Р Е
Ш Е Н
И Е
Номер 828 Година
2018, 17.04. Град ПЛОВДИВ
В ИМЕТО НА НАРОДА
ПЛОВДИВСКИ АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪД – Първо отделение, ІІІ състав
на 27.03.2018 година
в публично заседание в следния състав :
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ТАНЯ КОМСАЛОВА
Секретар: МИГЛЕНА НАЙДЕНОВА
като разгледа докладваното от СЪДИЯ ТАНЯ КОМСАЛОВА адм.
дело номер 2063 по описа
за 2017 година и
като обсъди :
Производство по реда на чл.268 от ДОПК.
Образувано е по повод на жалба на П.Н.Н., лично и като ФИРМА,
ЕИК *********, с адрес ***, против Решение № 299/04.07.2017г. на Директора на
ТД на НАП – Пловдив, в частта му с която е оставена без уважение жалба вх. №
70-00-6831/20. 06.2017г. срещу действия на публичен изпълнител по изп.дело №
16110000289/ 2011г. с искане за отмяна на Съобщение за продажба чрез търг с
тайно наддаване № С170016-111-0001176/08.06.2017г., издадено от И.Г. на
длъжност старши публичен изпълнител в Дирекция „Събиране“ при ТД на НАП -
Пловдив.
Недоволен от така издаденото Решение, жалбоподателят
счита, че актът е не-правилен и незаконосъобразен, по подробни съображения,
изложени в жалбата, в хода по същество, и в депозирарните по делото писмени
бележки от процесуалния му представител, и моли да бъде отменен. Претендират се
разноски.
Ответникът по жалбата – Директор на ТД на НАП – Пловдив,
чрез процесуал-ния си представител счита жалбата за неоснователна, поради което
и моли за отхвърлянето й. Претендира присъждане на разноски.
Пловдивският Административен Съд – Първо отделение, трети
състав, след като прецени поотделно и в съвкупност събраните в настоящото
производство до-казателства, намира за установено следното.
Неоснователно е направеното възражение
за недопустимост на жалбата пред съда, доколкото в разпоредбата на чл.268 ал.1
от ДОП изрично е посочено, че решението по чл.267 ал.2 т.5 от ДОПК може да се
обжалва пред съда от длъжника и от взискателя, а в случая е безспорно, че П.Н.,
с ФИРМА е длъжник по образуваното изп. дело № 16110000289/2011г. на ТД на НАП –гр.Пловдив,
в рамките на което е изготвено обжалваното съобщение на публичния изпълнител.
Жалбата е подадена от лице, което е инициирало и участвало в развилото се пред
директора на ТД на НАП - гр.Пловдив производство и е адресат на оспорения акт,
при това засегнато в негативен план от него. Това определя наличието у
жалбоподателя на пряк и личен правен интерес от оспорване законосъобразността
на решението на директора на териториалната дирекция и надлежната му активна
процесуална легитимация в настоящото производство. Обстоятелството, че междувременно
процедурата по провеждането на търга чрез тайнно наддаване е приключила без
резултат, поради липса на постъпили наддавателни предложения, не променя горния
извод. Това обстоятелство е единствено основание за прилагане разпоредбите на
чл.254 ал.7 – ал.10 от ДОПК, което обстоятелство също е аргумент за наличието
на интерес от съдебното обжалване на този резултат.
Жалбата е подадена срещу подлежащ на
съдебен контрол акт, до компетентния да разгледа спора съд по
местонахождението на компетентната териториална дирекция и в определения от
чл.268 ал.1 от ДОПК преклузивен срок, което я прави процесуално допустима за разглеждане
в настоящото производство. Разгледана по същество жалбата е основателн*
След служебно извършена проверка съдът
установи, че обжалваното решение представлява валиден административен акт,
издаден от компетентен орган и в кръга на законоустановените му правомощия по
чл.267 от ДОПК. Решението е издадено след проведено производство по обжалване
на действие на публичния изпълнител при ТД на НАП - гр.Пловдив. Оспореният акт
е в писмена форма и съдържа посочените в мр.59 ал.2 от АПК, вр. с § 1 от ДР на
ДОПК реквизити, включително изложение на фактическите и правните основания за
постановяването му.
Настоящият състав намира, че решението
на директора на ТД на НАП - гр.Пловдив, с което е оставена без уважение жалбата
срещу действията на публичния изпълнител по повод съобщение за продажба чрез
търг с тайно наддаване № С170016-111-0001176/08.06.2017г., издадено от И.Г. на
длъжност старши публичен изпълнител в Дирекция „Събиране“ при ТД на НАП – Пловдив,
е издадено при допуснато съществено нарушение на установените в чл.267 от ДОПК
административнопроизводствени правила.
Въпросното съобщение е издадено от
публичния изпълнител при упражняването на правомощията му по ДОПК и в него са
обективирани действията по извършване на публична продажба на недвижим имот.
Тези действия са част от процедурата по провеждане на публичната продажба, а в
по-общ план - от принудителното изпълнение по събиране на публични държавни
вземания, регламентирано в Дял четвърти от ДОПК и доколкото не са изрично
изключени от контрол и няма предвиден специален ред за оспорването им, подлежат
на контрол за законосъобразност на основание чл.266 ал.1 от ДОПК и по реда на
Глава двадесет и седма от същия кодекс.
В мотивите си ответникът е приел
жалбата за неосноватлена, отхвърлайки аргументите, че процесното съобщение не е
редовно връчено на длъжника, без да се занимава с други въпросни относно
законосъобразността.
В тази връзка действително по делото бе успешно проведено откритото производсто по реда на чл.192 от ГПК във вр. с § 2 от ДР на ДОПК и се установи по безспорен начин неавтентичността на подписът положен под известието за доставяне от името на П.Н.. Така по делото бе прието заключение по допусната СПЕ, което съдът кредитира изцяло като компетенто дадено и неоспорено от страните, като експертният извод е еднозначен, че подписът не е изпълнен от посоченото физическо лице. Не се установи редовността на връчване на оспореното съобщение съобразно изричната норма на чл.30 ал.3 във вр. с чл чл.29, ал.6, ал.7 и/или ал.8 от ДОПК. Отделно по делото бе разпитана като свидетел В. М., лицето натоварено с връчването на изпратеното чрез лицензиран пощенски оператор писмо с обратна разписка, от чиито показания е видно, че на практика именно тя е разписвала обратната разписка, след като е контакутвала с лица, представили й се като било то син, било съпруга на оспорващия, но без да се увери в тяхната самоличност и без на практика да им предаде писмото, респ. без същите да рзпишат обратната разписка. Това съставлява грубо нарушение на чл.36 Закона за пощенските услуги във вр. с чл.5 от приложимите Общи Правила за условията за доставяне на пощенските пратки и пощенските колети
Приети с Решение № 581 от 27.05.2010г.
на Комисията за регулиране на съобщенията, обн., ДВ, бр.45 от 15.06. 2010г., в
сила от 15.06.2010 г., доп., бр. 19 от 2.03.2018 г., респ. не може да бъде основание
за приемане, че процесното съобщение е редовно връчено на неговия адресат.
Що се касае
до представените доказателства изпращането му на декларирания електронен адрес
/а такава са депозирани още с първоначалното изпращане на преписката в съда,
като повторно са представени в последното по делото заседание, при липсана
преклузия за тяхното ангажиране, противно на твърденията на процесуалния
представител на оспорващия/, то очевидно е че липсват доказателства същото да
е редовно връчено съобразно изискванията на чл.30 ал.6 от ДОПК.
Това
обстоятелство съотнесено към конкрекитака на казуса обаче има отношение
единствено и само към началния момент на срока за оспорване това действие на
публичния изпълнител, като изложените аргументи в жалбата касаят последващите
действия на публичния изпълнител по насрочената продан, които не са предмет на
оспорване в това съдебно производство.
Същественото
в случая е че ответникът се е занимавал единствено и само с този въпрос, който
касае допустимостта на жалбата пред него /а същата е приета за допустима, като
подадена в срок/, но не и въпроса за законосъобразността на оспорените пред
него действия на публичния изпълнител.
В тази връзка следва да се има в
предвид, че тъй като обявяването на публична продан е първото действие по
реализиране на този способ за принудително изпълнение, контролът за
законосъобразност от страна на решаващия орган следва да включва проверка за
съответствието на оспорените действия с изискванията на чл.243, чл.246 ал.2 и
чл.251 ал.1 от ДОПК, както и проверка дали са извършени необходимите
предхождащи обявяването на продажбата действия и актове с подготвителен
характер, разбира се без да се занимава с тяхната законосъобразност. Т.е. след
като обявяването на публична продан е първото действие по реализиране на този
способ за принудително изпълнение, от това следва, че контролът за законосъобразност
включва проследяване изпълнението на всички предхождащи действия и актове на
публичния изпълнител - от съобщението за доброволно изпълнение до връчването
на разпореждането за определяне на окончателна оценка и изтичане на срока за
контролна.Отново следва да се подчертае, че не се проверява
законосъобразността на предхождащите, подготвителни по своя характер действия
и актове, а само тяхното извършване, съответно постановяване, предвид на
определените срокове за атакуването им. Ответникът е бил длъжен да провери и
стойността на задължението - дали изисква удовлетворяване, чрез търг или не.
Това не
само че не е сторено, но и липсват събрани доказателства по делото – въпреки
задължаването му да представи пълната административна преписка на практика пред
съда ответникът е депозиран единствено и само част от изпълнително дело,
включващо материалите след предприемане на оспореното пред него действие по
изпълнението, но не е относимите към правния спор предхождащи го такив*
Като не е
съобразил горното и е оставил отхвърлил жалбата срещу процесното съобщение за
продажба чрез търг с тайно наддаване, без на практика да извърши проверка за
неговата законосъобразност, Директорът на Териториалната Дирекция е постановил
решението си в нарушение на процесуалния закон. Същото следва да бъде отменено
и върнато на административния орган, за произнасяне по същество.
При този изход на спора на основание чл.161 ал.1 от ДОПК и при своевременно
сторено искане за присъждане на разноски на оспорващия се дължат такива в общ
размер на 1 065 лева /10 лева ДТ, внесена ДТ, 5 лева ДТ за съдебно
удостоверение, 250 лева депозит за ВЛ, и общо 800 заплатен адвокатски хонорар,
л.121-123/, които ТД на НАП – Пловдив следва да бъде осъдена да му заплати.
Ето защо и поради мотивите, изложени по – горе
ПЛОВДИВСКИЯТ
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – І отд., ІІІ състав :
Р Е
Ш И
ОТМЕНЯ Решение № 299/04.07.2017г. на Директора на ТД на НАП –
Пловдив, в частта му с която е оставена без уважение жалба вх. №
70-00-6831/20.06.2017г. срещу действия на публичен изпълнител по изп.дело №
16110000289/2011г. с искане за отмяна на Съобщение за продажба чрез търг с
тайно наддаване № С170016-111-0001176/08.06.2017г., издадено от И.Г. на
длъжност старши публичен изпълнител в Дирекция „Събиране“ при ТД на НАП -
Пловдив, като НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО и ВМЕСТО ТОВА ПОСТАНОВЯВА:
ВРЪЩА преписката на Директор на ТД на
НАП – Пловдив, за ново произнасяне по жалба вх. № 70-00-6831/20.06.2017г. срещу действия на публичен изпълнител
по изп.дело № 16110000289/2011г. с искане за отмяна на Съобщение за продажба
чрез търг с тайно наддаване № С170016-111-0001176/08.06.2017г., издадено от И.Г.
на длъжност старши публичен изпълнител в Дирекция „Събиране“ при ТД на НАП -
Пловдив, съобразно дадените указания по тълкуването и прилагането
на закона.
ОСЪЖДА ТД на НАП – Пловдив, да заплати на П.Н.Н., ЕГН **********,
с адрес ***, сумата от 1 065 /хиляда шестдесет и пет/ лева, разноски по делото.
РЕШЕНИЕТО е окончателно и не подлежи на обжалване.
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪДИЯ :/п/