Р Е
Ш Е Н
И Е № 177
гр.Кюстендил, 29.07.2020год.
В ИМЕТО НА
НАРОДА
Административен съд – Кюстендил, в публичното
съдебно заседание на седми юли през две
хиляди и двадесета година в състав:
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: ГАЛИНА
СТОЙЧЕВА
при секретаря С.
Кърлова, като разгледа докладваното от съдията адм. дело № 72 по описа за 2020год., за да се произнесе, взе
предвид:
Производството
е по реда на чл.58, ал.6 от Наредба № 8 от 05.08.2011г. за сечите в горите във вр. с чл.145 и сл. от АПК.
С.В.Т. ***,
чрез пълномощника си адв. Г.Б., оспорва Заповед № РД-05-542 от 07.11.2018г.,
издадена от директора на Регионална дирекция по горите - Кюстендил, с която е обезсилено Позволително за сеч с №
0413160/17.01.2018г. за горски имот с № 094005, подотдел 11 „щ“, землище с. Д.,
община Перник – частна собственост. Релевирани са възражения за
липса на мотиви, нарушения на процесуалните правила по чл.26 и чл.35 от АПК и несъответствие с материалния
закон като отменителни основания по
чл.146, т.2, т.3 и т.4 от АПК. Сочи се, че констатациите на органа за сеч на
немаркирани с КГМ дървета, описани в Протокол № 138090/01.11.2018г., касаят
горски имот, различен от имота, за който е издадено процесното позволително за сеч.
Прави се искане за отмяна на оспорената заповед. Претендират се деловодни
разноски по приложен списък.
Ответникът
- директорът на Регионална дирекция по горите - Кюстендил, чрез процесуалния си
представител главен юк С. А., изразява
становище за недопустимост на жалбата и
евентуално – за неоснователност на жалбата. Сочи се, че оспорващият с оглед
правомощията си по чл.108, ал.3 от Закона за горите вр. с чл.60 от Наредба №
8/2011г., не е процесуално легитимиран
да оспорва процесната заповед. Извън горното се твърди, че издаденият
административен акт е законосъобразен като съответстващ на всички
изисквания по чл.146 от АПК. Прави искане за отхвърляне на жалбата и за
присъждане на деловодни разноски, вкл. на юрисконсултско възнаграждение.
Заинтересованото
лице В.С.В. *** не изразява становище по
жалбата.
Административният
съд, като прецени доказателствата по
делото, доводите и възраженията на страните, приема за установено следното:
С оспорената
заповед № РД-05-542 от 07.11.2018г.
на директора на Регионална дирекция по
горите - Кюстендил, на осн. чл.58, ал.1,
т.3 вр. с чл.57, т.6 от Наредба № 8 от
05.08.2011г. за сечите в горите, е обезсилено
Позволително за сеч с № 0413160/17.01.2018г. за горски имот с № 094005,
подотдел 11 „щ“, землище с. Д., община Перник – частна собственост.
Заповедта е мотивирана с констатациите на служители на РДГ
– Кюстендил, за нарушение на чл.47, ал.1, т.1 вр. с чл.50, ал.5 от Наредба №
8 от 05.08.2011г. за сечите в горите /наричана НСГ/, изразяващо се в извършена сеч
на немаркирани с КГМ дървета в основата на стъблото, описано в съставен
констативен протокол от 01.11.2018г., който е неразделна част от заповедта.
Издадената заповед е връчена на
оспорващия на 07.11.2018г., а жалбата е подадена на 16.11.2018г.
Органът е представил: процесното Позволително за сеч №
0413160/17.01.2018г., издадено от заинтересованото лице инж. В.В., с което се
разрешава на С.Т. – представител на „Ник
и Кар Форест“ ЕООД да извърши сеч в
отдел №11, подотдел щ, имот с № 094005 в землището на с. Д., община Перник,
собственост на физически лица, на дървета, маркирани с КГМ № 1486, А 2319, А
2318 с оранжева боя, в срок за провеждане
на сечта и за извозване на материалите от сечището от 20.01.2018г. до
21.12.2018г.; цитираният в заповедта Констативен протокол № 138090 от
01.11.2018г., съставен от длъжностни лица при РДГ – Кюстендил и съдържащ данни
от извършена проверка в
сечището, на основание постъпил сигнал от ДГС „Радомир“ с № 302/19.10.2018г. за констатирана сеч на немаркирани дървета
и без позволително за сеч. Видно от протокола, при проверката е установено, че в посочения район по ПС № 0413160/17.01.2018г. е извършена
възобновителна сеч – постепенно-котловинна с интензивност 25% и пробирка с интензивност
15% на площ от 0.6 ха, представляваща площта от подотдела в имота, на
основание одобрена със заповед
№РД-05-365/03.08.2017г. на директора на РДГ – Кюстендил горско-стопанска
програма; че имотът е ограничен с ивици бяла боя и е
маркиран площно; че в
съседен имот № 094006, за който няма издадено ПС, са отсечени 2 броя габър без КГМ.
Следва доклад вх. № РДГ-07-3823/02.11.2018г. на
главен горски инспектор, който е извършил проверката, до директора на РДГ –
Кюстендил, в който са изложени констатираните факти, вкл. относно сеч на два броя
габър без КГМ в имот № 094006, за който няма издадено позволително за сеч и
който е съседен на имот № 094005 с ПС издадено на оспорващия, както и два броя констативни протоколи от 05.11.2018г. и от 07.11.2018г. съотв. за
спиране на всички дейности в сечището в имот № 094005 и за изискване на
документи от оспорващия и от заинтересованото лице В.В., вкл. досие, превозни
билети и протоколи за освидетелстване на сечището. Цитираните констативни протоколи са връчени на посочените лица.
В хода на съдебното производство са приети писмени
доказателствени
средства, от които се установява, че на 08.08.2017г. е
сключен договор
за покупко-продажба на дървесина на корен между Павлина Мирчева Рангелова и „Ник и Кар Форест“
ЕООД гр.Перник,
както и че между жалбоподателя С.Т. и „Ник и Кар Форест“ ЕООД е сключен трудов договор №19/29.02.2016г.
за длъжността
„лесничей“. Видно от
представена длъжностна
характеристика и удостоверение № 582/10.05.2012г. на името на С.Т., изд. от ИАГ,
същият е вписан в
регистъра за планиране и организация на дейностите по залесяване, маркиране на
насаждения, предвидени за сеч, планиране и организация на добива на дървесина и
планиране и организация на добива на недървесни горски продукти, т.е. в публичния регистър за
упражняване на лесовъдска практика по чл.235 от ЗГ.
Към административната преписка са приложени: Протокол
за освидетелстване на сечище № 0430702 от 08.11.2018г.
, в което се сочат допуснати нарушения на Закона за горите – разлика между
измерената добита в имота дървесина и експедираната такава по превозни билети,
като са цитирани процесната заповед и констативни протоколи от 01.11.2018г. и
от 05.11.2018г.; Позволително за сеч № 0379395/03.08.2017г., издадено от
заинтересованото лице инж. В.В., с което се разрешава на С.Т. – представител на „Ник и Кар Форест“
ЕООД да извърши сеч в отдел №11,
подотдел щ, имот с № 094005.
По отношение на заинтересованото лице В.С.В. са
представени договор за извършване на технически услуги в сферата на горското
стопанство, сключен със собственика на имот № 094005 в землището на с. Д. с за
услугата по маркиране на насажденията в
имота и издаване на позволително за сеч, а от удостоверение № 2781/26.03.2012г.
на ИАГ е видно ,че същия е вписан регистъра за дейностите в горски територии.
Относно компетентността на издателя на оспорената
заповед, ответникът е представил заповед № 308/07.05.2015г. на изп. директор на
ИАГ, с която определя районите на дейност на регионалните дирекции по горите,
като в т.7 е определен района на РДГ – Кюстендил, включващ територията на
областите с административни центрове гр. Кюстендил и гр. Перник.
В
настоящото съдебно производството страните са представили писмени
доказателства, както следва: оспорващият е представил писмо изх. №
ИАГ-20376/14.06.2011г. на изп. директор на ИАГ до директорите на РДГ с указания
във връзка с разпоредбите на §38 от ЗГ до издаване на наредбите по чл.18 от ЗГ,
а ответникът – лесоустройствен проект на
ДГС „Радомир“ , утвърден на 22.01.2010г.
от изп. директор на ИАГ и частта на картния материал относно процесния имот №
094005 и съседния имот № 094006 в землището на с. Д., таксационна
характеристика на имота и извадка от
ортофотокарта на насаждението отдел 11
„щ“.
По делото е прието експертно заключение вх. №
2719/29.06.2020г. на вещото лице инж. Я.Ц., вписан в публичния
регистър на ИАГ. Същият е извършил оглед на място, като е проверил и писмените
доказателствени средства по делото, а направените констатации са следните: процесните имоти с №№ 094005 и 094006 попадат
изцяло в отдел 11, подотдел „щ“ в териториалния обхват на ДГС Радомир, заедно с
други имоти – частна собственост на физически лица с идентификационни номера от
094001 до 094011, вкл. ; за горските територии, стопанисвани от ДГС-Радомир
действа лесоустройствен проект (ЛУП), утвърден от изп. директор на ИАГ, части
от който се приложени по делото; съгласно
таксационната характеристика – част от действащия ЛУП, гората, инвентаризирана
като отдел 11, подотдел „щ“ представлява семенно двуетажно насаждение от
стопански клас широколистен с обща площ от 5,2 ха, а таксационните показатели
на насаждението като състав, средна възраст, пълнота, среден диаметър, средна
височина се различават от съседните насаждения инвентаризирани под номера
съотв. 11 „ч“, 11 „ю“ и 10 „ж“. Съобразявайки горното и разпоредбите на Наредба
№ 18/2015г. за инвентаризация и планиране в горските територии, раздел ІІІ,
чл.15,т.1, чл.16, т.1, чл.17, т.1 и т.3, вещото лице дава заключение за това,
че гората в която попадат имоти с №№ 094005
и 094006 е инвентаризирана в една горскостопанска териториална единица –
насаждение по см. на §1, т.15 от ДР на Наредба № 8/2011г. за сечите в горите,
като отделянето в едно насаждение е на база общи таксационни показатели за
цялата площ на отдел 11, подотдел „щ“ съгласно действащия към 2018г. ЛУП на ДГС
– Радомир.
Преценката на събраните доказателствени
средства, обосновава следните правни изводи:
Жалбата е процесуално допустима, а
възраженията за обратното, заявени и поддържани от ответника, са
неоснователни. Жалбата е депозирана в преклузивния срок по чл.149, ал.1 АПК вр. с чл.58, ал.6 от Наредба № 8 от
05.08.2011г. за сечите в горите; от адресата на обезсиленото позволително за
сеч, чийто права и интереси се засягат пряко от
оспорения административен акт, който е издаден поради констатирани
нарушения при извършване на добив на дървесина, по отношение на който добив
същият осъществява контрол, вкл. има задължения да взема мерки за
предотвратяване и спиране на незаконни действия по извършване на добива на
дървесина, за транспортиране на остатъците от сечта и за освидетелстване на
сечището /арг. чл.108, ал.3 от ЗГ , чл.58, ал.5 от НСГ/. Жалбата е
редовна, като изпълняваща изискванията
на чл.150 и чл.151 от АПК. За допустимостта на оспорването са формирани мотиви
при първоначалното разглеждане на спора от Административен съд –
Кюстендил по адм. дело № 520/2018г. и в касационното решение на ВАС по адм.
дело № 4820/2019г., които настоящият състав изцяло възприема.
Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.
Оспорената заповед, проверена
изцяло на осн. чл.168, ал.1 от АПК и съобразно критериите по чл.146 от АПК, е валиден административен акт,
издаден при спазване на установената форма и на административнопроизводствените
правила, в
съответствие с приложимите материалноправни разпоредби и с целта на специалния закон.
По отношение на компетентността на органа
следва да се констатира, че са налице изискванията за материална и териториална компетентност
на директора на Регионална дирекция по горите – Кюстендил съгласно
правилото на чл.58, ал.1, т.3 от Наредба № 8/2011г. за сечите в горите и
съгласно заповед № 308/07.05.2015г. на изп. директор на ИАГ. Страните не спорят по компетентността.
При издаване на оспорената заповед не са
допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила по смисъла на чл. 146, т. 3 от АПК и са спазени
изискванията на чл.
59, ал.2 от АПК. Доводите на оспорващия в обратен смисъл са
неоснователни. От формална страна, в същата се съдържа изложение на фактическите
и правни основания за обезсилване на процесното позволително за сеч. Материално
компетентният административен орган е издал атакувания индивидуален
административен акт на осн. чл.57, т.6
от Наредба № 8 от 05.08.2011г. за сечите
в горите /НСГ/, като е посочил
конкретната фактическа
обстановка и е формулирал фактическото
основание, прието като
материалноправна
предпоставка за обезсилване
на позволителното. Ясно е описано
нарушението, съставляващо провеждане на
сеч в насаждението, която не съответства
на разрешената с позволителното, което се изразява
в извършена сеч на немаркирани с КГМ дървета в основата на стъблото в
нарушение на чл. 47, ал.1, т.1 вр. с чл.50, ал.5 от НСГ. Относимо към установените факти е правното основание за издаване на заповедта.
От друга страна, заповедта е мотивирана с констатациите на служители на РДГ – Кюстендил, обективирани
в констативен протокол от 01.11.2018г., за
който изрично органът сочи, че е неразделна част от заповедта. Съставеният протокол не е връчен на
жалбоподателя, но същият е уведомен за удостоверените
с него факти, видно от данните в констативните
протоколи от 05.11.2018г. и от
07.11.2018г., които са връчени на Т. и на заинтересованото лице В.. Документи,
относими към фактическите основания за издаване на оспорената заповед, са
съдържат в административната преписка, а именно доклада вх. №
РДГ-07-3823/02.11.2018г. на главен горски инспектор, сигнала от ДГС „Радомир“ с № 302/19.10.2018г. и др.,
с което органът доказва изпълнение на задълженията си по чл.35 от АПК за
изясняване на фактите и обстоятелствата от значение за случая.
Оспорената заповед е и материалноправно законосъобразна. Съгласно приложеното от органа правно основание по чл. 57, т. 6 от НСГ, позволително за сеч, издадено по реда на наредбата, се обезсилва когато в насаждението се провежда сеч, която не съответства на разрешената с позволителното. Легално определение на понятието "насаждение" се съдържа в §1, т.15 от Допълнителните разпоредби на НСГ, а именно насаждение е основна пространствена единица при разделянето на гората, основаваща се на топографските особености на релефа и с обща цел на стопанисване.
Анализът на доказателствата по делото в контекста на цитираните нормативни разпоредби, обосновава изводи за наличие на предпоставките по чл. 57, т.6 от НСГ за обезсилване на процесното позволително за сеч. В случая, с ПС № 0413160 е разрешено на жалбоподателя като представител на „Ник и Кар Форест“ ЕООД, извършването на сеч в отдел № 11, подотдел "щ", имот № 094005 в землището на с. Д., община Перник. Доказателствата по делото и конкретно данните в констативния протокол от 01.11.2018г., който е официален свидетелстващ документ, сочат, че в имот с № 094006, съседен на имота по позволителното за сеч, е извършена сеч на немаркирани с КГМ дървета – 2 броя габър, т.е. сечта, която не съответства на разрешената с ПС по см. на чл.57, т.6 от НСГ, е проведена в имот, различен от имота по издаденото на жалбоподателя ПС.
При горните доказателства, преценката за
законосъобразност на оспорената заповед изисква проверка на обстоятелството
дали двата имота с №№ 094005 и 094006 са в рамките на едно насаждение по
смисъла на § 1, т. 15 ДР на НСГ /вж. мотивите в отменителното решение на
ВАС/. Отговорът са съдържа в експертното заключение на вещото лице инж. Ц.,
което съдът счита за обективно и компетентно, съответстващо на събраните писмените доказателствени средства, а и страните
не го оспорват. Констатациите на съдебния експерт
са, че процесните имоти с №№ 094005 и
094006 попадат изцяло в отдел 11, подотдел „щ“ в териториалния обхват на ДГС
Радомир, а съгласно таксационната характеристика – част от действащия ЛУП,
гората, инвентаризирана като отдел 11, подотдел „щ“ представлява семенно
двуетажно насаждение от стопански клас широколистен с обща площ от 5,2 ха. Съобразявайки горното и относимите разпоредби
на Наредба № 18/2015г. за инвентаризация и планиране в горските територии,
вещото лице дава заключение за това, че гората в която попадат имоти с №№ 094005 и 094006 е инвентаризирана в една
горскостопанска териториална единица – насаждение по см. на §1, т.15 от ДР на
Наредба № 8/2011г. за сечите в горите.
Следват изводи, че сечта,
която не съответства на разрешената с процесното позволителното, се извършва в едно насаждение, доколкото е доказано, че имот № 094006, в който са
отсечени 2 броя немаркирани с КГМ дървета, е в едно насаждение заедно с имот № 094005, за който е издадено
процесното ПС на жалбоподателя. Налице са предпоставките
на чл.57, т.6 от НСГ.
От друга страна, лицата вписани
в публичния регистър за упражняване на лесовъдска практика по чл.235 от
ЗГ, на които се издава
позволително за сеч, какъвто
е жалбоподателят, имат
задължения да следят за
законосъобразното извършване на разрешената сеч / арг.
чл.108, ал.3 от ЗГ/. Съгласно чл. 47, ал.1, т.1 вр.
с чл.50, ал.5 от НСГ, при провеждане
на сечите лицата, извършващи добив на дървесина, са длъжни да секат само
определените и отбелязани за сеч дървета, които са дърветата маркирани с
контролна горска марка, поставена в основата на стъблото. В
чл.12б, ал.1, т.5 от Наредба № 1 от 30.01.2012 г. за
контрола и опазването на горските територии е предвидено, че
лицата
по
чл.108, ал.2 от ЗГ,т.е. тези на които е издадено
ПС, след получаването
на позволителното за сеч са длъжни да следят за спазването на сроковете и
правилата за сеч, в т. ч. да се извършва сеч
само
в границите
на насаждението на определените и отбелязани за
сеч дървета. Следва, че отговорността за законосъобразното извършване на
разрешената с позволителното сеч се носи от лицето, на което е издадено
позволителното за сеч. Това лице следи за спазване на условията на
позволителното, вкл. за извършване на сечта, само в границите на насаждението. В
случая е безспорно
доказано провеждане на сеч на немаркирани с КГМ дървета в
насаждението, т.е. на сеч, която не отговоря на издаденото
позволително, което обуславя приложението на чл.57, т.6 от Наредба № 8/05.08.2011г. за сечите в горите. Издадената заповед за обезсилване на
процесното позволително за сеч е издадена в съответствие с изискванията на материалния закон, поради което
е законосъобразна.
В
противоречие с доказателствата е възражението на жалбоподателя, че
отговорността му като лице, на което е издадено ПС, е отпаднала, тъй като
същата е ограничена със срока до
освидетелстване на сечището. Горното произтича от разпоредбата на чл.108, ал.3
от ЗГ, но в случая сечището е освидетелствано на 08.11.2018г.,
видно от Протокол за освидетелстване на сечище № 0430702, а оспорената заповед е издадена по-рано и е във
връзка със сеч на немаркирани дървета, извършена също в предходен период.
Следват изводи за законосъобразност на издадената заповед и за неоснователност на оспорването, което подлежи на отхвърляне.
С оглед изхода по делото и предявеното искане на пълномощника на ответника, съдът присъжда в полза на същия деловодни разноски в размер на 178,98лв. за вещо лице и юрисконсултско възнаграждение в размер на 200,00лв. или по 100,00лв. за две съдебни инстанции, определено при усл. на чл.78, ал.8 от ГПК вр. с чл. 37 от ЗПП вр. с чл.24 от Наредбата за заплащането на правната помощ.
Поради неоснователността на жалбата, на оспорващия не се следват деловодни разноски.
Водим от
горното и на осн. чл.172, ал.2 от АПК, Административният съд
Р Е
Ш И:
ОТХВЪРЛЯ жалбата на С.В.Т. ***, против Заповед № РД-05-542 от 07.11.2018г., издадена
от директора на Регионална дирекция по горите - Кюстендил, с която е обезсилено Позволително за сеч с №
0413160/17.01.2018г.
ОСЪЖДА С.В.Т. ***, ЕГН **********, да
заплати на Регионална дирекция по горите – Кюстендил, деловодни разноски в размер общо на 378,98лв., от които 178,98лв. –
възнаграждение за вещо лице и 200,00лв. - юрисконсултско
възнаграждение.
Решението подлежи на обжалване
пред ВАС в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.
Решението
да се съобщи на страните чрез изпращане на преписи от същото.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: