Решение по дело №36/2019 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 375
Дата: 26 септември 2019 г. (в сила от 3 юни 2020 г.)
Съдия: Миглена Раденкова
Дело: 20197080700036
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 11 януари 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

№ 375

 

гр. Враца, 26.09.2019г.

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВРАЦА, пети състав, в закрито заседание на 18.09.2019г. /осемнадесети септември две хиляди и деветнадесета/ година в състав:

 

                  АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: МИГЛЕНА РАДЕНКОВА

 

при секретаря МАРГАРИТКА АЛИПИЕВА, като разгледа докладваното от съдия РАДЕНКОВА адм. дело № 36  по описа на АдмС – Враца за 2019г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

           

Производството по делото е образувано по жалба на „Г.Ф.“ ООД ***, представлявано от М.Ц.Ц., действащ чрез пълномощника си адв. Ц.С. против Заповед №ОЗ-РД/3756/19.09.2018г. на  Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“, в частта, с която е отказано плащане на сума в общ размер на 35888,02 лева по Заявление за окончателно плащане по мярка „Преструктуриране и конверсия на лозя“ УРН на кандидата 482504, УИН на проекта: 29/250116/09825, потвърдена със Заповед №РД 20-417/16.11.2018г. на Министъра на земеделието, храните и горите.

Твърди се, че заповедта в оспорената част е незаконосъобразна – дружеството не е уведомено за започване на производството по издаването й; не са изисквани допълнителни документи и не са давани указания във връзка с констатациите на АО; АА е немотивиран; оспорват се резултатите от извършената на място проверка.

Изложени са доводи и за нищожност на оспорената заповед – липса на материална компетентност на издателя й.

От процесуалния представител на ответника е ангажирано подробно становище за недопустимост на жалбата, поради просрочие – л. 5 – 7 от делото.

Изпратено е заверено копие  на административната преписка.

Съдът, като прецени жалбата и изложеното в нея, във връзка с приложената преписка, приема следното:

По аргумент от разпоредбата на чл. 159, т. 5 от АПК, една от предпоставките за надлежно упражняване правото на жалба, от категорията на абсолютните, за която съдът следи служебно, е оспорването да е направено в законово регламентирания срок за подаване на жалбата. Съгласно чл. 149, ал. 1 от АПК административните актове могат да се оспорят в 14-дневен срок от съобщаването им, като в ал. 3 на чл. 149 от АПК е регламентирано, че когато актът, мълчаливият отказ или мълчаливото съгласие са били оспорени по административен ред, срокът по ал. 1, съответно по ал. 2, започва да тече от съобщението, че по-горестоящият административен орган се е произнесъл с решение, а ако органът не се е произнесъл - от крайната дата, на която е следвало да се произнесе.

По своя характер Заповед №ОЗ-РД/3756/19.09.2018г. на  Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ представлява административен  акт по смисъла на чл. 21, ал. 1 от АПК. Адресатът на  същия е упражнил правото си на избор при обжалването му  и в законоустановения 14 –дневен срок по чл. 84, ал. 1 от АПК го  е обжалвал пред горестоящия административен орган - Министър на земеделието, храните и горите, с жалба вх. №01-2600/4771 от 10.10.2018г. – л. 285 от делото., входирана в МЗХГ с рег. № АО-Ж-246, на 16.10.2018г. Съгласно чл. 97, ал. 1 от АПК,  срокът за произнасяне на   Министъра, като едноличен орган, е 14-дневен и изтича в случая на  30.10.2018г., вкл., вторник – присъствен ден, което той не е сторил.

Непроизнасянето на Министъра в този срок дава възможност на адресата на административния акт да го оспорва по съдебен ред в 14-дневния срок по  чл. 149, ал. 3, вр. ал. 1 от АПК, който в случая, по правилото на чл. 60, ал. 5 ГПК, вр. чл. 144 АПК, е започнал да тече от следващия ден - 31.10.2018 г. и е изтекъл на 13.11.2018 г., сряда.

Жалбата е депозирана в ДФ "Земеделие" на 11.12.2018 г., т. е. извън преклузивния срок за обжалване. Обстоятелството, че горестоящият административен орган се е произнесъл с изричен акт след определените законови срокове, не дава основание за изчисляване на нови срокове за съдебно обжалване. Действително, по-късното произнасяне със Заповед № РД 20-417/16.11.2018г. – л. 294, не прави  последната недействителна и ако с нея се отменяше или изменяше първоначалният административен акт, тя щеше да породи правните си последици.    

Срокът за обжалване е преклузивен и с неговото изтичане правото на оспорване се погасява. Недопустимостта на жалбата е пречка за разглеждането й по същество, с произнасяне по нейната основателност, по отношение на доводите за незаконосъобразност на административния акт. Налице са предпоставките на чл. 159, т. 5 от АПК, което е свързано с оставяне на жалбата без разглеждане  в тази й част и прекратяване на производството по делото. В тази насока е и практиката на ВАС, изразена в ТР № 6/30.06.2015 г. по т. д. № 4/2013 г.

Жалбата съдържа доводи за нищожност на оспорената заповед – липса на материална компетентност на издателя й.

По тази причина на основание чл. 149, ал. 5 от АПК съдът ще изложи мотиви  и относно това възражение.

Преценена относно твърденията за нищожност, жалбата е неоснователна по следните съображения:

В действащото законодателство няма легална дефиниция на понятието нищожен административен акт. Нищожността е форма на незаконосъобразност на административния акт, като в зависимост от степента на допуснатия от административния орган порок, актът се преценява или като нищожен, или като незаконосъобразен и в първия случай се обявява неговата нищожност, а в другия - административният акт се отменя като незаконосъобразен, на някое от основанията, посочени в чл. 146 АПК.

Доколкото в АПК не съществуват изрично формулирани основания за нищожност на административните актове, теорията и съдебната практика са възприели критерия, че такива са петте основания за незаконосъобразност по чл. 146 от АПК, но тогава, когато нарушенията им са особено съществени - т. е. порокът трябва да е толкова тежък, че да прави невъзможно и недопустимо оставането на административния акт в правната действителност. Нищожен е само този акт, който е засегнат от толкова съществен порок, че актът изначално, от момента на издаването му, не поражда правните последици, към които е насочен.

В тази връзка настоящият съдебен състав преценява, че оспорената заповед е издадена от компетентен орган – изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ и в рамките на неговите правомощия, при спазване на изискванията за форма по чл. 59, ал. 2 от АПК и при липсата на съществени нарушения на процесуалните правила и на материалния закон, които да водят до липса на волеизявление или сочат на извод за превратно упражняване на власт.

Изпълнителният директор на Държавен фонд „Земеделие“, който е изпълнителен директор и на разплащателната агенция, организира и ръководи дейността на агенцията и я представлява – чл. 20а, ал. 1 и ал. 2 от ЗПЗП. По арг. от разпоредбите на чл. 18, ал. 4 от Наредба № 2 от 4.04.2014 г. за условията и реда за предоставяне на финансова помощ по Национална програма за подпомагане на лозаро-винарския сектор за периода 2014 – 2018 г., изпълнителният директор на ДФЗ е компетентен да издаде заповед за одобрение, респ. за отказ от одобрение за изплащането на част или на цялата финансовата помощ и писмено уведомява ползвателя.

С оглед изложеното, оспорваният административен акт е издаден от компетентния за това административен орган.

Спазено е и изискването за форма и мотивиране на административния акт по чл. 59, ал. 2 от АПК.

В случая актът е издаден в предвидената за това писмена форма, поради което и не се констатира порок. По правило съдебната практика и теория не приема липсата на мотиви като основание за нищожност, вкл. и в аспекта на толкова съществено нарушение, било то на изискванията за форма на административните актове, било то поради допуснати съществени процесуални нарушения. Неспазване изискването на чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК за мотивираност на административните актове е възприето като основание за незаконосъобразност, но не може да повлияе върху валидността на административния акт. По същество е налице волеизявление на органа, съдържащо се в разпоредителната част на акта. При наличието на такова волеизявление липсата на мотиви не е основание за нищожност на административния акт, а евентуално за неговата унищожаемост.

На следващо място, за да бъде възприет за нищожен поради „пълната материална незаконосъобразност“ един административен акт, той следва да е издаден без каквото и да е правно основание, или акт лишен от нормативна основа, основан на друг нищожен административен акт, или съдържащ предписание, което е престъпление или не може да бъде изпълнено. Такива съществени нарушения на материалния закон не се констатираха - актът е издаден въз основа на конкретни правни норми – чл. 20, т. 2, 20а, ал. 1 и ал. 2 от Закона за подпомагане на земеделските производители, чл. 18, ал. 4 от Наредба № 2 от 4.04.2014 г. за условията и реда за предоставяне на финансова помощ по Национална програма за подпомагане на лозаро-винарския сектор за периода 2014 – 2018 г., поради което и не може да се приеме, че е лишен напълно от правно основание, не е, а и не се твърди да е издаден въз основа на друг нищожен административен акт, очевидно е, че не съдържа предписание, което да е престъпление или да не може да бъде изпълнено.

Конкретните съображения, изложени в тази част на жалбата са такива по въпроса за материалната законосъобразност на административния акт, но това не е предмет на настоящия съдебен контрол.

В този смисъл не може да се споделят възраженията в жалбата, че процесната Заповед е нищожна.

Предвид гореизложеното съдът приема, че в хода на валидно проведено административно производство компетентният административен орган е постановил обжалваният административен акт в законоустановената писмена форма, като не е допуснал съществени нарушения на административнопроизводствените правила и на материалния закон, обуславящи неговата нищожност. Следователно подадената жалба в тази част се явява неоснователна и като такава следва да бъде отхвърлена.

При този изход на правния спор и на основание чл. 143, ал. 4 от АПК, оспорващият следва да заплати на ответната страна направените по делото разноски за юрисконсултско възнаграждение. На основание чл. 144 от АПК, във връзка с чл. 78, ал. 4 и ал. 8 от ГПК, във връзка с чл. 37 от Закон за правната помощ, който препраща към чл. 24 от Наредба за заплащане на правната помощ, в полза на ответника следва да се присъдят разноски в размер на 100,00 лева, представляващи юрисконсултско възнаграждение, както и направените по делото разноски за вещо лице в размер на 300,00 лева.

Водим от изложеното и на основание чл. 159, т.1 от АПК, чл.172, ал.2 от АПК, съдът

 

РЕШИ:

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на „Г.Ф.“ ООД ***, представлявано от М.Ц.Ц., действащ чрез пълномощника си адв. Ц.С. против Заповед №ОЗ-РД/3756/19.09.2018г. на  Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“, потвърдена със Заповед № РД 20-417/16.11.2018г. на Министъра на земеделието, храните и горите, в частта, с която се претендира незаконосъобразност на оспорения акт и

 

ПРЕКРАТЯВА производството по адм. дело № 36/2019г. по описа на Административен съд Враца, в тази му част.

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на „Г.Ф.“ ООД ***, представлявано от М.Ц.Ц., действащ чрез пълномощника си адв. Ц.С. против Заповед №ОЗ-РД/3756/19.09.2018г. на  Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“, потвърдена със Заповед № РД 20-417/16.11.2018г. на Министъра на земеделието, храните и горите, в частта, с която се претендира нищожност на оспорения акт.

ОСЪЖДА „Г.Ф.“ ООД ***, представлявано от М.Ц.Ц. ДА ЗАПЛАТИ на Държавен фонд „Земеделие“, сумата в размер на 400,00 лева/, представляващи направените по делото разноски.

 

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване пред ВАС в 14-дневен срок от уведомяване на страните, на които на основание чл. 138 от АПК да се изпрати препис от същото.

 

 

 

                                                                                                   

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: