АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВИДИН |
||||||||||
РЕШЕНИЕ № 95 |
||||||||||
Гр. Видин,
21.10.2022
г. |
||||||||||
В ИМЕТО НА НАРОДА |
||||||||||
Административен
съд – Видин, |
Четвърти административен състав |
|||||||||
в публично заседание на |
двадесет и осми септември |
|||||||||
през две хиляди двадесет и втора година в състав: |
||||||||||
Председател: |
Биляна Панталеева |
|||||||||
при секретаря |
Вержиния Кирилова |
и в присъствието |
||||||||
на прокурора |
|
като разгледа докладваното |
||||||||
от съдия |
Биляна Панталеева |
|
||||||||
Административно дело № |
124 |
по описа за |
2022 |
година |
||||||
и за да се произнесе,
съобрази следното: |
||||||||||
Производството е по чл.145 от АПК във вр. с чл.12 от Наредба
№ 4 от 8.07.2019 г. за финансово подпомагане на изграждането и обновяването на
спортни обекти – държавна и общинска собственост/Наредба №4/.
Делото е образувано по жалба на Сдружение „Футболен
клуб "Дуло"-гр.Видин, представлявано от председателя на Управителния
съвет, против Заповед №РД-09-469/03.06.22г. на министъра на младежта и спорта,
с която е отказано финансово подпомагане на Проект вх.№ 09-00-1886/31.03.2022г.
за обект: "Обновяване на футболен стадион в село Иново, община
Видин".
Твърди се от жалбоподателя , че оспореният акт е
постановен в нарушение на материалния закон, при допуснато съществено нарушение
на административно-производствените правила и в несъответствие с целта на
закона . Сочи се , че е нарушен чл.128,ал.1,т.6 от ЗФВС, тъй като във връзка
със съобщението до жалбоподателя за отстраняване на непълноти и /или
несъответствия по проекта същият е изпратил в отговор обяснителна записка , в
която пояснява , че изброените позиции в първоначалната КСС не са извън обхвата
на финансиране по чл.1,т.1 от Наредба №4, поради което не се налага представяне
на нова КСС , във връзка с което е представил и решение на ВАС , с което е
решен със сила на пресъдено нещо същия казус. Сочи се , че с наредбата се
определя само редът за финансово подпомагане , а не и дейностите, като дейностите по управление подлежат на финансово
подпомагане по силата на чл.128,ал.1,т.6 от ЗФВС. Сочи се , че са нарушени чл.35
от АПК и чл.298 от ГПК . Иска се от съда да отмени оспореното решение и да
върне преписката на административния орган със задължително указание по
тълкуването и прилагането на закона и да задължи министъра на младежта и спорта
да се произнесе в определен срок . Претендират се и разноските за
производството .
Ответникът по делото- министърът на младежта и спорта,
чрез процесуалния си представител, оспорва жалбата като неоснователна. Сочи, че
проектът обхваща дейности, непопадащи в обхвата на наредбата. Претендира се ю.к
възнаграждение.
От събраните по делото доказателства, преценени
поотделно и в тяхната съвкупност, съдът приема за установено следното от фактическа
страна:
Със Заповед № РД-09-664/30.06.2021г. на основание чл.
10 и чл. 11 от Наредба № 4 от 08.07.2019 г. за финансово подпомагане на
изграждането и обновяването на спортни обекти - държавна и общинска
собственост, министърът на младежта и спорта е назначил експертна комисия,
която да разгледа постъпилите в Министерството на младежта и спорта проекти по
наредбата , да прецени съответствието на всеки един от тях с изискванията на
същата и приложимите нормативни актове и да направи предложение до министъра за
допускане или недопускане на всеки от проектите до финансово подпомагане. Със
заповедта са утвърдени и Правила за работа на комисията.На 13.04.2021г.
комисията е провела заседание , на което е разгледала постъпилите проекти, вкл.
и проекта на жалбоподателя - проект вх. №09-00-1886/31.03.2022г. за обект „Обновяване на футболен стадион в
с.Иново , общ.Видин“ , за което е изготвен протокол /проектът на жалбоподателя
е разгледан под №18/. Извършена е оценка за съответствие на проекта на
изискванията на наредбата, като в документацията са констатирани множество
неточности , непълноти и липса на документи, които са подробно посочени в
протокола. Прието е от комисията на основание чл.10,ал.2 от наредбата да се изиска от кандидата да представи
липсващи документи и да отстрани констатираните несъответствия . Едни от констатираните
нередности са включени вид работи , както следва : комбинирна пералня със
сушилня АЕГ, доставка на машина за чертане , доставка на тракторна косачка ,
валяк аератор, бензинов тример за косене , сгъваема скамейка , безжична
тонколонка и лаптоп ХП, които дейности комисията е приела , че не попадат в
обхвата на дейностите , подлежащи на финансово подпомагане , посочени в
чл.1,т.1 от наредбата . По делото не е приложено уведомителното писмо до кандидатите
, вкл. и жалбоподателя, но съобщение до кандидатите за отстраняване на нередовности
е качено на сайта на ММС , където е налично и към момента и е установено от
съда в раздел Обявления , като не е спорно по делото , че жалбоподателят се е
запознал със същото. Именно във връзка със съобщението за отстраняване на
непълноти/несъответствия от жалбоподателя е депозирана в ММС обяснителна
записка по всяка една точка от съобщението, като са отстранени допуснатите
грешки от проектанта , представени са липсващите документи , а във връзка с
указанието за представяне на нова КСС , в която да бъдат изключени посочените
от комисията позиции, е предоставил решение на ВАС , в което съдът е
констатирал , че при изготвянето на наредбата е пропуснато дефинирането на
понятието „управление“ в противоречие със ЗФВС. Видно от
приложения по делото Протокол №1А на 04.05.2022г. , комисията е провела
заседание за разглеждане и преценка на представените допълнителни документи за
отстраняване на непълноти и несъответствия по проектите във връзка с дадените
на кандидатите указания, като по отношение на жалбоподателя /т.16 от протокола/
е констатирала представените съгласно указанието документи , както и че не е
представена нова КСС , в която да са изключени посочените видове работи, които
не попадат в обхвата на дейностите, подлежащи на финансиране по наредбата. Поради
горното комисията единодушно е приела , че проектът не отговаря на изискванията
на наредбата. Въз основа на протоколите на експертната комисия е издадена
оспорената заповед на министъра на младежта и спорта , с която е отказано
финансово подпомагане на проекта на жалбоподателя по посочените от комисията
съображения, като е прието , че проектът не отговаря на изискванията на
чл.7,ал.4,т.3 от наредбата, тъй като не е представена актуализирана КСС ,
изключваща дейностите , неподлежащи на финансиране съгласно чл.1,т.1 от Наредба
№4.
При така установената фактическа обстановка съдът
намира от правна страна следното :
Жалбата е допустима, като подадена в срок и против подлежащ
на оспорване административен акт, с който се засягат права и интереси на
жалбоподателя като адресат на акта- с оспорената заповед е постановен отказ за финансово
подпомагане на проект , внесен от жалбоподателя, като ползвател на обекта .
Разгледана
по същество, жалбата е неоснователна.
Решението е издадено от
компетентен орган съобразно чл.12,ал.1,т.2 от Наредба №4-министъра на
младежта и спорта, който съобразно чл.12
от наредбата се произнася със заповед за допускане на проекта до финансово
подпомагане/т.1/ или за отказ/т.2/.
Заповедта е издадена при
спазване на административно-производствените правила. В съответствие с разпоредбата
на чл. 10, ал. 1 от Наредба №4 министърът на младежта и спорта със заповед е назначил
комисия за разглеждане на проектите за
финансово подпомагане и е утвърдил правила за работата й. Назначената експертна
комисия е разгледала проектите , вкл. процесния, съобразно утвърдените правила
, като констатациите си е обективирала в протокол със съдържание съгласно
т.17.1 от правилата. Съобразно утвърдените правила /т.7 от същите/ и съобразно
разпоредбата на чл.10,ал.2 от Наредба №4 комисията, след като е констатирала
несъответствия на проекта с изискванията на наредбата е дала указания на
вносителя да отстрани същите , като на последващото заседание е обсъдила всички
представени впоследствие документи от жалбоподателя съобразно указанията . Именно
въз основа на протокола на комисията по чл.11 от наредбата е издадена и
оспорената заповед при спазване на административно-производствени правила,
разписани в наредбата и утвърдените правила за работа на комисията, поради
което не са налице нарушения на процесуалните правила , обуславящи отмяна на
акта на основание чл. 146, т. 3 АПК, в частност и на посочената като нарушена
разпоредба на чл.35 от АПК , тъй като при произнасянето си експертната комисия
, а впоследствие и административният орган са взели предвид всички събрани в
производството доказателства.
Заповедта е постановена и в
съответствие с приложимите материално-правни норми и целта на закона, поради
което не са налице основания за нейната отмяна и по чл.146,т.4 и т.5 от АПК. Спорно
по делото е дали са допустими за финансиране заявените работи по проекта, в
случая вещи , във връзка с които е отказано финансово подпомагане на проекта.
Съобразно чл.128,ал. 1 от
ЗФВС със средства от бюджета на Министерството на младежта и спорта „може“ да
се подпомагат финансово посочените в разпоредбата дейности , като видно от
законовата разпоредба на министерството е предоставена правна възможност да
подпомага посочените дейности. Съобразно чл.128,ал.3 от ЗФВС редът за финансово
подпомагане се определя с наредби на министъра на младежта и спорта. Една от тези наредби
е Наредба № 4 от 08.07.2019 г. за финансово подпомагане на изграждането и
обновяване на спортни обекти - държавна и общинска собственост, която определя
реда за финансово подпомагане със средства от бюджета на Министерството на
младежта и спорта на следните дейности: 1.изграждане и обновяване на спортни
обекти – държавна и общинска собственост; 2.поддръжката и развитието на
спортната и материално-техническата база на държавните спортни училища, които
включват строителство, преустройство, реконструкция и всички видове ремонт на
държавните спортни училища и ползваните от тях спортни обекти и съоръжения –
държавна и общинска собственост, в който смисъл е чл.1,ал.1 от наредбата. Съобразно
чл.7, ал.1 от Наредбата проектът за финансово подпомагане има следното минимално
съдържание:1. подробно описание на строителните дейности, етапите и сроковете за
изпълнение;2. финансова и техническа обосновка за размера на исканите средства;3.
прогноза за очаквания ефект от финансовото подпомагане и изпълнението на проекта.
Видно от горната разпоредба се касае за финансово подпомагане на строителни и ремонтни дейности на обекти, а не за
обзавеждане , оборудване на същите с движими вещи, каквито са именно процесните
вещи , които жалбоподателят е включил в проекта си за финансиране.
Не могат да бъдат споделени
развитите доводи, че се касае за необходими вещи за управлението на обектите,
поради което е допустимо подпомагането
им съобразно чл.128,ал.1,т.6 от ЗФВС, тъй като горното не следва от сочената
разпоредба. Видно от разпоредбата в нейната цялост е , че по смисъла на
чл.128,ал.1,т.6 от ЗФВС се визират дейности по управление също изразяващи се в
ремонтни дейности , в който смисъл е и соченото решение на ВАС . Нито от
соченото решение на ВАС , както и това на Административен съд-Видин , които
визират като дейност на управление текущия ремонт на обектите , нито от самата
разпоредба на чл. 128,ал.1 от ЗФВС следва направеният от жалбоподателя извод ,
че посочените вещи подлежат на финансово подпомагане на основание
чл.128,ал.1,т.6 от ЗФВС като дейност , свързана с управлението на обектите ,
предвид непълнота на Наредба №4. От посочената разпоредба на закона следва
обратният правен извод: Съобразно чл.128,ал.1 от ЗФВС със средства от бюджета
на Министерството на младежта и спорта може да се подпомагат финансово
дейностите от т.1 до т.6 вкл. , като съобразно т.1 това са дейностите по чл.
127, ал. 1, т. 1 – 4 и ал. 2 от ЗФВС. Съобразно чл.127, ал.1 от ЗФВС
дейностите, които може да се подпомагат финансово с публични средства,
са:1.организиране и провеждане на занимания със спорт, спортно-туристическа
дейност и физически упражнения;2. организиране и провеждане на спортни и
спортно-туристически прояви и състезания на територията на страната;3. участие
в спортни и спортно-туристически прояви и състезания на територията на страната
и в чужбина;4. подготовка и възстановяване на спортисти;5.дейностите по чл.
128, ал. 1, т. 2 – 6. Съобразно чл.127,ал.2 от ЗФВС финансовото подпомагане на
дейностите по ал. 1, т. 1 – 4 е свързано със:1. осигуряване на спортни уреди,
пособия и екипировка;2. обезпечаване на ползването и поддръжката на спортни
обекти и консумативи, свързани със спецификата на съответния вид спорт и др.
дейности, визирани в т.3-до 7 вкл.
Видно от горните разпоредби
обезпечаването на ползването и поддръжката на спортните обекти, каквито именно
дейности обезпечават заявените за финансово подпомагане вещи от жалбоподателя ,
не представляват дейност по управление на спортните обекти по смисъла на
чл.128,ал.1,т.6 от ЗФВС , която да подлежи на финансово подпомагане по реда на
Наредба №4. На основание чл.128,ал.1 от ЗФВС министърът на младежта и спорта
утвърждава различни програми за финансово подпомагане на дейности и лица, като
в обхвата на всяка програма са предвидени дейностите и лицата , които се
подпомагат. Подпомагането по различни програми в определени области е предвидено
например по реда на Наредба № 3 от 2.04.2019 г. за реда за финансово
подпомагане на дейности в областта на физическата активност, физическото
възпитание, спорта и спортно-туристическата дейност. Видно от чл.1,ал.3 от
Наредба № 3 от обхвата на същата изрично са изключени дейностите по чл. 128,
ал. 1, т. 5 от ЗФВС на държавните спортни училища, свързани с поддръжката и
развитието на спортната и материално-техническата база и дейностите по чл. 128,
ал. 1, т. 6 от ЗФВС, т.е дейностите предмет на подпомагане по реда на Наредба
№4.
Видно от горното предмет на
подпомагане по реда на Наредба №4 , по която е подал заявление жалбоподателят,
са строителни и ремонтни дейности на обектите-държавна и общинска собственост ,
не и обезпечаване на ползването и поддръжката на спортните обекти, каквито
именно са неприетите като допустими за подпомагане дейности/вещи/ в случая ,
които , както и всички други дейности по чл.127,т.1-4 ЗФВС, могат да бъдат
предмет на подпомагане по други програми за подпомагане на Министерството на
младежта и спорта.
Предвид горното в съответствие
с чл.1,ал.1,т.1 и чл.7,ал.1 от Наредба №4 комисията е установила несъответствия
в проекта и в съответствие с предвидената възможност по чл.10,ал.2 от Наредба
№4 е указала на заявителя тези несъответствия да бъдат отстранени като се
представи КСС, включваща само допустими за финансиране по смисъла на
чл.128,ал.1,т.6 от ЗФВС по реда на Наредба №4 дейности . След като
несъответствията не са отстранени законосъобразно министърът, въз основа на
становището на комисията , е постановил обжалвания отказ за финансово
подпомагане на проекта на жалбоподателя, включващ дейности, неподлежащи за
финансиране по реда на Наредба №4.
Неоснователно е и направеното
оплакване за постановяване на заповедта в нарушение на чл.298 от ГПК.
Действително по представеното решение на ВАС се касае за спор между същите страни,
но не и със същия предмет , тъй като видно от самото решение макар и за същия
обект се касае за друг проект на жалбоподателя-с вх.№ 09-00-2002/31.03.2020г.,
и друг административен акт. Освен това съобразно изложеното по-горе не е налице
и сходство на казусите , тъй като в сочените решения се визират дейности по
текущ ремонт на обекта, каквито процесните дейности /свързани с поддръжка на
обекта за упражняване на тренировъчната и др. дейност и неговото обзавеждане
във връзка с извършваната дейност/, послужили като основание за отказ, не са.
Предвид горното жалбата е
неоснователна. Заповедта е
законосъобразна като липсват основания за нейната отмяна по чл.146 от АПК .
С оглед изхода на спора на
основание чл.143,ал.3 от АПК на ответника следва да бъдат присъдени разноските
по делото, за което е направено искане от страната, а именно юрисконсултско
възнаграждение в размер на 100 лева на основание чл. 78, ал. 8 от ГПК във
връзка чл. 37 от Закона за правната помощ във връзка с чл. 24 от Наредбата за
заплащането на правната помощ.
Воден от горните мотиви и на
основание чл.172, ал.2 от АПК, Административен съд Видин
Р Е Ш И:
ОТХВЪРЛЯ жабата на Сдружение „Футболен клуб
"Дуло"-гр.Видин, представлявано от председателя на Управителния съвет
В.П.Д. , против Заповед №РД-09-469/03.06.2022г. на министъра на младежта и
спорта, с която е отказано финансово подпомагане на Проект вх.№
09-00-1886/31.03.2022г. за обект: "Обновяване на футболен стадион в село Иново,
община Видин".
ОСЪЖДА Сдружение „Футболен
клуб "Дуло"-гр.Видин, представлявано от председателя на Управителния
съвет В.П.Д., да заплати на Министерството на младежта и спорта разноски по делото в размер на 100 /сто/ лв за
юрисконсултско възнаграждение.
Решението подлежи на
касационно обжалване пред Върховен административен съд в четиринадесет дневен
срок от съобщаването му на страните.
СЪДИЯ: