Решение по дело №1324/2020 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 2017
Дата: 17 декември 2021 г. (в сила от 1 юни 2022 г.)
Съдия: Атанаска Ангелова Атанасова
Дело: 20207040701324
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 8 юли 2020 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

  20**                                    **.12.2021 година                                       гр. Бургас

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

Бургаският административен съд, седемнадесети състав, на двадесет и четвърти ноември две хиляди двадесет и първа година, в публично заседание в следния състав:

                                       Председател: Атанаска Атанасова

 

при секретаря Галина Драганова, като разгледа докладваното от съдията Атанасова административно дело № 1324  по описа за 2020 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 215, ал. 1 от ЗУТ и е образувано по повод жалбата на Р.М.Ф. с ЕГН **********, с постоянен адрес:***, против Заповед № РД-08-433/16.06.2020 г., издадена от кмета на Община Айтос. С оспорената заповед е наредено на жалбоподателя да премахне установения незаконен строеж, представляващ „Масивна стопанска сграда“, ползвана за работилница и за стопански нужди, находяща се в УПИ ІV-30 в кв. ** по плана на с. Тополица, общ. Айтос.

В жалбата са развити доводи за незаконосъобразност на обжалваната заповед, като издадена при наличие на отменителни основания по чл. 146, т. 3 - т. 5 от АПК. Твърди се, че постройката, чието премахване е разпоредено със заповедта, е изградена въз основа на одобрени през 1999 г. строителни книжа, като на 15.02.1999 г. е издадена виза за проектиране, а на 02.03.1999 г. е одобрен проектът. Изложено е, че преди изпълнението на гаража, през м.март 2000 г. е изградена от жалбоподателя масивна ограда по границата между УПИ ІV-30 и УПИ ІІІ-29 в кв. ** по плана на с. Тополица, общ. Айтос, след определяне от Община Айтос на строителна линия и ниво за оградата, отстояща на 3.30 метра от построената в имота жилищна сграда, като процесният гараж няма самостоятелен зид от изток, а конструктивно ползва два съществуващи зида- от запад външния зид на жилищната сграда и от изток самата ограда. Твърди се също, че не е налице строежът, описан в оспорения акт. По същество се иска отмяна на заповедта.

В съдебното заседание процесуалният представител на жалбоподателя поддържа жалбата. Ангажира доказателства. Моли за отмяна на заповедта, като сочи, че строежът е изпълнен въз основа на одобрени строителни книжа и в съответствие с предвижданията на ПУП. При условията на евентуалност заявява, че строежът е търпим и не подлежи на премахване. Подробни доводи излага в писмени бележки. Претендира разноски.

Пълномощникът на ответника оспорва жалбата. Ангажира доказателства. В писмени бележки излага подробни съображения за неоснователност на жалбата и моли за нейното отхвърляне. Претендира разноски.

Жалбата е подадена от надлежна страна в законоустановения срок и е процесуално допустима. При разглеждането и́ по същество, съдът намира следното:

Административното производство е образувано по повод сигнал (именуван жалба) с вх. № Ж-33/01.07.2019 г. от Рамадан Ф. Юсеин, за извършено от Р.М.Ф. незаконно строителство в съседен имот. В хода на производството е извършен оглед на място от служители на Община Айтос, при който е установено, че по източната граница на УПИ ІV-30, кв. ** по плана с. Тополица е изграден обект, представляващ масивна стопанска постройка с размери 3.20м х 20.00м, с обща застроена площ от 64 кв.м., с различни височини (3.50м, 4.50м, 3.00м и 1.80м), изпълнена от тухлени зидове и стоманобетонни елементи- плоча, колони и греди, като част от нея навлиза в УПИ ІІІ-29 и пресича регулационната граница между двата имота. Констатирано е, че постройката е изградена в отклонение от архитектурния проект, одобрен на 10.02.1999 г., с който е предвидено петно за застрояване 13.00х3.00 м. и височина на сградата 3.00 м. При тези данни е прието, че строежът е изпълнен от Р.Ф. без одобрени строителни книжа, без отстъпено право на строеж върху имот- общинска собственост и без съгласието на титуляря на правото на строеж в съседния имот за навлизането на застрояването в УПИ ІІІ-29, в нарушение на чл. 148, ал.1 от ЗУТ. Проверката е извършена в отсъствие на Ф., а резултатите от нея са обективирани в констативен акт № 1/22.01.2020 г., надлежно връчен на последния на 27.01.2020 г., видно от приложеното известие за доставяне ИД PS 8500 005EQ2 5. След констатация, че в законния срок не е постъпило възражение срещу констативния акт, е издадена оспорената Заповед № РД-08-433/16.06.2020 г., с която на основание чл. 225а, ал. 1 от ЗУТ, във р. с чл. 225, ал. 2, т. и т. 2 от ЗУТ е наредено премахване на строежа в срок до 31.07.2020 г.

От заключението на извършената по делото съдебно-техническа експертиза се установява, че процесната постройка представлява масивна сграда с размери 20.00/3.20 м. и променяща се височина. Изградена е в незастроената част на дворното място, съставляващо УПИ ІV-30 в кв.**, между масивната жилищна сграда и масивната ограда на регулационната линия с УПИ ІІІ-29. При огледа на място е констатирано от вещото лице, че постройката е пристроена към масивната жилищна сграда, като е изградена съответната самостоятелна конструкция от колони, греди, пояс и плочи. На североизток за външен зид е използвана изградената масивна ограда. Разстоянието между жилищната сграда и регулационната линия по данни от протокола за строителна линия е 3.30 м, а разстоянието от фасадата на жилищната сграда до външния край на масивната ограда (регулационната линия), измерено на място е 3.20 м. В заключението е констатирано, че със скица-виза № 134 от 10.02.1999 г. е допуснато проектиране на допълващо застрояване на североизточната регулационна граница с УПИ Ш-29 кв.** и е одобрен конструктивен проект от 02.03.1999 г., като в обяснителната записка към архитектурния проект са посочени технически параметри 13.00/3.00 м и височина 3.0 м. за гараж. При съпоставяне на изпълнения на място строеж с този, описан в процесната заповед, са констатирани от вещото лице несъответствия, както следва: 1) по размери: в заповедта са посочени размери 3.20/20.00 м. и светла височина съответно 3.50 м.; 4.50 м.; 3.00 м. и 1.80 м., а изпълнената масивна постройка е с размери: 3.20/**.00м., разпределена на три части- лицева част- гараж с размер 7.10/3.20 м., с височина 3.00 м.; част от ПС- котелно помещение с размери 3.70/4.20 м., височина 4.50 м.; стопанска част- складова с размери 6.20 / 4.35, височина 3.0; лека постройка- с размери 3.00/2.50 м., височина 1.80 м., която ползва калканния зид на масивната постройка и оградата; 2) по местоположение: според заповедта масивната постройка е изградена на източната граница на УПИ 1У-30 кв.** и част от сградата пресича регулационната граница между двата имота, като в констативния акт на окомерната скица е посочено, че южната фасада на постройката е в една линия с южната фасада на жилищната сграда, а на място е констатирано, че масивната постройка е изградена на източната регулационна граница между двата имота, като допълващото застрояване ползва за ограждаща стена масивната ограда, за която има протокол за строителна линия, а южната фасада на постройката не е в една линия с фасадата на жилищната сграда, а на 1.5 м. от югоизточния ъгъл; 3) По  предназначение: в заповедта сградата е посочена като стопанска постройка, а предназначението в момента е гараж, помещение за котелно, складова част и лека постройка. В с.з. вещото лице допълва, че е налице несъответствие между е допуснато със скица-виза допълващо застрояване и действително извършеното на място строителство.

От заключението на извършената по делото допълнителна съдебно-техническа експертиза се установява, че застрояването по границата между УПИ ІV-30 и УПИ ІІІ-29 следва оградата, заснета към 1975 г., като постройката навлиза в съседния УПИ най-много с 0.38 м. във вътрешния си край между т. 4 и т. 5, обособени от предвидените с плана от 1975 г. регулационни линии. Според вещото лице допуснатото отклонение се дължи на неправилно нанасяне на границата при изчертаването ѝ, доколкото и регулационната граница и оградата са в права линия. Отбелязва, че регулацията не е приложена.

По делото са представени извадка от ПУП за процесния имот, одобрен със Заповед № 1355/**.12.1975 г., издадена на основание чл. 75 от ППЗТСУ, за одобряване на застроителен и регулационен план на с. Тополица. Приложен е също Протокол № 12/09.12.1997 г. на Архитектурно-градоустройствената комисия в община Айтос, в който е обективирано решение да се ситуират в парцели ***** в кв. ** по плана на с. Тополица петна за допълващо застрояване на калкан между двете жилищни сгради. В приложеното цветно копие на трасировъчен карнет към плана на с. Тополица от 1975 г. за кв. ** (л.130) е отразено, че границата между УПИ ІV и УПИ ІІІ в права линия от лицевата страна на имотите към вътрешността е с дължина 20.30 м, след което прави чупка с дължина 9.00 м. към УПИ ІV.

Със скица-виза № 134 от 10.02.1999 г. е допуснато проектиране на гараж с посочена в скицата дължина 13.00 м., обхващащ пространството между жилищната сграда и регулационната граница с УПИ ІІІ-29, като предната фасада на гаража е изравнена с предната фасада на жилищната сграда. Визата е издадена на жалбоподателя с посочени имена Рафаил Морозов (приложено е удостоверение за идентичност на имена). Във връзка с реализирането на гаража е сключен договор от 02.03.1999 г. между жалбоподателя и представител на Община Айтос, за упражняване от последния на техническо ръководство и контрол на строеж- масивен гараж в УПИ ІV-30. Върху архитектурния проект за изграждане на масивен гараж с възложител Рафаил Морозов е поставен печат на Община Айтос за одобряване с дата 02.03.1999 г. Видно от обяснителната записка, с проекта е предвидено строителство на гараж с размери 13.00м на 3.00 м. и височина 3 м., със застроена площ 39 кв.м., ситуиран на североизточната регулационна граница на имота и долепен до североизточната страна на съществуващата жилищна сграда. На 15.03.2000 г. е съставен протокол за определяне на строителна линия и ниво на строеж № 1 (на л.40) за строеж „ограда“ в УПИ ІV в кв. ** на с. Тополица. В окомерната скица към протокола е отбелязано, че оградата отстои на 3.30 м от предната фасада на жилищната сграда и на 1.35 м. от другия край на сградата, като е посочена дължина от 20.30м от лицевата страна на имота към вътрешността.

При тези фактически данни съдът намира от правна страна следното:

Оспорената заповед е издадена от компетентен орган- кмет на Община Айтос, овластен с нормата на чл. 225а, ал. 1 от ЗУТ да издава заповеди за премахване на незаконни строежи от категорията на процесния. Издадена е в предвидената от закона форма и съдържа изискуемите реквизити по чл. 59, ал.2 от АПК. В нея са изложени обстоятелствата, установени при извършената проверка на строежа, така, както са отразени в констативния акт, съставен от длъжностни лица в администрацията на органа, осъществяващ контрол по строителството.

При извършената служебна проверка съдът не констатира съществени нарушения на административнопроизводствени правила. Жалбоподателят Ф. е надлежно уведомен за започване на административното производство с връчване на констативния акт и на същия е предоставена възможност да представи своите възражения.

Съдът намира за неоснователни доводите на жалбоподателя за неясно описание на обекта, подлежащ на премахване. Действително, при индивидуализиране на незаконния строеж в заповедта са допуснати известни неточности, досежно неговите размери- посочени са размери 3.20/20 м., а на място е изпълнена масивна постройка на допълващо застрояване с размери 3.20/** м.; досежно точното местоположение- южната фасада на постройката не е в една линия с фасадата на жилищната сграда; и досежно неговото предназначение. Независимо от това, съдът счита, че описанието на строежа позволява той да бъде индивидуализиран и при евентуално изпълнение не биха били засегнати законно изградените постройки в имота (жилищна сграда и ограда), поради което нарушението не е съществено.

Материалноправните предпоставки за издаване на заповед за премахване на незаконен строеж са установени в нормата на 225 от ЗУТ, приложима за строежи от категорията на процесния с оглед препращащата норма на чл. 225а, ал. 1 от същия закон. Съгласно чл. 225, ал.2, т. 1 и т.2 от ЗУТ строеж или част от него е незаконен, когато се извършва в несъответствие с предвижданията на действащия подробен устройствен план (т. 1) и без одобрени инвестиционни проекти и/или без разрешение за строеж (т. 2).

Според дефиницията, дадена с нормата на §5, т. 38 от ДР на ЗУТ, строежи са надземни, полуподземни, подземни и подводни сгради, постройки, пристройки, надстройки, укрепителни, възстановителни работи, консервация, реставрация, реконструкция по автентични данни по смисъла на чл.74, ал.1 от Закона за културното наследство и адаптация на недвижими културни ценности, огради, мрежи и съоръжения на техническата инфраструктура, благоустройствени и спортни съоръжения, както и техните основни ремонти, реконструкции и преустройства със и без промяна на предназначението. С оглед характеристиките на процесния обект, установени посредством СТЕ, съдът приема, че се касае за строеж по смисъла на цитираната норма и на основание чл. 148, ал. 1 от ЗУТ за извършването му е необходимо надлежно разрешение.

От данните по делото е видно, че строителството е извършено след одобряване на инвестиционен проект, но при липса на разрешение за строеж- такова не е представено от жалбоподателя, който носи доказателствената тежест да установи фактите, от които черпи благоприятни последици, и не се съхранява в архива на Община Айтос (няма данни изобщо да е издадено). Следователно, налице е хипотезата на незаконност на строежа по смисъла на чл. 225, ал. 2, т. 2, предл. 2 от ЗУТ, тъй като за строителството на постройки от допълващото застрояване както действащите към момента на изграждането му норми на чл. 55 от ЗТСУ и чл. 225 от ППЗТСУ (отм.), така и действащият понастоящем чл. 148 от ЗУТ, изискват издаване на разрешение за строеж. Обстоятелството, че е сключен договор за техническо ръководство и контрол, не променя този извод, доколкото участието на представител от отдел „ТСУС“ при Община Айтос в процеса на строителството не освобождава инвеститора от задължението да се снабди с изискуемото разрешение.

По делото не е спорно, че строежът е изпълнен в имот- общинска собственост. Видно от приложения нотариален акт 182/1990 г. (л.18) в полза на праводателите на жалбоподателя е учредено право на строеж за изграждане на жилищна сграда и салма в имота. За реализираното строителство на гараж и други обекти от допълващо застрояване, обаче, не е учредявано такова право, а на основание чл. 56 от ЗТСУ (отм.), респ. чл. 182 от ЗУТ, разрешение за строеж може да се издаде само на собственика или на лицето, в полза на което е учредено право на строеж, на надстрояване или пристрояване на заварена сграда.

Съдът намира за неоснователни доводите на жалбоподателя за съответствие на извършеното строителство с одобрения проект. С проекта е предвидено строителство на постройка на допълващо застрояване- гараж, ситуиран в североизточната част на парцела на страничната регулационна линия, долепен до североизточната стена на съществуващата жилищна сграда, съгласно издадената виза за проектиране, с размери 1300 на 300 см. и височина 300 см. От данните по делото е видно, че на място са реализирани СМР в по-голям обем- постройката е с размери 3.20/**.00м., разпределена на няколко помещения с различно предназначение (гараж, котелно помещение, стопанска част и лека постройка) и с различни височини, т.е. налице е несъответствие между предвиденото с проекта и реализираното строителство по площ, разпределение и предназначение.

Според настоящия съдебен състав извършеното строителство не представлява търпим строеж. Видно от приложения протокол за определяне на строителна линия и ниво, строителството на оградата е започнало след 15.03.2000 г., а едва след нейното изграждане е извършен и процесният строеж. С оглед момента на изграждането му, нормата на § 16 от ПР на ЗУТ е неприложима. Не е налице и хипотезата на § 127, ал. 1 от ПЗР на ЗУТ, доколкото се касае за строителство в общински имот, без учредено право на строеж и поради това не би могло да се приеме, че са изпълнени изискванията ЗУТ, респ. на ЗТСУ (отм.). Ето защо съдът приема, че жалбата е неоснователна и следва да се отхвърли.

Мотивиран от горното, съдът

 

РЕШИ:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Р.М.Ф. с ЕГН **********, с постоянен адрес:***, против Заповед № РД-08-433/16.06.2020 г., издадена от кмета на Община Айтос, с която е наредено премахване на незаконен строеж, представляващ „Масивна стопанска сграда“ в УПИ ІV-30 в кв. ** по плана на с. Тополица, общ. Айтос.

Решението може да се обжалва с касационна жалба пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от връчване на съобщението.

 

СЪДИЯ: