Решение по дело №1329/2021 на Районен съд - Несебър

Номер на акта: 478
Дата: 20 ноември 2023 г.
Съдия: Петър Славов Петров
Дело: 20212150101329
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 14 октомври 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ
№ 478
гр. гр.Несебър, 20.11.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – НЕСЕБЪР, III-ТИ ГРАЖДАНСКИ СЪСТАВ, в
публично заседание на двадесет и пети октомври през две хиляди двадесет и
трета година в следния състав:
Председател:Петър Сл. Петров
при участието на секретаря Р.Г.М.
като разгледа докладваното от Петър Сл. Петров Гражданско дело №
20212150101329 по описа за 2021 година
за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е образувано по предявени искове с правно основание чл.38, ал.1,
във връзка с чл.11, ал.1, т.5 и т.7 и чл.51, ал.1 и чл.50, ал.2, т.1 от ЗУЕС и по чл.86, ал.1 от
ЗЗД.
Ищецът Етажната собственост на комплекс „С.С.*“, представляваща сграда с
идентификатор ***, с адрес: град Несебър, к.к. Слънчев бряг, комплекс „С.С.*“,
представлявана от управителя В. Н. Л., твърди, че ответникът В. Г. Б., родена на
**********г., гражданин на Руската Федерация, с адрес: град С., улица М. № ***, Тюменска
област, Ханти-Мансийски автономен окръг, е собственик, по силата на нотариален акт №
67, том II, рег.№ 1684, дело № 202/24.04.2017г. на нотариус с рег.№ 110 на НК и район на
действие РС-Несебър, на Самостоятелен обект в сграда с идентификатор ***.42,
представляващ офис на партерен етаж във в.с. „С.С.*“, вход В, в секция АВ, със застроена
площ от 26,72 кв.м., ведно с 0,938% идеални части от общите части на сградата, равняващи
се на 3,86 кв.м., и от правото на строеж върху поземления имот, върху който е построена
сградата. Твърди също за проведено на 23.07.2018г. Общо събрание на ЕС, на което са взети
решения, с които е приет бюджет на ЕС за 2018/2019г. и реда за разпределяне на дължимите
от етажните собственици суми по чл.50 и чл.51 от ЗУЕС, сроковете и начина на плащането
им. Решенията са влезли в законна сила. Съгласно тези решения ответникът дължи на ЕС
сумата в общ размер на 603,78 лева, която е следвало да бъде платена до 31.12.2018г. На
22/23 юли 2019г. е било проведено друго Общо събрание на ЕС за 2019/2020г., определен е
реда за разпределение на сумите, дължими от етажните собственици във фонд
1
„Непредвидени разходи“ и фонд „Резервен“, сроковете и начина на плащане. Решенията са
влезли в законна сила. Съгласно тези решения ответникът дължи на ЕС сумата в общ размер
на 630,47 лева, която е следвало да бъде платена до 31.12.2019г. Следващото общо събрание
на ЕС е проведено на 02/03 юли 2020г., на което са взети решения, с които е приет бюджет
на ЕС за 2020/2021г., определен е реда за разпределяне на сумите, дължими от етажните
собственици във фонд „Непредвидени разходи“ и фонд „Резервен“, сроковете и начина на
плащане. Решенията са влезли в законна сила. Съгласно тези решения ответникът дължи на
ЕС сумата в общ размер на 673,50 лева, която е следвало да бъде платена до 31.07.2020г.
Поредното годишно ОС на ЕС е проведено на 05.07.2021г., на което е приет бюджета за
2021/2022 финансова година, и също реда за разпределяне на разходите/сумите във фонд
„Непредвидени разходи“ и във фонд „Резервен“, сроковете на плащане. Решенията, взети на
това събрание, са влезли в законна сила. Според тези решения ответницата дължи общо
сумата в размер на 968,03 лева, която сума е следвало да заплати до 15.07.2021г. Така общо
дължимата от ответницата сума възлиза на 2 875,78 лева, но не е извършвала никакви
плащания за погасяване на задължението си, поради което тя дължи и мораторни лихви,
съответно: 165,54 лева върху главницата от 603,78 лева, начислена за периода от
01.02.2019г. до 14.10.2021г., 108,76 лева върху главницата от 630,47 лева, начислена за
периода от 02.02.2020г. до 14.10.2021г., 81,01 лева върху главницата от 673,50 лева,
начислена за периода от 08.08.2020г. до 14.10.2021г., и 20,17 лева върху главницата от
968,03 лева, начислена за периода от 01.08.2021г. до 14.10.2021г. Ищецът моли ответникът
да бъде осъден да му заплати сумата в размер на 2 875,78 лева, представляваща дължимите
вноски към ЕС на основание решенията на ОСЕС от 2018г., 2019г., 2020г. и 2021г., ведно
със законната лихва върху общия размер на главниците, считано от предявяване на исковете
до окончателното им изплащане, и сумата в размер на 375,48 лева, представляваща общ
размер на мораторните лихви. Ищецът е посочил и сумите по отделните пера, които
ответникът дължи въз основа на отделните решения на ЕС за притежавания от него обект, а
именно: 1) сумата в размер на 603,78 лева, дължима на основание решенията на ОС на ЕС от
2018г., включва: 102,84 лева – вноска за фонд „Ремонт и обновяване“, 376,84 лева – разходи
по чл.50, ал.4, т.3 от ЗУЕС, 123,85 лева – разходи по чл.51 от ЗУЕС; 2) сумата в размер на
630,47 лева, дължима на основание решенията на ОС на ЕС от 2019г., включва: 56,64 лева –
вноска за фонд „Ремонт и обновяване“, 444,06 лева – разходи по чл.50, ал.4, т.3 от ЗУЕС,
82,57 лева – разходи по чл.51 от ЗУЕС, 23,60 лева – вноска за фонд „Резервен“, 23,60 лева –
вноска за фонд „Непредвидени разходи“; 3) сумата в размер на 673,50 лева, дължима на
основание решенията на ОС на ЕС от 2020г., включва: 47,20 лева – вноска за фонд „Ремонт
и обновяване“, 450,66 лева – разходи по чл.50 от ЗУЕС, 128,44 лева – разходи по чл.51 от
ЗУЕС, 23,60 лева – вноска за фонд „Резервен“, 23,60 лева – вноска за фонд „Непредвидени
разходи“; 4) сумата в размер на 968,03 лева, дължима на основание решенията на ОС на ЕС
за 2021г., включва: 339,84 лева – вноска за фонд „Ремонт и обновяване“, 400,26 лева –
разходи по чл.50 от ЗУЕС, 180,73 лева – разходи по чл.51 от ЗУЕС, 23,60 лева – вноска за
фонд „Резервен“, 23,60 лева – вноска за фонд „Непредвидени разходи“.
В отговора на исковата молба, подаден от особен представител на ответника, се
2
изразява становище за неоснователност на исковете. Счита, че на никое от проведените през
2018г., 2019г., 2020г. и 2021г. Общи събрания на ЕС не са приемани решения за определяне
на годишния размер на таксата за управление и поддръжката общите части и на вноска във
фонд „Ремонт и обновяване“, както и в нарушение на закона е решено заплащането на
еднократна годишна вноска за фонда, вместо 12 равни месечни вноски. Счита за нищожни
решенията на събранията относно начина на разпределяне между етажните собственици
разходите по управлението и поддръжката на общите части, тъй като то не е съобразено с
чл.51, ал.1 от ЗУЕС. В тази връзка липсват доказателства за броя на собствениците,
ползвателите и обитателите в Етажната собственост. Наред с това са предвидени разходи за
поддръжка на незастроената част от комплекса и изградените в нея обекти и съоръжения,
които не са общи части, поради което решенията в тази им част са нищожни, тъй като не са
от компетентността на Общото събрание на ЕС. Моли за отхвърляне на исковете.
В съдебно заседание ищецът – Етажната собственост, се представлява от
процесуален представител, който заявява, че поддържа предявените искове. Прави
изменение на част от предявените искове, въз основа на което с протоколно определение от
25.10.2023г. съдът е допуснал на основание чл.214 от ГПК на тази част от исковете, както
следва: 1) претенцията за заплащане на годишна такса за управление и поддръжка на общите
части – разходи по чл.51 от ЗУЕС, от 123,85 лева за годишен период от 01.06.2018г. до
31.05.2019г., въз основа на решение на общото събрание на етажната собственост от
23.07.2023г., се изменя като се намалява на 89,41 лева; 2) претенцията за заплащане на
годишната такса за управление и поддръжка на общите части – разходи по чл.51 от ЗУЕС,
от 82,57 лева за годишен периода от 01.06.2019г. до 31.05.2020г., въз основа на решение на
общото събрание на етажната собственост от 22/23.07.2019г. се изменя като се намалява на
60,40 лева; 3) претенцията за заплащане на годишната такса за управление и поддръжка на
общите части – разходи по чл.51 от ЗУЕС, от 128,44 лева за годишен периода от 01.06.2020г.
до 31.05.2021г., въз основа на решение на общото събрание на етажната собственост от
02/03.07.2020г. се изменя като се намалява на 93,33 лева; 4) претенцията за заплащане на
годишната такса за управление и поддръжка на общите части – разходи по чл.51 от ЗУЕС,
от 180,73 лева за годишен периода от 01.06.2021г. до 31.05.2022г., въз основа на решение на
общото събрание на етажната собственост от 05.07.2021г. се изменя като се намалява на
132,21 лева. Представя писмено становище, в което изразява позиция относно възраженията
и оспорванията в отговора на исковата молба. Посочва, че в предходно на посочените Общи
събрания на ЕС е взето решение за създаване на фонд „Ремонт и обновяване“, поради което
не се налага на всяко едно събрание да се взема всеки път решение за създаване на фонд,
който вече е създаден. Не се явяват нищожни решенията, според които вноските в този фонд
е определено да се заплащат еднократно, като освен това този въпрос, както и възражението,
че Общото събрание на ЕС е излязло извън компетентността си като е задължило етажните
собственици да заплащат суми за управление и поддръжка извън общите части, може да
бъде предмет на иск по чл.40 от ЗУЕС, а след като те не са отменени и са влезли в сила,
сумите според решенията на ОС на ЕС се дължат, включително и поради настъпила
3
изискуемост на паричните задължения. Освен това тези възражения касаят
незаконосъобразността на решенията на ОС на ЕС, а не тяхната нищожност. Счита също, че
не е необходимо да се вземат решения за определяне на паричните суми, дължими от
отделните етажни собственици, тъй като размерът им е определяем въз основа на приетите
бюджети и правилата за разпределение на разходите.
Ответникът не се явява в съдебно заседание, представлява се от особен
представител, който поддържа заявените в отговора на исковата молба възражения против
исковете, подчертава, че ищцовата страна не представя доказателства за броя на
собствениците, ползвателите и обитателите в Етажната собственост.
Въз основа на събраните по делото писмени доказателства съдът прие за
установено следното от фактическа страна:
С договор за покупко-продажба на недвижим имот от 24.04.2017г., обективиран в
нотариален акт № 67, том II, рег.№ 1684, дело № 202/2017г. на нотариус Мария Бакърджиева
с рег.№ 110 на НК и район на действие Несебърския районен съд, по който договор В. Г. Б.,
е имала качеството на купувач, е придобила на това основание собствеността върху следния
недвижим имот, а именно: Самостоятелен обект в сграда с идентификатор ***.42 по
кадастралната карта и кадастралните регистри на град Несебър, одобрени със Заповед РД-
18-46/18.08.2006г. на Изпълнителния директор на АК, последно изменение със Заповед КД-
14-02-24/08.01.2007г. на Началника на СГКК-Бургас, със застроена площ от 26,72 кв.м.,
ведно с 0.938% идеални части от общите части на сградата, равняващи се на 3,86 кв.м. и от
правото на строеж върху поземления имот, върху който е построена сградата,
представляващ офис на партерен енаж, вход В, секция АВ, в сграда с идентификатор ***,
построена в поземлен имот с идентификатор 51500.507.575, в който е изградено
ваканционно селище САН СИТИ III.
На 23.07.2018г. е проведено Общо събрание на собствениците на самостоятелни
обекти в сграда с идентификатор ***, с адрес: град Несебър, к.к. Слънчев бряг, комплекс
„С.С.*“, на което са взети решения, с които е одобрено площообразуването на сградата, а за
управител на ЕС е избран В. Н. Л. за срок от 2 години. С решението по т.8 от дневния ред на
събранието е приет годишния бюджет за 2018/2019г. с разходна част 115 190 лева, колкото е
размерът и на приходната част, включващи фонд „Ремонт и обновяване“ – 22 000 лева,
разходи по чл.50, ал.4, т.3 от ЗУЕС – 79 680 лева, и разходи по чл.51 от ЗУЕС – 13 500 лева.
С решението по т.10 от дневния ред на събранието финансовата година е определена от
01.06.2018г. до 31.05.2019г. С отделно решение – това по т.11 от дневния ред на събранието
е прието заплащането на дължимите от етажните собственици суми да бъдат заплатени до
31.01.2019г.
Съобщението за изготвения протокол от това ОС на ЕС е съставено на 30.07.2018г.
и същото е било поставено на входните врати на входовете на сграда с идентификатор ***.
На 24.09.2018г. управителят на ЕС е изготвил и подписал уведомление/проформа,
в което е посочено че етажният собственик В. Г. Б. дължи суми към ЕС въз основа на
4
решенията на ОС на ЕС от 23.07.2018г. в общ размер на 603,78 лева, като дължимите суми
са както следва: за фонд „Ремонт и обновяване“ съобразно притежаваните 0,472% идеални
части – 103,84 лева; за разходи по чл.50, ал.4, т.3 от ЗУЕС съобразно притежаваните 0,472%
идеални части – 376,09 лева; за разходи по чл.51 от ЗУЕС съобразно 109 броя собственици –
123,85 лева. Тези изчисления управителят на ЕС е извършил на основание решението по т.9
от дневния ред на събранието, според което „разходите по чл.50, ал.1, т.1 да се разпределят
съобразно идеалните части на собствениците“ и „разходите по чл.51, ал.1 да се разпределят
поравно според броя на собствениците, ползвателите и обитателите и членовете на техните
домакинства, независимо от етажа, на който живеят.“
Уведомлението е било поставено на входната врата на офиса на ответника, а
екземпляр от него е пуснато и под вратата, вътре в офиса.
На 22/23 юли 2019г. е проведено друго общо събрание на ЕС, на което с
решението по т.4 от дневния ред е приет годишния бюджет за 2019/2020г. с разходна част
125 080 лева, колкото е размерът и на приходната част, включващи фонд „Ремонт и
обновяване – 94 080 лева, за разходи по чл.51 от ЗУЕС – 9 000 лева, фонд „Непредвидени
разходи“ – 5 000 лева, фонд „Резервен“ – 5 000 лева, и разходи за необходим и неотложен
ремонт – 2 000 лева; финансовата година е определена с решението по т.5 от дневния ред от
01.06.2019г. до 31.05.2020г., в което решение е прието и заплащането на дължимите от
етажните собственици вноски да се извършва по банковата сметка на ЕС в срок до
31.12.2019г.
Съобщението за изготвения протокол от това ОС на ЕС е съставено на
29.07.2019г. и е било поставено на входните врати на сграда с идентификатор ***.
На 30.09.2019г. управителят на ЕС е изготвил и подписал уведомление/проформа,
в което е посочено, че етажният собственик В. Г. Б. дължи към ЕС въз основа на решенията
на ОС на ЕС от 22/23 юли 2019г., които следва да бъдат заплатени до 31.12.2019г., респ. до
01.02.2020г., като дължимите суми са както следва: за фонд „Ремонт и обновяване“
съобразно притежаваните 0,472% идеални части – 56,64 лева; разходи по чл.50, ал.4, т.3 от
ЗУЕС съобразно притежаваните 0,472% идеални части – 444,06 лева; разходи по чл.51 от
ЗУЕС съобразно 109 брой собственици – 82,57 лева; за фонд „Непредвидени разходи“
съобразно притежаваните 0,472% идеални части – 23,60 лева; за фонд „Резервен“ съобразно
притежаваните 0,472% идеални части – 23,60 лева. Тези изчисления управителят на ЕС е
посочил, че са направени само въз основа на изявленията му (т.4.1.3 и т.4.1.4 от дневния ред
на събранието – стр.11 от протокола), направени под формата на предложение дължимите
от всеки собственик суми да се изчисляват в съответствие с нормата на чл.50, ал.2, т.1 от
ЗУЕС, а именно: „съобразно идеалните части на отделните собственици в общите части
на етажната собственост“. Това негово предложение обаче не е било подлагано на
гласуване.
Уведомлението е било поставено на входната врата на офиса на ответника, а
екземпляр от него е пуснато и под вратата, вътре в офиса.
5
На 02/03 юли 2020г. е проведено друго Общо събрание на ЕС, на което за
управител на ЕС пак за срок от две години е избран В. Л., като с решението по т.5 от
дневния ред е приет бюджета за 2020/2021г. с разходна част 129 480 лева, колкото е
размерът и на приходната част, включващи фонд Ремонт и обновяване“ – 10 000 лева, за
разходи по чл.50 и чл.51 от ЗУЕС – 109 480 лева, фонд „Непредвидени разходи“ – 5 000
лева, и фонд „Резервен“, създаден към фонд „Непредвидени разходи“ – 5 000 лева;
финансовата година е определена с решението по т.6 от дневния ред от 01.06.2020г. до
31.05.2021г., в което решение е прието и заплащането на дължимите от етажните
собственици вноски да се извършва по банковата сметка на ЕС в срок до 31.07.2020г.
Съобщението за изготвения протокол от това ОС на ЕС е съставено на 10.07.2020г.
и същото е било поставено на входните врати на входовете на сградата с идентификатор
***.
На следващия ден – 11.07.2020г., управителят на ЕС е изготвил и подписал
уведомление/проформа, в което е посочено, че етажният собственик В. Г. Б. дължи към ЕС
въз основа на решенията на ОС на ЕС от 2/3 юли 2020г., суми, които следва да бъдат
заплатени до 31.12.2020г., респ. до 07.08.2020г., като дължимите суми са както следва: за
фонд „Ремонт и обновяване“ съобразно притежаваните 0,472% идеални части – 47,20 лева;
разходи по чл.50 от ЗУЕС съобразно притежаваните 0,472% идеални части – 450,66 лева;
разходи по чл.51 от ЗУЕС съобразно 109 брой собственици – 128,44 лева; за фонд
„Непредвидени разходи“ съобразно притежаваните 0,472% идеални части – 23,60 лева; за
фонд „Резервен“ съобразно притежаваните 0,472% идеални части – 23,60 лева. Тези
изчисления управителят на ЕС е посочил, че са направени само въз основа на изявлението
му (т.5.4 от дневния ред на събранието – стр.16 от протокола), според което „съответните
суми между собствениците ще се извърши съобразно нормите на закона – тези по чл.50 от
ЗУЕС – според притежаваните идеални части, а тези по чл.51 от ЗУЕС – поравно според
броя на собствениците, ползвателите и обитателите и членовете на техните домакинства“.
Тези негови предложения обаче не са били подлагани на гласуване.
Уведомлението е било поставено на входната врата на офиса на ответника, а
екземпляр от него е пуснато и под вратата, вътре в офиса.
Другото годишно Общо събрание на ЕС е проведено на 05.07.2021г.. На него е
приет годишен бюджет за 2021/2022г. (с финансова година от 01.06.2020г. до 31.05.2021г.) с
разходна част 186 500 лева и приходна част 186 500 лева. Според изложеното в протокола от
събранието разходите по чл.50 и чл.51 от ЗУЕС общо в размер на 176 500 лева, включват
сумата от 104 500 лева, както и фонд „Ремонт и обновяване“ в размер на 72 000 лева.
Отделно Фонд „Непредвидени разходи е с бюджет от 5 000 лева, като в същия размер от
5 000 лева е предвидено да се събират средства от етажните собственици и за фонд
„Резервен“, като за тези два фонда е било направено предложение предвидените в тях суми
по чл.50, ал.2, т.1 от ЗУЕС да се изчисляват „съобразно идеалните части от отделните
собственици в общите части на етажната собственост“. Сумите е прието да се заплащат по
банковата сметка на ЕС в срок до 15.07.2021г., евентуално с покани за доброволно
6
изпълнение до 31.07.2021г.
Съобщението за изготвения протокол от това ОС на ЕС е съставено на
12.07.2021г. и същото е било поставено на входните врати на входовете на сграда с
идентификатор ***.
На следващия ден – 13.07.2021г., управителят на ЕС е изготвил и подписал
уведомление/проформа, в което е посочено, че етажният собственик В. Г. Б. дължи към ЕС
въз основа на решенията на ОС на ЕС от 2/3 юли 2020г., суми, които следва да бъдат
заплатени до 15.07.2021г., респ. до 31.07.2021г., като дължимите суми са както следва: за
фонд „Ремонт и обновяване“ съобразно притежаваните 0,472% идеални части – 339,84 лева;
разходи по чл.50 от ЗУЕС съобразно притежаваните 0,472% идеални части – 400,26 лева;
разходи по чл.51 от ЗУЕС съобразно 109 брой собственици – 180,73 лева; за фонд
„Непредвидени разходи“ съобразно притежаваните 0,472% идеални части – 23,60 лева; за
фонд „Резервен“ съобразно притежаваните 0,472% идеални части – 23,60 лева.
Уведомлението е било поставено на входната врата на офиса на ответника, а
екземпляр от него е пуснато и под вратата, вътре в офиса.
От изисканата от съда и представената от Главна дирекция „Гранична полиция“
справка за задграничните пътувания на ответника В. Г. Б., се установява, че същата е
напуснала пределите на Република България на 05.10.2027г., след която дата тя не се е
завръщала, съответно не е пребивавала на територията на страната, съответно в Етажната
собственост.
При така приетото за установено от фактическа страна, съдът направи следните
правни изводи:
Съгласно чл.11, ал.1, т.5 и т.7 от ЗУЕС сред правомощията на Общото събрание на
ЕС е да определя размера на паричните вноски за разходите за управлението и
поддържането на общите части на сградата и размера на паричните вноски във фонд
„Ремонт и обновяване“, а съгласно чл.6, ал.1, т.8, т.9 и т.10 от ЗУЕС, собствениците на
обекти в етажната собственост са длъжни да изпълняват решенията на органите на
управление на етажната собственост и да заплащат разходите за управлението и
поддържането на общите части на сградата и разходите за ремонт, реконструкция,
преустройство, основен ремонт и основно обновяване на общите части на сградата, подмяна
на общи инсталации или оборудване, и вноските, определени за фонд „Ремонт и
обновяване“, съразмерно с притежаваните идеални части.
Задълженията на ответника да заплаща разходите за управлението и поддържането
на общите части на сградата произтичат на първо място от закона и от решението на
Общото събрание на Етажната собственост.
Ищецът се позовава единствено на приложените по делото
„уведомления/проформа“ за да посочи в исковата молба размерите на претенциите си на
главниците. Първо тези „Уведомления/проформа“, които управителят на ЕС е подписал и е
решил да постави на вратата на офиса, притежаван от ответника, не са основания за
7
плащане на изискуемите парични суми, като такова основание може да бъде единствено
валидно взето и влязло в сила решение на ОС на ЕС, с което са определени, или е посочен
начина на определянето, размера на дължимите от отделните етажни собственици такси за
управление и поддръжка на общите части в ЕС и вноските във фонд „Ремонт и обновяване“.
На второ място, по никакъв начин не може да се приеме от събраните по делото
доказателства, че ответникът дължи на Етажната собственост сумите, посочени във
въпросните уведомления, тъй като от тяхното съдържание не става ясно кой, на какво
основание и на каква база е извършил изчисленията за да определи размер на дължимите
суми от ответника за такси и вноски за периодите от 01.06.2018г. до 31.05.2019г., от
01.06.2019г. до 31.05.2020г., от 01.06.2020г. до 31.05.2021г. и от 01.06.2021г. до 31.05.2022г.
Защото при издаването на уведомленията, с които на ответника са вменени като дължими
конкретни суми, предмет на исковата претенция, основание за тяхното изчисляване не могат
да послужат решенията на Общото събрание на Етажната собственост за офиса на ответника
и за четирите процесни периода предвид, че с нито едно от решенията на тези събрания не е
определян размерът на таксите и вноските занапред, които да се заплащат от етажните
собственици, нито е предложен алгоритъм за определянето им. На две от четирите събрания,
а именно от 02/03 юли 2020г. и от 05.07.2021г., при приемането и на двата годишни
бюджета на двете събрания разходите по чл.50 и чл.51 от ЗУЕС са зададени като обща сума,
съответно при обсъждането по чл.5.1. на събранието от 02/03 юли 2020г. – 199 480 лева
(независимо, че е посочено, че бюджега за фонд „Ремонт и обновяване“ е 10 000 лева), и при
обсъждането по т.5.1. на събранието от 05.07.2021г. – 176 500 лева (независимо, че е
посочено, че бюджета за фонд „Ремонт и обновяване“ е 72 000 лева). Наред с това от
протоколите от проведените последните три годишни Общи събрания не може да се приеме,
че изявленията на управителя на ЕС, направени съответно като „предложения“ (неприети,
съответно неподложени на гласуване) на събранието от 22/23.07.2019г., и като „пояснения“
на събранията от 02/03.07.2020г. и от 05.07.2021г., при обсъждането на доходната част от
бюджета за четирите годишни периода, че сумите, предвидени като постъпления, и които
следва да се разпределят между собствениците, „ще се извърши съобразно нормите на
закона – тези по чл.50 от ЗУЕС – според притежаваните идеални части, а тези по чл.51 от
ЗУЕС – поравно според броя на собствениците, ползвателите и обитателите и членовете на
техните домакинства“, представляват направени предложения, които да са подложени на
гласуване и да са били приети с отделни и изрични решения. Всичко това по същество
означава, че на тези три събрания не са вземани решения етажните собственици да заплащат
било такси за управление и поддръжка на общите части, било вноски във фонд „Ремонт и
обновяване“ и други фондове „Непредвидени разходи“, „Резервен“ и други, още по-малко да
е определян размер на таксите, съответно да е предвиден начин на определяне размера на
вноските и то с оглед бюджета на ЕС за съответната финансова година.
На трето масто, тези уведомления, респ. конкретните размери на годишната такса и
вноските в отделните фондове, за първи път са отразени в тях, не са съобщавани на
ответника – етажен собственик, по надлежния ред, липсват дори предвидените, въз основа
на решенията на ОС на ЕС, покани до ответника, за да узнае той волята на управителя на ЕС
8
за това какви конкретни суми се претендират от него, на каква база са извършени
изчисленията и как е достигнато до резултата, а оттам и ответникът да може да възрази
против размерите. За това не може да се приеме, че вземането на етажната собственост е
изискуемо на конкретно отснование и в конкретни размери. Ищецът не доказа нито размера
на исковите си претенции срещу ответника, нито основанието, на което се претендират
сумите за такси и вноски, като този извод се налага от липсата на решение на Етажната
собственост, с което да е вменено задължеине на етажните собственици да заплащат в полза
на Етажната собственост конкретни такси и вноски за покриване на разходите за
управлението и за поддръжката на общите части в комплекса, включително и за
претендираните периоди.
За пълнота следва да се отбележи, че по отношение на претенциите на ищеца за
заплащане от страна на ответника на таксите за управление и поддръжка, посочени от него
и в протоколите от събранията като разходи по чл.51 от ЗУЕС, същите са неоснователни. Те
не се дължат от ответника съгласно императивната разпоредба на чл.51, ал.2 от ЗУЕС
редакцията й ДВ, бр.57 от 2011г.). Отделно от това, по делото остава неизвестен, съответно
недоказан, броя на етажните собственици през отделните четиригодишни периоди, което е
от значение за размера на исковете за такси по чл.51 от ЗУЕС. В тази връзка, ищецът е
изготвил и представил таблици, но те не представляват годни доказателства за установяване
броя на собствениците, а по съществото си представляват твърдения, които те самите се
нуждаят от доказване. От друга страна, може да се приеме, че тези таблици невярно
отразяват действителния брой на собствениците, и то не само заради направеното в хода на
процеса изменение размера на исковите претенции, но придават и на изготвените от
управителя „уведомления/проформи“, на които на практика се основават исковете, невярно
съдържание в резултат на погрешни извършени от него изчисления и пресмятания, което от
своя страна се отразява отрицателно на тяхната материална доказателствена сила. Наред с
това не са анжажирани никакви доказателства, а дори и липсват твърдения, за броя и на
ползвателите и обитателите, на членовете на домакинствата, между които, наред със
собствениците, е предложено/пояснено да се разпределят разходите за управлението и
поддържането на общите части.
Предвид на това исковете срещу ответника следва да бъдат отхвърлени като
неоснователни и недоказани, както и акцесорните претенции за лихви.
С оглед изхода на делото на ищеца не се следват на основание чл.78, ал.1 от ГПК
разноски, поради което претенцията му за заплащането на такива в размер общ размер на
1 655,17 лева, съгласно списъка на разноските, следва да бъде отхвърлена като
неоснователна.
Ответникът не е извършвал разноски по делото, не претендира заплащането на
такива, поради което и съдът не следва да се произнася по присъждане на такива
ненаправени и непретендирани разноски.
Мотивиран от гореизложеното, Несебърският районен съд
9
РЕШИ:
ОТХВЪРЛЯ предявените от Етажната собственост на комплекс „С.С.*“,
представляваща сграда с идентификатор ***, с адрес: град Несебър, к.к. Слънчев бряг,
комплекс „С.С.*“, представлявана от управителя В. Н. Л., искове за осъждане на В. Г. Б.,
родена на **********г., гражданин на Руската Федерация, с адрес: град С., улица М. № ***,
Тюменска област, Ханти-Мансийски автономен окръг, да му заплати следните суми: сумата
в размер на 603,78 лв. (шестстотин и три лева и 78 ст.), представляваща дължими такси за
управление и поддръжка и вноски за финансовия годишен период от 01.06.2018г. до
31.05.2019г. на основание решение на Общо събрание на Етажната собственост от 23 юли
2018г., ведно със законната лихва, считано от 15.10.2021г. до окончателното й изплащане, и
сумата в размер на 165,54 лв. (сто шестдесет и пет лева и 54 ст.), представляваща мораторна
лихва, начислена за периода от 01.02.2019г. до 14.10.2021г.; сумата в размер на 630,47 лв.
(шестстотин и тридесет лева и 47 ст.), представляваща дължими такси за управление и
поддръжка и вноски за финансовия годишен период от 01.06.2019г. до 31.05.2020г. на
основание решение на Общо събрание на Етажната собственост от 22/23 юли 2019г., ведно
със законната лихва, считано от 15.10.2021г. до окончателното й изплащане, и сумата в
размер на 108,76 лв. (сто и осем лева и 76 ст.), представляваща мораторна лихва за периода
от 02.02.2020г. до 14.10.2021г.; сумата в размер на 673,50 лв. (шестстотин седемдесет и три
лева и 50 ст.), представляваща дължими такси за управление и поддръжка и вноски за
финансовия годишен период от 01.06.2020г. до 31.05.2021г. на основание решение на Общо
събрание на Етажната собственост от 02/03 юли 2020г., ведно със законната лихва, считано
от 15.10.2021г. до окончателното й изплащане, и сумата в размер на 81,01 лв. (осемдесет и
един лева и 01 ст.), представляваща мораторна лихва за периода от 08.08.2020г. до
14.10.2021г.; сумата в размер на 968,03 лв. (деветстотин шестдесет и осем лева и 03 ст.),
представляваща дължими такси за управление и поддръжка и вноски за финансовия
годишен период от 01.06.2021г. до 31.05.2022г., ведно със законната лихва, считано от
15.10.2021г. до окончателното й изплащане, и сумата в размер на 20,17 лв. (двадесет лева и
17 ст.), представляваща мораторна лихва за периода от 01.08.2021г. до 14.10.2021г., като
НЕОСНОВАТЕЛНИ и НЕДОКАЗАНИ.
ОТХВЪРЛЯ претенцията на Етажната собственост на комплекс „С.С.*“,
представляваща сграда с идентификатор ***, с адрес: град Несебър, к.к. Слънчев бряг,
комплекс „С.С.*“, представлявана от управителя В. Н. Л., за осъждане на В. Г. Б., родена на
**********г., гражданин на Руската Федерация, с адрес: град С., улица М. № ***, Тюменска
област, Ханти-Мансийски автономен окръг, да му заплати сумата в размер на 1 655,17 лв.
(хиляда шестстотин петдесет и пет лева и 17 ст.), представляваща направени по делото
разноски, съобразно списъка на разноските, като неоснователна.

Решението подлежи на обжалване пред Бургаския окръжен съд в двуседмичен
10
срок от съобщаването му на страните.
Съдия при Районен съд – Несебър: _______________________
11