Решение по дело №770/2019 на Районен съд - Враца

Номер на акта: 354
Дата: 5 ноември 2019 г. (в сила от 28 ноември 2019 г.)
Съдия: Вероника Антонова Бозова
Дело: 20191420200770
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 5 август 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

гр. В., 05.11.2019 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

ВРАЧАНСКИ РАЙОНЕН СЪД, НО, 1-ви състав, в публично заседание на петнадесети октомври две хиляди и деветнадесета година в състав:

 

                      РАЙОНЕН СЪДИЯ: ВЕРОНИКА БОЗОВА

 

при участието на секретаря Р. М.

като разгледа докладваното от съдията

н.а.х.д. №770/2019 г. по описа на ВрРС

за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.59-63 ЗАНН.

Образувано е по жалба на В.И. ***, срещу Наказателно постановление (НП) №АПИО-498/25.06.2019 г., издадено от кмета на Община В., с което на основание чл.29, ал.1, т.3 от Наредба за осигуряване на обществения ред, опазване на околната среда и опазване на имуществото на територията на Община В., за нарушение по чл.2, т.5 от наредбата, на жалбоподателя е наложена глоба в размер на 50,00 лв.

В жалбата се твърди, че не е връчен АУАН, с което е нарушено правото на защита на санкционирания. При това се прави искане за отмяна на санкционни акт.

 

В с.з. жалбоподателят е представлява лично, поддържа жалбата и моли за отмяна на НП.

Въззиваемата страна, редовно призована, не изпраща представител и не взема становище по жалбата.

 

Пред първоинстанционния съд са събрани нови гласни доказателства – разпитани са свидетелите В. В. и Г. А..

 

Врачански районен съд, като прецени събраните по делото доказателства и наведените доводи, приема за установено от ФАКТИЧЕСКА СТРАНА следното:

На 31.05.2019 г., около 21:50 часа, в с. Ч., ул. ***№****, възникнал спор между жалбоподателя и лицето А.Х.И.. По повод възникналия спор бил подаден сигнал до РУ В. и на място бил изпратен екип в състав св. В. В. и Г. А. – полицаи ООР. В хода на проверката свидетелите установили, че лицата цял ден са имали скандали. Спорът продължил и пред служителите на РУ В., при което на жалбоподателя бил съставен АУАН. В АУАН съставен на жалбоподателя, св. В. В. посочил, че жалбоподателят извършва действия, противоречащи на добрите нрави и обществения ред, изразяващи се в предизвикване на скандал с лицето А.Х.И., с което е посочено, че е нарушен чл.2, т.5 от Наредба за ООРООСОИТ на Община В.. АУАН е съставен в присъствието на жалбоподателя и му е връчен лично, като същият отказал да го подпише и бил оформен като връчен при отказ.

Въз основа на така съставения акт, при идентично словесно описание на извършеното деяние, на 25.06.2019 г. е издадено атакуваното наказателно постановление. В НП е посочено, че е нарушена нормата на чл.2, т.5 от Наредба за осигуряване на обществения ред, опазване на околната среда и опазване на имуществото на територията на Община В., и на основание чл.29, ал.1, т.3 от наредбата, на жалбоподателя е наложена глоба в размер на 50,00 лв.

 

Изложената фактическа обстановка се установява от разпитаните по делото свидетели В. В. и Г. А., както и от приложените по делото писмени материали. От разпита на свидетелите се установява, че на процесната дата, между жалбоподателя и лицето А.И. е възникнал спор и е извикан екип на РУ В.. Установява се и това, че на място служителите на РУ В. са съставили АУАН на жалбоподателя. Съдът кредитира показанията на свидетелите, като счита, че същите не съдържат съществени противоречия по отношение на релевантните за доказване факти и си кореспондират с останалите доказателства по делото. Липсата на съществени противоречия в кредитираната доказателствена маса, от своя страна, дава основание на съда да приеме, че по-подробното й съвкупно и поотделно обсъждане не е необходимо.

 

При така установената фактическа обстановка, съдът намира от ПРАВНА СТРАНА следното:

Жалбата е депозирана от легитимна страна, в предвидения от законодателя преклузивен срок и срещу наказателно постановление от категорията на обжалваемите, поради което се явява процесуално допустима и следва да се разгледа по същество.

Разглеждайки я по същество, по аргумент на чл.314, ал.1 НПК, вр. чл.84 ЗАНН, независимо от посочените от жалбоподателя основания, съдът изследва правилното приложение на материалния и процесуалния закон. При тази проверка настоящата инстанция констатира, че АУАН е съставен при спазване на предвидената в чл.40-43 ЗАНН процедура. И АУАН и НП са издадени в предвидената от закона писмена форма, от компетентни орган и е налице редовна процедура по връчването им на жалбоподателя. Изведеното в НП фактическо обвинение е идентично на възприетото такова в АУАН. Съдът, обаче, установи, че в хода на административно-наказателното производство е допуснато съществено нарушение на процесуалните правила, довело до ограничаване правото на защита на нарушителя, а именно:

Административно-наказателната отговорност на жалбоподателя е ангажирана за нарушение на чл.2, т.5 от Наредба за осигуряване на обществения ред, опазване на околната среда и опазване на имуществото на територията на община В., с която разпоредба се забранява „извършването на неприлични и непристойни действия, нарушаващи обичайните норми за морал и поведение по улици, площади и други обществени места, както и неприлични изрази, оскърбително отношение и държание към гражданите и органите на властта или предизвикване на скандал, сбиване и други действия, с които се нарушава обществения ред и спокойствие”. Описаното в АУАН и в НП фактическо обвинение гласи, че жалбоподателят е извършил „действия, нарушаващи добрите норми и норми за морал, изразяващи се в предизвикване на скандал” - т.е. описано е, че „извършва действия, нарушаващи добрите норми и норми за морал”, които се изразяват в „предизвикването на скандал”. При така формулираното фактическо обвинение, макар и в АУАН и в НП да се съдържа част от текста на нормата на чл.2, т.5 от наредбата, съдът приема, че е налице липса на каквото и да е описание на нарушението и обстоятелствата, при които същото е било извършено. Това е така, тъй като чл.2, т.5 от наредбата има няколко изпълнителни деяния, всяко от което се изразява в извършването на конкретни действия, а именно: в извършването на „неприлични” и/или „непристойни” действия, „нарушаващи обичайните норми за морал и поведение по улици, площади и други „обществени места”, в отправянето на „неприлични изрази” и/или „в оскърбително отношение и държание към гражданите и органите на властта” и/или „в предизвикване на скандал, сбиване и други действия, с които се нарушава обществения ред и спокойствие” – т.е. видно е, че предизвикването на скандал е предвидено като отделно и независещо от „извършването на неприлични и непристойни действия, нарушаващи добрите норми за морал и поведение” и за да може да се приеме, че е изпълнено задължението на наказващия орган да изложи прецизно фактическо обвинение, субсумиращо се под нормата на чл.2, т.5 от наредбата и едновременно с това осигуряващо възможност на санкционираното лице да организира правото си на защита, наказващият орган е длъжен да изложи данни за това между кои лица е възникнал скандалът и в какво са се изразили действията на санкционирания по предизвикване на скандал и/или съответно какви са действия, противоречащи на добрите норми и норми за морал. В разглеждания случай това изискване не е изпълнено, при което съдът е лишен от възможността да прецени чрез какви действия е извършено посоченото в АУАН и НП нарушение, както и да прецени дали именно тези действия са предизвикали скандала и/или дали вменените действия са „противоречащи на добрите нрави и обществен ред и норми за морал и поведение”, която от своя страна представлява отделно предвидено изпълнително деяние. От тази възможност е лишен и санкционираният жалбоподател, при което, дори неописаните действия да бъдат установени в хода на въззивната проверка, липсата на описанието им както в АУАН, така и в НП, не може да се санира. А липсата на описание на нарушението представлява липса на предвидените в чл.42, т.4 и съответно в чл.57, ал.1, т.5 ЗАНН реквизити, която липса без съмнение има за последица сериозно нарушаване на правото на защита на нарушителя и дава основание за отмяна на санкционния акт. В крайна сметка издаването на НП не е самоцел и за да предизвика целените с издаването му правни последици, и АУАН и НП следва да съдържат определения в закона минимален обем информация – описание на нарушението, датата и мястото, където е извършено, доказателствата, които го потвърждават, законните разпоредби, които са били нарушени виновно и едновременно с това обстоятелствата, при които това нарушение е извършено. Този обем от информация съставлява мотивите - фактическите и правни основания, от които следва постановеният от административно-наказващия орган резултат, и липсата на обема /каквато липса е налице в разглеждания случай/ е несанируема, тъй като винаги нарушава правото на защита на нарушителя и възпрепятства съда да проведе ефективен съдебен контрол за законосъобразност на атакуваното постановление. Ето защо разглеждания санкционен акт следва да се отмени в цялост на процесуално основание.

Предвид отчетеното в настоящия съдебен акт нарушение, даващо основание за отмяна на атакуваното НП, съдът намира за безпредметно, като непроменящо изхода на делото, обсъждането на въпросите налице ли е административно нарушение, как същото следва да се квалифицира и виновно ли е извършено.

 

По изложените по-горе съображения и на основание чл.63, ал.1 ЗАНН, съдът

 

Р  Е  Ш  И:

 

ОТМЕНЯ Наказателно постановление  №АПИО-498/25.06.2019 г., издадено от кмета на Община В., с което на основание чл.29, ал.1, т.3 от Наредба за осигуряване на обществения ред, опазване на околната среда и опазване на имуществото на територията на Община В., за нарушение по чл.2, т.5 от наредбата, на В.И. ***, е наложена глоба в размер на 50,00 лв.

 

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване пред Административен съд – гр. В. в 14-дневен срок от датата на получаване на съобщението, че решението е изготвено.

                        

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ: