Р Е Ш Е Н И Е
16.03
номер .................. град ПЛЕВЕН
В ИМЕТО НА НАРОДА
Плевенски районен съд на 18 февруари |
Тринадесети наказателен състав година 2020 |
В публично заседание в следния състав:
РАЙОНЕН СЪДИЯ: |
КРАСИМИР ДИМИТРОВ |
Секретар: ПЕТЯ КАРАКОПИЛЕВА
Като разгледа докладваното от
съдия ДИМИТРОВ
НАХД № 65/2020 г. по описа на РС - Плевен
и на основание данните по делото и закона, за да се произнесе взе предвид следното:
ПРОИЗВОДСТВОТО е по реда на чл. 59 ал. І от ЗАНН.
Постъпила е жалба от страна на ***, с ЕГН: ********** *** против Наказателно постановление № 19-0938-004704 от 05.09.2019 г. на Началник Сектор “Пътна полиция” към О.н.М.– П. с което на основание чл. 53 от ЗАНН и чл. 179, ал. 2, пр. 2 от ЗДвП, във вр. с чл. 175, ал. 1, т. 5 от ЗДвП е наложил на *** административно наказание – глоба в размер на 200 лв., глоба в размер на 100 лв. и лишаване от право да управлява МПС за срок от 2 месеца.
За така установеното нарушение на жалбоподателят *** е съставен акт, въз основа на който е издадено и обжалваното наказателно постановление.
Недоволен от издаденото наказателно постановление е останал жалбоподателят ***, който го обжалва в срок.
В съдебно заседание жалбоподателят се явява лично.
Поддържа жалбата си и моли съда да отмени изцяло издаденото наказателно постановление като неправилно и незаконосъобразно.
За ответната страна по жалбата О.н.М.- П. редовно и своевременно призована, представител не се явява. Депозира се бланкетно становище, с което се моли да се остави жалбата без последствие и да бъде потвърдено наложеното наказание.
Съдът въз
основа на императивно вмененото му задължение за цялостна проверка на
издаденото наказателно постановление относно законосъобразността му,
обосноваността му, и справедливостта на наложеното административно наказание и
предвид така установената фактическа обстановка направи следните правни изводи:
Жалбата е подадена в срока по чл.59 ал.2 от ЗАНН, допустима е, разгледана по същество е ОСНОВАТЕЛНА .
Наказателното постановление е издадено въз основа на Акт за установяване на административно нарушение № 87875 от 29.08.2019, съставен от актосъставителя *** – мл. автоконтрольор.
В хода на съдебния процес от събраните писмени доказателства и показанията на разпитаните свидетел и актосъставител не се установи, че жалбоподателят е извършил нарушението описано в АУАН, а именно:
На 29.08.2019 г. в 15:54 часа в гр. Плевен на кръстовище образувано от улица „***и ул. „***“ с посока на движение към кръгова връзка с бензиностанция „***“, като водач управлява собствения си лек автомобил „***“, с рег. № ***и извършва следното:
1.Не се движи на достатъчно разстояние от движещия се пред него лек автомобил „***, с рег. № ***, с водач и собственик ***, с ЕГН: **********, като го удря в задната част и реализира ПТП с материални щети по двата автомобила.;
2.Напуска мястото на ПТП без да уведоми съответната служба за контрол на МВР и не изпълнява дадените указания.
- Нарушение на чл. 23, ал. 1 от ЗДвП.
-нарушение на чл. 123, ал. 1, т. 3 от ЗДвп.
Актът за установяване на
административно нарушение е съставен в присъствието на жалбоподателя, предявен му
е по реда на чл. 43, ал. 1 от ЗАНН за запознаване със съдържанието му и
подписване.
Спазено е и изискването на чл. 43, ал.
5 от ЗАНН за връчване на препис от акта на жалбоподателя.
В административно -наказателното
производство, чийто заключителен акт е обжалваното наказателно постановление е
допуснато съществено нарушение на процесуални правила в разрез на правилното прилагане на
материалния закон.
По
нарушението на чл. 23, ал.1 от ЗДвП:
„Водачът на пътно превозно средство е длъжен да се движи на такова разстояние от движещото се пред него друго превозно средство, че да може да избегне удряне в него, когато то намали скоростта или спре рязко.”
Субект на нарушението е лице с качеството водач по см. на §6, т. 25
от ДР на ЗДвП. А участник в ПТП е водач на МПС по смисъла на §6,т.27 от ДР на
ЗДВП.
Изпълнителното деяние на нарушението е във
формата на точно посочено действие – водача на МПС е длъжен да се движи на
такова разстояние от движещото се пред него друго превозно средство, че да може
да избегне удряне в него...”
Но видно от констатациите на административно-наказващия
орган доказателство относно неспазването на нормативното задължение: „Такова разстояние” …..... извън
направеният от тях окончателен извод не са събрани на местопроизшествието !!!
Установи се, че то е реализирано в обсега на
светофарна уредба регулираща движението на кръстовище в гр. Плевен.
И
ако това е така е следвало е да посочат знака, указващ наличието на подобна
уредба или кръстовището отстоящо на определено от закона разстояние преди
светофарните колонки.
Но нито в АУАН нито в атакуваното НП е
посочено наличието на такъв знак на пътното платно в посока движението на процесният автомобил.
В същото време се твърди, че МПС-то не се
движи на достатъчно разстояние от движещия се пред него лек автомобил „***“, но
дали така твърдяното обстоятелство отговаря на обективната действителност не
става ясно до степен безспорно след като на местопроизшествието не са събирани
доказателства.
Както административно-наказващият орган е отбелязaл проверката е извършена след реализирано ПТП, но
нито той, нито други компетентни органи са събирали там и на място
доказателства относно причината за настъпването му.
Отговорът в съдебно заседание, че липсва
оспорване на изводът им от нарушителя в смисъл неработеща спирачна система не
може да удоволетворява и обвързва съдът с
едностранният извод на административно-наказващия орган, след като задължението
му по чл. 57, ал. 1, т. 5 от ЗАНН го задължават да посочи „обстоятелствата, при които е извършено, както и доказателствата които
го потвърждават”.
Следва да се има в предвид и факта, че административно-наказващият
орган е този които следва да доказва по несъмнен начин основанията за налагане
на наказание и доказателствата подкрепящи твърденията му.
По делото липсват снети показания от
свидетели очевидци на ПТП-то, които да не са пряко обвързани с инцидента.
Липсват и данни за извършена проверка на
водачите на МПС относно наличието или липсата на алкохол или други упойващи
вещества в кръвта им, а не следва да се пренебрегват данните относно причинените
евентуално материални щети.
Нито в АУАН-а, нито в НП-то, нито от
свидетелските показания изслушани в о.с.з се установяват какви са материалните
щети по двата автомобила.
По
делото липсват безспорни доказателства и за неспазване на дистанция от страна
на жалбоподателя спрямо другия автомобил !!!
Преписването на правните норми от ЗДвП не означава , че в НП-то има посочена фактическа обстановка от местопроизшествието.
Такава в конкретния случай липсва, тъй като в нея не са изложени конкретните факти и обстоятелства , констатирани от наказващия орган .
Не е ясно въз основа на какви точно доказателства е направен крайният извод относно вината на жалбоподателя в случая .
Посочването на разпоредба от ЗДвП само по себе си не може да е доказателство относно наличието на виновно поведение.
Посочените обстоятелства относно неизясняването на фактите и твърденията от страна на наказващия орган, както в АУАН-а, така и в НП-то, водят до необоснованост на последното.
Освен че следва да бъдат описани всички обстоятелства по извършването на нарушението, следва да бъдат наведени и доказателства в тяхна подкрепа, тъй като посочените в закона нарушения, за които се твърди, че са извършени от жалбоподателя, са предмет на доказване по делото.
АУАН-а съдържа само едно предположение, което не може да замести изискването за категорична установеност на механизма на ПТП и оттам - на виновното лице. И тъй като последното е поставено в тежест на административно-наказващия орган, а очевидно в случая то не е било постигнато, следва да се приеме , че недоказаното не се е случило, а оттам , че липсва категорична установеност на виновно лице в случая, в това число и на санкционирания водач , което от своя страна налага и извода за неправилност и незаконосъобразност на обжалваното наказателно постановление.
По нарушението на чл. 123, ал. 1, т. 3
от ЗДвП.
За това нарушение в АУАН-а и НП-то е
посочено, че жалбоподателят не остава на
място, и не уведомява органите на МВР.
В конкретния случай липсват данни за пострадали при процесното ПТП хора, а деянието пък е квалифицирано от административно наказващия орган като такова по чл. 175, ал. 1, т. 5, във връзка с нормата чл. 123, ал.1, т.3 от ЗДвП, с която е въведено задължение когато при произшествието са причинени само имуществени вреди и между участниците в произшествието няма съгласие относно обстоятелствата, свързани с него, те, без да напускат местопроизшествието, уведомяват съответната служба за контрол на Министерството на вътрешните работи на територията, на която е настъпило произшествието, и изпълняват дадените им указания.
Видно от тази материално правна норма
същата е относима единствено и само при настъпило ПТП
с причинени имуществени вреди между участниците в ПТП-то и то при възникнали
разногласия между тях.
По делото както бе споменато по горе обаче, няма събрани никакви доказателства, нито НЯКАКВИ вреди са описани в акта или в НП-то т.е., фактическите констатации – материални щети от ПТП не са конкретизирани между участниците в ПТП-то, като последици от произшествието.
Обстоятелствата относно причиняването на
ПТП-то, в това число причинените имуществени щети попадат в предмета на
изясняване и доказване, което в случая не е сторено !!!
В процедурата по издаване на НП е налице нарушение на разпоредбата на чл. 52, ал. 4 от ЗАНН, според която преди наказващия орган да се произнесе по преписката той проверява АУАН-а , с оглед неговата законосъобразност и обоснованост.
Нещо повече – в съдебното производство се установи , че няма разногласия между участниците в ПТП-то.
На следващо
място, в АУАН-а и НП-то, като нарушена е посочена разпоредбата на чл.123, ал. 1, т. 3 от ЗДвП.
Разпоредбата на чл. 123, ал. 1, т. 3 от ЗДвП предвижда в различните хипотези на б. “а“, б. „б“ и б. „в“ от тази точка различни задължения за водача, когато при ПТП са причинени само имуществени вреди.
В случая при издаване на наказателното постановление административно - наказващият орган не е изпълнил задължението си да конкретизира нарушената правна норма съобразно изискването на чл.57, ал.1, т.6 от ЗАНН, т.е. така определената правна квалификация е останала непълна и неясна.
Индивидуализирането на нарушените
законови разпоредби е една от най-съществените гаранции за правото на защита на
нарушителя, който още в началния етап от започналото против него производство
следва да знае каква е юридическата формулировка на нарушението, за което е
обвинен, за да може да организира защитата си и да ангажира доказателства и
прави възражения относно констатираното административно нарушение !!!
АУАН е основен процесуален акт във фазата по установяване на административното нарушение. Законосъобразното му оформяне е равнозначно на законосъобразно образуване на самото производство.
Ето защо, с
неговото оформяне се свързват точно определени изисквания на закона, а именно -
да е съставен в писмена форма и да
съдържа предвидените в чл. 42 от ЗАНН реквизити.
Тези формални изисквания са възведени от закона, не само защото чрез съставянето на акт се установява административно нарушение, но и защото освен това актът има и тази функция - официално обвинение в извършване на правонарушение.
Нарушителят е в правото си да се
защити още в момента на съставяне на акта срещу него. Посочването на
нормативния акт, чиято разпоредба виновно е нарушена от нарушителя, е не само
формален, но и съдържателен елемент. Тук стои въпросът за предварителната
защита на нарушителя, тя е предварителна, защото предхожда налагането на
наказанието. Тази норма безусловно е императивна, тъй като осигурява правото на
защита на привлечения към административно-наказателна отговорност, в чието
съдържание се включва и правото му да знае точно какво административно нарушение
се твърди, че е извършено, за да може да организира защитата си в пълен обем,
поради което незаконосъобразно съставения АУАН води до незаконосъобразност на
издаденото въз основа на него НП.
На следващо място, в конкретния
случай е нарушена и разпоредбата на чл. 40, ал. 1 от ЗАНН, която е
изрична, ясна и категорична и не подлежи на коментари и интерпретации, и
заложено основно правило, чието неспазване е допустимо, само при изрично
посочени предпоставки, прави
приложението на останалите алинеи субсидиарно.
Законът изисква ИЗРИЧНО актът да се състави в присъствието на свидетели, които са присъствали на самото нарушение или на неговото установяване.
В настоящия случай актосъставителят *** и свидетелят Г.Н.Р. не са присъствали при извършване на нарушението от страна на жалбоподателя.
Винаги и с предимство следва да се отразява като свидетел по акта лице, което е пряк очевидец по смисъла на чл.40 ал.1 от ЗАНН, т.е. което самостоятелно е възприело релевантните факти по същество и което безспорно би служило за проверка на същите от административно-наказващия орган.
При липса на свидетели по смисъла на чл.40, ал.1 от ЗАНН, ал.3 и ал.4 допускат при определени предпоставки да се състави акта и в отсъствие на свидетели очевидци на нарушението или на неговото установяване.
В хипотезата на ал. 3 на чл. 40 от ЗАНН, актът може да се състави и в присъствието на други двама свидетели, различни от тези по ал.1, но това обстоятелство, следва изрично да се отбележи в акта.
От данните по делото е видно, че
административно -наказателното производство е образувано не само при нарушаване
принципа на чл.40, ал.1 от ЗАНН, но и при неспазване на предпоставките,
допускащи изключение от него.
КАТЕГОРИЧНО това обстоятелство не е отчетено от административно-наказващия орган, след като е получил преписката за произнасяне и в нарушение на ЗАНН последният се е произнесъл, като е издал оспореното НП.
За да е законосъобразно по-нататъшното развитие на санкционното производство при съставянето на АУАН следва да не са допуснати съществени нарушения на разпоредбите на чл.37-43 от ЗАНН.
Поради изложените съображения и на основание чл. 63, ал. 1, предл. 3 от ЗАНН, съдът намира, че обжалваното наказателно постановление е незаконосъобразно издадено и следва да бъде отменено, а жалбата - да се уважи.
Водим от горното, съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ изцяло наказателно постановление № 19-0938-004704 от 05.09.2019 г. на Началник Сектор “Пътна полиция” към О.н.М.– П. с което на основание чл. 53 от ЗАНН и чл. 179, ал. 2, пр. 2 от ЗДвП, във вр. с чл. 175, ал. 1, т. 5 от ЗДвП е наложил на ***, с ЕГН: ********** *** административно наказание – глоба в размер на 200 лв., глоба в размер на 100 лв. и лишаване от право да управлява МПС за срок от 2 месеца, като НЕПРАВИЛНО И НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО.
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване по реда на АПК пред Административен съд – Плевен в 14 дневен срок, от получаване на съобщението от страните за постановяването му.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: