Протокол по дело №31537/2022 на Софийски районен съд

Номер на акта: 9433
Дата: 24 април 2023 г. (в сила от 24 април 2023 г.)
Съдия: Мария Иванова Иванова Ангелова
Дело: 20221110131537
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 14 юни 2022 г.

Съдържание на акта

ПРОТОКОЛ
№ 9433
гр. София, 20.04.2023 г.
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 75 СЪСТАВ, в публично заседание на
двадесети април през две хиляди двадесет и трета година в следния състав:
Председател:МАРИЯ ИВ. ИВАНОВА

АНГЕЛОВА
при участието на секретаря СНЕЖАНКА К. КИРИЛОВА
Сложи за разглеждане докладваното от МАРИЯ ИВ. ИВАНОВА
АНГЕЛОВА Гражданско дело № 20221110131537 по описа за 2022 година.
На именното повикване в 14:48 часа се явиха:
ИЩЕЦЪТ – С. Т. Б., редовно уведомен, не се явява, представлява се от
адв. Н., с пълномощно по делото.
ОТВЕТНИКЪТ – Н.Б.У., редовно уведомен, представлява се от юрк. К.
и юрк. Ч., с пълномощно по делото.
ВЕЩО ЛИЦЕ – Т. Т. М., редовно уведомена, явява се.

СТРАНИТЕ /поотделно/: Да се даде ход на делото.

СЪДЪТ
ОПРЕДЕЛИ:
ДАВА ХОД НА ДЕЛОТО

СЪДЪТ докладва молба от 30.03.2023 г. от процесуалния представител
на ищеца, в която излага, че се отказва от допуснатият му свидетел.

ЮРК. Ч. - Водим допуснатият ни свидетел.

СТРАНИТЕ /поотделно/ - Нямаме възражения експертизата да бъде
изслушана в днешното съдебно заседание.

СЪДЪТ
ПРИСТЪПВА към изслушване на допълнителното заключение към
СТЕ.
1

ВЕЩОТО ЛИЦЕ СЪС СНЕТА ПО ДЕЛОТО САМОЛИЧНОСТ

ВЕЩОТО ЛИЦЕ - Представила съм писмено допълнително заключение
в срок, което поддържам.

Това, че ищецът С. Б. е ползвал платен годишен отпуск в дните,
съгласно заповедите на ректора на университета, съм го отразила още в
основното заключение.

СЪДЪТ
ОПРЕДЕЛИ:
ПРИЕМА заключението по изготвената допълнителна експертиза.

ЮРК. Ч. - Във връзка с Определение от 21.03.2022 г. представяме
заявления за ползване на платен годишен отпуск и приложените към него
заповеди за разрешаване от № 17 до № 23 включително, както и № 30, № 36,
№ 39, № 41 от справката за полагаем и използван платен годишен отпуск,
както и 3 броя заявления от 25.01.2018 г., 28.06.2018 г., заявление от 2018 от
доц. д-р Татяна Фед и заповед № З-РК-127 от 03.02.2022 г. за ползване на
платен годишен отпуск през 2022 г.

СЪДЪТ, като взе предвид молбата от процесуалния представител на
ищеца от 30.03.2023 г.
ОПРЕДЕЛИ:
ОТМЕНЯ Определение постановено в открито съдебно заседание на
21.03.2023 г., с което на ищецът е допуснат един свидетел, при режим на
довеждане.

АДВ. Н. - Моля да се приемат представените днес доказателства.

СЪДЪТ
ОПРЕДЕЛИ:
ПРИЕМА представените в днешното съдебно заседание от
процесуалните представители на ответника доказателства.

СЪДЪТ
ПРИСТЪПВА към изслушване на свидетеля.
СНЕМА САМОЛИЧНОСТТА НА СВИДЕТЕЛЯ:
2
Б.Г.С, роден на 21.05.1990 г., с адрес: гр.София, ////////, неосъждан, без
дела и родство със страните.
СЪДЪТ предупреди свидетеля за наказателната отговорност по чл.290
от НК. Свидетелят обеща да каже истината.

РАЗПИТАН свидетеля каза:
В Н.Б.У. работя на длъжност директор „Човешки ресурси“ от 2017 г.
Познавам бившия колега д-р Б.. Колегата д-р Б., като преподавател, както и
всички останали преподаватели в университета са на един относително
свободен решим като те имат академична свобода и могат сами да определят
учебния график, могат да определят разпределението на своята учебна,
научно-изследователска и административна работа. Във връзка с това,
графикът може да се разпределя в конкретни дни от седмицата, включително
има и доста голяма част от преподавателите, които оформят лекциите си в
един или два дни от седмицата. Няма никаква пречка, във всеки един от
следващите дни да бъде ползван отпуск. По отношение на въпроса за
заместниците, също въпросът е индивидуален, тъй като преподавателите имат
академичната свободата да избират между няколко възможности-да изберат
лекциите да бъдат проведени в тяхно отсъствие, съгласно предложен от тях
график, като се разберат с конкретен заместник от департамента, в случая
Департамент „Информатика“. В Департамент „Информатика“ има около 12
или 13 колеги, които са в същото професионално направление, като главен
асистент д-р Б.. Разбира се, доколкото съм наясно, неговите курсова са
насочени повече към математика като специално конкретно за математика
има още четирима преподаватели от департамента, които биха могли да го
заместват. Практически всеки един от преподавателите има възможност да го
замести. Това е строго индивидуално желание на съответния преподавател,
като той има възможност да отучи, било то в същата или в следваща седмица,
след семестъра, за което подава заявка за промяна в графика. Има
изключително много възможности, както за заместване, така и за
разпределяне на отпуски. Графикът наистина е много свободен. По време на
Ковид пандемията, Н.Б.У. беше един от първите, които предложи
дистанционно, а в последствие и хибридно провеждане на учебни занятия.
Даже департамент „Информатика“ имаха специално разрешение да
провеждат лекциите си изцяло онлайн. Специално департамент
„Информатика“ имаха най-вече изключително свободна възможност да
разпределят графика си, да водят лекции и упражнения онлайн. Декан е
академична административна длъжност в нашия университет, което е
свързано с първото и основно качество, а именно преподавател. Тоест човек с
друго качество, не може да заеме тази длъжност. Д-р Б. беше преподавател и
има допълнително споразумение за изпълнение на административни
дейности като декан. Те са без конкретно индивидуално работно време, няма
конкретни изисквания за допълнително работно време. Деканите имат
свободата да разпределят своето време, в което да изпълняват дейностите по
3
длъжностна характеристика за декан. Те имат на разположение
администрация с директор на факултет и секретари, които вече си имат
конкретно работно и приемно време. Има на разположение и други трима
декани, които могат да заместват и са замествали. Всички академични
административни длъжности в университета, сред които декан, зам. ректор,
включително и ректора, за изпълнението си на тези длъжности, имат
освобождение от 60 академични часа годишно от норматива, който им се
търси. Той е, за категорията гл. асистент е 240 аудиторни часа годишно. Това
е единственият реално измерим физически параметър, като изключим броя
статии, една в година, който търсим на тази категория служители. За
академичните преподаватели търсим 240 не астрономически, а учебни часа
годишно, което е по 45 мин. Което от 240 за д-р Б., намалени с 60 прави около
180 часа годишно. Мисля че предоставихме на колегите въпросните
уведомления за ползване на отпуск. Всяка календарна година, в края на
годината, в началото на следващата, преподавателите и всички служители в
Н.Б.У. се уведомяват първо за полагаемия през настоящата година и за
натрупаният платен годишен отпуск за минали години. Това става първо
писмено, чрез имейл, напомняне на ръководителите на департаментите. Даже
специално за департамент „Информатика“ си спомням, с оглед и на
въпросната 2020 г., целият департамент, с оглед освобождаването от
присъствено водене на лекции, бяха уведомени допълнително индивидуално
по телефон. Практиката в Н.Б.У. е, че идват и си искат заявление, което е на
хартия. Колега от „Човешки ресурси“ прави за полагаемия и за натрупания
брой отпуски и дава обратна информация на съответния преподавател.
Преподавателят виждайки с колко дни разполага, избира как да си я
разпредели. Принципът при нас е, че винаги се взима най-старата отпуска.
Само при автоматично разпределение за всички, тогава се разпределя
полагащото се за текущата година. Доста колеги изрично пишат в заявленията
си за отпуск, че искат да ползват дни от минали години. Да, канили сме
асистент Б. да си взима отпуск за минали години, защото ни беше възложено
от ректора, ако не се лъжа към края на 2020 г., да уведомя по-голямата част
от служителите, които всъщност не са много голям процент, които имаха
известни натрупани отпуски от минали години. 2020 г. беше годината на
пандемията и хората не изпитваха нужда да ползват отпуск, защото си седяха
вкъщи. Тогава бяхме принудени да подадем индивидуални писма, такова
писмо имаше и до д-р Б., защото той имаше определен брой дни неизползван
платен отпуск от минали години. Самата преподавателска дейност се състои
от учебна работа, която може да се разделя на аудиторни учебни часове, така
наречените упражнения в държавните университети, разбира се научно
изследователска работа, което е изискване, минимум една статия в годината
да се напише, работа със студенти, дипломанти, докторанти и
административна работа, присъствено време, в което да се обърне внимание
на студенти, да се извърши този документооборот, който е неизбежен.
Единственият качествен измерител са учебните часове. Това е единственото
4
нещо, което се търси, така да се каже със строгост. В системата за оценяване
се отчита и брой статии, учебното време заявено от преподавателя. Ако
човека има 180 часа учебни годишно, можете да ги разпределите във
времето. В катедра „Информатика и математика“ има 13 преподавателя,
които биха могли да заместят асистент Б., които са в същото професионално
направление като д-р Б. 4-6. Всеки един преподавател от това направление
може да замести колега. От тези 13 човека има главни асистенти, има
доценти, има един или двама професори. Хабилитиран преподавател
означава, че той има съответна хабилитация, а именно доцент или професор.
Д-р Б. е доктор, който е последната образователна и първата научна степен.
Тогава е заемал академичната длъжност главен асистент, което не е
хабилитирана длъжност. Всеки хабилитиран преподавател всъщност се явява
по-квалифициран от д-р Б. и може доста по-добре да замести д-р Б..
Доколкото съм наясно, след напускането на д-р Б., има подобни курсове, даже
някои от тях са некоригирани, разбира се не се ползва лекционния материал
на д-р Б., а съответно други преподаватели влизат на тези лекции, тъй като
учебните програми са със съответна акредитация и те имат конкретен брой
кредити, които трябва да се изпълняват. Преподавателят има съответната
възможност да избере дали да се уговори с конкретен преподавател, след
разрешение на съответния декан или ръководител на департамент, като преки
ръководители, учебният процес да бъде организиран, като дадена лекция 1, 2
или 3, човекът да бъде заместен. Втори вариант, да бъде подадена заявка за
корекция на графика, например лекция за понеделник да бъде преместена в
петък или следващата седмица. Трети вариант е лекциите да бъдат изместени
в края, тоест учебното съдържание да е наваксано и тези пропуснати лекции
да бъдат в края на семестъра. Обикновено даваме допълнителни седмици в
които има такива липси на отучване. Академичните лица не случайно имат
такава огромна академична свобода да разпределят и да подават учебният
график. Не случайно има такъв наплив от действащи практици, които да
преподават в университетите, именно защото могат да водят лекциите в
конкретни дни, обикновено най-често петък и понеделник, за да удължат
уикенд и т.н. Това не ги освобождава от задължението да подадат заявление
за отпуск, което ние да разрешим. Няма неразрешено заявление за отпуск на
преподавател. Не съм казал, че преподавателят трябва сам да си намери кой
да го замества. Заместването става както при всеки един работодател, а
именно, преподавателят следва да се консултира с прекия си ръководител или
да го уведоми. Прекият ръководител има правомощие от работодателя да
разреши отпуск. Такъв пряк ръководител на д-р Б. се явява ръководителят на
департамента и съответният декан към факултета, към който той е назначен.
Депозиране на отпуск може да се направи по всяко едно време. Не случайно
сме пускали съобщения до преподаватели, за да може да си ги вземат. Не е
случайна е практиката по разпределение на годишния отпуск, защото нашите
колеги са толкова свободни. Това ги поставя в ситуация, в която те
неглижират и не си търсят навреме възможността да си заявят отпуска, после
5
обвиняват нас, че съответно те са изтекли по давност. С представена справка
искахме да покажем и да дадем няколко заявления за отпуски на колеги,
които сами са си заявили възможността да използват натрупаният платен
годишен отпуск от минали години и ние сме се съобразили с това. Запознати
сте с текста на конкретните заповеди от които виждате, че т. или раздел 2, 3
или 4 се дава възможност на конкретни категории, на всички преподаватели,
които имат неизползван платен годишен отпуск, който могат да използват
извън разпределението на годишния отпуск да използват натрупания.
Отделно, административните лица, също са споменати и за тях също е
създадена тази възможност в другите периоди да подадат молба за отпуск.
Даже за тях има още по-голямата свобода, да не се съобразят с
разпределението на годишния отпуск, а като ръководни кадри да изберат и те
да си подадат заявление, да разпределят дните както решат.

СТРАНИТЕ /поотделно/ - Нямаме други доказателствени искания.

СЪДЪТ намира делото за изяснено от фактическа и правна страна, с
оглед на което
ОПРЕДЕЛИ:
ДАВА ХОД НА УСТНИТЕ СЪСТЕЗАНИЯ

АДВ. Н. - Моля да ми бъде дадена възможност за представяне на
писмена защита. Моля да уважите иска. Няма да претендирам адвокатско
възнаграждение.

ЮРК. Ч. - Моля да отхвърлите иска изцяло. Подробни съображения ще
изложим в писмени бележки. Претендираме юрисконсултско възнаграждение.

СЪДЪТ
ОПРЕДЕЛИ:
ДАВА възможност на страните да представят писмени бележки в
двуседмичен срок, считано от днес.
НА СТРАНИТЕ да се изпрати препис от протокола по имейл.

СЪДЪТ ОБЯВИ, ЩЕ СЕ ПРОИЗНЕСЕ С РЕШЕНИЕ

Съдебното заседание приключи в 15.40 часа.
Съдия при Софийски районен съд: _______________________
6
Секретар: _______________________
7