Решение по дело №17458/2019 на Районен съд - Варна

Номер на акта: 2687
Дата: 29 юни 2020 г. (в сила от 28 октомври 2020 г.)
Съдия: Татяна Андонова Лефтерова
Дело: 20193110117458
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 25 октомври 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

№2687

гр. В., 29.06.2020 г.

 

В  И М Е Т О  Н А   Н А Р О Д А

 

Варненски районен съд, гражданско отделение, 43-ти състав, в публично съдебно заседание, проведено на двадесет и девети май две хиляди и двадесета година, в състав:

Председател:Т.Л.

                                               Секретар: Д.Д.

 

разгледа гр. дело № 17458 по описа на съда за 2019 година, докладвано от съдията и за да се произнесе, съобрази следното:

 

Производството по делото е образувано въз основа искова молба на С.Е.Е., ЕГН **********, с адрес: ***, с която против Областна дирекция на министерство на вътрешните работи - гр. В., с административен адрес: ***, представлявана от Д.С.П.в качеството му на директор, с която, след допуснато изменение по реда на чл.214, ал.1 ГПК, са предявени обективно съединени осъдителни искове за заплащане на следните суми: 1678,29 лева представляваща дължимо допълнително възнаграждение за положен извънреден труд в размер на 239 часа за периода от 24.10.2016 г. до 30.09.2019 г., получен в резултат на преизчисляване на положения нощен труд от 1672 часа в дневен с коефициент 1,143, ведно със законна лихва върху главницата от датата на предявяване на иска - 11.10.2019 г. до окончателното изплащане на сумата, както и сумата от 229,76 лева – обезщетение за забава, начислено за периода от 24.10.2016 г. до 23.10.2019 г., на осн. чл. 178, ал. 1, т. 3 вр. чл. 187, ал. 5, т. 2 ЗМВР и чл. 86, ал.1 ЗЗД.

Обстоятелства, на които се основават претендираните от ищеца права:

За периода от 25.10.2016 г. до 30.09.2019 г. ищецът е полагал труд като „командир на отделение“ в 01 РУ - ОДМВР - В., което е на структурно подчинение на ОДМВР В.. Орган по назначаването се явява Директорът на ОДМВР – В., по силата на чл.159 ал.1 ЗМВР и Заповед ч 8121з-140/24.01.2017 г. на Министъра на вътрешните работи, обн. ДВ бр. 13/2017 г. Ищецът е със статут на държавен служител и е полагал труд на 8-часови смени при сумирано изчисляване на работното време.

Съгласно чл. 178 ЗМВР към основното месечно възнаграждение се изплаща и допълнително възнаграждение за извънреден труд. Нормалната продължителност на работното време е 8 часа дневно и 40 часа седмично при 5- дневна работна седмица. Твърди, че от 14.10.2016 г. работното време на държавните служители се изчислява в работни дни сумирано, за тримесечен период, а преди това – ежемесечно. Работата извън работното време се компенсира с възнаграждение за извънреден труд. Съгласно чл. 9, ал. 2 НСОРЗ при сумарно изчисляване на работното време нощните часове се превръщат в дневни с коефициент 1,143, който е равен на отношението между нормалната продължителност на дневното и нощното работно време. За процесния период ищецът е положил часа нощен труд, който след преизчисляване с коефициент 1,143 води до извод за полгане на извънреден труд, който е останал незаплатен. Сочи, че размерът на претендираното допълнително вънзаграждение за извънреден труд е изчислен на база основното месечно възнаграждение на ищеца, увеличено с 50 %, съгласно чл. 187 ал. 6 ЗМВР.

В срока по чл.131 ГПК е представен отговор на исковата молба, с който се оспорва основателността на предявените искове. Ответникът не оспорва, че през процесния период, ищецът е бил държавен служител, както и че работата му е изпълнявана на смени при сумирано изчисляване на работното време. Твърди обаче, че целият положен от ищеца извънреден труд му е бил заплатен своевременно, на основание чл.178 ал.1 т.3 ЗМВР, доколкото приложимите за ищеца, като държавен служител в МВР, норми са тези по ЗМВР, който е специален по отношение на ЗДСл и КТ.

Сочи, че процесните отношения се регулират от Наредба 8121з-776 от 29.07.2016 г. и Наредба 8121з-908 от 02.08.2018г. за реда за организацията и разпределянето на работното време, неговото отчитане, за компенсирането на работата извън редовното работно време, режима за дежурство, времето за отдих и почивките на държавните служители в МВР, които не предвиждат преизчисляване на нощния труд в дневен.

Оспорва приложимостта на Наредба за структурата и организацията на работната заплата, доколкото считат че съгласно чл. 9 ал. 2 и ал. 3 от същата, се установява, че тя е приложима само за работници и служители по трудово правоотношение, но не и за държавни служители, какъвто е ищецът. Счита, че за ищеца са приложими само нормите на ЗМВР. Сочи, че в чл.178 ал.1 ЗМВР изчерпателно са изброени възнагражденията, които се изплащат на служителите на МВР и съгласно чл. 179 ЗМВР, работното време през нощта е с продължителност от 22:00 ч. до 06:00 ч. Оспорва часовете положен нощен труд, както и изчисленията на ищеца за заплащане на извънреден труд.

Варненският районен съд, като прецени доказателствата по делото и доводите на страните, приема за установено, от фактическа страна, следното:

            По делото е прието за безспорно и ненуждаещо се от доказване обстоятелството, че през процесния период страните са се намирали в служебно правоотношение, въз основа, на което ищецът е заемал длъжността „командир на отделение“ в 01 РУ - ОДМВР - В., което е на структурно подчинение на ОДМВР В..

            Видно от приобщени платежни бележки, представени от ответника, за периода от 01.09.2016 г. до 30.09.2019 г, в полза на ищеца е начислено и изплатено възнаграждение за положен нощен труд, при отработени часове, както следва: м.09.2016 г. – 32 ч.; м.10.2016 г. – 32 ч.; м.11.2016 г. – 56 ч.; м.12.2016 г. – 56 ч.; м.01.2017 г. – 56 ч.; м.03.2017 г. – 160 ч.; м.06.2017 г. – 144; м.09.2017 г. – 136 ч. ч.; м.10.2017 г. – 136 ч.; м.12.2017 г. – 128 ч.; м.01.2018 г. – 128 ч.; м.03.2018 г. – 160 ч.; м.06.2018 г. – 136 ч.; м.07.2018 г. – 136 ч.; м.09.2018 г. -  120 ч.; м.10.2018 г. – 120 ч.; м.12.2018 г. – 152 ч.; м.01.2019 г. – 152 ч.; м.03.2019 г. – 120 ч.; м.04.2019 г. – 64 ч.; м.05.2019 г. – 48 ч.; м.06.2019 г. – 32 ч.; м.07.2019 г. – 32 ч.; м.08.2019 г. – 48 ч. и м.09.2019 г. – 64 ч.

            По делото е допуснато провеждане на съдебно-счетоводна експертиза, от заключението, на която неоспорено от страните и прието от съда, се установява, че за процесния период – от 24.10.2016 г. до 30.09.2019 г. ищецът е отработил  общо 1672 ч. нощен труд. Преизчислен с коефициент 1,143, нощният труд се равнява на 1911 ч. общо. Разликата след извършеното преизчисляването с посочения коефициент, е 239 ч. извънреден труд, за периода от 24.10.2016 г. до 30.09.2019 г. Същият възлиза на сумата от 1678,29 лева и не е заплатен от ответника. Вещото лице сочи размер на обезщетението за забава – 229,76 лева, за периода от 24.10.2016 г. до 23.10.2019 г.

При така установената фактическа обстановка, съдът прави следните правни изводи.

Исковете намират правното си основание в разпоредбите на чл. 178, ал. 1, т. 3 вр. чл. 187, ал. 5, т. 2 ЗМВР и чл.86 ЗЗД. Същите са допустими, а разгледани по същество, те са основателни.

            Между страните е налице валидно възникнало служебно правоотношение, въз основа, на което ищецът заема при ответника длъжността „командир на отделение“ в 01 РУ - ОДМВР - В., което е на структурно подчинение на ОДМВР В..

            Разпоредбата на чл.176 ЗМВР определя, че брутното месечно възнаграждение на държавните служители на МВР се състои от основно месечно възнаграждение и допълнителни възнагрждения. Едно от тези допълнителни месечни възнаграждения, предвидени с нормата на чл.178 ЗМВР е за положен извънреден труд /чл.178, ал.1, т.3 ЗМВР/.

            На основание чл.187, ал.9 ЗМВР е издадена Наредба №8121з-776 от 29.07.2016 г. на Министъра на вътрешните работи, за реда за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата извън редовното работно време, режима на дежурство, времето за отдих и почивките на държавните служители в Министерството на вътрешните работи /обн. ДВ бр.26/02.08.2016 г., отм. ДВ бр. 4 от 14.01.2020 г./. Съгласно чл.3, ал.3 от Наредбата, за държавните служители в МВР е възможно полагането на труд и през нощта между 22.00 ч. и 06.00 ч. като работните часове не следва да надвишават средно 8 часа за всеки 24-часов период.

За разлика от Наредба № 8121з-407 от 11.08.2014 г., предвиждаща в чл. 31, ал. 2 превръщането на общия брой часове положен нощен труд /между 22,00 и 6,00 ч./ в дневен, чрез умножение по 0,143, при сумирано отчитане на отработеното време, то в Наредбата от 2016 г. липсва такава изрична норма. Тази празнота в нормативната уредба обаче, не  може да се приравни на забрана за преизчисляване на положените от служителите в МВР часове нощен труд в дневен. За преодоляване на посочената непълнота, следва да се приложи Наредбата за структурата и организацията на работната заплата /обн. ДВ бр. 9 от 26.01.2007 г./, в чл.9, ал.2 от която е предвидено при сумирано изчисляване на работното време, нощните часове да се превръщат в дневни с коефициент, равен на отношението между нормалната продължителност на дневното и нощното работно време, установени за подневно отчитане на работното време, за съответното работно място.

По делото бе установено, че за процесния период – 24.10.2016 г. до 30.09.2019 г., ищецът е положил 1672 ч. нощен труд, който след преизчисляване с коефициент 1,143 за превръщането му в дневен труд, възлиза на 1911 часа. Дължимото възнаграждение за положения извънреден труд от 239 часа, в размер на 1678,29 лева не е изплатено от ответника.

При горните доводи, съдът намира предявеният иск по чл. 178, ал. 1, т. 3 вр. чл. 187, ал. 5, т. 2 ЗМВР за основателен, поради което следва да уважи същият изцяло.

С оглед основателността на главния иск, то основателен се явява и акцесорният иск за присъждане на обезщетение за забава, в размера, посочен от вещото лице, а именно – 229,76 лева, за периода от 24.10.2016 г. до 23.10.2019 г.

Присъдените по делото, в полза на ищеца, суми, могат да бъдат заплатени по следната банкова сметка - ***, BIC ***.

По отношение направеното от ответника възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение, съдът намира следното.

С разпоредбата на чл.78, ал.5 ГПК се дава възможност, в случаите когато заплатеното от страната възнаграждение за адвокат е прекомерно съобразно действителната правна и фактическа сложност на делото, по искане на насрещната страна да се определи по-нисък размер на разноските в тази им част, но не по-малко от минимално определения размер съобразно чл.36 ЗА. Съгласно чл. 7, ал.2, т.1 и т.2 от Наредба №1 от 9 юли 2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения /ред. ДВ бр. 45 от 15.05.2020 г./, за процесуално представителство, защита и съдействие по дела с интерес до 1000 лева, възнаграждението е в размер на 100 лева, а от 1000 лв. до 5000 лева, възнаграждението е в размер на 200 лева + 6 % за горницата над 1000 лева. Изчислено по указания начин, минималният размер на дължимото адвокатско възнаграждение е 340,69 лева. По делото е представен договор за правна защита и съдействие, сключен между ищеца и процесуалния му представител, като е договорено заплащане на възнаграждение в размер на 400 лева – по 200 лева за всеки от двата иска. Видно от същия документ, възнаграждението е изплатено изцяло, в брой. Доколкото делото не се отличава с фактическа и правна сложност, проведено е само едно съдебно заседание, съдът намира възражението на ответника, за прекомерност на адвокатското възнаграждение за основателно, поради което намалява същото до минималния размер, предвиден с Наредбата.

С оглед изхода от спора и на основание чл.78, ал.1 ГПК, ответникът дължи в полза на ищеца сторените от него разноски за заплащане на адвокатско възнаграждение, в размер на 340,69 лева.

На основание чл.78, ал.6 ГПК, в тежест на ответника следва да бъде възложена и отговорността за разноски за: държавна такса /117,13 лева/, депозит за вещо лице /200 лева/ и за служебно издаване на изпълнителен лист /5 лева/, общо в размер на 322,13 лева, като същият бъде осъден да заплати посочената сума в полза на бюджета на съдебната власт, по банкова сметка ***.

Водим от горното, съдът

 

 

Р Е Ш И :

 

ОСЪЖДА Областна дирекция на министерство на вътрешните работи - гр. В., с административен адрес: ***, представлявана от Д.С.П.в качеството му на директор, ДА ЗАПЛАТИ на С.Е.Е., ЕГН **********, с адрес: ***, следните суми: 1678,29 лева представляваща дължимо допълнително възнаграждение за положен извънреден труд в размер на 239 часа за периода от 24.10.2016 г. до 30.09.2019 г., получен в резултат на преизчисляване на положения нощен труд от 1672 часа в дневен с коефициент 1,143, ведно със законна лихва върху главницата от датата на предявяване на иска 11.10.2019 г. до окончателното изплащане на сумата, както и сумата от 229,76 лева – обезщетение за забава, начислено за периода от 24.10.2016 г. до 23.10.2019 г., на осн. чл. 178, ал. 1, т. 3 вр. чл. 187, ал. 5, т. 2 ЗМВР и чл. 86, ал.1 ЗЗД.

ОСЪЖДА Областна дирекция на министерство на вътрешните работи - гр. В., с административен адрес: ***, представлявана от Д.С.П.в качеството му на директор, ДА ЗАПЛАТИ на С.Е.Е., ЕГН **********, с адрес: ***, сторените разноски по делото, в размер на 340,69 лева.

ОСЪЖДА Областна дирекция на министерство на вътрешните работи - гр. В., с административен адрес: ***, представлявана от Д.С.П.в качеството му на директор, ДА ЗАПЛАТИ сумата от 322,13 лева, в полза на бюджета на съдебната власт, по банкова сметка *** – В..

Решението може да бъде обжалвано с въззивна жалба пред Окръжен съд - В., в двуседмичен срок от връчването му на страните.                                                                                                                                         

 

 

 

                                                           РАЙОНЕН СЪДИЯ: