Решение по дело №88/2025 на Районен съд - Враца

Номер на акта: 80
Дата: 11 март 2025 г.
Съдия: Вероника Антонова Бозова
Дело: 20251420200088
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 28 януари 2025 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 80
гр. Враца, 11.03.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ВРАЦА, I НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в публично
заседание на двадесет и пети февруари през две хиляди двадесет и пета година
в следния състав:
Председател:Вероника Ант. Бозова
при участието на секретаря Пламена М. Димитрова
като разгледа докладваното от Вероника Ант. Бозова Административно
наказателно дело № 20251420200088 по описа за 2025 година
Производството е по реда на чл.58д-63д ЗАНН.
Образувано е по жалба от Държавно предприятие „Национална компания
Железопътна инфраструктура – ЖПС - Враца, против ел. Фиш
№**********/13.04.2022 г., издаден от Министерство на регионалното
развитие и благоустройство, Агенция „Пътна инфроструктура“, с което на
основание чл.179, ал.3б ЗДвП, на жалбоподателя е наложено административно
наказание „имуществена санкция” в размер на 2500,00 лв.
В жалбата се твърди, че атакуваното НП следва да се отмени, тъй като е
неправилно и незаконосъобразно. При това се прави искане за отмяна на
санкционния акт.
В с.з. жалбоподателят се представлява от юрк. В., която поддържа жалбата и
моли за отмяна на санкционния акт.
Въззиваемата страна се представлява от юрк. ***, която оспорва жалбата,
изразява становище за неоснователност на същата и формулира искане за
потвърждаване на атакувания ел. фиш.

Като прецени събраните по делото доказателства и наведените доводи,
Врачански районен съд приема за установено от ФАКТИЧЕСКА СТРАНА
1
следното:
На 13.04.2022 г., в 07:32 часа, ППС товарен автомобил *** с рег. №***,
собственост на дружеството-жалбоподател, се движело по път I-1. При км.
160+506 превозното средство било засечено от устройство №40071, част от ел.
система за събиране на пътни такси по чл.10, ал.1 ЗП, като устройството
отчело, че превозното средство е без заплатена дължима такса по чл.10, ал.1,
т.2 ЗП. С оглед установеното на собственика на превозното средство –
дружеството-жалбоподател, е издаден атакувания ел. фиш, с който му е
наложена административно наказание имуществена санкция в размер на 2500
лв.
Изложената фактическа обстановка се установява от събраните по делото
доказателства. Съдът кредитира доказателствената съвкупност в цялост, като
намира, че същата безпротиворечиво установява кога и къде е извършено
деянието, възприето като нарушение, както и кога и къде е установено. Но
доколкото същата не съдържа съществени противоречия по отношение на
подлежащите за доказване факти, излагането на по-подробен анализ е
ненеобходимо и обременяващо съдебния акт.

При така установената фактическа обстановка, съдът намира от ПРАВНА
СТРАНА следното:
Жалбата е депозирана от легитимна страна, в предвидения от законодателя
преклузивен срок и срещу акт от категорията на обжалваемите, поради което
се явява процесуално допустима и като такава следва да се разгледа по
същество.
Разглеждайки жалбата по същество, по аргумент на чл.314, ал.1 НПК, вр.
чл.84 ЗАНН, независимо от посочените от жалбоподателя основания, съдът
изследва правилното приложение на материалния и процесуалния закон. При
тази проверка настоящата инстанция констатира, че ел. фиш е издаден в
предвидената от закона форма и съдържа задължителните реквизити. Въпреки
това ел. фиш подлежи на отмяна по следните съображения:
Видно е, че в ел. фиш е отразено, че нарушението е извършено в община
Враца, на път I-1, км.160+506. км.160+506 от път I-1 обаче се намира в
Община Мездра, тъй като границата между Община Враца и Община Мездра
е км.153 от път I-1. При това съдът намира, че в ел. фиш е налице неясно и
2
некоректно посочване на мястото на нарушението. А мястото на нарушението
е от изключително значение и не случайно е сред задължителните реквизити
на санкционния акт, издаващ се в рамките на административно-наказателното
производство. И именно по тази причина съдебната практика еднопосочно
приема, че неправилното посочване на мястото на нарушението и/или
посочването на различни места на нарушението, е съществено процесуално
нарушение, обуславящо на самостоятелно основание отмяна на санкционния
акт в цялост.
Отделно от това е важно да се просочи, че управление на МПС по платената
пътна мрежа без предварително да е заплатена определената от закона такса е
нарушение, което осъществява състава на чл.139 ал.7 ЗДвП. В ЕФ е посочено,
че е нарушен чл.102 ал.2 ЗДвП, което представлява процесуално нарушение –
предвид разпоредбата на чл.42 ал.1 т.5 и чл.57 ал.1 т.6 ЗАНН. Противоречието
между словесното описание на извършеното нарушение и посочения текст от
закона, който е нарушен в ЕФ, е самостоятелно основание за
незаконосъобразност на ЕФ, обуславящо неговата отмяна. Посочено е в ЕФ, че
нарушението по чл.102 ал.2 ЗДвП е наказуемо по чл.179 ал.3б ЗДвП, която
разпоредба гласи: „Собственик на пътно превозно средство от категорията по
чл.10б ал.3 от Закона за пътищата, за което изцяло или частично не е заплатена
дължимата такса по чл.10 ал.1 т.2 от Закона за пътищата, включително в
резултат на невярно декларирани данни, посочени в чл.10б ал.1 от Закона за
пътищата, се наказва с глоба в размер 2500 лв. Глобата се налага на вписания
ползвател на пътното превозното средство, ако има такъв. Ако собственикът
или вписаният ползвател е юридическо лице, се налага имуществена санкция в
размер 2500 лв. Според настоящия съдебен състав допуснатото от
жалбоподателя нарушение, описано в ЕФ /чл.139 ал.7 ЗДвП/, се подвежда под
нормата на чл.179 ал.3б ЗдвП, а съгласно актуална редакция към момента на
извършване на нарушението визираната санкционна норма е приложима за
ЕФ само за нарушение по чл.179 ал.3 ЗДвП, но не и за нарушения по чл.179
ал.3б или чл.179 ал.3а ЗДвП. Текстът е допълнен с ДВ.бр.13/2024 г., в сила от
14.02.2024 г., от която дата могат да се издават ЕФ и за нарушения по чл.179
ал.3б /или 3а/. Като е издал ЕФ и наложил санкция на посоченото основание,
без то да съществува в правния мир ответникът е допуснал процесуално
нарушение.
3
По изложените съображения, приемайки, че в хода на административно-
наказателното производство е допуснато съществено процесуално нарушение,
настоящата инстанция счита, че атакуваното НП следва да се отмени, а
жалбата да се приеме за основателна.
Така мотивиран съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ ел. Фиш №**********/13.04.2022 г., издадено от Министерство
на регионалното развитие и благоустройство, Агенция „Пътна
инфроструктура“, с което на основание чл.179, ал.3б ЗДвП на Държавно
предприятие „Национална компания Железопътна инфраструктура – ЖПС –
Враца, е наложено административно наказание „имуществена санкция” в
размер на 2500,00 лв.
Решението подлежи на обжалване пред Административен съд – гр. Враца в
14-дневен срок от датата на получаване на съобщението, че решението е
изготвено.

Съдия при Районен съд – Враца: _______________________
4