Р Е
Ш Е Н
И Е № 432
гр. Стара Загора, 10.12.2019
година
В И М Е Т О
Н А Н А Р О Д А
Старозагорският
административен съд, в публично заседание на тринадесети ноември през две
хиляди и деветнадесета година, III състав:
Председател: БОЙКА ТАБАКОВА
Членове: КРЕМЕНА КОСТОВА-ГРОЗЕВА
СТИЛИЯН МАНОЛОВ
при
секретаря: Ива Атанасова
и
с участието на прокурора: Румен Арабаджиков
като разгледа докладваното от съдия Манолов КАН дело № 435 по описа за 2019г., за
да се произнесе съобрази следното:
Производството е с правно основание чл.70 – 73 от Закона за
административните нарушения и наказания (ЗАНН).
Образувано е по предложение на
прокурор в Районна прокуратура - Казанлък, за възобновяване по реда на чл.72,
ал.1 във вр. с чл.70, б.„д“ от ЗАНН на административнонаказателното
производство, приключило с влязло в сила Наказателно постановление №533/30.04.2018г.,
издадено от Директор на РДГ – Стара Загора. От
фактическа страна предложението е обосновано с обстоятелството, че в Районна
прокуратура – Казанлък се наблюдава разследването по досъдебно производство
№284 зм-1394/2017г. по описа на Районно управление Казанлък за извършено
престъпление по чл.235, ал.3, т.1 във вр. с ал.1 от НК. Посочено е, че в хода
на разследването са събрани доказателства, от които може да се направи
обоснован извод, че деянието е извършено от няколко лица, между които и К.И.К.,
който е привлечен в качеството на обвиняем. Изложени са съображения, че е
налице пречка да бъде потърсена наказателна отговорност на лицето, тъй като за
извършеното деяние има приключили административнонаказателно производство с Наказателно
постановление №533/30.04.2018г., с което на основание чл.266, ал.1 първо от ЗГ
на К. е наложено административно наказание глоба в размер на 400.00 лева, за
нарушение на чл.45, ал.2, т.2 от Наредба №8 от 5.08.2011г. за сечите в горите. С
оглед на това е направено предложение за възобновяване на
административнонаказателното производство, приключило с влязло в сила Наказателно
постановление №533/30.04.2018г., издадено от Директора на РДГ – Стара Загора,
като на основание чл.70, б.„д“ от ЗАНН наказателното постановление да бъде
отменено.
В
съдебно заседание представителят на Районна прокуратура – Казанлък не се явява.
Ответникът – Регионална дирекция по горите – Стара
Загора, редовно и своевременно призован за съдебно заседание, се представлява
от юрисконсулт Т., която моли съда производството да не бъде възобновявано, а
издаденото наказателно постановление да бъде оставено в сила.
Заинтересованата страна – К.И.К., редовно и своевременно
призован за съдебно заседание, не се явява и не изразява становище по
направеното от прокурор в Районна
прокуратура - Казанлък предложение за възобновяване на
административнонаказателното производство по реда на чл.72, ал.1 във вр. с
чл.70, б. „д“ от ЗАНН.
Окръжна
прокуратура – Стара Загора, чрез участващия по делото прокурор, дава заключение,
че внесеното от Районна прокуратура – Казанлък предложение е мотивирано и
основателно, като предлага същото да бъде уважено.
Съдът, след преценка на доказателствата по делото, приема за установено
следното от фактическа страна:
С Наказателно
постановление №533/30.04.2018г.,
издадено от Директора на Регионална дирекция по горите – Стара Загора, въз основа на съставен Акт за установяване на
административно нарушение №533 от 04.12.2017г., на К.И.К. е наложено
административно наказание глоба в размер на 400.00 лева, на основание чл.266,
ал.1 от ЗГ, за нарушение на чл.45, ал.2, т.2 от Наредба №8 от 5.08.2011г. за
сечите в горите. Административнонаказателното обвинение от фактическа страна се
основава на това, че К. извършва сеч с ръчен трион на 33 броя дървета от
дървесен вид благун без издадено позволително за сеч. Добитата дървесина е в
размер на 1,75 плътни куб. м. дърва за горене. Нарушението е извършено на
01.12.2017г. и открито на 01.12.2017г. в 15:00 часа, в отдел 235, подотдел „Д“
горска територия – държавна собственост, землище гр.Николаево, общ.Николаево.
Наказателното постановление е връчено на К.К. на 30.05.2018г., не е било
обжалвано по съдебен ред и е влязло в законна сила.
Същевременно с
Постановление от 19.01.2018г. на прокурор от РП – Казанлък е образувано
досъдебно производство №284 зм-1394/2017 г.
по описа на Районно управление Казанлък срещу неизвестен извършител, за това,
че на 01.12.2017г. в землището на гр.Гурково, местността „Ратичето“, отдели 235
„д“ и 236 „ж“ на ДГФ, повече от две лица, сговорили се предварително, без
редовно писмено позволително са отсекли от горския фонд общ 114 бр. дървета на
обща стойност 1080 лв, с оглед престъпление по чл.234, ал.3, т.1, вр. с ал.1 от НК. С постановление от 11.02.2019г. като обвиняем по досъдебното производство е
привлечено лицето К.И.К. за това, че на 01.12.2017г. в землището на
гр.Николаево, обл.Стара Загора, местността „Ратичето“, заедно с други лица, при
предварителен сговор, без редовно писмено позволително са отсекли от горския
фонд, от отдел 235 „д“ 5,19 плътни кубика дърва от дървесен вид „благун“ на
стойност 903,06 лева и от отдел 236 „ж“ 1,56 плътни кубика дърва от дървесен
вид „благун“ на стойност 271,44 лева, всичко на обща стойност 1 174,50
лева, като е прието, че К. е осъществил от обективна и субективна страна
престъпния състав на чл.235, ал.3 във връзка с ал.1 от НК. Предвид
обстоятелството, че е налице приключило административнонаказателно производство
с влязло в сила наказателно постановление за деяние, което съставлява
престъпление по НК, с Постановление от 28.06.2019г. на прокурор в
Районна прокуратура – Казанлък, на основание чл.244,
ал.1, т.1
във вр. с чл.25, ал.1,
т.5 от НПК, образуваното наказателно производство по досъдебно
производство №284 зм-1394/2017г. по описа
на РУ МВР - Казанлък, е спряно.
Предложението
по чл.70, б.„д” от ЗАНН за възобновяване на административно-наказателното
производство по влязло в сила наказателно постановление №533/30.04.2018г. на
Директора на РДГ Стара Загора е направено от компетентния по смисъла на чл.72
от ЗАНН орган - наблюдаващия досъдебно производство №284 зм-1394/2017г. по
описа на Районно управление Казанлък прокурор от Районна прокуратура – Казанлък
и е процесуално допустимо.
С оглед установеното от
фактическа страна съдът намира, че разгледано по същество, направеното на
основание чл.72, ал.1 във вр. с чл.70, б.„д” от ЗАНН предложение за
възобновяване на административно-наказателното производство, се явява
основателно, по следните съображения:
За да се възобнови приключило с влязло в сила
наказателно постановление административнонаказателно производство, следва да е
осъществено някое от материалноправните основания, регламентирани в
разпоредбата на чл.70 от ЗАНН.
В случая от доказателствата по делото се
установява, че е налице образувано наказателно производство срещу лице, по
отношение на което за същото деяние е било проведено и приключило с влязъл в
сила акт административнонаказателно производство с характер на наказателно по
смисъла на чл.6, §1 от Конвенцията за защита на правата на човека и основните
свободи /ЕКПЧ/.
С Тълкувателно решение №3 от 22.12.2015г. на
ОСНК на ВКС по тълк. дело №3/2015г., чието разрешение е потвърдено с
Тълкувателно решение №4/06.02.2018 год. на ОСНК на ВКС по тълк. дело №4/2017г.,
постановено по повод констатирана противоречива практика на съдилищата по
прилагането на чл.24, ал.1,
т.6 от НПК при конкуренция между наказателна отговорност и
административно наказателна отговорност спрямо едно и също лице за едно и също
деяние, е прието, че в случаите, когато след приключване на
административнонаказателно производство и санкциониране на извършителя с
административно наказание, се стига до преследването му за същото деяние и по
реда на НПК, когато административнонаказателното производство и нарушението се
определят като наказателни по смисъла на ЕКПЧ, образуването и провеждането на
последващо наказателно производство за същото деяние срещу същия деец нарушава
принципа „nе bis in idem“, защитен в по-широк обем от разпоредбата на чл.4 от
Протокол №7, отнасяща се както до повторното осъждане на извършителя, така и до
повторното му наказателно преследване за същото деяние. С оглед на което и
предвид практиката на ЕСПЧ е прието, че преодоляването на повторното
наказателно преследване на деец, спрямо когото за същото деяние е било
проведено окончателно приключило административнонаказателно производство с
наказателен характер по смисъла на ЕКПЧ, което съставлява нарушение на чл.4, §1
от Протокол №7, може да бъде постигнато чрез: прекратяване на първото по ред
наказателно производство, образувано и/или проведено срещу дееца за същото
деяние след окончателното приключване на административнонаказателното
производство с наказателен характер, съответно с отмяна на постановените по
него съдебни актове и прекратяването му на основание чл.4, §1 от
Протокол № 7 във вр. чл.24, ал.1, т.6 НПК; възобновяване на
окончателно приключилото административнонаказателно производство с наказателен
характер по смисъла на чл.4 от
Протокол №7 към ЕКПЧ при наличие на предпоставките на чл.70,
б.„в" ЗАНН, отмяна на постановените по него актове и
прекратяването му; възобновяване на прекратеното наказателно производство на
основание чл.422, ал.1,
т.3 от НПК или отмяна на постановлението на прокурора за
прекратяване на наказателното производство по реда на чл.243, ал.9 от НПК и провеждане на наказателното производство след отпадане на
процесуалната пречка по чл.4, §1 от Протокол №7.
След постановяване на
посоченото ТР са последвали изменения в НПК и ЗАНН, с които в законодателството
са регламентирани система от мерки за разрешаване на конкуренцията между административно-наказателна
и наказателна отговорност. С разпоредба на чл.70, б.„д“
от ЗАНН / §106, т.3 от
ПЗР на ЗИД на НПК, обн. в ДВ, бр.63/2017г., в сила от 05.11.2017г./,
е въведено ново основание за
възобновяване на административнонаказателните производства. С посочената норма
е предвидено, че административнонаказателните производства, по които
наказателните постановления са влезли в сила, както и решените и прекратените
от съда дела, образувани във връзка с обжалване на наказателни постановления,
подлежат на възобновяване, когато деянието, за което е приключило
административнонаказателното производство, съставлява престъпление. Съгласно
мотивите към проекта на ЗИД на НПК изменението е част от комплекс от норми в
НПК, целящи адекватно прилагане на принципа „ne bis in idem“ при конкуренция
между административнонаказателна и наказателна отговорност в смисъла, вложен в
ТР №3/22.12.2015г. на ВКС по тълк. дело №3/2015г., ОСНК и в практиката на ЕСПЧ
по прилагане на Протокол №7 от ЕКПЧ. Новото основание по чл.70, б.„д“
от ЗАНН не позволява да се избегне налагане на съответното на
степента на обществена опасност на деянието наказание, предвидено в закон или
указ. Така се постига превеса на наказателната пред
административнонаказателната отговорност, заложен в нормите на чл.33, ал.2
и чл.36, ал.2
от ЗАНН и същевременно се спазва принципът на чл.4, §1 от
Протокол №7 към ЕКПЧ за забрана за повторно осъждане или наказание
за едно и също деяние във връзка с възприетия автономен характер на понятието
„наказателно обвинение“ в практиката на ЕСПЧ. Нормата на чл.70, б.„д“
от ЗАНН е процесуална, поради което се прилага и за заварените
правоотношения, каквото е настоящото, поради липса на изрично уредено друго в
изменителния закон на НПК.
В случая е налице приключило
първо по ред административнонаказателно производство с наказателен характер с
влязло в сила НП №533/30.04.2018г. и образувано за същото деяние и срещу същото
лице досъдебно наказателно производство. Доколкото съществува идентичност на
фактите, въз основа на които е ангажирана административнонаказателната
отговорност на нарушителя и същевременно е образувано посоченото по-горе
наказателно производство, съдът приема, че са налице нормативно
регламентираните материалноправни предпоставки и основание по чл.70, б.„д“
от ЗАНН за възобновяване на административнонаказателното
производство. С оглед на което
предложението на наблюдаващия досъдебно производство №284 зм-1394/2017г. по
описа на Районно управление Казанлък прокурор от Районна прокуратура –
Казанлък, за възобновяване на административно-наказателното производство по
влязло в сила Наказателно постановление №533/30.04.2018г. на Директора
на РДГ Стара Загора, се явява основателно и
следва да бъде уважено. Наказателното постановление следва да бъде
отменено и съответно да се прекрати
административнонаказателното производство, тъй като е недопустимо
двойното санкциониране от наказателноправно естество, респ. двойното използване
на репресия по отношение на едно и също лице при еднородност на фактите и
обстоятелствата относно деянието за което е издадено наказателното
постановление и съответно е започнало наказателно преследване. Със сеченото на
дървета без надлежно издадено позволително за сеч, в съучастие с други лица
след предварителен сговор, К.К. е осъществил фактическия състав на
престъплението по чл.235, ал.3 във връзка с ал.1 от НК. Налице е идентичност
между фактическия състав на административното нарушение, по отношение на което
е налице влязло в сила наказателно постановление и фактическия състав на
престъплението, за което е образувано досъдебното производство.
Водим от горните мотиви
и на основание чл.73, ал.2 във вр. с чл.70, б. „д” от ЗАНН, Старозагорският
административен съд
РЕШИ:
ВЪЗОБНОВЯВА
административнонаказателното производство по влязло в сила Наказателно постановление №533/30.04.2018г.,
издадено от Директор на РДГ – Стара Загора.
ОТМЕНЯ Наказателно
постановление №533/30.04.2018г., издадено от Директор на РДГ – Стара Загора, с което на
К.И.К. ***, ЕГН **********, е наложено административно наказание глоба в размер
на 400.00 лева, на основание чл.266, ал.1 от Закона за горите, за
нарушение на чл.45, ал.2, т.2 от Наредба №8 от 5.08.2011г. за сечите в горите.
ПРЕКРАТЯВА административнонаказателното производство,
образувано срещу К.И.К. ***, ЕГН **********,
с Акт за установяване на
административно нарушение №533 от 04.12.2017г. за нарушението по чл.45, ал.2,
т.2 от Наредба №8 от 5.08.2011г. за сечите в горите.
Решението е окончателно и не подлежи на обжалване.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЧЛЕНОВЕ: 1.
2.