ОПРЕДЕЛЕНИЕ
№ 1443
гр. Пловдив,
01.10.2021 год.
В ИМЕТО
НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ, I отделение, XXVII състав в закрито заседание на първи
октомври през две хиляди двадесет и първа година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ПЕТЪР КАСАБОВ
като разгледа
докладваното от Председателя адм. дело №
2589 по описа на съда за 2021 год., за да се произнесе взе предвид следното:
Производство
е по реда на чл. 145 и сл. от АПК във вр. чл. 173, ал. 2 от Закона за горите.
Образувано е по жалба на Р.К.Х., ЕГН **********, с
адрес: ***,
срещу заповед № 233 от 22.07.2021г. на
директора на „Южноцентрално държавно предприятие“,
с която е прекратен договорът му за управление № 7/18.08.2020г. и е освободен
от заеманата длъжност - директор на Териториално поделение Държавно горско
стопанство - Първомай.
При
проверката по допустимостта на жалбата съдът съобрази разпоредбата на чл. 163,
ал. 1 от Закона за горите (ЗГ), според която държавните предприятия за
управление на горските територии, каквото е "Южноцентрално държавно
предприятие", са юридически лица със статут на държавни предприятия по чл.
62, ал. 3 от Търговския закон. По смисъла на чл. 2, ал. 1, т. 3 от Закона за
публичните предприятия /ЗПП/ държавните предприятия са публични предприятия.
Според чл.
52, ал. 1 Правилника за прилагане на ЗПП, управлението и контролът на
публичните предприятия се възлагат с договори за управление и контрол, сключени
в съответствие с разпоредбите на Търговския закон или специалния закон, с който
е създадено предприятието.
Директорът
на държавното предприятие има правомощието да сключва
и прекратява договорите за управление с директорите на териториалните поделения
(чл. 172, ал. 1, т. 4 и чл. 173, ал. 3 от ЗГ).
По своя
правен характер договорът за управление представлява правопораждащ юридически
факт на мандатно правоотношение с гражданскоправно естество. В този смисъл,
макар директорът на държавното предприятие при изпълнение на функциите си да
притежава качеството на административен орган (арг. чл. 172, ал. 3 ЗГ), в мандатното
правоотношение същият не издава административни актове. Иначе казано заповедта
за прекратяване на сключения с оспорващия договор за управление няма характер
на властническо разпореждане, произтичащо от правното положение на
административен орган, а обективира волеизявление на една от страните по
договорното правоотношение (в този смисъл и определение № 8950/30.07.2021г. по
адм. дело № 7704/2021 г. на Върховния административен съд).
Наличието на
годен за съдебен контрол административен акт е абсолютна положителна процесуална
предпоставка за допустимостта на съдебното производството. За да е налице
административен акта не е достатъчно издателят му да притежава качеството на
административен орган. Определяща в случая е позицията на органа в съответното правоотношение,
разкриваща се в смисъла на правата норма. Правомощието за сключване и
прекратяване на договори за управление е предоставено на органа с цел да
обслужи участието на публичното юридическото лице в съответното гражданско
правоотношение, по което страните изразяват волята си извън властническия
модел, типичен за реда на държавното управление. Прекратеното правоотношение с
оспорващия не е административно по своя характер и като последица защитата
срещу евентуално негово незаконосъобразно развитие не е по реда на
съдебно-административния контрол по АПК.
С оглед
разпоредбата на чл. 159, т. 1 от АПК се констатира, че жалбата е недопустима за
разглеждане, а образуваното съдебно производство следва да бъде прекратено.
Разноски не се претендират, поради
което произнасяне в тази насока не се дължи.
Ето защо,
Съдът
ОПРЕДЕЛИ:
ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на Р.К.Х., ЕГН **********,
с адрес: ***, срещу заповед № 233 от 22.07.2021г. на директора на „Южноцентрално държавно
предприятие“.
ПРЕКРАТЯВА производството по административно
дело № 2589 по описа за 2021 г. на Административен съд Пловдив.
Определението
подлежи на обжалване с частна жалба в седмодневен срок от съобщаването пред
Върховния административен съд.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: