ОПРЕДЕЛЕНИЕ
№401
гр. Велико Търново, 01.11.2019 г.
Административен
съд – гр. Велико Търново, ХІ –ти
състав, в закрито съдебно заседание
на първи ноември две хиляди и деветнадесета година, в състав:
АДМ. СЪДИЯ: ДИАНКА ДАБКОВА
като разгледа докладваното от съдията адм. дело № 669/2019 г. по описа на
Административен съд – гр. Велико Търново, за да се произнесе взе предвид
следното:
Производството е по реда на чл. 459, ал.4 от Изборния кодекс ИК/.
Образувано е по жалба, подадена от Г.И.Ц.
с ЕГН ********** ***. Търново.
Оспорва се Решение № 150-МИ/28.10.2019 г. на ОИК-Павликени, с което е обявен
за избран за кмет на кметство на с. Лесичери на първи тур на местни избори 2019г.
Със съображения, че са допуснати процесуални
нарушения при преброяването на бюлетините, определянето им като действителни или
недействителни и отразяването им в протоколите на СИК и ОИК, жалбоподателят
иска от съда да обяви за недействителен избора на Димитър Славчев за кмет на с.
Лесичери;
В жалбата се съдържа и особено Искане
за спиране изпълнението на Решение
№ 150-МИ/28.10.2019 г. на ОИК-Павликени, което е редмет на настоящото
произнасяне.
В просителната част на жалбата е
направено искане за спиране изпълението на оспореното решение. В молбата не се
сочат никакви обстоятелства, поради които се иска спиране изпълнението на
решението на ОИК-Павликени, нито се изтъква каква вреда би причинило предварителното
му изпълнение на оспорващия.
Искането е направено от кандидат за кмет
на кметство, който е участник в изборния процес между тези, посочени в чл. 459,
ал.1 от ИК, поради което съдът приема, че изхожда от надлежна страна с правен
интерес от оспорването и е процесуално допустимо.
Разгледано по същество искането е НЕОСНОВАТЕЛНО,
по следните съображения:
Изборния кодекс в чл. 459, ал.4 е
предвидил, че жалбата срещу решението на ОИК не спира неговото изпълнение.
Законодателя е допуснал предварително изпълнение на обжалваното решение като е
приел, че е в полза на обществения интерес. Само по изключение е предвидена
възможност на съда да постанови неговото спиране.
Основанията за спиране не са
регламентирани в ИК, поради което следва да се изхожда при приложението от
идеята на общата норма на чл.60 от АПК, в която са предвидени основанията, при
които може да се допусне предварително изпълнение. С липсата на суспензивен
ефект на жалбата законодателят защитава обществения интерес. Поради което
жалбоподателят следва да докаже, че в неговата правна сфера са налице важни
причини за спиране на изпълнението. По аргумент от чл.166, ал.2, вр. с ал.4 от АПК, жалбоподателят следва да представи доказателства, че предварителното
изпълнение на акта би му причинило значителна или трудно поправима вреда.
Спирането на предвиденото по закон
предварително изпълнение е по реда на чл. 166, ал.4 от АПК, вр. с ал.2 от с.р.,
тъй като ИК не установява друг специален ред. Предпоставка за спиране е
предварително изпълнение да може да причини на молителя значителна или трудно
поправима вреда, т.е. защитата на неговото накърнено право да е противопоставима
на обществения интерес.
Тежестта за доказване на възможността за
настъпване на вредата, както характера и размера й, се носи от оспорващия.
Доказателства в тази насока от жалбоподателя не са представени, а посочването в
жалбата нарушения на изборния процес са част от спора по същество, но не са
предпостваки по чл.166, ал.2 от АПК.
С предвиденото предварително изпълнение
общественият интерес е защитен с оборима презумпция, поради което
жалбоподателят следва да установи свой особено значим интерес или, че ще му бъде
причинена значителна или трудно
поправима вреда. Искането за спиране обаче, не е подкрепено с такива твърдения
и доказателства. Поради което е неоснователно като недоказано.
В административния процес действа
състезателното начало. То включва правото на страната да посочи фактите, на които
основава исканията си и да представи доказателства за тях. Непосочването на
значителни или трудно поправими вреди от предварителното изпълнение на
решението на ОИК Павликени, лишават от основание искането за спиране на
изпълнението му. Не са изложени обосновани аргументи, нито са приложени
доказателства, въз основа на които да се приеме, че предварителното изпълнение
на решението би довело до подобни неблагоприятни правни последици.
По своята същност спиране изпълнението
на акта е вид обезпечение на жалбата в административния процес, с което се цели
да се предотврати осъществяването на разпоредените с акта правни последици докато
административният спор е висящ. Това е искане за временна защита и се уважава,
ако в материалите по делото има данни за прилагане на изключението от
правилото, че жалбата не спира изпълнението на решението.
В конкретния случай основания за
прилагане на изключението по чл. 459,
ал. 4 от ИК не са установени.
По изложените съображения и на
основание чл. 459, ал. 4 от ИК, съдът в
посочения състав
ОПРЕДЕЛИ:
ОСТАВЯ
БЕЗ УВАЖЕНИЕ Искането на жалбоподателя
Г.И.Ц. за спиране предварителното изпълнение на Решение № 150-МИ/28.10.2019 г. на
ОИК-Павликени, с което е обявен за избран за кмет на кметство на с. Лесичери на
първи тур на местни избори 2019г.
Определението
подлежи на обжалване с частна жалба пред ВАС, която се подава чрез ВТАС в
7-дневен срок от съобщението за постановяването му.
Препис от определението
да се изпрати незабавно на обявените е-mail
адреси, за
което да се съобщи и по телефона.
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪДИЯ: