Решение по дело №186/2019 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 1626
Дата: 23 юли 2019 г. (в сила от 1 юли 2020 г.)
Съдия: Недялко Георгиев Бекиров
Дело: 20197180700186
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 21 януари 2019 г.

Съдържание на акта

 

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 1626

 

гр. Пловдив, 23 юли 2019 год.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административен съд- Пловдив, ІХ-ти състав, в открито заседание на единадесети юли, две хиляди и деветнадесета година в състав:  

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                                                      НЕДЯЛКО БЕКИРОВ,

 при секретаря Д.К., като разгледа административно дело №186 по описа на съда за 2019г., за да се произнесе, взе предвид следното:

            Производството е по реда на чл.145 и следващите от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), във връзка със Закона за подпомагане на земеделските производители (ЗПЗП) и чл.46, ал.1 от Наредба №4 от 24.02.2015г. за прилагане на мярка 11 “Биологично земеделие” от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020г. (Наредба №4/21.03.2015г.).

            Ленто” ООД, със седалище и адрес на управление: ***, ЕИК ***, представлявано от адвокат Н.Б.- пълномощник, обжалва Уведомително писмо с Изх.№02-160-2600/8332 от 12.11.2018г. на заместник-изпълнителния директор на Държавен фонд “Земеделие” (ДФ”З”) за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по мярка 11 “Биологично земеделие” от Програмата за развитие на селските райони (ПРСР) 2014-2020г. за кампания 2016г. по заявление за подпомагане с уникален идентификационен номер (УИН) 16/040716/70547, с което на жалбоподателя е оторизирана сумата от 872,05 лв. и са наложени санкции за бъдещ период в общ размер от 4 610,80 лв.

            Претендира се отмяна на оспорения акт поради незаконосъобразност и присъждане на направените по делото разноски.

Ответникът- заместник-изпълнителен директор на ДФ”З”, чрез юрисконсулт К. Е.Н.- пълномощник, изразява становище за неоснователност на жалбата. Претендира присъждане на направените по делото разноски, както и юрисконсултско възнаграждение. Изрично възразява за прекомерност на заплатеното адвокатско възнаграждение от страна на жалбоподателя.

            Окръжна прокуратура- Пловдив- редовно уведомена за възможността да встъпи в производството, не се представлява и не изразява становище по жалбата.

По допустимостта на жалбата съдът констатира следното:

Оспореният акт вероятно е изпратен по жалбоподателя по пощата, като пощенската пратка, съдържаща уведомителното писмо, вероятно е получена на 05.12.2018г., за което по делото е прието заверено копие на известие за доставяне (лист 16). От своя страна, жалбата (листи 4-6) е подадена чрез ДФ”З” на 19.12.2018г. или в рамките на законоустановения срок. Също така, жалбата е подадена и при наличието на правен интерес, поради което се явява допустима.

Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.  

Според разпоредбата на чл.46, ал.1 от Наредба №4/21.03.2015г., ДФ”З” - Разплащателна агенция (РА), одобрява, намалява или отказва изплащането на годишната финансова помощ след извършване на административни проверки и проверки на място за изпълнението на изискванията за подпомаганите дейности.

Според разпоредбата на чл.11, ал.2, т.4 от ЗПЗП, ДФ”З” изпълнява функциите на Разплащателна агенция (РА) от датата на издаване на акта за акредитация. Според чл.20а, ал.1 от ЗПЗП, изпълнителният директор на ДФ ”З” е такъв (изпълнителен директор) и на РА. Според чл.43, ал.3, т.6 от ЗПЗП, РА намалява размера на плащането или отказва плащане по схемите за директни плащания, когато заявените за подпомагане площи не са включени в специализирания слой по чл.33а, ал.1 за съответната година. Според чл.20а, ал.4 от ЗПЗП (в приложима редакция), Изпълнителният директор може да делегира със заповед правомощията си, произтичащи от правото на Европейския съюз (ЕС) или от националното законодателство, включително за вземане на решения, произнасяне по подадени заявления за подпомагане и формуляри за кандидатстване и/или сключване на договори за финансово подпомагане, административни договори по Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове (ЗУСЕСИФ) и по подадени заявки и искания за плащане, на заместник-изпълнителните директори и на директорите на областните дирекции на фонда съобразно териториалната им компетентност. Като доказателство по делото е прието заверено копие на Заповед №03-РД/715#1 от 27.06.2017г. (листи 10-11) на изпълнителния директор на ДФ”З”- РА, с който заповед на П.Д.С., издала оспореното по делото уведомително писмо, са делегирани редица правомощия на изпълнителния директор на ДФ”З- РА, включително и правомощията да издава уведомителни писма от вида на оспореното по делото.  

Предвид посоченото до тук, настоящият състав на съда намира оспореното по делото уведомително писмо за издадено от компетентен орган, по отношение на което обстоятелство и между страните липсва формиран спор.  

Жалбоподателят е регистриран под уникален регистрационен номер (УРН) 650946 в Интегрираната система за администриране и контрол (ИСАК).  

От “Ленто“ ООД, чрез А.И. О.- пълномощник (листи 23а-24), е подадено Заявление за входяща регистрация 2016 от 09.05.2016г. с Вх.№1828787 или УИН 16/040716/70547 (лист 20).

На 14.06.2016г. е подадено Заявление за подпомагане 2016 (листи 29а-36), с което са заявени схеми и мерки за подпомагане, както следва: Схема за единно плащане на площ (СЕПП); Схема за преразпределително плащане (СПП); Схема за плащане за селскостопански практики, които са благоприятни за климата и околната среда- зелени директни плащания (ЗДП); Схема за обвързано подпомагане за зеленчуци (СЗ); Схема за обвързано подпомагане за протеинови култури (СПК); Биологично земеделие (Мярка 11).  

Вероятно като приложение към посоченото заявление е представено заверено копие на Договор за контрол и сертификация на биологично производство, преработка, означаване и търговия с биологични продукти №2843 от 26.05.2015г. (листи 24а-27), между “Ленто” ООД, в качеството му на “клиент”, и “Балкан Биосерт” ООД, ЕИК ***, в качеството му на “контролен орган”. Представени са заверени копия на Анекс от 24.03.2016г. (лист 28а), както и на Анекс от 11.04.2016г. (лист 29) към Договор №2843 от 26.05.2015г. Представено е заверено копие на Сертификат №04817 от 29.05.2015г., издаден от “Балкан Биосерт” ООД, удостоверяващ обстоятелството, че “Ленто” ООД е подложил дейността си на контрол и изпълнява изискванията, определени от Регламент (ЕО) №834/2007 на Съвета и Регламент (ЕО) №889/2008 на Комисията. Според посочения сертификат, стопанството на “Ленто” ООД е в първата година от периода на преход към биологично земеделие, с начало на прехода от 26.05.2015г.  

Според таблица на използваните парцели 2016 година (лист 32), от жалбоподателя са заявени за подпомагане общо 7 броя БЗС (блокове на земеделско стопанство) с обща площ от 9,58 ха, от които общо 7,32 ха (5 броя БЗС) по Мярка 11 (биологично земеделие). Всички заявени за подпомагане по Мярка 11, общо 5 броя БЗС, се намират в землището на с. Арчар, община Димово, област Видин. От своя страна, 3 броя БЗС от общо заявените 5 броя БЗС за подпомагане по Мярка 11, с обща площ от 2,29 ха са заявени за подпомагане за биологично растениевъдство в преход – за полски култури, включително фуражни (БРП 1) за култура с код по Номенклатурата на културите за 2015г. 132021- люцерна; а другите два броя БЗС, с обща площ от 5,03 ха са заявени за подпомагане за биологично растениевъдство в преход – зеленчукови култури, включително култивирани гъби и картофи (БРП 5) за култура с код 141060- тикви.

            Според чл.11, ал.1, т.1 от Наредба №4/21.03.2015г. (в приложима редакция), годишният размер на плащанията за преминаване към биологично земеделие (периода на преход) за полски култури, включително фуражи (БРП 1 люцерна) е 284 евро/ха или 555,4472 лв./ха при фиксиран курс лев/евро от 1,8558.

Според чл.11, ал.1, т.5 от Наредба №4/21.03.2015г. (в приложима редакция), годишният размер на плащанията за преминаване към биологично земеделие (периода на преход) за зеленчукови (БРП 5 тикви) е 575 евро/ха или 1 124,585 лв./ха при фиксиран курс лев/евро от 1,8558.

            Съответно, подаденото от жалбоподателя заявление за подпомагане е за сумата от общо 6 928,63 лв. (2,29 ха * 555,4472 лв./ха + 5,03 ха * 1 124,585 лв./ха).

Според резултатите от извършена автоматична проверка на въведените данни в заявление за подпомагане по директни плащания за кампания 2016г. 14.06.2016г. (листи 36а-37), над 0,05 дка от 4 броя БЗС излиза извън площите, подходящи за подпомагане за ДПП (директни плащания за площ), ЕНП (екологично насочени площи), попадащо/прилежащо към недопустимата част, не участва в окончателната калкулация.

Според детайли (лист 36а), БЗС-та/излизаща площ (ха) са: БЗС №00672-38-1 с площ от 0,48 ха; БЗС №00672-68-2 с площ от 1,75 ха; БЗС №00672-265-1 с площ от 0,15 ха; БЗС №00672-68-1 с площ от 4,1 ха.

Също така, за нуждите на производството по заявлението на “Ленто” ООД са изготвени 7 броя карти на БЗС (листи 38-41).

Извършена е специализирана теренна проверка на място на физически блокове на 04.09.2016г., в землищата на с. Арчар, с. Върбовец, с. Орешец и с. Медовина, община Димово, за което по делото е прието заверено копие на Протокол №VІD-02-ЕК-6582 от 26.09.2016г. (листи 93-96), изготвен от служители на Областна дирекция “Земеделие”- Видин.

Според посочения протокол (точка 3, лист 94), физически блок №00672-68 представлява неземеделски площи по смисъла на чл.2 от Наредба №2 от 17.02.2015г. за критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ (Наредба №2/17.02.2015г., отм.), тъй като площта е заета от тръстики, храсти, издънки от тополи и висока трева.

Извършена е специализирана теренна проверка на място на физически блокове на 28.08.2016г., в землището на с. Арчар, община Димово, за което по делото е прието заверено копие на Протокол №VІD-02-ЕК-6345 от 26.09.2016г. (листи 97-99), изготвен от служители на Областна дирекция “Земеделие”- Видин.

Според посочения протокол (точка 5, лист 98), физически блок №000672-265-1 не отговаря на изискванията по чл.2, ал.2, т.1 и чл.5, ал.1 от Наредба №2/17.02.2015г., отм., тъй като площта е неизползваема (пустееща) земя.

Извършена е специализирана теренна проверка на място на физически блок на 11.09.2016г., в землището на с. Арчар, община Димово, за което по делото е прието заверено копие на Протокол №VІD-02-ЕК-6654 от 26.09.2016г. (лист 100), изготвен от служители на Областна дирекция “Земеделие”- Видин.

Според посочения протокол, физически блок №000672-38 не отговаря на изискванията по чл.9, ал.1, т.1 и чл.9, ал.ал.3 и 4 от Наредба №2/17.02.2015г., отм., тъй като в блока има повече от допустимите дървета и храсти- невъзможно е пашуване, а освен това височината на тревостоя е по-голяма от допустимата (до 0,7м. във всеки момент от годината).

С Уведомително писмо за одобрение и неодобрение за участие по мярка 11 “Биологично земеделие” от ПРСР с Изх.№02-160-2600/9033 от 08.12.2016г. (листи 17-19) на заместник-изпълнителен директор на ДФ”З”, на основание чл.43, ал.1 от Наредба №4/21.03.2015г., се уведомява жалбоподателят, че общата одобрена площ по направление “Биологично растениевъдство” от Мярка 11 “Биологично земеделие” е в размер от 7,32 ха, от които общо 2,29 ха по общо три броя БЗС с код БРП 1 за култура с код 132021- люцерна (№00672-38-1-3, с площ от 0,48 ха; №00672-527-31-2, с площ от 0,38 ха; №00672-265-1-2, с площ от 1,43 ха); и общо 5,03 ха по общо два броя БЗС с код БРП 5 за култура с код 141060- тикви (№00672-99-5-2, с площ от 0,93 ха; №00672-68-1-8, с площ от 4,1 ха). Според посоченото уведомително писмо, по отношение на жалбоподателя няма неодобрени площи за участие по направление “Биологично растениевъдство“.

По делото не са ангажирани доказателства за датата на получаване на уведомителното писмо от страна на жалбоподателя.

След извършена задължителна административна проверка, от страна на ответника в производството е прието за установено следното:

От общо заявената за подпомагане по БРП 1 (люцерна) площ в размер от 2,29 ха (1,43 ха + 0,48 ха + 0,38 ха) е изчислена площ, съгласно чл.2, §1, т.23, б.”б” от Делегиран регламент (ЕС) №640/2014 на Комисията, за която са изпълнени всички изисквания за подпомагане, в размер от 2,05 ха (установена площ) или площ от 0,24 ха е наддекларирана. Наддекларираната площ е сборът от наддекларираните площи от БЗС №00672-265-1-2 в размер от 0,15 ха от общо 1,43 ха площ на БЗС №00672-265-1-2 и наддекларирани площи от БЗС №00672-38-1-3 в размер от 0,09 ха от общо 0,39 ха площ на БЗС №00672-38-1-3. Наддекларираната площ от 0,24 ха се равнява на 11,71% от площта, за която са изпълнени всички изисквания за подпомагане (2,05 ха). Определена е санкционирана площ в размер от 0,48 ха, представляваща двойния размер на наддекларираната площ (0,24 ха), съгласно чл.чл.18 и 19 от Делегиран регламент (ЕС) №640/2014. За разликата между установената площ (2,05 ха) и санкционираната площ (0,48 ха) или за площ от 1,57 ха (установена площ след проверка за изискванията за управление) на жалбоподателя е оторизирана сума в размер от 872,05 лв. (1,57 ха * 555,4472 лв./ха). Съответно, определена е за налагане санкция за наддеклариране в размер от 399,92 лв. за площ от 0,72 ха, представляваща разликата между общо заявената площ за подпомагане (2,29 ха) и установена площ след проверка за изискванията за управление (1,57 ха).

От общо заявената за подпомагане по БРП 5 (тиква) площ в размер от 5,03 ха (4,1 ха + 0,93 ха) е изчислена площ, съгласно чл.2, §1, т.23, б.”б” от Делегиран регламент (ЕС) №640/2014 на Комисията, за която са изпълнени всички изисквания за подпомагане, в размер от 0,93 ха (установена площ) или площ от 4,1 ха е наддекларирана. Наддекларираната площ е площта на БЗС №00672-68-1-8. Тъй като процентното съотношение на наддекларираната площ (4,1 ха) спрямо установената площ (0,93 ха) е по-голямо от 100% (440,86%), то, съгласно чл.19, §2, пр.1 от Делегиран регламент (ЕС) №640/2014, на жалбоподателя е определено за налагане намаление и санкция за наддеклариране (респективно, не се оторизира), представляваща размерът на заявената сума за подпомагане по БРП 5 от общо 5 656,66 лв. (5,03 ха * 1 124,585 лв./ха). Освен това, на жалбоподателя е определена за налагане санкция за бъдещ период, съгласно чл.19, §2, пр.2 от Делегиран регламент (ЕС) №640/2014, в размер от 4 610,80 лв., представляваща размер на подпомагането за разликата между общо заявената за подпомагане площ (5,03 ха) и установената площ (0,93 ха) или 4,1 ха * 1 124,585 лв./ха. Определената санкция за бъдещ период е с оглед на обстоятелството, че за 2016г. на жалбоподателя е оторизирана сума в размер от 872,05 лв., която не е достатъчна, за да бъде прихваната определената за налагане санкция в размер от 4 610,80 лв., и с оглед разпоредбата на чл.28 от Регламент за изпълнение (ЕС) №908/2014 на Комисията.

При така установената фактическа обстановка, настоящият състав на съда намира производството за проведено при липсата на допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, противно на направеното от жалбоподателя възражение в този смисъл.

На следващо място за нуждите на съдебното производство е назначена съдебно-техническа експертиза (СТЕ) с вещо лице Л.Г.М. и задачи, подробно формулирани от процесуалния представител на ответника (лист 53).

Според заключението на вещото лице М. (листи 85-91), прието неоспорено от страните и което съдът кредитира изцяло, като компетентно и безпристрастно изготвено и съответстващо на останалите по делото доказателства, от заявените за подпомагане 1,43 ха площ, представляваща БЗС №00672-265-1-2, действително 0,15 ха не попадат в специализиран слой “Площи, допустими за подпомагане”, тъй като в тази част (всъщност 2 части) от разглеждания БЗС има наличие на повече от допустимите дървета и храсти и съответно тази площ от БЗС е неизползваема. Илюстрация на написаното е нарочна разпечатка от ортофотокарта за кампания 2016г. (лист 91).

От заявените за подпомагане 0,48 ха площ, представляваща БЗС №00672-38-1-3, действително 0,9 ха не попадат в специализиран слой “Площи, допустими за подпомагане”, тъй като в тази част от разглеждания БЗС е налична дървесна и храстова растителност, която препятства пашуването, а тревостоят е с височина, по-голяма от нормативно определеният с разпоредбите на Наредба №2/17.02.2015г., отм. Илюстрация на написаното е нарочна разпечатка от ортофотокарта за кампания 2016г. (лист 89).

От заявените за подпомагане 4,1 ха площ, представляваща БЗС №00672-68-1-8, действително цялата площ не попада в специализиран слой “Площи, допустими за подпомагане”, тъй като площта на разглеждания БЗС е изцяло заета от тръстика, храсти, издънки от тополи. Респективно, този БЗС не представлява земеделска площ по смисъла на Наредба №2/17.02.2015г., отм. Илюстрация на написаното е нарочна разпечатка от ортофотокарта за кампания 2016г. (лист 90).

Предвид изложеното до тук, настоящият състав на съда намира, че оспореното по делото уведомително писмо се явява издадено при наличието на фактическо основание за целта, а именно- установено наличие на заявени за подпомагане площи по Мярка 11 “Биологично земеделие”, направление “Биологично растениевъдство”, предпоставящо намаляване на заявената за оторизиране сума за подпомагане за кампания 2016г. от 1 271,97 лв. на 872,05 лв., както и налагането на санкция за бъдещ период в размер от общо 4 610,80 лв. Респективно, оспореният по делото акт се явява издаден без противоречие с относимите материалноправни норми, противно на направеното от жалбоподателя възражение в този смисъл.

Оспореният по делото акт е издаден в съответствие с изискванията за форма на административния акт по чл.59, ал.2 от АПК, предвид направеното в акта посочване на фактическите и правни основания, послужили за издаването му, както и редът за неговото оспорване.

Най-сетне, процесното писмо се явява издадено и в съответствие с целта на закона, изразяваща се в държавно подпомагане на земеделските производители за развитие на ефективни земеделски и горски стопанства, както и средствата за това подпомагане да се управляват на основата на законността и да се препятства тяхното неправомерно разходване.

Следователно, като издадено от компетентен орган, в съответствие с целта на закона, без противоречие с относимите материалноправни разпоредби, при липсата на допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила и на изискванията за форма на акта, оспореното в настоящето производство уведомително писмо е валиден и законосъобразен индивидуален административен акт, жалбата против който акт е неоснователна и като такава не следва да бъде уважена.

С оглед очерталия се изход на делото, искането за присъждане на разноски в полза на жалбоподателя е неоснователно и не следва да бъде уважено. В полза на ответната администрация следва да се присъдят доказано направените разноски по делото (лист 72), както и юрисконсултско възнаграждение в минимален размер, определен по реда на чл.78, ал.8 от Гражданския процесуален кодекс (ГПК), във връзка с чл.37 от Закона за правната помощ ЗПП), чл.24 от Наредбата за заплащането на правната помощ (НЗПП) и чл.144 от АПК.

Така мотивиран, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на “Ленто” ООД, със седалище и адрес на управление: ***, ЕИК ***, против Уведомително писмо с Изх.№02-160-2600/8332 от 12.11.2018г. на заместник-изпълнителния директор на Държавен фонд “Земеделие” за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по мярка 11 “Биологично земеделие” от Програмата за развитие на селските райони 2014-2020г. за кампания 2016г. по заявление за подпомагане с УИН 16/040716/70547, с което на жалбоподателя е оторизирана сумата от 872,05 лв. и са наложени санкции за бъдещ период в общ размер от 4 610,80 лв.

ОСЪЖДА “Ленто” ООД, със седалище и адрес на управление: ***, ЕИК ***, да заплати на Държавен фонд “Земеделие”, ЕИК ***, сумата от 300,00 лева, представляваща направени по делото разноски; както и сумата от 100,00 лв., представляваща юрисконсултско възнаграждение.

Решението може да бъде обжалвано пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

Адм. съдия:.........................

/Н.Бекиров/