Решение по дело №742/2023 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 1092
Дата: 28 март 2024 г.
Съдия:
Дело: 20237240700742
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 4 декември 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

1092

Стара Загора, 28.03.2024 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Стара Загора - V състав, в съдебно заседание на двадесет и осми февруари две хиляди и двадесет и четвърта година в състав:

Съдия: РАЙНА ТОДОРОВА
   

При секретар ПЕНКА МАРИНОВА като разгледа докладваното от съдия РАЙНА ТОДОРОВА административно дело № 20237240700742 / 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 145 и сл. Административнопроцесуалния кодекс (АПК) във връзка с чл. 73, ал.4 от Закона за управление на средствата от Европейските фондове при споделено управление (ЗУСЕФСУ, загл. изм. ДВ бр.51/ 2022г., в сила от 01.07.2022г.).

Образувано е по жалба на Фондация „ЗЕМЯ ЗАВИНАГИ“ с ЕИК *********, със седалище гр. Стара Загора и адрес за кореспонденция гр. Стара Загора, [улица], вх. А, ет.4, ап.27, представлявана от Изпълнителния директор Д. И. И. – И., срещу Решение № РД 02-14-1081/ 17.10.2023г. на Ръководителя на Националния орган по Съвместна оперативна програма за трансгранично сътрудничество „Черноморски басейн 2014-2020“, с което на основание чл. 73, ал. 1 и чл. 70, ал. 1, т. 1 от ЗУСЕФСУ на Фондация „Земя завинаги“ е определена финансова корекция в размер на 100 % от стойността на допустимите разходи, финансирани със средства от Европейските структурни и инвестиционни фондове по следните, сключени в изпълнение на проект с рег. №BSB-784 „По-чисти реки и по-чисти морета“ – CroCuS договори: Договор от 21.03.2022г., сключен с Фондация „Обществен дарителски фонд – Стара Загора“, на стойност 3 700лв. без ДДС и Договор от 08.11.2022г., сключен с Фондация „Обществен дарителски фонд – Стара Загора“, на стойност 2 900лв. без ДДС.

В жалбата са изложени доводи за незаконосъобразност на оспореното решение и на определената с решението финансова корекция, по съображения за постановяването на акта в противоречие и при неправилно приложение на материалния закон. Жалбоподателят поддържа, че не е налице възприетото от Ръководителя на Националния орган по Съвместна оперативна програма за трансгранично сътрудничество „Черноморски басейн 2014-2020“ материалноправно основание за определяне на финансова корекция на бенефициера, тъй като липсва соченият от органа конфликт на интереси по см. на чл. 2, ал. 2 от ЗУСЕФСУ във вр. с чл. 61 от Регламент (ЕС, Евратом) 2018/1046 на Европейския парламент и на Съвета от 18 юли 2018г. В представено по делото писмено становище, наименувано „жалба“, са изложени подробни съображения в подкрепа на изложената от оспорващия защитна теза, като се твърди, че само по себе си обстоятелството, че М. С. - член на Съвета на директорите на Фондация „Земя завинаги“ (възложител по договорите), е и член на Управителния съвет на Фондация „Обществен дарителски фонд – Стара Загора“ (изпълнител по договорите), не релевира наличието на конфликт на интереси. Сочи се, че в духа и буквата на законодателството на ЕС и на утвърдените добри практики на Европейските институции, наличието на свързани лица само по себе си не представлява конфликт на интереси, като във всички случаи за да бъде доказано наличието на такъв конфликт или потенциалния риск от възникването му, следва да бъде безспорно установено съществуването на конкретна дейност или интерес, които са или биха могли да попречат на безпристрастното и обективно упражняване на функциите на финансов участник или на друго лице в процеса на финансово управление на средствата от ЕС. Поддържа се, че в случая М. С. – член на Съвета на директорите на Фондация „Земя завинаги“ и член на Управителния съвет на Фондация „Обществен дарителски фонд – Стара Загора“, няма роля или функция на влияние при вземането на решения по изпълнение на финансирания проект, доколкото същата не е част от определения екип за изпълнение на проекта, като в тази връзка по никакъв начин не е участвала нито в процедурата по избор на изпълнител по повод възложените с договорите дейности, нито е участвала в същинското им сключване, като дори не е участвала във всекидневната оперативна работа на екипа, съответно не е получавала заплащане за подобна дейност. Жалбоподателят твърди, че функцията на М. С. като „ментор“ по проекта изключвала пряк досег с процесите по усвояване и разходването на средствата, отпуснати за реализирането на проекта, като се оспорва твърдението на Националния орган, че М. С. е имала влияние върху бенефициера Фондация „Земя завинаги“ при вземането на решение за избора на Фондация „Обществен дарителски фонд – Стара Загора“ за изпълнител по двата договора, както и че е налице неин частен интерес, който може да повлияе върху безпристрастното и обективно изпълнение на правомощията на бенефициера. По подробно изложени съображение, включително такива, че М. С. не е финансов участник по смисъла на глава 4 от Регламент (ЕС, Евратом) 2018/1046, което я изважда персонално от обхвата на чл. чл. 61 от същия Регламент и съотв. че изначално липсва основание за ангажиране отговорността на бенефициера, е направено искане за отмяна на оспореното Решение № РД 02-14-1081/ 17.10.2023г., като незаконосъобразно.

Ответникът по жалбата – Ръководител на Националния орган по Съвместна оперативна програма за трансгранично сътрудничество „Черноморски басейн 2014-2020“ – Директор на Дирекция „Управление на териториалното сътрудничество“ в МРРБ, чрез процесуалния си представител по делото, в представения писмен отговор оспорва жалбата като неоснователна и моли да бъде отхвърлена. Поддържа, че обжалваното решение, като издадено от компетентен орган; при спазване на административно-производствените правила; в съответствие и при правилно приложение на материалния закон, с оглед доказаното наличие на възприетото основание за определяне на финансова корекция и при съобразяване с целта на закона е правилно и законосъобразно, за което излага подробни съображения.

 

Въз основа на съвкупната преценка на представените по делото доказателства, съдът приема за установено следното от фактическа страна по административно-правния спор:

 

Между Министерство на благоустройството, развитието и администрацията на Румъния, в качеството му на Управляващ орган на Съвместна оперативна програма за трансгранично сътрудничество (УО на СОП ТС) „Черноморски басейн 2014-2020“, от една страна и Фондация „ЗЕМЯ ЗАВИНАГИ“, в качеството й на водещ бенефициер от друга, е сключен Договор за безвъзмездна финансова помощ №MLPDA 88708 от 26.06.2020г. (Договор за субсидия № BSB784) – л.58 и сл., представен в легализиран превод – л. 82 и сл. Предметът на договора е отпускането и предоставяне на безвъзмездна финансова помощ на бенефициера за изпълнение на проект с рег. №BSB-784 „По-чисти реки и по-чисти морета“ – CroCuS. Съгласно чл. 3 от договора, общият размер на допустимите разходи по проекта се оценява на 486 881.75 евро, като УО на СОП ТС „Черноморски басейн 2014-2020“ се задължава да финансира 447 931.21 евро, а остатъкът, до пълния размер на допустимите разходи се осигурява в режим на съфинансиране. Съгласно чл. 6.1 от договора, водещият бенефициер поема отговорност за осигуряване на изпълнението на целия проект, съответно следи и гарантира, че целият проект се изпълнява в съответствие с настоящия договор, Насоките за кандидатстване за БФП, Програмата и приложимото национално законодателство на ЕС и осигурява координация с всички бенефициери по проекта. В чл. 20.1 от договора е разписано, че за целите на същия, конфликт на интереси означава всяка ситуация при която е налице разминаване между изпълнението на задълженията по договора за безвъзмездна помощ от страните и частния интерес на лицата, участващи в договора, което може да повлияе неблагоприятно на безпристрастното и обективно изпълнение на функциите на всяко лице, участващо в изпълнението/проверката/контрола/одита на договора, по причини, свързани със семейството, емоционалния живот, политическата или националната принадлежност, икономическия интерес или друг общ интерес с друго лице. С договореното по чл. 20.4 е поет ангажимент, че водещият бенефициер и бенефициерите гарантират, че техният персонал, включително ръководството им, не е поставен в ситуация, която може да доведе до конфликт на интереси, като при възникването на подобна ситуация те следва незабавно да заменят всеки член на персонала си, който се намира в такава ситуация.

 

По повод изпълнението на горепосочения Договор за субсидия, водещият бенефициер Фондация „Земя завинаги“ е инициирал действия, чрез директно възлагане на изпълнението на конкретни дейности, попадащи в обхвата на проекта, а именно:

1. За изпълнението на дейност по предоставяне на логистични услуги за организиране на заключително събитие (осигуряване на конферентна зала, презентационна техника, материали и кетъринг за участници), е изпратена покана с искане за предоставяне на офертно предложение до кандидатите „Загора сити“ ЕАД, „Дореми“ ООД и Фондация „Обществен дарителски фонд – Стара Загора“. С протокол от 04.11.2022г. за избор на доставчик на логистични услуги за организиране на заключително събитие в с. Ягода, общ Мъглиж (л. 45), съставен и подписан от Д. И.-И. (Ръководител проект) и К. С. (Финансов мениджър на проекта), за изпълнител на услугата е избран кандидатът „Обществен дарителски фонд – Стара Загора“ с предложена цена от 2 900.00 лв., с който кандидат впоследствие е сключен и Договор от 08.11.2022г. (л.74-л.75). Приемането на изпълнението по договора е обективирано в констативен протокол от 12.12.2022г. (л.75), съставен и подписан за възложителя от Ръководителя на проекта - Д. И.-И., а за изпълнителя от Председателя на УС на Фондация „Обществен дарителски фонд – Стара Загора“ – Д. Д.;

2. За изпълнението на дейност по предоставяне на логистични услуги за организиране на серия от събития, свързани с кампании по почистване в селата Ягода и Юлиево, общ. Мъглиж за общо 200 участника, е изпратена покана с искане за предоставяне на офертно предложение до кандидатите „Грейн хил“ ООД, „Алфамаркет прим“ ЕООД и Фондация „Обществен дарителски фонд – Стара Загора“. С протокол от 17.03.2022г. за избор на доставчик на логистични услуги за организиране на серия от събития, свързани с кампании по почистване в селата Ягода и Юлиево, общ. Мъглиж (л. 4), съставен и подписан от Д. И.-И. (Ръководител проект) и К. С. (Финансов мениджър на проекта), за изпълнител на услугата е избран кандидатът Фондация „Обществен дарителски фонд – Стара Загора“ с предложена цена от 3 700.00 лв., с който кандидат впоследствие е сключен и Договор от 21.03.2022г. (л. 72). Приемането на изпълнението по договора е обективирано в констативен протокол от 29.11.2022г. (л.73), съставен и подписан за възложителя от Ръководителя на проекта - Д. И.-И., а за изпълнителя от Председателя на УС на Фондация „Обществен дарителски фонд – Стара Загора“ – Д. Д..

 

На 26.06.2023г. в деловодната система на МРРБ е регистрирано Уведомление за съмнение за нередност/измама с вх. № 99-00-3-66 (л.55-л.57), с което е предоставена информация за потенциална нередност по отношение на сключените между Фондация „Земя завинаги“ и Фондация „Обществен дарителски фонд – Стара Загора“ в рамките на проект с рег. №BSB-784 „По-чисти реки и по-чисти морета“ – CroCuS договори от 21.03.2022г. и 08.11.2023г. В сигнала се сочи, че лицето М. С. С., определено като ментор на проекта, без да получава възнаграждение за това, е част от четиримата учредители на Фондация „Земя завинаги“, както и част от учредителите и Управителния съвет на Фондация „Обществен дарителски фонд – Стара Загора“ – изпълнител по договорите. Сочи се в уведомлението че възниквало съмнение за нередност, тъй като е установена свързаност на възложителя и изпълнителя по договорите, чрез лицето М. С.. Правната квалификация на нередността е определена по т. 1 от Приложение №2 към чл. 2, ал. 3 от Наредбата за посочване на нередности, представляващи основания за извършване на финансови корекции, и процентните показатели за определяне размера на финансовите корекции по реда на ЗУСЕСИФ (Наредбата за посочване на нередности) - по отношение бенефициера/възложител е налице конфликт на интереси по смисъла на чл. 61 от Регламент (ЕС) 2018/1046, тъй като член на Съвета на директорите на Фондация „Земя завинаги“ е и в УС на Фондация „Обществен дарителски фонд Стара Загора“ - изпълнител по договорите.

С писмо изх. №99-00-3-66/1/ от 08.09.2013г. на Ръководителя на Националния орган по Съвместна оперативна програма за трансгранично сътрудничество „Черноморски басейн 2014-2020“ (л. 47 и сл.), Фондация „Земя завинаги“ е уведомена за постъпилото уведомление за нередност по проект с рег. №BSB-784 „По-чисти реки и по-чисти морета“ – CroCuS. Сочи се в писмото, че след извършена проверка по сигнала в т. ч и в ТРРЮЛНЦ, се установява, че М. С. участва в управителните органи – в Съвета на директорите на възложителя и в Управителния съвет на изпълнителя по договорите от 21.03.2022г. и 08.11.2022г., като в този смисъл последните са сключени при наличието на конфликт на интереси по смисъла на чл. 61 от Регламент (ЕС, Евратом) 2018/1046 на Европейския парламент и на Съвета от 18 юли 2018г. Констатирано е, че с решение от 15.06.2020г. на Общото събрание на Фондация „Земя завинаги“ Стоилова е определена да представлява Съвета на директорите на Фондацията като ментор при изпълнение на финансирания проект, респ. да участва в подбора на кандидати във връзка с изпълнението на логистични услуги. Установената свързаност между възложителя и изпълнителя формирала извод за компрометиране на възлаганите дейности по изпълнявания проект, тъй като участието на лицето в управлението и на Фондация „Земя завинаги“, и на Фондация „Обществен дарителски фонд - Стара Загора“ и определянето му за ментор по проекта при бенефициера - възложител, безспорно било повлияло на безпристрастното и независимо поведение на бенефициера, доколкото Стоилова е могла да повлияе при избора на изпълнител по двата договора. Констатираните връзки между Фондация „Земя завинаги“ и Фондация „Обществен дарителски фонд - Стара Загора“ обуславяли наличието на определени взаимоотношения между тях, които от своя страна влияели негативно върху процеса по равнопоставено и недискриминационно третиране на заинтересованите икономически оператори. С оглед на което е прието, че е допуснато нарушение на чл. 2, ал. 2 от ЗУСЕФСУ във връзка с чл. 61 от Регламент (ЕС, Евратом) 2018/1046 на Европейския парламент и на Съвета от 18 юли 2018г., квалифицирано като нередност по смисъла на т. 1 от Приложение №2 към чл. 2, ал. 3 от Наредбата за посочване на нередности, представляващи основания за извършване на финансови корекции, и процентните показатели за определяне размера на финансовите корекции по реда на ЗУСЕСИФ във вр. с чл. 70, ал. 1, т. 1 от ЗУСЕФСУ, за която се предвиждала финансова корекция в размер на 100% от стойността на допустимите разходи по двата договора.

На основание чл.73, ал.2 от ЗУСЕФСУ на бенефициера е предоставена възможност в двуседмичен срок да представи писмено възражение срещу определената финансова корекция.

В указания срок от Фондация „Земя завинаги“ е подадено възражение с вх. №99-00-3-66/4/ от 26.09.2023г. (л. 41 и сл.), с приложени към него доказателства – декларация от М. С. и писмо от Председателя на УС на Фондация „Обществен дарителски фонд – Стара Загора“. Във възражението са изложени подробни съображения за необосноваността и неправилността на формираните изводи за наличие на нарушение и съотв. за наличието на възприетото основание за определяне на финансова корекция, като се отрича съществуването на сочения като установен от органа конфликт на интереси. С подписаната от М. С. декларация лицето потвърждава участието си в управителните органи на Фондация „Земя завинаги“ и на Фондация „Обществен дарителски фонд - Стара Загора“ към момента на избор на изпълнител по договорите от 21.03.2022г. и 08.11.2022г., съответно към момента на тяхното сключване, но категорично заявява, че няма какъвто и да било финансов и/или материален интерес от оперирането на някоя от двете фондации, доколкото най-малкото не участва в ежедневните им управленски и изпълнителски дейности. Съгласно приложеното към възражението писмо от Председателя на УС на Фондация „Обществен дарителски фонд – Стара Загора“, М. С., като член на УС на Фондацията, не е участвала при подписването, изпълнението и отчитането на двата договора за възлагане на услуги.

 

С оспореното в настоящото съдебно производство Решение № РД 02-14-1081/ 17.10.2023г. на Ръководителя на Националния орган по Съвместна оперативна програма за трансгранично сътрудничество „Черноморски басейн 2014-2020“, на основание чл. 73, ал. 1 и чл. 70, ал. 1, т. 1 от ЗУСЕФСУ във връзка с §5, т. 4 от ДР на ЗУСЕФСУ, на Фондация „Земя завинаги“ е определена финансова корекция в размер на 100 % от стойността на допустимите разходи, финансирани със средства от Европейските структурни и инвестиционни фондове по следните, сключени в изпълнение на проект с рег. №BSB-784 „По-чисти реки и по-чисти морета“ – CroCuS договори: Договор от 21.03.2022г., сключен с Фондация „Обществен дарителски фонд – Стара Загора“, на стойност 3 700лв. без ДДС и Договор от 08.11.2022г., сключен с Фондация „Обществен дарителски фонд – Стара Загора“, на стойност 2 900лв. без ДДС. От фактическа страна съществуването на възприетото материалноправно основание по чл. 70, ал. 1, т. 1 от ЗУСЕФСУ за определяне на финансова корекция е обосновано с констатираното наличие на конфликт на интереси по см. на чл. 61 от Регламент (ЕС, Евратом) 2018/1046 на Европейския парламент и на Съвета от 18 юли 2018г. във връзка с чл. 2, ал. 2 от ЗУСЕФСУ и чл. 20 от Договор за субсидия №MLPDA 88708 от 26.06.2020г., поради свързаност между бенефициера/възложител и избрания за изпълнител на дейностите по договорите кандидат, посредством лицето М. С. – член на Съвета на директорите на Фондация „Земя завинаги“ и ментор по проекта, и член на УС на Фондация „Обществен дарителски фонд – Стара Загора“. В мотивите на решението подробно е представена нормативната регламентация, дефинираща конфликта на интереси за целите на финансовите операции на Съюза и в частност в областта на разпределение и разходване на средствата от Структурните фондове на общността; предпоставките за неговото възникване; последиците при установяването на конфликт на интереси и отговорностите на бенефициерите, съответно на държавите членки, както и потенциалния негативен ефект, проявяващ се върху регулираните в тази област отношения. Въз основа на приетите за установени в хода на производството факти и обстоятелства, е формиран извод за наличието на конфликт на интереси, по съображения че бенефициерът, чрез лице – част от ръководния му екип, има частен интерес, който може да повлияе върху безпристрастното и обективно осъществяване на правомощията му по повод изпълнението на Договора за БФП. Според Ръководителя на Националния орган фактът, че М. С. участва в управителните органи на бенефициера и на изпълнителя по договори за възлагане на логистични услуги, както към момента на изпращането на поканите за представяне на оферти, така и към момента на сключването на договорите, води до обосновано предположение, че между страните могат да се уговорят условия, различни от обичайните, с което се нарушават основните финансови принципи и тези, касаещи недопускането на дискриминация и неравнопоставеност спрямо отделните икономически оператори. Сочи се в мотивите на решението, че нарушение, изразяващо се във възникване на конфликт на интереси, е налице дори и в случаите, при които реална облага във връзка с наличието на частен интерес, не е получена. Разгледани и подложени на преценка са възраженията на Фондация „Земя завинаги“, като същите са приети за неоснователни. В заключение възприетото като допуснато от бенефициера нарушение на чл. 2, ал. 2 от ЗУСЕФСУ във вр. с чл. 61 от Регламент (ЕС, Евратом) 2018/1046 на Европейския парламент и на Съвета от 18 юли 2018г., е квалифицирано като нередност по смисъла на т. 1 от Приложение №2 към чл. 2, ал. 3 от Наредбата за посочване на нередности, представляващи основания за извършване на финансови корекции, и процентните показатели за определяне размера на финансовите корекции по реда на ЗУСЕСИФ във вр. с чл. 70, ал. 1, т. 1 от ЗУСЕФСУ, като основание за определената финансова корекция в размер на 100% от стойността на допустимите разходи по двата договора.

Решение №РД 02-14-1081 от 17.10.2023г. е изпратено на Фондация „Земя завинаги“ с писмо изх. № 99-00-3-66 /9/ от 19.10.2023г. и получено от жалбоподателя на 01.12.2023г.

 

По делото са представени и приети като доказателства документите, съдържащи се в административната преписка по издаване на оспореното решение, в т.ч и легализирани преводи на Договора за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ №MLPDA 88708 от 26.06.2020г. и Съвместна оперативна програма за трансгранично сътрудничество „Черноморски басейн 2014-2020“, съгласно изискването по чл.14 ал.3 от АПК. Като доказателства са приети и представените от жалбоподателя заверени копия на приетите от Общото събрание на Фондация „Земя завинаги“ решения от 15.06.2020г., както и заповед № 1 от 27.06.2020г. за сформиране на екип по проекта, ведно с анекс №2 от 21.10.2020 г. към заповедта.

 

Съдът, като обсъди събраните по делото доказателства във връзка с направените в жалбата оплаквания, доводите и становищата на страните и като извърши цялостна проверка на законосъобразността на оспорения административен акт на основание чл. 168, ал.1 във връзка с чл.146 от АПК, намира за установено следното:

 

Оспорването, като направено от легитимирано лице с правен интерес, в законово регламентирания срок и против административен акт, подлежащ на съдебно обжалване и контрол за законосъобразност, е процесуално допустимо.

 

Разгледана по същество жалбата е основателна.

 

В Държавен вестник, бр. 51 от 01.07.2022г., е обнародван Закон за изменение и допълнение на Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове, с § 1 на който, наименованието на закона се изменя на Закон за управление на средствата от Европейските фондове при споделено управление (ЗУСЕФСУ). Съгласно § 70 от ЗИД на ЗУСЕСИФ, до приключването на програмите за програмен период 2014 – 2020г., съфинансирани от ЕСИФ, в т.ч програмите за европейско териториално сътрудничество по смисъла на чл. 6 от ЗУСЕСИФ, разпоредбите на ЗУСЕСИФ, отменени или изменени с този закон, запазват своето действие по отношение на управлението на средствата от ЕСИФ, както и по отношение на изпълнението и контрола на тези програми. Съответно приетите от Министерски съвет и министъра на финансите нормативни актове до влизането в сила на този закон запазват своето действие по отношение на програмния период 2014 – 2020г., съгласно § 71, ал. 2 от ЗИД на ЗУСЕСИФ. С оглед на което към разглеждането на настоящия спор е приложима регламентацията по ЗУСЕФСУ в действащата редакция на закона, ДВ бр. 52 от 09.06.2020г.

 

Съвместната оперативна програма „Черноморски басейн 2014-2020“ е част от Трансграничното сътрудничество (ТГС) на ЕС в рамките на Европейския инструмент за съседство (ЕИС). В този смисъл програмата получава финансиране от ЕИС, както и от Европейския фонд за регионално развитие (ЕФРР) и Инструмента за предприсъединителна помощ, които се обединяват. Доколкото Съвместната оперативна програма е съфинансирана от ЕФРР, се следва и приложимостта на Регламент (ЕС) №1299/2013 на Европейския парламент и на Съвета от 17 декември 2013 година, относно специални разпоредби за подкрепа от ЕФРР по цел „Европейско териториално сътрудничество“. Съгласно чл. 8, § 4, т. ii и т. v от Регламент (ЕС) №1299/2013, в Програмата за сътрудничество следва да се определят органът или органите, натоварени със задължението да изпълняват контролни функции както и да се определят общото описание на механизмите за управление и контрол. В разпоредбата на чл. 4, § 4 от Регламент за изпълнение (ЕС) №897/2014 на Комисията от 18.08.2014г. за определяне на специални разпоредби за изпълнението на програми за трансгранично сътрудничество, финансирани по Регламент (ЕС) №232/2014 на Европейския парламент и на Съвета за създаване на ЕИС, всяка програма следва да съдържа посочване на Националните органи на всички участващи държави и по-специално органът във всяка участваща държава, посочен в членове 20 и 31.

Съгласно т. 6. 4 „Национални органи“ от Съвместната оперативна програма за трансгранично сътрудничество по Европейски инструмент за съседство "Черноморски басейн 2014 – 2020" (л. 258 – л.259 по делото), институцията, определена да изпълнява функциите на Национален орган по Програмата за Република България, е Министерството на регионалното развитие и благоустройството. Предвидено е, че Националните органи следва да гарантират пряко или чрез национален компетентен орган/органи, че в техните страни са въведени подходящи механизми за предотвратяване, откриване и коригиране на нередностите на техните територии. Съответно с Решение на Министерски съвет №156 от 21.03.2014г. (достъпно в Информационната система за правна информация на МС), са определени органите за управление, контрол, одит и изпълнение на програмите на ЕС за териториално сътрудничество, в които Република България участва за периода 2014 – 2020г., като съгласно т. 3 на решението Главна дирекция „Управление на териториалното сътрудничество“ (сега Дирекция „Управление на териториалното сътрудничество“) на Министерство на регионалното развитие (сега Министерство на регионалното развитие и благоустройството), е определена за Национален орган и Национално информационно звено по Програмата за ТГС „Черноморски басейн 2014–2020“. Съгласно разпоредбата на §5, т. 4 от ДР на ЗУСЕФСУ, доколкото друго не е предвидено в приложимото за тях европейско законодателство и в сключените между държавите договори, ратифицирани, обнародвани и влезли в сила за Република България, този закон се прилага и за финансовата подкрепа по програмите за европейско териториално сътрудничество, като е предвидено, че органите за управление и Националните органи осъществяват правомощия по администрирането на нередности и извършването на финансови корекции по реда на глава пета, раздел III от ЗУСЕФСУ. При извършване на финансови корекции органите за управление и Националните органи прилагат категориите нередности и минималните и максималните стойности на процентните показатели, определени в този закон и с акта по чл. 70, ал. 2.

В случая, както беше посочено, изпълнението на функциите на Национален орган и Национално информационно звено по Съвместна оперативна програма за трансгранично сътрудничество „Черноморски басейн 2014 – 2020“, е възложено на Дирекция „Управление на териториалното сътрудничество“ на МРРБ, което изрично е разписано и в чл. 29, ал. 1, т. 6 от Устройствения правилник на МРРБ в релевантна редакция. Когато за изпълнител на дадено правомощие е посочен не конкретен административен орган, а административна структура, то компетентен да се произнесе е нейният ръководител. По силата на чл. 9, ал. 1 от Закона за финансовото управление и контрол в публичния сектор (ЗФУКПС), ръководителите по чл. 2, ал. 2 могат да делегират правомощията си по този закон на други длъжностни лица от ръководената от тях организация, като в тези случаи определят конкретните им права и задължения. По делото е представена и приета като доказателство Заповед № РД-02-14-684/ 28.06.2023г. на Министъра на регионалното развитие и благоустройството (л.26 – л.27), който, като оглавяващ министерството, в което е структуриран Националния орган по Съвместна оперативна програма за трансгранично сътрудничество „Черноморски басейн 2014 – 2020“, на основание чл. 9, ал. 1 от ЗФУКПС, е възложил на М. О. на длъжност Директор на дирекция „Управление на териториалното сътрудничество“ в МРРБ правомощията да ръководи и организира дейността на Националния партниращ орган и Националното информационно звено по Съвместна оперативна програма за трансгранично сътрудничество „Черноморски басейн 2014 – 2020“, като в тази връзка го е оправомощил да издава всички индивидуални административни актове по ЗУСЕФСУ. Следователно оспореното решение по чл.73, ал.1 от ЗУСЕФСУ е постановено от материално и функционално компетентен орган по см. §5, т. 4 от ДР на ЗУСЕФСУ, при упражняване и в рамките на надлежно делегираните на Директор дирекция „Управление на териториалното сътрудничество“ в МРРБ със Заповед № РД-02-14-684/ 28.06.2023г. на Министъра на регионалното развитие и благоустройството административни правомощия като Ръководител на Националния орган по Съвместна оперативна програма за трансгранично сътрудничество „Черноморски басейн 2014 – 2020“, вкл. и тези за извършването на финансови корекции по реда на глава пета, раздел III от ЗУСЕФСУ.

 

Решението е издадено под формата на подписан с КЕП електронен документ по см. на чл.3, ал.1 от ЗЕДЕУУ (представен по делото на оптичен носител – CD), съдържащ електронно изявление, подписано с квалифициран електронен подпис, основан на валидно удостоверение за КЕП в периода на неговото действие, от лицето, посочено като издател на решението.

 

Обжалваният акт е постановен при спазване на изискванията по чл. 59, ал. 2 от АПК във връзка с чл. 73, ал. 1 от ЗУСЕФСУ досежно неговото съдържание. Посочени са както правните основания за издаване на оспореното решение – относимите, според органа, нормативни разпоредби, регламентиращи материално правните предпоставки за упражненото административно правомощие по чл.73, ал.1 във вр. с чл.70, ал.1, т.1 от ЗУСЕФСУ и съдържанието на разпоредените с акта правни последици, така и възприетите от решаващия орган като релевантни факти и обстоятелства – за наличието на допуснато от Фондация „Земя завинаги“, като бенефициер по Съвместна оперативна програма за трансгранично сътрудничество „Черноморски басейн 2014 – 2020“, нарушение на чл. 2, ал. 2 от ЗУСЕФСУ във вр. с чл. 61 от Регламент (ЕС, Евратом) 2018/1046 на Европейския парламент и на Съвета от 18 юли 2018г, и възприемането му като нередност по см. на чл.2, т.36 от Регламент (ЕС) 1303/ 2013. Посочени са фактическите и правни съображения за квалифицирането на нередността по т. 1 от Приложение №2 към чл. 2, ал. 3 от Наредбата за посочване на нередности, представляващи основания за извършване на финансови корекции, и процентните показатели за определяне размера на финансовите корекции по реда на ЗУСЕСИФ във вр. с чл. 70, ал. 1, т. 1 от ЗУСЕФСУ, като основание за определената финансова корекция в размер на 100% от стойността на допустимите разходи по двата договора.

Спазени са регламентираните в ЗУСЕФСУ специални правила за провеждане на процедурата по определяне на финансовата корекция. В съответствие с изискването по чл. 73, ал. 2 от ЗУСЕФСУ, преди издаване на решението за определяне на финансова корекция, Ръководителят на Националния орган е запознал бенефициера с констатациите си и му е предоставил възможност за писмени възражения по основателността и размера на финансовата корекция. Фондация „Земя завинаги“ е упражнила правото си на възражение, а решението за определяне на финансова корекция е издадено в предвидения срок по чл. 73, ал. 3 от ЗУСЕФСУ.

 

Материалната законосъобразност на акта за определяне на финансова корекция се свързва с преценката налице ли е възприетото от Ръководителя на Националния орган по Съвместна оперативна програма за трансгранично сътрудничество (СОП ТГС) „Черноморски басейн 2014 – 2020“ основание за налагането й, съответно правилно ли е определен размерът на финансовата корекция. Съгласно чл.71, ал.1 от ЗУСЕФСУ (в приложимата редакция), с извършването на финансови корекции се отменя предоставената финансова подкрепа със средства от ЕСИФ или се намалява размера на изразходваните средства – допустими разходи по проект, с цел да се постигне или възстанови ситуацията, при която всички разходи, сертифицирани пред Европейската комисия, са в съответствие с приложимото право на Европейския съюз и българското законодателство. Основанията за определяне на финансова корекция нормативно са регламентирани в чл. 70, ал. 1 от ЗУСЕФСУ, като съгласно чл. 70, ал. 1, т. 1 от закона такова основание е и когато по отношение на бенефициента е налице конфликт на интереси по смисъла на чл. 61 от Регламент (ЕС, Евратом) 2018/1046, което нарушение има или би имало за последица нанасянето на вреда на средства от ЕСИФ. По силата на изричния текст на чл. 1, §3 от Регламент №1299/2013, правилата на Регламент (ЕС) №1303/2013 и глава I от Регламент (ЕС) №1301/2013 на ЕП и на Съвета от 17 декември 2013 година относно ЕФРР и специални разпоредби по отношение на целта "Инвестиции за растеж и работни места", и за отмяна на Регламент (ЕО) №1080/2006, се прилагат за цел "Европейско териториално сътрудничество" и програмите за сътрудничество по нея, освен когато изрично е предвидено друго или когато посочените разпоредби могат да се прилагат единствено за цел "Инвестиции за растеж и работни места." Съгласно чл. 143 (1) от приложимия в случая Регламент (ЕС) № 1303/ 2013 на Европейския парламент и на Съвета, Държавите – членки носят отговорност за разследването на нередностите и за извършването на необходимите финансови корекции и възстановяването на дължимите суми, като предотвратяват, откриват и коригират нередностите и възстановяват неправомерно платените суми (чл.122, § 2 от Регламент (ЕС) № 1303/ 2013). Дефиницията за „нередност“ се съдържа в чл. 2 (36) на Регламент (ЕС) № 1303/ 2013, съгласно която норма „нередност“ е всяко нарушение на правото на ЕС, произтичащо от действие или бездействие на икономически субект, което има или би имало като последица нанасянето на вреда на общия бюджет на ЕС чрез начисляване на неправомерен разход в бюджета на Съюза. Следователно определянето на едно действие или бездействие на икономически субект като „нередност“, изисква наличието на три елемента от обективна страна: 1. Действие или бездействие на икономически оператор; 2. Това действие или бездействие да води до нарушение на правото на ЕС или на националното право, свързано с неговото прилагане и 3. Да има или би имало като последица нанасянето на вреда на общия бюджет на Съюза, като се отчете неоправдан разход в общия бюджет. Нередността, за която се определя финансова корекция, следва да бъде нормативно установена с посочване на предпоставките за осъществяването и санкцията при проявлението на съответната хипотеза. Това представлява гаранция за законосъобразното упражняване правото на защита на бенефициера, в чиято тежест се определя корекцията.

 

Както беше посочено, съгласно §5, т. 4 от ДР на ЗУСЕФСУ , при извършване на финансови корекции органите за управление и Националните органи по програмите за европейско териториално сътрудничество прилагат категориите нередности и минималните и максималните стойности на процентните показатели, определени в този закон и с акта по чл. 70, ал. 2. Такъв акт е приетата с ПМС № 57 от 28.03.2017г. Наредба за посочване на нередности, представляващи основания за извършване на финансови корекции, и процентните показатели за определяне размера на финансовите корекции по реда на ЗУСЕСИФ (Наредбата за посочване на нередности). Съгласно §1, т. 2 от ДР на Наредбата за посочване на нередности, същата се прилага и за програмите за европейско териториално сътрудничество, в които Република България участва за периода 2014 – 2020, вкл. Съвместна оперативна програма за трансгранично сътрудничество „Черноморски басейн 2014 – 2020“. В нормата на чл. 70, ал. 3 от ЗУСЕФСУ е предвидено, че за нередности по ал. 1, т. 1, 3 – 7 и 9 финансовите корекции се определят по пропорционалния метод, когато не може да се установи размерът на реално установените финансови последици на нарушението, като аналогичен е и текстът на чл. 3, ал. 2 от Наредбата за посочване на нередности. Съгласно чл. 2, ал. 3 от Наредбата приложимите процентни показатели на финансови корекции за нередностите по чл. 70, ал. 1, т. 1, 3 – 7 ЗУСЕСИФ са посочени в приложение №2 към същата наредба.

 

В случая, твърдяното като допуснато от бенефициера нарушение на чл. 61 от Регламент (ЕС) 2018/1046 на Европейския парламент и на Съвета във вр. с чл.2, ал.2 от ЗУСЕФСУ, е квалифицирано като нередност по т. 1 от Приложение №2 към чл. 2, ал. 3 от Наредбата за посочване на нередности във връзка с чл. 70, ал. 1, т. 1 от ЗУСEФСУ – по отношение на бенефициера е налице конфликт на интереси по смисъла на чл. 61 от Регламент (ЕС) 2018/1046 /чл. 57 от Регламент (ЕС) № 966/2012/. Нарушението е констатирано във връзка със сключени договори между бенефициера Фондация „Земя завинаги“, в качеството на възложител, и изпълнителя Фондация „Обществен дарителски фонд – Стара Загора“, в изпълнение на проект с рег. №BSB-784 „По-чисти реки и по-чисти морета“ – CroCuS, съфинансиран по програмата за трансгранично сътрудничество „Черноморски басейн 2014 – 2020“, а именно: 1. договор от 08.11.2022г. с предмет изпълнението на дейности по предоставяне на логистични услуги за организиране на заключително събитие в с. Ягода, общ. Мъглиж (осигуряване на конферентна зала, презентационна техника, материали и кетъринг за участниците) на стойност от 2 900лв. без ДДС и 2. договор от 21.03.2022г. с предмет предоставяне на логистични услуги за организиране на събития, свързани с кампании по почистване в с. Ягода и с. Юлиево, общ. Мъглиж за общо 200 участника на стойност от 3 700лв. без ДДС (л.72 – л.75 по делото). Според Ръководителя на НО по СОП ТГС „Черноморски басейн 2014 – 2020“, конфликтът на интереси в случая се изразява с констатираното фактическо наличие на свързаност между бенефициера/възложител и избрания за изпълнител на дейностите по договорите кандидат, посредством лицето М. С. – член на Съвета на директорите на Фондация „Земя завинаги“ и ментор по проекта, същевременно и член на УС на Фондация „Обществен дарителски фонд – Стара Загора“, както към момента на извършения подбор чрез подаване на оферти, така и момента на сключване на договорите.

 

Задължението на държавите членки за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси, следва от предвидените в чл. 63 от Регламент (ЕС) 2018/1046 техни задължения по споделено управление, каквото, с оглед регламентираното в чл. 4, § 7 от Регламент (ЕС) №1303/2013 на Европейския парламент и на Съвета от 17 декември 2013 година, е управлението на Европейските структурни и инвестиционни фондове по см. на чл. 1, ал. 2 от ЗУСЕФСУ. В Насоките на Европейската комисия относно избягването и управлението на конфликти на интереси, съгласно Финансовия регламент (2021/С 121/01), е посочено, че чл. 61 от Регламент (ЕС) 2018/1046 е пряко приложим в държавите-членки, доколкото те участват в изпълнението на бюджета на ЕС. Следователно, тяхното задължение не зависи от приемането на национални мерки за прилагане. Съгласно т. 3.2.2 „Обхванати лица“ от посочените Насоките на ЕК, чл. 61 от Регламент (ЕС) 2018/1046 се прилага и за всяко лице и за всеки субект в юрисдикцията на държавите членки, което (който) участва в изпълнението на бюджета на ЕС. В случай на споделено управление Националните органи отговарят за създаването на системи за вътрешен контрол, в които отговорностите/задачите са ясно определени, тъй като това е от значение за определяне на участието на дадено лице в изпълнението на бюджета във всеки конкретен случай. По аргумент от разпоредбата на чл. 62, § 1, б. „б“ от Регламент (ЕС) 2018/1046 е безспорно, че водещите партньори - бенефициери по даден проект (какъвто се явява и жалбоподателят Фондация „Земя завинаги“), попадат в кръга на лицата, които участват в изпълнението на бюджета на ЕС, като за тях съществува и задължението да гарантират, че техният персонал, включително ръководството им, не е поставен в ситуация на конфликт на интереси, доколкото наличието на подобно обстоятелство може да доведе до фаворизирането на определени потенциални кандидати за изпълнение, предвид възможността въпросните лица да са част от процеса по управление на средствата и/или да имат правомощията да повлияят върху управленските решения на изпълнителите на бюджета. Доколкото става въпрос за „конфликт на интереси" по отношение на „бенефициер", конфликтът е възможен именно във връзка с разходването на получените от бенефициера средства от ЕСИФ, което разходване, съгласно член 6 от Регламент (ЕС) № 1303/2013, трябва да е законосъобразно и в съответствие с приложимото право и в частност с чл. 61 от Регламент (ЕС) № 2018/1046. Националният законодател, в съответствие със задълженията си, произтичащи от споделеното управление, в член 2, ал. 2 от ЗУСЕФСУ изрично е въвел забраната за конфликт на интереси при управление и разходването на средствата от ЕСИФ със смисъла и съдържанието на член 61 от Регламент (ЕС) 2018/1046, като установяването на конфликт на интереси е предвидено в ЗУСЕФСУ като основание за отмяна или намаляване на финансова подкрепа със средства от ЕСИФ.

 

В случая спорният по делото въпрос се свежда до това, дали така констатираната свързаност между бенефициера - възложител и избрания за изпълнител на дейностите по договорите кандидат, посредством лицето М. С. – член на Съвета на директорите на Фондация „Земя завинаги“ и ментор по проекта, същевременно и член на УС на Фондация „Обществен дарителски фонд – Стара Загора“, се субсумира в материалноправното основание по чл. 70, ал. 1, т. 1 от ЗУСEФСУ за упражняване на административното правомощие по чл.73, ал.1 от ЗУСЕФСУ – т.е дали и доколко тази свързаност релевира наличие, по отношение на бенефициера, на конфликт на интереси по смисъла на чл. 61 от Регламент (ЕС, 2018/1046 на Европейския парламент и на Съвета от 18 юли 2018г.

 

Съгласно чл. 61 от Регламент (ЕС, Евратом) 2018/1046 на Европейския парламент и на Съвета, финансовите участници по смисъла на глава 4 от дял IV от Регламента и другите лица, включително националните органи на всяко равнище, участващи в изпълнението на бюджета при условията на пряко, непряко и споделено управление, включително в подготвителните действия, в одита или в контрола, не предприемат никакви действия, които могат да поставят собствените им интереси в конфликт с тези на Съюза. Те предприемат също така подходящи мерки за предотвратяване на конфликт на интереси във функциите, за които носят отговорност, и за справяне със ситуации, които обективно могат да бъдат възприети като конфликт на интереси. Следователно чл. 61 от посочения Регламент се прилага по отношение на всяка предприета стъпка или такава, която трябва да бъде предприета от всеки, който отговаря за процеса на вземане на решения, свързани с изпълнението на бюджета на ЕС, и/или който е в състояние да ръководи и/или да влияе върху този процес. Съответно понятието „конфликт на интереси“ по см. на чл. 61 от Регламент (ЕС) 2018/1046 на Европейския парламент и на Съвета, е иманентно свързано с принципите на добро управление, прозрачност и равно третиране. Съгласно разпоредбата на чл. 61, §3 от Регламент (ЕС) №2018/1046, за целите на §1 конфликт на интереси съществува, когато безпристрастното и обективно упражняване на функциите на финансов участник или друго лице, посочено в параграф 1, е опорочено по причини, свързани със семейния и емоционалния живот, политическа или национална принадлежност, икономически интерес или всякакъв друг пряк или косвен личен интерес. Следователно конфликт на интереси е налице в случаите, при които способността на лицата, участващи в изпълнението на бюджета на Общността и имащи задължение за неговото правилно разходване, да изпълняват ролята си безпристрастно и обективно, е опорочена по причини, свързани със семейния и емоционалния живот, политическа или национална принадлежност, икономически интерес или всякакъв друг пряк или косвен личен интерес. Съответно ситуация, която може да бъде възприета като предполагаем конфликт на интерес, е всяка дейност или интерес, която (който) би могла (могъл) да попречи на безпристрастното и обективно упражняване на функциите на финансов участник или на друго лице и по този начин да окаже влияние върху общественото доверие в доброто финансово управление на бюджета на ЕС. По аргумент от Насоките на ЕК относно избягването и управлението на конфликти на интереси, конфликтът на интереси е свързан с обективни обстоятелства, засягащи доверието в независимостта или безпристрастността на субект или лице при упражняване на функциите, дори и когато конфликтът на интереси не намери реално изражение или ако лицето в действителност не се е възползвало от ситуацията. Предполагаем конфликт на интереси може да възникне по-специално когато дадено лице, независимо от намеренията си, има основания да смята или по отношение на него може да се смята, че има конкуриращи се лични и обществени интереси, тъй като съществува риск това да накърни способността на лицето да изпълнява задачите и задълженията си по безпристрастен и обективен начин. Подобни на гореописаните обстоятелства обаче трябва да имат определена установима и индивидуална връзка с конкретни аспекти на поведението или взаимоотношенията на лицето (или да оказват въздействие върху тях), като рискът от предполагаем конфликт на интереси следва да се основава на обективни и разумни съображения, изискващи подлагането на проверка и преценка на фактическите данни за наличие на връзки между функциите и съответния интерес. Следователно простото наличието на определена свързаност между лицата и по критериите на чл. 61, §1 от Регламент (ЕС) №2018/1046, не предполага автоматизъм в преценката за наличието на конфликт на интереси, а е необходимо да бъде установено за всеки конкретен случай дали и доколко тази свързаност е повлияла или би могла да повлияе върху безпристрастността и независимостта на финансов участник във връзка с възлагането и изпълнението на дейности, по повод които се реализира и финансовото подпомагане от страна на Общността. Съответно интересът трябва да бъде достатъчно значителен, за да се приеме, че е възможно да опорочи „безпристрастното и обективно“ упражняване на функциите.

 

Въз основа на всичко гореизложено може да се направи извод, че по см. на чл. 61 от Регламент (ЕС) №2018/1046 се изисква установяване на обективно възприятие за конфликт на интереси, основаващ се на обективни и разумни съображения, формирани в рамките и по смисъла на чл. 61, §3 от Регламент (ЕС) №2018/1046, за целите на §1 на чл. 61, и отчитащи действителното фактическо положение в конкретна ситуация и към конкретен момент.

 

Безспорно е, че Фондация „Земя завинаги“ попада под обхвата на чл. 61 от Регламент (ЕС) №2018/1046 на Европейския парламент и на Съвета, като лице, участващо в изпълнението на бюджета на ЕС, с оглед сключения от Фондация „Земя завинаги“ в качеството й на водещ бенефициер Договор за безвъзмездна финансова помощ №MLPDA 88708 от 26.06.2020г. (Договор за субсидия № BSB784) във връзка с изпълнението на дейностите по проект с рег. №BSB-784 „По-чисти реки и по-чисти морета“ – CroCuS, финансиран по Съвместна оперативна програма за трансгранично сътрудничество „Черноморски басейн 2014-2020“. С оглед на което без съмнение за бенефициера е възникнало и задължението по чл.61, § 1 от Регламент (ЕС) №2018/1046 за предприемане на подходящи мерки и действия за предотвратяване на конфликт на интереси във функциите, за които носи отговорност и съотв. на ситуации, които обективно могат да бъдат възприети като конфликт на интереси в т. ч. и чрез лица от ръководния му състав и персонал, както и задължението при възникването на подобна ситуация да уведоми НО за това (чл. 20 от Договора за БФП).

От доказателствата по делото безспорно се установява, а и не се отрича от жалбоподателя, че както към момента на извършването на подбор на подадените офертни предложения за възлагане изпълнението на дейност по предоставяне на логистични услуги за организиране на заключително събитие в с. Ягода, общ. Мъглиж (осигуряване на конферентна зала, презентационна техника, материали и кетъринг за участници), съотв. на подадените офертни предложения за изпълнението на дейност по предоставяне на логистични услуги за организиране на серия от събития, свързани с кампании по почистване в селата Ягода и Юлиево, общ. Мъглиж за общо 200 участника, така и към момента на осъществения избор на доставчик на логистичните услуги и последващото сключване на Договор от 21.03.2022г. и Договор от 08.11.2022г. с избрания за изпълнител на услугите кандидат – Фондация „Обществен дарителски фонд – Стара Загора“, М. С. е член на Съвета на директорите на бенефициера – възложителя Фондация „Земя Завинаги“ и същевременно член на Управителния съвет на изпълнителя по сключените договори - Фондация „Обществен дарителски фонд – Стара Загора“. Следователно налице е констатираната от Ръководителя на НО фактическа свързаност между двете ЮЛНЦ чрез посоченото физическо лице, участващо в управителните органи и на Фондация „Земя Завинаги“, и на Фондация „Обществен дарителски фонд – Стара Загора“. Установява се също, че с Решение №3 от 15.06.2020г. на Общото събрание на Фондация „Земя завинаги“ (л.280), М. С. е определена да представлява Съвета на директорите като ментор при изпълнението на проекта, без да са определени и посочени конкретни функции, които ще М. Стоилова ще изпълнява като ментор (за разлика от възложените със същото решение на ОС на Фондацията, на Изпълнителния директор Д. И. функции за реализиране на проект „По-чисти реки и по-чисти морета“ – CroCuS като негов Проектен мениджър, като сформира проектен екип и координира изпълнение на проекта съгласно подписания Договор за субсидия).

Въпросът, който се поставя в случая е, дали така установената свързаност между възложителя Фондация „Земя Завинаги“ и изпълнителя по Договор от 21.03.2022г. и по Договор от 08.11.2022г. – Фондация „Обществен дарителски фонд – Стара Загора“, чрез участието на лицето М. С. в управителните органи и на двете Фондации при определянето с решение на ОС на Фондация „Земя Завинаги“ на М. С. като ментор по проекта, поставя бенефициера в ситуация на конфликт на интереси по см. на чл. 61 от Регламент (ЕС) №2018/1046. Както беше посочено, в контекста на регламентацията по чл. 61 от Регламент (ЕС) 2018/1046 и Насоките на Европейската комисия относно избягването и управлението на конфликти на интереси, съгласно Финансовия регламент (2021/С 121/01), простото наличието на определена свързаност между лицата и по критериите на чл. 61 от Регламент (ЕС) №2018/1046, не предполага автоматизъм в преценката за наличието на конфликт на интереси, а е необходимо да бъде установено за всеки конкретен случай дали и доколко тази свързаност е повлияла или би могла да повлияе върху безпристрастността и независимостта на финансов участник във връзка с възлагането и изпълнението на дейности, по повод които се реализира и финансовото подпомагане от страна на общността.

 

Съдът приема, че в хода на административното производство, приключило с издаването на обжалваното решение за определяне на финансова корекция на основание чл.70, ал.1, т.1 от ЗУСЕФСУ – т.е в хипотезата когато по отношение на бенефициера е налице конфликт на интереси по смисъла на чл. 61 от Регламент (ЕС) 2018/1046, не са извършени анализ и преценка в достатъчна степен на обоснованост по какъв начин фактически установената свързаност на бенефициера и изпълнителя по Договор от 21.03.2022г. и по Договор от 08.11.2022г. чрез участието на определеното за ментор лице в управителните органи и на двете Фондации, в конкретния случай е повлияла върху безпристрастността и независимостта на финансовия участник и съответно по какви обективни съображения, при отчитане на действителното фактическо положение в конкретната ситуация, е формирано изискуемото се обективно възприятие за конфликт на интереси по смисъла на чл. 61, §3 от Регламент (ЕС) №2018/1046, за целите на §1 на чл. 61 от Регламента. Обективираният в решението извод за наличие на конфликт на интереси се основа на съображения, че бенефициерът има частен интерес, който може да повлияе върху безпристрастното и обективното изпълнение на правомощията му, тъй като между бенефициера и изпълнителя могат да се уговорят условия, различни от обичайните, съотв. че е налице е интерес за който може да се приеме, че влияе върху независимостта и безпристрастността по повод възлаганите за изпълнение дейности, доколкото М. С., в качеството й на ментор по проекта, е могла да повлияе върху решенията на бенефициера – възложител. Тези съображения обаче не се основават и съотв. не са обосновани с посочване, по какъв начин в конкретния случай лицето, чрез което се създава положение на свързаност между двете ЮЛНЦ – бенефициера/ възложител и изпълнителя по договорите, в качеството му на определен „ментор“ по изпълнението на проекта, реално е повлияло или обективно би могло да повлияе върху извършения подбор на подадените офертни предложения за възлагане изпълнението на дейности по проекта, респ. по какъв начин реално е повлияло или обективно би могло да повлияе върху осъществения избор на доставчик на логистичните услуги и последващото сключване на Договор от 21.03.2022г. и Договор от 08.11.2022г. с избрания за изпълнител на услугите кандидат – Фондация „Обществен дарителски фонд – Стара Загора“. Съответно по никакъв начин не е обоснован механизма, по който лицето, чрез което се създава положение на свързаност между двете Фондации, дава възможност в конкретния случай между бенефициера и изпълнителя да могат да се уговорят условия, различни от обичайните, което от своя страна да предполага „съществуването на частен интерес за бенефициера, който може да повлияе върху безпристрастното и обективното изпълнение на правомощията му“. От Ръководителя на Националния орган не е отчетено обстоятелството, че в случая подходът за избор на доставчик на логистичните услуги – предмет на сключените Договор от 21.03.2022г. и Договор от 08.11.2022г. и съотв. критерият за определянето на изпълнител по тези договори, се свързва с предложената от кандидатите най-ниска цена за изпълнение, което несъмнено се установява от представените протоколи за избор на доставчик на логистични услуги (л.45). Липсват каквито и да е било обективни данни, че М. С., в качеството си на член на СД на Фондация „Земя завинаги“ или в качеството си на член на УС на Фондация „Обществен дарителски фонд – Стара Загора“ по някакъв начин, пряко или косвено, лично или чрез други лица, да е участвала в извършването на подбор на подадените офертни предложения за избор на изпълнител на дейностите по предоставяне на логистични услуги или при последващото сключване на Договор от 21.03.2022г. и Договор от 08.11.2022г. с избрания за изпълнител на услугите кандидат. От представената и приета като доказателство по делото Заповед № 1 от 27.06.2020г. за сформиране на екип за изпълнение на проект с рег. №BSB-784 „По-чисти реки и по-чисти морета“ – CroCuS, (л.282 и сл.), се установява, че М. С. изобщо не е включена в екипа за изпълнение на проекта, като със заповедта изрично е предвидено, че разработването на тръжните процедури и договарянето на договори за изпълнение е във функционалните компетентности на Ръководителя (Мениджъра) на проекта – Изпълнителния директор на Фондация „Земя завинаги“, съвместно с Финансовия мениджър и Специалистът по изпълнение на проекта. Ако и с Решение №3 от 15.06.2020г. на Общото събрание на Фондация „Земя завинаги“ (л.280), М. С. да е определена да представлява Съвета на директорите като ментор при изпълнението на проекта, при липсата на определени и възложени конкретни функции и отговорности, които М. Стоилова ще изпълнява като ментор, както и при липсата на разписана или фактически установена въз основа на обективни данни йерархична и/или функционална връзка на зависимост и/или подчинение на отговорните за разработването на тръжните процедури, договарянето на условията за изпълнение на дейностите по проекта и сключването на договорите членове на екипа (Ръководител на проекта и Финансов мениджър), от определеното за ментор лице – М. С., абсолютно необосновано е приетото от Ръководителя на НО, че бенефициерът и изпълнителят (в чиито управителни органи участва М. Стоилова) могат да се уговорят условия, различни от обичайните, тъй като М. С., в качеството й на ментор е могла да повлияе върху решенията на бенефициера – възложител. След като, както беше посочено, изборът на изпълнител и съответното възлагането на подлежащите на изпълнение дейности по проекта, са извършени единствено на база предложена най-ниска цена за изпълнение на дейностите от подалите офертни предложения кандидати, без да е предвидено и съотв. приложено оценяване по други критерии и изисквания на възложителя (в които случаи би могло да има потенциален риск от възникване на ситуации, при които определени икономически оператори могат да бъдат предпочетени от възложителя по един или друг начин в нарушение на принципите за равнопоставеност и забрана за дискриминация), очевидно в конкретния случай не само че липсва възможност, но дори липсват и предпоставки възникване на обективна възможност бенефициерът и изпълнителят да уговарят условия, различни от обичайните – единственото приложено от бенефициера – възложител условие/критерий за възлагане на дейностите – предмет на сключените договори, е най-ниско предложената цена за изпълнение на логистичните услуги. Ето защо дори и да изходим от общоприетия смисъл на понятието „ментор“ (възпитател, наставник, съветник), то в конкретния случай в качеството си на ментор по проекта М. С. нито е повлияла, нито е имала потенциална възможност да повлияе върху решенията на бенефициера – възложител, за избор на изпълнител на дейностите по Договор от 21.03.2022г. и Договор от 08.11.2022г. и с това да опорочи безпристрастното и обективно упражняване на неговите функции – решението за избор на изпълнител, взето от лицата, оправомощени да договарят условията за изпълнение на дейностите по проекта и последващото сключване на договорите, се основава единствено и само на обективния факт на предложена най-ниска цена, без възможност за ментора да повлия или да окаже някакво въздействие върху така взетото решение.

На следващо място нито е обосновано, нито е доказано, в какво точно се изразяват конкуриращи се лични и обществени интереси на бенефициера, съотв. на ментора по проекта, и респ. в какво се изразява връзката между функциите, които следва да бъдат безпристрастно и обективно упражнени и съответния интерес. Сама по себе си сочената като констатирана свързаност между възложителя Фондация „Земя Завинаги“ и изпълнителя по Договор от 21.03.2022г. и по Договор от 08.11.2022г. – Фондация „Обществен дарителски фонд – Стара Загора“, чрез участието на лицето М. С. – ментор по проекта, в управителните органи и на двете Фондации, не може да бъде разглеждано като установяване на изискуемото се обективно възприятие за конфликт на интереси т.е за свързаност, която е повлияла или би могла да повлияе върху безпристрастността и независимостта на финансов участник във връзка с възлагането и изпълнението на дейности, по повод които се реализира и финансовото подпомагане от страна на Общността. Да се приеме противното би означавало да се приложи автоматизъм в преценката за наличието на конфликт на интереси, което е недопустимо.

И не на последно място – както беше посочено, понятието „конфликт на интереси“ по см. на чл. 61 от Регламент (ЕС) №2018/1046, е свързано с принципите на добро финансово управление, прозрачност и равно третиране при изпълнение на бюджета на ЕС. В случая при условие, че изпълнителят по Договор от 21.03.2022г. и по Договор от 08.11.2022г. – Фондация „Обществен дарителски фонд – Стара Загора“, е избран след извършен подбор на представени офертни предложения въз основа на предложена най-ниска цена за изпълнение, не е установено в какво точно се изразява действието на бенефициера в нарушение на посочените принципи при осъщественото възлагане за изпълнение на дейностите по проекта. Поради това не може да се приеме за доказано, че бенефициерът не е действал безпристрастно и обективно при разходване на средствата по проект с рег. №BSB-784 „По-чисти реки и по-чисти морета“ – CroCuS, още по-малко че подобно поведение е произтекло именно от установената свързаност между възложителя и изпълнителя посредством лицето М. С..

 

С оглед на гореизложеното съдът приема за необоснован, от гл.т на доказателствата и неправилен, от гл. т на закона формираният от Ръководителя на Националния орган извод за допуснато от бенефициера Фондация „Земя завинаги“ нарушение на чл. 2, ал. 2 от ЗУСЕФСУ във връзка с чл. 61 от Регламент (ЕС, Евратом) №2018/1046 на Европейския парламент и на Съвета, дефинирано като нередност по см. на чл. 2 (36) на Регламент (ЕС) № 1303/ 2013. Съответно не е налице материалноправното основание по чл.70, ал.1, т.1 от ЗУСЕФСУ за определяне на финансова корекция на бенефициера по т. 1 от Приложение №2 към чл. 2, ал. 3 от Наредбата за посочване на нередности, представляващи основания за извършване на финансови корекции, и процентните показатели за определяне размера на финансовите корекции по реда на ЗУСЕСИФ. Подадената от Фондация „Земя завинаги“ жалба е основателна, а оспореното Решение №РД 02-14-1081 от 17.10.2023г. на Ръководителя на Националния орган по Съвместна оперативна програма за трансгранично сътрудничество „Черноморски басейн 2014-2020“, като постановено в противоречие и при неправилно приложение на материалния закон, следва да бъде отменено.

 

Водим от горните мотиви и на основание чл.172, ал.2, предложение второ от АПК, Старозагорският административен съд,

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ по жалба на Фондация „ЗЕМЯ ЗАВИНАГИ“ с ЕИК *********, със седалище гр. Стара Загора и адрес за кореспонденция гр. Стара Загора, [улица], вх. А, ет.4, ап.27, представлявана от Изпълнителния директор Д. И. И. – И., Решение № РД 02-14-1081 от 17.10.2023г. на Ръководителя на Националния орган по Съвместна оперативна програма за трансгранично сътрудничество „Черноморски басейн 2014-2020“, с което на основание чл. 70, ал. 1, т. 1 от ЗУСЕФСУ на Фондация „Земя завинаги“ е определена финансова корекция в размер на 100 % от стойността на допустимите разходи, финансирани със средства от Европейските структурни и инвестиционни фондове, по Договор от 21.03.2022г., сключен с Фондация „Обществен дарителски фонд – Стара Загора“, на стойност 3 700лв. без ДДС и по Договор от 08.11.2022г., сключен с Фондация „Обществен дарителски фонд – Стара Загора“, на стойност 2 900лв. без ДДС, като незаконосъобразно.

 

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд в 14 дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

Съдия: