Решение по дело №2880/2022 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 1030
Дата: 5 юни 2023 г.
Съдия: Петър Георгиев Касабов
Дело: 20227180702880
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 8 ноември 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

РЕШЕНИЕ

 

  1030

 

гр. Пловдив,  05.06.2023 год.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ, І отделение, XXVII състав в публично заседание на четвърти май през две хиляди двадесет и трета година в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ПЕТЪР КАСАБОВ

                                                                                                   

при секретаря ПЕТЯ ДОБРЕВА, като разгледа докладваното от Председателя адм. дело № 2880 по описа за 2022 год., за да се произнесе взе предвид следното:

І. Производството и исканията на страните:

1. Производството е по реда на чл. 145 и сл. от АПК вр. чл. 43, ал. 4 от Закона за подпомагане на земеделските производители /ЗПЗП/.

2. Образувано е по жалба на В.Д.Б., ЕГН **********, с адрес: ***, против Уведомително писмо изх. № 02-160-6500/16770#8 от 05.10.2022 г., издадено от зам. изпълнителен директор на ДФ "Земеделие" за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ за кампания 2019 г. в частта, с която е отказано изплащането на субсидия в общ размер от 6239,46 лв. и е наложена санкции за бъдещ период - СП /основна/ в размер на 2833,40 лв.

В жалбата са изложени съображения за нищожност и незаконосъобразност на оспорения административен акт и се иска неговата отмяна. Твърди се, че наложените намаления и санкции са обосновани с резултати от административна проверка, която е незаконосъобразна и за която оспорващият не е бил уведомен.  Иска се присъждане на сторените в съдебното производство разноски.

3. Ответникът – зам. изпълнителен директор на ДФ "Земеделие" за извършена, чрез процесуалния си представител – юрисконсулт М. , поддържа становище за неоснователност на жалбата. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

4. Окръжна прокуратура - гр. Пловдив, редовно уведомена за възможността за встъпване в настоящото производство, не взема участие.

 

 

ІІ. По допустимостта:

5. Жалбата е подадена в предвидения процесуален срок при наличието на правен интерес срещу акт, подлежащ на съдебен контрол, поради което се явява ДОПУСТИМА.

ІІІ. Фактите по делото:

6. В.Д.Б. е подал заявление за подпомагане за кампания 2019 година с УРН: 626484 и УИН: 16/030619/99383, като е кандидатствал за подпомагане по Схема за единно плащане на площ /СЕПП/, Схема за преразпределително плащане /СПП/, Схема за плащане за селскостопански практики, които са благоприятни за климата и околната среда – зелени директни плащания /ЗДП/, Схема за обвързано подпомагане за плодове /основна група/ - СП /основна/, Схема за обвързано подпомагане за плодове /Сливи и десертно грозде/ - СП /други/, Схема за преходна национална помощ за земеделска земя на хектар /ПНДП/ и Компенсаторни плащания за други райони, засегнати от значителни природни ограничения /Подмярка 13. 2/НР2/.

Видно от таблицата на използваните парцели за 2019 година, декларирани са 17 парцела за подпомагане с общо площ 9,89 ха, находящи се в землищата на с. Беловица, с. Белозем, с. Зелениково, с. Катуница, с. Старо Железаре и гр. Хисаря.

7. При проверки на място в периода 14.08.2019г. – 01.10.2019г. е констатирано, че част от посетените петнадесет парцела са недопустими за подпомагане.

Относно парцели: 30750-147-2-3 с площ 0,20 ха, с. Зелениково, вид култури – сливи, заявен по СЕПП, ПНДП и СП (други); 68967-353-1-2 с площ 0,46 ха, с. Старо Железаре, вид култури – ябълки, заявен по СЕПП и СП (основна); 68967-353-2-1 с площ 0,42 ха, с. Старо Железаре, вид култури – ябълки, заявен по СЕПП и СП (основна); 77270-192-1-11 с площ 0,63 ха, гр. Хисаря, вид култури – ябълки, заявен по СЕПП и СП (основна), е установено, че не са засети с декларираните култури, а са заети от храсти и друга нежелана растителност.

Относно парцела в землището на с. Беловица, общ. Хисаря, 03589-137-6-3(46925341) с площ 0,10 ха, вид култури – ливади за косене, заявен по СЕПП; 03589-137-38-1 (47138804) с площ 0,25 ха, вид култури – ливади за косене, заявен по СЕПП; 03589-137-35-1(47119608). с площ 0,18 ха, вид култури – ливади за косене, заявен по СЕПП, е  установено, че декларираната култура 315000 – ливади за косене (постоянни паисща) не е налична, тъй като площите са изорани. Констатирано е, че не е спазена забраната за разораване/преобразуване на екологично чувствителни постоянно затревени площи по реда на чл. 45, параграф 1 от Регламент (ЕС) № 1307/2013.

Относно парцели: 03589-137-15-7 (46423927) с площ 0,73 ха, вид култури – площи с угари и 03589-137-39-1 (47145343) с площ 0,41 ха, вид култура - площи с угари, са установени съответно 0,5 ха и 0,15 ха недопустими площи, представляващи необработени части, храсти и нежелана растителност.

Констатациите са подкрепени със снимков материал, маркиран с дати 30.09.2019г. и 01.10.2019г. За резултатите от извършената проверка жалбоподателят е информиран с Уведомително писмо с изх. № 01-162-6500/579 от 10.10.2019 г., към което е приложено копие от доклада за проверката.

8. При тази фактическа обстановка и в изпълнение на влязло в сила решение № 2386 от 06.12.2023г., постановено по адм. дело № 2241/2021г. на Административен съд – Пловдив, зам. изпълнителен директор на ДФ "Земеделие" е издал Уведомително писмо изх. № 02-160-6500/16770#8 от 05.10.2022 г. за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ за кампания 2019 г.

В съдържанието на Таблица №  1 са отразени площите с констатирани несъответствия по схеми и мерки за директни плащания за кампания 2019 г. Посочени са идентификаторите на парцелите:  30750-147-2-3; 68967-353-1-2;  68967-353-2-1; 77270-192-1-11;  03589-137-15-7 и 03589-137-39-1, с общо недопустима площ от 1,91 ха. Според колона четвърта за парцели 03589-137-15-7 и 03589-137-39-1 са установени 0,05 ха и 0,15 от заявените за подпомагане площи, които не се стопанисват или не отговарят на условията за допустимост за подпомагане. Дадени са пояснения за всяка колона от таблицата с препратки към приложимото законодателство и основанията за намаления на заявените площи за подпомагане.

Посочени са отделно по схеми и мерки всички оторизирани суми по допустимите за подпомагане площи като е направена препратка към приложимите правни норми. 

В съдържанието на Таблица №  3 е отразена общо установената обработваема площи по ЗДП – 2,33 ха, от която 0,46 ха намалена площ поради неспазване на забраната за разораване/преобразуване на екологично чувствителни постоянно затревени площи съгласно чл. 45, пар. 1 от Регламент (ЕС) 1307/2013, както и 0,23 ха административно санкционирана площ съгласно чл. 28 от Делегиран Регламент (ЕС) № 640/2014 на Комисията.

В съдържанието Таблица № 4 са обобщени данните за площите с констатирани несъответствия, заявени по СП /основна/ и СП /други/,  за парцели: 30750-147-2-3 – 0,2 ха; 68967-353-1-2 – 0,46 ха;  68967-353-2-1 – 0,42 ха; 77270-192-1-11 - 0,63 ха.

Посочени са размери и дати на извършени плащания по посочените схеми и мерки. Отбелязано е, че по схемите, базирани на площ, администрирани съгласно чл. 19 от Делегиран Регламент № 640/2014 на Комисията, за кампания 2019 са наложени санкции за бъдещ период, както следва: СП /основна/ - 2833,40 лв.

9. По делото бе допусната съдебно-агрономическа експертиза (САЕ), с вещо лице М.В. - агроном, чието заключение се прие без резерви от страните и се кредитира с доверие от съда. Според заключението на вещото лице оторизираните за изплащане суми по заявените схеми/мерки за подпомагане са изчислени правилно. Намаленията по недопустимата за подпомагане площ от 1,91 ха са съобразени с резултатите от извършените проверки на място. Относно засаждането на плодни дръвчета вещото лице сочи като най – подходящи есенният и пролетен период от годината.

10. По делото се събраха показанията на свидетеля Б. С. Б. - съпруга на жалбоподателя, която заявява, че през кампания 2019 г. са имали овощни градини – ябълки, сливи, в с. Старо Железаре и с. Катуница. През месец ноември засадили нови фиданки – сливи в с. Старо Железаре и с. Катуница. Относно добивът от заявените за подпомагане парцели, вещото лице констатира, че няма данни земеделският производител  в срок от 01 до 31 януари 2020г. да е подал декларация за кампания 2019 г. съгласно чл. 32, ал. 1 от Наредба № 3 от 17.02.2015г., както и да е представил документи за реализирана продукция по схемите за обвързано подпомагане за плодове.

11. Относно компетентността на ответния административен орган е представена заповед № 03-РД/3088/22.08.2022г., с която на основание чл. 20 и чл. 20а от Закона за подпомагането на земеделските производители изпълнителният директор на ДФЗ му е делегирал правомощието да издава уведомителни писма по схемите и мерките за директни плащания.  

IV. От правна страна:

12. Правилата на чл. 20, т. 2 и 3 вр. чл. 20а, ал. 1, 2, 4 и 5 от ЗПЗП предвиждат компетентност за изпълнителният директор на ДФ „Земеделие“ да организира и ръководи дейността на Разплащателната агенция, като в отношенията между фонда и получателите на кредити, държавни помощи, безвъзмездна финансова помощ, гаранции и субсидии може да сключва административни договори и да издава административни актове. Тези правомощия изпълнителният директор на ДФ „Земеделие“ може да делегира със заповед на заместник изпълнителните директори и на директорите на областните дирекции на фонда.

Разпоредбата на чл. 29, ал.1 от Наредба № 3 от 17.02.2015 г. за условията и реда за прилагане на схемите за директни плащания (ред. ДВ, бр. 19 от 2017 г.) предвижда, че право на подпомагане по схемата за обвързано подпомагане за плодове имат земеделските стопани на територията на цялата страна, които стопанисват минимум 0,5 ха (заедно или поотделно) допустими за подпомагане площи с плодове от следните видове култури: ягоди, малини, ябълки, круши, кайсии и зарзали, череши, вишни, праскови и нектарини. Размерът на помощта по схемата по ал. 1 се определя за толкова заявени и допустими за подпомагане хектари, за колкото земеделските стопани са реализирали количество плодове по ал. 2, т. 3 и са представили доказателства за това.

Според чл. 32 от Наредба № 3 от 17.02.2015 г., кандидатите по схемите по чл. 29, 29а, 30, 30а, 30б, 30в и 31 удостоверяват добиви от заявените площи за заявената култура, като представят декларация и опис по образец, утвърден от изпълнителния директор на Държавен фонд "Земеделие" за произведената продукция през годината на кандидатстване, както и документи, които доказват нейната реализация.

Според чл. 43, ал. 4 ЗПЗП, разплащателната агенция намалява размера на плащането или отказва плащане по ал. 3 съгласно критериите, установени в законодателството на Европейския съюз.

Съгласно чл. 13, ал. 1 от Наредба № 6 от 24.02.2015 г. за прилагане на мярка 13 "Плащания за райони с природни или други специфични ограничения" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г. Държавен фонд "Земеделие" – Разплащателна агенция, може да откаже изплащането на финансова помощ частично или изцяло, когато:  кандидатът за подпомагане е заявил по-големи площи в сравнение с реално ползваните от него; кандидатът за подпомагане не отговаря на условията за предоставяне на финансова помощ или не е спазил ангажимент, свързан с условие за предоставяне на помощта; кандидатът за подпомагане не спазва изискването по чл. 5, ал. 1, т. 1 - да извършва земеделска дейност върху декларираните площи и да спазва правилата за кръстосано съответствие съгласно чл. 91, чл. 93 и приложение ІІ от Регламент (ЕС) № 1306/2013 за цялата си селскостопанска дейност и през цялата календарна година.

Според чл. 19 от Регламент (ЕС) 640/2014, ако във връзка с дадена група култури по член 17, параграф 1 площта, декларирана за целите на схеми за помощи или мерки за подпомагане на площ, се установи свръхдеклариране с над 50 %, за съответната група култури не се отпуска помощ или подпомагане за площ. Освен това на бенефициера се налага допълнителна санкция, равна на размера на помощта или подпомагането, отговарящи на разликата между декларираната площ и площта, установена в съответствие с член 18.

Правилото на чл. 28 от Регламент (ЕС) № 908/2014 на Комисията предвижда възможност, без да се засягат други правоприлагащи действия, предвидени в националното законодателство, държавите членки да прихващат неизплатените задължения на бенефициера, установени в съответствие с националното законодателство, от бъдещите плащания към бенефициера от разплащателната агенция, отговаряща за възстановяването на дълга.

Правилата на чл. 37 ЗПЗП предвиждат компетентност за Разплащателната агенция да извършва чрез Интегрираната система за контрол административни проверки на подадените заявления за подпомагане и проверки на място. Административните проверки се извършват автоматизирано, като резултатите от тях се отразяват само в административния акт, с който се взема решение по чл. 11а, ал. 1, т. 1 по заявленията за подпомагане. Проверките на място се извършват всяка година върху контролна извадка чрез инспекция на земеделското стопанство и методи за дистанционно наблюдение.

Разпоредбата на чл. 10б от Наредба № 5 от 27.02.2009 г. предоставя правомощие и поставя задължение за Държавен фонд "Земеделие" – Разплащателна агенция да уведомява кандидата чрез уведомително писмо за извършените оторизации и плащания по схемите и мерките по чл. 1 по реда на АПК. Предвиденото от законодателя уведомително писмо обективира волята на административния орган за това кои права на кандидата се признават, т.е. какъв е размерът на оторизираното подпомагане, респ. какви задължения възникват за кандидата, поради установения намаления, наложени санкции и прихващания. Предвид липсата на друг окончателен за производството по подпомагане административен акт, уведомителното писмо се характеризира с белезите на индивидуален административен акт от категорията по чл. 21 АПК - изричното волеизявление на административен орган, с което се създават права или задължения или непосредствено се засягат права, свободи или законни интереси на отделни граждани или организации.

Правилата на чл. 51 от Регламент (ЕО) № 796/2004 г. на Комисията от 21 април 2004 г. относно определяне на подробни правила за прилагане на интегрираната система за управление и контрол, кръстосано спазване и модулация, предвидена в Регламент (ЕО) № 1782/2003 г. на Съвета относно установяване на общи правила за схеми за директно подпомагане в рамките на Общата селскостопанска политика и за установяване на някои схеми за подпомагане на земеделски производители регламентират условията за намаление или изключване на помощта в случаи на свръхдеклариране. В понятията „наддекларирани” или „свръхдекларирани” площи и които площи са неодобрени и недопустими за подпомагане се включват площите, попадащи в недопустим по СЕПП физически блок и/или площ с недоказано ползване при заявяването й от друг бенефициент и/или площ, неотговаряща на изискванията за минимален размер на парцел, стопанство и/или площ, която не отговаря на условията за подпомагане при направена проверка на място от Технически инспекторат на Разплащателната агенция.

При тази фактическа и правна обстановка съдът намира, че оспореният административен акт е издаден от компетентен орган в предвидената от закона форма, без допуснати съществени процесуални нарушения и в съответствие с материалноправните норми и целта на закона.

Отчитайки спецификите на производство по ЗПЗП, оспореният административен акт съдържа нужните за законосъобразността на властническото волеизявление фактически и правни основания. Констатациите на контролните органи, послужили за налагане на процесните намаления и санкции за бъдещи периоди, са подкрепени с официални писмени документи, които не се оборват от кандидата. Събраните в хода на съдебното дирене свидетелски показания не разколебават установената при проверката на място фактическа обстановка. Твърденията, че през месец ноември оспорващият е засадил нови фиданки – сливи в с. Старо Железаре и с. Катуница, дори да бъдат кредитирани с доверие, се явяват неотносими към предмета на спора, тъй като констатациите за липса на декларирани култури - сливи се отнасят за имотите в с. Зелениково и гр. Хисаря, а за тези в с. Старо Железаре липсващата култура е ябълки. Отделно кандидатът не представя доказателства за реализирана продукция от декларираните и установени като недопустими площи, нито е подал декларация за това в сроковете по чл. 32 от Наредба № 3 от 17.02.2015 г. Тези обстоятелства се установяват и от приетата без възражения от страните съдебна експертиза.

Неоснователни са и възраженията за допуснати процесуални нарушения в хода на извършените административни проверки.  Ответният орган е осигурил възможности на жалбоподателя да се запознае с резултатите от тези проверки и да подаде възражения срещу констатациите на длъжностните лица. Проверките на място са подкрепени от изготвен  в хода на административно производство снимков материал, съдържащ данни за географски координати, номера на парцели, дати и моментно състояние на терена, поради което по аргумент от чл. 39 от АПК същият има сила и пред съда като годен доказателствен материал.

Оспорващият не повдига възражения относно констатациите, че част от заявените за подпомагане парцели с култура 315000 – ливади за косене (постоянни паисща)  са били разорани. Това обстоятелство се потвърждава и от ангажираните снимки на парцел 03589-137-38-1 (47138804) – л. 131, л. 132 и парцел 03589-137-35-1(47119608) -  л. 124 - л. 126.

Не се оспорва и обстоятелство, че установените от парцели 03589-137-15-7 (46423927) и 03589-137-39-1 (47145343) недопустими площи от 0,5 ха и 0,15 ха са представлявали необработени земи, храсти и нежелана растителност. Тези констатации също се подкрепят от представените снимки – л. 101, л. 102, л. 134 – л. 138.

По аргумент от чл. 29, ал. 3 от Наредба № 3, когато кандидатът не е изпълнил условието да реализира продукция от декларираните площи през годината на заявяване, същите се считат недопустими за подпомагане. Следователно, когато кандидатът за субсидия по общо заявление за плащания на площ не е представил изискуемият документ, тоест когато няма доказателства, че кандидата реално е произвел продукция и я е реализирал на пазара, се приема, че кандидатът – земеделски производител не произвежда подпомогнатата култура, поради което се счита, че той не е изпълнил задължението си относно парцелите, декларирани за подпомагане, и за това площите са свръхдекларирани (наддекларирани).

При липсата на реализирана продукция от заявената за подпомогне площ, законосъобразно на кандидата по реда на чл. 19, т. 2 от Регламент (ЕС) 640/2014 е определена допълнителна санкция, равна на размера на помощта или подпомагането, отговарящи на разликата между декларираната площ и площта, допустима и подлежаща на подпомагане.

Съдебната експертиза потвърждава, че оторизираните за изплащане суми по заявените схеми/мерки за подпомагане са изчислени правилно, а намаленията по недопустимата за подпомагане площ от 1,91 ха са съобразени с резултатите от извършените административни проверки и приложимите ставки за подпомагане през кампания 2019г.

Не се установява и нарушение на принципа за съразмерност, залегнал в чл. 6 от АПК, доколкото с административния акт не се цели да бъдат засегнати права на адресата в степен по-голяма от необходимото за изпълнение на законово установените правомощия на административния орган.

Мотивиран от горното при проверката по чл. 168 от АПК съдът намира, че оспореният административен акт е валиден, издаден в предписаната от закона форма без допуснати съществени процесуални нарушения, в съответствие с материалноправните разпоредби и целта на закона, поради което подадената срещу него жалба се явява неоснователна.

V. По съдебните разноски:

13. Предвид изхода на делото претенцията на ответника за присъждане на съдебни разноски се явява основателна. Същите се доказват в размер на 320 лева заплатени за възнаграждение на вещо лице. По реда на чл. 78, ал. 8 от Гражданския процесуален кодекс във вр. чл. 37 от Закона за правната помощ и чл. 24 от Наредба за заплащането на правната помощ /обн., ДВ, бр.5 от 17.01.06г./, настоящият състав определя юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лева. Общо съдебните разноски се установяват в размер на 420 лева.

Ето защо, Съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на В.Д.Б., ЕГН **********, с адрес: ***, чрез против Уведомително писмо изх. № 02-160-6500/16770#8 от 05.10.2022 г., издадено от зам. изпълнителен директор на Държавен фонд "Земеделие" за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ за кампания 2019 г. в частта, с която е отказано изплащането на субсидия в общ размер от 6239,46 лв. и е наложена санкции за бъдещ период - СП /основна/ в размер на 2833,40 лв.

ОСЪЖДА В.Д.Б., ЕГН **********, с адрес: *** да заплати на Държавен фонд "Земеделие", сумата от общо 420 (четиристотин и двадесет) лева, представляваща направени по делото разноски.

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд на Република България в четиринадесетдневен срок от съобщаването на страните за неговото постановяване.

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: