Решение по дело №219/2024 на Административен съд - Видин

Номер на акта: 862
Дата: 10 юни 2024 г.
Съдия:
Дело: 20247070700219
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 19 април 2024 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№ 862

Видин, 10.06.2024 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Видин - VI състав, в съдебно заседание на двадесет и седми май две хиляди двадесет и четвърта година в състав:

Съдия: БОРИС БОРИСОВ

При секретар КАТЕРИНА БОРИСОВА като разгледа докладваното от съдия БОРИС БОРИСОВ административно дело № 20247070700219 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Съдебното производство е образувано по жалба на Народно читалище "Земеделец -1874" - [населено място] село, представлявано от председателя И. Б. Б., както и в о. с. з. от процесуалния пълномощник адв. И.. Обжалва се решение на Комисията по чл. 23 от Закона за народните читалища, с което е прието разпределение на средствата от държавната субсидия за дейността на читалищата на територията на община Ново село за 2024г., материализирано в Констативен протокол от 04.04.2023г. от заседание на Комисията. Навеждат се оплаквания за множество пороци на решението, въз основа на които се сочи формална, процесуална и материална незаконосъобразност.

Ответникът - Комисията по чл. 23 от Закона за Народните читалища /наричана по-долу Комисията/, назначена със Заповед РД-02-79/29.03.24 година на Кмет на Община Ново село, представлявана от П. М. И. и от адв.Б., оспорва жалбата.

Заинтересованата страна - Народно читалище “Зора 1927“ с. Винарово, чрез представляващ Б. А. оспорва жалбата.

Заинтересованата страна - Народно читалище “С. 1928“ – с.Неговановци, чрез представляващ М. Д. оспорва жалбата.

За заинтересованата страна - Народно читалище “Пробуда 1925“ –с.Флорентин, чрез представляващ С. П. оспорва жалбата.

За заинтересованата страна - Народно читалище “Изгрев 1925“-с.Ясен, община Ново село, чрез представляващ И. Й., оспорва жалбата.

Съдът, след като извърши преценка на доказателствата по делото, поотделно и в тяхната съвкупност, намери за установено следното от фактическа страна:

Със Заповед РД-02-79/29.03.24 година на Кмет на Община Ново село на основание чл. 23 от ЗНЧ е назначена Комисия, в която са включени представители на всички народни читалища на територията на община Ново село и двама представители на община Ново село и е възложено на конституираната Комисия да се проведе на 04.04.2024г., 10.00 часа събрание, на което да се разпределят бройките между народните читалища на територията на общината. Заповедта е подписана от кмета на община Ново село.

По делото са приложени Указания, утвърдени от зам. -министър на културата, за дейността на комисиите, извършващи разпределение на годишната държавна субсидия за читалищата по чл. 23 от ЗНЧ.

Съгласно Констативен протокол от 04.04.2023г г. от заседание на Комисията по чл. 23 от ЗНЧ, в който е материализирано оспореното решение за разпределение на държавната субсидия между читалищата на територията на община Ново село, в присъствието на всички членове на Комисията, респективно представители на всички читалища на територията на общината и на общинската администрация бройките за община Ново село за 2024 година са 12 и се разпределени по следния начин: за НЧ"Земеделец -1874" - с. Ново село 4.45 , за НЧ“Зора 19274 с.Винарово 2.45, за НЧ С. 1928“ с.Неговановци 2.45, за НЧ“Пробуда 1925“ с.Флорентин 1.2, за НЧ „Изгрев 1925“ с.Ясен 1.45 или общо 12. Протоколът е подписан от представителите на всички читалища, като за НЧ“Земеделец“ е подписан с особено мнение.

След като извърши служебна проверка за допустимостта на оспорването, счете следното: Жалбата е подадена в преклузивния срок за оспорване по чл. 149, ал. 1 от АПК от законния представител на страна в административното производство по издаване на оспорения индивидуален административен акт. Оспорва се подлежащ на съдебен контрол акт и при наличие на правен интерес от това. Жалбата е редовна и допустима.

Съдът след като провери законосъобразността на оспорения административен акт на всички основания за законосъобразност по чл. 146 АПК, счете следното:

Съгласно разпоредбата на чл. 23, ал. 1 от Закона за народните читалища (ЗНЧ) предвидените по държавния и общинския бюджет средства за читалищна дейност се разпределят между читалищата от комисия с участието на представител на съответната община и на всяко читалище от общината и се предоставят на читалищата за самостоятелно управление. В случая назначената от кмета на общината комисия по чл. 23, ал. 1 от ЗНЧ е в изискуемия се от закона състав.

Комисията по чл. 23 от ЗНЧ не е приела Вътрешни правила за своята работа. Н. заседанието на Комисията, не е извършен анализ по въпроса отговарят ли читалищата на територията на община Ново село и кои от тях на критериите съгласно указанията на министерство на културата. Не е осъществен анализ за дейността и състоянието на читалищата в пълнота като не са обхванати всички дейности и проблеми в тях. Не е посочено съобразно кои критерии следва да се осъществи разпределението на държавната субсидия. Разпределението на държавната субсидия, според съдържанието на Констативния протокол, е по отношение на 1 бройка три читалища са предложили да се разпредели между всички и това е единственото предложение, вписано в протокола и гласувано и съответно така както е представено е и прието.

Критериите, по които да бъде извършено разпределението на държавната субсидия, не са уредени в приложимия Закон за народните читалища. Липсва и подзаконова нормативна уредба по въпроса, а указанията на министерство на културата имат насочващ и незадължителен характер. При това положение изцяло в дискреционната власт на Комисията е да определи приложимите критерии, както и ако те са повече от един да посочи необходимо ли е читалищата да отговарят кумулативно на всички изисквания или е достатъчно това да е налице само за някои от тях и на кои; съответно има ли критерии с предимство пред останалите и кои. Именно това е следвало да бъде уредено във Вътрешни правила за работата Комисията, каквито изцяло липсват. В самия протокол от не са изложени критерии, по които е извършено разпределение на държавната субсидия, нито кои от читалищата на какви критерии отговарят или не, кои критерии са приоритетни, кумулативно приложими и т. н. Липсва дори ориентировъчно изброяване на критериите и съответен анализ доколко всяко от читалищата отговаря на тях. При липсата на предварително установени критерии и анализ дейността на читалищата, респективно мотиви защо и как съобразно критериите и съответната дейност следва да бъде разпределена държавната субсидия, извършеното разпределение е изцяло необосновано, при административно производствени нарушения от категорията на съществените. Процедирането без изначално и ясно формулиране на приложимите критерии и начинът на прилагането им, респективно липсата на съответен анализ на релевантните факти за дейността на отделните читалища, пряко сочат на произволност при разпределението на държавната субсидия. Комисията е приела разпределението на бюджетната субсидия по отделни читалища, без ясен и точен механизъм за оценяване на читалищата, при липсващи правила, при пълна неяснота и липса на мотиви как са били определени субсидиите за всяко едно читалище. Оспореното решение е прието без предварително поставени ясни критерии и определен начин на разпределение на финансови средства и пълна липса на мотиви – анализ на релевантните факти относно дейността на читалищата и отнасянето им към съответни критерии, респективно прилагане на последните по предварително приет и ясен механизъм. Следва извод за процесуална и формална незаконосъобразност на оспореното решение и като последица отмяната му. Освен това в Констативния протокол е потразено, че заседанието е проведено на 04.04.2023г. или една година по-рано. Направено е оплакване в жалбата в тази насока, но административния орган не е поправил или оттеглил акта, каквато възможност е имал към 17.04.2024г. когато е входена жалбата, а единствено е възразил в съдебно заседание, че това е техническа грешка. Това несъотвествие настоящия състав причислява към доводите за липса на мотиви.

Предвид изложеното, обжалваният акт следва да бъде обявен за незаконосъобразен, а преписката върната на кмета на Община Ново село за и да бъде извършено разпределение на предвидените по държавния и общинския бюджет средства за читалищна дейност, съгласно изложените по – горе съображения. Воден от горното Административен съд Видин

Р Е Ш И:

ОМЕНЯ решението на Комисията по чл. 23, ал. 1 от Закона за народните читалища, назначена със Заповед № РД-02-79 от 29.03.2024 г. на кмета на Община Ново село, обективирано в протокол от 04.04.2023 г.

ИЗПРАЩА преписката на кмета на Община Ново село за произнасяне при съобразяване указанията на съда по тълкуването и приложението на закона.

Решението подлежи на обжалване пред ВАС в 14-дневен срок от съобщението.

Съдия: