Решение по дело №879/2022 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 692
Дата: 23 септември 2022 г.
Съдия: Мария Белева Хубчева
Дело: 20227150700879
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 19 септември 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

   692/23.9.2022г.

 

гр. Пазарджик, 23.09.2022 год.

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ПАЗАРДЖИК, VII-административен състав, в открито съдебно заседание на двадесет и трети септември, две хиляди двадесет и втора година в състав:                       

 

                                                                 СЪДИЯ: М. ХУБЧЕВА

При секретаря Радослава Цоневска, като разгледа докладваното от съдия Хубчева адм. дело № 879 по описа за 2022 год., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 8, ал. 4 от Изборния кодекс ИК).

Образувано е по жалба на Коалиция „Демократична България-Обединение“, представлявана от Х. Л. И. и А. П. А., чрез общия им пълномощник адвокат А.М.Д., САК, e-mail: nadezhda.yordanova@dabulgaria.bg, против Заповед № ТУ-179 от 15.09.2022 год. на Областния управител на област Пазарджик, с която е отхвърлена като неоснователна жалбата срещу Заповед № 659 от 08.09.2022 год. на кмета на Община Батак.

В жалбата се твърди, че атакуваната заповед е незаконосъобразна, като се излагат подробни съображения в подкрепа на оплакванията. Посочено е, че областният управител не притежава необходимите специфични знания, за да извърши преценка дали уврежданията, послужили като основание за издаване на решение на ТЕЛК/НЕЛК са от категорията на трайни увреждания, които не позволяват на избирателите да упражнят избирателното си право. Сочи се, че е бланкетна констатацията на издателя на акта, а именно че лицата не отговарят на законовото изискване за гласуване с ПСИК, не дава информация дали просто е налице решение на ТЕЛК/НЕЛК или наистина съществува реална възможност, удостоверена с медицински документи, лицето да упражни правото си на глас извън дома си. Не всяко увреждане е основание за издаване на решение на ТЕЛК/НЕЛК, респективно пречка за лицето да се придвижва. Също така се изразява становище, че в заповедта на областния управител не се съдържат ясни мотиви обосноваващи отхвърлянето като неоснователна жалбата на Коалиция „Демократична България-Обединение“ срещу Заповед № 659 от 08.09.2022 год. на кмета на Община Батак.  

Моли се за отмяна на обжалвания административен акт и вместо него съдът да постанови решение, с което да върне делото като административна преписка на Областния управител на област Пазарджик със задължителни указания за преразглеждане на жалбата, подадена от Демократична България-Обединение“ срещу заповед № 659 от 08.09.2022 год. на кмета на Община Батак, с която се образуват два броя избирателни секции за гласуване с подвижна избирателна кутия на изборите за народни представители на 02.10.2022 год. на територията на Община Батак, с която се образуват два броя избирателни секции за гласуване с подвижна избирателна кутия на изборите за народни представители на 02.10.2022 год. на територията на Община Батак и се утвърждават техните номера, включително и за назначаване на комисия по чл. 94 от АПК за изследване на предоставените решения на ТЕЛК/НЕЛК към датата на образуване на ПСИК, относно категорията на трайните увреждания и дали същите препятстват възможността на лицата да упражняват правото си на глас в изборното помещение.

В съдебно заседание жалбоподателят се представлява от адв. С., преупълномощена от адв. Д., която поддържа жалбата и изразява подробно становище за неоснователност на оспорената заповед. Сочи, че след запознаване с административната преписка установява, че не са представени самите заявления на лицата, желаещи да упражнят правото си на глас извън домовете им, както и разминаване в имената на лицата, посочени в писма: с изх. № 07-343 от 09.09.2022 год. и с изх. № 07-342 от 09.09.2022 год., и двете на директора на Регионална здравна инспекция-Пазарджик към Министерство на здравеопазването и тези, които фигурират в списъците на подалите заявления за гласуване  с подвижна избирателна кутия на избори за Народни представители на 02.10.2022 год. на територията на Община Батак, с. Фотиново и с. Нова махала. За част от лицата, изброени в двете писма от РЗИ-Пазарджик, не е посочено, че имат ЕР на ТЕЛК, а само е посочена поставената им медицинска диагноза. Моли за отмяната й връщане на административния орган със задължителни указания от съда за назначаване на комисия по чл. 94 от АПК. Сочи, че след запознаване с административната преписка установява, че не са представени самите заявления на лицата, желаещи да упражнят правото си на глас извън домовете им, както и разминаване в имената на лицата, посочени в писма: с изх. № 07-343 от 09.09.2022 год. и с изх. № 07-342 от 09.09.2022 год., и двете на директора на Регионална здравна инспекция-Пазарджик към Министерство на здравеопазването и тези, които фигурират в списъците на подалите заявления за гласуване с подвижна избирателна кутия на избори за Народни представители на 02.10.2022 год. на територията на гр. Батак и с. Фотиново-1 (една) ПСИК и за с. Нова махала-1 (една) ПСИК. За част от лицата, изброени в двете писма от РЗИ-Пазарджик, не е посочено, че имат ЕР на ТЕЛК, а само е посочена поставената им медицинска диагноза. Изразява становище за неоснователност на претенцията на ответната страна за присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

Ответникът – Областният управител на област Пазарджик, редовно призован, се представлява от М.А.-директор на Дирекция „АПОФУС“ в Областна администрация Пазарджик. Изразява становище за неоснователност на жалбата и моли за отхвърлянето й. Представя писмено становище по съществото на спора. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

Административен съд – Пазарджик, VII-състав, като прецени събраните по делото доказателства в тяхната съвкупност и обсъди доводите на страните, приема за установено следното от фактическа страна:

Предмет на оспорване е Заповед № ТУ-179 от 15.09.2022 год. на Областния управител на област Пазарджик, с която е отхвърлена като неоснователна жалбата на Коалиция „Демократична България-Обединение“ срещу Заповед № 659 от 08.09.2022 год. на кмета на Община Батак.  

Със Заповед № 659 от 08.09.2022 год. на кмета на Община Батак, издадена на основание чл. 37, ал. 3а от ИК и на основание чл. 8 и чл. 90 от ИК, и чл. 44, ал. 1, т. 8 и ал. 2 от ЗМСМА, са образувани 2 (два) броя избирателни секции за гласуване с подвижна избирателна кутия в Община Батак при провеждане на изборите за народни представители на 02.02.2022 год., от които: за гр. Батак и с. Фотиново-1 (една) ПСИК и за с. Нова махала-1 (една) ПСИК. Утвърдени са техните номера и адресите на ПСИК: 1). за гр. Батак и с. Фотиново-*********, с административен адрес: гр. Батак, ул. „Априлци“ № 1-ПГ „Стефан Божков“, кабинет № 8; 2). с. Нова махала-*********, с административен адрес: с. Нова махала, ул. „Търновска“ № 76-НЧ „Христо Смирненски“. На заповедта е направено отбелязване на ръка, че същата е поставена на информационното табло в сградата на Община Батак на 08.09.2022 год. изготвен е протокол от 08.09.2022 год. от длъжностни лица при Общинска администрация гр. Батак, удостоверяващ, че на същата дата на официалната страница на Община Батак и на таблото за съобщения в сградата на Общинска администрация гр. Батак е поставено за разгласяване и уведомяване на заинтересованите лица Заповед № 659 от 08.09.2022 год. на кмета на Община Батак.

За издаването на посочената заповед е извършена проверка с Протокол № 1 от 07.09.2022 год., издаден на основание Заповед № 644 от 02.09.2022 год. на кмета на Община Батак, при която е констатирано, че от подадените 31 (тридесет и един) броя заявления за гр. Батак, отговарящи на чл. 37, ал. 3а от ИК са 26. Получилите към този момент 5 (пет) лица не отговарят на разпоредбите на чл. 37, ал. 3а от ИК, поради причината, че липсва решение на ТЕЛК/НЕЛК към документите. Комисията е препоръчала да бъдат предоставени документи, доказващи заболяването на заявителите и при следващото заседание на комисията да бъдат разгледани. Разгледани са 16 (шестнадесет) броя заявления за с. Нова махала и е посочено, че отговарящи на чл. 37, ал. 3а от ИК са 12 (дванадесет). Получилите отказ 4 (четири) лица не отговарят на изискванията на разпоредбите на чл. 37, ал. 3а от ИК. Посочено е, че заболяванията на заявителите не са причинили такива увреждания, които да не им позволяват да напускат дома си и да се придвижват до избирателната секция. Относно подадените 5 (пет) броя заявления от с. Фотиново е прието, че отговарят на разпоредбите на чл. 37, ал. 3а от ИК. Определената комисия е констатирала, че общият брой на постъпилите заявления са 52 (петдесет и два) броя, от които – одобрени 43 (четиридесет и три) броя. Изразила е мотивирано становище, че съществува обективна необходимост за образуване на 2 (два) броя избирателни секции с ПСИК на територията на Община Батак, поради което е препоръчала на кмета на Община Батак да се образуват 2 (два) броя ПСИК, както следва: 1 (един) брой ПСИК за гр. Батак и с. Фотиново; 1 (един) брой ПСИК за с. Нова махала. Членовете на комисията са изразили становище, че липсата на медицинско образование не дава пълна възможност да бъде извършена достатъчно обоснована преценка за характера на уврежданията на избирателите и дали същите не позволяват на лицата да упражняват правото си на глас в избирателна секция, но използвайки описаното заболяване в решенията на ТЕЛК/НЕЛК, определената инвалидност и чужда помощ дават основание за следните лица, които да бъдат включени в списък за гласуване с подвижна избирателна кутия (Приложение към процесния протокол на комисията-л.31-л.32 от настоящото дело).

С писма: изх. рег. № 32-00-128 от 07.09.2022 год. и изх. рег. № 32-00-130 от 08.09.2022 год., секретарят на Община Батак е изпратил на РЗИ-Пазарджик списък с имената на подалите заявления за гласуване с подвижна избирателна кутия, с цел проверка за наличие на ТЕЛК/НЕЛК в изпълнение на разпоредбата на чл. 37, ал. 3а от ИК.

С писмо изх. рег. № 93-00-9 от 08.09.202 год. секретарят на Община Батак е изпратил заповедта на и.д. кмет на Община Батака за образуване на 2 (два) броя ПСИК на територията на Община Батак, във връзка  с провеждане на изборите на 02.10.2022 год. и утвърждаване на техните номера и адреси и е изразил мотивирано становище, относно постъпилите в общината заявления за гласуване с подвижна избирателна кутия.

С писмо рег. № ВП-37 от 08.09.2022 год. секретарят на Община Батак е уведомил кмета на Община Батак за проведеното заседание на комисията, представил е протокола от същото с мотивирано становище за образуване на 2 (два) броя ПСИК на територията на Община Батак за изборите на 02.10.2022 год.

С писмо изх. № 07-843 от 09.09.2022 год. директорът на РЗИ-Пазарджик е предоставил исканата от секретаря на Община Батак информация, касаеща гласоподаватели подали заявления за гласуване с подвижна избирателна кутия при провеждане на избори за народни представители на 02.10.2022 год. (л.40 от делото). В него от т. 1 до т. 36 е предоставена информация за лица, на които е поставена водеща медицинска диагноза и такива, които нямат ЕР на ТЕЛК. С друго писмо изх. № 07-842 от 09.09.2022 год. директорът на РЗИ-Пазарджик е предоставил и информация на секретаря на Община Батак за друга група от лица, подали заявления за гласуване с подвижна избирателна кутия при провеждане на избори за народни представители на 02.10.2022 год. (л. 41 от делото) и респективно поставената им водеща медицинска диагноза и дали имат издадени ЕР на ТЕЛК.

Последвало е издаването на Заповед № ТУ-179 от 15.09.2022 год. на Областния управител на област Пазарджик, с която е отхвърлена жалбата на Коалиция „Демократична България – Обединение“ срещу Заповед № 659 от 08.09.2022 год. на кмета на Община Батак. Административният орган е установил, че издадената заповед е процесуално допустима, като подадена пред компетентен орган, от легитимирано лице, в рамките на законоустановения 3 (три) дневен срок за оспорване, съгласно чл. 8, ал. 4 от ИК. При разглеждането й по същество е приел, че същата е неоснователна, тъй като заповедта на кмета на Община Батак е издадена при спазване на материалния закон и е в съответствие с целта на закона. Посочил е, че са допуснатите нарушения на административнопроизводствените правила, но същите не са от категорията на съществените. По отношение на доводите на жалбоподателя за липса на мотиви в обжалваната заповед се е позовал на Тълкувателно решение № 16 от 31.03.1975 год. на ОСГК на ВС, т.е. мотивите към административния акт може да са изложени и отделно от него, а такива се съдържат в документацията, послужила за издаване на заповедта на кмета. Позовал се е на чл. 37, ал. 3а от ИК, събрания доказателствен материал по издаване на заповедта на кмета на Община Батак и е достигнал до извода, че подаването на достатъчен брой заявления е достатъчно условие за формирането на ПСИК, без да е извършена обоснована преценка за характера на уврежданията на избирателите.

Въз основа на тази фактическа обстановка, от правна страна съдът достига до следните изводи:

Жалбата е процесуално допустима, като подадена в законоустановения срок и от лице имащо правен интерес от обжалването, поради което същата е допустима. Разгледана по същество жалбата е основателна. Съображенията за това са следните:

Съгласно разпоредбата на чл. 146 от АПК, съдът преценява законосъобразността на административния акт, като проверява дали е издаден от компетентен за това орган и в съответната форма, спазени ли са процесуалноправните и материалноправните разпоредби по издаването му и съобразен ли е с целта, която преследва закона. Извън правомощията на съда е да преценява целесъобразността на административния акт.

Обжалваната заповед е издадена в предвидената от закона писмена форма и от компетентен за това административен орган, но при нарушение на административнопроцесуалните правила и е издадена в нарушение на на материалноправните разпоредби. 

Съгласно чл. 37, ал. 1 от ИК, избирателите с трайни увреждания, които не им позволяват да упражнят избирателното си право в изборното помещение, но желаят да гласуват с подвижна избирателна кутия, заявяват желанието си не по-късно от 14 (четиринадесет) дни преди изборния ден в писмена форма чрез заявление по образец, подписано саморъчно и подадено от упълномощено лице или изпратено по пощата, факс или чрез електронно заявление през интернет страницата на органите по чл. 23, ал. 1 по постоянния адрес или по настоящия адрес, когато е направено искане по чл. 36. За електронното заявление не се изисква подпис.

Въз основа на приобщения доказателствен материал по делото не се установи, че към датата на издаване на заповедта на кмета на Община Батак са подадени 52 (петдесет и два) броя, от които – одобрени са 43 (четиридесет и три) броя заявления за гласуване с подвижна избирателна кутия (ПИК) за гр. Батак и с. Фотиново, и за с. Нова махала. Същите не се представиха и в днешното съдебно заседание от ответната страна, чиято е тежестта на доказване по чл. 170, ал. 1 от АПК и указана на страните с Определение № 1369 от 21.09.2022 год. постановено по настоящото дело. Областният управител на област Пазарджик е длъжен да докаже сочените от него твърдения в оспорената заповед. Не се установи съществуването на фактическите основания, посочени в заповедта на областния управител, а именно наличието на заявленията на 52 (петдесет и два) броя, от които – одобрени са 43 (четиридесет и три) броя, за гласуване с подвижна избирателна кутия (ПИК) за гр. Батак и с. Фотиново, и за с. Нова махала, поради което не са налице предпоставките за изпълнение на законовите изисквания при издаването му.

Като доказателства по делото, освен че не са представени посочените по-горе заявления, а и не са налични медицински епикризи и решения на ТЕЛК/НЕЛК на лицата, подали заявления за гласуване с подвижна избирателна кутия, с оглед изискването на чл. 37, ал. 3а, т. 1 и т. 2 от ИК (Нова-ДВ, бр. 36 от 2021 год., в сила от 01.05. 2021 год.). В т. 1 от цитираната разпоредба, законодателят е приел, че органът по чл. 23, ал. 1 установява наличието на трайно увреждане на избирателя, което не му позволява да упражни избирателното си право в изборно помещение: служебно, като вътрешна електронна административна услуга по реда на Закона за електронно управление или при условията на т. 2-като изиска документ от ТЕЛК/НЕЛК, когато служебната проверка по т. 1 е неуспешна.

С писма: изх. рег. № 32-00-128 от 07.09.2022 год. и изх. рег. № 93-00-9 от 08.09.202 год. секретарят на Община Батак е изпратил на РЗИ-Пазарджик списък с имената на подалите заявления за гласуване с подвижна избирателна кутия, с цел проверка за наличие на ТЕЛК/НЕЛК в изпълнение на разпоредбата на чл. 37, ал. 3а от ИК. В отговор на водената кореспонденция директорът на РЗИ-Пазарджик е предоставил информацията, но в приложения списък от администрацията на Община Батак и справката, която е направена от РЗИ – Пазарджик прави впечатление, че лица включени в справката на РЗИ – Пазарджик  не фигурират в списъците на Община Батак, нито в приетите, нито в отказаните. В Справка с вх. № 07-343 от 09.09.2022 год. лицата по т. 17 и от т. 19 и до т. 36 включително не фигурират в списъка на Община Батак. Също така, лица, за които е посочено в справката на РЗИ – Пазарджик, че няма ЕР на ТЕЛК, е посочено в справката е „Няма ЕР на ТЕЛК“, но същите са одобрени в списъка на Община Батак. В писмо изх. № 07-343 от 09.09.2022 год. на директора на РЗИ-Пазарджик, лицата, изброени в т. 4, т. 11, т. 18, както и в писмо с изх. № 07-342 от 09.09.2022 год. на директора на РЗИ-Пазарджик, лицата, фигуриращи в т. 3, т. 5, т. 7, т. 9, т. 11, т. 12, т. 16, т. 23, т. 27 и други е посочено, че нямат ЕР на ТЕЛК. В допълнение, лица с диагноза „Увреждане на ретината“, като пример лице, посочено в т. 32 в Справка с изх. № 07-342 от 09.09.2022 год. на директора на РЗИ-Пазарджик, лицето има констатирано увреждане на ретината и Община Батак е приела, че това заболяване отговаря на изискванията на чл. 37, ал. 1 от ИК, лицето да не може да се придвижи до изборното помещение и да участва в изборите по този начин.

С оглед разпоредбата на чл. 37, ал. 1 и ал. 2 от ИК субекти на правото, които са лица с трайни уреждания и желаят да упражнят правото си на глас с подвижна избирателна кутия, следва да са лица с трайни уреждания , а наличието на тази предпоставка се установява от органът по чл. 23, ал. 1от ИК, което в разглеждания случай не е извършено в съответствие с цитираната разпоредба от страна на кмета на Община Батак. Експертизата на вида и степента на увреждане, степента на трайно намалената работоспособност и професионалните болести се извършва от ТЕЛК/НЕЛК – чл. 103, ал. 4 от Закона за здравето. Трайното увреждане се удостоверява с нарочно решение на органа на медицинската експертиза. Затова в хипотезата на гласуване с подвижна избирателна кутия е необходимо представянето на решение на ТЕЛК (НЕЛК), тъй като то доказва увреждането като елемент от фактическия състав на заявеното право. Изискването е изрично предвидено в ал. 3а на чл. 37 от ИК и при издаване на обжалваната заповед областният управител като не е съобразил липсата на документ от ТЕЛК/НЕЛК е постановил незаконосъобразен административен акт, издаден при съществено нарушение на административнопроизводствените правила и до нарушение на материалноправите разпоредби, поради което следва да се отмени, а делото като административна преписка следва да се изпрати на Областния управител на област Пазарджик за ново разглеждане и произнасяне, по жалба с вх. № 1400-3 от 12.09.2022 год. на Коалиция „Демократична България-Обединение“, представлявана от Х. Л. И. и А. П. А., съгласно указанията на съда за назначаване на комисия по чл. 94 от АПК за проучване и разглеждане на случая по изследване на предоставените решения на ТЕЛК/НЕЛК към датата на образуване на ПСИК относно категорията на трайните увреждания и дали същите препятстват възможността на лицата да упражняват правото си на глас в изборното помещение. С оглед разпоредбата на чл.174 от АПК съдът определя 3 (три) дневен срок за произнасяне от ответната страна, който срок започва да тече от датата на влизане на съдебното решение и изтича на 26.09.2022 год. в 17.30 часа.

При този изход на спора, съдебно-деловодни разноски не следва да се присъждат.

Воден от горното и на основание чл. 8, ал. 4 от ИК, Административен съд – Пазарджик, VII- състав, на основание чл. 8, ал. 4 от ИК,

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ по жалба на Коалиция „Демократична България-Обединение“, представлявана от Х. Л. И. и А. П. А., Заповед № ТУ-179 от 15.09.2022 год. на Областния управител на област Пазарджик, с която е отхвърлена като неоснователна жалбата срещу Заповед № 659 от 08.09.2022 год. на кмета на Община Батак и

ИЗПРАЩА делото като административна преписка на Областния управител на област Пазарджик за ново разглеждане и произнасяне по жалба с вх. № 1400-3 от 12.09.2022 год. на Коалиция „Демократична България-Обединение“, представлявана от Х. Л. И. и А. П. А., съгласно указанията на съда за назначаване на комисия по чл. 94 от АПК за проучване и разглеждане на случая по изследване на предоставените решения на ТЕЛК/НЕЛК към датата на образуване на подвижна секционна избирателна кутия относно категорията на трайните увреждания и дали същите препятстват възможността на лицата да упражняват правото си на глас в изборното помещение.

ОПРЕДЕЛЯ 3 (три) дневен срок за произнасяне от ответната страна, който срок започва да тече от датата на влизане в сила на съдебното решение и изтича на 26.09.2022 год. в 17.30 часа.

Решението не подлежи на обжалване, на основание чл. 8, ал. 4 от ИК.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                             СЪДИЯ: /п/