Решение по дело №1308/2021 на Районен съд - Стара Загора

Номер на акта: 89
Дата: 1 юли 2021 г. (в сила от 28 октомври 2021 г.)
Съдия: Блага Бозова
Дело: 20215530201308
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 12 май 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 89
гр. Стара Загора , 01.07.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – СТАРА ЗАГОРА, I-ВИ НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ в
публично заседание на двадесет и трети юни, през две хиляди двадесет и
първа година в следния състав:
Председател:Блага Бозова
при участието на секретаря Мариян Ил. Кръстев
като разгледа докладваното от Блага Бозова Административно наказателно
дело № 20215530201308 по описа за 2021 година
съобрази:

Производството е образувано по жалба против Електронен фиш, Серия К № 4039204,
издаден от ОД на МВР - Стара Загора, с който на М. СТ. ОР. е наложено административно
наказание глоба в размер на 600.00 лева, на основание чл.189 ал.4, вр. чл.182 ал.2 т.6 от
ЗДвП, за нарушение по чл.21 ал.2 вр. ал.1 от ЗДвП, за това, че на 10.10.2020 г. в 17:23 часа в
Обл.Ст.Загора, АМ Тракия, км.205 е управлявал лек автомобил Ауди А6 с регистрационен
номер А...МК, в посока към град Бургас, със скорост 141 км.ч., при ограничение на
скоростта 90 км/ч. въведено с пътен знак В26.
В съдебно заседание жалбоподателят М. СТ. ОР. от град Бургас е редовно призован,
не се явява.
Въззиваемата страна ОД на МВР - Стара Загора в съпроводителното писмо към
преписката счита, че електронният фиш следва да бъде потвърден като законосъобразен. В
съдебно заседание не изпраща представител. Подава писмено становище за неоснователност
на жалбата и искане за юрисконсултско възнаграждение, което да се плати по посочената на
гърба на лист 23 от делото банкова сметка.
Съдът, след като обсъди събраните доказателства, направените в жалбата оплаквания
и служебно провери правилността на обжалвания електронен фиш /ЕФ/, приема следното:
ЕФ е съставен на 12.10.2020 г. и е връчен на жалбоподателя на 19.04.2021 г. – виж
1
справката на лист 10 и разписката на лист 22 от делото.
Жалбата е допустима като подадена в срок и от надлежна страна – санкционирано
лице, което има правен интерес от оспорването и е срещу акт подлежащ на съдебен контрол.
Км.205 от АМ ”Тракия” се намира на територията на Община Стара Загора, поради
което компетентен да разгледа делото е Районен съд - Стара Загора – виж справката на лист
31 от делото.
На жалбоподателя е съставен електронен фиш за налагане на глоба за нарушение
установено с автоматизирано техническо средство или система, приет като писмено
доказателство по делото, наричен по – долу за краткост ЕФ.

С обжалвания електронен фиш на жалбоподателя е наложено административно
наказание - глоба на основание чл.189 ал.4 вр. чл.182 ал.2 т.6 от ЗДвП, за нарушение по
чл.21 ал.2 вр. ал.1 от ЗДвП, изразяващо се в това, че на 10.10.2020 г. в 17:23 часа в
Обл.Ст.Загора, АМ Тракия, км.205 е управлявал лек автомобил Ауди А6 с регистрационен
номер А...МК, в посока към град Бургас, със скорост 141 км.ч., при ограничение на
скоростта 90 км/ч. въведено с пътен знак В26, заснето с мобилна радарна система TFR1-M
544. Сочи се, че превишаването на разрешената скорост е с 51 км/ч. както и че нарушението
е заснето с автоматизирано техническо средство /АТСС/ и отчетен толеранс от минус 3 км.ч.
Представен е по делото снимков материал на хартиен носител относно записа на
автоматизираното техническо средство установяващо процесното нарушение. По делото е
налице снимка с отразен регистрационен номер на процесния автомобил.
Процесното МПС е собственост на жалбоподателя – виж лист 9 от делото.
Приети са писмени доказателства относно годността на АТСС към датата на
процесното нарушение – лист 11-14 от делото.
Представени са заповед от 26.03.2020 г. и констативен протокол за приемане на
временна организация на движението, видно от които в процесния участък по време на
констатиране на нарушението е важало ограничение на скоростта 90 км.ч., въведено с пътен
знак. От тях е видно, че констативния протокол за приемане на ограничението на скоростта
е от 24.09.2018 г., ограничението е въведено тогава и е важало към 10.10.2020 г.
По делото е приет като доказателство протокол рег.№ 4452 за мястото на контрол на
км.205 от АМ „Тракия” на датата на използване - 10.10.2020 г.
Съгласно чл.189 ал.4 от ЗДвП - „При нарушение, установено и заснето с автоматизирано
техническо средство или система, за което не е предвидено наказание лишаване от право да
се управлява моторно превозно средство или отнемане на контролни точки, се издава
електронен фиш в отсъствието на контролен орган и на нарушител за налагане на глоба в
2
размер, определен за съответното нарушение. Електронният фиш съдържа данни за:
териториалната структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е
установено нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на нарушението,
регистрационния номер на моторното превозно средство, собственика, на когото е
регистрирано превозното средство, описание на нарушението, нарушените разпоредби,
размера на глобата, срока, сметката, начините за доброволното й заплащане. Образецът на
електронния фиш се утвърждава от министъра на вътрешните работи”.
Процесният електронен фиш е съставен по реда на чл.189 ал.4 от ЗДвП и съдържа всички
необходими реквизити. Следва да се има предвид, че електронният фиш
представлява специфичен административно правораздавателен акт, като за него е
предвидена различна форма и съдържание по утвърден от Министъра на вътрешните работи
образец.
Средството, с което е направено измерването е годно и със срок на валидност към
момента на извършване на нарушението.


От приетите по делото писмени доказателства се установява типа на средството, а вида и
модела му са коректно описани в съставения електронен фиш.
Нарушението е безспорно установено от приложената разпечатка от автоматизираното
техническо средство и приложения снимков материал, като същите са годно
доказателствено средство.
Съставен е протокол за използването на АТСС за процесната дата, с посочване на
мястото за контрол и въведеното с пътен знак ограничение на скоростта за движение.
В хода на съдебното производство не са събрани доказателства, установяващи
различни от посочените факти.
По делото е приложен снимков материал, приет като доказателство, от който се
установява, че процесният автомобил се е движил с превишена скорост в пътен участък, за
който е важало ограничение от 90 км.ч., въведено с пътен знак.
Приспадат е толеранс, съгласно методическите указания за експлоатацията на АТСС.
С оглед на което правилно в ЕФ е вписана установена скорост от 141 км.ч., за която именно
е санкционирането /при отчетена скорост 145 км.ч./.
Фиксирана е скоростта на превозното средство, регистрационен номер, датата и
точния час, посоката на движение и др. В тази връзка по делото са приети както се посочи и
по - горе доказателства, от които се установява по безспорен начин техническата годност на
използваното в случая техническо средство и ограничението въведено с пътен знак от 90
3
км.ч. за процесния участък от пътя – както и мястото за контрол на скорост с технически
средства.
Съгласно чл.188 ал.1 от ЗДвП: Собственикът или този, на когото е предоставено
моторно превозно средство, отговаря за извършеното с него нарушение. Собственикът се
наказва с наказанието, предвидено за извършеното нарушение, ако не посочи на кого е
предоставил моторното превозно средство.
Жалбоподателят след като е упражнил правото си на жалба срещу ЕФ, е имал
възможност в 14-дневен срок да предостави в съответната териториална структура на
Министерството на вътрешните работи писмена декларация с данни за лицето, извършило
нарушението, и копие на свидетелството му за управление на моторно превозно средство.
Тогава именно на лицето, посочено в декларацията, се издава и изпраща електронен фиш по
ал.4 за извършеното нарушение, а първоначално издаденият електронен фиш следва да се
анулира.
В случая видно от събраните по делото доказателства жалбоподателят не е депозирал
декларация, от която да се установява, че друго лице е управлявало МПС-во на процесната
дата.
В хода на административно - наказателното производство не са допуснати
съществени нарушения на процесуални правила, включая сочените в жалбата. В ЕФ са
описани в достатъчна степен всички елементи от състава на административното нарушение
и няма съмнение, че тези факти индивидуализират нарушението от обективна и субективна
страна. Направено е точно описание на нарушението, датата и мястото на извършване,
обстоятелствата, при които то е било извършено, законовите разпоредби, които са
нарушени.
Правната квалификация по чл.21 ал.2 вр. ал.1 от ЗДвП е прецизна и в съответствие с
текстовото описание на състава на административното нарушение.
Правилно е ангажирана отговорността на жалбоподателя.
От обективна страна, процесното моторно превозно средство е управлявано с
превишена скорост – в случая със скорост от 141 км.ч. /след приспадане на толеранса/, в
участък, за който стойността на скоростта, която не е трябвало да се превишава е 90 км/ч.
ЕФ е издаден от ОД на МВР – Стара Загора и именно тази дирекция е компетентна да
го издаде с оглед мястото на извършване на нарушението.
Съгласно чл.189 ал.4 от ЗДвП „…Образецът на електронния фиш се утвърждава от
министъра на вътрешните работи”, който именно образец е използван в случая.
При определяне на наказанието наказващият орган е съобразил правилно
основанието за налагането му и е наложил предвиденото в закона наказание за това
4
нарушение.
По изложените съображения, ЕФ е законосъобразен и следва да бъде потвърден /В
този смисъл виж решение по канд № 18/2021 г. на Административен съд – Стара Загора и
други/.
С оглед изхода на делото в тежест на жалбоподателя следва да се възложат разноски
в размер на 80.00 /осемдесет/ лева за юрисконсулт, определено съгласно чл.27е от
Наредбата на заплащането на правната помощ вр. чл.37 от Закона за правната помощ.
Предвид всичко гореизложено, съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА като законосъобразен Електронен фиш, Серия К № 4039204,
издаден от ОД на МВР - Стара Загора, с който на М. СТ. ОР. е наложено административно
наказание глоба в размер на 600.00 лева, на основание чл.189 ал.4, вр. чл.182 ал.2 т.6 от
ЗДвП.
ОСЪЖДА М. СТ. ОР. от град Бургас, ЕГН **********, жк Лазур № 114, вх.2, ет.4,
ап.10, да заплати на ОД МВР - Стара Загора сума в размер на 80.00 /осемдесет/ лева
разноски за юрисконсулт.
РЕШЕНИЕТО може да се обжалва пред Административен съд - Стара Загора чрез
Районен съд - Стара Загора в 14-дневен срок от получаване на съобщението до страните.
Съдия при Районен съд – Стара Загора: _______________________
5

Съдържание на мотивите

Производството е образувано по жалба против Електронен фиш, Серия К № 4039204,
издаден от ОД на МВР - Стара Загора, с който на М. С. О. е наложено административно
наказание глоба в размер на 600.00 лева, на основание чл.189 ал.4, вр. чл.182 ал.2 т.6 от
ЗДвП, за нарушение по чл.21 ал.2 вр. ал.1 от ЗДвП, за това, че на 10.10.2020 г. в 17:23 часа в
Обл.Ст.Загора, АМ Тракия, км.205 е управлявал лек автомобил Ауди А6 с регистрационен
номер А...МК, в посока към град Бургас, със скорост 141 км.ч., при ограничение на
скоростта 90 км/ч. въведено с пътен знак В26.
В съдебно заседание жалбоподателят М. С. О. от град Бургас е редовно призован, не
се явява.
Въззиваемата страна ОД на МВР - Стара Загора в съпроводителното писмо към
преписката счита, че електронният фиш следва да бъде потвърден като законосъобразен. В
съдебно заседание не изпраща представител. Подава писмено становище за неоснователност
на жалбата и искане за юрисконсултско възнаграждение, което да се плати по посочената на
гърба на лист 23 от делото банкова сметка.
Съдът, след като обсъди събраните доказателства, направените в жалбата оплаквания
и служебно провери правилността на обжалвания електронен фиш /ЕФ/, приема следното:
ЕФ е съставен на 12.10.2020 г. и е връчен на жалбоподателя на 19.04.2021 г. – виж
справката на лист 10 и разписката на лист 22 от делото.
Жалбата е допустима като подадена в срок и от надлежна страна – санкционирано
лице, което има правен интерес от оспорването и е срещу акт подлежащ на съдебен контрол.
Км.205 от АМ ”Тракия” се намира на територията на Община Стара Загора, поради
което компетентен да разгледа делото е Районен съд - Стара Загора – виж справката на лист
31 от делото.
На жалбоподателя е съставен електронен фиш за налагане на глоба за нарушение
установено с автоматизирано техническо средство или система, приет като писмено
доказателство по делото, наричен по – долу за краткост ЕФ.

С обжалвания електронен фиш на жалбоподателя е наложено административно
наказание - глоба на основание чл.189 ал.4 вр. чл.182 ал.2 т.6 от ЗДвП, за нарушение по
чл.21 ал.2 вр. ал.1 от ЗДвП, изразяващо се в това, че на 10.10.2020 г. в 17:23 часа в
Обл.Ст.Загора, АМ Тракия, км.205 е управлявал лек автомобил Ауди А6 с регистрационен
номер А...МК, в посока към град Бургас, със скорост 141 км.ч., при ограничение на
скоростта 90 км/ч. въведено с пътен знак В26, заснето с мобилна радарна система TFR1-M
544. Сочи се, че превишаването на разрешената скорост е с 51 км/ч. както и че нарушението
е заснето с автоматизирано техническо средство /АТСС/ и отчетен толеранс от минус 3 км.ч.
Представен е по делото снимков материал на хартиен носител относно записа на
автоматизираното техническо средство установяващо процесното нарушение. По делото е
налице снимка с отразен регистрационен номер на процесния автомобил.
Процесното МПС е собственост на жалбоподателя – виж лист 9 от делото.
Приети са писмени доказателства относно годността на АТСС към датата на
процесното нарушение – лист 11-14 от делото.
Представени са заповед от 26.03.2020 г. и констативен протокол за приемане на
временна организация на движението, видно от които в процесния участък по време на
1
констатиране на нарушението е важало ограничение на скоростта 90 км.ч., въведено с пътен
знак. От тях е видно, че констативния протокол за приемане на ограничението на скоростта
е от 24.09.2018 г., ограничението е въведено тогава и е важало към 10.10.2020 г.
По делото е приет като доказателство протокол рег.№ 4452 за мястото на контрол на
км.205 от АМ „Тракия” на датата на използване - 10.10.2020 г.
Съгласно чл.189 ал.4 от ЗДвП - „При нарушение, установено и заснето с автоматизирано
техническо средство или система, за което не е предвидено наказание лишаване от право да
се управлява моторно превозно средство или отнемане на контролни точки, се издава
електронен фиш в отсъствието на контролен орган и на нарушител за налагане на глоба в
размер, определен за съответното нарушение. Електронният фиш съдържа данни за:
териториалната структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е
установено нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на нарушението,
регистрационния номер на моторното превозно средство, собственика, на когото е
регистрирано превозното средство, описание на нарушението, нарушените разпоредби,
размера на глобата, срока, сметката, начините за доброволното й заплащане. Образецът на
електронния фиш се утвърждава от министъра на вътрешните работи”.
Процесният електронен фиш е съставен по реда на чл.189 ал.4 от ЗДвП и съдържа всички
необходими реквизити. Следва да се има предвид, че електронният фиш
представлява специфичен административно правораздавателен акт, като за него е
предвидена различна форма и съдържание по утвърден от Министъра на вътрешните работи
образец.
Средството, с което е направено измерването е годно и със срок на валидност към
момента на извършване на нарушението.


От приетите по делото писмени доказателства се установява типа на средството, а вида и
модела му са коректно описани в съставения електронен фиш.
Нарушението е безспорно установено от приложената разпечатка от автоматизираното
техническо средство и приложения снимков материал, като същите са годно
доказателствено средство.
Съставен е протокол за използването на АТСС за процесната дата, с посочване на
мястото за контрол и въведеното с пътен знак ограничение на скоростта за движение.
В хода на съдебното производство не са събрани доказателства, установяващи
различни от посочените факти.
По делото е приложен снимков материал, приет като доказателство, от който се
установява, че процесният автомобил се е движил с превишена скорост в пътен участък, за
който е важало ограничение от 90 км.ч., въведено с пътен знак.
Приспадат е толеранс, съгласно методическите указания за експлоатацията на АТСС.
С оглед на което правилно в ЕФ е вписана установена скорост от 141 км.ч., за която именно
е санкционирането /при отчетена скорост 145 км.ч./.
Фиксирана е скоростта на превозното средство, регистрационен номер, датата и
точния час, посоката на движение и др. В тази връзка по делото са приети както се посочи и
по - горе доказателства, от които се установява по безспорен начин техническата годност на
2
използваното в случая техническо средство и ограничението въведено с пътен знак от 90
км.ч. за процесния участък от пътя – както и мястото за контрол на скорост с технически
средства.
Съгласно чл.188 ал.1 от ЗДвП: Собственикът или този, на когото е предоставено
моторно превозно средство, отговаря за извършеното с него нарушение. Собственикът се
наказва с наказанието, предвидено за извършеното нарушение, ако не посочи на кого е
предоставил моторното превозно средство.
Жалбоподателят след като е упражнил правото си на жалба срещу ЕФ, е имал
възможност в 14-дневен срок да предостави в съответната териториална структура на
Министерството на вътрешните работи писмена декларация с данни за лицето, извършило
нарушението, и копие на свидетелството му за управление на моторно превозно средство.
Тогава именно на лицето, посочено в декларацията, се издава и изпраща електронен фиш по
ал.4 за извършеното нарушение, а първоначално издаденият електронен фиш следва да се
анулира.
В случая видно от събраните по делото доказателства жалбоподателят не е депозирал
декларация, от която да се установява, че друго лице е управлявало МПС-во на процесната
дата.
В хода на административно - наказателното производство не са допуснати
съществени нарушения на процесуални правила, включая сочените в жалбата. В ЕФ са
описани в достатъчна степен всички елементи от състава на административното нарушение
и няма съмнение, че тези факти индивидуализират нарушението от обективна и субективна
страна. Направено е точно описание на нарушението, датата и мястото на извършване,
обстоятелствата, при които то е било извършено, законовите разпоредби, които са
нарушени.
Правната квалификация по чл.21 ал.2 вр. ал.1 от ЗДвП е прецизна и в съответствие с
текстовото описание на състава на административното нарушение.
Правилно е ангажирана отговорността на жалбоподателя.
От обективна страна, процесното моторно превозно средство е управлявано с
превишена скорост – в случая със скорост от 141 км.ч. /след приспадане на толеранса/, в
участък, за който стойността на скоростта, която не е трябвало да се превишава е 90 км/ч.
ЕФ е издаден от ОД на МВР – Стара Загора и именно тази дирекция е компетентна да
го издаде с оглед мястото на извършване на нарушението.
Съгласно чл.189 ал.4 от ЗДвП „…Образецът на електронния фиш се утвърждава от
министъра на вътрешните работи”, който именно образец е използван в случая.
При определяне на наказанието наказващият орган е съобразил правилно
основанието за налагането му и е наложил предвиденото в закона наказание за това
нарушение.
По изложените съображения, ЕФ е законосъобразен и следва да бъде потвърден /В
този смисъл виж решение по канд № 18/2021 г. на Административен съд – Стара Загора и
други/.
С оглед изхода на делото в тежест на жалбоподателя следва да се възложат разноски
в размер на 80.00 /осемдесет/ лева за юрисконсулт, определено съгласно чл.27е от
Наредбата на заплащането на правната помощ вр. чл.37 от Закона за правната помощ.
3