместник изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“, в което се посочва, че към момента в ДФ „Земеделие“ не е постъпвала информация за наличие на постановено решение по чл.97 от АПК от Министъра на земеделието по жалбата на С.К. срещу УП № 02-240-6500/210 от 10.03.2022г. Приложено е копие на придружителното писмо, с което жалбата, ведно с преписката, е била изпратена на Министъра на земеделието.

Съдът намира че оспорването е процесуално недопустимо, по следните съображения:

            По аргумент от разпоредбата на чл.159, т.5 от АПК, една от предпоставките за надлежно упражняване правото на жалба, от категорията на абсолютните, за която съдът следи служебно, е оспорването да е направено в законово регламентирания срок за подаване на жалбата. Съгласно чл. 149, ал.1 от АПК административните актове могат да се оспорят в 14-дневен срок от съобщаването им, като в ал.3 на чл.149 от АПК е регламентирано, че когато актът, мълчаливият отказ или мълчаливото съгласие са били оспорени по административен ред, срокът по ал. 1, съответно по ал. 2, започва да тече от съобщението, че по-горестоящият административен орган се е произнесъл с решение, а ако органът не се е произнесъл - от крайната дата, на която е следвало да се произнесе.

            В случая, доколкото Уведомително писмо изх. № 02-240-6500/210 от 10.03.2022г. на Заместник изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“, гр. София, е било оспорено по административен ред пред Министъра на земеделието, с подадена от С.Х.К. жалба и предвид липсата на произнасяне по жалбата по реда на чл.97 от АПК, срокът за съдебно оспорване на административния акт следва да се определи при прилагането на чл.149, ал.3 от АПК.

Съгласно разпоредбата на чл.97, ал.1 от АПК, в двуседмичен срок от получаване на преписката, когато е едноличен, и в едномесечен срок, когато е колективен, компетентният да разгледа жалбата или протеста орган се произнася с мотивирано решение, с което обявява оспорения акт за нищожен, отменя го изцяло или отчасти като незаконосъобразен или нецелесъобразен или отхвърля жалбата или протеста. Съответно в нормата в чл.97, ал.5 от АПК е регламентирано, че когато компетентният да разгледа жалбата или протеста орган не се произнесе в срока по ал.1, законосъобразността на административния акт може да се оспори чрез административния орган, издал акта, пред съда, ако актът подлежи на оспорване по съдебен ред. Следователно произнасянето на горестоящия административен орган по подадената жалба е ограничено с определените в закона срокове, изтичането на които са от значение и за срока за обжалване по съдебен ред, предвид разпореденото в чл.149, ал.3 от АПК.  

В случая, по отношение на подадената от С.Х.К. в Държавен фонд „Земеделие“ жалба вх. № 02-240-6500/210#2 от 15.04.2022г., с която Уведомително писмо изх. № 02-240-6500/210 от 10.03.2022г., издадено от Заместник изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“, е оспорено по административен ред, срокът по чл. 97, ал.1 от АПК за произнасяне на компетентния административен орган /Министърът на земеделието/, е започнал да тече на 21.04.2022г. – датата, на която приложено към писмо вх. № 10-370/ 21.04.2022г. на Заместник изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“ /л.33 по делото/, в МЗ е постъпила образуваната административна преписка във връзка с издаването на обжалваното уведомително писмо. Съответно двуседмичният срок по чл.97, ал.1 от АПК за произнасяне на Министъра на земеделието по тази жалба, е изтекъл на 05.05.2022г. След като в този срок компетентният да разгледа жалбата орган не се е произнесъл, законосъобразността на Уведомително писмо изх. № 02-240-6500/210 от 10.03.2022г., издадено от Заместник изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“, е можело да се оспори по съдебен ред в срока по чл.149, ал.3 от АПК, т.е. в 14 дневен срок от крайната дата, на която е следвало да се произнесе горестоящият административен орган. Следователно срокът за оспорване на Уведомително писмо изх. № 02-240-6500/210 от 10.03.2022г. на Заместник изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“ чрез подаване на жалба до съда в хипотезата на чл.149, ал.3 от АПК, е започнал да тече на 06.05.2022г. и съответно е изтекъл на 19.05.2022г. Жалбата до Административен съд – Стара Загора срещу Уведомително писмо изх. № 02-240-6500/210 от 10.03.2022г. на Заместник изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“, е подадена чрез Министъра на земеделието на дата 30.05.2022г./по куриер-л.13/ и регистрирана с вх. № 94-1045/ 31.05.2022г. /л.1 от делото/, към която дата обаче срокът по чл.149, ал.3 от АПК е изтекъл и съотв. правото на С.К. да оспори по съдебен ред административния акт, е било вече преклудирано.

Изцяло в този смисъл е и даденото разрешение в Тълкувателно решение № 6/ 30.06.2015г. на I и II колегия на ВАС по т.д. № 4/ 2013г., според което непроизнасянето на по-горестоящия административен орган се приема от съдебната практика, че е равнозначно на отхвърляне на жалбата. Дали по-горестоящият административен орган се е произнесъл, като е отхвърлил жалбата, или липсва такова произнасяне, което се приравнява на отхвърляне на жалбата, е без значение при неупражняване на правото на обжалване в указаните в чл. 149, ал. 3 АПК срокове, тъй като при необжалване в законовите срокове последиците са едни и същи - преклудира се правото на обжалване.

Предвид изложеното съдът намира, че жалбата на С.Х.К. против Уведомително писмо изх. № 02-240-6500/210 от 10.03.2022г., издадено от Заместник изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“, като подадена след изтичане на нормативно регламентирания преклузивен срок за съдебно оспорване на административния акт, е процесуално недопустима. Това е пречка за разглеждането й по същество с произнасяне по нейната основателност. С оглед на което жалбата следва да бъде оставена без разглеждане, а производството по делото – прекратено.

 

Водим от горните мотиви и на основание чл.159, т.5 от АПК, съдът

 

 

О  П  Р  Е  Д  Е  Л  И:

 

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на С.Х.К. с постоянен адрес ***, против Уведомително писмо изх. № 02-240-6500/210 от 10.03.2022г. за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по Схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ за кампания 2020г., издадено от Заместник изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“, гр. София, като недопустима.

 

ПРЕКРАТЯВА производството по административно дело № 399/ 2022г. по описа на Административен съд – Стара Загора.

 

Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховния административен съд в 7-дневен срок от неговото съобщаване. 

 

 

 

 

СЪДИЯ: