РЕШЕНИЕ
№ 89
гр. С., 22.11.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – С., VI-ТИ НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в публично
заседание на двадесет и четвърти юни през две хиляди двадесет и първа
година в следния състав:
Председател:Ангелина Г. Гергинска
при участието на секретаря Паулина Бл. Велкова
като разгледа докладваното от Ангелина Г. Гергинска Административно
наказателно дело № 20211890200220 по описа за 2021 година
Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.
М. ПЛ. К. от гр.Д., обл.В., ул.“Г.Д.“ №8, ЕГН: ********** е подал жалба срещу
наказателно постановление № 918П от 18.01.2021г., издадено от началник РУ към ОДМВР
София, РУ С., с което му е наложено административно наказание на основание чл.209а, ал.1
от Закона за здравето /ЗЗ/, “глоба” в размер на 300 /триста/ лева за нарушение по т.7 от
Заповед № РД-01-675/25.11.2020г. на министъра на здравеопазването във вр. чл.63, ал.4 ЗЗ.
В жалбата си заявява, че оспова процесното НП. Твърди, че работи като достатавчик
и на процесната дата е оставил стоки в магазина. Върнал се е за да получи документите си, в
който момент е свалил носената от него предпазна маска, т.к. в следствие на физическия
труд, му е било трудно да диша, в магазина било топло. Твърди че в този момент е влязъл
служител на МВР и му е състамвен АУАН. Твърди, че в магазина не е имало други хора.
Претендира отмяна на НП. Алтернативно, претендира прилагане на чл.28 ЗАНН. Към
жалбата не са представени доказателства. В съдебно заседание се явява лично, поддържа
жалбата си.
Ответната по жалбата страна – РУ С., редовно призована пред настоящата съдебна
инстанция, не изпраща представител, не взема становище по жалбата, представя
административнонаказателната преписка.
Съдът, след като прецени събраните по делото доказателства и наведените доводи,
провери изцяло атакуваното наказателно постановление, приема за установено то
фактическа страна следното:
На 23.12.2020г., свидетелите, Д.Е. и Л.Л., полицейски служители при РУ-С., са на
работа, като като в служебните им задължения се включва охрана на обществения ред.
Около 12,20ч. извършват проверка в магазин за хранителни стоки , находящ се в гр.С.,
ул.“Вишая“ №1, в който установили, че жалбодателят е в обекта, без поставена защитна
маска за лице за еднократна или многократна употреба, или друго средство, покриващо носа
1
и устата. Установили, че жалбодателят е доставчик на стоки и към момента на установяване
на нарушението е извършвал доставка за магазинаЗа консаттираното, св. Е. съставя на
жалбодателя, АУАН №918П от 23.12.2020г. за извършено от него нарушение по т.7 от
Заповед № РД-01-675/25.11.2020г. на министъра на здравеопазването във вр. чл.63, ал.4 ЗЗ, в
присъствието на свидетеля Л. и жалбодателя, който го подписал като е изложил саморъчни
обяснения, че влязъл за малко и забравил да я постави. Въз основа на така съставеният
АУАН е издадено процесното НП № 918П от 18.01.2021г., издадено от началник РУ към
ОДМВР София, РУ С., с което на жалбодателя К. е наложено административно наказание на
основание чл.209а, ал.1 от Закона за здравето /ЗЗ/, “глоба” в размер на 300 /триста/ лева за
нарушение по т.7 от Заповед № РД-01-675/25.11.2020г. на министъра на здравеопазването
във вр. чл.63, ал.4 ЗЗ.
Изложената фактическа обстановка, съдът прие за безспорно установена въз основа
на показанията на свидетелите Д.Е. и Л.Л., както и от приетите по делото писмени
доказателства.
С оглед на така приетата за установена фактическа обстановка, съдът намира
следното от правна страна:
Жалбата против НП е допустима, като подадена срещу подлежащо на обжалване
пред съд НП, от легитимирано лице и в законоустановения срок.
Административнонаказателното производство се образува със съставянето на акта, с
който се установява извършването на административното нарушение. В чл.42 от ЗАНН са
въведени минималните законови изисквания към един акт за установяване на
административно нарушение, които следва да са налице, за да бъде той законосъобразен.
Посочените в чл.42 от ЗАНН законови реквизити на акта за установяване на
административно нарушение са с императивен характер. В конкретния случай съдът, след
като се запозна с акт за установяване на административно нарушение с АУАН №918П от
23.12.2020г., намира, че същият отговаря на изискванията на чл.42 от ЗАНН.
Производството по налагане на административно наказание е една последваща
дейност и предполага образуване на административно-наказателно производство, наличие
на административна преписка и събрани доказателства във връзка с извършеното
административно нарушение. Съгласно нормативните изисквания на ЗАНН
административнонаказващият орган се произнася по преписката в едномесечен срок от
получаването й, като преди да се произнесе, наказващият орган проверява съставения акт за
установяване на административно нарушение за неговата законосъобразност и
обоснованост, преценява възраженията и събраните доказателства, след което издава
наказателно постановление, с което налага съответното по вид и размер административно
наказание.
В чл.57, ал.1 от ЗАНН са въведени минималните законови изисквания към едно
наказателно постановление, които следва да са налице, за да бъде то законосъобразно.
Посочените в чл.57 ал.1 от ЗАНН законови реквизити на наказателното постановление са
императивни по характер. В конкретния случай съдът, след като се запозна внимателно с
наказателно постановление № 918П от 18.01.2021г., издадено от началник РУ към ОДМВР
София, РУ С., намира същото за издадено от компетентен орган в кръга на правомощията
му.
2
По същество, съдът намира следното:
Жалбоподателят е обвинен в извършване на нарушение на нарушение по т.7 от
Заповед № РД-01-675/25.11.2020г. на Министъра на здравеопазването във вр. чл.63, ал.4 ЗЗ.
Извършването на административното нарушение, за което е наказан жалбодателя е
доказано по несъмнен начин. Към момента на проверката, при която е осъществено
нарушението безспорно е обявено в Р България извънредно положение с Решение от
13.03.2020г. на Народното събрание и въведена на основание чл. 63, ал. 1 от Закона за
здравето със Заповед № РД-01-675/25.11.2020г. на Министъра на здравеопазването
противоепидемична мярка, съгласно която всички лица, когато се намират в закрити
обществени места, в т. ч. транспортни средства за обществен превоз, лечебни и здравни
заведения, аптеки, оптики, национални центрове по проблемите на общественото здраве,
административни учреждения и други места, в които се обслужват или имат достъп
гражданите, железопътни гари и автогари, летища, метростанции, търговски обекти, църкви,
манастири, храмове, музеи и др., са длъжни да имат поставена защитна маска за лице за
еднократна или многократна употреба или друго средство, покриващо носа и устата (в т.ч.
кърпа, шал, шлем и др.), които се използват съгласно препоръките в приложение № 3..
Следователно, намирайки се на обществено място - , търговски обекти, санкционирания
М.К. е следвало да бъде с поставена защинта маска за лице. Същият не е бил с такава маска,
като не оспорва това обстоятелство. Ясно и конкретно е посочено дължимото поведение, а
именно че същият намирайки се на обществено място – магазин за хранителни стоки, е
следвало да бъде с поставена защитна маска на лицето.
Преценката за наличие на маловажен случай е поставена в зависимост от наличие на
конкретни факти, които разкриват по-ниска степен на обществена опасност на нарушението
и дееца. В случая не се установяват обстоятелства, определящи по-ниска степен на
описаното в АУАН и в НП нарушение, в сравнение с другите подобни простъпки, като в
случая въведените противоепидемиологични мерки във връзка с пандемия от Ковид-19 са
охранявали обществени отношения от първостепенна важност, а именно здравето и живота
на гражданите. При това положение, съдът приема, че санкционираното нарушение не
попада в категорията на така наречените „маловажни случаи“ по смисъла начл.28 ЗАНН,
във връзка с чл.93 т.9 от НК.
По изложените съображения, подадената жалба се явява неоснователна и следва да
бъде оставена без уважение, а атакуваното с нея наказателно постановление, като правилно
и законосъобразно- потвърдено.
Воден от горното и на основание чл.63 ал.1 от ЗАНН,съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА изцяло НАКАЗАТЕЛНО ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 918П от
18.01.2021г., издадено от началник РУ към ОДМВР София, РУ С., с което на М. ПЛ. К. от
гр.Д., обл.В., ЕГН: **********, е наложено административно наказание на основание
чл.209а, ал.1 от Закона за здравето /ЗЗ/, “глоба” в размер на 300 /триста/ лева за нарушение
3
по т.7 от Заповед № РД-01-675/25.11.2020г. на министъра на здравеопазването във вр. чл.63,
ал.4 ЗЗ.
Решението подлежи на обжалване и протест в 14 дневен срок от съобщаването му на
страните пред АС – София област .
Съдия при Районен съд – С.: _______________________
4