Определение по дело №697/2022 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 2149
Дата: 27 октомври 2022 г.
Съдия: Михаил Драгиев Русев
Дело: 20227240700697
Тип на делото: Касационно частно административно дело
Дата на образуване: 10 октомври 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

О   П   Р   Е   Д   Е   Л   Е   Н   И   Е

 

   2149                               27.10.2022 год.                         град Стара Загора

 

Старозагорският административен съд, в закрито съдебно заседание на двадесет и седми октомври две хиляди и двадесет и втора година, в състав:

 

  Председател: ГАЛИНА ДИНКОВА

 

                                                   Членове: МИХАИЛ РУСЕВ

ЯНИЦА ЧЕНАЛОВА

 

като разгледа докладваното от съдия М. Русев ЧКАД №697 по описа за 2022 год., за да се произнесе, съобрази следното:                                                       

 

Производството е по реда на чл.229, ал.1 от АПК, във връзка с чл.149, ал.2 от АПК.

Образувано е по частна жалба от М.Г.Х.,*** против постановеното в закрито съдебно заседание определение №601 от 20.09.2022 год. по адм. дело №504/2022 год. по описа на Административен съд Стара Загора, с което е оставена без разглеждане жалбата му против мълчаливия отказ на Началника на Затвора да се произнесе по подадената от негова страна молба с вх.№М-257/29.06.2022 год..

В частната жалба са изложени съображения, че чл.150, ал.1, т.4 от ЗИНЗС не отменя отговорността за спазване на законността в Затвора, която законодателят е вменил на Началника на Затвора съгласно чл.15, ал.1, т.4 от ЗИНЗС. В жалбата си бил цитирал доклад на омбудсмана, съгласно който спалните помещения на 2-ра ЗПС, в която е настанен и самият той, не предоставят достатъчно проветряване на въздух в тях, ако през горещите летни месеци не са отворени. Именно въз основа на този доклад се базира и подадената от негова страна молба до Началника на Затвора Стара Загора и дадените с този доклад предписания. Това е  основанието и Началника на Затвора да се произнесе по неговата молба. Не отварянето на прозорците според Х. нарушава правата му по чл.3 от ЗИНЗС.

Ответника Началника на Затвора, чрез процесуалният си представител в депозираният отговор на частната жалба изразява становище за нейната неоснователност, като за това излага подробни съображения.

Съдът след като взе в предвид доводите на страните, намира за установено следното:

На 29.06.2022 год. е депозирана молба от М.Г.Х.,*** до Началника на Затвора Стара Загора, с която е поискал през горещите летни дни да разреши да бъдат отваряни /през светлата част на денонощието/ капандурите на вътрешните отвори /прозорци/ и да биват държани отворени /по искане на лишените от свобода/ с цел обмен и циркулация на въздуха в спалните помещения, с което да се предотврати нагорещяването им до степен невъзможна за дишане от лишените от свобода, настанени в постоянно заключените спални помещения.

Съдът след като е разгледал приложените писмени доказателства е стигнал до извода, че не е налице годен за обжалване индивидуален административен акт. За да стигне до този извод, съдът е приел, че административните органи издават административни  актове само в предвидените от закона случаи. Съгласно чл.150, ал.1, т.4 от ЗИНЗС, медицинските специалисти в лечебните заведения към местата за лишаване от свобода изпълняват задълженията на здравни инспектори и дават задължителни предписания относно състоянието на осветлението, отоплението, канализацията и проветряването на спалните и работните помещения, които началниците на затвора са длъжни да изпълняват. Изричната компетентност да установят необходимостта от допълнително проветряване е на медицинските специалисти, а Началника на Затвора е длъжен да ги изпълни. След като Началника на Затвора няма правомощия да издаде искания административен акт, а е длъжен да изпълни предписанията на здравните инспектори относно проветрението на спалните помещения, то се налагало извода, че мълчалив отказ за издаване на положителен административен акт не е формиран.

Определението е правилно и постановено в съответствие с приложимия материален закон.

Съгласно разпоредбата на чл.58, ал.1 от АПК, не произнасянето на административния орган в определения законов срок по искане, с което е бил сезиран, се смята за мълчалив отказ за издаване на акта. За да е налице мълчалив отказ по смисъла на посочената правна норма, е необходимо да се установи от една страна подадено искане за издаване на административен акт и от друга – бездействие на административния орган при нормативно установено задължение да се произнесе по искането, с което е сезиран. Следователно законовата фикция е относима и приложима при не произнасяне в срок по въпрос, за който органът е бил надлежно сезиран и има задължение да се произнесе с издаване на съответния акт, като само в този случай не произнасянето формира мълчалив отказ, подлежащ на съдебно обжалване и контрол за законосъобразност по реда на АПК.

В случая съдът приема, че не е налице формиран мълчалив отказ на Началника на Затвора Стара Загора по подадената молба, като съображенията за това са следните:

Безспорно е по делото, че е подадена молба, с която е поискано от страна на Началника на Затвора да „разреши да бъдат отваряни /през светлата част на денонощието/ капандурите на вътрешните отвори /прозорци/ и да биват държани отворени /по искане на лишените от свобода/ с цел обмен и циркулация на въздуха в спалните помещения, с което да се предотврати нагорещяването им до степен невъзможна за дишане от лишените от свобода, настанени в постоянно заключените спални помещения“, но съдът намира, че за Началника на Затвора Стара Загора не съществува нормативно задължение за произнасяне по тази молба.

На първо място, в подадената молба не е налице изрично искане за издаване на индивидуален административен акт. Направено е искане да се разреши, но не и да разпореди, отварянето на посочените прозорци, нямаме и искане за издаване на заповед или друг индивидуален административен акт.

На второ място, не е налице и компетентност на Началника на Затвора Стара Загора да разреши исканото отваряне на прозорци. Както правилно и приел съдът, касае се за проветрение на помещения в Затвора, което проветрение е част от здравния контрол. Установяването на необходимостта от такова проветрение, законодателят е възложил на медицинските специалисти в лечебните заведения към местата за лишаване от свобода. Единствено и само в техните правомощия е да разпоредят исканото от Х. отваряне на прозорци за осъществяване проветрението на спалните помещения в Затвора, ако са налице предпоставки за това. Ето защо като е адресирал молбата си до Началника на Затвора Стара Загора, М.Х. не е сезирал компетентния за това орган. След като за Началника на Затвора Стара Загора не е налице нормативно установено задължение в ЗИНЗС и ППЗИНЗС да разреши исканото от частния жалбоподател, то е невъзможно да се формира и мълчалив отказ по смисъла чл.58, ал.1 от АПК.

В допълнение следва да се изложи следното:

Съгласно чл.91а, ал.1 от Конституцията на Република България Омбудсманът се застъпва за правата и свободите на гражданите. Неговите правомощия са уредени в Закона за омбудсмана. Омбудсманът е обществен защитник, който насърчава и защитава правата на човека и основните свободи и се застъпва с предвидените в закона средства, когато с действие или бездействие се засягат или нарушават правата и свободите на гражданите от държавните и общинските органи и техните администрации и от останалите субекти по чл.2, ал.2 от Закона за омбудсмана. По смисъла на  чл.19, ал.1, т.4 от Закона за омбудсмана правомощие на Омбудсманът е отправянето на препоръки за възстановяване на нарушени права и свободи пред съответните органи, техните администрации, лицата, на които е възложено предоставянето на обществени услуги и частноправните субекти. На основание чл.28 от Закона за омбудсмана, органите и лицата, адресати на отправените от Омбудсмана препоръки са длъжни да ги разгледат в 14-дневен срок и да го уведомят за предприетите от тях мерки. Омбудсманът изпълнява и функциите на Национален превантивен механизъм по смисъла и в съответствие с Факултативния протокол към Конвенцията на ООН против изтезанията и другите форми на жестоко, нечовешко или унизително отнасяне или наказание /вж. чл.19, ал.2 от Закона за омбудсмана/. В Правилникът за организацията и дейността на Омбудсмана са доразвити правомощията на органа, като липсата на мерки за изпълнение на препоръките за преустановяване извършването на определени административни действия и възстановяване на нарушени права и свободи е основание за включване на случая в годишния доклад или в отделен доклад пред Народното събрание /вж. чл. 40, т.1 и т.2 и чл. 41 от Правилника/.

От гореизложеното следва, че така отправените препоръки подлежат на задължително разглеждане, но нямат задължителен характер за  адресатите си. Не изпълнението им е основание за включването на препоръките в годишния доклад, без каквато и да е било последваща санкция за адресата. На официалният сайт на Омбудсмана на Република България се съдържат данни за доклад на националния превантивен механизъм за извършена проверка в затвора в град Стара Загора, затворнически общежития от открит тип „Стара Загора“ и „Верея“, затворническо общежитие от закрит тип „Черна гора“, арест – гр. Стара Загора; ОДМВР – гр. Стара Загора и РУП – гр. Чирпан - https://www.ombudsman.bg/bg/p/doklad-na-natsionalniya-prevantiven-mehaniza-533 . Съдържанието му обаче е недостъпно, като не може да се осъществи проверка дали са отправени препоръки, до кого и какви са тези препоръки. Всъщност дори да са отправени такива до Началника на Затвора Стара Загора, то това обстоятелство е ирелевантно за настоящето производство. Оспорен е мълчалив отказ на Началника на Затвора Стара Загора да се произнесе по подадената молба от М.Х., но не и бездействие по отношение на отправени препоръки. Всъщност дали такива са налице или не, не може да се установи.

Водим от горното и на основание чл.235 от АПК, Старозагорски административен състав, тричленен

 

О  П  Р  Е  Д  Е  Л  И  :

 

ОСТАВЯ В СИЛА определение №601/20.09.2022 год., постановено по административно дело №504/2022 год. по описа на Административен съд Стара Загора.

 

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

                                                           ЧЛЕНОВЕ: 1.     

                                                                          

 

                                                                                 2.