Решение по дело №244/2020 на Административен съд - Плевен

Номер на акта: 331
Дата: 16 юни 2020 г.
Съдия: Цветелина Александрова Кънева
Дело: 20207170700244
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 26 февруари 2020 г.

Съдържание на акта

Р E Ш Е Н И Е

331

гр.Плевен, 16.06.2020 год.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

Административен съд - гр. Плевен, втори касационен състав, в открито съдебно заседание на девети юни две хиляди и двадесета година, в състав:        

                                                           Председател: Даниела Дилова

                                                           Членове: Цветелина Кънева

                                                                        Снежина Иванова

При секретаря Цветанка Дачева и с участието на прокурора Рачева, като разгледа докладваното от съдия Кънева касационно административно-наказателно дело № 244 по описа за 2020 г. на Административен съд - Плевен и за да се произнесе, взе предвид следното:

            Производството е по чл.63, ал.1, изр.2 ЗАНН във връзка с чл.348 НПК и чл.208 и сл. АПК.

С Решение № 60 от 04.02.2020 г., постановено по НАХД № 2555 по описа за 2019г., Районен съд – Плевен е потвърдил Наказателно постановление  № 19-0938-003997 от 07.08.2019г. на Началник сектор към ОД на МВР - Плевен, сектор „Пътна полиция“, с което на В.Е.А. ***, на основание чл.175А, ал.І, пр.3 от ЗДвП е наложено административно наказание глоба в размер на 3000 /три хиляди/ лева и лишаване от право да управлява МПС за срок от 12 месеца, за извършено нарушение по чл.104Б, т.2 от ЗДвП.

Срещу решението е подадена касационна жалба от В.Е.А., в която са наведени доводи, че съдебният акт е необоснован. Сочи се, че нито актосъставителят, нито АНО са приели, че е създадена опасност за другите участници в движението, а само за секунда-две задната част на управлявания автомобил се е занесла. Твърди  се, че районният съд е приел за несъществено обстоятелството, че в съставения АУАН е записано, че е при извършване на маневра десен завой, а в последствие е поправено ръчно, че това действие е при ляв завой. Посочва се, че приемайки необосновано тази  фактическата обстановка районният съд е счел, че деянието е съставомерно и правилно е квалифицирано като нарушение по чл. 104Б, т. 2 от ЗДвП, като е отбелязал, че това е „дрифт” в общоговоримия език и този ефект не може да настъпи при нормално управление на MПC. Сочи се, че в ЗДвП не се съдържа легална дефиниция на понятието дрифти липсата на такова определение прави недопустимо налагането на санкции за нарушение, което законодателят не е описал и въздигнал в санкционен състав и свободната интерпретация, на който и да е термин не позволява използването му за целите на административнонаказателното производство. Сочи се още как в техническата литература е обяснен ефектът „дрифт“. Твърди се, че използваните от районния съд като съдебна практика решения са с различна фактическа обстановка. Твърди се, че от седем години е водач на МПС и няма нито едно нарушение, единственото отразено е за непоставен колан като пътник. В заключение се моли за отмяна на решението на районния съд и се иска присъждане на разноски.

От ответника не е подаден отговор по касационната жалба.

В съдебно заседание касаторът В.Е.А. се явява лично и с адв.Л.И. с надлежно пълномощно, който излага подробни съображения за незаконосъобразност на решението на районния съд, аналогични на наведените в касационната жалба. Претендира разноски.

В съдебно заседание ответникът – ОД на МВР – Плевен не се представлява. Представено е писмено становище от процесуален представител, в което са изложени съображения за неоснователност на касационната жалба. Претендира се присъждане на юрисконсултско възнаграждение и се прави възражение за заплащане на адвокатски хонорар на касатора.

Представителят на Окръжна прокуратура - Плевен дава заключение, че решението на районния съд е правилно и следва да бъде оставено в сила.

Съдът, след като прецени събраните по делото доказателства и обсъди доводите на страните, намира за установено следното:

Касационната жалба е подадена в законоустановения срок и от надлежна страна, при удостоверена представителна власт и е допустима за разглеждане.

Разгледана по същество, е неоснователна.

С обжалваното наказателно постановление е реализирана административно-наказателната отговорност на А. за това, че на 25.07.2019г. в 17:20часа в гр.Плевен, на кръстовището образувано от ул.“Димитър Константинов“ и ул.“Кирил и Методий“, с посока на движение към бул.“Христо Ботев“, като водач управлява собствения си л.а. *****с рег.№*****и извършва следното: При навлизане в горепосоченото кръстовище, извършване на ляв завой и продължаването на движението по ул.“Кирил и Методий“ (улици отворени за обществено ползване), умишлено занася задната част на автомобила вляво и дясно (дрифти), като рязко ускорява скоростта, като по този начин не използва пътя по предназначение; слънчево време, суха настилка. Нарушението е квалифицирано по чл.104Б т.2 от ЗДвП.

За да потвърди наказателното постановление районният съд е приел, че описаната в акта и НП фактическа обстановка се установява от събраните по делото доказателства. Посочил е, че извършената в акта поправка не представлява съществено нарушение, ограничаващо правото на защита на наказаното лице, тъй като не са представени доказателства и няма твърдения, че тази поправка е направена единствено в оригиналния, приложен по делото екземпляр на АУАН, не и в индигирания, връчен на А.. Посочил е още, че извършената поправка няма за последица друга, различна правна квалификация на деянието, за да се квалифицира като съществено процесуално нарушение. Счел е, че А. е автор на нарушението по чл.104Б т.2 от ЗДвП и правилно е ангажирана отговорността му по чл.175А ал.1 пр.3 от ЗДвП. В тази връзка се е позовал на свидетелските показания, от които се установява, че водачът умишлено е поднасял задната част на автомобила чрез рязко подаване на газ при извършване на маневра-завиване на ляво и по този начин е създал опасност за останалите участници в движението, тъй като не е използвал пътя отворен за обществено ползване по предназначение. Посочил е още, че ефектът „дрифт“ не може да настъпи при нормално управление, без значение начина, по който е постигнат от водача на автомобила. Посочил е също, че действията на А. са извършени в централната част на населеното място при наличието на други участници в движението, като всяко неовладяване на МПС и загуба на контрол в процеса на поднасянето му би могло да има фатални последици, поради което е налице създадена опасност за движението и участниците в него по смисъла на §6 т.28 от ДР на ЗДвП. Счел е, че за това нарушение е неприложима разпоредбата на чл.28 от ЗАНН, като този извод не може да бъде разколебан от факта, че А. е студен в редовна форма на обучение.

Касационната инстанция намира решението на районния съд за правилно, съответстващо на материалния закон и доказателствата по делото. Фактите са установени правилно и в пълнота, като при тяхната съвкупна преценка е изведен правния извод за доказаност на вмененото на А. нарушение по чл.104Б т.2 от ЗДвП. Фактическите констатации и правните изводи в тази насока формирани от районния съд се споделят от настоящия състав, поради което не е необходимо тяхното преповтаряне на основание чл.221 ал.2 изр.2 от АПК. 

Възраженията в касационната жалба са неоснователни. Касационната инстанция приема, че със своите действия А. е осъществил както от обективна, така и от субективна страна нарушението по  чл. 104б т. 2 от ЗДвП, като правилно е ангажирана административно-наказателната му отговорност за това нарушение и правилно му е наложена съответната санкция. С нормата на  чл. 104б т. 2 от ЗДвП законодателят въвежда забрана за водачите на МПС да използват пътищата, отворени за обществено ползване, за други цели, освен в съответствие с тяхното предназначение за превоз на хора и товари. От свидетелските показания на св.Х. се установява по безспорен начин, че водачът, извършвайки ляв завой, за да продължи движението си по ул.“Кирил и Методий“ влиза с висока скорост в кръстовището, занася автомобила в ляво, в дясно и в ляво, като с тази си маневра е принудил всички участници в движението, които би трябвало да навлизат и да преминават през кръстовището да спрат. Установява се също, че водачът е продължил движението по ул.“Кирил и Методий“ с висока скорост. А св.Д. сочи, че водачът при извършване маневра ляв завой умишлено е подал газ на автомобила с цел да извърши т.нар. дрифт, който се изразява в умишлено поднасяне на автомобила. Подобно поведение в градовете застрашава живота и здравето на останалите участници в движението, а също така и на случайно преминаващи пешеходци, поради което се характеризира с висока степен на обществена опасност. Като е достигнал до аналогичен правен извод, районният съд е постановил правилен съдебен акт.

При този изход на делото е основателно искането за присъждане на разноски в полза на ответника в размер на 100лева, съобразно представен списък по чл.80 от ГПК, представляващи юрисконсултско възнаграждение.

Воден от горното и на основание чл.63, ал.1, изр.2 от ЗАНН, във връзка с чл.221, ал.2, пр.1 от АПК, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 60 от 04.02.2020 г., постановено по НАХД № 2555 по описа за 2019 г. на Районен съд – Плевен.

ОСЪЖДА В.Е.А. ***, ЕГН:**********, да заплати в полза на Областна дирекция на МВР-Плевен разноски в размер на 100лева /сто лева/.

РЕШЕНИЕТО не подлежи на оспорване.

Преписи от решението да се изпратят на страните.

 

 

 ПРЕДСЕДАТЕЛ:/п/                                  ЧЛЕНОВЕ: 1. /п/                         2./п/