Решение по дело №2303/2022 на Районен съд - Стара Загора

Номер на акта: 18
Дата: 16 януари 2023 г.
Съдия: Милена Рибчева
Дело: 20225530202303
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 12 септември 2022 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 18
гр. Стара Загора, 16.01.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – СТАРА ЗАГОРА, VIII-МИ НАКАЗАТЕЛЕН
СЪСТАВ, в публично заседание на втори декември през две хиляди двадесет
и втора година в следния състав:
Председател:Милена Рибчева
при участието на секретаря Кремена Хр. Панайотова
като разгледа докладваното от Милена Рибчева Административно
наказателно дело № 20225530202303 по описа за 2022 година
Обжалвано е наказателно постановление (НП) № СЗ-30-ДНСК-147 от 02.08.2022 год.
на зам.началник на Дирекция за национален строителен контрол (ДНСК).
Жалбоподателят “Лифо“ ООД, представлявано от управителя Ю.К.Ц. твърди, че НП
е незаконосъобразно и моли същото да бъде отменено. В съдебно заседание чрез
упълномощения си защитник поддържа направеното с жалбата искане.
Въззиваемата страна ДНСК счита, че НП е законосъобразно и моли същото да бъде
потвърдено.
Съдът, като прецени събраните доказателства и служебно провери изцяло
законосъобразността на НП, намери за установено следното:
С обжалваното НП, издадено въз основа на акт за установяване на административно
нарушение (АУАН) № СЗ-30 от 10.06.2022 год., жалбоподателят е санкциониран на
основание чл.237, ал.1, т.6, предл.първо от ЗУТ - Закон за устройство на територията
(“Началникът на Дирекцията за национален строителен контрол или упълномощено от него
длъжностно лице налага имуществена санкция на юридическо лице или едноличен търговец,
както следва: на лице, извършило оценка за съответствие на инвестиционен проект в
нарушение на изискванията на чл.142, ал.5 и/или при упражняване на строителен надзор
допуснало изпълнение на незаконен строеж по смисъла на чл.225, ал. 2 – в размер от 5000 до
50 000 лв.Анотирана съдебна практика”) за нарушение на чл.142, ал.5, т.1 от ЗУТ
(“Оценката обхваща проверка за съответствие със предвижданията на подробния
устройствен план’, вр. чл.166, ал.1, т.1, предл. първо от ЗУТ (“Консултантът въз основа на
писмен договор с възложителя извършва оценяване на съответствието на инвестиционните
1
проекти и/или упражнява строителен надзор“), вр. чл.108, ал.1, изр. 2-ро от ЗУТ
(“Подробните устройствени планове конкретизират устройството и застрояването на
териториите на населените места и землищата им, както и на селищните образувания.
Предвижданията на подробните планове са задължителни за инвестиционното
проектиране“), вр. чл.18, ал.1, т.5 от ЗУТ (“За поземлените имоти, урегулирани за
застрояване с подробен устройствен план, се определят минималната задължително
озеленена дворна площ“) и чл.11, ал.1 от Наредба № 7 за правила и нормативи за устройство
на отделните видове (“Показател за процент на озеленяване на урегулиран поземлен имот
(П озел.) е отношението на площта под естествена растителна покривка спрямо площта на
имота, изразено в процент.“).
В НП е посочено за какво е бил съставен АУАН, въз основа на който е било издадено
НП (за това, че в качеството си на консултант по смисъла на чл.166, ал.1, т.1 от ЗУТ,
притежаващо удостоверение № РК-0507/23.06.2020 год., издадено от началника на ДНСК,
въз основа на Договор от 03.09.2021 год., сключен между възложителя – “АТЕ ПЛАСТ“
ООД е изготвило Комплексен доклад от 23.03.2022 год. за оценка на съответствие на
инвестиционен проект с основните изисквания на строеж “Фабрика за печат, ламиниране и
конфекциониране на гъвкави опаковки (изграждане на производствена сграда и склад със
застроена площ 6623,30 кв.м. и разгъната застроена площ 6696,00 кв.м., навес товарни рампи
със застроена и разгъната застроена площ 226,70 кв.м.; обща застроена площ 6850,00 кв.м. и
обща разгъната застроена площ 6922,70 км.м.), находящ се в урегулиран поземлен имот
/УПИ/ 1-1654, кв.34, Индустриална зона “Загоре“ по плана на град Стара Загора,
представляващ поземлен имот /ПИ/ с идентификатор 68850.521.1654 по КК на град Стара
Загора), а като описание на нарушението и обстоятелствата, при които то е било извършено,
т. е. като възприета от него фактическа обстановка по случая, наказващият орган е посочил,
че изготвянето на положителен доклад за съответствие на инвестиционния проект по
отношение предвижданията на действащия ПЗ, в т.ч. определения с ПУП минимален
процент на озеленяване, представлява нарушение по ЗУТ и Наредба № 7 от страна на
дружеството-консултант и е довело до одобряване на незаконосъобразен инвестиционен
проект от главния архитект на община Стара Загора и нарушението е извършено на
23.03.2022 год., когато е съставен комплексен доклад за оценка за съответствие на
инвестиционния проект с основните изисквания към строежите по реда на чл.142, ал.6, т.2 от
ЗУТ в град Стара Загора, ул.“Христо Ботев“ № 102, офис 2 – седалището и адреса на
управление на консултанта – “Лифо“ ООД.
В издаденото наказателно постановление е посочено, че изготвеният инвестиционен
проект е съгласуван и одобрен, въз основа на оценка за съответствие на инвестиционния
проект с основните изисквания към строежа по чл.142, ал.4 от ЗУТ, извършена като
комплексен доклад по чл.142, ал.6, т.2 от ЗУТ, изготвена от дружеството-жалбоподактел.
Главният архитект на община Стара Загора е издал заповед № РД-24-26/25.03.2022 год. за
допълване на разрешение за строеж № 19-627/04.11.2021 год. по реда на чл.154, ал.6 от ЗУТ,
а нарушението е установено с констативен протокол № 544/12.04.2022 год., съставен от
2
служители на РДНСК Стара Загора при извършена служебна проверка по реда на чл.156 от
ЗУТ относно законосъобразността на издадената от главния архитект на община Стара
Загора заповед № РД-24-26/25.03.2022 год. за допълване на разрешение за строеж № 19-
627/04.11.2021 год. и на одобрения инвестиционен проект.
Съгласно разпоредбата на чл.166, ал.1, т.1 от ЗУТ , консултантът въз основа на писмен
договор с възложителя извършва оценяване на съответствието на инвестиционните проекти
и/или упражнява строителен надзор. По делото не е спорно, че инж.Ю.Ц. притежава качеството
на консултант, притежаващо Удостоверение № РК-0507/23.06.2020 год., издадено от началника на
ДНСК.
Въз основа на Договор от 03.09.2021 год., сключен с възложителя “Ате пласт“ ООД е
изготвен Комплексен доклад от 23.03.2022 год. за оценка за съответствие на инвестиционен
проект с основните изисквания за строеж “Фабрика за печат, ламиниране и
конфекциониране на гъвкави опаковки (изграждане на производствена сграда и склад със
застроена площ 6623,30 кв.м. и разгъната застоена площ 6696,00 кв.м., навес товарни рампи
със застроена и разгъната застроена площ 226,70 св.м.; обща застроена площ 6850,00 кв.м. и
обща разгъната застроена площ 6922,70 кв.м.), находящ се в урегулиран поземлен имот
/УПИ/ 1-1654, кв.34, Индустриална зона “Загоре“ по плана на град Стара Загора,
представляващ поземлен имот с идентификатор 68850.521.1654 по КК на град Стара Загора.
Съгласно действащия ПЗ, за имота е предвиден показател за минимално озеленяване
– 30%, означаващо, че предвиденото озеленяване трябва да се равнява най-малко на 30% от
площта на УПИ 1-1654 (6197,1 кв.м.). Разработеният идеен проект въз основа на който е
издадено Разрешение за строеж № 19-627/04.10.2021 год. (влязло в сила на 28.10.2021 год.) в
част “Паркоустройство и благоустройство“, площите за озеленяване са повече от 30 %.
При условията на чл.154, ал.5 от ЗУТ, със заявление вх.№ 19-26-10/07.03.2022 год.
“Ате Пласт“ ООД е поискало допълване на разрешението за строеж, във връзка с изграждане
на правоъгълни стоманобетонни фундамента за три печатни машини. Тъй като измененията
на проекта са съществени и са в обхвата на допустимите по смисъла на чл.154, ал.5 от ЗУТ,
със Заповед № 19-24-19/08.03.2022 год. е допуснато допълване на Разрешение за строеж №
19-627 от 04.10.2021 год. и издадена Заповед № 19-24-2/04.01.2022 год. към него за обект
“Фабрика за печат, ламиниране и конфекциониране на гъвкави опаковки“, влязла в сила на
24.03.2022 год. От изложеното се налага извод, че към датата на изработване на идеен
проект и съответно неговото съгласуване, за който е издадено Разрешение да строеж № 19-
627/04.10.2021 год. в част “Паркоустройство и благоустройство“ не е налице влязла в сила
Заповед, с която е допуснато допълване на Разрешение за строеж № 19-627 от 04.10.2021
год. и издадена Заповед № 19-24-2/04.01.2022 год. към него, поради което и не е налице
допуснато нарушение при констатиране на съответствие между проект и ПУП-ПЗ и
съгласуването на проекта не е незаконосъобразно, към датата на неговото констатиране,
поради което и съдът намира, че не е налице извършено от дружеството-жалбоподател
административно нарушение.
Предвид изложените съображения съдът намира, че обжалваното НП следва да бъде
3
отменено изцяло, като на основание чл.63, ал.3 от ЗАНН въззиваемата страна следва бъде
осъдена да заплати на жалбоподателя сумата от 500 лева, представляваща направени
разноски за адвокатско възнаграждение на представлявалия го упълномощен защитник
съобразно представения по делото договор за правна помощ, като в случая няма направено
възражение на основание чл.63 Д, ал.2 от ЗАНН за намаляване на определеното адвокатско
възнаграждение поради което следва да се присъди в размер на 500 лева /видно от
пълномощно и договор за правна помощ/.
Водим от горните мотиви, съдът

РЕШИ:
ОТМЕНЯВА наказателно постановление № СЗ-30-ДНСК-147 от 02.08.2022 год. на
заместник началник на Дирекция за национален строителен контрол (ДНСК), като
незаконосъобразно.

ОСЪЖДА Дирекция за национален строителен контрол (ДНСК) да заплати на ”Лифо”
ООД град Стара Загора, с ЕИК *********, представлявано от управителя Ю.К.Ц. сумата в
размер на 500.00 (петстотин) лева, представляваща направени разноски по а.н.дело №
2303/2022 год. по описа на Старозагорския районен съд.

Решението подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от получаване на
съобщението, че е изготвено, пред Административен съд Стара Загора.
Съдия при Районен съд – Стара Загора: _______________________
4