Решение по дело №64/2020 на Административен съд - Кюстендил

Номер на акта: 126
Дата: 30 юни 2020 г. (в сила от 30 юни 2020 г.)
Съдия: Ася Тодорова Стоименова
Дело: 20207110700064
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 28 февруари 2020 г.

Съдържание на акта

                     Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

                                         126 от 30.06.2020 год., гр. Кюстендил

 

    В   И М Е Т О   НА   Н А Р О Д А

 

 

Административен съд – Кюстендил, в открито съдебно заседание на трети юни две хиляди и двадесета година, в състав:

 

                                                   ПРЕДСЕДАТЕЛ: МИЛЕНА АЛЕКСОВА-СТОИЛОВА

                                                             ЧЛЕНОВЕ: НИКОЛЕТА КАРАМФИЛОВА

                                                                                    АСЯ СТОИМЕНОВА

 

при секретар А. М. и с участието на прокурор Марияна Сиракова, като разгледа докладваното от съдия Ася Стоименова касационно административнонаказателно дело № 64 по описа за 2020 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 208 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК) във вр. с чл. 63, ал. 1, изр. 2 от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН).

Делото е образувано по касационна жалба от А.А.М., с ЕГН ********** и адрес: ***, срещу Решение № 426/18.12.2019 г., постановено по административнонаказателно дело № 1489/2019 г. по описа на Районен съд – Кюстендил, с което е потвърден Електронен фиш серия К № 1970023, издаден от Областна дирекция на Министерството на вътрешните работи (ОД на МВР) – Кюстендил. С посочения електронен фиш на А.М. на основание чл. 189, ал. 4 във вр. с чл. 182, ал. 1, т. 4 от Закона за движението по пътищата (ЗДвП) е наложено административно наказание глоба в размер на 400,00 лева за извършено административно нарушение по чл. 21, ал. 1 от ЗДвП. В жалбата е наведено касационното основание по чл. 348, ал. 1, т. 1 от Наказателно-процесуалния кодекс. Претендира се отмяна на решението и на електронния фиш.

А.М. не се явява и не се представлява в съдебното заседание по делото.

ОД на МВР – Кюстендил не изразява становище по касационната жалба и не изпраща процесуален представител в съдебното заседание по делото.

Прокурорът дава заключение за неоснователност на жалбата.

Касационната жалба е допустима. Подадена е от страна с право на касационно оспорване по смисъла на чл. 210, ал. 1 от АПК, срещу съдебен акт, подлежащ на касационен контрол и в преклузивния 14-дневен срок по чл. 211, ал. 1 от АПК, и отговаря на изискванията за форма и съдържание по чл. 212 от АПК. Разгледана по същество, жалбата е неоснователна по следните съображения:

Предмет на въззивно обжалване е Електронен фиш серия К № 1970023, издаден от ОД на МВР – Кюстендил. Административнонаказателната отговорност на А.М. е ангажирана за това, че на 27.01.2018 г. в 15:45 часа в с. Багренци, община Кюстендил, по път втори клас № 62 км 4+730, при разрешена за населено място скорост на движение от 50 km/h е управлявал собствения си лек автомобил марка и модел „М.”, с рег. №*****, с наказуема скорост 81 km/h (след приспаднат толеранс в полза на водача от 3% при скорост 84 km/h). Нарушението е установено и заснето със стационарна видео-радарна система за наблюдение и регистрация на пътни нарушения тип SITRAFFIC Lynx ERS400-9047BAB, предварително позиционирана и трайно поставена на пътя. Изготвен е клип. Електронният фиш е издаден на А.М., като собственик на процесния автомобил. Районният съд е приел от правна страна, че е спазена процедурата по установяване на нарушението с АТСС в хипотезата на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП и процесното деяние е доказано, и е потвърдил електронния фиш.

В пределите на касационната проверка по чл. 218, ал. 2 от АПК и във връзка с наведеното в жалбата касационно основание съдът намира, че решението на районния съд е валидно и допустимо, а преценено за съответствие с материалния закон – правилно.

Съгласно разпоредбата на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП при нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо средство или система, за което не е предвидено наказание лишаване от право да се управлява моторно превозно средство или отнемане на контролни точки, се издава електронен фиш. Безспорно в случая противоправното деяние е установено именно по посочения от закона начин – чрез клип, изведен от паметта на АТСС. За нарушение по чл. 21, ал. 1 от ЗДвП при хипотезата на чл. 182, ал. 1, т. 4 от ЗДвП се налага административно наказание глоба в размер на 400,00 лева и не се отнемат контролни точки по Наредба № Iз-2539 от 17.12.2012 г. за определяне максималния размер на контролните точки, условията и реда за отнемането и възстановяването им, списъка на нарушенията, при извършването на които от наличните контролни точки на водача, извършил нарушението, се отнемат точки съобразно допуснатото нарушение, както и условията и реда за издаване на разрешение за провеждане на допълнително обучение. Следователно правилно административнонаказващият орган е провел съкратената процедура по чл. 189, ал. 4 от ЗДвП.

Правилни са изводите на районния съд, че обжалваният електронен фиш съдържа всички необходими реквизити съгласно чл. 189, ал. 4, изр. 2 от ЗДвП – данни за териториалната структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на нарушението, регистрационния номер на моторното превозно средство, собственика, на когото е регистрирано превозното средство, описание на нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката, начините за доброволното ѝ заплащане. Неоснователно е възражението в касационната жалба, че електронният фиш не е съобразен с разпоредбата на чл. 57 от ЗАНН относно задължителните му реквизити, като не съдържа дата на издаването му. Нормата на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП е специална по отношение на общото изискване на чл. 57, ал. 1 от ЗАНН за съдържанието на наказателното постановление и не предвижда като реквизит на електронния фиш посочване на датата на издаването му.

Съкратеното производство за административнонаказателна отговорност чрез издаване на електронен фиш, въведено в чл. 189, ал. 4 от ЗДвП, е изключение от общите правила на ЗАНН, поставящи началото на производството с акт за установяване на административно нарушение (АУАН) и завършването му с наказателно постановление (НП). Легалната дефиниция на понятието „електронен фиш” се съдържа в § 1, т. 1 от Допълнителната разпоредба на ЗАНН, възпроизведена и в § 6, т. 63 от Допълнителните разпоредби на ЗДвП. Електронният фиш е електронно изявление, записано върху хартиен, магнитен или друг носител, създадено чрез административно-информационна система въз основа на постъпили и обработени данни за нарушения от автоматизирани технически средства или системи. Следователно електронният фиш е своеобразен властнически акт с установителни и санкционни функции. Той се приравнява едновременно към АУАН и НП, но само по отношение на правното му действие (съгласно чл. 189, ал. 11 от ЗДвП), не и по форма, съдържание, реквизити и процедура по издаване. Изискванията за форма, съдържание, реквизити и ред за издаване на АУАН и НП, сравнително подробно регламентирани в ЗАНН, са неприложими по отношение на електронния фиш. Относно формата на електронния фиш следва да се приемат за задължителни само посочените в чл. 189, ал. 4, изр. 2 от ЗДвП реквизити (вж. в т. см. Тълкувателно решение № 1 от 26.02.2014 г. на ВАС по т. д. № 1/2013 г.). Както бе посочено по-горе, нормата не предвижда в електронния фиш да се изписва датата на издаването му.

Неоснователно е възражението в касационната жалба за допуснато съществено процесуално нарушение при издаването на процесния електронен фиш, доколкото в него не е посочена предвидената в чл. 189, ал. 6 от ЗДвП възможност в 7-дневен срок от получаването му да се направи писмено възражение пред директора на съответната структура на МВР. Посочването на тази възможност не е предвидено като реквизит на електронния фиш в чл. 189, ал. 4, изр. 2 от ЗДвП. Освен това разпоредбата на чл. 189, ал. 6 от ЗДвП урежда административния ред за защита против наложено административно наказание с издаден електронен фиш (за анулиране на електронния фиш от директора на съответната структура на МВР, ако от събраните доказателства е установено, че моторното превозно средство е било обявено за издирване или че нарушението е извършено с моторно превозно средство със специален режим на движение) и упражняването на тази правна възможност в случая не е осуетено. Електронният фиш е достигнал до знанието на нарушителя, като последният го е оспорил пред съда, без да заяви в жалбата, поставила началото на въззивното производство, или в отделна декларация, че друго лице е управлявало моторното превозно средство, че последното е било обявено за издирване или е със специален режим на движение.

Правилни са изводите на въззивния съд за доказаност на нарушението по електронния фиш от обективна и субективна страна. Събраният доказателствен материал е достатъчен, за да обоснове извод за извършено нарушение по чл. 21, ал. 1 от ЗДвП. Представеният клип е направен от изправно АТСС, видно от Протокол от проверка № 224-ИСИ/12.10.2017 г. (последваща проверка) и представлява годно веществено доказателствено средство относно мястото, датата, точния час на извършване на нарушението и регистрационния номер на моторното превозно средство. Наказуемото превишаване от 31 km/h е съставомерно по чл. 182, ал. 1, т. 4 от ЗДвП. Правилно електронният фиш е издаден на А.М., като собственик на автомобила (съгласно справката от АИС – МВР), във връзка с регламентацията по чл. 189, ал. 5 и чл. 188, ал. 1 от ЗДвП. М. не е декларирал предоставяне на управлението на автомобила на друго лице. Предвид гореизложеното оспореният електронен фиш е законосъобразен и правилно е потвърден от районния съд.

По изложените съображения и на основание чл. 221, ал. 2, изр. 1, пр. 1 от АПК във вр. с чл. 63, ал. 1, изр. 2 от ЗАНН съдът

 

                                                                   Р Е Ш И:

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 426/18.12.2019 г., постановено по административнонаказателно дело 1489/2019 г. по описа на Районен съд – Кюстендил.

Решението е окончателно.

           

 

 

           

                                                                                    ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

 

 

 

                                                                                              ЧЛЕНОВЕ: 1.

 

 

 

 

 

                                                                                                                   2.