РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПЛОВДИВ
Р Е Ш Е Н И Е
№ 294
гр. Пловдив, 13 февруари 2023 год.
В
ИМЕТО НА НАРОДА
ПЛОВДИВСКИ
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, ІІ отделение, ХVІІ състав, в публично заседание на единадесети
януари през две хиляди двадесет и трета година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ТАТЯНА
ПЕТРОВА
при
секретаря Б.К., като разгледа
докладваното от Председателя ТАТЯНА
ПЕТРОВА административно дело № 669 по описа за 2022 год. на Пловдивския административен съд, за да се произнесе
взе предвид следното:
І. За характера на производството, жалбата и становищата
на страните:
1. Производството е по реда на Дял трети,
Глава десета, Раздел първи от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/, във връзка
с чл. 118 от Кодекса за социално осигуряване КСО/.
2. Образувано
е по жалба на М.С.Д., с ЕГН **********, с адрес ***, против Решение №
2153-15-68/23.02.2022 г. на Директора на ТП на НОИ Пловдив, с което е оставена
без уважение жалбата на Д. срещу Разпореждане № 15220965818/01.01.2022 г. на
Ръководителя на пенсионното осигуряване при ТП на НОИ - Пловдив.
Навеждат
се доводи за незаконосъобразност на обжалвания административен акт като се иска
неговата отмяна и връщане на преписката с указания за правилно приложение на §
7е във връзка с чл. 70, ал. 1, т. 1 от КСО и преизчисляване на личната пенсия
на жалбоподателя за осигурителен стаж и възраст (ОСВ). Подробни съображения,
освен в жалбата, са изложени и в писмена защита приложено по делото. Претендира
се присъждане на сторените по делото разноски.
3. Ответникът по жалбата – Директорът на ТП на НОИ Пловдив, чрез процесуалния си представител, е
на становище, че жалбата е неоснователна и като такава следва да бъде
отхвърлена. Поддържа се, че оспореният административен акт е законосъобразен и
съдържа фактическите и правни основания за неговото постановяване. Подробни
съображения са изложени в писмено становище приложено по делото. Претендира се
присъждане на съответното юрисконсултско възнаграждение.
ІІ. По допустимостта:
4. Жалбата е подадена в рамките на предвидения за това
процесуален срок и от лице имащо правен интерес от оспорването, което налага
извод за нейната процесуална ДОПУСТИМОСТ.
ІІІ. За
фактите:
5. Както
вече бе казано, с Решение № 2153-15-68/23.02.2022 г., Директорът на ТП
на НОИ Пловдив е оставил без уважение жалбата на Д. срещу Разпореждане №
15220965818/01.01.2022 г. на Ръководителя на пенсионното осигуряване при ТП на
НОИ – Пловдив. За да постанови този резултат, горестоящият в йерархията
административен орган е приел следното от фактическа и правна страна:
С Разпореждане №
15220965818/01.01.2022 г. на Ръководителя на пенсионното осигуряване при ТП на
НОИ - Пловдив получаваната от Д. лична пенсия за ОСВ е преизчислена от
25.12.2021 г. на основание параграф 7е, ал. 1 и 2 от ПЗР на КСО при следните
данни за осигурителен стаж и доход:
Общ осигурителен стаж, превърнат към
трета категория - 43 г. 02 м. 29 дни;
В това число осигурителен стаж за
отложено пенсиониране - 00 г. 04 м.;
Индивидуален коефициент - 2,769;
Средномесечен осигурителен доход за
08.2010 - 07.2011 г. - 582,71 лв.;
Доход за изчисляване размера на
пенсията - 582,71 лв. х 2,769 = 1613,52 лв.;
Проценти осигурителен стаж за
определяне размера на пенсията, съгласно чл. 70, ал. 1 от КСО, определени както
следва: 42 г. 10 м. х 1,35 % = 57,83 %, 0 г. 4 м. х 3% = 1,00 %, общо %: 58,83
%.
Преизчисляването на пенсиите, считано
от 25.12.2021 г., е извършено, без променя на дохода, от който е изчислен
размерът на пенсията към 24.12.2021 г. Той е умножен с нормативно определените
проценти за всяка година и месец осигурителен стаж, в сила от 25.12.2021 г. и
по-конкретно:
1) за всяка година осигурителен стаж
без превръщане процентът е 1,35 и съответната пропорционална част от този
процент за месеците осигурителен стаж,
2) за осигурителния стаж,
представляващ разликата между общия осигурителен стаж, зачетен на лицето и
осигурителния стаж, определен без превръщане, процентът е 1,2 за всяка година
осигурителен стаж и съответната пропорционална част от този процент за месеците
осигурителен стаж.
Така определеният размер на всяка
пенсия е осъвременен, преизчислен и индексиран съобразно приложимата нормативна
уредба, действаща от датата на отпускане на пенсията до 24.12.2021 г.
включително.
През 2017 г., 2018 г. и 2019 г. не е
извършвано осъвременяване на трудовите пенсии по т.нар. „швейцарско
правило" по чл. 100 от КСО, което е изрично регламентирано с разпоредбата
на § 53, ал. 1 от преходните и заключителни разпоредби на Закона за изменение и
допълнение на Кодекса за социално осигуряване (ПЗР на ЗИДКСО), обн. в ДВ, бр.
61 от 2015 г., изменен и допълнен с ДВ, бр. 99 от 2017 г., както и с
разпоредбата на § 76, ал. 1 от ПЗР на КСО (ДВ, бр. 102 от 2018 г., в сила от
1.01.2019 г.). През този период законодателно е установен друг ред за
нарастването на трудовите пенсии, а именно - чрез преизчисляването им с
по-голяма тежест в пенсионната формула за всяка година осигурителен стаж.
С ал. 2 на § 53 от ПЗР на ЗИДКСО е
определено, че пенсиите, отпуснати с начална дата до 31 декември на годината, в
която процентът по чл. 70, ал. 1 КСО достига 1,5, се преизчисляват ежегодно от
1 юли на всяка календарна година, следваща годината на отпускането на пенсията,
със съответния процент по чл. 70, ал. 1 КСО.
На основание чл. 11 от Закона за
бюджета на Държавното обществено осигуряване (ЗБДОО) за 2017 г., определеният
процент по чл. 70, ал. 1 от КСО е 1,126 на сто. С него се умножава всяка година
осигурителен стаж и със съответната пропорционална част от този процент за
месеците осигурителен стаж при служебното преизчисляване от 1 юли 2017 г. на
размерите на всички пенсии, свързани с трудова дейност, отпуснати с начална
дата до 31 декември 2016 г.
Разпоредбата на § 53 от ПЗР на ЗИДКСО
е изменена и допълнена (ДВ, бр. 99 от 2017 г., в сила от 01.01.2018 г.) и това
изменение е взето предвид при преизчисляване на трудовите пенсии от 1 юли 2018
г.
Съгласно изменената разпоредба на §
53, ал. 2 от ПЗР на ЗИДКСО пенсиите, отпуснати с начална дата до 31 декември на
годината, в която процентът по чл. 70, ал. 1, изречение първо от КСО достигне
1,5, се преизчисляват ежегодно от 1 юли на всяка календарна година, следваща
годината на отпускането на пенсията, със съответния процент по чл. 70, ал. 1,
изречение четвърто от КСО. Преизчисленият размер се определя, без да се променя
доходът, от който е изчислена пенсията, след което се осъвременява,
преизчислява и индексира съобразно нормативната уредба, действаща след датата на
отпускане на пенсията.
С чл. 11 от ЗБДОО за 2018 г.,
определеният процент по чл. 70, ал. 1 от КСО е 1,169 на сто. С него се умножава
всяка година осигурителен стаж и със съответната пропорционална част от този
процент за месеците осигурителен стаж при служебното преизчисляване от 1 юли
2018 г. на размерите на всички пенсии, свързани с трудова дейност, отпуснати с
начална дата до 31.12.2017 г.
Според създадената нова ал. 3 на § 53
от ПЗР на ЗИДКСО, когато преизчисленият по реда на § 53, ал. 2 от ПЗР на ЗИДКСО
размер на пенсията е по-нисък от размера й преди преизчисляването, увеличен с
процента по чл. 70, ал. 1, изречение трето от КСО, пенсията се определя в
по-високия размер.
Съобразно новата ал. 3 на § 53 от ПЗР
на ЗИДКСО се увеличава действителния или запазен размер към 30.06.2018 г. на
всички пенсии, свързани с трудова дейност (определен въз основа на тежест за
осигурителния стаж - 1,126) с процента на нарастването на процента по чл. 70,
ал. 1, изречение първо от КСО, който от 01.01.2018 г. е 3,8 на сто.
За тази цел преизчисленият размер на
пенсията по алинея 2 на § 53 от ПЗР на ЗИДКСО се сравнява с размера, определен
по алинея 3 на същия параграф, като пенсията се определя в по-високия размер.
Разпоредбата на § 53 от ПЗР на ЗИДКСО
е отменена от 1 януари 2019 г., но са създадени разпоредбите на § 76 и 7в от
ПЗР на КСО, които уреждат преизчисляването на трудовите пенсии от 1 юли 2019 г.
С ал. 2 на § 76 от ПЗР на КСО е
определено, че размерът към 30 юни 2019 г. на пенсиите, отпуснати с начална
дата до 31 декември 2018 г., се увеличава от 1 юли 2019 г. с процент 5,7.
Размерът, който се увеличава с 5,7 е определен въз основа на тежест на
осигурителния стаж 1,169.
На основание § 7в, ал. 1 от ПЗР на КСО
пенсиите, отпуснати с начална дата до 31 декември 2018 г., се преизчисляват от
1 юли 2019 г. с процент 1,2 за всяка година осигурителен стаж и със съответната
пропорционална част от този процент за месеците осигурителен стаж. Пенсиите за
трудова злополука и професионална болест, отпуснати с начална дата до 31 декември
2018 г., се преизчисляват от 1 юли 2019 г. със съответния коефициент по чл. 79,
ал. 1 КСО.
Преизчисляването по § 7в, ал. 1 от ПЗР
на КСО се извършва, без да се променя доходът, от който е изчислена пенсията,
след което тя се осъвременява, преизчислява и индексира съобразно нормативната
уредба, действаща от датата на отпускането й до 30 юни 2019 г. включително (§
7в, ал. 2 от ПЗР на КСО).
Съгласно § 7в, ал. 3 от ПЗР на КСО,
когато преизчисленият размер на пенсията по § 7в, ал. 1 от ПЗР на КСО и
размерът на пенсията по § 76, ал. 2 ПЗР на КСО не са равни, пенсията се
определя в по-високия размер.
Въз основа на посочените по-горе
разпоредби от 1 юли на 2017 г., 2018 г. и 2019 г. личната пенсия на Д. е
преизчислена с увеличен процент за всяка година осигурителен стаж и съответната
пропорционална част от този процент - за месеците осигурителен стаж. Процентът
нараства съответно от 1,1 на 1,126 през 2017 г., на 1,169 през 2018 г. и на 1,2
през 2019 г. След преизчисляването на пенсията със съответния по-висок процент
за осигурителния стаж, размерът й подлежи на осъвременяване, преизчисляване и индексиране
съобразно нормативната уредба, действаща от датата на отпускането на пенсията
до преизчисляването й.
През 2018 г. и 2019 г., освен
описаното преизчисляване на пенсиите, техният размер към датата, предхождаща
преизчисляването (определен със старата тежест на осигурителния стаж) подлежи
на увеличение с фиксиран процент 3,8 на сто през 2018 г. и 5,7 на сто през 2019
г. След съпоставянето на така получените два размера във всяка от двете години,
на Д. е определен за получаване по-благоприятният от тях.
Доколкото приложената при
преизчисляването на пенсиите, считано от 25.12.2021 г., тежест 1,35 на сто за
всяка година осигурителен стаж без превръщане надхвърля използваните през
предходните години проценти, то след определянето на размера на съответната
пенсия с новата, по-висока тежест на стажа, не може да се извърши
преизчисляване за периода от 2017 г. до 2019 г., включително, с по-нисък
процент за годините и месеците осигурителен стаж.
Размерът на пенсията, определен с
новата тежест на осигурителния стаж, която е в сила от 25.12.2021 г., не може
да бъде увеличен с процент 3,8 за 2018 г., съответно с 5,7 за 2019 г., тъй като
тези проценти са приложими само за 2018 г. и за 2019 г., когато тежестта на
стажа е по-ниска. С посочените проценти е гарантирано, че при преизчисляване на
пенсиите през 2018 г. с по-високата тежест за осигурителния стаж - 1,169,
полученият размер не може да бъде по-малък от размера на пенсията, изчислен към
30.06.2018 г., с по-малката тежест на осигурителния стаж - 1,126, умножен по
процент 3,8. По аналогичен начин и през 2019 г. пенсиите са преизчислени с
по-висока тежест за осигурителния стаж 1,2, като отново полученият размер не
може да бъде по-малък от размера на пенсията, изчислен към 30.06.2019 г., с
по-малката тежест на осигурителния стаж 1,169, умножен по процент 5,7. Ето
защо, определените проценти на увеличение - 3,8 за 2018 г. и 5,7 за 2019 г. не
могат да бъдат прилагани при преизчисляването на пенсиите от 25 декември 2021
г., с тежест 1, 35 на сто за годините зачетен осигурителен стаж без превръщане.
С тези съображения, жалбата на Д.
срещу процесното разпореждане е отхвърлена с оспореното в настоящото
производство решение на Директора на ТП на НОИ – Пловдив.
6. В хода на съдебното производството са изготвени две съдебно-икономически
експертизи (СИЕ), чиито заключения се свеждат до следното:
6.1. Със Заключение вх. № 12245/21.06.2022 г. по описа на
съда, е изчислен размерът на пенсията на жалбоподателя за ОСВ, считано от
25.12.2021 г., като в преизчислението са отразени и съответните увеличения на
пенсията в сила от 01.07.2017 г., 01.07.2018 г. и 01.07.2019 г. съответно с
2,364 % считано от 01.07.2017 г., с 3,819 % считано от 01.07.2018 г. и с 5,7 %
считано от 01.07.2019 г.
Вещото лице е изчислило също така и
размера на пенсията на жалбоподателя, считано от 25.12.2021 г., като в
преизчислението е включено увеличение на пенсията в размер на 3.05 %, считано
от 01.07.2019 г. представляващ разликата между 5.7% /фиксиран процент
увеличение на пенсията от 01.07.2019г./ и съотношението в променената тежест на
осигурителния стаж /считано от 01.07.2019г./ 1,2 към 1,169 за всяка година
осигурителен стаж и съответната пропорционална част от този процент за месеците
осигурителен стаж.
И накрая експертът е изчислил размера
на пенсията, като коефициента от 1.35 е приложен и към месеци за отложено
пенсиониране (в случай за 4 месеца отложено пенсиониране).
6.2. Според Заключение вх. № 20935/09.11.2022 г. по описа на
съда:
6.2.1. Съотношението в стойностите на
коефициентите 1,35 към 1,2 се изчислява както следва: (1,35 - 1,2) * 100 / 1,2
= % на съотношение между коефициентите, т.е. (1,35 -1.2)* 100/ 1.2 = 12,5 %
Повишението на коефициент със стойност
1,2 до коефициент със стойност в размер на 1.35 представлява увеличение в
размер на 12,5%.
6.2.2. Пенсията на жалбоподателя към
31.12.2021 г. в размер на 1 206,96 лева се е увеличила в сравнение с пенсията
на същия от 01.07.2021 г. в размер на 1108,16 лева с 8,9157%, което увеличение
изчислено в лева е както следва:
1108.16 лева*8,9157/100 = 98,80 лева
увеличение на пенсията от 01.07.2021 г. 1108.16 лева + 98,80 лева = 1206,96
лева размер на пенсията от 31.12.2021 г.
6.2.3. Размерът на пенсията на жалбоподателя,
считано от 01.07.2018 г. е увеличен съгласно § 53, ал. З от ПРЗ на ЗИДКСО/2015 г.
с 3,8 %.
Като по-благоприятен режим е приложен
- § 53, ал. З от ПЗР на ЗИДКСО/2015 г. в сила към 2018 г.
Разликата при прилагане на двата
алтернативни начина за определяне размера на пенсията възлиза на 0,57 лева.
6.2.4. Размерът на пенсията на жалбоподателя,
считано от 01.07.2019 г. е увеличен съгласно §7в, ал. З от ПРЗ на ЗИДКСО/2015 г.
с 5,7%.
Като по-благоприятен режим е приложен
- §7в, ал. З от ПЗР на ЗИДКСО/2015 г. в сила към 2019 г.
Разликата при прилагане на двата
алтернативни начина за определяне размера на пенсията възлиза на 29,59 лева.
6.2.5. Съотношението в тежестта на
стойностите осигурителен стаж 1,2 към 1,169 се изчислява както следва:
(1,2 - 1,169) * 100 / 1,169 = % на
съотношение между коефициентите, т.е. (1,2-1.169)* 100/1,169 = 2,65 %. |
Разликата между процента, с който е
увеличена пенсията на жалбоподателя в сила от 01.07.2019 г. - 5,7% и
съотношението в тежестта на осигурителния стаж 1,2 към 1,169 за всяка година
осигурителен стаж е както следва:
5,7 - 2,65 = 3,05 %
6.2.6. Процентна разлика на база сравнение
между увеличението на пенсията на жалбоподателя от 25.12.2021 г. и 01.07.2021
г. като сравняване на стойностите на същата в лева (1206,96 - 1108.16/1108,16 =
8,9%), и увеличение на коефициента по чл. 70 от КСО от 1.2 за всяка година
осигурителен стаж до 1,35 за всяка година осигурителен стаж без превръщане и
съответната пропорционална част от този процент за месеците осигурителен стаж
без превръщане (1.35-1.2)/1.2 =12,5% в размер на 3,60% е аритметично вярна
(12,50% - 8,90% = 3,60%).
Разпоредбата и респективно смисъла на
параграф 7 от ПЗР на КСО е, че преизчисляването на пенсиите на това основание,
за разлика от осъвременяването им по чл. 100 от КСО не представлява увеличение
на стария размер на пенсията с точно определен /фиксиран/ процент.
Преизчисляването на пенсията се
извършва на база ново изчисление на първоначалния размер на пенсията със
законодателно определена, в конкретния случая по-висока тежест на зачетения
осигурителен стаж в размер на 1,35%.
Изведеният по горепосочения начин
(1.35-1.2)/1.2 = 12,5 % (т.
6.2.1.) хипотетичен
процент в размер на 12,50% е изчислен на база числовия израз съставен между
стойностите на заложените различни тежести на осигурителния стаж.
Неговото извеждане като абсолютна
стойност в размер на 12.50 % и превръщането му във фиксирана /гранична/
стойност на размер на пенсията на жалбоподателя, променя икономическия смисъл
на заложеното в методиката преизчисляване на пенсията на база тежест на
конкретния осигурителен стаж.
ІV. За правото:
7. Оспореният административен акт –
Решението на Директора на ТП на НОИ гр. Пловдив, е постановен от материално компетентен
орган, в изискуемата от закона форма. Процесното разпореждане е издадено в хода
на административно производство развило се на основание § 7е, ал. 1 и 2 от ПЗР
на КСО, което е приключило с постановяване на предвидения в чл. 98, ал. 1, т. 1
от КСО административен акт от компетентен орган - длъжностното лице, на което е
възложено ръководството на пенсионното осигуряване в ТП на НОИ.
8.
Спор по установените
факти не се формира между страните. Спорът е правен и се свежда до отговор на въпроса следва ли при преизчисляване размера на
пенсията по реда на § 7е ПЗР на КСО да се включи и увеличението на пенсията с
2,364 % считано от 01.07.2017 г., с 3,819 % считано от 01.07.2018 г. и с 5,7 %
считано от 01.07.2019 г.
9. За
разрешаване на настоящия административноправен спор е необходимо да се съобрази
следното:
Правилото,
заложено при изчисляването на размера на пенсиите за трудова дейност, съгласно
чл. 70, ал. 1 от КСО е, че размерът на пенсията се определя, като доходът, от
който се изчислява пенсията, се умножи със съответен процент за всяка година
осигурителен стаж и съответната пропорционална част от този процент за месеците
осигурителен стаж. Към 01.01.2017 г. разпоредбата на чл. 70, ал. 1 предвижда,
че размерът на пенсията се определя, като доходът, от който се изчислява
пенсията, се умножи със сумата, образувана от: по процент 1,1 на сто за всяка
година осигурителен стаж и съответната пропорционална част от процента за
месеците осигурителен стаж. След 31 декември 2016 г. процентът за всяка година
осигурителен стаж нараства всяка следваща календарна година с процент, равен
или по-голям от процента, определен по правилото на чл. 100, ал. 1, до
достигане на 1, 5. Процентът се определя ежегодно със закона за бюджета на
държавното обществено осигуряване за съответната година. Съгласно чл. 100, ал.
1 от КСО пенсиите, отпуснати до 31 декември на предходната година, се
осъвременяват ежегодно от 1 юли с процент, равен на сбора от 50 на сто от
нарастването на осигурителния доход и 50 на сто от индекса на потребителските
цени през предходната календарна година.
Съгласно §
53, ал. 1 от ПЗР на ЗИДКСО /обн. ДВ, бр. 61 от 2015 г./, от 2017 г. до
годината, в която процентът по чл. 70, ал. 1 достигне 1, 5, пенсиите не се
осъвременяват по чл. 100. Според ал. 2 пенсиите, отпуснати с начална дата до 31
декември на годината, в която процентът по чл. 70, ал. 1, изречение първо
достигне 1,5, се преизчисляват ежегодно от 1 юли на всяка календарна година,
следваща годината на отпускането на пенсията, със съответния процент по чл. 70,
ал. 1, изречение четвърто.
От
01.01.2018 г. е в сила и нова ал. 3 в § 53 от ПЗР на ЗИДКСО, според която,
когато преизчисленият по реда на ал. 2 размер на пенсията е по-нисък от размера
й преди преизчисляването, увеличен с процента по чл. 70, ал. 1, изречение
трето, пенсията се определя в по-високия размер.
Към
01.01.2018 г., когато е влязла в сила ал. 3 на § 53 от ПЗР на ЗИДКСО,
разпоредбата на чл. 70, ал. 1 КСО гласи: "Размерът на пенсията за
осигурителен стаж и възраст се определя, като доходът, от който се изчислява
пенсията, се умножи с процент за всяка година осигурителен стаж и съответната
пропорционална част от този процент за месеците осигурителен стаж. До 31
декември 2016 г. процентът е със стойност 1, 1.
След тази
дата той нараства от първо число на всяка следваща календарна година с процент,
равен или по-голям от процента, определен по правилото на чл. 100, ал. 1, до
достигане на стойност 1,5. Процентът по изречение първо се определя ежегодно
със закона за бюджета на държавното обществено осигуряване.
Анализът на
разпоредбата на § 53 показва, че при предвиденото преизчисляване на пенсията по
реда на ал. 2 полученият размер следва да се сравни с размера на пенсията,
който би се получил съгласно ал. 3, ако преди преизчислението размерът на
пенсията се увеличи с процента на нарастването на процента по чл. 70, ал. 1, изр.
първо КСО, който е 3,8 % сто. Следователно, прилага се един от двата способа за
повишаване на пенсията – по ал. 2 или по ал. 3.
Разпоредбата
на § 53, ал. 1 от ПЗР на ЗИДКСО е отменена от 01.01.2019 г. /ДВ, бр. 102 от
2018 г. /, когато са приети § 7б и § 7в от ПЗР на КСО.
Според § 7б,
ал. 1 ПЗР на КСО, през 2019 г. пенсиите също не се осъвременяват по чл. 100 КСО. Размерът към 30 юни 2019 г. на пенсиите, отпуснати с начална дата до 31
декември 2018 г., се увеличава от 1 юли 2019 г. с процент 5,7 /ал. 2/.
Съгласно §
7в, ал. 1 ПЗР на КСО, пенсиите, отпуснати с начална дата до 31 декември 2018
г., се преизчисляват от 1 юли 2019 г. с процент 1,2 за всяка година
осигурителен стаж и съответната пропорционална част от този процент за месеците
осигурителен стаж. Според ал. 2, преизчисляването по ал. 1 се извършва, без да
се променя доходът, от който е изчислена пенсията, след което тя се
осъвременява, преизчислява и индексира съобразно нормативната уредба, действаща
от датата на отпускането й до 30 юни 2019 г. включително. Ал. 3 на § 7в
предвижда, че когато преизчисленият размер на пенсията по ал. 1 и размерът на
пенсията по § 7б, ал. 2 не са равни, пенсията се определя в по-високия размер.
Видно от
посочените разпоредби, в § 7в, ал. 1 е предвидено преизчисление на отпуснатите
пенсии въз основа на увеличаване тежестта на осигурителния стаж чрез посочения
по-висок процент, с който се умножават годините и съответните месеци от
осигурителния стаж, без да се променя доходът, от който е изчислена пенсията. В
същото време, § 7б, ал. 2 ПЗР на КСО предвижда за всички отпуснати до края на
2018 г. пенсии увеличаване на размера им към 30 юни 2019 г. с 5,7 %. Ал. 3 на §
7в обаче изисква да се извърши сравнение между размера на пенсията при
преизчислението по реда на § 7в, ал. 1 и размера, който би се получил при
увеличението по § 7б, ал. 2, като се определи на правоимащото лице пенсия в
размер на по-високата от двете суми. Следователно, както и по § 53 от ПЗР на
ЗИДКСО, така и по § 7б и § 7в от ПЗР на КСО, преизчисляването на пенсията чрез
повишаване на коефициента на осигурителен стаж не се кумулира с увеличението с
3,8%, респ. 5,7 %, т.е. прилага се единият или другият механизъм в зависимост
от това кое е по-благоприятно за лицето. Същият принцип е заложен и в спорната
разпоредба на § 7е, ал. 1 от ПЗР на КСО.
Според § 7е,
ал. 1 от ПЗР на КСО, отпуснатите с начална дата до 24 декември 2021 г.
включително пенсии се преизчисляват от 25 декември 2021 г. с процент 1. 35 на
сто за всяка година осигурителен стаж без превръщане и съответната
пропорционална част от този процент за месеците осигурителен стаж без
превръщане. Пенсиите за трудова злополука и професионална болест, отпуснати с
начална дата до 24 декември 2021 г. /вкл. /, се преизчисляват от 25 декември
2021 г. със съответния коефициент по чл. 79, ал. 1. Аналогично на § 7в, ал. 2, разпоредбата
на § 7е, ал. 2 ПЗР на КСО също предвижда, че преизчисляването се извършва, без
да се променя доходът, от който е изчислена пенсията, след което тя се
осъвременява, преизчислява и индексира съобразно нормативната уредба, действаща
от датата на отпускането й до 24 декември 2021 г. В ал. 3 отново е предвидено
преизчислението да се извършва, ако това е по - благоприятно за лицето.
Тези
съображения обосновават извода, възраженията на жалбоподателя срещу това, че
при преизчислението на пенсията му не са включени увеличения с 2,364 % за 2017
г., с 3,819 % за 2018 г. и с 5,7 % за 2019 г. и оплакванията, че органите по
приходите неправилно са приложили § 7, ал. 2 ПЗР на КСО, са неоснователни.
С приемането
на разпоредбата на § 7е ПЗР на КСО законодателят отново, подобно на § 53, ал. 2
и § 7в, ал. 1, е заложил нарастване на пенсиите чрез единия от двата показатели
/осигурителен доход и осигурителен стаж/, въз основа на които се формира
размера на пенсията, а именно чрез нарастване тежестта на осигурителния стаж,
при което преизчислението по този ред отново е под условие – само ако се явява
по-благоприятно за лицето. Новото преизчисление идва да замести предходните
преизчисления, извършени въз основа на § 53, ал. 2 ПЗР на ЗИДКСО, § 7в, ал. 1
ПЗР на КСО.
Вярно е, че
ал. 2 на § 7е не ограничава осъвременяването, преизчисляването и индексирането
на пенсията до това по чл. 100 КСО. Правилно обаче органите на пенсионното
осигуряване са приели, че визираното в § 53, ал. 3 и § 7б, ал. 2 ПЗР КСО
увеличение със съответните проценти е неприложимо към преизчисления размер на
пенсиите по реда на § 7е ПЗР на КСО.
Както вече
беше казано, в § 53, ал. 3 и § 7б, ал. 2 ПЗР КСО не е предвидено общо
увеличение със съответен процент на целия размер на пенсиите, т.е. не се прави
всеобща индексация или осъвременяване на пенсиите, а се предоставя алтернатива
на заложената формула на преизчисление, така че да се гарантира целеното през
годините нарастване на пенсията. Преизчисленията по § 53, ал. 2 от ПЗР на
ЗИДКСО и по § 7в, ал. 2 от ПЗР на КСО за 2019 г. не могат да се
"насложат" върху преизчислението по § 7е, ал. 2 от ПЗР на КСО, тъй
като по същество те се заместват от него, а увеличенията по § 53, ал. 3 от ПЗР
на ЗИДКСО и § 7б, ал. 2 от ПЗР на КСО са неприложими, доколкото след
преизчислението по § 7е, ал. 2 от ПЗР на КСО няма как да е изпълнена хипотезата
/съответният размер на пенсията/ на § 53, ал. 3 и § 7б, ал. 2 КСО.
В горния
смисъл Решение № 219 от 10.01.2023 г. на ВАС по адм. д. № 9291/2022 г., VI о.,
Решение
№ 502 от 17.01.2023 г. на ВАС по адм. д. № 6088/2022 г., VI о., Решение № 47 от 5.01.2023 г. на ВАС
по адм. д. № 7078/2022 г., VI о., Решение № 11547 от 13.12.2022 г. на ВАС по
адм. д. № 9220/2022 г., VI о., Решение
№ 11436 от 12.12.2022 г. на ВАС по адм. д. № 9215/2022 г., VI о., Решение № 10840 от 29.11.2022 г. на ВАС по
адм. д. № 6049/2022 г., VI о.
10.
Приетите по делото СИЕ по никакъв начин не променят възприетите вече
изводи, доколкото от една страна спорът е правен, а от друга дадените в тях
отговори на поставените задачи представляват изчисления по предварително
зададени от жалбоподателя параметри, които обаче не съответстват на действащата
нормативна уредба.
11. Изложените съображения обосновават
крайния извод за законосъобразност на оспореното Решение №
2153-15-68/23.02.2022 г. на Директора на ТП на НОИ Пловдив и потвърденото с
него Разпореждане № 15220965818/01.01.2022 г. на Ръководителя на пенсионното
осигуряване при ТП на НОИ - Пловдив. Това
налага извод за неоснователност на жалбата. Тя ще следва да бъде отхвърлена.
V.
За разноските:
12. При посочения изход на спора, на
основание чл. 143, ал. 4 от АПК, на Националния осигурителен институт, се
дължат извършените разноски по осъществената юрисконсултска защита. Те се
констатираха в размер на 100 лв., изчислени съгласно правилото на чл. 24 от
Наредбата за заплащането на правната помощ, издадена на основание чл. основание
чл. 37, ал. 1 от Закона за правната помощ, при съобразяване на фактическата и
правна сложност на делото.
Предвид горното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, Пловдивският
административен съд, ІІ отделение, ХVІІ състав
Р Е Ш И
:
ОТХВЪРЛЯ жалбата на М.С.Д., с ЕГН **********, с
адрес ***, против Решение № 2153-15-68/23.02.2022 г. на Директора на ТП на НОИ
Пловдив, с което е оставена без уважение жалбата на Д. срещу Разпореждане №
15220965818/01.01.2022 г. на Ръководителя на пенсионното осигуряване при ТП на
НОИ - Пловдив.
ОСЪЖДА М.С.Д., с ЕГН **********, с адрес ***,
да заплати на Националния осигурителен
институт, сумата от 100 лева, представляваща равностойността на
осъществената юрисконсултска защита.
Решението
подлежи на касационно обжалване пред Върховния административен съд в
четиринадесет дневен срок от съобщаването на страните за постановяването му.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: