Определение по дело №2589/2021 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 1443
Дата: 1 октомври 2021 г. (в сила от 15 октомври 2021 г.)
Съдия: Петър Георгиев Касабов
Дело: 20217180702589
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 28 септември 2021 г.

Съдържание на акта

 

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

 

  1443

 

гр. Пловдив,  01.10.2021 год.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ, I отделение, XXVII състав в закрито заседание на първи октомври през две хиляди двадесет и първа година в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ПЕТЪР КАСАБОВ

 

като разгледа докладваното от Председателя адм. дело № 2589 по описа на съда за 2021 год., за да се произнесе взе предвид следното:

Производство е по реда на чл. 145 и сл. от АПК във вр. чл. 173, ал. 2 от Закона за горите. Образувано е по жалба на Р.К.Х., ЕГН **********, с адрес: ***, срещу заповед № 233 от 22.07.2021г. на директора на „Южноцентрално държавно предприятие“, с която е прекратен договорът му за управление № 7/18.08.2020г. и е освободен от заеманата длъжност - директор на Териториално поделение Държавно горско стопанство - Първомай.

При проверката по допустимостта на жалбата съдът съобрази разпоредбата на чл. 163, ал. 1 от Закона за горите (ЗГ), според която държавните предприятия за управление на горските територии, каквото е "Южноцентрално държавно предприятие", са юридически лица със статут на държавни предприятия по чл. 62, ал. 3 от Търговския закон. По смисъла на чл. 2, ал. 1, т. 3 от Закона за публичните предприятия /ЗПП/ държавните предприятия са публични предприятия.

Според чл. 52, ал. 1 Правилника за прилагане на ЗПП, управлението и контролът на публичните предприятия се възлагат с договори за управление и контрол, сключени в съответствие с разпоредбите на Търговския закон или специалния закон, с който е създадено предприятието.

Директорът на държавното предприятие има правомощието да сключва и прекратява договорите за управление с директорите на териториалните поделения (чл. 172, ал. 1, т. 4 и чл. 173, ал. 3 от ЗГ).

По своя правен характер договорът за управление представлява правопораждащ юридически факт на мандатно правоотношение с гражданскоправно естество. В този смисъл, макар директорът на държавното предприятие при изпълнение на функциите си да притежава качеството на административен орган (арг. чл. 172, ал. 3 ЗГ), в мандатното правоотношение същият не издава административни актове. Иначе казано заповедта за прекратяване на сключения с оспорващия договор за управление няма характер на властническо разпореждане, произтичащо от правното положение на административен орган, а обективира волеизявление на една от страните по договорното правоотношение (в този смисъл и определение № 8950/30.07.2021г. по адм. дело № 7704/2021 г. на Върховния административен съд).

Наличието на годен за съдебен контрол административен акт е абсолютна положителна процесуална предпоставка за допустимостта на съдебното производството. За да е налице административен акта не е достатъчно издателят му да притежава качеството на административен орган. Определяща в случая е позицията на органа в съответното правоотношение, разкриваща се в смисъла на правата норма. Правомощието за сключване и прекратяване на договори за управление е предоставено на органа с цел да обслужи участието на публичното юридическото лице в съответното гражданско правоотношение, по което страните изразяват волята си извън властническия модел, типичен за реда на държавното управление. Прекратеното правоотношение с оспорващия не е административно по своя характер и като последица защитата срещу евентуално негово незаконосъобразно развитие не е по реда на съдебно-административния контрол по АПК.

С оглед разпоредбата на чл. 159, т. 1 от АПК се констатира, че жалбата е недопустима за разглеждане, а образуваното съдебно производство следва да бъде прекратено. Разноски не се претендират, поради което произнасяне в тази насока не се дължи.

Ето защо, Съдът

 

ОПРЕДЕЛИ:

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на Р.К.Х., ЕГН **********, с адрес: ***, срещу заповед № 233 от 22.07.2021г.  на директора на „Южноцентрално държавно предприятие“.

ПРЕКРАТЯВА производството по административно дело № 2589 по описа за 2021 г. на Административен съд Пловдив.

Определението подлежи на обжалване с частна жалба в седмодневен срок от съобщаването пред Върховния административен съд.

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: