О П Р Е Д Е Л Е Н И Е
№
360
`
град Велико Търново
30.07.2019
година
Административен
съд – Велико Търново, VI
- ти състав, в закрито съдебно заседание на тридесети юли през две хиляди и деветнадесета
година, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: Росен Буюклиев
като
разгледа докладваното от съдия Буюклиев адм.дело № 384 по описа на Административен съд – Велико
Търново за 2019г., за да се произнесе, взе предвид следното:
Производство по реда на чл.145 от АПК.
Жалбоподателят
Община Велико Търново е обжалвал решение №РД-02-36-708/05.06.2019 г., с което
на основание чл.29, ал.1, т.9 от НАРЕДБАТА за администриране на нередности по
Европейските структурни и инвестиционни фондове /Наредбата/ е приключен сигнал
№970, регистриран в Регистъра на сигнали и нередности в Главна дирекция
„Стратегическо планиране и програми за регионално развитие“ към МРРБ във връзка
с нарушения при процедура по възлагане на обществена поръчка с предмет
„Упражняване на строителен надзор на дейности по извършване на СМР по проект
„Привлекателна и съхранена автентична градска среда на град Велико Търново“ по
приоритетна ос 1„Устойчиво и интегрирано градско развитие“ на ОП „Региони в
растеж 2014-2020“ по договор за безвъзмездна финансова помощ № BG 16RFOP001-1.009-0004
–C1“, с което не се налага допълнителна
финансова корекция към вече наложената с решение №РД-02-36-507/21.05.2018 г. на
същия орган, но се определя размер на финансова корекция за констатираните
нарушения от 5% върху стойността на договор за обществена поръчка, сключен с
изпълнителя „Пътстрой инженеринг“ АД на стойност от 164 956, 01 лв.
В
представеното по делото становище от страна на ответника, ръководителя на УО на
ОП „Региони в растеж 2014 -2020“ се поддържа, че по същият договор, сключен по
реда на ЗОП с „Пътстрой инженеринг“ АД е администрирана нередност №283, въз
основа на която е издадено решение № РД-02-36-507/21.05.2018
г., като е налице висящност по спора за
законосъобразността му пред ВАС, пред когото е образувано дело №648/2019 г.
Сочи се, че при постановено решение в полза на ответника, то правният интерес
за оспорването на настоящото решение ще отпадне, тъй като така или иначе ще се
потвърди наложената с предходното решение финансова корекция от 5%, към която
настоящото решение не определя допълнителен размер.
С протоколно определение по делото от 15.07.2019 г.
настоящият състав е счел спора за изяснен от фактическа страна и е дал ход на
делото по същество.
При преглед на представената преписка и след
проверка в интернет страницата на ВАС, настоящият състав намира, че неправилно
е дал ход на делото по същество при наличие на предпоставката по чл.229, ал.1,
т.4 от ГПК вр. с чл.144 от АПК.
От преписката се установява, че с уведомление за
нередност №179/2018 г. е регистрирана
нередност №283, която касае договора от 19.09.2017 г., сключен с оператора
„Пътстрой инженеринг“ АД, т.е. касае същите допустими разходи, засегнати от
нередността, които са засегнати и от нередностите, констатирани с понастоящем
оспореното решение на ответника.
Посоченото решение на ответника е било обжалвано по
реда на чл.73, ал.4 от ЗУСЕСИФ пред Административен съд Русе. Служебно на
настоящата инстанция е известно, че в този съд е било образувано АД №295 от
2018 г., като е постановено решение № 43/20.11.2018 г., с което е отменено решение №
РД-02-36-507/21.05.2018 г. на ответника в частта му, с която е установена
нередност по т.10 от Раздел I на Приложение №1 към чл.2, ал.1 от Наредбата за
посочване на нередности, представляващи основания за налагане на финансови
корекции и процентните показатели за определяне на размера на финансовите
корекции по реда на ЗУСЕСИФ и е установено нарушение по чл.39, ал.3, т.1 от
ППЗОП вр. с чл.2, ал.2 от ЗОП, като в останалата част
оспорването е отхвърлено, като на практика наложената по реда и при условията
на чл.7 от Наредбата за посочване на
нередности, представляващи основания за извършване на финансови корекции, и
процентните показатели за определяне размера на финансовите корекции по реда на
Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни
фондове ФК от 5 % върху допустимите разходи по засегнатия договор е потвърдена.
От интернет страницата на ВАС е видно, че това решение е обжалвано от
настоящият жалбоподател и от настоящият ответник, като е образувано АД № 648 по описа за 2019 година на ВАС. Към настоящият
момент решение по това дело не е публикувано на страницата на ВАС.
След като с настоящото решение на ответника се
приключва нередност, свързана с допустимите разходи по договора на община
Велико Търново с „Пътстрой инженеринг“ без определяне на допълнителна финансова
корекция с мотив, че такава е определена в решение № РД-02-36-507/21.05.2018 г. на ответника,
спорът по законосъобразността на което не е приключил с влязъл в сила съдебен
акт, то е налице преюдициалност на спора по законосъобразността
на посоченото решение на ответника, резултатът от който обуславя и правилното
решение на спора по настоящото дело. Всъщност при потвърждаването на решението
на Административен съд – Русе настоящата жалба би била недопустима поради липса
на интерес. Така или иначе разходите по засегнатия от нередности договор с „Пътстрой
инженеринг“ в този случай ще бъдат коригирани чрез отменяне на предоставената финансова
подкрепа със средства от ЕСИФ за финансирането му, като настоящото решение няма
за последица отнемане на такава подкрепа, т.е. то по същество не представлява
решение за налагане на финансова корекция по смисъла на разпоредбата на чл.73, ал.1 от ЗУСЕСИФ и не
поражда последиците, предвидени в разпоредбите на чл.75, ал.1 и ал.3 от
ЗУСЕСИФ. ОБратно, в случай, че решение №
РД-02-36-507/21.05.2018 г. на ръководителя на УО на ОП „Региони в растеж“ бъде
отменено, то администрирането на настоящата нередност чрез извършване на
корекция би довело до ефективно отнемане на предоставената безвъзмездна финансова
подкрепа в размера, посочен в понастоящем оспореното решение по аргумент от
чл.71, ал.5 от ЗУСЕСФ. Аргумент за това следва от логическото тълкуване на
чл.72, ал.4 от ЗУСЕСИФ.
Посоченото по-горе налага извода, че следва дадения
ход на делото по същество да се отмени, като производството по делото бъде
спряно до окончателното решаване на спора за законосъобразността на решение №№
РД-02-36-507/21.05.2018 г. на ръководителя на УО на ОП „Региони в растеж“ с
решение по АД № 648 по описа за 2019 година на ВАС.
Ето
защо и на основание чл.229, ал.1, т.4 от ГПК съдът
О П Р Е Д Е Л И:
ОТМЕНЯ
протоколното си определение от 15.07.2019 г., с което делото е обявено за
изяснено и е даден ход по същество.
СПИРА
на основание член 229, ал.1, т.4 от Гражданския процесуален кодекс
производството по делото до произнасянето на Върховния административен съд по
административно дело № 648 по описа за 2019 година
на ВАС.
Указва
на ответника, че след произнасянето на Върховния административен съд със
окончателен съдебен акт по АД №648 по описа за 2019 година
на ВАС, следва да представи на настоящия съд препис от
този акт с оглед възобновяване на производството.
Определението
може да се обжалва с частна жалба в 7-дневен срок от съобщаването му на
страните пред Върховния административен съд.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: